Undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med undervisnings- och kulturministeriets beslut föreskrivs med stöd av 49 § 6 mom. i universitetslagen (558/2009), sådant det lyder i lag 954/2011:
1 §Beräkningskriterierna för finansieringsandelen för utbildningen
Finansieringsandelen för utbildningen enligt 6 § i statsrådets förordning om universiteten (770/2009) grundar sig på följande beräkningskriterier:
antalet nya förstagångsstuderande som börjat studera vid universitetet under kalenderåret, med undantag för studerande som antagits till uppdragsutbildning och studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift,
antalet högre högskoleexamina som avlagts vid universitetet under kalenderåret, med undantag för examina som avlagts i uppdragsutbildning, dock högst till den finansieringsgräns som motsvarar examensmålet som ställts upp för varje utbildningsområdesgrupp för avtalsperioden,
antalet lägre högskoleexamina som avlagts vid universitetet under kalenderåret, med undantag för examina som avlagts i uppdragsutbildning,
det sammanlagda antalet studiepoäng som vid universitetet under kalenderåret avlagts i öppen universitetsundervisning, som fristående studier och i specialiseringsutbildning, med undantag för studiepoäng som avlagts av ifrågavarande universitetets examensstuderande och utländska utbytesstuderande,
det sammanräknade antalet studiepoäng som avlagts vid universitetet under kalenderåret på basis av samarbetsavtal mellan högskolor,
poängsumman för svaren i den riksomfattande enkät för studeranderespons under kalenderåret,
antalet sysselsatta i Finland ett år efter avlagd examen, av dem som under kalenderåret avlagt högre högskoleexamen vid universitetet,
poängsumman för svaren i riksomfattande enkät för karriäruppföljning under kalenderåret.
Med nya förstagångsstuderande avses i 1 mom. 1 punkten sådana studerande som har inlett en utbildning som leder till enbart lägre eller både lägre och högre högskoleexamen eller en utbildning som leder till högre högskoleexamen och ordnas av ett universitet så att lägre högskoleexamen inte ingår i utbildningen, och som inte tidigare har avlagt högskoleexamen inom högskolesystemet i Finland eller mottagit en studieplats i en utbildning som leder till högskoleexamen.
De i 1 mom. 2 punkten avsedda utbildningsområdesgrupperna är
det pedagogiska området,
konst och kultur,
det samhällsvetenskapliga och det humanistiska området,
handel, administration och juridik,
de naturvetenskapliga området samt lant- och skogsbruk,
informationsbehandling och datakommunikation samt det tekniska området,
medicin och odontologi,
hälsovård och välfärd samt tjänstebranschen.
När de antal examina som avses i 1 mom. 2 och 3 punkten beräknas viktas antalet examina som avlagts inom den målsatta tid som avses i 40 § i universitetslagen (558/2009) med koefficienten 1,8 och antalet examina som avlagts inom en tid som är högst 12 månader längre än den målsatta tiden med koefficienten 1,3. Om den som avlagt examen redan tidigare har fått studierätt för samma examen vid samma universitet eller övergått till att avlägga examen som överflyttande studerande, ska tiden för avläggande av studierna räknas från början av den studerandes första studierätt. Om den som avlagt högre högskoleexamen redan tidigare avlagt högre högskoleexamen eller högre yrkeshögskoleexamen vid en finländsk högskola eller om den som avlagt lägre högskoleexamen redan tidigare avlagt lägre högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen vid en finländsk högskola, viktas den andra examen dessutom med koefficienten 0,5.
De examina som avses i 1 mom. 2 och 3 punkten delas in i tre grupper enligt 3 punkten i bilagan. Antalet examina som hör till grupp A viktas med koefficienten 3, antalet examina som hör till grupp B med koefficienten 1,75 och antalet examina som hör till grupp C med koefficienten 1.
Om medelvärdet av universitets examensutfall under tre år överskrider den finansieringsgräns för antalet examina som avses i 1 mom. 2 punkten, viktas antalet examina i utbildningsområdesgruppen enligt finansieringsgränsen med medelvärdet av koefficienterna enligt 4 och 5 mom. av alla examina i utbildningsområdesgruppen.
I fråga om i 1 mom. 4 punkten avsedda studiepoäng beaktas av de studiepoäng som avlagts 2024 eller senare endast sådana som avlagts av personer som har finsk personbeteckning.
I den enkät för studeranderespons som avses i 1 mom. 6 punkten ska studerande som genomfört de studier som ingår i lägre högskoleexamen samt, inom det medicinska och odontologiska området, studerande som genomfört de studier som hör till de fyra första studieåren och fått rätt att vara tillfälligt verksamma i en legitimerad läkares eller tandläkares uppgifter, besvara påståendena och frågorna enligt 4 punkten i bilagan. Svaren poängsätts i enlighet med 5 punkten i bilagan.
Vid den beräkning av antalet sysselsatta som avses i 1 mom. 7 punkten viktas antalet utexaminerade som är sysselsatta som företagare med koefficienten 2.
I den karriäruppföljningsenkät som avses i 1 mom. 8 punkten ska de som avlagt högre högskoleexamen, farmaceutexamen eller en examen som ger behörighet som lärare inom småbarnspedagogik inom de fem år som föregår statistikföringsåret svara på de påståenden och frågor som anges i 6 punkten i bilagan. Svaren poängsätts i enlighet med 7 punkten i bilagan.
Viktningarna mellan beräkningskriterierna enligt denna paragraf fastställs i enlighet med 1 punkten i bilagan.
2 §Beräkningskriterierna för finansieringsandelen för forskningen
Finansieringsandelen för forskningen enligt 6 § i statsrådets förordning om universiteten grundar sig på följande beräkningskriterier:
antal publikationer viktat med en koefficient enligt datainsamlings- och nivåklass,
antal doktorsexamina som avlagts vid universitetet,
internationell konkurrensutsatt forskningsfinansiering,
forskningsfinansiering från inhemska och internationella företag samt annan inhemsk forskningsfinansiering.
I 1 mom. 1 punkten avses med publikation sådana publikationer som grundar sig på forskning och vars upphovsman står i anställningsförhållande till universitetet eller annars hör till universitetssamfundet, eller vars utarbetande universitetet genom sin verksamhet har möjliggjort och som hör till någon av följande klasser enligt undervisnings- och kulturministeriets insamling av publikationsdata:
referentgranskad originalartikel i vetenskaplig tidskrift (A1),
referentgranskad översiktsartikel i vetenskaplig tidskrift (A2),
del eller delar av referentgranskad bok eller annat samlingsverk (A3),
referentgranskad artikel i konferenspublikation (A4),
icke-referentgranskat inlägg i vetenskaplig tidskrift (B1),
icke-referentgranskad del eller delar av bok eller annat samlingsverk (B2),
icke-referentgranskat vetenskapligt inlägg i konferenspublikation (B3),
referentgranskad separat utgiven vetenskaplig skrift eller referentgranskad vetenskaplig rapport (C1),
referentgranskat vetenskapligt redaktörskap (C2),
artikel i facktidskrift eller på bloggplattform (D1),
artikel i samlingsverk inom ett fackområde (D2),
artikel i konferenspublikation inom ett fackområde (D3),
publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning (D4),
fackbok (D5),
redaktörskap inom ett fackområde (D6),
populärvetenskaplig artikel i tidskrift eller i samlingsverk eller populärvetenskapligt blogginlägg (E1),
populärvetenskaplig monografi eller icke-referentgranskad separat utgiven vetenskaplig skrift (E2),
populärvetenskapligt redaktörskap (E3).
Referentgranskade vetenskapliga artiklar (A1–A4) och vetenskapliga redaktörskap (C2) viktas i enlighet med nivåklassificeringen i Publikationsforum i anslutning till Vetenskapliga samfundens delegation så att publikationer på nivå 0 viktas med koefficienten 0,1, publikationer på nivå 1 med koefficienten 1, publikationer på nivå 2 med koefficienten 3 och publikationer på nivå 3 med koefficienten 4. Referentgranskade separat utgivna vetenskapliga skrifter och referentgranskade vetenskapliga rapporter (C1) viktas i enlighet med nivåklassificeringen i Publikationsforum i anslutning till Vetenskapliga samfundens delegation så att publikationer på nivå 0 viktas med koefficienten 0,4, publikationer på nivå 1 med koefficienten 4, publikationer på nivå 2 med koefficienten 12 och publikationer på nivå 3 med koefficienten 16. Icke-referentgranskade vetenskapliga publikationer (B1–B3), fackpublikationer i form av artiklar eller rapporter (D1–D4), redaktörskap inom fackområden (D6), populärvetenskapliga artiklar och blogginlägg (E1) och populärvetenskapliga redaktörskap (E3) viktas med koefficienten 0,1. Fackböcker (D5) samt populärvetenskapliga monografier och icke-referentgranskade separat utgivna vetenskapliga skrifter (E2) viktas med koefficienten 0,4.
Öppet tillgängliga referentgranskade vetenskapliga artiklar (A1–A4), referentgranskade separat utgivna vetenskapliga skrifter och vetenskapliga rapporter (C1) samt referentgranskade vetenskapliga redaktörskap (C2) viktas dessutom med koefficienten 1,2. Med en öppet tillgänglig publikation avses en publikation som i undervisnings- och kulturministeriets insamling av publikationsdata har angetts som en öppet tillgänglig publikation på en öppen eller delvis öppen publikationskanal eller som en parallellpublicering.
I 1 mom. 3 punkten avses med internationell konkurrensutsatt forskningsfinansiering sådan finansiering motsvarande de forskningsutgifter som uppkommit för universitetet under räkenskapsperioden som har angetts under följande av undervisnings- och kulturministeriet fastställda kategorier i samband med insamling av uppgifter om forskningsfinansiering:
ramprogramfinansiering direkt från Europeiska unionen eller annan kvalitetsmässigt konkurrensutsatt EU-finansiering (AA),
utländska fonder och stiftelser (AE),
internationella organisationer (AF),
annan utländsk finansiering (AG).
I 1 mom. 4 punkten avses med forskningsfinansiering från inhemska och utländska företag och annan inhemsk forskningsfinansiering sådan finansiering motsvarande de forskningsutgifter som uppkommit för universitetet under räkenskapsperioden som har angetts under följande av undervisnings- och kulturministeriet fastställda kategorier i samband med insamling av uppgifter om forskningsfinansiering:
inhemska företag (X),
utländska företag (Z),
Finlands Akademi (G),
Innovationsfinansieringsverket Business Finland (I).
I 1 mom. 4 punkten avsedd forskningsfinansiering från inhemska och utländska företag viktas med koefficienten 1,2.
Viktningarna mellan beräkningskriterierna enligt denna paragraf bestäms enligt 2 punkten i bilagan.
3 §Uppdatering av uppgifterna enligt beräkningskriterierna
Vid beräkningen av finansieringsandelarna enligt 1 och 2 § används medeltalet av beräkningsgrunderna för de tre senaste tillgängliga åren och finansieringen fördelas mellan universiteten direkt i förhållande till beräkningskriterierna.
I fråga om beräkningskriteriet enligt 1 § 1 punkten används vid beräkningen dock uppgifterna för det senaste tillgängliga kalenderåret.
4 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
Genom denna förordning upphävs undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (119/2019).
Vid beräkningen av finansieringen för 2025 och 2026 får, med avvikelse från vad som föreskrivs i denna förordning, ett universitets finansiering, som inte innefattar den strategibaserade finansieringsandelen och inte heller finansieringen för riksomfattande uppgifter, minska med totalt högst 3 procent jämfört med föregående års finansieringsnivå som ställts i relation till den kalkylmässiga finansiering som är tillgänglig under finansieringsåret. Eventuella underskott som orsakas av beräkningen av gränserna fördelas mellan universiteten i förhållande till deras finansiering.
Helsingfors den 11 april 2024
Forsknings- och kulturministerSari MultalaÖverdirektörSirkku Linna
Bilaga
1. Inbördes viktningar av beräkningskriterierna för finansieringsandelen för utbildningen
Beräkningskriterium | Viktning |
1. Antal nya förstagångsstuderande som börjat studera vid universitetet
|
3 %
|
3. Antal lägre högskoleexamina som avlagts vid universitetet | 11 % |
4. Summan av antalet studiepoäng som avlagts i öppen universitetsundervisning, som fristående studier och i specialiseringsutbildning
|
3 %
|
5. Poängsumman för svaren i den riksomfattande enkäten för studeranderespons | 3 % |
6. Antal personer i Finland som är sysselsatta ett år efter att de avlagt högre högskoleexamen vid universitetet. | 2 % |
7. Poängsumman för svaren i den riksomfattande enkäten för karriäruppföljning | 2 % |
2. Inbördes viktningar av beräkningskriterierna för finansieringsandelen för forskningen
Beräkningskriterium | Viktning |
1. Antal publikationer | 14 % |
2. Antal doktorsexamina som avlagts vid universitetet | 9 % |
3. Internationell konkurrensutsatt forskningsfinansiering
|
7 %
|
3. Antal examensgrupper som avlagts vid respektive universitet för beräkning av finansieringsandelen för utbildning
Grupp A
Arkitekt
Veterinärmedicine licentiat
Odontologie licentiat
Magister i bildkonst
Medicine licentiat
Landskapsarkitekt
Musikmagister
Konstmagister
Magister i danskonst
Magister i teaterkonst
Veterinärmedicine kandidat
Kandidat i bildkonst
Musikkandidat
Konstkandidat
Kandidat i danskonst
Kandidat i teaterkonst
Teknologie kandidat, arkitektur
Grupp B
Diplomingenjör, automationsteknik
Diplomingenjör, bioteknik
Diplomingenjör, energiteknik
Diplomingenjör, gruv- och anrikningsteknik
Diplomingenjör, kemisk teknik
Diplomingenjör, maskinteknik
Diplomingenjör, lantmäteriteknik
Diplomingenjör, materialteknik, bergsteknik
Diplomingenjör, annat specialområde
Diplomingenjör, processteknik
Diplomingenjör, träförädlingsteknik
Diplomingenjör, byggnadsteknik, samhällsteknik
Diplomingenjör, elektroteknik
Diplomingenjör, teknisk fysik
Diplomingenjör, teknisk-naturvetenskaplig utbildning
Diplomingenjör, datakommunikationsteknik
Diplomingenjör, datateknik
Diplomingenjör, miljöteknik
Magister i livsmedelsvetenskaper
Filosofie magister, arkeologi
Filosofie magister, biologi
Filosofie magister, biovetenskaper, biokemi
Filosofie magister, livsmedels- och näringsvetenskaper
Filosofie magister, fysik
Filosofie magister, geofysik
Filosofie magister, geologi
Filosofie magister, kemi
Filosofie magister, geografi
Filosofie magister, matematik
Filosofie magister, meteorologi
Filosofie magister, annat naturvetenskapligt specialområde
Filosofie magister, datavetenskap
Filosofie magister, statistik
Filosofie magister, translationell medicin
Filosofie magister, astronomi
Filosofie magister, miljövetenskap
Pedagogie magister, musiklärare
Ekonomie magister, informationssystem
Ekonomie magister, statistik
Magister i gymnastik- och idrottsvetenskaper
Agronomie- och forstmagister, bioteknik
Agronomie- och forstmagister, livsmedelsbranschen
Agronomie- och forstmagister, lantbruk
Agronomie- och forstmagister, skogsbruk
Agronomie- och forstmagister, annat specialområde
Agronomie- och forstmagister, miljöbranschen
Provisor
Politices magister, statistik
Kandidat i livsmedelsvetenskap
Farmaceut
Kandidat i humanistiska vetenskaper, arkeologi
Kandidat i humanistiska vetenskaper, teatervetenskap
Pedagogie kandidat, musiklärare
Ekonomie kandidat, informationssystem
Ekonomie kandidat, statistik
Kandidat i gymnastik- och idrottsvetenskaper
Kandidat i naturvetenskaper, biologi
Kandidat i naturvetenskaper, biovetenskaper, biokemi
Kandidat i naturvetenskaper, fysik
Kandidat i naturvetenskaper, geofysik
Kandidat i naturvetenskaper, geologi
Kandidat i naturvetenskaper, kemi
Kandidat i naturvetenskaper, geografi
Kandidat i naturvetenskaper, matematik
Kandidat i naturvetenskaper, meteorologi
Kandidat i naturvetenskaper, annat specialområde
Kandidat i naturvetenskaper, datavetenskap
Kandidat i naturvetenskaper, statistik
Kandidat i naturvetenskaper, astronomi
Kandidat i naturvetenskaper, miljövetenskaper
Agronomie- och forstkandidat, bioteknik
Agronomie- och forstkandidat, livsmedelsbranschen
Agronomie- och forstkandidat, lantbruk
Agronomie- och forstkandidat, skogsbruk
Agronomie- och forstkandidat, annat specialområde
Agronomie- och forstkandidat, miljöbranschen
Teknologie kandidat, automationsteknik
Tekonologie kandidat,, bioteknik
Tekonologie kandidat, energiteknik
Teknologie kandidat, gruv- och anrikningsteknik
Teknologie kandidat, kemisk teknik
Teknologie kandidat, maskinteknik
Teknologie kandidat, lantmäteriteknik
Teknologie kandidat, materialteknik, bergsteknik
Teknologie kandidat, annat eller okänt tekniskt område
Teknologie kandidat, processteknik
Teknologie kandidat, träförädlingsteknik
Teknologie kandidat, byggnadsteknik, samhällsteknik
Teknologie kandidat, elektroteknik
Teknologie kandidat, teknisk fysik
Teknologie kandidat, teknisk-naturvetenskaplig utbildning
Teknologie kandidat, datakommunikationsteknik
Teknologie kandidat, datateknik
Teknologie kandidat, miljöteknik
Teknologie kandidat, annan processteknik och materialteknik
Politices kandidat, statistik
Grupp C
övriga lägre och högre högskoleexamina
4. Följande påståenden i den riksomfattande enkäten för studeranderespons ska beaktas vid beräkningen av finansieringsandelen för utbildningen
1. Jag mår bra vid mitt universitet.
2. Jag är nöjd med mina studier.
3. Mitt kunnande har under utbildningen utvecklats enligt mina förväntningar.
4. Min utbildning motsvarade de fastställda målsättningarna.
5. Undervisningen var i huvudsak av god kvalitet.
6. Jag är nöjd med de undervisningsmetoder som användes.
7. Det har erbjudits tillräckligt med handledning för arbetet med kandidatavhandlingen / lärdomsprovet.
8. Det har erbjudits tillräckligt med handledning för planeringen av studierna.
9. Det har varit lätt för mig att hitta information om mina studier.
10. I problemsituationer har jag vid behov hittat en person jag kan fråga råd av.
11. Jag har varit nöjd med de möjligheter att påverka och delta som mitt studieprogram erbjuder.
12. Jag har varit nöjd med interaktionen med undervisningspersonalen.
13. Responsen jag fick från undervisningspersonalen har hjälpt mig i mina studier.
5. Poängsättningsskala för svaren på påståendena i den riksomfattande enkäten för studeranderespons
5 poäng helt av samma åsikt
4 poäng av samma åsikt
3 poäng varken av samma eller annan åsikt
2 poäng av annan åsikt
1 poäng helt av annan åsikt
6. Påståenden och frågor i den riksomfattande enkäten för karriäruppföljning som ska beaktas vid beräkningen av finansieringsandelen för utbildningen
1. Utbildningen gav mig tillräcklig beredskap för arbetslivet.
2. Hur nöjd är du som helhet med examen du avlade år 20xx med tanke på din karriär?
3. Jag kan dra nytta av de kunskaper och färdigheter jag fått vid universitetet på ett bra sätt i mitt nuvarande arbete.
4. Kravnivån på mitt nuvarande arbete motsvarar bra min universitetsutbildning.
5. Hur har dina universitetsstudier utvecklat din beredskap för arbetslivet på följande punkter: 1) färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande, 2) färdigheter i informationssökning 3) förmåga att lära dig och tillägna dig ny kunskap, 4) förmåga att verka i tvärvetenskapliga/mångprofessionella grupper 5) förmåga att leda ditt eget arbete/ta egna initiativ 6) entreprenörskap?
7. Poängskalan för påståendena och frågorna i den riksomfattande karriäruppföljningsenkäten
1. Utbildningen gav mig tillräcklig beredskap för arbetslivet.
6 poäng helt av samma åsikt
5 poäng av samma åsikt
4 poäng delvis av samma åsikt
3 poäng delvis av annan åsikt
2 poäng av annan åsikt
1 poäng helt av annan åsikt
2. Hur nöjd är du som helhet med examen du avlade år 20xx med tanke på din karriär?
6 poäng mycket nöjd
5 poäng nöjd
4 poäng ganska nöjd
3 poäng ganska missnöjd
2 poäng missnöjd
1 poäng mycket missnöjd
3. Jag kan dra nytta av de kunskaper och färdigheter jag fått vid universitetet på ett bra sätt i mitt nuvarande arbete.
6 poäng helt av samma åsikt
5 poäng av samma åsikt
4 poäng delvis av samma åsikt
3 poäng delvis av annan åsikt
2 poäng av annan åsikt
1 poäng helt av annan åsikt
4. Kravnivån på mitt nuvarande arbete motsvarar bra min universitetsutbildning.
6 poäng helt av samma åsikt
5 poäng av samma åsikt
4 poäng delvis av samma åsikt
3 poäng delvis av annan åsikt
2 poäng av annan åsikt
1 poäng helt av annan åsikt
5. Hur har universitetsstudierna utvecklat din beredskap för arbetslivet på följande punkter: färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande 2) färdigheter i informationssökning 3) förmågan att lära dig och tillägna dig ny kunskap, 4) förmågan att verka i tvärvetenskapliga/mångprofessionella grupper 5) förmågan att leda ditt eget arbete/ta egna initiativ 6) entreprenörskap?
6 poäng väldigt mycket
5 poäng mycket
4 poäng ganska mycket
3 poäng delvis
2 poäng bara lite
1 poäng inte alls
Viktningsvärdet för varje delfråga i fråga 5 är 1/6 vid beräkningen.