Beslut om ändring av smittad zon
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Uppdaterad författning
- 969/2023
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Ärendets bakgrund
I juni-juli 2023 har högpatogen aviär influensa (HPAI) av typen H5N1 hittats i vilda fåglar i Finland. Observationerna har mestadels gjorts på platser i södra och västra Finland, och sjukdomen har framför allt hittats hos måsfåglar. På grund av dessa observationer har Livsmedelsverket den 20.7.2023 enligt lagen om djursjukdomar (76/2021) 26 § 1 mom. punkt 2 inrättat en smittad zon och inom den infört förbud beträffande hållande av fåglar. Den smittade zonen har utvidgats den 25.7.2023.
Efter utvidgande omfattar smittade zonen landskapen Egentliga Finland, Satakunda, Södra Österbotten, Österbotten, Mellersta Österbotten, Nyland, Birkaland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.
Avgörande
Livsmedelsverket ändrar sina beslut av den 20.7.2023 och 25.7.2023. Förordnandet enligt vilket andra än nödvändiga besök av personer på djurhållningsplatser är förbjudna upphävs. Andra åtgärder och förbud förblir ikraft. Avgörandet träder i kraft 16.10.2023.
Motiveringar
Högpatogen aviär influensa hos fåglar är en i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 (djurhälsolagen) artikel 5 och artikel 9 punkt 1 a) avsedd sjukdom. Enligt kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/1882 är högpatogen fågelinfluensa en sjukdom i kategori A hos fåglar och alla fågelarter är förtecknade djurarter för denna sjukdom.
Enligt komissionens delegerade förordning (EU) 2020/687 artikel 63 får vid officiell bekräftelse av ett utbrott av en sjukdom i kategori A hos vilda djur av förtecknade arter i enlighet med artikel 9.2, 9.3 och 9.4 i den delegerade förordningen (EU) 2020/689 den behöriga myndigheten fastställa en smittad zon för att förhindra ytterligare spridning av sjukdomen.
Enligt komissionens delegerade förordning (EU) 2020/687 artikel 67 den behöriga myndigheten ska upprätthålla de åtgärder som tillämpas i den smittade zonen i enlighet med detta kapitel till dess att den epidemiologiska informationen visar att den berörda vilddjurspopulationen inte längre utgör någon risk för att en sjukdom i kategori A introduceras på anläggningar som håller djur av förtecknade arter och den funktionella expertgruppen rekommenderar att åtgärderna upphävs.
Vid Livsmedelsverkets undersökningar har konstaterats endast tre fall av H5N1 aviär influensa hos vilda fåglar inom den smittade zonen från och med augusti 2023. Dessutom har enstaka fall av vilda fåglar konstaterats utanför den smittade zonen. Massdöd av skrattmåsar har inte längre observerats. Den på pälsdjursfarmen i Alavieska, 27.9. bekräftade infektionen med aviär influensavirus tyder dock på att risken för att fågelinfluensaviruset också överförs till fjäderfäanläggningar fortfarande har varit något högre än den normala nivån.
Enligt lagen om djursjukdomar 26 § 1 mom. bestämmer Livsmedelsverket om inrättande och avveckling av smittade zoner som avses i artiklarna 63 och 103 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2020/687 och om nödvändiga förbud, villkor, begränsningar och åtgärder som ska åtföljas inom den.
Livsmedelsverket anser att fågelinfluensasituationen hos vilda fåglar i smittzonen har lättat under de senaste veckorna och antalet vilda fåglar i smittzonen har minskat avsevärt genom höstflyttningen. Samma utveckling förväntas fortsätta under de kommande veckorna. Livsmedelsverket anser också att i enlighet med skälighetsprincipen kan i detta skede sådana åtgärder i smittzonsbeslutet avvecklas, vars avveckling ökar risken för sjukdom minst, och som hindrar den normala aktiviteten i anläggningar mest. Den upphävda åtgärden är inte sådan att dess upprätthållande är nödvändigt utifrån befintlig information om epidemisituationen.
Delgivning
Enligt lagen om djursjukdomar 28 § ska beslutet publiceras i Finlands författningssamling. Dessutom ska tillsynsmyndigheterna på behörigt sätt och i tillräcklig omfattning informera om beslutet i de kommuner inom vilka området eller zonen har inrättats. På delgivningen av detta beslut tillämpas inte vad som föreskrivs i 9 och 10 kapitlet i förvaltningslagen (434/2003).
Tillämpade lagrum
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 (djurhälsolagen) artikel 5 och 9
Komissionens delegerade förordning (EU) 2020/689 artikel 9
Komissionens delegerade förordning (EU) 2020/687 artikel 63 och 67
Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/1882
Lagen om djursjukdomar (76/2021) 26, 28 och 100 §
Förvaltningslagen (434/2003) 34 §
Sökande av ändring
En part som är missnöjd med detta beslut kan söka om ändring genom besvär till den förvaltningsdomstol inom vars domkrets hans hemort är belägen. Besvärsanvisningarna ingår som bilaga till detta beslut.
Beslutet ska följas även om ändring har sökts om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat.
Helsingfors den 13.10.2023
ÖverdirektörPia MäkeläAvdelningschef Terhi Laaksonen
Tilläggsuppgifter om beslutet fås vid behov av enhetschefen Sirpa Kiviruusu (sirpa.kiviruusu@ruokavirasto.fi).
Bilagor
Besvärsanvisning
Distribution
Jord- och skogsbruksministeriet
Regionalförvaltningsverken
Bilagor Besvärsanvisning
BESVÄRSANVISNING
Den som är missnöjd med detta beslut kan överklaga beslutet hos Helsingfors förvaltningsdomstol . Besvären ska anföras skriftligt.
Besvärstid
Besvären ska inlämnas inom 30 dagar från datum för beslutets delgivning . Besvärstiden räknas från den dag som följer efter dagen för delgivningen.
Dagen för delgivningen räknas på följande sätt:
– Om beslutet har överlämnats till vederbörande eller dennes ombud framgår dagen för delgivningen av det skriftliga intyg som upprättats över delgivningen.
– Om beslutet har sänts per post mot mottagningsbevis, framgår delgivningsdatum av mottagningsbeviset.
– Om beslutet har postats som vanligt brev anses delgivningen ha ägt rum den sjunde dagen efter postningsdagen, om inte annat framgår.
– När det är fråga om så kallad mellanhandsdelgivning (dvs. när beslutet inte har lämnats direkt till vederbörande eller dennes ombud) anses beslutet ha delgivits den tredje dagen efter den dag som anges i delgivnings- eller mottagningsbeviset.
– Om beslutet med partens medgivande har delgivits som elektroniskt meddelande per e-post anses parten ha delgivits beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om ingen annan utredning finns.
Besvärsskriftens innehåll
I besvären ska följande anges:
– det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
– till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
– grunderna för yrkandena,
– vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Besvärsskriftens bilagor
Till besvären ska följande fogas:
– det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
– utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
– de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
– ombudets fullmakt, om ombudet inte är en advokat, ett offentligt rättsbiträde eller ett rättegångsbiträde med tillstånd.
Inlämnande av besvärsskriften
Besvärsskriften ska inom besvärstiden inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol . Besvärsskriften kan inlämnas personligen, per post som betald försändelse, med en elektronisk dataöverföringsmetod eller genom ombud eller bud. Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet . Om besvärsskriften skickas per post eller på elektronisk väg sker detta på avsändarens eget ansvar. Besvärsskriften ska vara framme hos myndigheten under tjänstetid senast den 30. dagen av besvärstiden för att besväret ska kunna behandlas. Om den sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdag, första maj, julafton eller midsommarafton fortsätter besvärstiden också följande vardag. På webbplatsen Rättsväsendet finns närmare anvisningar om hur handlingar inlämnas elektroniskt. http://www.oikeus.fi
Rättegångsavgift
För behandling av besvärsärenden i förvaltningsdomstolen uppbärs en rättegångsavgift om 270 euro. Ändringssökanden är befriad från erläggande av avgift, om förvaltningsdomstolen ändrar ett beslut av lägre myndigheter till ändringssökandens förmån. (Lag om domstolsavgifter 1455/2015 och justitieministeriets förordning 1122/2021)
Länken till domstolsavgiftslagen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20151455#P5 .
Kontaktuppgifter
Helsingfors förvaltningsdomstol | |
Adress: | Banbyggarvägen 5, |
00520 HELSINGFORS | |
Telefonväxel: | 029 56 42000 |
Telefax: | 029 56 42079 |
E-post: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Tjänstetid | kl 8.00–16.15 |
BESVÄRSANVISNING
Den som är missnöjd med detta beslut kan överklaga beslutet hos Tavastehus förvaltningsdomstol . Besvären ska anföras skriftligt.
Besvärstid
Besvären ska inlämnas inom 30 dagar från datum för beslutets delgivning . Besvärstiden räknas från den dag som följer efter dagen för delgivningen.
Dagen för delgivningen räknas på följande sätt:
– Om beslutet har överlämnats till vederbörande eller dennes ombud framgår dagen för delgivningen av det skriftliga intyg som upprättats över delgivningen.
– Om beslutet har sänts per post mot mottagningsbevis, framgår delgivningsdatum av mottagningsbeviset.
– Om beslutet har postats som vanligt brev anses delgivningen ha ägt rum den sjunde dagen efter postningsdagen, om inte annat framgår.
– När det är fråga om så kallad mellanhandsdelgivning (dvs. när beslutet inte har lämnats direkt till vederbörande eller dennes ombud) anses beslutet ha delgivits den tredje dagen efter den dag som anges i delgivnings- eller mottagningsbeviset.
– Om beslutet med partens medgivande har delgivits som elektroniskt meddelande per e-post anses parten ha delgivits beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om ingen annan utredning finns.
Besvärsskriftens innehåll
I besvären ska följande anges:
– det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
– till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
– grunderna för yrkandena,
– vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Besvärsskriftens bilagor
Till besvären ska följande fogas:
– det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
– utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
– de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
– ombudets fullmakt, om ombudet inte är en advokat, ett offentligt rättsbiträde eller ett rättegångsbiträde med tillstånd.
Inlämnande av besvärsskriften
Besvärsskriften ska inom besvärstiden inlämnas till Tavastehus förvaltningsdomstol . Besvärsskriften kan inlämnas personligen, per post som betald försändelse, med en elektronisk dataöverföringsmetod eller genom ombud eller bud. Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet . Om besvärsskriften skickas per post eller på elektronisk väg sker detta på avsändarens eget ansvar. Besvärsskriften ska vara framme hos myndigheten under tjänstetid senast den 30. dagen av besvärstiden för att besväret ska kunna behandlas. Om den sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdag, första maj, julafton eller midsommarafton fortsätter besvärstiden också följande vardag. På webbplatsen Rättsväsendet finns närmare anvisningar om hur handlingar inlämnas elektroniskt. http://www.oikeus.fi
Rättegångsavgift
För behandling av besvärsärenden i förvaltningsdomstolen uppbärs en rättegångsavgift om 270 euro. Ändringssökanden är befriad från erläggande av avgift, om förvaltningsdomstolen ändrar ett beslut av lägre myndigheter till ändringssökandens förmån. (Lag om domstolsavgifter 1455/2015 och justitieministeriets förordning 1122/2021)
Länken till domstolsavgiftslagen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20151455#P5 .
Kontaktuppgifter
Tavastehus förvaltningsdomstol | |
Adress: | Raatihuoneenkatu 1 |
13100 TAVASTEHUS | |
Telefonväxel: | 029 56 42200 |
Telefax: | 029 56 42269 |
E-post: | hameenlinna.hao@oikeus.fi |
Tjänstetid | kl 8.00–16.15 |
BESVÄRSANVISNING
Den som är missnöjd med detta beslut kan överklaga beslutet hos Åbo förvaltningsdomstol . Besvären ska anföras skriftligt.
Besvärstid
Besvären ska inlämnas inom 30 dagar från datum för beslutets delgivning . Besvärstiden räknas från den dag som följer efter dagen för delgivningen.
Dagen för delgivningen räknas på följande sätt:
– Om beslutet har överlämnats till vederbörande eller dennes ombud framgår dagen för delgivningen av det skriftliga intyg som upprättats över delgivningen.
– Om beslutet har sänts per post mot mottagningsbevis, framgår delgivningsdatum av mottagningsbeviset.
– Om beslutet har postats som vanligt brev anses delgivningen ha ägt rum den sjunde dagen efter postningsdagen, om inte annat framgår.
– När det är fråga om så kallad mellanhandsdelgivning (dvs. när beslutet inte har lämnats direkt till vederbörande eller dennes ombud) anses beslutet ha delgivits den tredje dagen efter den dag som anges i delgivnings- eller mottagningsbeviset.
– Om beslutet med partens medgivande har delgivits som elektroniskt meddelande per e-post anses parten ha delgivits beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om ingen annan utredning finns.
Besvärsskriftens innehåll
I besvären ska följande anges:
– det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
– till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
– grunderna för yrkandena,
– vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Besvärsskriftens bilagor
Till besvären ska följande fogas:
– det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
– utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
– de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
– ombudets fullmakt, om ombudet inte är en advokat, ett offentligt rättsbiträde eller ett rättegångsbiträde med tillstånd.
Inlämnande av besvärsskriften
Besvärsskriften ska inom besvärstiden inlämnas till Åbo förvaltningsdomstol . Besvärsskriften kan inlämnas personligen, per post som betald försändelse, med en elektronisk dataöverföringsmetod eller genom ombud eller bud. Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet . Om besvärsskriften skickas per post eller på elektronisk väg sker detta på avsändarens eget ansvar. Besvärsskriften ska vara framme hos myndigheten under tjänstetid senast den 30. dagen av besvärstiden för att besväret ska kunna behandlas. Om den sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdag, första maj, julafton eller midsommarafton fortsätter besvärstiden också följande vardag. På webbplatsen Rättsväsendet finns närmare anvisningar om hur handlingar inlämnas elektroniskt. http://www.oikeus.fi
Rättegångsavgift
För behandling av besvärsärenden i förvaltningsdomstolen uppbärs en rättegångsavgift om 270 euro. Ändringssökanden är befriad från erläggande av avgift, om förvaltningsdomstolen ändrar ett beslut av lägre myndigheter till ändringssökandens förmån. (Lag om domstolsavgifter 1455/2015 och justitieministeriets förordning 1122/2021)
Länken till domstolsavgiftslagen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20151455#P5 .
Kontaktuppgifter
Åbo förvaltningsdomstol | |
Postadress: | PB 32, 20101 ÅBO |
Besöksadress: | Lasarettsgatan 2-4 |
Telefonväxel: | 029 56 42400 |
Telefax: | 029 56 42414 |
E-post: | turku.hao@oikeus.fi |
Tjänstetid | kl 8.00–16.15 |
BESVÄRSANVISNING
Den som är missnöjd med detta beslut kan överklaga beslutet hos Vasa förvaltningsdomstol . Besvären ska anföras skriftligt.
Besvärstid
Besvären ska inlämnas inom 30 dagar från datum för beslutets delgivning . Besvärstiden räknas från den dag som följer efter dagen för delgivningen.
Dagen för delgivningen räknas på följande sätt:
– Om beslutet har överlämnats till vederbörande eller dennes ombud framgår dagen för delgivningen av det skriftliga intyg som upprättats över delgivningen.
– Om beslutet har sänts per post mot mottagningsbevis, framgår delgivningsdatum av mottagningsbeviset.
– Om beslutet har postats som vanligt brev anses delgivningen ha ägt rum den sjunde dagen efter postningsdagen, om inte annat framgår.
– När det är fråga om så kallad mellanhandsdelgivning (dvs. när beslutet inte har lämnats direkt till vederbörande eller dennes ombud) anses beslutet ha delgivits den tredje dagen efter den dag som anges i delgivnings- eller mottagningsbeviset.
– Om beslutet med partens medgivande har delgivits som elektroniskt meddelande per e-post anses parten ha delgivits beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om ingen annan utredning finns.
Besvärsskriftens innehåll
I besvären ska följande anges:
– det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
– till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
– grunderna för yrkandena,
– vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Besvärsskriftens bilagor
Till besvären ska följande fogas:
– det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
– utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
– de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
– ombudets fullmakt, om ombudet inte är en advokat, ett offentligt rättsbiträde eller ett rättegångsbiträde med tillstånd.
Inlämnande av besvärsskriften
Besvärsskriften ska inom besvärstiden inlämnas till Vasa förvaltningsdomstol . Besvärsskriften kan inlämnas personligen, per post som betald försändelse, med en elektronisk dataöverföringsmetod eller genom ombud eller bud. Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet . Om besvärsskriften skickas per post eller på elektronisk väg sker detta på avsändarens eget ansvar. Besvärsskriften ska vara framme hos myndigheten under tjänstetid senast den 30. dagen av besvärstiden för att besväret ska kunna behandlas. Om den sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdag, första maj, julafton eller midsommarafton fortsätter besvärstiden också följande vardag. På webbplatsen Rättsväsendet finns närmare anvisningar om hur handlingar inlämnas elektroniskt. http://www.oikeus.fi
Rättegångsavgift
För behandling av besvärsärenden i förvaltningsdomstolen uppbärs en rättegångsavgift om 270 euro. Ändringssökanden är befriad från erläggande av avgift, om förvaltningsdomstolen ändrar ett beslut av lägre myndigheter till ändringssökandens förmån. (Lag om domstolsavgifter 1455/2015 och justitieministeriets förordning 1122/2021)
Länken till domstolsavgiftslagen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20151455#P5 .
Kontaktuppgifter
Vasa förvaltningsdomstol | |
Postadress: | PB 204, 65101 VASA |
Besöksadress: | Korsholmsesplanaden 43 |
Telefonväxel: | 029 56 42611 |
Telefax: | 029 56 42760 |
E-post: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Tjänstetid | kl 8.00–16.15 |