Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

163/2023

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om tillsyn över nationella stöd för växtproduktion och husdjursskötsel

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001) samt 20 § 8 mom. och 22 § 3 mom. i lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd (1334/2022):

1 kap.Tillämpningsområde och definitioner

1 § Tillämpningsområde

Denna förordning innehåller bestämmelser om kontroller och tillsyn på plats när det gäller följande nationella stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen samt om de avdrag och påföljder som tillämpas på stöden:

1) 

stöd för växtproduktion,

2) 

stöd för husdjursskötsel,

3) 

från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning,

4) 

stöd för biodling enligt antalet bisamhällen.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1) 

djurregistret ett register enligt artikel 109.1 a eller b i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 om överförbara djursjukdomar och om ändring och upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa (”djurhälsolag”), nedan EU:s djurhälsoförordning , och enligt 30 § i lagen om identifiering och registrering av djur (1069/2021),

2) 

djurhållningsplatsens journalföring den skyldighet att föra och bevara journaler som avses i artikel 102 i EU:s djurhälsoförordning och i 7 § i lagen om identifiering och registrering av djur,

3) 

direktförsäljning av mjölk en producents försäljning eller överföring av mjölk direkt till konsumenten samt en producents försäljning eller överföring av andra mjölkprodukter.

2 kap.Allmänna bestämmelser om kontroller och tillsyn

3 § Administrativ kontroll av ansökan

På kontroll av besittningen av basskiften tillämpas 5 § i statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd (134/2023).

Förutsättningarna för beviljande av de stöd för unga jordbrukare som avses i 3 § 5 mom. i lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001), nedan stödlagen , kontrolleras med tillämpning av 6 § i den förordning som nämns i 1 mom.

I fråga om arealer som uppgetts för odling av hampa tillämpas 8 § i den förordning som nämns i 1 mom.

På uppdatering av ett basskiftes areal i åkerskiftesregistret tillämpas 11 § i den förordning som nämns i 1 mom.

Uppfyllandet av förutsättningarna för hongetters mjölkproduktion kontrolleras administrativt. Om stödsökanden inte förser den behöriga myndigheten med de uppgifter eller handlingar som följer av stödvillkoren, ska stöd inte betalas.

4 §Årlig minimiomfattning för tillsyn på plats

Av de gårdsbruksenheter som ansökt om nationellt stöd för växtproduktion ska minst en procent omfattas av tillsyn genom kontroller på plats.

Av de gårdsbruksenheter som ansökt om nationellt husdjursstöd för nötkreatur ska tillsynen omfatta minst tre procent. Av de gårdsbruksenheter som ansökt om nationellt husdjursstöd för tackor och hongetter ska tillsynen omfatta minst tre procent.

Av de gårdsbruksenheter som ansökt om från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfä-hushållning ska tillsynen omfatta minst en procent.

Av de sökande som ansökt om det nationella stöd för biodling enligt antalet bisamhällen ska tillsynen omfatta minst tre procent.

Av de mjölkproducenter som ansökt om produktionsstöd för mjölk ska tillsynen omfatta minst tre procent i fråga om direktförsäljning av mjölk.

5 §Urval av tillsynsobjekt

Vid val av objekt för tillsyn på plats används slumpmässiga urval, eller slumpmässiga och viktade urval.

6 §Kontroll av förutsättningar för beviljande av stöd

Kontroll av att förutsättningarna för beviljande av stöd uppfylls görs som en del av det integrerade system som avses i artikel 65.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 om finansiering, förvaltning och övervakning av den gemensamma jordbrukspolitiken och om upphävande av förordning (EU) nr 1306/2013.

Kontrollerna på de gårdsbruksenheter som valts ut för kontroller ska i fråga om arealbaserade stöd för växtproduktion utföras med iakttagande av 15 § 4 och 5 mom., 16 §, 18 § 2 mom. och 20–22 § i statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som Europeiska unionen finansierar. Kontrollerna på de gårdsbruksenheter som valts ut för kontroller ska i fråga om husdjursstöd utföras med iakttagande av 14 § 1–4 mom. samt 22 och 23 § i statsrådets förordning om verkställighet av djurbidrag som finansieras av Europeiska unionen (79/2023).

Vid tillsyn på plats kontrolleras uppgifterna i stödansökan och i livsmedelsförvaltningens informationsresurs vid den tidpunkt då tillsynen meddelas eller, om tillsynen inte meddelas på förhand, uppgifterna i stödansökan och i livsmedelsförvaltningens informationsresurs vid den tidpunkt då tillsynen inleds.

3 kap.Tillsyn över stöd för växtproduktion

7 §Kontroll av förutsättningarna för beviljande av stöd för växtproduktion

Vid tillsynen ska det kontrolleras att förutsättningarna för beviljande av stöd för växtproduktion uppfylls. Vid tillsynen kontrolleras att de miljövillkor som anges i bestämmelser som utfärdats med stöd av stödlagen samt att de produktionssätt som är anpassade till produktionsförhållandena på orten har iakttagits vid gårdsbruksenheten.

Vid tillsynen kontrolleras de allmänna villkoren för beviljande av stöd enligt statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av vissa arealbaserade jordbruksstöd (77/2023).

8 § Beaktande av resultaten av arealövervakningen i stöd för växtproduktion

Vid beräkningen av stöd för växtproduktion beaktas den i 21 § i lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd (1334/2022) avsedda arealövervakningens resultat beträffande felaktiga skiften. Om ett skifte är felaktigt när det gäller uppfyllandet av förutsättningarna för jordbruksmark eller jordbruksverksamhet, förkastas det i stöden för växtproduktion. Om ett skifte är felaktigt i fråga om underlåtenhet att iaktta ett annat stödvillkor, beaktas det felaktiga skiftet i resultaten av arealövervakningen i stödet för växtproduktion, om uppfyllandet av stödvillkoret i fråga inverkar på det stöd som beviljas eller betalas.

9 §Tillsyn över stöd för hampa

Vid tillsyn på plats kontrolleras det att villkoren i artiklarna 2 och 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/126 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 med ytterligare krav för vissa interventionstyper som anges av medlemsstaterna i deras strategiska GJP-planer för perioden 2023–2027 enligt den förordningen samt om andelen för norm 1 för god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (GAEC) uppfylls. Vid tillsynen fastställs odlingsarealen för produktionen av hampa och kontrolleras att jordbruksskiftet har odlats genomgående med en sådan sort av hampa som berättigar till stöd.

4 kap.Tillsyn över husdjursstöd och vissa andra stöd

10 §Kontroll av förutsättningarna för beviljande av husdjursstöd

I samband med tillsynen över nationella husdjursstöd ska det kontrolleras att förutsättningarna för beviljande av husdjursstöd uppfylls. Vid tillsynen ska antalet djur och det att djuren är berättigade till stöd kontrolleras. Vid tillsynen ska det kontrolleras att sedvanliga produktionssätt enligt de bestämmelser som utfärdats med stöd av stödlagen har iakttagits på gårdsbruksenheten beträffande de djurslag som ligger till grund för stödet.

11 §Nötkreatur

Vid tillsynen kontrolleras det att nötkreaturen har identifierats och registrerats i enlighet med stödvillkoren. Vid tillsynen kontrolleras det att djuren är på den anmälda djurhållningsplatsen och uppfyller de stödvillkor som gäller berättigandet till stöd för djuret. Ett nötkreatur ska underkännas vid tillsynen om det inte har identifierats eller registrerats i enlighet med stödvillkoren eller om det inte uppfyller de övriga förutsättningarna för beviljande av stöd.

Om ett nötkreatur som enligt djurregistret eller djurhållningsplatsens journalföring finns på en gårdsbruksenhet inte kan påvisas vid tillsynen och stödsökanden inte vid tillsynen visar upp ett skriftligt bevis över att anmälningstiderna för identifiering och registrering har iakttagits, ska nötkreaturet underkännas.

12 §Tackor och hongetter

Vid tillsynen kontrolleras det att tackorna och hongetterna har identifierats och registrerats i enlighet med stödvillkoren. Vid tillsynen kontrolleras det att djuren är på den anmälda djurhållningsplatsen och uppfyller de stödvillkor som gäller berättigandet till stöd för djuret. En tacka eller honget ska underkännas vid tillsynen om den inte har identifierats eller registrerats i enlighet med stödvillkoren eller om den inte uppfyller de övriga förutsättningarna för beviljande av stöd.

Om en tacka eller honget som enligt djurregistret eller djurhållningsplatsens journalföring finns på en gårdsbruksenhet inte kan identifieras vid tillsynen och stödsökanden inte vid tillsynen visar upp ett skriftligt bevis över att anmälningstiderna för identifiering och registrering av tackan eller hongeten har iakttagits, ska tackan eller hongeten underkännas.

13 §Tillsyn över från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning

Vid tillsynen över från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning ska de förutsättningar i fråga om djurtäthet och husdjurslägenhet som anges i 10 e § i stödlagen och i 10 § i statsrådets förordning om från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning (759/2008) kontrolleras.

Vid tillsynen ska det kontrolleras att de svin och fjäderfän som utgör grund för beräkning av djurtätheten har bokförts på gårdsbruksenheten i enlighet med de bestämmelser som utfärdats med stöd av stödlagen. Dessutom ska anmälningar om djurantalet i det svinregister som avses i artikel 109.1 c i EU:s djurhälsoförordning och i 30 § i lagen om identifiering och registrering av djur kontrolleras. Som det vid tillsynen konstaterade djurantalet betraktas i fråga om fjäderfä den mängd som anges i djurhållningsplatsens bokföring och i fråga om svin den mängd som anges i djurhållningsplatsens bokföring eller i svinregistret, enligt det lägre av dessa antal.

14 § Tillsyn över nationellt stöd för biodling enligt antalet bisamhällen

Vid tillsyn på plats över det nationella stödet för biodling enligt antalet bisamhällen kontrolleras det antal bisamhällen som anmälts i ansökan och iakttagandet av stödvillkoren.

Kontrollen av stödsökandens bisamhällen kan begränsas till ett urval som utgör minst hälften av de bisamhällen för vilka stöd har sökts. Urvalet behöver dock inte överstiga 100 bisamhällen. Om en kontroll som utförts på basis av urvalet visar att över tio procent av bisamhällena ska underkännas, ska kontrollen utvidgas till att gälla sökandens alla bisamhällen.

15 §Tillsyn över direktförsäljning av mjölk

Vid tillsynen över produktionsstöd för mjölk kontrolleras i fråga om direktförsäljning av mjölk att stödvillkoren uppfylls och att direktförsäljningen av mjölk och produktionskapaciteten på gårdsbruksenheten stämmer överens. Dessutom kontrolleras bokföringen av direktförsäljningen.

5 kap.Avdrag och påföljder

16 §Tillsynspåföljder inom stöden för växtproduktion

Bestämmelser om tillsynspåföljderna inom systemet med stöd för växtproduktion finns i 18 § i stödlagen när det gäller arealen och den konstaterade växten. Om den vid tillsynen godkända arealen är större än den areal som anmälts i ansökan, betalas stöd högst för den areal som anmälts i ansökan. Om skillnaden mellan den vid tillsynen godkända totala areal som berättigar till stöd och den totala areal som anmälts i ansökan är högst 0,1 hektar och om sökanden inte har förfarit på det sätt som avses i 16 § i stödlagen, betalas stöd för den areal som anmälts i ansökan. Den ovannämnda gränsen på högst 0,1 hektar tillämpas inte på skiften som konstaterats vara felaktiga vid arealövervakningen.

Om skillnaden mellan den anmälda arealen och den areal som godkänts vid tillsynen i förhållande till den areal som godkänts vid tillsynen är

1) 

högst tre procent men högst två hektar, betalas stödet på basis av den vid tillsynen godkända arealen,

2) 

över tre procent eller utgör mer än två hektar, men högst 50 procent, dras 1,5 gånger den konstaterade överskridningen av från den areal som godkänts vid tillsynen,

3) 

över 50 procent, betalas inget stöd.

Arealer som konstaterats vara felaktiga vid arealövervakningen räknas med i arealens skillnad enligt 2 mom.

Om det vid tillsynen konstateras att det på skiftet finns växter som berättigar till samma stöd men till en lägre stödnivå jämfört med de växter som anmälts i ansökan, sänks stödet för skiftet med 20 procent.

17 §Påföljder som hänför sig till miljövillkoren för nordligt stöd

Om de miljövillkor som anges i bestämmelserna som utfärdats med stöd av stödlagen inte har iakttagits på gårdsbruksenheten, sänks de nordliga stöd som beviljas gårdsbruksenheten med högst fem procent. Om försummelsen av miljövillkoren är ringa, kan den som ansöker om stöd ges en anmärkning. Om det vid tillsynen konstateras att sökanden avsiktligt underlåtit att iaktta miljövillkoren, sänks stödet dock med minst 15 men högst 100 procent. Påföljderna beräknas på det totala beloppet av det nordliga hektarstödet, det allmänna hektarstödet och stödet till unga jordbrukare.

18 §Tillsynspåföljder i fråga om vissa produktionskopplade stöd för husdjursskötsel

Om det konstaterade djurantalet vid tillsynen av stöd per djurenhet eller stöd för slaktade djur är större än det djurantal för vilket stöd har sökts, betalas stöd högst för det djurantal för vilket stöd har sökts.

Om skillnaden mellan det ansökta och det vid tillsynen konstaterade djurantalet för en djurgrupp, eller skillnaden mellan det genomsnittliga djurantalet och det vid tillsynen konstaterade djurantalet är

1) 

högst fem procent eller högst två djur, bestäms stödet enligt det konstaterade djurantalet,

2) 

över fem procent men högst 20 procent, eller mer än två men högst fyra djur, bestäms stödet enligt det djurantal som fås genom att från det konstaterade djurantalet dra av skillnaden mellan det ansökta och det konstaterade djurantalet,

3) 

över 20 procent men högst 40 procent, bestäms stödet enligt det djurantal som fås genom att från det konstaterade djurantalet dra av den dubbla skillnaden mellan det ansökta och det konstaterade djurantalet, eller

4) 

över 40 procent, är det djurantal som ligger till grund för bestämmande av stöd noll.

Med djurgrupp avses en sådan grupp djur som utgör en grund för stöd och som definieras i bestämmelser som utfärdats med stöd av stödlagen. Djur som har underkänts vid tillsynen får inte avlägsnas från det ansökta djurantalet i en djurgrupp.

I djurgrupper där stödet bestäms på basis av djurenheterna används i 2 mom. som djurantal det antal djur som räknas ut enligt djurenheterna enligt statsrådets förordning om djurenheter i vissa ersättningar för utveckling av landsbygden och nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1378/2022), dock så att de djurantal som avses i 2 mom. 1 och 2 punkten räknas som enskilda djur.

19 §Påföljder i fråga om från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning

Till en gårdsbruksenhet för vilken har fastställts en referenskvantitet enligt 10 c § 1–3 mom. och 10 d § 1–3 mom. i stödlagen betalas inget från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning, om inte förutsättningarna enligt 10 e § i den lagen eller 10 § i statsrådets förordning om från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning uppfylls. Det antal svin eller fjäderfän som konstaterats vid tillsynen beaktas i det antal djur som används vid beräkning av djurtätheten.

20 §Påföljder som hänför sig till produktionssättet

Bestämmelser om påföljder som hänför sig till produktionssättet finns i 19 och 20 § i stödlagen.

21 §Avdrag i det nationella stödet för biodling enligt antalet bisamhällen

Om ett mindre antal bisamhällen än det ansökta godkänns vid tillsynen, betalas stödet enligt det antal bisamhällen som godkänts vid tillsynen. Om det antal bisamhällen som godkänts vid tillsynen är mindre än det minimiantal bisamhällen som förutsätts för beviljande av stöd, betalas inget stöd.

22 §Avdrag i produktionsstöd för mjölk

Om den mjölkmängd som konstaterats vid korskontroll eller vid tillsyn på plats är mindre än mjölkmängden i det mjölkregister som avses i 49 § i lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd eller mindre än den mängd direktförsäljning av mjölk som stödsökanden anmält, betalas stödet enligt den konstaterade mjölkmängden. Om det vid tillsynen inte läggs fram bokföring eller verifikat över mängden direktförsäljning av mjölk, betalas produktionsstöd för mjölk inte i fråga om direktförsäljning av mjölk.

23 §Uträkning av påföljder

Från stöden för växtproduktion ska de påföljder som beror på fel i arealen dras av före andra påföljder.

De påföljder inom husdjursstöden som beror på skillnader i djurantal räknas ut före andra påföljder. Om en i 18 § avsedd skillnad i djurantal leder till ett annat slutresultat än skillnaden i procent, används vid tillsynen det resultat som är fördelaktigare för sökanden.

6 kap.Särskilda bestämmelser

24 §Anmälningsskyldighet

Om det i samband med tillsynen kommer fram att djur sköts eller behandlas i strid med djurskyddslagen (247/1996) eller i strid med bestämmelser som utfärdats eller föreskrifter som meddelats med stöd av den, ska dessa iakttagelser omedelbart anmälas till den behöriga tjänsteveterinären, hälsovårdsinspektören eller polisen.

Den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten ska informeras om anmälningar som avses i 1 mom.

25 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 14 februari 2023.

Helsingfors den 9 februari 2023

Jord- och skogsbruksministerAntti KurvinenKonsultativ tjänstemanSuvi Ruuska

Till början av sidan