Lag om ändring av lagen om fartygstrafikservice
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om fartygstrafikservice ( 623/2005 ) 2 § 21 och 23 punkten, den finska språkdräkten i rubriken för 2 kap., 4–9, 11–15 §, rubriken för 5 kap., 16 § 3 mom., 20 a och 20 d §, den svenska språkdräkten i rubriken för 6 kap., 22 a–22 c §, rubriken för 22 d § och dess 3–5 mom., 29, 29 a, 30 och 31 §, av dem 2 § 21 och 23 punkten, 11–13 och 15 §, 16 § 3 mom., 20 a, 20 d och 22 a § samt rubriken för 22 d § samt 22 d § 3–5 mom. sådana de lyder i lag 947/2018, 6, 8, 9, 14, 29 och 29 a § sådana de lyder i lag 576/2018, den svenska språkdräkten i rubriken för 6 kap. samt 22 b § sådana de lyder i lag 225/2012, 22 c § sådan den lyder i lag 791/2013 och 31 § sådan den lyder i lag 1515/2019, samt
fogas nya 11 a–11 c, 12 a, 13 a–13 c, 14 a, 14 b, 15 a, 15 b, 22 h och 28 a § som följer:
2 §Definitioner
I denna lag avses med
EMSW-förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1239 om inrättande av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart och om upphävande av direktiv 2010/65/EU,
läroanstalt en läroanstalt enligt lagen om yrkesutbildning (531/2017),
4 §Fartygstrafikservicens språk
Fartygstrafikservice tillhandahålls enligt behov på finska, svenska eller engelska.
5 §Information
VTS-tjänsteleverantören ska när ett fartyg anmäler sig, med vissa intervaller, vid behov eller på ett fartygs begäran lämna ett fartyg uppgifter som kan inverka på dess rörelser eller beslutsfattande.
Fartyget ska informeras om
övriga fartyg på VTS-området,
väderleks- och isförhållanden samt vattenståndet,
lotsarnas, isbrytarnas, bogserbåtarnas och hamnarnas verksamhet,
farledernas och säkerhetsanordningarnas skick och användbarhet,
kritiska lägen som hotar fartyget, samt
andra omständigheter än de som avses i 1–5 punkten som är jämförbara med de sistnämnda och som inverkar på säkerheten i fartygstrafiken.
Rapporteringen om vädret ska grunda sig på väderleksinformation från en behörig väderlekstjänst.
6 §Ingripande i kritiska lägen som utvecklas eller har uppkommit
VTS-tjänsteleverantören ska bistå ett fartyg på fartygets begäran eller om VTS-tjänsteleverantören anser att det behövs när ett kritiskt läge hotar i en situation där
fartyget inte känner till sin egen rutt eller position,
fartyget avviker från farleden eller sin rutt,
fartyget behöver anvisningar för att nå en ankarplats eller lotsplats,
fartyget råkar i svåra väderleks- eller isförhållanden, eller
fartyget har fel eller störningar som kan inverka på dess navigering eller styrning.
VTS-tjänsteleverantörens bistånd är enbart av riktgivande och målinriktad karaktär.
VTS-tjänsteleverantören ska bistå fartyget genom att ge
uppgifter om fartygets kurs och fart,
uppgifter om fartygets position i förhållande till farleden, dess girpunkter, lotsplatsen, ankarplatsen eller faror för sjöfarten,
varningar, råd eller anvisningar till ett visst fartyg, och
uppgifter om andra än i 1–3 punkten avsedda omständigheter som motsvarar omständigheterna i de nämnda punkterna.
7 §Regleringen av fartygstrafiken
VTS-tjänsteleverantören ska reglera fartygstrafiken på VTS-området.
Genom Transport- och kommunikationsverkets föreskrift kan för att undvika kritiska lägen och trängsel som permanent trafikarrangemang på VTS-området fastställas
mötesförbud och mötesplats,
förbud att passera och passeringsplats,
tillstånd att avgå från hamn eller ankarplats och tillstånd att anlöpa ett VTS-område,
tilldelningen av utrymme för trafiken med avseende på tid eller avstånd,
en obligatorisk rutt inom VTS-området för fartyg som transporterar farlig eller miljöförorenande last och för specialtransporter, samt
förbud att kasta ankar och ankarplats.
8 §Beslut om inrättande
Den behöriga myndigheten inrättar fartygstrafikservicen på ett visst område. Innan fartygstrafikservicen inrättas ska den behöriga myndigheten utreda behovet av den. I detta syfte ska följande utredas:
sådana verkningar av fartygstrafikservicen som främjar säkerhet och effektivitet samt samarbetet mellan myndigheter och VTS-tjänsteleverantören och övriga tjänster i anslutning till fartygstrafiken inom området,
ruttsystem, fartbegränsningar och övriga faktorer som styr eller begränsar trafiken på området.
I beslutet om inrättande ska följande fastställas:
den VTS-tjänsteleverantör som upprätthåller fartygstrafikservicen,
samarbetsavtalet, om fartygstrafikservicen upprätthålls i samarbete med andra myndigheter eller hamninnehavare enligt 16 § 2 mom.,
VTS-området samt obligatoriska fartygsrapporteringspunkter och rutter,
VTS-tjänsteleverantörens minimiantal anställda och personalens behörighet,
VTS-tjänsteleverantörens verksamhetsmetoder och verksamhetstider,
VTS-centralens läge samt VTS-centralens och VTS-områdets tekniska system, samt
vilka närmare bestämmelser om fartygsrapporteringen som fartygstrafikservicen förutsätter och vilka radiokanaler som används.
9 §Ändring eller återkallande av beslut om inrättande
Den behöriga myndigheten kan på framställning av Trafikledsverket eller VTS-tjänsteleverantören ändra ett beslut om inrättande eller återkalla det.
Den behöriga myndigheten kan dessutom ändra beslutet om inrättande eller återkalla det, om fartygstrafikservicen inte upprätthålls i enlighet med beslutet om inrättande.
Innan ett beslut om inrättande ändras eller återkallas ska den behöriga myndigheten höra Trafikledsverket och VTS-tjänsteleverantören samt hamninnehavarna inom det VTS-område som omfattas av beslutet.
11 §Behörighet för VTS-operatörer
VTS-operatörer ska i fråga om yrkesbehörighet och funktionsförmåga förmå sköta fartygstrafikservicen på ett säkert och effektivt sätt.
Den som har ett giltigt, av Transport- och kommunikationsverket beviljat behörighetsintyg för VTS-operatörer, har genomgått arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer och har en giltig anteckning om godkännande får vara VTS-operatör.
11 a §Grundutbildning för VTS-operatörer
Grundutbildningen för VTS-operatörer ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning. VTS-tjänsteleverantören ska beakta utbildningsprogrammet i sitt kvalitetssystem.
Grundutbildningen för VTS-operatörer ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
grundläggande kunskaper om fartygstrafikservice,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som ska tillämpas i fartygstrafikservice,
kännedom om sjöfart för VTS-operatörer,
kännedom om anordningar,
mänskliga faktorer, samt
hantering av undantagssituationer.
Grundutbildningen ska omfatta fartygstrafikservicens teori och simulatorträning. Utöver annat som hänför sig till grundutbildningen ska simulatorträningen omfatta hantering av undantagssituationer som identifierats utifrån en riskbedömning.
Grundutbildningen ska genomgås innan arbetsplatsutbildningens sluts.
Den läroanstalt som ordnar grundutbildningen ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
11 b §Arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer
VTS-tjänsteleverantören svarar för ordnandet av arbetsplatsutbildning för VTS-operatörer vid VTS-centralen. Grundutbildningen för VTS-operatörer ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning. Av utbildningsprogrammet för arbetsplatsutbildning ska framgå den metod med vilken man bedömer om en utbildningsperiod genomgåtts med godkänt resultat och om en arbetstagare har förmåga att självständigt börja arbeta som VTS-operatör. Utbildningsprogrammet för arbetsplatsutbildning ska innehålla anvisningar om tillvägagångssättet när en föråldrad anteckning om godkännande förnyas.
Arbetsplatsutbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
kunskap om VTS-området, dess farleder och fartygstrafik,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som gäller fartygstrafikservice,
uppgifter inom fartygstrafikservice,
användning av VTS-centralens tekniska system och anordningar,
mänskliga faktorer,
hantering av nöd- och undantagssituationer på VTS-området och på VTS-centralen.
Arbetsplatsutbildningen genomförs som praktisk arbetspraktik under ledning av en arbetsplatsutbildare. Arbetsplatsutbildaren ska övervaka, handleda och bedöma på vilket sätt den som utbildas agerar under en utbildningssituation genom att följa radiotrafiken och den marina lägesbilden samt vid behov ingripa i agerandet. På arbetsplatsutbildarens ansvar får endast en person vara i utbildning då det gäller praktik i operativ vakttjänstgöring. Bok ska föras över arbetsplatsutbildningen och av den ska utbildningen framskridande, utbildningens omfattning och tidpunkterna för utbildningen framgå.
VTS-tjänsteleverantören ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
11 c §Kompletterande yrkesutbildning
VTS-tjänsteleverantören svarar för ordnandet av kompletterande yrkesutbildning. Den kompletterande yrkesutbildningen ska anordnas enligt ett utbildningsprogram för denna utbildning.
Den kompletterande utbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
grundläggande kunskaper om fartygstrafikservice,
den kommunikation som förutsätts i fartygstrafikservice,
de bestämmelser och föreskrifter som ska tillämpas i fartygstrafikservice,
kännedom om sjöfart för VTS-operatörer,
mänskliga faktorer,
hantering av undantagssituationer, samt
aktuella frågor inom fartygstrafikservice.
Den kompletterande yrkesutbildningen för VTS-operatörer ska ges som teoretisk utbildning. Den kompletterande yrkesutbildningen ska genomgås under de 12 månader som föregår den sista giltighetsdagen för behörighetsintyget.
Om det är fråga om förnyande av ett föråldrat behörighetsintyg, ska den kompletterande utbildningen genomgås innan ett nytt behörighetsintyg söks.
VTS-tjänsteleverantören ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkännande.
12 §Behörighet för VTS-chefer
VTS-chefer ska i fråga om yrkesbehörighet och funktionsförmåga förmå leda fartygstrafikservicen på ett säkert och effektivt sätt.
En VTS-chef ska ha ett giltigt, av Transport- och kommunikationsverket beviljat behörighetsintyg för VTS-operatörer. En VTS-chef ska dessutom ha genomgått grundutbildningen för VTS-chefer.
VTS-tjänsteleverantören ska på begäran lämna Transport- och kommunikationsverket uppgifter om en genomgången grundutbildning för VTS-chefer.
12 a §Grundutbildning för VTS-chefer
Grundutbildningen för VTS-chefer ska ordnas enligt ett utbildningsprogram som omfattar fördjupande teoretisk utbildning i fartygstrafikservice. Grundutbildningen ska omfatta åtminstone följande ämnesområden:
fördjupad trafikledning,
VTS-anordningar och VTS-system,
arbetssätt och ledarskap,
verksamhet och ledning i nödsituationer, samt
administrativa uppgifter.
Utbildningsanordnaren ska för prestationen utfärda ett betyg eller ett beslut om underkänd prestation.
13 §Beviljande av behörighetsintyg för VTS-operatörer
Transport- och kommunikationsverket ska på ansökan bevilja ett behörighetsintyg för VTS-operatörer till den
som har genomgått grundutbildningen för VTS-operatörer,
som har beviljats minst vaktstyrmansbrev och som har utfört sex månader sjötjänstgöring i däcksbefälsuppgifter,
som har goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska samt tillfredsställande muntliga kunskaper i det andra språket, och
som i engelska minst har färdighetsnivå fyra i den allmänna språkexamen som avses i lagen om allmänna språkexamina (964/2004).
13 a §Giltighet för och förnyande av behörighetsintyg för VTS-operatörer
Behörighetsintyg för VTS-operatörer beviljas för fem år åt gången och kan förnyas på ansökan.
Förnyande av behörighetsintyg söks hos Transport- och kommunikationsverket. För att behörighetsintyg ska kunna förnyas förutsätts det att sökanden visar att han eller hon har bibehållit sin yrkesskicklighet samt genomgått kompletterande yrkesutbildning för VTS-operatörer med godkänt resultat.
Yrkesskickligheten anses ha bibehållits av en sökande som
har en giltig anteckning om godkännande för tillhandahållande av fartygstrafikservice inom minst ett VTS-område eller en sektor av ett VTS-område, eller
under de senaste fem åren sammanlagt har minst ett års eller 1 600 timmars arbetserfarenhet av operativ ledning av fartygstrafik eller av arbete som VTS-chef.
Om en sökande inte kan visa att han eller hon har bibehållit sin yrkesskicklighet enligt 3 mom. ska sökanden före deltagandet i kompletterande utbildning med godkänt resultat genomgå ett prov som VTS-tjänsteleverantören ordnar och som Transport- och kommunikationsverket godkänt, som visar att sökanden behärskar de grundläggande kunskaper som ingår i grundutbildningen för VTS-operatörer. På ansökan av VTS-tjänsteleverantören ska Transport- och kommunikationsverket godkänna provet om det i fråga om de krav som gäller utformning, innehåll, bedömningsmetod samt mottagaren av provet är sådant att ett godkänt resultat i provet är tillräckligt för att påvisa att sökanden behärskar de grundläggande kunskaper som ingår i ämnesområdena enligt 11 a § 2 mom.
13 b §Anteckning om godkännande
VTS-tjänsteleverantören ska varje år bedöma VTS-operatörens behörighet och kompetens och göra en anteckning om godkännande av det. Av anteckningen om godkännande ska det VTS-område eller den sektor av ett VTS-område där VTS-operatören är berättigad att arbeta framgå.
En anteckning om godkännande är i kraft ett år. Giltighetstiden för anteckningen kan förlängas om innehavaren av ett behörighetsintyg genomgår den årliga bedömningen med godkänt resultat.
En VTS-operatör som bedöms ska i för arbetsuppgifterna tillräcklig utsträckning behärska åtminstone
ledning av fartygstrafiken i enlighet med utfärdade föreskrifter och anvisningar,
kommunikationsfärdigheter, samt
hantering av tekniska anordningar och system.
En VTS-operatörs arbetsprestation bedöms som ett praktiskt arbetsprov vid en VTS-central eller i en simulator. Om bedömningen utförs under de tre månader som föregår den sista giltighetsdagen för anteckningen om godkännande, anses giltighetstiden för den nya anteckningen om godkännande börja då giltighetstiden för den föregående anteckningen om godkännande löper ut. Om bedömningen av arbetsprestationen utförs tidigare än tre månader innan giltighetstiden för anteckningen om godkännande går ut, anses giltighetstiden för den nya anteckningen om godkännande börja den dag bedömningen görs.
Om den bedömdes kunskaper inom något av de delområden som avses i 3 mom. inte är tillräckliga, ska den bedömde genomgå en arbetsplatsutbildningsperiod som omfattar delområdet i fråga. Även en person som oavbrutet är borta mer än tolv månader från ett arbete för vilket personen har erhållit en anteckning om godkännande ska innan arbetet återupptas genomgå en arbetsplatsutbildningsperiod med godkänt resultat.
Om VTS-tjänsteleverantören till följd av brister som observerats vid bedömningen inte kan göra en anteckning om godkännande som påvisar en godkänd prestation, ska VTS-tjänsteleverantören besluta om underkännande av prestationen.
13 c §Erkännande av behörighet för VTS-operatörer som en behörig myndighet i en annan stat beviljat
Transport- och kommunikationsverket erkänner i enlighet med de internationella förpliktelser som är bindande för Finland en behörighet som beviljats utomlands. En utomlands beviljad behörighet kan erkännas om sökanden har sådan behörighet som avses i lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer (1384/2015) samt uppfyller de villkor som föreskrivs i denna lag och som föreskrivs eller bestäms med stöd av den.
14 §Ordnande av utbildning som gäller fartygstrafikservice
En läroanstalt eller yrkeshögskola som ordnar utbildning som gäller fartygstrafikservice ska vara ackrediterad. För att ackreditering ska kunna beviljas krävs det att läroanstalten eller yrkeshögskolan har ett kvalitetssystem med vilket verksamheten styrs så att utbildningen ordnas effektivt. Kvalitetssystemet ska godkännas vid en extern kvalitetsrevision i fråga om följande ämnesområden:
kvalitetssystemets tillämpningsområde,
ledarskap och engagemang,
kvalitetspolitik,
hantering av risker och möjligheter,
kvalitetsmål,
resurser,
personalens kompetens och insikter,
kommunikation,
hantering av dokumenterade uppgifter, samt
planering av utbildning och utbildningsverksamhet.
Utbildningsprogram för fartygstrafikservice ska vara godkända. För att ett utbildningsprogram ska kunna godkännas krävs det att programmet vid en extern kvalitetsrevision har godkänts i fråga om följande ämnesområden:
förutsättningar för antagning som studerande,
erkännande av tidigare förvärvad kompetens,
undervisningsplanen,
genomförandet av undervisningen,
utrymmen och redskap för undervisningen,
utbildarnas och bedömarnas behörighet,
metoder för bedömning av studieprestationer,
studerandeinformationssystem, samt
utläggande av utbildning på entreprenad.
Transport- och kommunikationsverket svarar för ackrediteringen av inhemska läroanstalter och yrkeshögskolor samt för godkännandet av deras utbildningsprogram. Ackrediteringen och godkännandet är i kraft högst fem år åt gången.
Transport- och kommunikationsverket övervakar att en läroanstalt eller yrkeshögskola och den utbildning den ordnar uppfyller de föreskrivna kraven. Transport- och kommunikationsverket har rätt att få de uppgifter om sådana omständigheter som avses i 1 och 2 mom. samt i 11 a och 12 a § och som behövs för tillsynen över en ackrediterad läroanstalts eller yrkeshögskolas verksamhet samt att genomföra oanmälda inspektioner i de lokaler som används för utbildningen samt att närvara vid utbildningar och bedömningar. Över inspektioner ska en inspektionsrapport upprättas. Vid inspektioner ska bestämmelserna i 39 § i förvaltningslagen (434/2003) iakttas.
Läroanstalten eller yrkeshögskolan ska ha en utsedd ansvarig person för utbildningen i fartygstrafikservice samt undervisningspersonal som är förtrogen med fartygstrafikservice.
14 a §Utbildning som VTS-tjänsteleverantören ordnar
VTS-tjänsteleverantören ska ha ett program för arbetsplatsutbildning och kompletterande utbildning för fartygstrafikservice. Utbildningsprogrammet ska lämnas till Transport- och kommunikationsverket för godkännande. Godkännandet är i kraft i högst fem år.
Transport- och kommunikationsverket övervakar att den utbildning VTS-tjänsteleverantören själv ordnar uppfyller de föreskrivna kraven. Transport- och kommunikationsverket har rätt att få de uppgifter som behövs för tillsynen över utbildningen och ordnandet av den och att genomföra inspektioner i de lokaler som används för utbildningen samt att närvara vid utbildningar och bedömningar. Vid inspektioner ska vad som föreskrivs om inspektionsberättelse i 39 § i förvaltningslagen iakttas.
VTS-tjänsteleverantören ska ha en utsedd ansvarig person för utbildningen som gäller fartygstrafikservice samt undervisningspersonal som är förtrogen med fartygstrafikservice.
14 b §Anlitande av utomstående sakkunniga för tillsyn över utbildning och ordnandet av den
Transport- och kommunikationsverket får vid övervakning enligt 14 § 4 mom. och 14 a § 2 mom. anlita utomstående sakkunniga, om det behövs för att utföra tillsynen.
En utomstående sakkunnig ska vara förtrogen med innehållet i de utbildningar tillsynen gäller och med de krav som ställs på ordnandet av dem samt ha genom arbetserfarenhet eller på annat sätt förvärvad tillräcklig kännedom om lagstiftning och praxis som gäller fartygstrafikservice. Dessutom ska en utomstående sakkunnig ha tillräcklig sakkunskap om och förtrogenhet med tillsynsverksamhet.
En utomstående sakkunnig har rätt att få de uppgifter som behövs för tillsynen över en ackrediterad läroanstalts eller yrkesskolans verksamhet om omständigheter som avses i i 14 § 1 och 2 mom., 11 a och 12 a § och om utbildning som avses i 14 a § och om ordnandet av den. En utomstående sakkunnig har också rätt att genomföra oanmälda inspektioner i lokaler som används för att ordna utbildning samt att närvara vid utbildningar och bedömningar.
Bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar tillämpas på utomstående sakkunniga när de fullgör uppgifter enligt denna paragraf. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974).
15 §Registrering och behandling av uppgifter om behörigheter och utbildning
Transport- och kommunikationsverket registrerar uppgifter om behörigheter i det trafik- och transportregister som avses i lagen om transportservice (320/2017) för beviljande av och tillsyn över VTS-operatörers behörigheter samt för uppföljning av servicedata. På behandlingen av uppgifter tillämpas 26–28 kap. i lagen om transportservice.
Transport- och kommunikationsverket är personuppgiftsansvarig i fråga om behandling av uppgifter som rör ackreditering för utbildningsanordnare samt godkännande av utbildningsprogram enligt denna lag.
15 a §Tillfällig förlängning av behörigheter
Transport- och kommunikationsverket får under undantagsförhållanden som avses i beredskapslagen (1552/2011) eller vid störningar under normala förhållanden avvika från kraven för förnyande av behörighetsintyg för VTS-operatörer enligt 13 a § i denna lag. Giltighetstiden för behörighetsintyg för VTS-operatörer får tillfälligt förlängas med högst sex månader från den ursprungliga tidpunkten när giltighetstiden för behörighetsintyget löper ut, om ett förfarande enligt 13 a § till följd av en exceptionell situation med omfattande följder har försvårats betydligt och ett undantagsförfarande är nödvändigt för att trygga kontinuiteten i sjöfarten och det inte medför fara för människoliv, egendom eller miljön.
15 b §Återkallande, ändring eller begränsning av behörighetsintyg eller beslut om godkännande av utbildning
En sådan innehavare av ett behörighetsintyg, en ackrediterad läroanstalt eller en yrkeshögskola som avses i denna lag som bedriver verksamhet med stöd av ett godkännande som en myndighet beviljat kan meddela att den verksamhet som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande av utbildning har avbrutits eller upphört. När Transport- och kommunikationsverket tagit emot en anmälan om upphörande ska det återkalla beslutet om behörighet eller godkännande.
Transport- och kommunikationsverket får ändra eller begränsa ett behörighetsintyg eller ett beslut om godkännande av utbildning eller återkalla behörighetsintyget eller beslutet om godkännande av utbildning, om
förutsättningarna för beviljande av behörighetsintyget eller beslutet om godkännande inte längre uppfylls och bristerna i förutsättningarna inte korrigeras inom utsatt tid,
behörighetsintygets innehavare eller den som bedriver verksamhet med stöd av beslutet om godkännande upprepade gånger eller grovt har brutit mot bestämmelser i denna lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av den eller bestämmelser i Europeiska unionens förordningar som gäller verksamhet om vilken det föreskrivs i denna lag som bedrivs av innehavaren av behörighetsintyget eller den som bedriver verksamheten med stöd av beslutet om godkännande, och givande av en anmärkning eller varning inte kan anses tillräckligt, eller
det av något annat skäl än de som avses i 1 eller 2 punkten finns grundad anledning att misstänka att innehavaren av behörighetsintyget eller den som bedriver verksamhet med stöd av beslutet om godkännande inte förmår sköta sin uppgift enligt behörighetsintyget eller beslutet om godkännande eller bedriva den verksamhet som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande på ett säkert sätt.
Innehavaren av ett behörighetsintyg är skyldig att utan dröjsmål återlämna ett återkallat behörighetsintyg till Transport- och kommunikationsverket.
5 kap.VTS-tjänsteleverantörens samt vissa myndigheters behörighet och skyldigheter
16 §Upprätthållande av fartygstrafikservice
På VTS-operatörer, läroanstalters eller yrkeshögskolors personal som avses i 14 § 5 mom. samt på VTS-tjänsteleverantörers personal som avses i 14 a § 3 mom. tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när de sköter de uppgifter som föreskrivs för dem i denna lag. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen.
20 a §System för hantering av information inom sjöfarten
Transport- och kommunikationsverket upprätthåller och utvecklar ett nationellt system för hantering av information inom sjöfarten för att samla in, behandla och registrera den information som avses i EMSW-förordningen och övervakningsdirektivet. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftssutbyte i fråga om systemet för hantering av information ska Transport- och kommunikationsverket iaktta bestämmelserna i EMSW-förordningen samt övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
I Finland är Transport- och kommunikationsverket den nationella samordnare som avses i artikel 18.1 i EMSW-förordningen.
Transport- och kommunikationsverket kan ordna upprätthållandet, genomförandet och den operativa driften av det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten själv eller upphandla dessa hos en VTS-tjänsteleverantör. När det gäller utveckling, förvaltning, uppbyggnad, underhåll, åtkomsträttigheter, säkerhet och uppgiftssutbyte i fråga om systemet för hantering av information ska även VTS-tjänsteleverantören iaktta bestämmelserna i EMSW-förordningen samt övervakningsdirektivet och dess bilaga III.
Den som upprätthåller systemet för hantering av information inom sjöfarten ansvarar för att helpdesken för det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten ordnas enligt artikel 5 i EMSW-förordningen. Tullen svarar för att ta emot och övervaka de anmälningar som avses i 22 a–22 c § och som lämnas genom systemet för hantering av information inom sjöfarten.
Systemet för hantering av information inom sjöfarten ska vara sådant att det kan anslutas till SafeSeaNet-systemet. Informationen ska kunna sändas och tas emot elektroniskt.
Transport- och kommunikationsverket ska med hjälp av systemet för hantering av information på begäran och utan dröjsmål kunna lämna sådan information till den behöriga myndigheten i en annan medlemsstat som gäller ett fartyg samt last och farligt eller förorenande gods som fartyget transporterar, de personer som vistas ombord, gränskontroller för personer och säkerhetsåtgärder.
När det gäller systemet för hantering av information inom sjöfarten kan Transport- och kommunikationsverket meddela närmare föreskrifter om anmälningsförfarande, struktur, innehåll och åtkomsträttigheter, om utlämnande av uppgifter till myndigheter och om utbytet av information med andra medlemsstater och med SafeSeaNet-systemet.
20 d §Systemet för långväga identifiering och spårning av fartyg
Transport- och kommunikationsverket är den behöriga myndighet som ingår de avtal med Europeiska unionens datacentral som krävs för utbytet av information och som svarar för samarbetet i fråga om utbytet av information.
Transport- och kommunikationsverket godkänner de leverantörer av programtjänster som utför testning av kravuppfyllelse för utrustning i anslutning till systemet för långväga identifiering och spårning av fartyg.
Transport- och kommunikationsverket svarar för uppdateringen av datacentralens fartygsregisteruppgifter och för övervakningen av rapporteringen i fråga om fartyg som är registrerade under finsk flagg och av användningen av utrustningen på fartyg. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om utrustning som gäller långväga identifiering och spårning av fartyg.
6 kap.Anmälningar som berör fartyget och dess last
22 a §Fartygens ankomstmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som anlöper en finsk hamn eller ankarplats ska lämna ett ankomstmeddelande till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Meddelandet ska lämnas minst 24 timmar före ankomsten eller senast då fartyget avgår från en hamn med en finsk hamn som destination om färden räcker mindre än 24 timmar. Om hamnen eller ankarplatsen bestäms först under resans gång, ska meddelandet lämnas senast när destinationen har bestämts. Dessutom ska fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för fartyget meddela den slutgiltiga ankomsttiden då fartyget nått destinationen.
Ankomstmeddelandet ska innehålla de uppgifter som anges i del A i bilagan till EMSW-förordningen. Dessutom kan Tullen kräva att ankomstmeddelandet ska innehålla de uppgifter i FAL-formulären som avses i del B punkt 1–6 i förordningen samt uppgifter i sjöfartshälsodeklarationen. Dessutom kan Tullen kräva uppgifter som baseras på nationell lagstiftning och nationella krav som avses i del C i bilagan till förordningen, om de godkänts att ingå i den datauppsättning som godkänts för Finland enligt 2 kap. i EMSW-förordningen. Uppgifter som avses i detta moment får krävas, om de behövs för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullen ska kontrollera att de uppgifter om fartygets ankomst som förutsätts i del A punkt 1–5 och 7 i bilagan till EMSW-förordningen uppfyller kraven.
22 b §Fartygens avgångsmeddelande
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg i sjöfart som ska avgå från en finsk hamn eller ankarplats ska före fartygets avgång lämna ett avgångsmeddelande till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §. Dessutom ska fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för fartyget meddela den slutgiltiga avgångstiden då fartyget avgått.
Tullen kan kräva att ett avgångsmeddelande ska innehålla de uppgifter i FAL-formulären som avses i del B punkt 1–6 i bilagan till EMSW-förordningen samt de uppgifter som ingår i sjöfartshälsodeklarationen. Dessutom kan Tullen kräva uppgifter som baseras på nationell lagstiftning och nationella krav som avses i punkt C i bilagan till förordningen, om de godkänts att ingå i den datauppsättning som godkänts för Finland enligt 2 kap. i EMSW-förordningen. Uppgifter som avses i detta moment får krävas, om de behövs för att säkerställa nationell intern ordning och säkerhet eller för att verkställa lagar på tull-, skatte-, invandrings-, miljö- eller folkhälsoområdet.
Tullen ska kontrollera att de uppgifter om fartygets avfärd som förutsätts i del A punkt 1–5 och 7 i bilagan till EMSW-förordningen uppfyller kraven.
22 c §Ankomst- och avgångsmeddelanden om last som innehåller farligt eller förorenande gods
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett sådant fartyg med farligt eller förorenande gods ombord som anlöper en finsk hamn eller ankarplats som sin första destination från en hamn utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ska, före avgången från lastningshamnen, utöver det ankomstmeddelande som avses i 22 a §, med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a § lämna en anmälan till Tullen om det farliga gods som fartyget ska transportera. Om destinationen eller ankarplatsen bestäms först under resans gång, ska meddelandet lämnas senast då destinationen har bestämts.
Fartygsoperatören, ombudet eller befälhavaren för ett fartyg som ska lämna en finsk hamn med farligt eller förorenande gods ombord ska senast vid avgången lämna en anmälan om lasten till Tullen med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §.
Anmälningsskyldigheten enligt 1 och 2 mom. gäller alla fartyg oberoende av storlek. I anmälan ska de uppgifter lämnas som avses i övervakningsdirektivet. Tullen ska kontrollera att de uppgifter som lämnats uppfyller kraven.
Närmare bestämmelser om anmälningsskyldigheten i fråga om last som innehåller farligt eller förorenande gods får utfärdas genom förordning av statsrådet.
22 d §Lämnande av uppgifter för statistik
När informationen om sjötrafiken samlas in, statistiken sammanställs och resultaten av informationsinsamlingen sänds ut ska Europaparlamentets och Rådets direktiv 2009/42/EG om förande av statistik över gods- och passagerarbefordran till sjöss iakttas. Transport- och kommunikationsverket ska sända resultaten av informationsinsamlingen till Europeiska kommissionen.
Fartygsägarna eller deras representanter och hamnarna ska lämna Transport- och kommunikationsverket uppgifter om mängden passagerare och gods för varje fartyg och enligt varugrupp samt om antalet tomma och fulla transportenheter.
Ägarna till fartyg i sjöfart eller deras representanter ska lämna uppgifterna till Transport- och kommunikationsverket med hjälp av det system för hantering av information inom sjöfarten som avses i 20 a §.
22 h §Anmälan om fartygs avvikande användning av farled
Fartygets befälhavare, dennes ombud eller fartygsoperatören ska lämna den behöriga VTS-centralen en anmälan som innehåller behövliga uppgifter om fartygets djupgående, huvuddimensioner, den planerade rutten, och på vilket sätt fartygets färd avviker från farledens dimensioner, om fartygets djupgående överskrider farledens dimensionerade djupgående eller fartyget i övrigt är avsevärt större än det dimensionerande fartyg som använts vid planeringen av farleden eller annars använder farleden på ett sådant sätt att farledens tillräcklighet inte kan säkerställas utifrån farledens dimensionerade djupgående.
Skyldigheten att anmäla ett fartygs avvikande användning av farleden gäller inte fartyg med en största längd på mindre än 50 meter, bogserbåtar, bogserkombinationer eller fartyg som befraktats för fullgörandet av isbrytningstjänster som avses i 10 a § i lagen om fartygs isklasser och isbrytarassistans (1121/2005).
Transport- och kommunikationsverket får utfärda närmare föreskrifter om lämnandet av anmälan.
28 a §Anmärkning och varning
Transport- och kommunikationsverket kan ge en innehavare av ett behörighetsintyg eller en ansvarig person hos den som bedriver verksamhet med stöd av ett beslut om godkännande av utbildning en anmärkning eller varning, om denne på något annat än i 15 b § 2 mom. 2 punkten avsett sätt åsidosätter bestämmelser eller föreskrifter som gäller det som avses i behörighetsintyget eller beslutet om godkännande.
Transport- och kommunikationsverket kan dessutom ge en anmärkning eller varning till den som
bryter mot beslutet om inrättande enligt 8 §,
bryter mot en föreskrift om tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer som avses meddelats med stöd av 17 § 1 eller 3 mom.,
bryter mot ett förbud som meddelats med stöd av 17 a §,
bryter mot bestämmelserna om deltagande i fartygstrafikservice i 21 § 1 mom.,
försummar fartygets befälhavares anmälningsskyldighet enligt 22 § 2 eller 3 mom.,
försummar fartygets ankomstmeddelande enligt 22 a § 1 mom.,
försummar fartygets avgångsmeddelande enligt 22 b § 1 mom.,
försummar ett ankomst- eller avgångsmeddelande om last som innehåller farligt eller förorenande gods enligt 22 c § 1 eller 2 mom.,
försummar att lämna uppgifter för statistik enligt 22 d § 4 mom.,
försummar avlastarens anmälningsskyldighet enligt 22 e § 1 eller 3 mom.,
försummar att anmäla fartygets avvikande användning av farled enligt 22 h § 1 mom., eller
försummar att anmäla kritiska lägen och olyckor till sjöss enligt 23 § 1 mom.
Verket kan ge en varning, om en anmärkning med beaktande av de omständigheter som framkommit i ärendet som helhet inte kan anses tillräcklig.
En anmärkning ges muntligen eller skriftligen. En varning ges skriftligen, och en anteckning om den ska göras i det trafik- och transportregister som avses i lagen om transportservice.
29 §Avgift för trafikförseelse
Tullen får påföra den en avgift för trafikförseelse, som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot beslutet om inrättande enligt 8 §,
bryter mot en föreskrift om tillfällig ledning av fartygstrafiken i specialsituationer som meddelats med stöd av i 17 § 1 eller 3 mom.,
bryter mot ett förbud som meddelats med stöd av 17 a §,
bryter mot bestämmelserna om deltagande i fartygstrafikservice i 21 § 1 mom.,
försummar fartygets befälhavares anmälningsskyldighet enligt 22 § 2 eller 3 mom.,
försummar fartygets ankomstmeddelande enligt 22 a § 1 mom.,
försummar fartygets avgångsmeddelande enligt 22 b § 1 mom.,
försummar ett ankomst- eller avgångsmeddelande om last som innehåller farligt eller förorenande gods enligt 22 c § 1 eller 2 mom.,
försummar att lämna uppgifter för statistik enligt 22 d § 4 mom.,
försummar avlastarens anmälningsskyldighet enligt 22 e § 1 eller 3 mom.,
försummar att anmäla fartygets avvikande användning av farled enligt 22 h § 1 mom., eller
försummar att anmäla kritiska lägen och olyckor till sjöss enligt 23 § 1 mom.
Avgiften för trafikförseelse är minst 50 och högst 3 500 euro. Avgiften för trafikförseelse ska betalas till staten. När storleken på avgiften för trafikförseelse bestäms ska det beaktas hur klandervärt förfarandet varit och om det har upprepats. Ingen avgift ska påföras om förfarandet ska betraktas som ringa eller om påförandet av en avgift med beaktande av förfarandets art, hur återkommande och planmässigt det varit samt övriga omständigheter är oskäligt. Gärningsmannen kan då ges en anmärkning, om det finns grund för detta.
29 a §Verkställighet av avgift för trafikförseelse
Bestämmelser om verkställighet av avgift för trafikförseelse finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002).
En avgift för trafikförseelse preskriberas fem år efter att ett lagakraftvunnet beslut fattats.
30 §Behörig domstol
I ärenden som ska behandlas enligt 17, 21, 22, 22 a–22 f, 22 h eller 23 § i denna lag bestäms den behöriga domstolen enligt 21 kap. i sjölagen (674/1994).
31 §Ändringssökande
I Tullens beslut om avgift för trafikförseelse enligt 29 § får omprövning begäras. I andra beslut som avses i denna lag än i 15 b § avsedda beslut om återkallande av behörighetsintyg för en VTS-operatör får omprövning begäras hos Transport- och kommunikationsverket. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
Med undantag för beslut om avgift för trafikförseelse enligt 29 § får beslut som fattats med stöd av denna lag verkställas oberoende av begäran om omprövning eller besvär, om inte den myndighet där ändring söks bestämmer något annat.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024. Lagens 20 a och 22 a–22 d § träder dock i kraft först den 15 augusti 2025.
KoUB 10/2023
RSv 76/2023
Helsingfors den 28 december 2023
Republikens PresidentSauli NiinistöKommunikationsministerLulu Ranne