Lag om ändring av bokföringslagen
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i bokföringslagen ( 1336/1997 ) 3 a kap., sådant det lyder i lag 1376/2016,
ändras r ubriken för 1 kap. 4 c § samt 1 kap. 4 d och 9 §, 3 kap. 9 § 2 mom. och 10 § 1 mom., 4 kap. 1 § samt 6 kap. 1 § 5 mom., sådana de lyder, rubriken för 1 kap. 4 c § samt 1 kap. 4 d och 9 §, 3 kap. 9 § 2 mom., 4 kap. 1 § och 6 kap. 1 § 5 mom. i lag 1620/2015 samt 3 kap. 10 § 1 mom. i lag 1304/2004, och
fogas till 1 kap. 4 c §, sådan den lyder i lag 1620/2015, ett nytt 2 mom., till 3 kap. 1 §, sådan den lyder i lag 1620/2015, ett nytt 5 mom., till 3 kap. 1 a §, sådan den lyder i lag 1620/2015, ett nytt 5 mom., till 3 kap. 7 §, sådan den lyder i lag 1304/2004, nya 3 och 4 mom. samt till lagen ett nytt 7 kap. i stället för det 7 kap. som upphävts genom lag 1620/2015, som följer:
1 kap.Allmänna bestämmelser
4 c §Stora företag och medelstora företag
I denna lag avses med medelstora företag bokföringsskyldiga för vilka högst ett av gränsvärdena enligt 1 mom. överskrids för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden.
4 d §IAS-förordningen, redovisningsdirektivet, hållbarhetsrapporteringsdirektivet och taxonomiförordningen
I denna lag avses med
IAS-förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1606/2002 om tillämpning av internationella redovisningsstandarder,
redovisningsdirektivet Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/34/EU om årsbokslut, koncernredovisning och rapporter i vissa typer av företag, om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/43/EG och om upphävande av rådets direktiv 78/660/EEG och 83/349/EEG,
hållbarhetsrapporteringsdirektivet Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2464 om ändring av förordning (EU) nr 537/2014, direktiv 2004/109/EG, direktiv 2006/43/EG och direktiv 2013/34/EU vad gäller företagens hållbarhetsrapportering,
taxonomiförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/852 om inrättande av en ram för att underlätta hållbara investeringar och om ändring av förordning (EU) 2019/2088.
9 §Börsnoterade företag och företag av allmänt intresse
Börsnoterade företag är finländska sammanslutningar som har emitterat aktier, skuldebrev eller andra värdepapper som är föremål för handel på en reglerad marknad enligt 2 kap. 5 § i värdepappersmarknadslagen (746/2012).
Företag av allmänt intresse enligt artikel 2.1 i redovisningsdirektivet är i Finland
börsnoterade företag,
kreditinstitut enligt 1 kap. 7 § i kreditinstitutslagen (610/2014), och
försäkringsbolag enligt 1 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen (521/2008).
3 kap.Bokslut och verksamhetsberättelse
1 §Bokslutets innehåll
Trots vad som föreskrivs i 3 mom. eller någon annanstans i denna lag, ska börsnoterade små företag bifoga en verksamhetsberättelse som innehåller de uppgifter som avses i 1 a § 5 mom till sitt bokslut.
1 a §Verksamhetsberättelse
Stora företag samt börsnoterade små och medelstora företag ska i verksamhetsberättelsen lägga fram
information om centrala immateriella resurser samt beskriva på vilket sätt resurserna skapar mervärde och hur företagets affärsverksamhet grundar sig på dem,
den information som krävs för hållbarhetsrapportering, som ett separat och sammanhängande avsnitt, i enlighet med vad som föreskrivs i 7 kap. ( hållbarhetsrapport ).
7 §Datering och underskrift
I fråga om börsnoterade företag, ska det, omedelbart före styrelseledamöternas i 1 och 2 mom. avsedda underskrifter, antecknas ett yttrande om att
bokslutet, som upprättats i enlighet med tillämpliga bestämmelser om bokslut, ger en rättvisande bild av tillgångarna, förpliktelserna, den ekonomiska ställningen samt vinsterna och förlusterna både i fråga om företaget självt och i fråga om den helhet som utgörs av de företag som omfattas av företagets koncernbokslut,
det i verksamhetsberättelsen ingår en redogörelse som ger en sanningsenlig bild av utvecklingen och resultatet av affärsverksamheten i företaget å ena sidan och i den helhet av företag som omfattas av koncernbokslutet å andra sidan samt en beskrivning av de mest relevanta riskerna och osäkerhetsfaktorerna och företagets ställning i övrigt, och
den hållbarhetsrapport som ingår i verksamhetsberättelsen är upprättad med iakttagande av de rapporteringsstandarder som avses i 7 kap. och med iakttagande av artikel 8 i taxonomiförordningen.
Det som föreskrivs i 3 momentet 3 punkten tillämpas inte på ett mikroföretag, om inte det publicerar en hållbarhetsrapport.
9 §Registrering av bokslut och verksamhetsberättelse
Bestämmelserna i 1 mom. tillämpas också på andra bokföringsskyldiga som är större än små företag. Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. föreskrivs det i 7 kap. om registrering av sådana företags bokslut och verksamhetsberättelser som avses i det kapitlet.
10 §Offentliggörande av bokslut och verksamhetsberättelse
I fråga om förfarandet för offentliggörande av bokslut och verksamhetsberättelser som getts in för registrering föreskrivs separat. Bestämmelser om offentliggörandet av bokslut och verksamhetsberättelser för sådana företag som avses i 7 kap. finns i det kapitlet.
4 kap.Definitioner i anslutning till bokslutsposter
1 §Omsättning
I omsättningen ingår intäkterna från försäljning av produkter och tjänster med avdrag för beviljade rabatter samt mervärdesskatt och andra skatter som baserar sig direkt på beloppet av försäljningen, om inte något annat föreskrivs i denna paragraf eller någon annanstans i lag.
I ett försäkringsbolag enligt 1 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen fastställs omsättningen i enlighet med artiklarna 35 och 66 i rådets direktiv 91/674/EEG om årsbokslut och sammanställd redovisning för försäkringsföretag, om inte något annat föreskrivs i någon annan lag.
I ett kreditinstitut enligt 1 kap. 7 § i kreditinstitutslagen definieras omsättningen i enlighet med artikel 43.2 c i rådets direktiv 86/635/EEG om årsbokslut och sammanställd redovisning för banker och andra finansiella institut, om inte något annat föreskrivs i någon annan lag.
6 kap.Koncernbokslut
1 §Skyldighet att upprätta koncernbokslut
Undantag enligt 4 mom. kan under de förutsättningar som avses där tillämpas också när en i det momentet angiven andel av moderföretaget ägs av ett företag som inte lyder under lagstiftningen i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, förutsatt att
detta företag upprättar sitt koncernbokslut och koncernens verksamhetsberättelse
i enlighet med redovisningsdirektivet, med undantag av vad som anges i artikel 29a om koncernhållbarhetsrapport,
på ett sätt som motsvarar det sätt som används när ett koncernbokslut och en koncernverksamhetsberättelse upprättas i enlighet med underpunkt a,
enligt kraven i de internationella redovisningsstandarder som antagits genom IAS-förordningen, eller
på ett sätt som motsvarar det som anges i de internationella redovisningsstandarder som definieras i kommissionens förordning (EG) nr 1569/2007 om införande av en mekanism för fastställande av likvärdighet för redovisningsstandarder som tillämpas av tredjelandsemittenter av värdepapper enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/71/EG och 2004/109/EG, och
koncernbokslutet granskas av en revisor eller revisionssammanslutning som är godkänd enligt den nationella lagstiftning som företaget lyder under.
7 kap.Hållbarhetsrapport
1 §Tillämpningsområde
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på stora företag samt på börsnoterade små och medelstora företag.
Med företag avses i detta kapitel aktiebolag och andelslag samt andra juridiska personer som omfattas av tillämpningsområdet för redovisningsdirektivet.
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas också på kreditinstitut som avses i 1 kap. 7 § i kreditinstitutslagen, på försäkringsbolag som avses i 1 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen och på pensionsstiftelser och pensionskassor som avses i 1 kap. 1 § i lagen om pensionsstiftelser och pensionskassor (946/2021), om de uppfyller de villkor som föreskrivs för i 1 mom. avsedda företag.
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas även på Sjömanspensionskassan enligt 1 § 3 mom. i lagen om sjömanspensioner (1290/2006) och på Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt enligt 1 § 2 mom. i lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006) med avseende på deras investeringsverksamhet.
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas inte på Finnvera Abp eller på Fonden för industriellt samarbete Ab om inte något annat föreskrivs genom förordning av statsrådet. Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas inte på yrkeshögskolor enligt yrkeshögskolelagen (932/2014).
Trots vad som föreskrivs i 2 mom. kan ett andelslag vars omsättning till mer än hälften ackumuleras genom primärproduktion eller anskaffning av primärproduktion enligt 5 § 2 mom. 4 punkten i livsmedelslagen (297/2021) samt ett medlemskreditinstitut som hör till en sammanslutning av inlåningsbanker som avses i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker (599/2010) besluta att bestämmelserna i detta kapitel inte ska tillämpas på det. Information om beslutet ska ges i verksamhetsberättelsen.
2 §Definitioner
I detta kapitel avses med
värdekedja den helhet av de förbindelser som krävs för leverans till kunder av tillgångar och tjänster som produceras av en sådan leveranskedja som avses i punkt 11 och ett sådant hållbarhetsrapporterande företag som avses i punkt 9 och som överensstämmer med en hållbarhetsrapporteringsstandard
öppenhetsdirektivet Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/109/EG om harmonisering av insynskraven angående upplysningar om emittenter vars värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad och om ändring av direktiv 2001/34/EG,
Esef-förordningen kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/815 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/109/EG vad gäller tekniska tillsynsstandarder för specificering av ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat,
digital PRS-identifiering sådan märkning av bokslutsuppgifter som Patent- och registerstyrelsen bestämmer med den XBRL-märkning som avses i artikel 4.4 i Esef-förordningen,
digital XBRL-hållbarhetsidentifiering sätt för märkning av uppgifter som ska presenteras separat i hållbarhetsrapporten,
EES-området Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
hållbarhetsrapportering presentation av hållbarhetsfrågor i en separat och sammanhängande helhet i verksamhetsberättelsen i enlighet med de hållbarhetsrapporteringsstandarder som avses i punkt 8,
hållbarhetsrapporteringsstandarder de standarder som avses i artiklarna 19a, 29a och 29d i redovisningsdirektivet och de uppgifter som avses i artikel 8 i taxonomiförordningen,
hållbarhetsrapporterande företag en i 1 § avsedd juridisk person som bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på,
hållbarhetsfrågor faktorer som avses i artikel 2.24 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn och andra faktorer som hänför sig till miljön, samhället, de mänskliga rättigheterna och företagens styrning,
leveranskedja den helhet av förbindelser mellan det hållbarhetsrapporterande företaget och andra företag som produktionen av nyttigheter och tjänster kräver,
tillsynsförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (EU) nr 648/2012.
3 §Dubbelriktad information om verkningarna
Hållbarhetsrapporterande företag ska i sin hållbarhetsrapport lägga fram information som är av vikt för att ge en rättvisande bild av
det hållbarhetsrapporterande företagets inverkan på hållbarhetsfrågor, samt
hur hållbarhetsfrågor påverkar det hållbarhetsrapporterande företagets utveckling, resultat och ställning.
4 §Affärsverksamhetens förhållande till hållbarhetsfrågor samt affärsverksamhetens verksamhetsprinciper
I hållbarhetsrapporten ska kortfattade beskrivningar presenteras av
affärsmodellens och affärsstrategins anpassningsförmåga med avseende på risker som hållbarhetsfrågor medför för affärsverksamheten,
affärsverksamhetsmässiga möjligheter som grundar sig på hållbarhetsfrågor,
finansierings- och investeringsplaner för genomförande och andra planer för säkerställande av att affärsmodellen och affärsstrategin inte strider mot målet att övergå till ett hållbart ekonomiskt system i Europeiska unionen,
finansierings- och investeringsplaner för genomförande och andra planer för att säkerställa uppnåendet av målet att begränsa klimatuppvärmningen till 1,5 celsiusgrader som antagits i det inom ramen för Förenta nationernas ramkonvention om klimatförändring ingångna Parisavtalet (FördrS 76/2016) samt av målet om klimatneutralitet senast 2050, som fastställts genom Europaparlamentets och rådets förordning 2021/1119 om inrättande av en ram för att uppnå klimatneutralitet och om ändring av förordningarna (EG) nr 401/2009 och (EU) 2018/1999 ( europeisk klimatlag ),
utnyttjande av kol, olja eller gas i affärsverksamhet eller produktion eller raffinering av sådant, om det är av betydelse på det sätt som avses i 3 §,
hur intressentgrupper beaktas i affärsmodellen och affärsstrategin,
verksamhetens inverkan på hållbarhetsfrågor,
hur affärsstrategin har genomförts med avseende på hållbarhetsfrågor, samt
de verksamhetsprinciper som hänför sig till det hållbarhetsrapporterande företagets hållbarhetsfrågor.
I de beskrivningar som avses i 1 mom. ska lagen om företagshemligheter (595/2018) iakttas i den mån tillämpningen av lagen inte hindrar uppnåendet av syftet med skyldigheterna enligt hållbarhetsrapporteringsstandarderna.
5 §Mål som hänför sig till hållbarhetsfrågor
Hållbarhetsrapporten ska innehålla
en beskrivning av de tidsbundna mål som det hållbarhetsrapporterande företaget fastställt för sig själv i fråga om hållbarhetsfrågor,
en beskrivning av de framsteg som gjorts för att uppnå de mål som avses i 1 punkten, samt
en redogörelse för huruvida de miljörelaterade målen grundar sig på vetenskapligt övertygande belägg.
I den beskrivning som avses i 1 mom. 1 punkten ska de absoluta målen för minskning av växthusgasutsläpp åtminstone för åren 2030 och 2050 inkluderas, om inte något annat föreskrivs genom förordning av kommissionen.
6 §Information om styrelsen och verkställande direktören
I hållbarhetsrapporten ska det med avseende på styrelsen eller andra motsvarande organ och på verkställande direktören presenteras
en beskrivning av deras uppgifter med avseende på hållbarhetsfrågor,
en beskrivning av deras expertis och kompetens när det gäller att sköta de uppgifter som avses i 1 punkten eller av deras möjligheter att utnyttja extern expertis och kompetens, samt
information om sådana incitamentsystem som baserar sig på hållbarhetsfrågor.
Bestämmelserna i 1 mom. gäller inte förvaltningsrådet eller verkställande direktörens ställföreträdare, om inte denne fungerar som verkställande direktör.
7 §Förfaranden för hållbarhetsfrågor
I hållbarhetsrapporten ska det presenteras en beskrivning av
det hållbarhetsrapporterande företagets förfaranden för beaktandet av hållbarhetsfrågor,
de viktigaste faktiska eller potentiella negativa effekter som är kopplade till det hållbarhetsrapporterande företagets egna funktioner och till dess värdekedja,
de åtgärder som vidtagits för att förebygga, lindra, avhjälpa eller eliminera faktiska eller potentiella negativa effekter,
resultaten av de åtgärder som avses i 3 punkten.
Den beskrivning som avses i 1 mom. 2 punkten ska innehålla information om
det hållbarhetsrapporterande företagets affärsförbindelser och dess leveranskedja,
de åtgärder som vidtagits för att identifiera och följa upp negativa effekter,
andra negativa effekter som det hållbarhetsrapporterande företaget har identifierat för att uppfylla kraven på beaktande av hållbarhetsfrågor i Europeiska unionens lagstiftning.
8 §Risker som grundar sig på hållbarhetsfrågor
I hållbarhetsrapporten ska det presenteras en beskrivning av de viktigaste riskerna för det hållbarhetsrapporterande företaget när det gäller hållbarhetsfrågor.
Beskrivningen ska innehålla information om
verksamhetens huvudsakliga sammankopplingar med hållbarhetsfrågor,
hur det hållbarhetsrapporterande företaget hanterar de risker som avses 1 mom.
9 §Indikatorer
I de beskrivningar som avses i 4–8 § ska de indikatorer användas som anges i de delegerade rättsakter som utfärdats med stöd av taxonomiförordningen. I hållbarhetsrapporten ska information om de indikatorer som använts vid utarbetandet av beskrivningarna presenteras.
10 §Processen för identifiering av information samt tidsperspektivet
I hållbarhetsrapporten ska den process beskrivas som det hållbarhetsrapporterande företaget följer för identifierandet av den information som ska presenteras.
I de beskrivningar som avses i 4–8 § ska informationen specificeras enligt ett kort, medellångt och långt tidsperspektiv, om en sådan specifikation ska anses vara ändamålsenlig med hänsyn till arten av det hållbarhetsrapporterande företagets affärsverksamhet.
11 §Information om värde- och leveranskedjan
I de beskrivningar och redogörelser som avses i 3–10 § ska utöver det hållbarhetsrapporterande företagets egna verksamheter dess värdekedja presenteras med uppgifter om
produkter och tjänster,
affärsförbindelser, och
leveranskedjan.
12 §Kompletterande information
Hållbarhetsrapporten ska också kompletteras med uppgifter som läggs fram någon annanstans i verksamhetsberättelsen eller bokslutet, om det är behövligt för att uppfylla syftet med hållbarhetsrapporteringen.
13 §Undantag med avseende på oavslutade angelägenheter
Ett hållbarhetsrapporterande företags ledning får besluta att en uppgift, en beskrivning eller någon annan omständighet som avses i detta kapitel inte läggs fram i hållbarhetsrapporten när det gäller en sådan angelägenhet som är föremål för förhandling eller på något annat sätt oavslutad. Ett sådant undantag förutsätter alltid att ledningen motiverar varför
lämnandet av uppgiften, beskrivningen eller någon annan omständighet skulle orsaka allvarlig skada för affärsverksamheten, och
underlåtenheten att lägga fram uppgiften, beskrivningen eller någon annan omständighet inte i oskälig grad äventyrar erhållandet av en balanserad uppfattning av det hållbarhetsrapporterande företagets utveckling, resultat och ställning eller av effekterna av dess verksamhet.
Vad som föreskrivs i 1 mom. berättigar dock inte börsnoterade hållbarhetsrapporterande företag att avvika från informationsskyldigheten enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 om marknadsmissbruk (marknadsmissbruksförordning) och om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/6/EG och kommissionens direktiv 2003/124/EG, 2003/125/EG och 2004/72/EG.
14 §Format för rapportering samt rapporteringsstandardens företräde
Hållbarhetsrapporten ska upprättas i enlighet med hållbarhetsrapporteringsstandarderna.
Om informationsskyldigheten enligt detta kapitel står i strid med en rapporteringsstandard, ska standarden tillämpas.
15 §Dialog med personalrepresentanter
I hållbarhetsrapporten ska det redogöras för hur det hållbarhetsrapporterande företagets ledning för dialog med personalrepresentanter om den information som rapporteringen avser samt om de metoder som används för att inhämta och verifiera informationen.
16 §Förkortad hållbarhetsrapport
Med avvikelse från vad som föreskrivs ovan i detta kapitel får små och medelstora hållbarhetsrapporterande företag upprätta en förkortad hållbarhetsrapport. Den förkortade hållbarhetsrapporten ska dock innehålla åtminstone följande information:
ett sammandrag av affärsmodellen och affärsstrategin,
en beskrivning av de verksamhetsprinciper som hänför sig till hållbarhetsfrågor,
en redogörelse för det hållbarhetsrapporterande företagets viktigaste faktiska eller potentiella negativa effekter på hållbarhetsfrågor,
information om de åtgärder som vidtagits för att identifiera, följa upp, förebygga, lindra eller avhjälpa de effekter som avses i 3 punkten,
en redogörelse för de viktigaste riskerna när det gäller hållbarhetsfrågor samt för hur det hållbarhetsrapporterande företaget hanterar dessa risker,
information om centrala indikatorer som behövs för att presentera den information som avses i punkterna 1–5.
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller även
små och icke-komplexa institut enligt artikel 4.1.145 i tillsynsförordningen,
captivebolag för försäkring enligt 1 kap. 3 c § i försäkringsbolagslagen och captivebolag för återförsäkring enligt 1 kap. 4 § i den lagen.
Den förkortade hållbarhetsrapporten ska upprättas i enlighet med hållbarhetsrapporteringsstandarden för små och medelstora hållbarhetsrapporterande företag.
Om informationsskyldigheten enligt 1 mom. står i strid med den hållbarhetsrapporteringsstandard som avses i 3 mom., ska den hållbarhetsrapporteringsstandarden tillämpas.
17 §Möjlighet till undantag för dotterföretag
Dotterföretag vilkas moderföretag är etablerade inom EES-området behöver inte upprätta en hållbarhetsrapport, om informationen om dotterföretaget och dess dotterföretag inkluderas i verksamhetsberättelsen för moderföretagets koncern och i den koncernhållbarhetsrapport som avses i 18 §. Detta undantag gäller dock inte sådana dotterföretag som är börsnoterade stora företag.
Bestämmelserna i 1 mom. gäller även moderföretag som är etablerade utanför EES-området, förutsatt att informationen om det finländska dotterföretaget och dess dotterföretag inkluderas i verksamhetsberättelsen och hållbarhetsrapporten för moderföretagets koncern. Vid upprättandet av verksamhetsberättelsen och koncernhållbarhetsrapporten krävs dessutom iakttagande av
hållbarhetsrapporteringsstandarderna, eller
ett förfarande som motsvarar hållbarhetsrapporteringsstandarderna enligt artikel 23.4 tredje stycket i öppenhetsdirektivet.
Verksamhetsberättelsen för ett sådant dotterföretag som avses i 1 och 2 mom. ska innehålla
uppgift om undantag i fråga om dotterföretagets hållbarhetsrapport,
namn och stadgeenlig hemort för det moderföretag som upprättar koncernhållbarhetsrapporten i enlighet med 1 och 2 mom.,
hyperlänk till den i 1 mom. avsedda koncernhållbarhetsrapporten eller till den verksamhetsberättelse i vilken hållbarhetsrapporten ingår, och
hyperlänk till den hållbarhetsgranskningsberättelse som avses i 3 kap. 5 a § i revisionslagen.
I fråga om ett moderföretag som är etablerat utanför EES-området och för vars finländska dotterföretag det med stöd av 2 mom. inte upprättas någon hållbarhetsrapport ska det offentliggöras en koncernhållbarhetsrapport samt en sådan hållbarhetsgranskningsberättelse om rapporten som lämnats i enlighet med lagstiftningen i den stat där moderföretaget är beläget. I sådana fall ska dotterföretagets verksamhetsberättelse eller moderföretagets hållbarhetsrapport innehålla den information om dotterföretagets och dess dotterföretags verksamhet som avses i artikel 8 i taxonomiförordningen.
18 §Möjlighet till undantag för kreditinstitut och försäkringsbolag
Vad som föreskrivs i 17 § om dotterföretag tillämpas också på
kreditinstitut som är permanent underställda ett sådant i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker avsett centralinstitut som övervakar kreditinstituten i enlighet med villkoren i artikel 10 i tillsynsförordningen, om inte något annat följer av 1 § 6 mom.,
försäkringsbolag enligt 1 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen som hör till en försäkringsgrupp på basis av 26 kap. 2 § i den lagen och på vilka grupptillsyn tillämpas i enlighet med 26 kap. 3 § 1 mom. 1, 3 eller 4 punkten i den lagen.
Vad som i 17 § föreskrivs om moderföretag tillämpas också på
centralinstitut enligt 1 mom. 1 punkten,
försäkringsföretag enligt 26 kap. 2 § i försäkringsbolagslagen och som anses vara moderföretag till en försäkringsgrupp.
19 §Koncernhållbarhetsrapport
I verksamhetsberättelsen för stora koncerner ska det i ett separat avsnitt inkluderas en hållbarhetsrapport om koncernens verksamhet ( koncernhållbarhetsrapport ) i vilken det ska läggas fram information som är behövlig för förståelsen av
koncernens inverkan på hållbarhetsfrågor,
hur hållbarhetsfrågor påverkar koncernens utveckling, resultat och ställning.
Koncernhållbarhetsrapporten ska innehålla
information om affärsverksamhetens förhållande till hållbarhetsfrågor och beskrivningar av verksamhetsprinciperna, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 4 §,
information om mål som hänför sig till hållbarhetsfrågor, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 5 §,
information om lednings- och tillsynsorganen, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 6 §,
information om förfarandena för tillbörlig aktsamhet, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 7 §,
information om risker som grundar sig på hållbarhetsfrågor, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 8 §,
information om indikatorer, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 9 §,
en beskrivning av processen för identifiering av den information som ska rapporteras, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 10 § 1 mom.
I den beskrivning som avses i 2 mom. 1–6 punkten ska informationen specificeras enligt tidsperspektiv på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 10 § 2 mom.
Koncernshållbarhetsrapporten ska innehålla information om koncernens egna verksamheter samt om dess leveranskedja och värdekedja, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 11 §.
Bestämmelserna i 12–15 § tillämpas även på lämnande av information i koncernhållbarhetsrapporten.
Om de risker som riktar sig mot en koncern eller den inverkan som koncernen har på ett avsevärt sätt avviker från de risker som riktar sig mot ett dotterföretag eller den inverkan som ett dotterföretag har, ska moderföretaget redogöra för dessa frågor i sin koncernhållbarhetsrapport.
I koncernhållbarhetsrapporten ska de dotterföretag specificeras för vilkas del undantag i fråga om lämnande av information görs med stöd av 17, 18 eller 20 §.
20 §Undantag med avseende på ett moderföretag som står under bestämmande inflytande
Om ett annat moderföretag än ett börsnoterat storföretag står under bestämmande inflytande av ett annat företag, behöver moderföretaget inte upprätta en koncernhållbarhetsrapport under förutsättning att verksamhetsberättelsen innehåller
namn och stadgeenlig hemort för det företag som upprättar koncernhållbarhetsrapporten,
hyperlänkar till den i 1 punkten avsedda koncernens verksamhetsberättelse eller koncernhållbarhetsrapport samt till den i 3 kap. 5 a § i revisionslagen avsedda hållbarhetsgranskningsberättelsen,
uppgift om det undantag som avses i detta moment.
Undantaget enligt 1 mom. gäller även ett moderföretag som står under bestämmande inflytande av ett företag inom EES-området, om
villkoren i 6 kap. 1 § 4 mom. uppfylls, och
moderföretaget offentliggör koncernens verksamhetsberättelse.
Undantaget enligt 1 mom. gäller även ett moderföretag som står under bestämmande inflytande av ett företag utanför EES-området, om koncernhållbarhetsrapporten upprättas i enlighet med hållbarhetsrapporteringsstandarderna eller på ett sätt som genom beslut av kommissionen enligt artikel 23.4 tredje stycket i öppenhetsdirektivet annars godkänts som likvärdigt med hållbarhetsrapporteringsstandarderna. Dessutom krävs det att
moderföretaget offentliggör en hållbarhetsgranskningsberättelse som upprättats i enlighet med lagstiftningen i den stat där det företag som är etablerat utanför EES-området är beläget.
den information som avses i artikel 8 i taxonomiförordningen om den verksamhet som moderföretaget bedriver presenteras i moderföretagets verksamhetsberättelse eller koncernhållbarhetsrapport.
Ett kreditinstitut enligt artikel 1.3 b i redovisningsdirektivet som är permanent underställt ett centralinstitut som i enlighet med artikel 10 i tillsynsförordningen övervakar kreditinstitutet i fråga betraktas som ett dotterföretag vid tillämpningen av artikel 1 i det direktivet och 1 mom. i denna paragraf.
Ett försäkringsbolag enligt 1 kap. 1 § i försäkringsbolagslagen som hör till en grupp enligt 26 kap. 2 § 1 mom. i den lagen och på vilket grupptillsyn tillämpas anses vid tillämpningen av 1 mom. i denna paragraf stå under bestämmande inflytande av gruppen i fråga. Huruvida ett försäkringsbolag hör till en grupp bestäms på basis av finansiella kopplingar enligt 26 kap. 2 § 2 mom. 2 punkten i den lagen och det huruvida grupptillsyn tillämpas bestäms i enlighet med 26 kap. 3 § 1 mom. 1, 3 och 4 punkten i den lagen.
21 §Andelslagsgruppers hållbarhetsrapport
Om ett hållbarhetsrapporteringsskyldigt andelslag hör till en grupp bestående av minst två andelslag som tillhandahålls tjänster av en centralsammanslutning som andelslagen äger, får andelslagsgruppens hållbarhetsrapport upprättas av centralsammanslutningen så att hållbarhetsrapporten omfattar uppgifterna om de andelslag som hör till gruppen på motsvarande sätt som i en koncernhållbarhetsrapport. Andelslaget ska då förbinda sig att till centralsammanslutningen lämna de uppgifter som hållbarhetsrapporteringen förutsätter. I verksamhetsberättelsen för varje andelslag som hör till gruppen ska andelslagsgruppens hållbarhetsrapport ingå. Vad som föreskrivs i denna paragraf tillämpas dock inte på börsnoterade andelslag.
22 §Digital form för hållbarhetsrapporten och verksamhetsberättelsen
Det hållbarhetsrapporterande företaget ska
använda det elektroniska XHTML-formatet enligt artikel 3 i Esef-förordningen vid upprättandet av sin verksamhetsberättelse och sin hållbarhetsrapport, och
i sin hållbarhetsrapport med digital XBRL-hållbarhetsidentifiering märka
de uppgifter som anges i Esef-förordningen eller annars i enlighet med EU-lagstiftningen,
de uppgifter som avses i artikel 8 i taxonomiförordningen i enlighet med Esef-förordningen eller annars i enlighet med Europeiska unionens lagstiftning.
Bestämmelserna i 1 mom. gäller även verksamhetsberättelsen för en koncern och koncernhållbarhetsrapporten.
23 §Digital form för bokslutet och koncernbokslutet
Om det hållbarhetsrapporterande företaget inte är börsnoterat, ska det
vid upprättandet av sitt bokslut och sitt koncernbokslut använda det elektroniska XHTML-formatet enligt artikel 3 i Esef-förordningen, och
i sitt bokslut och koncernbokslut med digital PRS-identifiering märka de uppgifter som anges genom beslut av Patent- och registerstyrelsen med stöd av 1 § 3 mom. i handelsregisterlagen.
Ett i 1 mom. 2 punkten avsett beslut av Patent- och registerstyrelsen om digital märkning kan gälla ett bokslut eller ett koncernbokslut eller bådadera. Dessutom kan Patent- och registerstyrelsens beslut hänföra sig till en eller flera
typer av juridiska personer,
branscher, eller
en eller flera delar av ett bokslut eller ett koncernbokslut.
I Esef-förordningen föreskrivs det för börsnoterade hållbarhetsrapporterande företags del om
det elektroniska XHTML-format som ska iakttas vid upprättande av bokslut och koncernbokslut, och
de uppgifter som ska märkas med digital Esef-identifiering i koncernbokslut.
Om inte något annat följer av Esef-förordningen eller av Europeiska unionens lagstiftning i övrigt, kan Patent- och registerstyrelsen i sitt beslut enligt 2 mom. bestämma att beslutet ska tillämpas på märkning med digitala PRS-identifieringar av ett börsnoterat moderföretags eget bokslut i fråga om räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2026 och därefter.
24 §Digital form för revisionsberättelsen och hållbarhetsgranskningsberättelsen
Revisionsberättelsen och den i 3 kap. 5 a § i revisionslagen avsedda hållbarhetsgranskningsberättelse för ett hållbarhetsrapporterande företag ska upprättas i digital form i enlighet med vad som anges genom beslut av Patent- och registerstyrelsen, om inte något annat följer av Europeiska unionens lagstiftning.
25 §Inlämnande för registrering
Hållbarhetsrapporterande företag ska lämna in följande handlingar upprättade på det sätt som föreskrivs i 22–24 § till Patent- och registerstyrelsen:
bokslut som godkänts vid bolagsstämma eller ett motsvarande sammanträde i den aktuella sammanslutningen,
av styrelsen upprättad verksamhetsberättelse som omfattar en hållbarhetsrapport,
revisionsberättelse, och
hållbarhetsgranskningsberättelse, om den inte ingår i den revisionsberättelse som avses i 3 punkten.
När det gäller ett hållbarhetsrapporterande företag som är ett moderföretag, ska ett koncernbokslut inkluderas i dess bokslut, och i dess verksamhetsberättelse ska en koncernverksamhetsberättelse som även innehåller en koncernhållbarhetsrapport finnas. Även ett sådant i 7 kap. 8 § 4 mom. i värdepappersmarknadslagen avsett utlåtande som revisor har lämnat och som har bifogats moderföretagets bokslut ska lämnas in för registrering.
Genom det beslut av Patent- och registerstyrelsen som avses i 1 § 3 mom. i handelsregisterlagen anges de tekniska faktorer som ska iakttas för att Patent- och registerstyrelsen ska ta emot de handlingar som avses i 1 mom. Trots vad som i denna eller någon annan lag föreskrivs om fogande av handlingar till bokslutet, kan Patent- och registerstyrelsen i sitt beslut bestämma att handlingarna för mottagande av dem ska åtskiljas till flera digitala filer.
De handlingar som avses ovan i denna paragraf ska lämnas in till Patent- och registerstyrelsen inom sex månader från utgången av räkenskapsperioden, om inte något annat föreskrivs i någon annan lag. Bestämmelser om påföljder vid försummelse av inlämnande av handlingar finns i 25 § i handelsregisterlagen.
Dotterföretag till hållbarhetsrapporterande företag kan iaktta formatet och förfarandet enligt denna paragraf vid inlämnandet av sitt bokslut och sin verksamhetsberättelse samt sin revisionsberättelse till Patent- och registerstyrelsen för registrering.
Om det på grund av ett annat hinder än ett sådant som beror på det hållbarhetsrapporterande företaget självt inte är möjligt att lämna in handlingarna i enlighet med det beslut som avses i 3 mom., anses det hållbarhetsrapporterande företaget ha fullföljt sin skyldighet enligt denna paragraf, om företaget självt har offentliggjort handlingarna i enlighet med bestämmelserna i 25 §. Trots vad som föreskrivs i detta moment, ska det hållbarhetsrapporterande företaget utan obefogat dröjsmål lämna in handlingarna för registrering när Patent- och registerstyrelsen har offentliggjort information om att det inte längre finns hinder för inlämningen.
26 §Bevarande och offentliggörande av handlingar genom det hållbarhetsrapporterande företagets försorg
Ett hållbarhetsrapporterande företag ska på det sätt som föreskrivs i 2 kap. bevara exemplar av de handlingar som avses i 25 § i detta kapitel så att styrelseledamöternas och verkställande direktörens underskrifter samt underskrifterna i revisionsberättelsen och hållbarhetsgranskningsberättelsen kan verifieras.
Det hållbarhetsrapporterande företaget ska av de i 25 § avsedda handlingarna på sin webbplats avgiftsfritt för allmänheten tillgängliggöra digitala filer som är läsbara även med blotta ögat.
27 §Ansvar för hållbarhetsrapporten och koncernhållbarhetsrapporten
Vad som i 3 kap. 7 a § föreskrivs om ansvar gäller också den hållbarhetsrapport och den koncernhållbarhetsrapport som avses i detta kapitel.
28 §Rapporteringsskyldighet som grundar sig på bestämmande inflytande utanför EES-området
Vad som ovan i detta kapitel föreskrivs om hållbarhetsrapportering tillämpas också i fråga om
företag utanför EES-området som har bestämmande inflytande i en i 1 § 2 mom. avsedd juridisk person,
andra än i 1 punkten avsedda företag utanför EES-området vars filial i Finland hade en omsättning på över 40 miljoner euro under den räkenskapsperiod som föregick den senast avslutade räkenskapsperioden.
Bestämmelserna i 1 mom. tillämpas dock inte på ett företag utanför EES-området, om dess omsättning tillsammans med omsättningen för dess koncernföretag under de två senast avslutade räkenskapsperioderna var
sammanlagt högst 150 miljoner euro, eller
större än vad som avses i 1 punkten och företaget någon annanstans inom EES-området har bestämmande inflytande över en juridisk person eller i sin besittning en filial vars omsättning var större än i den juridiska person som avses i 1 mom. 1 punkten eller i en filial som avses i 1 mom. 2 punkten.
Juridiska personer och filialer som avses i 1 mom. ska offentliggöra en hållbarhetsrapport som upprättats i enlighet med artikel 40 b i redovisningsdirektivet. Om inte något annat följer av lagstiftningen i den stat där företaget utanför EES-området är beläget, ska offentliggörandet ske inom 6 månader från utgången av den räkenskapsperiod som hållbarhetsrapporten gäller. Hållbarhetsrapporten ska i fråga om den koncern som företaget utanför EES-området hör till innehålla information om
affärsverksamhetens koppling till hållbarhetsfrågor och om verksamhetsprinciperna, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 4 §, med undantag för de frågor som avses i 4 § 1 mom. 1 och 2 punkten,
mål som hänför sig till hållbarhetsfrågor, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 5 §,
lednings- och tillsynsorgan, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 6 §,
förfaranden rörande hållbarhetsfrågor, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 7 §,
indikatorer, på ett sätt som motsvarar vad som föreskrivs i 9 §.
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 3 mom. får hållbarhetsrapporten upprättas i enlighet med artikel 29 b i redovisningsdirektivet eller på ett sådant motsvarande sätt som kommissionen beslutat om med stöd av artikel 23.4 tredje stycket i öppenhetsdirektivet.
Om inte den i 1 mom. avsedda juridiska personen eller filialen besitter den information som behövs för hållbarhetsrapporteringen, ska den begära informationen av det företag utanför EES-området som avses i det momentet. Om inte alla uppgifter erhålls, ska hållbarhetsporten upprättas med den information som den juridiska personen eller filialen har tillgänglig och i rapporten ska det inkluderas en redogörelse av vilken det framgår vilken information som företaget utanför EES-området inte har lämnat.
Till den hållbarhetsrapport som offentliggörs ska det fogas en hållbarhetsgranskningsberättelse som ska upprättas i enlighet med lagstiftningen i den stat där företaget utanför EES-området är etablerat eller i enlighet med kraven enligt revisionslagen. Om inte företaget utanför EES-området lämnar en hållbarhetsgranskningsberättelse till den juridiska person eller filial som avses i 1 mom., ska upplysning om detta ingå i hållbarhetsrapporten.
För offentliggörande av hållbarhetsrapporten och hållbarhetsgranskningsberättelsen enligt denna paragraf svarar
medlemmarna i styrelsen eller något annat motsvarande organ för den juridiska person som avses i 1 mom. 1 punkten samt verkställande direktören,
den filial som avses i 1 mom. 2 punkten.
29 §Bevarande av hållbarhetsrapporteringsmaterial
Det material som ligger till grund för den information som presenteras i hållbarhetsrapporten och koncernhållbarhetsrapporten ska bevaras omsorgsfullt i minst sex års tid från utgången av den räkenskapsperiod som rapporten gäller på så sätt att det utan ogrundat dröjsmål kan granskas av myndigheter med utgångspunkt i Finland.
Denna lag träder i kraft den 31 december 2023.
Denna lag tillämpas
1) på räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2024 och därefter i fråga om sammanslutningar av allmänt intresse
a) som är stora företag och som under räkenskapsperioden i genomsnitt har 500 anställda,
b) som är moderföretag i stora koncerner och vars koncerner under räkenskapsperioden i genomsnitt har 500 anställda,
2) på räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2025 och därefter
a) i fråga om andra stora företag än de som avses i punkt 1 underpunkt a,
b) i fråga om andra moderföretag i stora koncerner än de som avses i punkt 1 underpunkt b,
3) på räkenskapsperioder som börjar den 1 januari 2026 och därefter
a) i fråga om börsnoterade små och medelstora företag,
b) i fråga om hållbarhetsrapporterande företag som är små och icke-komplexa institut enligt tillsynsförordningen,
c) i fråga om hållbarhetsrapporterande företag som är captivebolag för försäkring eller captivebolag för återförsäkring enligt försäkringsbolagslagen,
d) i fråga om Sjömanspensionskassan och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt med avseende på deras investeringsverksamhet.
Bestämmelserna i 7 kap. 28 § tillämpas på räkenskapsperioder som börjar 1 januari 2028 och därefter.
Trots vad som föreskrivs i 1 och 2 mom.
1) får börsnoterade små och medelstora företag upprätta sina verksamhetsberättelser utan hållbarhetsrapport i fråga om de räkenskapsperioder som börjar före den 1 januari 2028, förutsatt att orsaken till detta förfarande anges i verksamhetsberättelsen,
2) tillämpas bestämmelserna i 3 a kap. på sådana emittenter som avses i 7 kap. 7 a § i värdepappersmarknadslagen till och med den 31 december 2024.
Trots bestämmelserna i 7 kap. i denna lag får ett hållbarhetsrapporterande företag låta bli att lämna uppgifter om värdekedjan för den räkenskapsperiod för vilken hållbarhetsrapporten ska utarbetas första gången och för de två därpå följande räkenskapsperioderna. Hållbarhetsrapporten för dessa räkenskapsperioder ska innehålla en redogörelse för
1) de åtgärder som det hållbarhetsrapporterande företaget vidtagit för att hämta in information om värdekedjan,
2) orsakerna till att information om värdekedjan inte kunnat hämtas in,
3) de åtgärder som det hållbarhetsrapporterande företaget förbereder för att i framtiden hämta in information om värdekedjan.
EkUB 5/2023
RSv 40/2023
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2464 av den 14 december 2022 om ändring av förordning (EU) nr 537/2014, direktiv 2004/109/EG, direktiv 2006/43/EG och direktiv 2013/34/EU vad gäller företagens hållbarhetsrapportering (Text av betydelse för EES)
Helsingfors den 21 december 2023
Republikens PresidentSauli NiinistöArbetsministerArto Satonen