Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

963/2022

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om ändring av miljöskyddslagen

Typ av författning
Lag
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i miljöskyddslagen ( 527/2014 ) 21 § 4 mom., 115 e § 1 mom. 8 punkten och 187 §, av dem 21 § 4 mom. sådant det lyder i lag 916/2021 och 115 e § 1 mom. 8 punkten sådan den lyder i lag 504/2019, och

fogas till lagen en ny 44 b § och till 115 e § 1 mom., sådant det lyder i lag 504/2019, en ny 9 punkt som följer:

21 §Statliga myndigheter


Finlands miljöcentral är behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet, nedan ozonförordningen , och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 517/2014 om fluorerade växthusgaser och om upphävande av förordning (EG) nr 842/2006, nedan F-gasförordningen , och övervakar att förordningarna iakttas, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i denna lag. Dessutom har Finlands miljöcentral hand om och utvecklar informationsutbytet om bästa tillgängliga teknik, följer utvecklingen inom bästa tillgängliga teknik och informerar om den. Finlands miljöcentral svarar också för uppföljning och sanering av vrak som medför risk för miljöskada, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag, samt för ordnande av vård av djur som blivit nedsmutsade till följd av olje- eller annan kemikalieskada.


44 b §Samarbete mellan myndigheter vid behandlingen av tillståndsärenden

När myndigheten behandlar en tillståndsansökan ska den sörja för de behövliga kontakterna med de myndigheter som samtidigt behandlar andra tillståndsärenden och planer som gäller verksamheten i fråga. För utredning av tillståndsärendet och för tillståndsprövningen ska myndigheten vid behov förhandla med den behöriga tillsynsmyndigheten samt vid behov föra diskussioner med den behöriga tillsynsmyndigheten och även med sökanden. I syfte att utreda ärendet kan det dessutom ordnas ett möte för hörande av allmänheten, där anmärkningar kan framställas och åsikter framföras.

115 e §Förvaltningsförfarande i anmälningsärenden

När anmälan behandlas och beslut med anledning av anmälan fattas ska följande iakttas:


8) 

vad som i 85 § 3 mom. föreskrivs om sändande av tillståndsbeslutet och underrättelse om det,

9) 

vad som i 44 b § föreskrivs om samarbete mellan myndigheter vid behandlingen av tillståndsärenden.


187 §Handräckning

Bestämmelser om polisens skyldighet att lämna handräckning finns i 9 kap. 1 § i polislagen (872/2011), och bestämmelser om gränsbevakningsväsendets skyldighet att lämna handräckning finns i 77 § i gränsbevakningslagen (578/2005). Bestämmelser om handräckning av räddningsmyndigheten finns i 50 § i räddningslagen. Tullen är skyldig att lämna handräckning för tillsynen över efterlevnaden av denna lag samt bestämmelser som utfärdats och villkor, förelägganden och föreskrifter som meddelats med stöd av den. Försvarsmakten är skyldig att vid behov lämna handräckning vid i 21 § 4 mom. avsedda uppdrag i anslutning till uppföljning och sanering av vrak som medför risk för miljöskada.

Tillsynsmyndigheterna ska på begäran lämna varandra handräckning för utförande av de uppgifter som de har enligt denna lag.


Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.

RP 117/2022

MiUB 8/2022

RSv 116/2022

Helsingfors den 25 november 2022

Republikens PresidentSauli NiinistöMiljö- och klimatministerMaria Ohisalo

Till början av sidan