Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

867/2022

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut

ändras i statsrådets förordning om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster ( 132/2014 ) 1 §, 5 § 1 mom., 6 §, det inledande stycket i 7 § 1 mom. samt 14 §, av dem 5 § 1 mom. sådant det lyder i förordning 598/2016, som följer:

1 §Gemensamma grundläggande informationstekniktjänster

Statens gemensamma grundläggande informationstekniktjänster omfattar

1) 

terminalutrustnings- och användarstödstjänster,

2) 

informations- och kommunikationstekniska arbetsmiljötjänster,

3) 

datakommunikations- och integrationstjänster,

4) 

drift- och kapacitetstjänster,

5) 

datasäkerhets- och övervakningstjänster.

5 §Servicecentrets uppgifter

Servicecentret har till uppgift att tillhandahålla och utveckla följande gemensamma grundläggande informationsteknisk tjänster:

1) 

terminalutrustnings- och användarstödstjänster som omfattar stödtjänster för användare, identitets- och åtkomsträttighetstjänster, terminalutrustningstjänster, tjänster för nätverk av arbetsstationer och utskriftshanteringstjänster,

2) 

för verksamhetslokaler och multilokalt arbete avsedda informations- och kommunikationstekniska arbetsmiljötjänster som omfattar kontorsprogramvara, e-posttjänster, webbmötes- och videokonferenstjänster, ljud- och videotjänster, elektroniska samarbetsytor samt andra elektroniska tjänster för arbete i grupp,

3) 

datakommunikations- och integrationstjänster som omfattar stamnätstjänster, lokalnätstjänster, fjärranslutningstjänster samt integrations- och meddelandeförmedlingstjänster,

4)

drift- och kapacitetstjänster som omfattar

a)

datacentertjänster, kapacitetstjänster som produceras i de egna utrymmena och som molntjänster, samt databas- och applikationsplattformstjänster,

b)

drifttjänster för de tjänster som avses i underpunkt a,

5) 

datasäkerhets-, övervaknings- och logghanteringstjänster för de tjänster som avses i 1–4 punkten.


6 §Kunddelegationen

Finansministeriet tillsätter en kunddelegation, som stöder servicecentrets kundstyrning och utvecklandet av servicecentrets verksamhet, för två år i sänder. I kunddelegationen ingår åtminstone en företrädare för varje förvaltningsområde och en företrädare för servicecentret.

7 §Kunddelegationens uppgifter

Kunddelegationen har till uppgift att före avgörandet av ett ärende behandla och följa åtminstone

14 §Förfaranden för verifiering av gemensamma tjänsters kvalitet och kostnadseffektivitet

Servicecentret ska i utvecklingen och produktionen av tjänster använda sig av ett helhetsarrangemang, bestående av dokumentation, verksamhetsprocesser och andra förfaranden, för ledning av kvaliteten och nivån på tjänsterna, för ledning av kostnadseffektiviteten och för kundspecifik och annan uppföljning och rapportering.

Servicecentret ska för helhetsarrangemanget ha åtminstone följande uppdaterade dokumentation:

1) 

dokumentation av utvecklingen av tjänsterna,

2) 

en förteckning över tjänsterna,

3) 

en beskrivning av tjänsterna,

4) 

dokumentation som visar tjänsternas kvalitet,

5) 

processbeskrivningar av tjänsteproduktionen,

6) 

en beskrivning av kostnadsberäkningsmodellen som grund för prissättningen av tjänsterna,

7) 

en prislista.

Servicecentret ska hålla den dokumentation som avses i 2 mom. tillgänglig för kunder, kunddelegationen och finansministeriet.

Servicecentret fattar beslut om att börja producera en tjänst som avses i 5 §. Den dokumentation som avses i 2 mom. ska ligga till grund för beslutet. Innan beslut fattas ska servicecentret höra kunddelegationen.


Denna förordning träder i kraft den 1 november 2022.

Helsingfors den 27 oktober 2022

KommunministerSirpa PaateroKonsultativ tjänstemanIsamaria Mäkiaho

Till början av sidan