Inrikesministeriets förordning om beslut om räddningsväsendets servicenivå
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med inrikesministeriets beslut föreskrivs det med stöd av 6 § 4 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021):
1 §Tillämpningsområde
I denna förordning föreskrivs om grunderna för innehållet i samt strukturen för besluten om servicenivån för räddningsväsendet samt om den bedömning av servicenivån som utförs av regionförvaltningsverket.
2 §Grunderna för innehållet i beslut om servicenivån
Servicenivåbeslutet ska basera sig på en aktuell riskanalys.
Av servicenivåbeslutet ska framgå hur man i beslutet har beaktat
det yttrande av regionförvaltningsverket som avses i 6 § 3 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021),
de rekommendationer av ministerierna som avses i 10 § 5 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet,
den redogörelse som varje välfärdsområde enligt 13 § 2 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet årligen ska utarbeta över hur räddningsväsendets tjänster genomförts och för det ekonomiska läget inom sitt område,
den expertbedömning som regionförvaltningsverket årligen ska sammanställa enligt 14 § 1 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet, samt
sådana förelägganden om att rätta till brister eller missförhållanden som regionförvaltningsverket kan utfärda enligt 18 § 2 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet.
Servicenivåbeslutet ska utarbetas så att det möjliggör lika tillgång till räddningsväsendets tjänster i hela välfärdsområdet.
Servicenivåbeslutet ska separat omfatta både de tjänster som hör till förebyggande av olyckor och de tjänster som hör till räddningsverksamheten.
När beslut om nivån på de tjänster inom räddningsväsendet som gäller riskobjekt och som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar fattas, ska de i räddningslagen (379/2011) för människor, företag och andra sammanslutningar och juridiska personer föreskrivna skyldigheterna att förebygga eldsvådor och andra olyckor och att förbereda sig på olyckor och på insatser när en olycka är överhängande eller inträffar beaktas.
3 §Delarna i beslutet om servicenivån
Servicenivåbeslutet ska minst innehålla
de centrala riktlinjerna,
en bedömning av den servicenivåperiod som avslutas,
resultaten och slutsatserna av riskanalysen,
beslut om nivån på respektive service, samt
en utvecklingsplan.
4 §Centrala riktlinjer
I beslutet om servicenivån ska åtminstone följande riktlinjer dras upp för räddningsväsendets tjänster:
prioriteringar och strategiska mål,
fastställande av behovet, mängden och kvaliteten på servicenivån,
val av produktionssätt,
styrningen och tillsynen av produktionen,
metoder för kontinuerlig riskhantering,
produktionsarrangemangen i störningssituationer, samt
produktionsarrangemangen under undantagsförhållanden.
5 §Bedömning av den servicenivåperiod som avslutas
Bedömningen av den servicenivåperiod som avslutas ska innehålla välfärdsområdets bedömning och slutsatser om hur de konkreta mål och strategiska mål som det beslutats om har nåtts samt om hur utvecklingsplanen har genomförts.
6 §Riskanalys
Den riskanalys som beslutet om servicenivån grundar sig på ska innefatta sådana centrala hot och risker som identifierats utgående från bedömningen av verksamhetsmiljön och uppföljningen av räddningsväsendets olycksutveckling samt förändringar i dessa risker som räddningsväsendet ska bereda sig på.
Bedömningen av de hot som ingår i riskbedömningen ska omfatta dagliga olyckor, störningssituationer samt undantagsförhållanden.
Riskanalysen ska göras så att det utifrån analysen är möjligt att dimensionera räddningsväsendets tjänster i enlighet med riskerna och hoten.
Vid bedömningen av hot om störningssituationer ska resultaten av den nationella och regionala riskbedömningen beaktas.
Vid bedömningen av hot om undantagsförhållanden ska de undantagsförhållanden som anges i beredskapslagen (1552/2011) beaktas. Vid bedömningen av krigstida hot ska de uppgifter som försvarsmakten med stöd av 65 § 5 mom. i räddningslagen lämnar räddningsmyndigheterna och som behövs för bedömningen av krigstida hot och deras konsekvenser användas.
7 §Servicenivåbeslutets struktur för respektive tjänst
I servicenivåbeslutet ska följande uppgifter lämnas för varje tjänst enligt 8 §
en beskrivning av tjänsten samt servicenivåns nuläge,
mål och bedömning av servicebehovet
regionfullmäktiges beslut om servicenivån, samt
behovet av att utveckla servicenivån.
8 §Tjänster och uppgifter som ska ingå i beslutet om servicenivån
I servicenivåbeslutet ska det åtminstone beslutas om servicenivån för förebyggande och övervakning av olyckor i fråga om
den styrning, rådgivning och säkerhetskommunikation som hör till räddningsväsendet,
brandutredning,
samarbete för att förebygga olyckor,
uppföljning av utvecklingen i fråga om olyckor,
säkerställande av att de uppgifter i anslutning till förebyggande och övervakning av olyckor som välfärdsområdena sköter i samverkan ordnas på behörigt sätt,
tillsynsuppgifter, samt
kontroll av beredskapen.
I servicenivåbeslutet ska det åtminstone beslutas om räddningsverksamhetens servicenivå i fråga om
varning av befolkningen vid tillbud och olyckor samt i fråga om det larmsystem som behövs för detta,
räddningsverksamheten,
ledningen av räddningsverksamheten,
säkerställande av att de tjänster som hör till räddningsverksamheten och som välfärdsområdena sköter i samverkan ordnas på behörigt sätt,
räddningsmyndighetens handräckning till andra myndigheter, samt
upprätthållandet av den beredskap som krävs för att vid räddningsinsatser lämna bistånd till utlandet och för att vid räddningsinsatser ta emot internationellt bistånd.
I servicenivåbeslutet ska det åtminstone bestämmas om servicenivån i räddningsplanerna i fråga om
larmanvisningar,
räddningsverkens plan för ömsesidigt bistånd,
samarbetsplaner,
sådana planer för den räddningsverksamhet och den ledning av räddningsverksamheten som olycksriskerna i välfärdsområdet kräver, samt
externa räddningsplaner för objekt som medför särskild risk.
I servicenivåbeslutet ska det åtminstone beslutas om servicenivån i anslutning till frivilligverksamhet inom räddningsväsendet i fråga om:
användningen av frivilliga vid produktionen av räddningsväsendets tjänster,
främjande av frivilligverksamhet inom räddningsväsendet,
hälsoundersökningar för dem som hör till avtalsbrandkårer och andra motsvarande sammanslutningar.
utbildning av personal i bisyssla och avtalspersonal.
I servicenivåbeslutet ska det åtminstone beslutas om servicenivån för den befolkningsskyddsberedskap som myndigheterna inom räddningsväsendet svarar för i fråga om
den planering som beredskapen för befolkningsskyddet förutsätter,
samordningen av den verksamhet och de planer som krävs för befolkningsskyddsuppgifterna
välfärdsområdets befolkningsskyddsorganisation,
reservering av den personal som behövs för befolkningsskyddsuppgifter,
utbildningbehov för lednings- och specialpersonal inom befolkningsskyddet,
säkerställande av förutsättningarna för ledningen under undantagsförhållanden, samt
samarbetet med kommunerna.
9 §Utvecklingsplan
Servicenivåbeslutet ska innehålla en plan för utveckling av servicenivån.
Utvecklingsplanen ska innehålla beskrivningar av sådana ändringsbehov och beslut om servicenivån vilka medför betydande omfördelningar av resurser, stora investeringar eller tillägg i driftsbudgeten vid ordnandet av räddningsväsendet. Utvecklingsplanen ska innehålla målen och tidtabellen för utvecklandet av tjänsterna och deras kvalitet samt en bedömning av deras kostnadseffekter.
Vid behov kan utvecklingsplanen också utarbetas för en längre tidsperiod än servicenivåbeslutsperioden
10 §Regionförvaltningsverkets bedömning
Regionförvaltningsverkets har enligt 6 § 3 mom. i lagen om ordnande av räddningsväsendet till uppgift att i sitt yttrande bedöma huruvida servicenivåbeslutet har utarbetats så att nationellt betydande hot och risker har beaktats, faror som finns i området klarlagts och de risker farorna medför har bedömts och att verksamhetens mål, tillgängliga resurser, de tjänster som produceras och servicenivån bestämts samt huruvida tjänsterna och servicenivån enligt beslutet motsvarar de nationella, regionala och lokala behoven och olycksriskerna.
Regionförvaltningsverket har dessutom till uppgift att bedöma om servicenivåbeslutet har utarbetats på det sätt som förutsätts i denna förordning.
Regionförvaltningsverkets bedömning ska göras på nationellt enhetliga grunder. Bedömningen ska innehållsmässigt vara förenlig med regionförvaltningsverkets övriga bedömningar.
Regionförvaltningsverket ska lämna bedömningen utan dröjsmål, dock senast inom 30 dygn från det att utlåtande begärts.
11 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023.
Servicenivåbesluten ska utarbetas eller ändras så att de överensstämmer med denna förordning senast den 1 december 2023.
Helsingfors den 21 december 2022
InrikesministerKrista MikkonenRegeringsrådIlpo Helismaa