Lag om ändring av 2 a och 4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa ( 1290/2002 ) 4 kap. 2 § 4 mom. och 4 § 2 mom., av dem 4 kap. 2 § 4 mom. sådant det lyder i lag 1439/2011,
ändras 2 a kap. 2 § 1 mom. 4 punkten samt 4 kap. 2 § 5 mom., 3 § 1 mom. och 5 § 2 mom., sådana de lyder, 2 a kap. 2 § 1 mom. 4 punkten i lag 380/2018, 4 kap. 2 § 5 mom. i lag 1314/2018, 4 kap. 3 § 1 mom. i lag 879/2019 och 4 kap. 5 § 2 mom. i lag 1049/2013, samt
fogas till 4 kap. en ny 3 a § som följer:
2 a kap.Förfaranden som är arbetskraftspolitiskt klandervärda
2 §Giltig orsak att lämna arbetet
En person har giltig orsak att lämna sitt arbete
om han eller hon enligt 4 kap. 3 och 3 a § inte har rätt till jämkad arbetslöshetsförmån och lönen för arbetet är mindre än 1 134 euro i månaden.
4 kap.Jämkade och minskade arbetslöshetsförmåner
2 §Jämkningsperiod
Om det i en situation som avses i 1 § 1–3 punkten under en jämkningsperiod betalas arbetsinkomst för en längre intjänandeperiod än en månad och om detta avviker från den sedvanliga lönebetalningsperioden, fördelas arbetsinkomsten och den arbetstid som ligger till grund för lönen så att den påverkar utbetalningsmånaden, och lika många därpå följande månader som för vilka arbetsinkomst har betalats. Om det på basis av tidpunkten för löneutbetalningen och övriga omständigheter likväl är uppenbart att syftet med arrangemanget har varit att undvika att inkomsten beaktas vid jämkningen, ska inkomsten jämkas enligt de perioder under vilka den arbetstid som ligger till grund för lönen har utförts.
3 §Begränsningar
En arbetssökande har inte rätt till arbetslöshetsförmån, om hans eller hennes arbetstid, på basis av vilken lönen betalas, i de fall som avses i 1 § 1–3 punkten under en jämkningsperiod eller i de fall som avses i 1 a § 1 mom. under en granskningsperiod om en kalendervecka överstiger 80 procent av den inom branschen tillämpade maximiarbetstiden för arbetstagare i heltidsarbete. Om det inte finns något kollektivavtal inom branschen, görs jämförelsen med den på lag grundande ordinarie arbetstid som avses i 3 kap. i arbetstidslagen (872/2019).
3 a §Exceptionell bedömning av arbetstiden
En person har rätt till jämkad arbetslöshetsförmån, om det till honom eller henne betalas arbetsinkomst av sådant arbete av vars natur och omständigheter man kan sluta sig till att det inte är fråga om i 3 § avsett arbete vars arbetstid överstiger 80 procent av den inom branschen tillämpade maximiarbetstiden för arbetstagare i heltidsarbete.
Vid bedömningen av arbetstiden för arbete som avses i 1 mom. kan beaktas
en anmälan som baserar sig på personens eller arbetsgivarens utredning om att arbetstidsbegränsningen underskrids,
arbetets natur som en faktor som begränsar arbetstiden,
utförande av arbete vid sidan av annat arbete eller vid sidan av bindande studier,
någon annan motsvarande grund eller utredning.
5 §Förmånsbelopp
Det skyddade beloppet är
300 euro under en jämkningsperiod om en månad,
279 euro under en jämkningsperiod om fyra på varandra följande kalenderveckor.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
Vid betalning av arbetslöshetsförmåner för ansökningsperioder som börjat före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser i 4 kap. som gällde vid ikraftträdandet.
Bestämmelserna i 4 kap. 3 a § i denna lag ska dock tillämpas vid betalning av en arbetslöshetsförmån också när ansökan kommit in till arbetslöshetskassan eller Folkpensionsanstalten före ikraftträdandet av denna lag.
ShUB 23/2022
RSv 143/2022
Helsingfors den 9 december 2022
Republikens PresidentSauli NiinistöSocial- och hälsovårdsministerHanna Sarkkinen