Lag om ändring av lagen om handel med finansiella instrument
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om handel med finansiella instrument ( 1070/2017 ) 7 kap. 5 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 295/2019,
ändras 1 kap. 2 § 1 mom. 34 punkten, 3 kap. 26 § 1 mom., 7 kap. 6 § 2 och 5 mom. samt 10 kap. 3 § 1–3 mom., sådana de lyder i lag 295/2019, och
fogas till 1 kap. 2 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 295/2019 och 598/2021, nya 35–38 punkter som följer:
1 kap.Tillämpningsområde och definitioner
2 §Definitioner
I denna lag avses med
34) likvid marknad en marknad för ett finansiellt instrument eller en klass av finansiella instrument, där det ständigt finns beredda och villiga köpare och säljare, enligt en bedömning utifrån följande kriterier och med beaktande av de specifika marknadsstrukturerna för det finansiella instrumentet eller klassen av finansiella instrument, dvs.
den genomsnittliga transaktionsfrekvensen och transaktionsvolymen under ett antal marknadsvillkor, med beaktande av produkternas art och livscykel inom klassen av finansiella instrument,
antalet och typen av marknadsaktörer, inbegripet förhållandet mellan antalet marknadsaktörer och antalet instrument som handlas när det gäller en särskild produkt,
den genomsnittliga storleken på spreadar, när uppgift finns,
jordbruksråvaruderivat derivatinstrument som avser de produkter som anges i artikel 1 och bilaga I, del I–XX och XXIV/1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 om upprättande av en samlad marknadsordning för jordbruksprodukter och om upphävande av rådets förordningar (EEG) nr 922/72, (EEG) nr 234/79, (EG) nr 1037/2001 och (EG) nr 1234/2007 och de produkter som anges i bilaga I till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1379/2013 om den gemensamma marknadsordningen för fiskeri- och vattenbruksprodukter, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1184/2006 och (EG) nr 1224/2009 och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 104/2000,
kritiska eller signifikanta råvaruderivat derivat i vilka summan av alla slutpositionsinnehavarares nettopositioner utgör storleken på deras öppna kontrakt och utgör minst 300 000 poster i genomsnitt under en period av ett år,
värdepapperiserade råvaruderivat värdepapper som avses i 2 kap. 2 § i värdepappersmarknadslagen och som har koppling till råvaran eller den underliggande tillgången för ett finansiellt instrument som avses i 1 kap. 14 § 1 mom. 9 punkten i lagen om investeringstjänster,
huvudsakligen kommersiell koncern en koncern som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 4 a-punkten i lagen om investeringstjänster.
3 kap.Organisering av verksamheten på en reglerad marknad
26 §Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat
En börs ska ha transparenta och icke-diskriminerande system och förfaranden för att kontrollera positionerna för dem som handlar med råvaruderivat samt med utsläppsrätter och derivat av dessa. I sina kontroller ska börsen beakta vilken typ av personer och marknadsparter som handlar och hur de använder de kontrakt som handlas. En börs har rätt att av innehavaren av en derivatposition få alla uppgifter som behövs för kontrollen, inklusive uppgifter om positioner i råvaruderivat med samma egenskaper och baserade på samma underliggande råvara som handlas på andra handelsplatser, och uppgifter om ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt.
7 kap.Transparenskrav för handel med finansiella instrument
6 §Rapportering av råvaruderivat och utsläppsrätter
De uppgifter som räknas upp i 1 mom. ska offentliggöras och rapporteras till myndigheterna endast när både antalet personer och deras öppna positioner överskrider de minimitröskelvärden som föreskrivs i artikel 83 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/565 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU vad gäller organisatoriska krav och villkor för verksamheten i värdepappersföretag, och definitioner för tillämpning av det direktivet. Uppgifter om värdepapperiserade derivat behöver dock inte offentliggöras eller rapporteras.
Tillhandahållare av investeringstjänster som handlar med råvaruderivat, utsläppsrätter eller derivat av dessa utanför en handelsplats, ska minst dagligen ge den behöriga centrala myndigheten för den handelsplats där råvaruderivaten, utsläppsrätterna eller derivaten av dessa handlas en fullständig rapport som även omfattar egna positioner i ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt och vid behov om sådana egna positioner i råvaruderivat, utsläppsrätter och derivat av dessa som handlas på handelsplatsen. Samma gäller positioner som innehas av kunderna hos en tillhandahållare av investeringstjänster och de kundernas kunder till dess slutkunden har nåtts. Om det inte finns någon behörig central myndighet ska rapporten ges till den behöriga myndigheten för handelsplatsen.
10 kap.Tillsyn, tystnadsplikt och särskilda befogenheter
3 §Särskilda befogenheter gällande råvaruderivat
Finansinspektionen fastställer tröskelvärden för positioner ( positionslimiter ) för jordbruksråvaruderivat och kritiska eller signifikanta råvaruderivat som är föremål för handel på en sådan reglerad marknad, multilateral handelsplattform eller organiserad handelsplattform för vilken Finansinspektionen är behörig myndighet, samt för derivat som inbegriper ekonomiskt likvärdiga råvaruderivat. Finansinspektionen kan kräva att tillsynsobjekt som avses i 4 § i lagen om Finansinspektionen, finansmarknadsaktörer och andra som avses i 5 § i den lagen ska iaktta en positionslimit, minska storleken på en exponering eller position i finansiella instrument som avses i denna paragraf samt förbjuda förvärv av sådana.
Positionslimiter fastställs för sådana jordbruksråvaruderivat och kritiska eller signifikanta råvaruderivat som är föremål för handel på en reglerad marknad, multilateral handelsplattform eller organiserad handelsplattform. Positionslimiter fastställs enligt största tillåtna nettovärde med hjälp av de beräkningsmetoder som anges i kommissionens tekniska tillsynsstandarder. Finansinspektionen ska regelbundet se över positionslimiterna och vid behov fastställa en ny positionslimit med beaktande av marknadsutvecklingen.
Vad som i denna paragraf föreskrivs om positionslimiter ska inte tillämpas
på sådana positioner som innehas av icke-finansiella enheter och som avses i de tekniska tillsynsstandarder som nämns i 2 mom. eller på positioner som innehas för sådana enheters räkning och som reducerar de risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet,
på positioner som innehas av, eller för, en finansiell enhet som ingår i en huvudsakligen kommersiell koncern och agerar för en icke-finansiell enhets räkning vilken ingår i den huvudsakligen kommersiella koncernen, om dessa positioner på ett objektivt mätbart sätt reducerar de risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet,
på positioner som innehas av finansiella och icke-finansiella motparter, sådana de definieras i de tekniska tillsynsstandarder som avses i 2 mom., som på ett objektivt mätbart sätt är resultatet av transaktioner som ingåtts för att fullgöra skyldigheter att tillhandahålla likviditet på en handelsplats, eller
på värdepapperiserade råvaruderivat.
Denna lag träder i kraft den 28 februari 2022.
EkUB 29/2021
RSv 153/2021
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/338 (32021L0338); EUT L 68, 26.2.2021, s. 14
Helsingfors den 19 november 2021
Republikens PresidentSauli NiinistöFinansministerAnnika Saarikko