Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas i trafiken 2018–2021
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut
upphävs i statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas i trafiken 2018–2021 ( 498/2018 ) 8 § 3 mom.,
ändras 4 och 5 §, 6 § 2 mom. 5 punkten, 7 § 2 mom., 8 § 1 mom., 9 § 3 mom., 10 och 12 § och 13 § 1 mom., samt
fogas till 11 § ett nytt 3 mom. och till 13 § nya 4 och 5 mom. som följer:
4 §Projekt som kan få stöd
Infrastrukturstöd kan beviljas för
investeringsprojekt för fasta gastankningspunkter som är belägna utanför sådana överförings- och distributionsnät som omfattas av naturgasmarknadslagen (587/2017), om gastankningspunkterna i första hand är avsedda för påfyllning av fordon med ett gasformigt drivmedel som framställts av biomassa, antingen i komprimerad eller flytande form,
sådana investeringsprojekt för laddningspunkter för lokal kollektivtrafik som innefattar minst en laddningspunkt lämpad för laddning av eldrivna i fordonslagen (1090/2002) avsedda bussar,
sådana investeringsprojekt för laddningspunkter för fordon som innefattar en eller flera laddningspunkter för snabbladdning lämpade för laddning av eldrivna personbilar så att den samtidiga likströmsladdningseffekten hos varje laddningspunkt är mer än 22 kilowatt,
sådana investeringsprojekt för laddningspunkter för fordon som innefattar minst tre laddningspunkter för normalladdning av fordon så att varje laddningspunkt är lämpad för laddning av eldrivna personbilar med en samtidig laddningseffekt på minst 3,7 kilowatt.
5 §Förutsättningar för beviljande av stöd
De allmänna förutsättningarna för att infrastrukturstöd kan beviljas är att
projektet inte skulle genomföras eller den nya teknik som ingår i projektet inte skulle tas i bruk utan stödet,
de gastankningspunkter eller de laddningspunkter som ingår i projektet tas i bruk inom 20 månader från det att beslutet om beviljande av stöd fattades,
det innan tidsfristen för inlämning av anbud löpt ut inte i fråga om projektet har fattats något sådant bindande investeringsbeslut, gjorts någon sådan beställning av en huvudanordning, fattats något sådant beslut om inledande av byggnadsarbetet eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att det inte längre är möjligt att inhibera projektet utan betydande ekonomisk förlust.
inget annat offentligt stöd har beviljats projektet.
Det att projektet inletts hindrar inte att stöd beviljas, om stödet gäller en avgränsad del av projektet och den avgränsade del som finansieras med stödet inte har inletts på det sätt som avses i 1 mom. 3 punkten eller om det är fråga om en förbindelse gällande en gastankningspunkt och något bindande beslut om tankningspunktens förläggningsplats inte har fattats. Inledande av röjnings- och jordbyggnadsarbetena i samband med projektet hindrar inte heller att stöd beviljas.
Ytterligare förutsättningar för beviljande av infrastrukturstöd är att
de avtal mellan verksamhetsutövare som gäller gastankningspunkterna eller laddningspunkterna baserar sig på öppenhet, jämlikhet och icke-diskriminering,
en gastankningspunkt eller en fordonsladdningspunkt för snabbladdning eller normalladdning av fordon fritt står till alla användares och konsumenters förfogande,
utan några diskriminerande villkor, med undantag för behövliga identifierings-, användnings- och betalningsvillkor, och
alla tider på dygnet, med undantag för nödvändiga reparations-, service- och underhållsavbrott,
minimikapaciteten för fortlöpande påfyllning i fråga om gastankningspunkter som är belägna inom samma fastighet är 100 kilogram per timme, och utöver detta ska volymen hos tankningspunktens lager möjliggöra påfyllning av minst 200 kilogram gas per timme,
minimikapaciteten för fortlöpande påfyllning i fråga om gastankningspunkter för tung trafik som är belägna inom samma fastighet är 400 kilogram per timme under första timmen, och tankningspunktens kompressorkapacitet är minst 200 kilogram gas per timme fortlöpande,
det vid en laddningspunkt för snabbladdning eller normalladdning av fordon
finns en dataförbindelse såväl mellan fordonet och laddningspunkten som mellan laddningspunkten och laddningsserviceproducenten så att laddningen kan mätas och styras i realtid och att laddningseffekten kan justeras uppåt och neråt utan att laddningen avbryts, och
laddningspunkterna överensstämmer med de tekniska specifikationer som anges i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen, nedan EU:s direktiv 2014/94/EU .
6 §Stödmottagare
Infrastrukturstöd beviljas dock inte till
gårdsbruksenheter med undantag för sådana projekt i anslutning till gårdsbruksenheter som kan avskiljas från produktionsverksamheten inom jordbruket,
7 §Anbudsförfarande
Vid anbudsförfarandet konkurrensutsätts projekten i sina egna grupper enligt följande:
anbud om investeringsprojekt som gäller byggande av gastankningspunkter (grupp 1),
anbud om investeringsprojekt som gäller byggande av laddningspunkter för lokal kollektivtrafik (grupp 2),
anbud om investeringsprojekt som gäller byggande av laddningspunkter för snabbladdning av fordon (grupp 3),
anbud om investeringsprojekt som gäller byggande av laddningspunkter för normalladdning av fordon (grupp 4).
8 §Fördelningen av stöd
Av det anslag som enligt statsbudgeten står till förfogande allokeras medel enligt följande:
3 000 000 euro till projekt som hör till grupp 1,
750 000 euro till projekt som hör till grupp 2,
1 175 000 euro till projekt som hör till grupp 3.
9 §Anbud
Ett anbud får omfatta flera gastankningspunkter eller laddningspunkter för snabbladdning eller normalladdning av fordon. Ett och samma anbud får dock inte omfatta investeringsprojekt som hör till olika grupper. Dessutom får en sökande delta med ett eller flera anbud i ett anbudsförfarande för investeringsprojekt för laddningspunkter för normalladdning av fordon endast om avsikten enligt anbudet eller anbuden är att på en och samma fastighet enligt fastighetsregisterlagen (392/1985) anlägga högst nio laddningspunkter.
10 §Jämförelsen av anbud
Jämförelsen av de anbud som lämnats in vid ett anbudsförfarande med andra anbud som inlämnats i samma grupp baserar sig på ett jämförelsetal som räknats fram.
I fråga om grupp 3 ges vid jämförelsen av anbud med anknytning till infrastrukturstöd dock företräde till investeringsprojekt som ska placeras inom en sådan kommun där det när anbudsförfarandet inleds ännu inte finns någon laddningspunkt för snabbladdning av fordon och i fråga om vilken något positivt beslut om beviljande av infrastrukturstöd inte har meddelats så att beslutet skulle ha vunnit laga kraft när anbudsförfarandet inleds. På basis av företräde kan endast ett anbud per kommun godkännas. Jämförelsen av anbuden baserar sig på ett jämförelsetal som räknats fram för anbuden. Om det inom ramen för det anslag som enligt statsbudgeten står till förfogande är möjligt att bevilja stöd också för andra projekt inom grupp 3, ska stöd beviljas för andra investeringsprojekt för laddningspunkter för snabbladdning på basis av de jämförelsetal som räknats fram för anbuden.
I fråga om projekt i grupp 1 fås jämförelsetalet för ett anbud genom att det behövliga stöd som anges i anbudet divideras med antalet fastigheter som ingår i investeringsprojektet så att en fastighet anses ingå i projektet om minst en gastankningspunkt anläggs på fastigheten och det tal som räknats fram multipliceras med
talet 0,8, om det inom varje fastighet som ingår i projektet finns möjlighet till snabb påfyllning av tunga fordon,
talet 0,8, om det inom varje fastighet som ingår i projektet finns möjlighet till påfyllning av kondenserad gas,
talet 0,9, om varje gastankningspunkt som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg som hör till det i EU:s direktiv 2014/94/EU avsedda transeuropeiska transportnätverket TEN-T inom Finlands territorium,
talet 0,9, om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik.
I fråga om projekt i grupp 2 fås jämförelsetalet för ett anbud genom att det behövliga stöd som anges i anbudet divideras med antalet bussladdningspunkter som samtidigt står till förfogande och att det tal som räknats fram multipliceras med talet 0,9, om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik.
I fråga om projekt i grupp 3 fås jämförelsetalet för ett anbud genom att det behövliga stöd som anges i anbudet divideras med antalet fastigheter som ingår i investeringsprojektet så att en fastighet anses ingå i projektet om minst en laddningspunkt för snabbladdning av fordon anläggs på fastigheten och det tal som räknats fram multipliceras med
talet 0,8, om varje laddningspunkt för snabbladdning som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg som hör till det i EU:s direktiv 2014/94/EU avsedda transeuropeiska transportnätverket TEN-T inom Finlands territorium,
talet 0,9, om varje fastighet som ingår i projektet har fler än en laddningspunkt för snabbladdning som står till förfogande samtidigt,
talet 0,9, om den samtidiga laddningseffekten hos varje laddningspunkt för snabbladdning som ingår i projektet är över 50 kilowatt men under 150 kilowatt,
talet 0,85 om den samtidiga laddningseffekten hos varje laddningspunkt för snabbladdning som ingår i projektet är minst 150 kilowatt men under 300 kilowatt,
talet 0,8, om den samtidiga laddningseffekten hos varje laddningspunkt för snabbladdning som ingår i projektet är minst 300 kilowatt,
talet 0,9, om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik.
I fråga om projekt i grupp 4 fås jämförelsetalet för ett anbud genom att det behövliga stöd som anges i anbudet divideras med antalet laddningspunkter som samtidigt står till förfogande och det tal som räknats fram multipliceras med talet 0,9, om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik.
11 §Beslut om beviljande av stöd
Om värdet av ett enskilt anbud överstiger beloppet av det anslag i statsbudgeten som med stöd av 8 § 1 mom. allokerats till gruppen i fråga, ska anbudet förkastas.
12 §Stödets maximibelopp och godtagbara kostnader
Infrastrukturstödets andel av de godtagbara kostnaderna är högst 35 procent, om det är fråga om en laddningspunkt för snabbladdning av fordon, och annars högst 30 procent. Om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik, är stödets andel av de godtagbara kostnaderna dock högst tio procentenheter högre än detta. Om det är fråga om ett sådant investeringsprojekt för byggande av en laddningspunkt för snabbladdning av fordon som får företräde på basis av 10 § 2 mom. vid jämförelsen av anbud, är stödets andel av de godtagbara kostnaderna högst tjugo procentenheter högre än de ovannämnda beloppen, dock högst 55 procent.
Godtagbara kostnader kan vara sådana direkta kostnader för ett investeringsprojekt som föranleds av anskaffningen och installationen av maskiner och anordningar, av byggnadstekniska arbeten och av röjnings- och jordbyggnadsarbeten. I ett investeringsprojekt för laddningspunkter kan dessutom direkta kostnader för elanslutning, elcentral och kablar och kabeldragning godkännas.
Godtagbara kostnader är inte stödmottagarens omkostnader, kostnader för anskaffning av markområden, kostnader för byggnader, berednings- och planeringskostnader, lönekostnader, kostnader för utbildning, representationsutgifter, räntor och andra finansieringskostnader, avgifter som baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992), avsättningar med tanke på kostnader, stödmottagarens resekostnader och inte heller de mervärdeskatter som stödmottagaren betalar.
Om investeringsprojektet finansieras genom leasing, avbetalning eller på något annat motsvarande sätt, kan som utgifter godkännas högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen, dock inte förvaltnings-, finansierings-, försäkrings-, reparations- eller underhållskostnader eller andra motsvarande kostnader.
Kostnader för anskaffningar hos parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren kan godkännas endast till den del stödmottagaren visar att kostnaderna motsvarar självkostnadspriset. Parterna i en affärstransaktion står i ekonomisk intressegemenskap med varandra, om den ena parten kan utöva bestämmande inflytande eller betydande inflytande över den andra parten vid beslutsfattande om dess ekonomi och affärsverksamhet eller om en tredje part ensam eller tillsammans med sin närståendekrets utövar bestämmande inflytande över båda parterna i affärstransaktionen.
13 §Ansökan om utbetalning av stöd
Mottagaren av infrastrukturstöd ska till Energimyndigheten lämna en ansökan om utbetalning av stödet jämte bilagor inom två månader från det att den gastankningspunkt eller laddningspunkt som ingått i projektet ska ha tagits i bruk enligt stödbeslutet.
Om projektet finansieras genom leasing, avbetalning eller på något annat motsvarande sätt, kan Energimyndigheten som ett alternativ till den rapport som nämns i 2 mom. 3 punkten godkänna att sökanden till redovisningen bifogar en kopia av finansieringsavtalet eller av någon annan motsvarande bilaga.
Om stödmottagaren på grund av exceptionella och oförutsedda omständigheter eller av något annat liknande skäl som kan anses utgöra ett oöverstigligt hinder inte inom den tidsfrist som anges i stödbeslutet kan ta i bruk en gastankningspunkt eller en laddningspunkt som ingår i projektet, kan Energimyndigheten på ansökan av stödmottagaren bevilja förlängning av tidsfristen. Ansökan om förlängd tid ska ges in till Energimyndigheten innan den ovannämnda tidsfristen löper ut.
Denna förordning träder i kraft den 23 juli 2020.
Om den tidsfrist som anges i ett stödbeslut löper ut före den 31 augusti 2020, får stödmottagaren, trots det som föreskrivs i 13 § 5 mom., lämna in en ansökan om förlängd tid till Energimyndigheten efter det att tidsfristen enligt stödbeslutet löpt ut, dock senast den 31 augusti 2020.
Helsingfors den 23 juli 2020
ArbetsministerTuula HaatainenSpecialsakkunnigInkeri Lilleberg