Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

269/2020

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om ändring av lagen om hantering av översvämningsrisker

Typ av författning
Lag
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i lagen om hantering av översvämningsrisker ( 620/2010 ) 2, 4, 16, 25 och 26 § som följer:

2 §Definitioner

I denna lag avses med

1) 

översvämning tillfälligt vattentäckt mark till följd av förhöjt vattenstånd i vattendrag, förhöjt havsvattenstånd eller ansamling av dagvatten,

2) 

översvämningsrisk en kombination av sannolikheten för översvämning och möjliga ogynnsamma följder för människors hälsa, säkerheten, miljön, infrastrukturen, den ekonomiska verksamheten och kulturarvet i samband med en översvämning,

3) 

dagvatten regn- eller smältvatten som samlas på markytan eller motsvarande ytor i tätt bebyggda områden,

4) 

avrinningsområde ett avrinningsområde enligt 2 § 6 punkten i lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004),

5) 

delavrinningsområde ett delavrinningsområde enligt 2 § 7 punkten i lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen,

6) 

vattenförvaltningsområde ett vattenförvaltningsområde enligt 3 § i lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen,

7) 

internationellt vattenförvaltningsområde ett vattenförvaltningsområde enligt 3 § i lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen som bildas av ett avrinningsområde som sträcker sig in på en annan stats territorium.

4 §Närings-, trafik- och miljöcentralernas uppgifter

Närings-, trafik- och miljöcentralerna har till uppgift att

1) 

göra en preliminär bedömning av översvämningsriskerna i avrinningsområden och i kustområden,

2) 

bereda ett förslag där områden med betydande översvämningsrisk i avrinningsområden och kustområden anges,

3) 

utarbeta kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker i avrinningsområden och kustområden,

4) 

bereda förslag till planer för hantering av översvämningsrisker för avrinningsområden och kustområden,

5) 

bistå kommunerna i den preliminära bedömningen av riskerna för dagvattenöversvämningar, med att ange områden med betydande översvämningsrisk och med utarbetandet av planer för hantering av översvämningsrisker.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna ska dessutom inom sina ansvarsområden sköta annan hantering av översvämningsrisker än den som avses i 1 mom. Centralerna har särskilt till uppgift att

1) 

sköta den planering som tjänar hanteringen av översvämningsrisker från vattendrag i andra områden än områden med betydande översvämningsrisk,

2) 

sköta myndighetssamarbetet och styra åtgärderna i vattendrag när översvämning hotar och vid översvämning,

3) 

ge rekommendationer om samordningen av vattenreglering och avtappning i vattendrag,

4) 

främja översvämningsskyddet och andra åtgärder som förbättrar hanteringen av översvämningsriskerna,

5) 

sörja för produktionen av hydrologiska observationsdata samt sköta vattenläges- och översvämningsvarningstjänsten i samarbete med Finlands miljöcentral och Meteorologiska institutet,

6) 

utföra andra uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet bestämmer och som behövs för att hantera översvämningsrisker.

Närings-, trafik- och miljöcentralen ska i de uppgifter som avses i 2 mom. 3, 5 och 6 punkten utöver risker som föranleds av översvämningar beakta sådana ur allmän synpunkt ogynnsamma konsekvenser som föranleds av andra vattenförhållanden som avviker från det normala.

Jord- och skogsbruksministeriet kan bestämma att en närings-, trafik- och miljöcentral ska sköta de uppgifter som avses i denna paragraf inom en annan närings-, trafik- och miljöcentrals verksamhetsområde.

16 §Översvämningsgruppernas uppgifter 

Översvämningsgruppen ska

1) 

behandla de utredningar som har gjorts för riskhanteringsplanen,

2) 

uppställa målen för riskhanteringen,

3) 

godkänna förslaget till en plan och till de åtgärder som ingår i planen,

4) 

följa hur de mål som uppställts i riskhanteringsplanen uppfylls.

Översvämningsgruppen ska i de olika beredningsfaserna för riskhanteringsplanen etablera tillräcklig växelverkan med myndigheter, näringsidkare, mark- och vattenägare, vattenanvändare och representanter för berörda organisationer på områden med betydande översvämningsrisk inom avrinningsområdet eller kustområdet.

25 §Uppgiftslämnande 

Närings-, trafik- och miljöcentralen ska i digital form förse Finlands miljöcentral med de kartor som avses i 4 § 1 mom. 3 punkten, de hydrologiska observationsdata som avses i 4 § 2 mom. 5 punkten, de beslut som avses i 8 § 3 mom. och i 15 § 2 mom. och de riskhanteringsplaner som avses i 18 §.

Kommunen ska i digital form tillgängliggöra uppgifter om de områden med betydande översvämningsrisk som avses i 19 § 1 mom. och exemplar av de kartor som avses i det momentet och av de godkända riskhanteringsplaner som avses i 19 § 2 mom. för närings-, trafik- och miljöcentralerna och för Finlands miljöcentral.

26 §Informationssystem 

Finlands miljöcentral förvaltar informationssystem där de dokument och andra uppgifter som avses i 25 § samt uppgifter om vattenkonstruktioner som inverkar på vattenföringen och vattenståndet förs in.

Genom förordning av statsrådet får föreskrivas om andra uppgifter som ska föras in i informationssystemen.


Denna lag träder i kraft den 1 maj 2020.

RP 105/2019

JsUB 1/2020

RSv 11/2020

Helsingfors den 17 april 2020

Republikens PresidentSauli NiinistöJord- och skogsbruksministerJari Leppä

Till början av sidan