Lag om ändring av lagen om arbetstiden på fartyg i inrikesfart
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om arbetstiden på fartyg i inrikesfart ( 248/1982 ) 3 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 943/1997 och 152/2001,
ändras 1, 2 och 10 §, 11 § 2 mom., 12 § 1 mom. samt 12 a §, av dem 10 och 12 a § sådana de lyder i lag 152/2001 samt 12 § 1 mom. sådant det lyder i lag 141/2012, och
fogas till lagen en ny 9 a § och till 18 §, sådan den lyder i delvis ändrad i lag 409/1996, ett nytt 3 mom. som följer:
1 §Tillämpningsområde
Denna lag tillämpas på i lagen om sjöarbetsavtal (756/2011) avsett arbete som utförs ombord på finska fartyg som används i inrikesfart eller som tillfälligt utförs någon annanstans på förordnande av arbetsgivaren.
Det vattenområde som arbetstagaren i huvudsak arbetar på avgör om det är bestämmelserna om inlandssjöfart eller bestämmelserna om havssjöfart i denna lag som ska tillämpas i det enskilda fallet.
Denna lag tillämpas inte på arbete som
utförs på ett fiskefartyg på havsområde; vad som i 11 och 12 § föreskrivs om minimivilotider ska dock iakttas,
utförs av befälhavaren på ett fartyg, om det på fartyget utöver befälhavaren arbetar minst fyra personer av vilka en har styrmans behörighet; bestämmelserna i 10, 12 och 12 c § ska dock iakttas.
2 §Definition på inrikesfart
Med inrikesfart avses sjöfart inom Finlands gränser. Trafik via Saima kanal och därtill direkt anslutna ryska vattenområden till Viborg samt trafik mellan Vihrevoj och Viborg jämställs med inrikesfart.
Denna lag tillämpas även då fartyg tillfälligt är i trafik utanför de vattenområden som avses i 1 mom.
9 a §Den maximala tiden för övertidsarbete i inlandssjöfart
I inlandssjöfart får övertidsarbetet för en arbetstagare uppgå till högst 384 timmar per år. Om arbetstagaren arbetar i ett anställningsförhållande för viss tid som understiger ett år, är den genomsnittliga maximala tiden för övertidsarbete åtta timmar per vecka.
10 §Undantag från begränsningarna i fråga om övertidsarbete
Begränsningarna i 8, 9, 9 a och 12 § tillämpas inte på arbete som överstiger den ordinarie arbetstiden och som
behövs för avvärjande av en fara som hotar människoliv, fartyg eller gods,
behövs för lämnande av hjälp enligt 6 kap. 11 § i sjölagen (674/1994),
måste utföras för vidtagande av en åtgärd som påbjudits av en hamnmyndighet eller en motsvarande myndighet,
föranleds av att arbetstagarna oväntat minskat, om inte fartygets besättning omedelbart kan kompletteras genom skäliga åtgärder, eller
behövs för deltagande i sådana övningar med bärgnings- och eldsläckningsredskap eller andra säkerhetsanordningar som verkställs enligt vad som särskilt föreskrivs om det.
De övningar som avses i 1 mom. 5 punkten ska genomföras så att de så litet som möjligt stör arbetstagarnas vilotider och så att de inte medför trötthet.
11 §Dagliga vilotider
Om det i arbets- eller tjänstekollektivavtal har överenskommits att arbetet ordnas i vakter som är längre än sex timmar, ska arbetstagaren med sex timmars mellanrum ges en minst 20 minuters vilopaus.
12 §Vilotiden per dygn
Under varje period av 24 timmar ska en arbetstagare ges en vilotid på minst 10 timmar och under varje period av sju dagar en vilotid på sammanlagt minst 77 timmar. I inlandssjöfart ska arbetstagaren under en sju dagars period dock ges en vilotid på sammanlagt minst 84 timmar.
12 a §Veckovila
Tillämpas inte ett avlösningssystem vid bestämmandet av arbetstagares arbets- och fritider, ska arbetstagaren en gång i veckan ges en oavbruten veckovila på minst 30 timmar.
När en arbetstagare i inlandssjöfart har arbetat minst sex dagar i veckan under fem veckor, ska arbetstagaren i samband med veckovilan ges en extra veckovila på minst 24 timmar.
18 §Avlösningssystem
I inlandssjöfart är det maximala antalet på varandra följande arbetsdagar baserade på ett avlösningssystem 31.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2017.
AjUB 14/2016
RSv 228/2016
Rådets direktiv 2014/112/EU (32014D0112); EUT L 367, 23.12.2014, s. 86
Helsingfors den 21 december 2016
Republikens PresidentSauli NiinistöJustitie- och arbetsministerJari Lindström