Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

419/2011

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om Finlands skogscentrals system för skoglig information

Typ av författning
Lag
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 §Lagens tillämpningsområde

I denna lag föreskrivs det om ett system för skoglig information som innehåller personuppgifter och som förvaltas av Finlands skogscentral, nedan skogscentralen , samt om behandlingen av uppgifter i systemet. Om inte något annat föreskrivs i denna lag, ska personuppgiftslagen (523/1999) tillämpas på behandlingen av personuppgifter. På uppgifters och handlingars offentlighet och utlämnande av uppgifter och handlingar tillämpas vad som föreskrivs om myndigheter i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).

2 §Definitioner

I denna lag avses med

1) 

information om skogstillgångar lägesbundna uppgifter om skogar och om skötseln och användningen av dem,

2) 

skogliga data uppgifter om förvaltningsärenden som behandlas vid skogscentralen, information om skogstillgångar samt uppgifter om fastigheter och skogscentralens kunder enligt vad som föreskrivs nedan,

3) 

figur ett område som har avgränsats i syfte att uppnå en så stor homogenitet som möjligt med tanke på ståndort, trädbestånd och eventuellt behov av åtgärder,

4) 

provyta lägesbestämt objekt som används vid insamling av information om skogstillgångar för att klarlägga ett bestånds särdrag,

5) 

enskild markägare en sådan enskild markägare som avses i lagstiftningen om finansiering av hållbart skogsbruk, och

6) 

kund enskilda markägare, deras ombud och andra aktörer inom skogsbranschen som är i kontakt med skogscentralen i ärenden i anslutning till offentliga förvaltningsuppgifter.

3 §Systemet för skoglig information och dess användningsändamål

Systemet för skoglig information består av ett informationssystem med skogliga data som skogscentralen förvaltar med hjälp av automatisk databehandling samt dokument och annat motsvarande informationsmaterial om skogliga data som inte har införts i digital form i det informationssystem som förvaltas med hjälp av automatisk databehandling.

Informationssystemet används för skötseln av skogscentralens offentliga förvaltningsuppgifter. Bestämmelser om skogscentralens offentliga förvaltningsuppgifter finns i 8 § i lagen om Finlands skogscentral (418/2011).

Skogscentralen får använda informationssystemet för utbildning, rådgivning och information som riktar sig till enskilda markägare samt för annat främjande av skogsbruket till den del verksamheten i fråga inte har samband med skogscentralens affärsverksamhet eller annan kommersiell verksamhet.

4 §Informationssystemets innehåll och användningsändamål

Informationssystemet består av

1) 

uppgifter om förvaltningsärenden i anslutning till de offentliga förvaltningsuppgifter som anges i 8 § i lagen om Finlands skogscentral,

2) 

sådan information om skogstillgångar som gäller fysiska personer,

3) 

sådana uppgifter om ägande och besittning av fastigheter som gäller fysiska personer, och

4) 

sådana kunduppgifter som gäller fysiska personer.

De uppgifter som avses i 1 mom. 1 punkten får behandlas för uppdatering av information om skogstillgångar. De personuppgifter som avses i 1 mom. 2—4 punkten får behandlas i samband med utbildning och information som riktar sig till enskilda markägare. De uppgifter som avses i 1 mom. får behandlas för skötseln av skogscentralens förvaltningsuppgifter, i samband med rådgivning som riktar sig till enskilda markägare och i samband med skogscentralens planerings- och utredningsuppgifter i anslutning till hållbar skötsel och användning av skogarna samt i samband med annat motsvarande främjande av skogsbaserade näringar, bevarandet av skogarnas mångfald och det övriga miljöskyddet inom skogsbruket. De uppgifter som avses i 1 mom. får också behandlas för statistiska ändamål och för att producera annat informationsmaterial, där uppgifter om en enskild person inte kan identifieras.

Uppgifter som avses i 1 mom. 2 punkten är skogliga data om trädbestånd, jordmån, ståndort, läge och geometri, areal, begränsningar av användning, mångfald och andra särdrag i fråga om en figur eller något annat geografiskt avgränsat skogsområde samt skogliga data om förslag som gäller skogsskötsel, naturvård, avverkning och andra åtgärder eller redan vidtagna åtgärder samt andra skogliga data som är nödvändiga för skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter enligt 2 mom. Uppgifter som avses i 1 mom. 3 punkten är fastighetens ägare, en samägd fastighets samägare och ombud, ägarandelen, dagen då ett äganderättsförhållande har inletts och upphört samt andra sådana uppgifter om ägande och besittning av fastigheter som är nödvändiga för skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter som avses i 2 mom. Uppgifter som avses i 1 mom. 4 punkten är namn- och adressuppgifter samt andra kontaktuppgifter, personbeteckning, företags- och organisationsnummer, modersmål, bankförbindelse, kundens förhållande till fastigheten, förbud och samtycken som gäller utlämnande av personuppgifter samt andra kunduppgifter som är nödvändiga för skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter som avses i 2 mom.

I informationssystemet får dessutom sådana uppgifter registreras som behövs med tanke på informationssystemets användningsändamål och som inte är personuppgifter. På offentligheten för och utlämnandet av de uppgifter som avses i detta moment tillämpas vad som föreskrivs om myndigheter i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

5 §Sammanföring av uppgifter

Geografisk information och annat material som producerats av myndigheter samt av företag och andra aktörer som bedriver ekonomisk verksamhet får sammanföras med uppgifter i informationssystemet och i övrigt behandlas i informationssystemet till den del det behövs för skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter som avses i 4 § 2 mom.

6 §Registeransvarig, ansvar i samband med registerföring och rätt att behandla uppgifter

Direktören vid centralenheten och regionenheternas regiondirektörer, som avses i lagen om Finlands skogscentral, är registeransvariga. Uppgifterna i anslutning till registerföringen sköts vid centralenheten och regionenheterna av anställda som med stöd av 14 § i lagen om Finlands skogscentral har rätt att utöva offentlig makt för skötseln av sina uppgifter. Dessa anställda ansvarar var och en för att uppgifterna är korrekta till den del de har behandlat dem. De ansvarar dock inte för att uppgifter som lämnats av myndigheter är korrekta. För att uppgifterna är korrekta ansvarar den myndighet som lämnat dem.

Den registeransvarige avgör ärenden som gäller användningsrätten till informationssystemet. För behandling av uppgifter som avses i 4 § 1 mom. 2—4 punkten kan sådana anställda vid skogscentralens enhet för offentliga tjänster som inte har rätt att utöva offentlig makt för skötseln av sina uppgifter beviljas användningsrätt. Användningsrätt kan då beviljas även för behandling av uppgifter som avses i 4 § 1 mom. 1 punkten till den del det behövs för uppdatering av informationen om skogstillgångar.

Jord- och skogsbruksministeriet och Landsbygdsverket har rätt att med hjälp av teknisk anslutning se uppgifterna i informationssystemet i den utsträckning som deras uppgifter förutsätter. De har inte rätt att registrera eller ändra uppgifter i informationssystemet.

7 §Uppgifternas korrekthet

Informationen om skogstillgångar grundar sig på uppskattningar, mätningar, kartläggningar och kalkyler som görs med olika metoder. Uppgifternas exakthet får variera beroende på vilka uppgifter det är fråga om, vilken metod som har använts vid insamlingen av uppgifterna och från vilken tidpunkt uppgifterna är. Informationen om skogstillgångar får inte innehålla väsentliga brister, fel eller feltolkningar. I informationssystemet ska registreras uppgifter om vilken datainsamlingsmetod eller uppgiftskälla som använts samt uppgiftens datum.

Information om skogstillgångar som har registrerats i informationssystemet ska uppdateras regelbundet med beaktande av målområdets egenskaper samt skogscentralens tillgängliga personresurser och ekonomiska resurser och behovet av att använda uppgifterna i anslutning till skötseln av skogscentralens offentliga förvaltningsuppgifter.

Informationen om skogstillgångar ska uppdateras på grundval av ansökningar och anmälningar som inkommit i samband med skötseln av skogscentralens förvaltningsärenden samt på grundval av uppgifter som en markägare eller en person som markägaren har befullmäktigat har lämnat till skogscentralen. Med avvikelse från vad som i 6 § föreskrivs om ansvar i samband med registerföringen är den registeransvarige inte ansvarig för dessa uppgifters korrekthet. Om en anställd som sköter uppgifter i samband med registerföringen vid skogscentralen har kontrollerat uppgifternas riktighet i terrängen, tillämpas dock bestämmelserna i 1 och 2 mom.

Till den registerbeskrivning som ska göras upp över informationssystemet ska i möjligaste mån fogas en beskrivning av tillförlitligheten och exaktheten hos de uppgifter som fåtts genom olika metoder för skogsuppskattning.

Till den del det är fråga om andra personuppgifter i informationssystemet än information om skogstillgångar, gäller i fråga om uppgifternas korrekthet vad som föreskrivs i 9 § 2 mom. i personuppgiftslagen.

8 §Utlämnande av offentliga uppgifter genom teknisk anslutning

Offentliga uppgifter i informationssystemet får lämnas ut genom teknisk anslutning till myndigheter och andra organ som sköter myndighetsuppgifter för skötseln av en lagstadgad uppgift eller skyldighet.

9 §Utlämnande av uppgifter för direktmarknadsföring och andra adresserade försändelser

Markägarens kontaktuppgifter får lämnas ut för direktmarknadsföring som anknyter till skogsbruk, om inte markägaren har förbjudit det. Som grund vid val av markägarens kontaktuppgifter får användas personens adress, hemkommun, ålder, kön, modersmål eller kontaktspråk, uppgift om hur länge personen har ägt eller innehaft fastigheten, eller fastighetens läge, åtgärdsförslag som gäller skogsvårdsarbeten och avverkningar och tidpunkten för dessa åtgärder. De uppgifter som lämnas ut kan delas in enligt grunderna för valet.

Markägarens kontaktuppgifter och information om skogstillgångar samt lägesuppgifter får lämnas ut för direktmarknadsföring som anknyter till skogsbruk, om markägaren har gett sitt samtycke till det. Det krävs markägarens tillstånd för att lämna ut uppgifter även när de lämnas ut utan kontaktuppgifter, om det på grundval av lägesuppgifterna är möjligt att ta reda på vilken markägares fastighet uppgifterna gäller.

I de fall som avses i 1 och 2 mom. är det tillåtet att lämna ut uppgifter endast till den del uppgifterna behövs för det marknadsföringssyfte som uppgetts. I de fall som avses i 1 mom. är det tillåtet att lämna ut uppgifter för direktmarknadsföring med hjälp av elektronisk kommunikation endast om förutsättningarna i 7 kap. i lagen om dataskydd vid elektronisk kommunikation (516/2004) uppfylls.

Markägarens kontaktuppgifter får lämnas ut för opinions- och marknadsundersökningar och andra därmed jämförbara adresserade försändelser, om villkoren för behandling av uppgifter enligt 19 § i personuppgiftslagen uppfylls.

10 §Utlämnande av uppgifter i vissa fall i anslutning till affärsverksamhet

Uppgifter i informationssystemet lämnas ut för att användas inom skogscentralens från de offentliga förvaltningsuppgifterna åtskilda affärsverksamhet på samma villkor som gäller för utomstående.

Med avvikelse från vad som föreskrivs i 8 § 1 mom. 5 punkten i personuppgiftslagen får uppgifter i informationssystemet inte på grund av ett medlemskap lämnas ut till en sammanslutning som utövar affärsverksamhet.

11 §Utlämnande av uppgifter för forskning

Uppgifter i informationssystemet får lämnas ut för historisk eller vetenskaplig forskning, om villkoren för behandling av personuppgifter enligt 14 § i personuppgiftslagen uppfylls.

Uppgifter i informationssystemet får lämnas ut för genomförande av lärdomsprov, om utlämnandet av uppgifterna kan anses vara behövligt på grundval av en forskningsplan och om det finns en ansvarig ledare eller en grupp som ansvarar för forskningsarbetet. En förutsättning för att uppgifter ska få lämnas ut är att uppgifter om enskilda personer inte röjs för utomstående och att uppgifterna förstörs när de inte längre behövs för forskningen eller för att säkerställa riktigheten av forskningsresultaten. Under samma förutsättningar får uppgifter även lämnas ut för annan forskning som inte kan anses vara vetenskaplig forskning. Om den som bedriver eller finansierar forskningen utövar affärsverksamhet där uppgifterna kan utnyttjas, tillämpas 9 § 4 mom. på utlämnandet av uppgifter.

12 §Utlämnande av uppgifter för tolkning av beståndsdata vid fjärranalys

Uppgifter om provytor får lämnas ut för tolkning av beståndsdata vid fjärranalys. En förutsättning för att uppgifter ska få lämnas ut är att de endast används för tolkning av beståndsdata från de skogar som mottagaren har rätt att behandla uppgifter om enligt bestämmelserna om skydd av personuppgifter.

13 §Utlämnande av uppgifter och förfarandet för utlämnande av uppgifter

Ansökan om utlämnande av uppgifter görs skriftligen hos skogscentralen.

Beslut i ärenden som gäller utlämnande av uppgifter fattas av den registeransvarige på föredragning av en anställd som sköter uppgifter i anslutning till registerföringen.

Personuppgifter ur systemet för skoglig information får lämnas ut i form av en kopia eller en utskrift eller i elektronisk form, om förutsättningarna för att lämna ut uppgifter enligt 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet uppfylls. Utöver vad som föreskrivs i 13 § 2 mom. i den lagen, ska den som begär uppgifter till ansökan foga en registerbeskrivning enligt 10 § i personuppgiftslagen, om uppgifterna registreras i mottagarens personregister för att användas under en längre tid.

Till beslut om utlämnande av uppgifter ska det fogas sådana villkor och begränsningar för användningen av uppgifterna som behövs för att skydda uppgifterna.

14 §Redogörelse för uppgifternas korrekthet

När uppgifter i informationssystemet lämnas ut till utomstående ska det till beslutet fogas en redogörelse för vilka fel uppgifterna kan innehålla. I redogörelsen ska det hänvisas till de krav på korrekthet i uppgifterna som anges i 7 §.

Registrerade ska ges en redogörelse enligt 1 mom. när de utnyttjar sin rätt till insyn enligt 26 § i personuppgiftslagen.

15 §Förvaring och utplåning av uppgifter

De uppgifter som avses i 4 § 1 mom. 1, 3 och 4 punkten utplånas ur informationssystemet senast tio år efter det att uppgifterna om en kund senast har behandlats. En uppgift utplånas dock inte när det är nödvändigt att bevara den för att fullgöra ett åliggande som grundar sig på lag eller för att ett ärende är under behandling. Uppgiften ska utplånas ur informationssystemet så snart det inte längre finns någon lagstadgad grund att behandla den.

Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. utplånas sådana uppgifter enligt 4 § 1 mom. 4 punkten som inte behövs för behandlingen av de förvaltningsärenden som avses i 4 § 1 mom. 1 punkten senast fem år efter det att de nämnda uppgifterna senast har behandlats.

De uppgifter som avses i 4 § 1 mom. 2 punkten bevaras varaktigt i informationssystemet. Även sådana uppgifter som en markägare eller en person som markägaren har befullmäktigat frivilligt har lämnat för registrering i informationssystemet bevaras varaktigt. När en sådan uppgift uppdateras, ska dock den tidigare motsvarande uppgiften utplånas ur informationssystemet. Om behandlingen av en tidigare uppgift behövs för att fullgöra ett åliggande som grundar sig på lag eller för att ett ärende är under behandling, ska uppgiften inte utplånas. Uppgiften ska utplånas ur informationssystemet så snart det inte längre finns någon lagstadgad grund att behandla den.

16 §Allmän styrning och tillsyn

Den allmänna styrningen av och tillsynen över registerföringen hör till jord- och skogsbruksministeriets uppgifter.

Dataombudsmannen övervakar behandlingen av personuppgifter enligt denna lag inom ramen för sin behörighet.

17 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2012.

Vid ikraftträdandet av denna lag är den som varit anställd som myndighetschef som avses i lagen om skogscentraler och skogsbrukets utvecklingscentral (1474/1995) eller en person som förordnats av jord- och skogsbruksministeriet registeransvarig vid regionenheten tills enheten har anpassat sin verksamhet till bestämmelserna om utövning av offentlig makt i lagen om Finlands skogscentral. Anställda som vid ikraftträdandet av denna lag har tjänstgjort vid den enhet för myndighetsuppgifter som avses i lagen om skogscentraler och skogsbrukets utvecklingscentral sköter uppgifter i anslutning till registerföringen vid regionenheten under den tid som nämns ovan i detta moment.

Vad som i 6 § 2 mom. föreskrivs om rätten att använda uppgifter i informationssystemet tillämpas från och med den 1 januari 2014. Före nämnda datum kan användningsrätt beviljas en person som arbetar inom skogscentralens från de offentliga förvaltningsuppgifterna åtskilda affärsverksamhet till uppgifter som behövs för skötseln av kundförhållanden i samband med skogscentralens affärsverksamhet. Användningsrätt kan dock inte beviljas efter det att informationssystemet för skogscentralens affärsverksamhet har avskilts från systemet för skoglig information.

Skogscentralen ska se till att de informationssystem som tidigare förvaltats av de skogscentraler som avses i lagen om skogscentraler och skogsbrukets utvecklingscentral stämmer överens med denna lag före utgången av 2014. Innan ett informationssystem enligt denna lag tas i bruk ska skogscentralen se till att de registrerade kan få uppgifter om den registeransvarige, ändamålet med behandlingen av personuppgifter och vart uppgifter i regel lämnas ut samt uppgifter som behövs för att utöva den registrerades rättigheter vid behandlingen av personuppgifter.

Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 261/2010

JsUB 30/2010

RSv 324/2010

  Helsingfors den 6 maj 2011

Republikens PresidentTARJA HALONENJord- och skogsbruksministerSirkka-Liisa Anttila

Till början av sidan