Lag om en sammanslutning av inlåningsbanker
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 82/2010 (Publicerad 29.6.2010)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Lagens tillämpningsområde
I denna lag föreskrivs om de krav som ställs på det andelslag ( centralinstitutet ) som är centralinstitut för sammanslutningen av inlåningsbanker ( sammanslutningen ), på de inlåningsbanker och övriga kreditinstitut ( medlemskreditinstitut ) som är medlemmar av centralinstitutet och på övriga företag som hör till sammanslutningen. På centralinstitutet tillämpas lagen om andelslag (1488/2001) och på medelskreditinstituten kreditinstitutslagen (121/2007), om inte annat följer av denna lag.
2 §Sammanslutningen
Sammanslutningen utgörs av
centralinstitutet,
företagen som hör till centralinstitutets finansiella företagsgrupp,
medlemskreditinstituten,
företagen som hör till medlemskreditinstitutens finansiella företagsgrupper,
sådana kreditinstitut, finansiella institut och tjänsteföretag av vilkas röster de ovan nämnda företagen tillsammans innehar över hälften.
Sammanslutningen uppkommer då centralinstitutet har registrerats eller, om ett tidigare registrerat andelslag har ansökt om koncession att verka som centralinstitut, då dess stadgar enligt denna lag har registrerats och det har fått koncession enligt denna lag att vara sammanslutningens centralinstitut.
Försäkringsbolag som inte i betydande utsträckning bedriver annan affärsverksamhet än beviljande av kreditförsäkringar till sammanslutningens medlemskreditinstitut ska vid tillämpningen av denna lag betraktas som tjänsteföretag.
Bestämmelser om upplösning av sammanslutningen finns i 10 §.
3 §Allmänna villkor för bildande av sammanslutningen
Allmänna villkor för bildande av sammanslutningen är att
centralinstitutet styr och övervakar sina medlemskreditinstitut i enlighet med denna lag,
de till sammanslutningen hörande företagens konsoliderade kapitalkrav och likviditet övervakas gruppbaserat på sammanslutningsnivå i enlighet med denna lag,
centralinstitutet svarar för sina medlemskreditinstituts skulder och att medlemskreditinstituten är skyldiga att i enlighet med denna lag delta dels i stödåtgärder för att förhindra att ett enskilt medlemskreditinstitut försätts i likvidation, dels i betalningen av skulder som centralinstitutet betalat för ett medlemskreditinstituts räkning,
merparten av medlemskreditinstituten är inlåningsbanker.
4 §Centralinstitutet
Centralinstitutet är ett andelslag enligt 1 kap. 2 § i lagen om andelslag och har rätt att styra medlemskreditinstituten. Centralinstitutet ska ha koncession enligt 2 kap. i denna lag.
Centralinstitutet får tillhandahålla sådana tjänster som de företag som hör till sammanslutningen behöver, äga aktier och andelar i företag som hör till sammanslutningen och bedriva annan placeringsverksamhet som är motiverad från sammanslutningens synpunkt. Centralinstitutet får inte bedriva annan affärsverksamhet i betydande utsträckning. Vid tillämpningen av detta moment jämställs med företag som hör till sammanslutningen företag som hör till finans- och försäkringskonglomerat enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat (699/2004), om centralinstitutet eller dess medlemskreditinstitut är ett sådant holdingföretag för konglomeratet som avses i lagen.
Till centralinstitutets finansiella företagsgrupp hänförs centralinstitutet samt sådana kreditinstitut och jämförbara utländska kreditinstitut samt finansiella institut och tjänsteföretag som är centralinstitutets dotterföretag enligt bokföringslagen (1336/1997).
5 §Centralinstitutets stadgar
Utöver vad som föreskrivs i 2 kap. 5 och 6 § i lagen om andelslag ska det i centralinstitutets stadgar bestämmas att
centralinstitutet är centralinstitut för den sammanslutning som avses i denna lag och bildar sammanslutningen tillsammans med de övriga företag som avses i 2 § i denna lag,
till medlemmar av centralinstitutet kan antas endast kreditinstitut vars stadgar eller bolagsordning stämmer överens med 6 § i denna lag,
centralinstitutet svarar för medlemskreditinstitutens skulder och åtaganden i enlighet med denna lag,
centralinstitutet är skyldigt att i enlighet med denna lag övervaka medlemskreditinstitutens verksamhet och för tryggande av deras likviditet och kapitaltäckning ge dem anvisningar om riskhantering, tillförlitlig förvaltning och intern kontroll samt ge dem anvisningar om enhetliga redovisningsprinciper för upprättande av sammanslutningens konsoliderade bokslut,
centralinstitutets medlemmar vid centralinstitutets likvidation och konkurs har i 15 kap. 11 § i lagen om andelslag avsedd obegränsad tillskottsplikt som fastställs enligt medlemskreditinstitutets senast fastställda balansomslutning,
centralinstitutet har rätt att för medlemskreditinstituten fastställa allmänna principer för verksamhet som är av betydelse för sammanslutningen.
I centralinstitutets stadgar kan det bestämmas att centralinstitutets dotterföretag utan hinder av 4 kap. 5 § i lagen om andelslag får delta i andelsstämman med rätt att yttra sig men utan rösträtt.
6 §Medlemskreditinstitutens stadgar och bolagsordning
Utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag ska det i ett medlemskreditinstituts stadgar eller bolagsordning bestämmas att
kreditinstitutet är medlem av det centralinstitut som nämns i stadgarna och hör till den sammanslutning som avses i denna lag,
centralinstitutet i enlighet med denna lag övervakar medlemskreditinstitutets verksamhet, fastställer de i 5 § nämnda principerna för dess verksamhet samt för tryggande av medlemskreditinstitutets likviditet och kapitaltäckning ger institutet anvisningar om hantering av kapitaltäckning och risker, tillförlitlig förvaltning och intern kontroll samt ger det anvisningar om enhetliga redovisningsprinciper vid upprättande av sammanslutningens konsoliderade bokslut,
medlemskreditinstitutet är skyldigt att i enlighet med 5 kap. delta dels i stödåtgärder för att förhindra att andra medlemskreditinstitut försätts i likvidation, dels i betalningen av skulder som centralinstitutet betalat för ett annat medlemskreditinstituts räkning.
Andra ändringar i ett medlemskreditinstituts stadgar eller bolagsordning än sådana som innebär utträde ur centralinstitutet enligt 8 § får inte utan centralinstitutets godkännande införas i handelsregistret.
7 §Medlemskap i centralinstitutet
Ett kreditinstitut kan bli medlem av centralinstitutet efter det att dess stadgar eller bolagsordning enligt 6 § har godkänts. Beslutet om godkännande av stadgarna eller bolagsordningen är giltigt endast om det vid andelsstämman eller principalmötet har biträtts med minst två tredjedelar av röstetalet för dem som deltagit i omröstningen eller om det vid bolagsstämman har biträtts med minst två tredjedelar av de avgivna rösterna och de vid stämman företrädda aktierna.
8 §Utträde och uteslutning ur centralinstitutet samt medlemskreditinstituts fusion
Ett medlemskreditinstitut har rätt att utträda ur centralinstitutet genom att besluta ändra de bestämmelser i stadgarna eller bolagsordningen som avses i 6 § samt genom att skriftligt underrätta centralinstitutets styrelse om saken, förutsatt att de till sammanslutningen hörande företagens konsoliderade kapitalbas också efter utträdet uppfyller kraven i 19 §. Beslutet är giltigt endast om det har biträtts med den majoritet av rösterna och aktierna som nämns i 7 §. Kapitaltäckningen ska konstateras genom en uträkning som centralinstitutets revisorer bekräftar.
Ett medlemskreditinstitut kan uteslutas ur centralinstitutet enligt 3 kap. 5 § i lagen om andelslag eller om det har försummat att iaktta centralinstitutets anvisningar enligt 17 § i denna lag på ett sätt som väsentligt äventyrar övervakningen av att enhetliga principer för hantering av likviditeten eller kapitaltäckningen eller för upprättande av bokslut iakttas eller tillämpningen av dessa principer inom sammanslutningen eller om medlemskreditinstitutet i något annat avseende väsentligt handlar i strid med de allmänna verksamhetsprinciper för sammanslutningen som centralinstitutet fastställt. Centralinstitutet ska informera Finansinspektionen om uteslutningsgrunden och om det organs möte i andelslaget som behandlar uteslutningen. Informationen ska lämnas senast när andelslaget tillställer medlemmen det meddelande som avses i 3 kap. 5 § 2 mom. i lagen om andelslag.
För att ett medlemskreditinstitut ska kunna fusioneras med ett annat kreditinstitut än ett medlemskreditinstitut krävs det, utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag, att centralinstitutets styrelse skriftligen underrättas om fusionen innan fusionsplanen godkänns och att de till sammanslutningen hörande företagens konsoliderade kapitalbas även fortsättningsvis uppfyller kraven i 19 §. På det övertagande kreditinstitutet och på ett annat övertagande företag tillämpas vad som i 27 § föreskrivs om medlemskreditinstitut som utträtt eller uteslutits. Den tidsfrist som nämns i paragrafen räknas från bokslutsdagen närmast efter registreringen av fusionen.
9 §Bokslut och revision
Vid upprättande av centralinstitutets bokslut och koncernbokslut samt vid revision ska kreditinstitutslagen iakttas. På medlemskreditinstitut ska inte vad som i 157 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om delårsrapport och årsrapport tillämpas.
Centralinstitutet ska sammanställa sitt och sina medlemskreditinstituts bokslut eller koncernbokslut till ett konsoliderat bokslut i enlighet med de internationella redovisningsstandarder som avses i 7 a kap. 1 § i bokföringslagen, om inte något annat föreskrivs nedan i detta moment. Det konsoliderade bokslutet omfattar också företag där de företag som avses ovan gemensamt har bestämmande inflytande enligt bokföringslagen. Till den del som internationella redovisningsstandarder inte kan tillämpas på grund av sammanslutningens speciella struktur, ska centralinstitutets styrelse godkänna motsvarande redovisningsprinciper som lämpar sig för sammanslutningens struktur.
Centralinstitutets revisorer ska med iakttagande i tillämpliga delar av kreditinstitutslagen granska det konsoliderade bokslutet, som ska föreläggas och tillkännages centralinstitutets ordinarie andelsstämma.
Centralinstitutets medlemskreditinstitut ska hålla en kopia av det bokslut som avses i 2 mom. framlagd för allmänheten och ge kopior av bokslutet med iakttagande av 156 § 2 och 4 mom. i kreditinstitutslagen. Över centralinstitutet och medlemskreditinstituten samt deras dotterföretag ska en konsoliderad delårsrapport och årsrapport upprättas med iakttagande i tillämpliga delar av 2 mom. samt 157 § i kreditinstitutslagen. Centralinstitutets medlemskreditinstitut ska i enlighet med 156 § i kreditinstitutslagen på begäran ge kopior av den konsoliderade delårsrapporten.
Medlemskreditinstituten ska ge centralinstitutet den information som behövs för sammanställning av bokslutsuppgifterna. Centralinstitutet och dess revisor har dessutom rätt att för granskningen av det konsoliderade bokslutet få kopior av handlingar om medlemskreditinstitutets revision, trots vad som någon annanstans i lag föreskrivs om kreditinstitutets och dess revisors sekretessplikt. Vad som i detta moment föreskrivs om medlemskreditinstitut ska på motsvarande sätt tillämpas på andra företag som avses i 2 mom.
10 §Upphörande med tillämpningen av bestämmelserna om sammanslutningen
Om de krav på sammanslutningen som ställs i denna lag inte uppfylls, ska centralinstitutet utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen och vidta åtgärder för att uppfylla kraven. Finansinspektionen ska, efter att ha fått anmälan eller annars kännedom om att kraven inte uppfylls, för centralinstitutet sätta ut en tidsfrist inom vilken kraven ska vara uppfyllda. Om kraven inte är uppfyllda inom utsatt tid, kan Finansinspektionen återkalla centralinstitutets koncession.
Tillämpningen av denna lag upphör då centralinstitutets koncession återkallas.
2 kap.Centralinstitutets koncession
11 §Koncessionsansökan
Finansinspektionen beviljar på ansökan centralinstitutet koncession. Genom förordning av finansministeriet föreskrivs vilka utredningar som ska fogas till ansökan.
Om det efter att koncessionen beviljats sker väsentliga förändringar i de uppgifter som gäller förutsättningarna för beviljande av koncession och som avses i 1 mom., ska centralinstitutet underrätta Finansinspektionen om förändringarna så som inspektionen närmare bestämmer.
12 §Koncessionsbeslut
Finansinspektionen ska besluta om koncessionen inom sex månader efter att ha mottagit ansökan eller, om ansökan är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de för avgörandet nödvändiga handlingarna och utredningarna. Koncessionsbeslutet ska dock alltid fattas inom tolv månader efter mottagandet av ansökan.
Finansinspektionen får efter att ha hört sökanden förena koncessionen med sådana begränsningar eller villkor för centralinstitutets verksamhet som är nödvändiga för tillsynen. Efter att koncessionen har beviljats kan Finansinspektionen på ansökan av centralinstitutet ändra koncessionsvillkoren.
Om koncessionsbeslutet inte har meddelats inom den tid som föreskrivs i 1 mom. kan sökanden överklaga. Överklagandet och behandlingen av det sker på samma sätt som vid överklagande av avslag. Sådant överklagande kan göras till dess att beslut har meddelats. Finansinspektionen ska underrätta besvärsmyndigheten om beslutet ifall det har meddelats efter överklagandet. På överklagande enligt detta moment och dess handläggning tillämpas i övrigt 73 § i lagen om Finansinspektionen (878/2008).
13 §Förutsättningar för beviljande av koncession
Finansinspektionen ska bevilja koncession om den på basis av informationen i ärendet kan försäkra sig om att centralinstitutet och de övriga företag som hör till sammanslutningen uppfyller de verksamhetsförutsättningar som anges i denna lag, att hela sammanslutningen uppfyller de ekonomiska krav som anges i lagen och att centralinstitutet leds med yrkesskicklighet och enligt sunda och försiktiga affärsprinciper. På centralinstitutet tillämpas vad som i 40 § 1, 2 och 4 mom. i kreditinstitutslagen föreskrivs om kreditinstitut.
Koncession kan beviljas centralinstitutet redan innan det registreras.
14 §Registeranmälan om koncession
Finansinspektionen ska anmäla koncessionen för registrering.
15 §Inledande av verksamhet
Centralinstitutet kan, om inte annat följer av koncessionsvillkoren, inleda sin verksamhet omedelbart efter det att koncessionen har beviljats och institutet till Finansinspektionen har lämnat de uppgifter som avses i 2 mom. samt, om koncessionen har beviljats ett andelslag som ska bildas, efter att det har registrerats.
Centralinstitutet får inte inleda sin verksamhet förrän det har lämnat följande till Finansinspektionen:
ett fullständigt handelsregisterutdrag inklusive centralinstitutets stadgar,
namnen på och övriga behövliga uppgifter om medlemmarna och suppleanterna i styrelsen, verkställande direktören och dennes ställföreträdare samt revisorerna och revisorssuppleanterna,
om centralinstitutet har ett förvaltningsråd, namnen på och övriga behövliga uppgifter om medlemmarna och suppleanterna samt de av förvaltningsrådet fastställda allmänna anvisningarna för centralinstitutets verksamhet och för de av förvaltningsrådet valda revisorerna.
Om det sker förändringar i de uppgifter som nämns i 2 mom., ska Finansinspektionen omedelbart underrättas om dessa.
16 §Återkallande av koncession
Finansinspektionen kan återkalla centralinstitutets koncession, om institutet inte uppfyller de krav som nämns i 19 § eller under de förutsättningar som nämns i 26 § 1 mom. 1 och 3 punkten och 2 mom. i lagen om Finansinspektionen. På återkallandet ska dessutom 3―5 mom. i den sist nämnda paragrafen tillämpas.
Centralinstitutets rättigheter och skyldigheter som är baserade på 5 kap. och som har uppkommit innan koncessionen återkallats upphör inte till följd av att koncessionen återkallas.
3 kap.Styrning av sammanslutningen, riskhantering och kapitaltäckning
17 §Styrning av sammanslutningen
Centralinstitutet styr sammanslutningens verksamhet och ger, för tryggande av medlemsföretagens likviditet och kapitaltäckning, medlemsföretagen anvisningar om riskhantering, tillförlitlig förvaltning och intern kontroll samt anvisningar om enhetliga redovisningsprinciper för upprättandet av sammanslutningens konsoliderade bokslut. I de anvisningar som avses i denna paragraf ska 54, 68 och 78 § i kreditinstitutslagen beaktas. Centralinstitutet kan dessutom i enlighet med sina stadgar för medlemskreditinstituten fastställa allmänna principer för verksamhet som är av betydelse för sammanslutningen.
Bestämmelser om centralinstitutets skyldighet att övervaka iakttagandet av anvisningarna finns i 20 §.
18 §Allmän bestämmelse om de till sammanslutningen hörande företagens riskhantering
Ett företag som hör till sammanslutningen får inte i sin verksamhet ta så stora risker att medlemsföretagens konsoliderade kapitaltäckning eller likviditet väsentligt äventyras. Centralinstitutet ska ha en tillförlitlig förvaltning som gör det möjligt att effektivt hantera sammanslutningens risker samt med hänsyn till sammanslutningens verksamhet tillräcklig intern kontroll och tillräckliga riskhanteringssystem. Förvaltningen, den interna kontrollen och riskhanteringen ska uppfylla de krav som ställs i 49 § i kreditinstitutslagen.
19 §Kapitalkrav för företag som hör till sammanslutningen samt sammanslutningens interna kapitalutvärdering
De företag som hör till sammanslutningen ska ha en sammanlagd kapitalbas som åtminstone täcker medlemsföretagens sammanställda exponeringar enligt 55 § 1 mom. i kreditinstitutslagen så som föreskrivs i det momentet. Medlemsföretagen ska dessutom ha en tillräcklig konsoliderad kapitalbas i förhållande till medlemsföretagens konsoliderade exponeringar och konsoliderade kvalificerade innehav så som föreskrivs i den nämnda paragrafens 2 mom. På sammanslutningen tillämpas 73 § 4 och 5 mom. i den lagen.
För beräkning av de krav som avses i 1 mom. tillämpas vad som i 75 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om konsoliderad kapitalbas, i lagens 76 och 77 § om gruppbaserade kapitalkrav, i lagens 79 § om konsoliderade exponeringar mot kunder och i lagens 80 § om konsoliderade kvalificerade innehav. Vid beräkning av de kraven ska från sammanslutningens kapitalbas dras av kapitalbevis som har emitterats av ett medlemskreditinstitut eller av ett företag som hör till dess finansiella företagsgrupp samt sådana andra poster i eget kapital som har tecknats av en sådan i 113 § i kreditinstitutslagen avsedd säkerhetsfond som medlemskreditinstitutet hör till.
Vid beräkning av sammanslutningens kapitalbas ska denna paragraf tillämpas på försäkringsbolag som inte i betydande utsträckning bedriver annan affärsverksamhet än beviljande av kreditförsäkringar till sammanslutningens medlemskreditinstitut. Ett sådant försäkringsbolags utjämningsbelopp jämställs med poster som avses i 46 § 1 mom. 1―3 punkten i kreditinstitutslagen. Till övriga delar ska kreditinstitutslagen tillämpas på beräkning av kapitalbasen och kapitalkravet för ett sådant försäkringsbolag.
På sammanslutningen ska i tillämpliga delar tillämpas vad som i 74 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om finansiella företagsgruppers riskhantering, i lagens 78 § om gruppbaserad intern kapitalutvärdering samt i lagens 79 § 2 och 3 mom. om hantering av konsoliderade exponeringar mot kunder och om uppföljning av konsoliderade riskkoncentrationer och interna transaktioner samt i lagens 86 § 2 mom. om krav på ökning av det konsoliderade kapitalet.
Om sammanslutningens bokslut enligt 9 § 2 mom. omfattar dotter- eller intressebolag som inte hör till sammanslutningen, ska centralinstitutet dessutom för övervakningen av att de i denna paragraf nämnda kraven iakttas upprätta en separat beräkning såsom en sammanställning av balansräkningarna för de företag som hör till sammanslutningen ( konsoliderad beräkning ). Den konsoliderade beräkningen upprättas med iakttagande i tillämpliga delar av samma redovisningsprinciper som vid upprättande av ett sådant konsoliderat bokslut som avses ovan. Betydande dotter- och intressebolag som inte hör till sammanslutningen ska emellertid med avvikelse från de nämnda redovisningsprinciperna i den konsoliderade beräkningen tas upp som icke-konsoliderade aktieplaceringar till ursprungligt anskaffningsvärde. Den konsoliderade beräkningen ska bestyrkas av revisorerna.
Vad som i de lagbestämmelser som nämns i denna paragraf föreskrivs om moderföretag ska tillämpas på centralinstitutet, och vad som föreskrivs om dotterföretag ska i tillämpliga delar tillämpas på andra företag som hör till sammanslutningen. På centralinstitutet tillämpas inte undantaget i 72 § 3 mom. i kreditinstitutslagen.
På centralinstitutets skyldighet att offentliggöra upplysningar om sammanslutningens kapitaltäckning tillämpas vad som i 82 och 83 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om offentliggörande av information om kreditinstituts kapitaltäckningsgrad. På centralinstitutet ska dessutom tillämpas vad som i de nämnda paragraferna föreskrivs om en finansiell företagsgrupps moderföretag.
Finansinspektionen utfärdar närmare föreskrifter om tillämpning av de bestämmelser i kreditinstitutslagen som nämns i denna paragraf på företag som hör till sammanslutningen.
20 §Tillsyn över kapitaltäckningen
Centralinstitutet ska övervaka att de företag som hör till sammanslutningen i sin verksamhet iakttar lagar och förordningar som gäller deras ekonomiska ställning, föreskrifter som utfärdats av myndigheterna, sina stadgar och sin bolagsordning samt de anvisningar som centralinstitutet utfärdar med stöd av 17 §.
Om centralinstitutet konstaterar att ett företag som hör till sammanslutningen i sin verksamhet inte iakttar de bestämmelser eller föreskrifter som nämns ovan, ska centralinstitutet omedelbart underrätta Finansinspektionen om detta. Om centralinstitutet konstaterar att ett företag som hör till sammanslutningen har försummat att iaktta anvisningar som centralinstitutet utfärdat med stöd av 17 §, på ett sätt som väsentligt äventyrar tillämpningen av enhetliga principer för hantering av likviditeten eller kapitaltäckningen eller upprättande av bokslutet eller övervakningen av att principerna iakttas i sammanslutningen eller på ett sätt som skulle kunna äventyra medlemskreditinstitutets egen kapitaltäckning eller likviditet, ska centralinstitutet underrätta Finansinspektionen om saken och föreslå behövliga åtgärder för att säkerställa att anvisningarna iakttas.
De företag som hör till sammanslutningen är skyldiga att inom en skälig tid som bestäms av centralinstitutet ge institutet all den information och alla de utredningar som det kräver och som behövs för att centralinstitutet ska kunna utföra sina uppgifter enligt denna lag.
Finansinspektionen har trots den sekretessplikt som föreskrivs i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) rätt att till centralinstitutet lämna information som avses i detta moment, om centralinstitutet inte inom den tidsfrist som det har bestämt får information av företag som hör till sammanslutningen.
4 kap.Medlemskreditinstituts kapitaltäckning och tillsynen över den
21 §Kapitalkrav och konsoliderade kapitalkrav för medlemskreditinstitut
Med centralinstitutets samtycke behöver på ett medlemskreditinstitut inte tillämpas vad som i 55 § 1 och 2 mom. i kreditinstitutslagen föreskrivs om kapitalkrav och i lagens 76 §, 79 § 1 mom. och 80 § om konsoliderade kapitalkrav. Ett medlemskreditinstitut ska emellertid för täckning av de exponeringar som avses i de bestämmelserna ha åtminstone så stor kapitalbas och konsoliderad kapitalbas som föreskrivs i 2―4 mom. i denna paragraf. Centralinstitutet får inte ge samtycke enligt detta moment till ett medlemskreditinstitut som har försummat att iaktta dess anvisningar enligt 17 §, om inte försummelsen är obetydlig. Centralinstitutet får ge samtycke enligt detta moment för högst tre år när samtycket gäller undantag som avses i 2 mom. och för högst tre år i sänder när samtycket gäller undantag enligt 3 eller 4 mom.
Ett medlemskreditinstitut som 1 mom. tillämpas på ska för sin kapitaltäckning ha minst en kapitalbas och konsoliderad kapitalbas som motsvarar 80 procent av det belopp som avses i 55 § 1 mom. i kreditinstitutslagen.
Ett medlemskreditinstitut på vilket 1 mom. tillämpas får inte ha så stora exponeringar mot kunder enligt 67 § i kreditinstitutslagen att de överstiger 40 procent av kreditinstitutets kapitalbas eller, om ett kundföretag som avses i den paragrafens 1 mom. är medlemskreditinstitutets moderföretag eller dotterföretag eller moderföretagets dotterföretag, att de överstiger 35 procent av kreditinstitutets kapitalbas. Stora exponeringar enligt 69 § i kreditinstitutslagen får sammanlagt inte överstiga 1 200 procent av medlemskreditinstitutets kapitalbas. Vad som i denna paragraf föreskrivs om exponeringar mot kunder och kapitalbas ska på motsvarande sätt tillämpas på konsoliderade exponeringar och konsoliderade kapitalkrav. Som medlemskreditinstitutets exponeringar mot kunder beaktas inte exponeringar mot andra kreditinstitut eller utländska kreditinstitut som hör till sammanslutningen, mot värdepappersföretag eller därmed jämförbara utländska företag eller mot finansiella institut eller tjänsteföretag.
Ett medlemskreditinstitut på vilket 1 mom. tillämpas får inte placera mer än 25 procent av kreditinstitutets kapitalbas i investeringar som avses i 71 § i kreditinstitutslagen. Medlemskreditinstitutet får ha högst 75 procent av sin kapitalbas i investeringar som avses i 1 mom. Vad som i detta moment föreskrivs om investeringar och kapitalbas ska på motsvarande sätt tillämpas på konsoliderade investeringar och konsoliderat eget kapital.
22 §Tillämpning av vissa bestämmelser i kreditinstitutslagen
Vad som i 45 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om företag som hör till samma koncern som ett kreditinstitut och i 48 § om företag som hör till samma finansiella företagsgrupp ska på motsvarande sätt tillämpas på företag som hör till samma sammanslutning som ett medlemskreditinstitut.
Om ett eller flera medlemskreditinstituts kapitalbas eller konsoliderade kapitalbas underskrider det belopp som avses i 21 § i denna lag, ska 87 § i kreditinstitutslagen tillämpas på medlemskreditinstitutet.
Ett medlemskreditinstitut ska inte lämna den information som avses i 84 § i kreditinstitutslagen till Finansinspektionen utan i stället till centralinstitutet så som föreskrivs i den paragrafen.
Centralinstitutet ska i enlighet med 85 § i kreditinstitutslagen utvärdera om medlemskreditinstitutens ekonomiska ställning uppfyller de krav som nämns i 5 kap. i kreditinstitutslagen och i detta kapitel.
På medlemskreditinstitut tillämpas vad som i 94 § 1 mom. i kreditinstitutslagen föreskrivs om beviljande av undantag.
23 §Intern kapitalutvärdering och information om kapitaltäckningsgraden
Med centralinstitutets samtycke behöver på ett medlemskreditinstitut inte tillämpas vad som i 54 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om intern kapitalutvärdering, i lagens 68 § om hantering av exponeringar mot kunder, i lagens 78 § om gruppbaserad intern kapitalutvärdering och i lagens 79 § 2 mom. om hantering av konsoliderade exponeringar mot kunder.
På medlemskreditinstituten tillämpas inte vad som i 82 och 83 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om kreditinstitut. I enlighet med de paragraferna ska ett medlemskreditinstitut dock offentliggöra åtminstone information om
att medlemskreditinstitutet hör till sammanslutningen av inlåningsbanker,
vilket centralinstituts bokslut som innehåller uppgifter om sammanslutningens kapitaltäckning,
tillämpning av undantag som avses i 21 § i denna lag på medlemskreditinstitutet, inklusive det belopp varmed kapitalkravet underskrider respektive i 21 § nämnda kapitalkrav enligt kreditinstitutslagen.
Centralinstitutet får inte ge samtycke enligt 1 mom. till ett medlemskreditinstitut som har försummat att iaktta centralinstitutets anvisningar enligt 17 §, om inte försummelsen är obetydlig. Centralinstitutet kan ge samtycke enligt denna paragraf för högst tre år i sänder.
5 kap.Centralinstitutets betalningsskyldighet och medlemskreditinstitutens solidariska ansvar
24 §Centralinstitutets betalningsskyldighet
Som en stödåtgärd enligt detta kapitel är centralinstitutet skyldigt att till ett medlemskreditinstitut betala så mycket som behövs för att förhindra att medlemskreditinstitutet försätts i likvidation. Centralinstitutet svarar i enlighet med detta kapitel för de av medlemskreditinstitutets skulder som inte kan betalas med medlemskreditinstitutets egna medel.
25 §Medlemskreditinstitutens solidariska ansvar
Ett medlemskreditinstitut är skyldigt att på de grunder som föreskrivs i detta kapitel till centralinstitutet betala sin andel av det belopp som centralinstitutet har betalat antingen till ett annat medlemskreditinstitut som en stödåtgärd eller till ett annat medlemskreditinstituts borgenär för en skuld som förfallit till betalning och för vilken borgenären inte har fått betalning av gäldenären. Om centralinstitutet är insolvent har medlemskreditinstitutet dessutom i 15 kap. i lagen om andelslag avsedd obegränsad tillskottsplikt för centralinstitutets skulder.
Medlemskreditinstitutens ansvar för belopp som centralinstitutet på något medlemskreditinstituts vägnar har betalat till dettas borgenärer ska fördelas mellan medlemskreditinstituten i förhållande till deras senast fastställda balansomslutningar.
26 §Medlemskreditinstitutens skyldighet att delta i stödåtgärder
Om ett medlemskreditinstituts kapitalbas eller konsoliderade kapitalbas sjunker under den gräns som föreskrivs i kreditinstitutslagen eller, om lägre krav ställs på medlemskreditinstitutet i enlighet med 21 §, under den gräns som föreskrivs i den paragrafen, har sammanslutningens centralinstitut rätt att få kredit av de övriga medlemskreditinstituten i sammanslutningen på de grunder som närmare anges i centralinstitutets stadgar, genom att hos medlemskreditinstituten ta ut extra återbetalbara avgifter för sådana stödåtgärder som avses i 2 mom. i syfte att förhindra att medlemskreditinstitutet försätts i likvidation. Det sammanlagda belopp som årligen tas ut hos medlemskreditinstituten med stöd av detta moment får per räkenskapsperiod uppgå till högst fem tusendelar av varje medlemskreditinstituts senast fastställda balansomslutning.
Stödåtgärder som avses i denna paragraf är beviljande av kapitallån till medlemskreditinstitut och placering av aktie-, andels-, placeringsandels- eller grundfondskapital i medlemskreditinstitut. Kapitalbevis som avses i detta moment kan utfärdas också direkt till det övertagande kreditinstitut som ett medlemskreditinstitut som avses i 1 mom. fusioneras med.
Centralinstitutet ska utan dröjsmål till medlemskreditinstituten betala tillbaka belopp som med stöd av detta moment har tagits ut hos dem, efter hand som centralinstitutet får in återbetalningar av placeringar som avses i 2 mom. och i det förhållande som avgifter har tagits ut hos medlemskreditinstituten. Centralinstitutet ska dessutom på samma grunder till medlemskreditinstituten betala ut den avkastning som centralinstitutet fått på placeringar som avses i detta moment.
Ett belopp motsvarande den i 1 mom. avsedda fordran som ett medlemskreditinstitut har på centralinstitutet ska korrigerat med eventuell skatteskuld dras av från medlemskreditinstitutets kapitalbas.
27 §Centralinstitutets skyldighet att betala medlemskreditinstituts skulder som förfallit till betalning
En borgenär som inte av ett medlemskreditinstitut har fått betalning för en fordran som förfallit till betalning ( huvudskuld ) kan kräva betalning av centralinstitutet när huvudskulden har förfallit till betalning.
Om likvidatorerna i samband med ett medlemskreditinstituts likvidation i något annat fall än enligt 1 mom. har konstaterat att medlemskreditinstitutets skulder överstiger dess tillgångar, ska likvidatorerna upprätta en beräkning över underskottet och kräva att centralinstitutet betalar det bristande beloppet till medlemskreditinstitutet.
Om centralinstitutet har fått ett krav som avses i 1 eller 2 mom. ska det utan dröjsmål, dock senast 30 dagar efter det att kravet framförts, upprätta en beräkning ( fördelningsschema ) för varje medlemskreditinstituts ansvarsandel enligt 25 § och sända fördelningsschemat till medlemskreditinstituten för kännedom. Ett medlemskreditinstitut ska betala sin andel till centralinstitutet inom den tid som anges i centralinstitutets stadgar, dock senast 30 dagar efter att ha fått del av det schema som avses i detta moment.
Centralinstitutet har rätt att av ett medlemskreditinstitut återfå belopp som det med stöd av denna paragraf har betalat till medlemskreditinstitutets borgenärer eller till medlemskreditinstitutet. Centralinstitutet ska utan dröjsmål efter att av medlemskreditinstitutet helt eller delvis ha fått tillbaka ett belopp som avses i detta moment återbetala beloppet till de medlemskreditinstitut som avses i 3 mom. i förhållande till deras ansvarsandelar som beräknats i enlighet med 25 §.
Ett medlemskreditinstitut som avses i 1 mom. får inte försättas i konkurs på ansökan av en borgenär förrän borgenären i enlighet med 1 mom. har krävt att centralinstitutet ska betala den huvudskuld som avses i 1 mom. och den i 3 mom. föreskrivna betalningstiden har gått ut. Ett medlemskreditinstitut som avses i 2 mom. får inte försättas i konkurs förrän likvidatorerna har riktat ett sådant krav mot centralinstitutet som avses i 2 mom. och den i 3 mom. föreskrivna betalningstiden har gått ut.
28 §Ett medlemskreditinstituts betalningsskyldighet efter det att det försatts i likvidation
Vad som i detta kapitel föreskrivs om medlemskreditinstituts betalningsskyldighet tillämpas också på medlemskreditinstitut som har försatts i likvidation.
När ett medlemskreditinstitut har försatts i likvidation får dess tillgångar inte börja delas ut till aktie- eller andelsägarna förrän fem år har förflutit från utgången av det kalenderår då likvidationen inleddes, om inte aktie- eller andelsägaren ställer betryggande säkerhet.
29 §Ett medlemskreditinstituts betalningsskyldighet efter det att det uträtt eller uteslutits ur centralinstitutet
Vad som i detta kapitel föreskrivs om medlemskreditinstituts betalningsskyldighet tillämpas också på ett kreditinstitut som har utträtt eller uteslutits ur centralinstitutet, om det när betalningskravet framförs till kreditinstitutet har förflutit mindre än fem år från utgången av det kalenderår då medlemskreditinstitutet utträdde eller uteslöts.
30 §Undantag gällande medlemskreditinstituts betalningsskyldighet
Vad som ovan i detta kapitel föreskrivs om medlemskreditsinstituts betalningsskyldighet ska inte tillämpas på ett medlemskreditinstitut vars kapitalbas eller konsoliderade kapitalbas underskrider eller till följd av att det fullgjort sin betalningsskyldighet skulle underskrida det i kreditinstitutslagen angivna eller, om lägre krav enligt 21 § tillämpas på medlemskreditinstitutet, det i paragrafen angivna kapitalkravet eller konsoliderade kapitalkravet. Ett medlemskreditinstitut som avses i detta moment beaktas inte vid beräkning av medlemskreditinstitutens i 25 § avsedda proportionella ansvarsandelar.
31 §Verkställande av medlemskreditinstituts betalningsskyldighet
Om ett medlemskreditinstitut har försummat att göra en betalning enligt detta kapitel till centralinstitutet, kan beloppet drivas in genom utsökning med stöd av ett fastställt och av Finansinspektionen godkänt fördelningsschema på det sätt som föreskrivs om verkställighet av domar som vunnit laga kraft. Om betalningen inte kan drivas in hos ett medlemskreditinstitut, ska ett nytt fördelningsschema upprättas så att det bristande beloppet fördelas för att betalas av de övriga medlemskreditinstituten.
6 kap.Tillsyn
32 §Tillsyn över företag som hör till sammanslutningen
Sammanslutningens centralinstitut övervakas av Finansinspektionen så som föreskrivs i denna lag och i lagen om Finansinspektionen. Centralinstitutets medlemskreditinstitut och övriga företag som hör till sammanslutningen övervakas av Finansinspektionen så som föreskrivs i denna lag och i lagen om Finansinspektionen och av centralinstitutet som föreskrivs i denna lag.
Centralinstitutet övervakar att de företag som hör till sammanslutningen i sin verksamhet iakttar lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som gäller finansmarknaden, sina stadgar och sin bolagsordning samt de anvisningar som centralinstitutet meddelat med stöd av 17 §. I 3 kap. föreskrivs dessutom om centralinstitutets uppgifter vid tillsynen över de till sammanslutningen hörande företagens ekonomiska ställning.
Finansinspektionen övervakar att centralinstitutet styr och övervakar medlemskreditinstitutens verksamhet i enlighet med denna lag och att de företag som hör till sammanslutningen uppfyller kraven i denna lag.
Om ett företag som hör till sammanslutningen har försummat att i enlighet med 20 § iaktta anvisningar som avses i den paragrafen, ska Finansinspektionen bestämma en skälig frist inom vilken företaget ska vidta behövliga åtgärder för att säkerställa att anvisningarna iakttas på behörigt sätt. Om ett företag som hör till sammanslutningen inte inom tidsfristen har vidtagit behövliga åtgärder, kan Finansinspektionen utöver vad som någon annanstans i lag föreskrivs om dess befogenheter besluta att 21 och 23 § inte längre ska tillämpas på medlemskreditinstitutet.
Finansinspektionen ska höra centralinstitutet innan den i enlighet med 3 mom. fattar ett beslut som på ett avgörande sätt kan påverka ett medlemskreditinstituts verksamhet eller verksamhetsförutsättningar eller styrningen av sammanslutningen eller sammanslutningens riskhantering eller kapitaltäckning enligt 3 kap.
33 §Centralinstitutets rapporterings- och informationsskyldighet
Centralinstitutet ska kvartalsvis ge Finansinspektionen den information som behövs för övervakningen av sammanslutningens och medlemskreditinstitutens kapitaltäckning, för övervakningen av begränsningar som gäller exponeringar mot kunder och ägande i näringsföretag och likaså för uppföljningen av riskkoncentrationer och interna transaktioner samt årligen ge inspektionen en sådan utvärdering som avses i 23 §. Dessutom ska centralinstitutet på begäran lämna Finansinspektionen alla upplysningar och utredningar som behövs för tillsynen över företag som hör till sammanslutningen.
Finansinspektionen kan för centralinstitutet utfärda sådana föreskrifter om innebörden av rapporteringsskyldigheten enligt denna paragraf som behövs för övervakningen av sammanslutningen.
34 §Till sammanslutningen hörande företags rapporteringsskyldighet
De företag som hör till sammanslutningen är skyldiga att på begäran ge Finansinspektionen all den information och alla de utredningar som behövs för den gruppbaserade tillsynen över sammanslutningen samt för den gruppbaserade tillsynen över centralinstitutet och medlemskreditinstituten.
7 kap.Särskilda bestämmelser
35 §Kontovillkor för inlåning
Av kontovillkoren för ett medlemskreditinstituts inlåning ska det framgå att medlemskreditinstitutet hör till den sammanslutning som avses i denna lag.
36 §Jämlikhetsprincipen
När centralinstitutet ger anvisningar, utövar tillsyn eller i övrigt utför sina uppgifter enligt denna lag får det inte utan grundad anledning särbehandla företag som hör till sammanslutningen.
37 §Centralinstitutets befogenheter och ansvar
När centralinstitutet fullgör tillsynsuppgifter enligt denna lag gäller i fråga om dess rättigheter i tillämpliga delar vad som i 32 § i lagen om Finansinspektionen föreskrivs om Finansinspektionens sammankallnings- och närvarorätt, i lagens 29 § om Finansinspektionen och tillsättning av ombud och i lagens 18, 19, 23 och 24 § om rätt att få uppgifter samt granskningsrätt.
I fråga om ansvar och jäv för centralinstitutets representanter då de sköter sina tillsynsuppgifter enligt 6 kap. gäller 34 § i lagen om Finansinspektionen.
38 §Tystnadsplikt
Vad som i 141 och 142 § i kreditinstitutslagen föreskrivs om personer och kreditinstitut ska tillämpas på motsvarande personer i centralinstitutet och på centralinstitutet. De företag som hör till sammanslutningen, den säkerhetsfond som centralinstitutets medlemskreditinstitut hör till samt medlemskreditinstitutens ömsesidiga försäkringsbolag får dessutom utbyta information oberoende av de nämnda paragraferna. Information som avses i detta moment får dock lämnas endast till personer som har tystnadsplikt enligt de ovan nämnda paragraferna eller motsvarande tystnadsplikt.
39 §Väckande av talan på en inlåningsbanks vägnar
Centralinstitutet har, om det anser att insättarnas intresse kräver det, rätt att på en till centralinstitutet hörande inlåningsbanks vägnar väcka skadeståndstalan mot personer och företag som avses i 167 § i kreditinstitutslagen.
40 §Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2010.
Det centralinstitut som grundats i enlighet med lagen om andelsbanker och andra kreditinstitut i andelslagsform (1504/2001) före denna lags ikraftträdande ska ansöka om koncession enligt denna lag och centralinstitutet och dess medlemskreditinstitut ändra sina stadgar så att de överensstämmer med denna lag inom 18 månader efter lagens ikraftträdande. På koncessionsansökan enligt detta moment tillämpas inte vad som i 11 § 1 mom. föreskrivs om utredningar som ska fogas till ansökan.
RP 243/2009
EkUB 6/2010
RSv 40/2010
Nådendal den 24 juni 2010
Republikens PresidentTARJA HALONENFörvaltnings- och kommunministerTapani Tölli