Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

288/2010

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Skatteförvaltningens arbetsordning

Typ av författning
Arbetsordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 47/2010 (Publicerad 29.4.2010)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

Med stöd av 5 § 1 mom., 7 § 2 mom., 9 § 2 mom. och 24 § 1 mom. i lagen av den 18 april 2008 om Skatteförvaltningen (237/2008) ges Skatteförvaltningen följande arbetsordning:

ALLMÄNT

1 §Tillämpning

Om Skatteförvaltningens organisation, enheter, uppgifter och organiseringen av dem samt om enheternas behörighet och huvudkontor gäller, utöver vad i övrigt har föreskrivits eller bestämts, bestämmelserna i denna arbetsordning.

Om organisering och uppgifter, förfaranden och ansvar i samband med ekonomiförvaltningens uppgifter i fråga om Skatteförvaltningens ekonomiförvaltning samt om intern revision föreskrivs utöver vad som i övrigt har föreskrivits i Skatteförvaltningens ekonomistadgar och reglementet för intern revision.

LEDNING OCH ORGANISATION

2 §Ledning

Skatteförvaltningen leds av generaldirektören.

Skatteförvaltningens enhet leds av enhetens chef.

3 §Skatteförvaltningens ledningsgrupp och utvecklingsledningsgrupp

Skatteförvaltningens ledning stöds av en ledningsgrupp, som biträder generaldirektören och cheferna för Skatteförvaltningens enheter vid ledning av Skatteförvaltningen och dess enheter. Ledningsgruppen består av generaldirektören, de chefer för Skatteförvaltningens enheter som har utsetts av generaldirektören och andra tjänstemän samt av en representant som personalen har utsett inom sig.

Som hjälp med ledningen av Skatteförvaltningens informationsprojekt och datatekniska projekt finns en utvecklingsledningsgrupp, som består av generaldirektören, direktören för informationsförvaltning samt andra chefer för Skatteförvaltningens enheter som generaldirektören har utsett.

4 §Resultatstyrning

För att nå de resultatmål som har fastställts för Skatteförvaltningen fastställer generaldirektören resultatmål för Skatteförvaltningens enheter och Skattestyrelsens verksamhetsenheter. Enheterna och Skattestyrelsens verksamhetsenheter rapporterar de uppnådda resultatmålen till generaldirektören vid de tidpunkter som generaldirektören har bestämt.

För att nå de resultatmål som har fastställts för enheten fastställer enhetens chef resultatmål för enhetens verksamhetsenheter. Verksamhetsenheterna rapporterar de uppnådda resultatmålen till enhetens chef vid de tidpunkter som enhetens chef har bestämt.

5 §Styrning av riktighet och enhetlighet

Skatteförvaltningens enheter sörjer i enlighet med sina uppgifter och i samarbete med Skatteförvaltningens övriga enheter för att praxis i Skatteförvaltningens avgöranden och förfarandena är riktiga och enhetliga.

6 §Samverkan och arbetarskydd

Samtliga tjänstemän i chefsuppgifter inom Skatteförvaltningen ska sörja för arbetarskyddet och för att personalen har möjlighet att påverka sitt arbete och sin arbetsmiljö på det sätt som förutsätts i författningarna och avtalen om samverkan och arbetarskydd.

7 §Skatteförvaltningens enheter

Enligt lagen om Skatteförvaltningen (237/2008) och statsrådets förordning av den 24 april 2008 om enheter inom Skatteförvaltningen omfattar Skatteförvaltningen följande enheter:

1)

Skattestyrelsen;

2)

Östra Finlands skatteverk;

3)

Västra Finlands skatteverk;

4)

Norra Finlands skatteverk;

5)

Centrala Finlands skatteverk;

6)

Nylands skatteverk;

7)

Koncernskattecentralen;

8)

Skatteuppbördscentralen;

9)

Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt;

10)

Administrativa tjänster; och

11)

Informationsförvaltningen.

8 §Förvaltningsorgan

Vid Skatteförvaltningen finns Skatteförvaltningens delegation, som stöder ämbetsverkets strategiska planering.

Vid Skatteförvaltningen finns en centralskattenämnd. Vid varje skatteverk och vid Ålands skattebyrå finns en skatterättelsenämnd.

Vid Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt finns en samarbetsgrupp som stöder rättsbevakningen.

ENHETERNAS UPPGIFTER OCH ORGANISATION

Skattestyrelsen

9 §Skattestyrelsens uppgifter

Skattestyrelsen leder och utvecklar servicen, hanteringen av skatterisker, verkställandet av beskattningen och skattekontrollen. Skattestyrelsen svarar för den strategiska planering och uppföljning som rör hela Skatteförvaltningen samt för andra stabsuppgifter som stöder Skatteförvaltningens verksamhet, såsom säkerhets- och kommunikationsuppgifter och intern revision.

Till de uppgifter som hör till Skattestyrelsens uppgifter och som avses ovan i 1 mom. hör bland annat att:

1)

svara för Skatteförvaltningens planering och uppföljning på lång och medellång sikt;

2)

bereda Skatteförvaltningens budgetförslag och förslag till tilläggsbudget för generaldirektörens avgörande;

3)

svara för beredningen av resultatmålsdokumentet mellan finansministeriet och Skatteförvaltningen;

4)

svara för beredningen av de resultatmål som fastställs för Skatteförvaltningens enheter och följa upp uppnåendet av resultatmålen;

5)

svara för Skatteförvaltningens controllerfunktion;

6)

svara för Skatteförvaltningens interna revision samt för beredningen av förvaltningsklagan för generaldirektörens avgörande;

7)

svara för de anvisningar och den uppföljning som hänför sig till Skatteförvaltningens datasäkerhet och annan säkerhet;

8)

bereda de rättsnormer som avses i 7 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen och de förordnanden om överföring av beskattningsbehörighet som avses i 25 § i lagen om Skatteförvaltningen för generaldirektörens avgörande;

9)

delta i lagberedningen;

10)

utfärda de harmoniserings- och andra anvisningar som hör till dess uppgiftsområde;

11)

bereda de anvisningar som hänför sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen och som hör till dess uppgiftsområde för generaldirektörens avgörande;

12)

svara för Skatteförvaltningens kommunikation;

13)

leda processen kring hantering av skatterisker och utföra uppgifter som hänför sig till observation, identifiering, analysering och prioritering av skatterisker;

14)

leda kund- och serviceprocesserna;

15)

svara för det nationella och internationella myndighetssamarbetet, informationsutbytet, handräckningsärenden samt för andra uppgifter som föranleds av internationella skatteavtal och som hör till dess uppgiftsområde; och

16)

utveckla de datasystem som hör till dess uppgiftsområde i samarbete med Informationsförvaltningen.

Dessutom verkar Skattestyrelsen som en sådan registeransvarig för Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem som avses i 3 § 4 punkten i personuppgiftslagen (523/1999).

10 §Skattestyrelsens organisation

Skattestyrelsen är belägen i Helsingfors och dess verksamhetsområde omfattar hela landet.

Vid Skattestyrelsen finns följande verksamhetsenheter:

1)

Beskattningscentralen, som svarar för hanteringen av skatterisker, tjänsterna, lednings- och utvecklingsuppgifterna i samband med verkställandet av beskattningen och den därtill hörande skattekontrollen, samordningen av kontaktcenterfunktionen, översättningar samt för uppgifterna som registeransvarig för Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem;

2)

Skatteinspektionsenheten, som svarar för de lednings- och utvecklingsuppgifter som hänför sig till skatteinspektionen och kontrollen av den gemenskapsinterna handeln;

3)

Ledningsstödet, som svarar för Skatteförvaltningens gemensamma ledningsstödsfunktioner;

4)

Kommunikationsenheten, som svarar för Skatteförvaltningens gemensamma kommunikations- och marknadskommunikationsfunktioner; och

5)

Enheten för intern revision, som svarar för Skatteförvaltningens interna revision och beredningen av förvaltningsklagan för generaldirektörens avgörande.

Vid ledningsstödet finns Juridiska enheten, som bereder och föredrar de rättsnormer som avses i 7 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen samt utför andra uppgifter som kräver särskild juridisk sakkunskap för generaldirektörens avgörande.

Skatteverken

11 §Skatteverkens uppgifter

Skatteverken verkställer beskattningen och utför skattekontroller i enlighet med vad som särskilt föreskrivs eller bestäms om detta.

Kunder ges instruktioner, råd och betjäning, och förändringar som hänför sig till förskottsuppbörden behandlas i den elektroniska kontaktcenterfunktionen. Kontaktcenterfunktionens tjänster produceras av Östra Finlands, Västra Finlands och Norra Finlands skatteverk.

Nylands företagsskattebyrå vid Nylands skatteverk utför de uppgifter som föreskrivs i mervärdesskattelagen (1501/1993) och som hänför sig till ansökningsförfarandet i samband med återbäring av de mervärdesskatter som ingår i de anskaffningar som en i en annan EU-medlemsstat etablerad näringsidkare har gjort i Finland och en i Finland etablerad näringsidkare har gjort i en annan medlemsstat.

De enskilda ärenden som gäller uppbörd och överföring av skatt och som avses i överenskommelsen om uppbörd och överföring av skatt mellan de nordiska länderna av den 30 juni 1997 avgörs i enlighet med överenskommelsen av Huvudstadsregionens skattebyrå vid Nylands skatteverk i dess egenskap av behörig myndighet.

Koncernskattecentralen handlägger de transferprissättningsärenden som rör enskilda skattskyldiga och som förutsätter ett sådant förfarande för ömsesidig överenskommelse som avses i de internationella överenskommelserna.

12 §Östra Finlands skatteverks organisation

Vid Östra Finlands skatteverk, vars huvudkontor finns i S:t Michel, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Sydöstra Finlands företagsskattebyrå (Kouvola);

2)

Savolax-Karelens företagsskattebyrå (Kuopio);

3)

Södra Karelens skattebyrå (Villmanstrand);

4)

Södra Savolax skattebyrå (S:t Michel);

5)

Kymmenedalens skattebyrå (Kouvola);

6)

Norra Karelens skattebyrå (Joensuu);

7)

Norra Savolax skattebyrå (Kuopio);

8)

Sydöstra Finlands skatteinspektionsenhet (Kouvola); och

9)

Savolax-Karelens skatteinspektionsenhet (Joensuu).

13 §Västra Finlands skatteverks organisation

Vid Västra Finlands skatteverk, vars huvudkontor finns i Åbo, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Sydvästra Finlands företagsskattebyrå (Åbo);

2)

Västra Finlands företagsskattebyrå (Vasa);

3)

Ålands skattebyrå (Mariehamn);

4)

Satakunda skattebyrå (Björneborg);

5)

Egentliga Finlands skattebyrå (Åbo);

6)

Södra Österbottens skattebyrå (Seinäjoki);

7)

Mellersta Österbottens skattebyrå (Karleby);

8)

Österbottens skattebyrå (Vasa);

9)

Sydvästra Finlands skatteinspektionsenhet (Åbo); och

10)

Västra Finlands skatteinspektionsenhet (Vasa).

14 §Norra Finlands skatteverks organisation

Vid Norra Finlands skatteverk, vars huvudkontor finns i Uleåborg, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Norra Finlands företagsskattebyrå (Rovaniemi);

2)

Floddalarnas skattebyrå (Ylivieska);

3)

Kajanalands skattebyrå (Kajana);

4)

Kustlapplands skattebyrå (Kemi);

5)

Norra Österbottens skattebyrå (Uleåborg);

6)

Norra Lapplands skattebyrå (Kemijärvi);

7)

Rovaniemi skattebyrå (Rovaniemi); och

8)

Norra Finlands skatteinspektionsenhet (Uleåborg).

15 §Centrala Finlands skatteverks organisation

Vid Centrala Finlands skatteverk, vars huvudkontor finns i Tavastehus, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Centrala Finlands företagsskattebyrå (Tammerfors);

2)

Centrala Tavastlands skattebyrå (Tavastehus);

3)

Centrala Finlands skattebyrå (Jyväskylä);

4)

Birkalands skattebyrå (Tammerfors);

5)

Päijänne-Tavastlands skattebyrå (Lahtis); och

6)

Centrala Finlands skatteinspektionsenhet (Tavastehus).

16 §Nylands skatteverks organisation

Vid Nylands skatteverk, vars huvudkontor finns i Helsingfors, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Nylands företagsskattebyrå (Helsingfors);

2)

Huvudstadsregionens skattebyrå (Vanda);

3)

Nylands skattebyrå (Träskända); och

4)

Nylands skatteinspektionsenhet (Helsingfors).

17 §Koncernskattecentralens organisation

Koncernskattecentralen är belägen i Helsingfors.

Enheten har inga verksamhetsenheter.

Skatteuppbördscentralen

18 §Skatteuppbördscentralens uppgifter

Skatteuppbördscentralen:

1)

handlägger ärenden som i lagen om Skatteförvaltningen (237/2008), lagen om skatteuppbörd (609/2005), förordningen om skatteuppbörd (747/2005), lagen om skattetillägg och förseningsränta (1556/1995), lagen om skatteredovisning (532/1998), förordningen om skatteredovisning (804/1998) och skattekontolagen (604/2009) samt i andra lagar och förordningar föreskrivs som Skatteförvaltningens uppgift eller med stöd av dem föreskrivna eller bestämda ärenden som rör skatter och avgifter och som hänför sig till skattekontoförfarandet, uppbörd, indrivning, återbäring, uppskjutning, lindring och bokföring av skattemedel samt redovisning och indrivning av beskattningskostnader;

2)

handlägger ärenden som hänför sig till sådana brottmål som avses i 18 § i lagen om Skatteförvaltningen samt ärenden som hänför sig till utlämnande av uppgifter på eget initiativ som avses i 18 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (1346/1999);

3)

medverkar i beredningen av de föreskrifter som hör till dess uppgiftsområde och de rättsnormer som utfärdas av generaldirektören;

4)

utfärdar de harmoniserings- och andra anvisningar som hör till dess uppgiftsområde;

5)

bereder de anvisningar som hänför sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen och som hör till dess uppgiftsområde för generaldirektörens avgörande;

6)

svarar för det nationella och internationella myndighetssamarbete, det informationsutbyte och de handräckningsärenden som hör till dess uppgiftsområde;

7)

beviljar det tillstånd som avses i 163 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1501/1993) om inlämning av månadsdeklarationen på papper; och

8)

utvecklar de datasystem som hör till dess uppgiftsområde i samarbete med Informationsförvaltningen.

Utöver det som föreskrivs i 1 mom.

1)

kan skatteverkens skatteinspektionsenheter handlägga de ärenden som avses ovan i 1 mom. 2 punkten samt vidta de säkringsåtgärder som avses i 35 § 1 mom. 6 punkten i lagen om skatteuppbörd då brottmålet i fråga har kommit fram i samband med ärenden som skatteinspektionsenheten har utfört; och

2)

kan Skattestyrelsens Skatteinspektionsenhet på eget initiativ lämna ut beskattningsuppgifter i enlighet med 18 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter.

19 §Skatteuppbördscentralens organisation

Vid Skatteuppbördscentralen, vars huvudkontor finns i Helsingfors, finns åtminstone följande verksamhetsenheter:

1)

Skatteuppbörds- och indrivningsenheten, som svarar för de uppgifter som hänför sig till skattekontoförfarandet, skatteuppbörd, indrivning och redovisning; och

2)

Styrnings- och utvecklingsenheten, som svarar för de styrnings- och utvecklingsuppgifter som hänför sig till skattekontoförfarandet, skatteuppbörd, redovisning och indrivning av skatter.

20 §Skatteuppbörds- och indrivningsenhetens organisation

Skatteuppbörds- och indrivningsenhetens verksamhetsområde är hela landet och dess huvudkontor finns i Helsingfors.

Vid skatteuppbörds- och indrivningsenheten finns för uppbörd och redovisning av skatter och avgifter samt för skattekontouppgifter åtminstone följande regionala verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Södra skatteuppbördsenheten (Tavastehus);

2)

Östra skatteuppbördsenheten (Kuopio);

3)

Västra skatteuppbördsenheten (Vasa); och

4)

Norra skatteuppbördsenheten (Uleåborg).

Södra skatteuppbördsenheten handlägger ärenden som hänför sig till skatteredovisning och indrivning av beskattningskostnader.

Vid skatteuppbörds- och indrivningsenheten finns för indrivning av skatter och avgifter åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Sydöstra Finlands indrivningsenhet (S:t Michel);

2)

Sydvästra Finlands indrivningsenhet (Åbo);

3)

Västra Finlands indrivningsenhet (Vasa);

4)

Norra Finlands indrivningsenhet (Uleåborg);

5)

Savolax-Karelens indrivningsenhet (Kuopio);

6)

Centrala Finlands indrivningsenhet (Tavastehus); och

7)

Nylands indrivningsenhet (Vanda).

Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt

21 §Uppgifter för enheten för bevakning av skattetagarnas rätt

Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt handlägger de ärenden kring bevakning av skattetagarnas rätt vars avgörande har föreskrivits eller bestämts som enhetens uppgift.

Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt förmedlar förvaltningsdomstolarnas beskattningsbeslut till de enheter som ansvarar för styrfunktionerna inom Skatteförvaltningen på det sätt som enheterna kommer överens sinsemellan.

22 §Organisering av enheten för bevakning av skattetagarnas rätt

Huvudkontoret för enheten för bevakning av skattetagarnas rätt finns i Vanda.

Enheten har inga verksamhetsenheter.

Administrativa tjänster

23 §De administrativa tjänsternas uppgifter

De administrativa tjänsterna stöder Skatteförvaltningens övriga enheter inom sitt uppgiftsområde och

1)

bereder Skatteförvaltningens arbetsordning samt beslutet om de tjänstemän som föredrar de rättsnormer som ska utfärdas av Skatteförvaltningen för generaldirektörens avgörande;

2)

deltar i beredningen av de föreskrifter som hör till dess uppgiftsområde samt bereder Skatteförvaltningens förslag till författningar om Skatteförvaltningens organisation och förvaltning;

3)

svarar för produktionen av Skatteförvaltningens gemensamma tjänster inom dokumenthantering, materialförvaltning, lokalitetsförvaltning och interna tjänster samt för hyrande av lokaliteter och andra utrymmen;

4)

svarar för beredningen av ärenden som gäller bildandet av skatterättelsenämnder för generaldirektörens avgörande;

5)

svarar för Skatteförvaltningens arbetsgivaruppgifter och beredningen av de personalpolitiska riktlinjerna;

6)

svarar för den gemensamma utvecklingen av Skatteförvaltningens personal;

7)

svarar för produktionen av gemensamma tjänster för Skatteförvaltningens personalförvaltning;

8)

bereder för generaldirektörens avgörande de beslut som gäller inrättande och indragning av Skatteförvaltningens tjänster samt överföring av Skatteförvaltningens tjänster från en enhet till en annan, med undantag av generaldirektörstjänsten;

9)

bereder arbetsgivartjänstemännens lönesättning samt grunderna för arvoden och resekostnadsersättningar till medlemmar och experter i centralskattenämnden, skatterättelsenämnden, Skatteförvaltningens delegation och samarbetsgruppen vid Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt för generaldirektörens avgörande;

10)

svarar för Skatteförvaltningens räkenskapsverksuppgifter;

11)

svarar för den tekniska beredningen och genomförandet av uppföljningen av resultatmålshandlingarna mellan generaldirektören och Skatteförvaltningens enheter;

12)

svarar för Skatteförvaltningens gemensamma ekonomiförvaltningstjänster såsom budgetering, bokföring, kostnadsberäkning och rapportering;

13)

utfärdar de harmoniserings- och andra anvisningar som hör till dess uppgiftsområde;

14)

bereder de anvisningar som hänför sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen och som hör till dess uppgiftsområde för generaldirektörens avgörande;

15)

utvecklar de datasystem som hör till dess uppgiftsområde i samarbete med Informationsförvaltningen; och

16)

handlägger de ärenden som inte hör till någon annan enhet inom Skatteförvaltningen och om vilka generaldirektören inte har bestämt annat.

24 §Organisering av de administrativa tjänsterna

De administrativa tjänsternas huvudkontor finns i Helsingfors.

Enheten har inga verksamhetsenheter.

Informationsförvaltning

25 §Informationsförvaltningens uppgifter

Informationsförvaltningen svarar för Skatteförvaltningens gemensamma tillämpnings-, produktions- och datatekniska tjänster och för uppgifter som rör utlämnande av beskattningsuppgifter samt stöder, styr och övervakar tillämpningen av datatekniken inom Skatteförvaltningen. För detta ändamål har Informationsförvaltningen i uppgift att:

1)

svara för Skatteförvaltningens datatekniska riktlinjer och arkitektur;

2)

svara för Skatteförvaltningens datatekniska infrastruktur samt för upphandling av därtill hörande anordningar, system och tjänster;

3)

svara för de metoder som tillämpas inom Skatteförvaltningens systemarbete samt för de stödsystem och gemensamma tjänster som beskattningssystemen och den elektroniska kommunikationen behöver;

4)

behandla de tillståndsärenden som rör utlämnande av uppgifter i enlighet med 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999);

5)

svara för utlämnandet av uppgifter i elektronisk form från Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem;

6)

svara för produktionen av gemensam statistik som beskriver beskattningen och Skatteförvaltningens verksamhet;

7)

svara för Skatteförvaltningens informationsplanering;

8)

svara för Skatteförvaltningens automatiserade produktion, blankettplanering, blankettservice, tryckningsarbete och posttjänster;

9)

svara för Skatteförvaltningens tillämpningsutvecklingsstöd, det centraliserade stödet för systemen i samband med produktionen samt för de allmänna uppgifter som hänför sig till tillämpningen av datatekniken; och

10)

svara för den styrning som hänför sig till dess uppgiftsområde;

11)

svara för beställning, framställning och utveckling av datasystemen i samarbete med de enheter som använder datasystemen; och

12)

bereda stora och principiellt viktiga upphandlingar av databehandlingsanordningar, datasystem och adb-användartjänster för generaldirektörens avgörande.

26 §Organisering av Informationsförvaltningen

Informationsförvaltningens huvudkontor finns i Helsingfors.

Vid Informationsförvaltningen finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):

1)

Produktionsenheten (Jyväskylä); och

2)

Dataprogramenheten (Helsingfors).

GENERALDIREKTÖRENS BESLUTANDERÄTT

27 §Ärenden som avgörs av generaldirektören

Utöver vad som föreskrivs i lagen om Skatteförvaltningen och förordningen om Skatteförvaltningen om ärenden som avgörs av generaldirektören avgör generaldirektören följande ärenden:

1)

utlåtanden till statsrådets justitiekansler, riksdagens justitieombudsman, Statens revisionsverk, dataombudsmannen eller i lagstiftnings- och andra vittgående ärenden till statsrådet eller ett ministerium, ett centralt ämbetsverk eller en annan motsvarande myndighet;

2)

ingående av tjänste- och arbetskollektivavtal;

3)

kollektiv uppsägning, kollektiv överföring till deltid samt permittering av tjänstemän;

4)

utnämning, uppsägning, avstängning från tjänsteutövning och varning som riktas till chefen för en enhet inom Skatteförvaltningen samt chefen och biträdande direktören för en verksamhetsenhet inom Skattestyrelsen;

5)

förordnande av de tjänstemän som bereder de rättsnormer som ska utfärdas av Skatteförvaltningen;

6)

bildandet av skatterättelsenämnder;

7)

inrättande och indragning av tjänster samt överföring av tjänster från en enhet till en annan, med undantag av generaldirektörstjänsten;

8)

arbetsgivartjänstemännens lönesättning;

9)

grunder för arvoden och resekostnadsersättningar till medlemmar och experter i centralskattenämnden, skatterättelsenämnden, Skatteförvaltningens delegation och samarbetsgruppen vid Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt;

10)

anvisningar som hänför sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen samt anvisningar som hör till uppgiftsområdet för fler än en av Skatteförvaltningens enheter; och

11)

stora och principiellt viktiga upphandlingar av databehandlingsanordningar, datasystem och adb-användartjänster.

Generaldirektören avgör på föredragning de ärenden som avses i lagen om Skatteförvaltningen och förordningen om Skatteförvaltningen samt de ärenden som avses ovan i punkterna 1–10. De ärenden som rör Skatteförvaltningens resultatmål avgör generaldirektören dock på förslag av den tjänsteman som har berett ärendet.

De ärenden som avses ovan i punkt 11 avgör generaldirektören på föredragning eller genom att på förslag av den tjänsteman som har berett ärendet underteckna det upphandlingsavtal eller den beställningshandling som rör ärendet.

ÖVRIGA BESTÄMMELSER

28 §Placering av tjänster, tjänstledighet och vissa andra beslut som rör tjänsterna

Skatteförvaltningens enheter fattar de beslut som enligt statstjänstemannalagen (750/1994), statstjänstemannaförordningen (971/1994) och lagen om statens tjänstekollektivavtal (644/1970) fattas av ämbetsverket i fråga och som enligt 27 § 1 mom. 7 punkten ovan inte har bestämts att avgöras av generaldirektören.

29 §Avgörande av förvaltningsklagan

En klagan som på grund av en enhet inom Skatteförvaltningen eller dess tjänstemans verksamhet har riktats till en enhet inom Skatteförvaltningen avgörs av enhetens chef om inte annat föranleds av 24 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen.

30 §Underrättelser till generaldirektören

Skatteförvaltningens enheter ska hålla generaldirektören informerad om de principiellt eller på annat sätt viktiga ärenden som hör till enhetens uppgiftsområde.

31 §Utlämnande av beskattningsuppgifter på eget initiativ

Utöver det som föreskrivs ovan i 18 § 1 mom. 2 punkten och 2 mom. utövar Skattestyrelsen, skatteverken och Skatteuppbördscentralen inom sitt uppgiftsområde rätten att lämna ut uppgifter på eget initiativ på det sätt som särskilt föreskrivs om detta.

32 §Utlämnande av registerutdrag och intyg

Skatteverken och Skatteuppbördscentralen lämnar ut enskilda utdrag och intyg från Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem på det sätt som särskilt föreskrivs om detta.

33 §Annat förande av talan

Vid talan hos domstol, andra myndigheter, vid skiljeförfarande och i avtal i enlighet med 19 § i lagen om Skatteförvaltningen förs talan av den enhet inom Skatteförvaltningen till vars uppgiftsområde ärendet hör.

34 §Bestämmandet av behörighet i vissa fall

Ett ärende som rör två eller flera enheters behörighet handläggs av den enhet till vars uppgiftsområde ärendet huvudsakligen hör. Om behörig enhet inte kan avgöras på dessa grunder eller om det annars är oklart till vilken enhets uppgiftsområde handläggningen av ärendet hör bestämmer generaldirektören vilken enhet som ska handlägga ärendet.

Om det ärende som ska handläggas av en enhet även rör en annan enhets verksamhet ska man vid beredningen av ärendet förhandla med de behöriga tjänstemännen vid enheten i fråga.

35 §Tillämpning på personal i arbetsavtalsförhållande

Vad som ovan sagts om tjänstemän tillämpas även på personal i arbetsavtalsförhållande. Däremot kan endast en person i tjänsteförhållande fungera som föredragande.

IKRAFTTRÄDANDE

36 §Ikraftträdande

Denna arbetsordning träder i kraft den 1 maj 2010.

Helsingfors den 15 mars 2010

Generaldirektör Mirjami LaitinenÖverinspektör Mika Gylén

Till början av sidan