Skatteförvaltningens arbetsordning
- Typ av författning
- Arbetsordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 186/2009 (Publicerad 31.12.2009)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Med stöd av 5 § 1 mom., 7 § 2 mom., 9 § 2 mom. och 24 § 1 mom. i lagen den 18 april 2008 om Skatteförvaltningen (237/2008) ges Skatteförvaltningen följande arbetsordning:
ALLMÄNT
1 §Tillämpning
Om Skatteförvaltningens organisation, enheter, uppgifter och om organisering av dem samt om enheternas behörighet och huvudkontor gäller, utöver vad i övrigt har stadgats eller bestämts, bestämmelserna i denna arbetsordning.
Om organisering och uppgifter, förfaranden och ansvar i samband med ekonomiförvaltningens uppgifter i fråga om Skatteförvaltningens ekonomiförvaltning samt om intern revision föreskrivs utöver vad i övrigt har stadgats, i Skatteförvaltningens ekonomistadgar och reglemente för intern revision.
LEDNING OCH ORGANISATION
2 §Ledning
Skatteförvaltningen leds av generaldirektören.
Skatteförvaltningens enhet leds av enhetens chef.
3 §Skatteförvaltningens ledningsgrupp och utvecklingsledningsgrupp
Skatteförvaltningens ledning stöds av en ledningsgrupp, som biträder generaldirektören och cheferna för skatteförvaltningens enheter vid ledning av Skatteförvaltningens och dess enheter. Ledningsgruppen består av generaldirektören, av generaldirektören utsedda chefer för Skatteförvaltningens enheter och andra tjänstemän samt en representant som utsetts bland personalen.
Såsom hjälp till ledningen av Skatteförvaltningens informationsprojekt och datatekniska projekt finns en utvecklingsledningsgrupp, som består av generaldirektören, datadirektören samt andra chefer för Skatteförvaltningens enheter som generaldirektören har utsett.
4 §Resultatstyrning
För att uppnå de resultatmål som har ställts på Skatteförvaltningen fastställer generaldirektören resultatmål för Skatteförvaltningens enheter och för Skattestyrelsens verksamhetsenheter. Enheterna och Skattestyrelsens verksamhetsenheter rapporterar om uppnådda resultatmål för generaldirektören på tidpunkter som generaldirektören har bestämt.
För att uppnå de resultatmål som har ställts på enheten fastställer enhetens chef resultatmål för enhetens verksamhetsenheter. Verksamhetsenheterna rapporterar om uppnådda resultatmål för enhetens chef på tidpunkter som chefen har bestämt.
5 §Styrning av riktighet och enhetlighet
Skatteförvaltningens enheter sörjer i enlighet med sina uppgifter och i samråd med Skatteförvaltningens övriga enheter för att praxisen i Skatteförvaltningens avgöranden samt förfaranden är riktiga och enhetliga.
6 §Samverkan och arbetarskydd
Samtliga tjänstemän i Skatteförvaltningens chefsuppgifter ska sörja för arbetarskyddet och för att personalen kan inverka på sitt arbete och sin arbetsmiljö på sätt som förutsätts i föreskrifter och avtal om samverkan och arbetarskydd.
7 §Skatteförvaltningens enheter
Enligt lagen om Skatteförvaltningen (237/2008) och statsrådets förordning den 24 april 2008 om enheter vid Skatteförvaltningen finns det vid Skatteförvaltningen
Skattestyrelsen;
Östra Finlands skatteverk;
Västra Finlands skatteverk;
Norra Finlands skatteverk;
Centrala Finlands skatteverk;
Nylands skatteverk;
Koncernskattecentralen;
Skatteuppbördsenheten;
Enhet för bevakning av skattetagarnas rätt;
Administrativa tjänster; och
Dataförvaltningen.
8 §Förvaltningsorgan
Vid Skatteförvaltningen finns Skatteförvaltningens delegation som stöder den strategiska planeringen.
Vid Skatteförvaltningen finns en centralskattenämnd. Vid varje skatteverk och vid Ålands skattebyrå finns en skatterättelsenämnd.
Vid Enhet för bevakning av skattetagarnas rätt finns en samarbetsgrupp som stöder rättsbevakningen.
ENHETERNAS UPPGIFTER OCH ORGANISATION
Skattestyrelsen
9 §Skattestyrelsens uppgifter
Skattestyrelsen leder och utvecklar beskattningens verkställande och skattekontrollen samt svarar för strategisk planering och uppföljning som hänför sig till hela Skatteförvaltningen, för andra stabsuppgifter som stöder hela förvaltningens verksamhet, såsom sekretess- och kommunikationsuppgifter och intern revision.
Såsom ovan i 1 mom. avsedda uppgifter Skattestyrelsen bland annat:
förbereder resultatmål för Skatteförvaltningens enheter och följer upp förverkligandet av resultatmål;
svarar för Skatteförvaltningens verksamhetsplanering och -uppföljning på lång och medellång sikt, controllerfunktionen samt för kommunikationsuppgifter;
förbereder Skatteförvaltningens budgetförslag och tilläggsbudgetförslag för generaldirektörens avgörande;
svarar för förberedning av resultatmålsdokumentet mellan finansministeriet och Skatteförvaltningen
svarar för Skatteförvaltningens interna revision samt för förberedning av förvaltningsklagan för generaldirektörens avgörande;
svarar för anvisningar och uppföljning i anslutning till datasekretess och annan sekretess och uppföljning;
förbereder inom sitt ansvarsområde för generaldirektörens avgörande de rättsnormer som utfärdas av Skatteförvaltningen, de förordnanden om överföring av beskattningsbehörighet som avses i 25 § i lagen om Skatteförvaltningen medräknade;
medverkar i förberedningen av föreskrifter som omfattas av dess ansvarsområde;
utfärdar materiella och förfaringsmässiga harmoniserings- och andra anvisningar inom sitt ansvarsområde;
förbereder inom sitt ansvarsområde för generaldirektörens avgörande anvisningarna som ansluter sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen;
svarar inom sitt ansvarsområde för nationellt och internationellt tjänstemannasamarbete, informationsutbyte, handräckningsärenden samt för andra uppgifter som föranleds av internationella skatteavtal; och
deltar i utvecklingen av datasystem inom sitt ansvarsområde.
Skattestyrelsen verkar dessutom såsom i 3 § 4 punkten i personuppgiftslagen (523/1999) avsedd registeransvarig för Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem.
10 §Skattestyrelsens organisation
Skattestyrelsen är belägen i Helsingfors och dess ämbetsdistrikt är hela landet.
Vid Skattestyrelsen finns följande verksamhetsenheter:
Beskattningscentralen, som svarar för lednings- och utvecklingsuppgifter i samband med beskattningens verkställande och därtill ansluten skattekontroll samt om registeransvarigs uppgifter som avser Skatteförvaltningens beskattningsdatasystem;
Skatteinspektionsenhet, som svarar för lednings- och utvecklingsuppgifter i anslutning till skattegranskning och kontroll av EU-gemenskapsintern handel;
Ledningsstöd och kommunikation, som svarar för Skatteförvaltningens gemensamma ledningsstöds- och kommunikationsfunktioner; och
Enhet för intern revision, som svarar för Skatteförvaltningens interna revision och för förberedning av förvaltningsklagan för generaldirektörens avgörande.
Skatteverk
11 §Skatteverkens uppgifter
Skatteverken verkställer beskattningen och utför skattegranskning i enlighet med vad därom särskilt stadgas eller föreskrivs.
Kunder ges instruktioner, råd och betjäning samt förändringar som avser förskottsuppbörden behandlas även i en elektronisk kontaktcenterfunktion. Kontaktcenterfunktionen koordineras av Västra Finlands skatteverk. Tjänster produceras av Östra Finlands, Västra Finlands och Norra Finlands skatteverk.
Nylands företagsskattebyrå vid Nylands skatteverk utför de i mervärdesskattelagen (1501/1993) bestämda uppgifter som ansluter sig till ansökningsförfarandet i samband med återbäring av moms som ingår i anskaffningar som en i en annan EU – medlemsstat etablerad näringsidkare gjort i Finland och en i Finland etablerad näringsidkare gjort i en annan medlemsstat.
I överenskommelsen om uppbörd och överföring av skatt mellan de nordiska länderna av den 30 juni 1997 avsedda enskilda ärenden som gäller uppbörd och överföring av skatt avgörs av Huvudstadsregionens skattebyrå vid Nylands skatteverk i dess egenskap av i överenskommelsen nämnd behörig myndighet.
12 §Östra Finlands skatteverks organisation
Vid Östra Finlands skatteverk, vars huvudkontor är i S:t Michel, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):
Sydöstra Finlands företagsskattebyrå (Kouvola);
Savolax-Karelens företagsskattebyrå (Kuopio)
Södra Karelens skattebyrå (Villmanstrand);
Södra Savolax skattebyrå (St. Michel);
Kymmenedalens skattebyrå (Kouvola);
Norra Karelens skattebyrå (Joensuu)
Norra Savolax skattebyrå (Kuopio);
Sydöstra Finlands skatteinspektionsenhet (Kouvola) och
Savolax-Karelens skatteinspektionsenhet (Joensuu).
13 §Västra Finlands skatteverks organisation
Västra Finlands skatteverk, vars huvudkontor är i Åbo, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):
Sydvästra Finlands företagsskattebyrå (Åbo);
Västra Finlands företagsskattebyrå (Vasa);
Ålands skattebyrå (Mariehamn);
Satakunda skattebyrå (Björneborg);
Egentliga Finlands skattebyrå (Åbo);
Södra Österbottens skattebyrå (Seinäjoki);
Mellersta Österbottens skattebyrå (Karleby);
Österbottens skattebyrå (Vasa);
Sydvästra Finlands skatteinspektionsenhet (Åbo) och
Västra Finlands skatteinspektionsenhet (Vasa).
14 §Norra Finlands skatteverks verksamhetsorganisation
Vid Norra Finlands skatteverk, vars huvudkontor är i Uleåborg, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):
Norra Finlands företagsskattebyrå (Rovaniemi);
Floddalarnas skattebyrå (Ylivieska);
Kajanalands skattebyrå (Kajana);
Kustlapplands skattebyrå (Kemi);
Norra Österbottens skattebyrå (Uleåborg);
Norra Lapplands skattebyrå (Kemijärvi);
Rovaniemi skattebyrå (Rovaniemi); och
Norra Finlands skatteinspektionsenhet (Uleåborg).
15 §Centrala Finlands skatteverks organisation
Vid Centrala Finlands skatteverk, vars huvudkontor är i Tavastehus, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):
Centrala Finlands företagsskattebyrå (Tammerfors);
Centrala Tavastlands skattebyrå (Tavastehus);
Centrala Finlands skattebyrå (Jyväskylä);
Birkalands skattebyrå (Tammerfors);
Päijänne-Tavastlands skattebyrå (Lahtis); och
Centrala Finlands skatteinspektionsenhet (Tavastehus).
16 §Nylands skatteverks organisation
Vid Nylands skatteverk, vars huvudkontor är i Helsingfors, finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontoret inom parentes):
Nylands företagsskattebyrå (Helsingfors);
Huvudstadsregionens skattebyrå (Vanda);
Nylands skattebyrå (Träskända); och
Nylands skatteinspektionsenhet (Helsingfors).
17 §Koncernskattecentralens organisation
Koncernskattecentralen är belägen i Helsingfors.
Enheten har inga verksamhetsenheter.
Skatteuppbördscentralen
18 §Skatteuppbördscentralens uppgifter
Skatteuppbördscentralen
handlägger ärenden som i lagen om Skatteförvaltningen (237/2008), lagen om skatteuppbörd (609/2005), förordningen om skatteuppbörd (747/2005), lagen om skattetillägg och förseningsränta (1556/1995), lagen om skatteredovisning (532/1998), förordningen om skatteredovisning (804/1998), skattekontolagen (604/2009) samt i andra lagar och förordningar stadgats som Skatteförvaltningens uppgift eller med stöd av dem stadgade eller bestämda uppgifter som ansluter sig till skattekontoförfarandet som avser skatter och avgifter, uppbörd, indrivning, återbäring, uppskjutning, lindring, bokföring av skattemedel, redovisning och indrivning av beskattningskostnader;
handlägger ärenden som ansluter sig till brottmål som avses i 18 § i lagen om Skatteförvaltningen samt ärenden som ansluter sig till utlämnande av uppgifter på eget initiativ som avses i 18 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (1346/1999);
förbereder för generaldirektörens avgörande rättsnormer inom sitt ansvarsområde;
deltar i beredning av stadganden som hör till dess ansvarsområde;
utfärdar harmoniserings- och andra anvisningar som hör till dess ansvarsområde;
förbereder för generaldirektörens avgörande ärenden som ansluter sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen;
svarar för nationellt och internationellt tjänstemannasamarbete, informationsutbyte och handräckningsärenden inom sitt ansvarsområde;
beviljar i 163 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1501/1993) avsett tillstånd till att lämna in månadsdeklaration på papper och
deltar i utveckling av datasystem inom sitt ansvarsområde.
Utöver det som föreskrivs i 1 mom.
skatteverkens skatteinspektionsenheter kan behandla ovan i 1 mom. 2 punkten avsedda ärenden samt vidta i 35 § 1 mom. 6 punkten i lagen om skatteuppbörd avsedda säkringsåtgärder, då brottmålet i fråga har kommit fram i samband med ärenden som skatteinspektionsenheten har utfört, och
Skattestyrelsens Skatteinspektionsenhet kan på eget initiativ lämna ut uppgifter i enlighet med 18 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter.
19 §Skatteuppbördscentralens organisation
Vid Skatteuppbördscentralen, vars huvudkontor är i Helsingfors, finns åtminstone följande verksamhetsorganisationer:
Skatteuppbörds- och indrivningsenhet, som svarar för uppgifter i anslutning till skattekontoförfarandet, skatteuppbörd, indrivning och redovisning;
Styrnings- och utvecklingsenhet, som svarar för skattekontoförfarandet, styrnings- och utvecklingsuppgifter som avser uppbörd, redovisning och indrivning av skatter.
20 §Skatteuppbörds- och indrivningsenhetens organisation
Skatteuppbörds- och indrivningsenhetens ämbetsdistrikt är hela landet och dess huvudkontor är i Helsingfors.
Vid skatteuppbörds- och indrivningsenheten finns för uppbörd och redovisning av skatter och avgifter samt skattekontouppgifter åtminstone följande regionala verksamhetsenheter (huvudkontor inom parentes)
Södra skatteuppbördsenhet (Tavastehus);
Östra skatteuppbördsenhet (Kuopio);
Västra skatteuppbördsenhet (Vasa); och
Norra skatteuppbördsenhet (Uleåborg).
Södra skatteuppbördsenhet handlägger ärenden som ansluter sig till skatteredovisning och indrivning av beskattningskostnader.
Vid skatteuppbörds- och indrivningsenheten finns för indrivning av skatter och avgifter åtminstone (huvudkontor inom parentes)
Sydöstra Finlands indrivningsenhet (S:t Michel);
Sydvästra Finlands indrivningsenhet (Åbo);
Västra Finlands indrivningsenhet (Vasa);
Norra Finlands indrivningsenhet (Uleåborg);
Savolax-Karelens indrivningsenhet (Kuopio);
Centrala Finlands indrivningsenhet (Tavastehus); och
Nylands indrivningsenhet (Vanda).
Enhet för bevakning av skattetagarnas rätt
21 §Enhetens för bevakning av skattetagarnas rätt uppgifter
Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt handlägger de ärenden i anslutning till bevakning av skattetagarnas rätt vilkas avgörande har stadgats eller bestämts som enhetens uppgift.
22 §Enhetens för bevakning av skattetagarnas rätt organisation
Enhetens för bevakning av skattetagarnas rätt huvudkontor är i Helsingfors.
Enheten har inga verksamhetsenheter.
Administrativa tjänster
23 §Administrativa tjänsternas uppgifter
Administrativa tjänster understöder Skatteförvaltningens övriga enheter inom sitt uppgiftsområde och
förbereder för generaldirektörens avgörande Skatteförvaltningens arbetsordning och beslutet om de tjänstemän som föredrar de rättsnormer som ska utfärdas av Skatteförvaltningen;
deltar i beredningen av föreskrifter som hör till dess verksamhetsområde samt förbereder föreskrifter om Skatteförvaltningens organisation och förvaltning;
svarar för producering av Skatteförvaltningens gemensamma tjänster som avser dokumenthantering, materialförvaltning, lokalitetsförvaltning och interna tjänster samt för hyrande av lokaliteter och andra utrymmen;
svarar för beredning av ärenden som gäller bildandet av skatterättelsenämnden för generaldirektörens avgörande;
svarar för Skatteförvaltningens arbetsgivaruppgifter och för beredning av personalpolitiska linjedragningar;
svarar för gemensam utveckling av Skatteförvaltningens personal;
svarar för producering av allmänna tjänster för Skatteförvaltningens personalförvaltning;
svarar för förberedning av beslut som gäller inrättande, indragning och överföring från en enhet till en annan av Skatteförvaltningens tjänster, med undantag av generaldirektörstjänsten;
förbereder arbetsgivartjänstemännens lönesättning samt arvoden och resekostnadsersättningar till medlemmar och experter i centralskattennämnden, skatterättelsenämnden, Skatteförvaltningens delegation samt i samarbetsgruppen vid Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt för att fastställas av generaldirektören;
svarar för Skatteförvaltningens räkenskapsverksuppgifter;
svarar för teknisk beredning och anordnandet av uppföljning av resultatmålhandlingen mellan generaldirektören och Skatteförvaltningens enheter;
svarar för Skatteförvaltningens gemensamma ekonomiförvaltningstjänster, liksom budgetering, bokföring, kostnadsberäkning och rapportering;
utfärdar harmoniserings- och andra anvisningar som hör till dess ansvarsområde;
förbereder inom sitt ansvarsområde för generaldirektörens avgörande anvisningarna som ansluter sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftningen;
deltar i utvecklingen av datasystem inom sitt ansvarsområde; och
handlägger ärende som inte hör till någon annan enhet inom Skatteförvaltningen och om vilka generaldirektören inte har bestämt annat.
24 §Administrativa tjänsternas organisation
Administrativa tjänsternas huvudkontor är i Helsingfors.
Enheten har inga verksamhetsenheter.
Dataförvaltning
25 §Dataförvaltningens uppgifter
Dataförvaltningen svarar för Skatteförvaltningens gemensamma tillämpnings-, produktions- och datatekniska tjänster och för uppgifter som avser utlämnande av beskattningsuppgifter samt styr och övervakar tillämpning av datatekniken inom Skatteförvaltningen. För detta ändamål Dataförvaltningen:
svarar för Skatteförvaltningens datatekniska linjedragningar och arkitektur;
svarar för Skatteförvaltningens datatekniska infrastruktur samt för anskaffning av anordningar, system och tjänster som ansluter sig däri;
svarar för metoder som tillämpas vid Skatteförvaltningens systemarbete samt för stödsystem och gemensamma tjänster som beskattningssystem och elektronisk kommunikation behöver;
behandlar tillståndsärenden som avser utlämnande av uppgifter i enlighet med 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999):
svarar för utlämnande av uppgifter i elektronisk form från Skatteförvaltningens beskattningsdatabas;
svarar för producering av gemensamma statistiker som uttrycker beskattningen och Skatteförvaltningens verksamhet
svarar för Skatteförvaltningens informationsplanering;
svarar för Skatteförvaltningens automatiserade produktion, blankettplanering, blankettservice, tryckningsarbeten, översättningar och posttjänster;
svarar för Skatteförvaltningens tillämpningsutvecklingsstöd, centraliserat stöd för system vid produktionen samt för allmänna uppgifter som ansluter sig till tillämpning av datateknik;
svarar för styrning inom sitt ansvarsområde;
svarar för beställning, framställning och utveckling av datasystem;
förbereder för generaldirektörens avgörande vittomfattande och principiellt sett betydande anskaffningar av databehandlingsanordningar, datasystem och adb-användartjänster.
26 §Dataförvaltningens organisation
Dataförvaltningens huvudkontor är i Helsingfors.
Vid Dataförvaltningen finns åtminstone följande verksamhetsenheter (huvudkontor inom parentes)
Produktionsenheten (Jyväskylä);
Datateknikenheten (Helsingfors); och
Dataprogramenheten (Helsingfors)
GENERALDIREKTÖRENS BESLUTANDERÄTT
27 §Ärenden som avgörs av generaldirektören
Utöver det vad i lagen om Skatteförvaltningen och i förordningen om Skatteförvaltningen stadgas om ärenden som avgörs av generaldirektören, avgör generaldirektören följande ärenden:
utlåtanden till statsrådets justitiekansler, riksdagens justitieombudsman, Statens revisionsverk, dataombudsmannen eller i lagstiftnings- och andra vittomfattande ärenden till statsrådet eller ett ministerium, centralt ämbetsverk eller annan motsvarande myndighet;
ingående av tjänste- och arbetskollektivavtal;
kollektiv uppsägning, kollektiv överföring till deltid samt permittering av tjänstemän;
utnämning, uppsägning, avstängande från tjänsteutövning och varning som ges chefen för Skatteförvaltningens enhet samt chefen och biträdande direktören för Skattestyrelsens verksamhetsenhet;
förordnande av de tjänstemän som förbereder de rättsnormer som ska utfärdas av Skatteförvaltningen;
ärenden som gäller bildandet av skatterättelsenämnd;
inrättande, indragning och överföring från en enhet till en annan av tjänster, med undantag av generaldirektörstjänsten;
arbetsgivartjänstemännens lönesättning;
grunder för arvoden och resekostnadsersättningar till medlemmar och experter i centralskattennämnden, skatterättelsenämnden, Skatteförvaltningens delegation samt i samarbetsgruppen vid Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt;
anvisningar som ansluter sig till offentlighets- och datasekretesslagstiftning samt anvisningar som hör till flera än en Skatteförvaltningens enhets uppgiftsområde; och
vittomfattande och principiellt sett betydande anskaffningar av databehandlingsanordningar, datasystem och adb-användartjänster.
Generaldirektören avgör ärenden som avses i lagen om skatteförvaltningen, förordningen om Skatteförvaltningen samt i punkterna 1-10 ovan på föredragning. Resultatmålshandlingar som berör Skatteförvaltningen avgör generaldirektören likväl på framställning av den tjänsteman som har förberett ärendet.
Ärenden som avses i punkt 11 ovan avgör generaldirektören på föredragning eller genom att på framställning av den tjänsteman som har förberett ärendet underteckna anskaffningsavtalet eller order som gäller ärendet i fråga.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
28 §Placering av tjänster, tjänsteledighet och vissa andra beslut som avser tjänsterna
Skatteförvaltningens enheter fattar de beslut som enligt statstjänstemannalagen (750/1994), statstjänstemannaförordningen (971/1994) och lagen om statens tjänstekollektivavtal (644/1970) fattas av behörigt ämbetsverk och som inte i 31 § 1 mom. 7 punkten ovan bestämts att avgöras av generaldirektören.
29 §Avgörande av förvaltningsklagan
Klagan som på grund av Skatteförvaltningens enhets eller dess tjänstemans verksamhet riktats till Skatteförvaltningens enhet avgörs av enhetens chef, om annat inte föranleds av 24 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen.
30 §Underrättelser till generaldirektören
Skatteförvaltningens enheter ska hålla generaldirektören informerad om de principiellt eller på annat sätt viktiga ärenden som hör till enhetens uppgiftsområde.
31 §Utlämnande av beskattningsuppgifter på eget initiativ
Utöver det vad i 18 § 1 mom. 2 punkten och 2 mom. ovan bestäms, Skattestyrelsen, skatteverken och Skatteuppbördscentralen utövar inom sitt uppgiftsområde rätten att lämna ut uppgifter på eget initiativ på sätt som särskilt föreskrivs.
32 §Utlämnande av registerutdrag och intyg
Skatteverken och Skatteuppbördscentralen lämnar ut enskilda utdrag och intyg från Skatteförvaltningens register på sätt som särskilt föreskrivs.
33 §Annat förande av talan
I 19 § i lagen om Skatteförvaltningen avsedd talan hos domstolar, andra myndigheter och i samband med skiljemannaförfaranden samt i avtal förs av den enhet inom Skatteförvaltningen, till vars ansvarsområde ärendet hör.
34 §Bestämmandet av behörighet i vissa fall
Ett ärende, som berör två eller flera enheters ansvarsområde handläggs i den enhet, till vars ansvarsområde ärendet huvudsakligen hör. Om behörig enhet inte kan avgöras med denna grund eller om det annars är oklart, till vilken enhets ansvarsområde ärendets handläggning hör, bestämmer generaldirektören enheten där ärendet ska handläggas.
Om ärendet som ska handläggas i en enhet även berör annan enhets verksamhet, ska man vid beredning av ärendet underhandla med behöriga tjänstemän i enheten i fråga.
IKRAFTTRÄDANDE
35 §Ikraftträdande
Denna arbetsordning träder i kraft den 1 januari 2010.
Helsingfors den 17 december 2009
Generaldirektör Mirjami LaitinenÖverinspektör Mika Gylén