Kommunikationsministeriets arbetsordning om ändring av kommunikationsministeriets arbetsordning
- Typ av författning
- Arbetsordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 44/2008 (Publicerad 2.5.2008)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med kommunikationsministeriets beslut
ändras i kommunikationsministeriets arbetsordning av den 3 maj 2007 ( 627/2007 ) 13, 20 och 24–25 §, samt
fogas en ny 33 a § som följer:
13 §Allmänna avdelningens uppgifter
Till allmänna avdelningens ansvarsområde hör ärenden som gäller
planering på lång sikt inom förvaltningsområdet, verksamhets- och ekonomiplanering, organisering och utveckling av resultatstyrningen, uppgörande av budgetförslaget och andra finansieringsfrågor samt system för uppföljning av verksamheten och ekonomin och andra ekonomi- och statistikfrågor,
ministeriets interna budgetering, uppställande av resultatmål, betalningsrörelse, bokföring och bokslut samt andra uppgifter som ministeriet har i egenskap av räkenskapsverk,
stödjande av ministeriets ledning och avdelningar i deras internationella verksamhet samt allmänna och tväradministrativa internationella uppgifter i samarbete med avdelningarna,
samordning av den forskning som bedrivs inom ministeriets förvaltningsområde,
meteorologi, vädertjänst och havsforskning,
resultatorienterad styrning av de forskningsinstitut som hör till ministeriets förvaltningsområde,
utveckling av förvaltningen och andra rättsliga och allmänna administrativa uppgifter, om ärendet inte hör till någon annan avdelning eller enhet,
ministeriets förvaltning och personalförvaltning, verksamhets- och ledningssystem och utveckling av dem,
ministeriets dataadministration och informationstjänst,
utveckling av förvaltningsområdets dataadministration till de delar ärendena ingår i ministeriets uppgifter,
översättning,
affärsmässig utveckling av ministeriets förvaltningsområde,
styrning av affärsverken inom ministeriets förvaltningsområde,
ministeriets ämbetsverkstjänster,
ministeriets interna beredskap och säkerhet,
utveckling av beredskap och säkerhet vid ämbetsverken och inrättningarna inom ministeriets förvaltningsområde, om uppgiften inte hör till någon annan avdelning, och
ministeriets och förvaltningsområdets ämbetsverks och inrättningars deltagande i internationell krishantering.
20 §Trafikpolitiska avdelningens uppgifter
Till ansvarsområdet för trafikpolitiska avdelningen hör ärenden som gäller
planering och utveckling av trafiksystemet,
samhällsekonomiska metoder för bedömning av trafiken,
skötsel, underhåll och utveckling av trafiknäten,
järnvägstrafik,
sjöfart och övrig sjötrafik samt hamnar,
civil luftfart,
vägtrafik och fordon som används i vägtrafiken,
skatter och avgifter i fråga om trafiken,
efterfrågan på samt utbud och utveckling av persontrafiktjänster,
godstrafik och logistik,
trafikledning och telematik,
trafiksäkerhet och miljöfrågor samt transport av farliga ämnen,
ämbetsverk och inrättningar inom avdelningens ansvarsområde och resultatorienterad styrning av dem,
Trafikskyddet,
forsknings- och utvecklingsprojekt som anknyter till närområdessamarbetet, och
trafikinformationssystem.
24 §Trafiksäkerhetsenheten
Trafiksäkerhetsenheten handlägger ärenden som gäller
samordning och styrning av trafiksäkerheten och trafiksäkerhetsarbetet,
förare,
fordon,
Fordonsförvaltningscentralen och Trafikskyddet, och
transport av farliga ämnen med undantag av transport med tankfartyg till havs och å övriga vattenvägar.
25 §Logistik- och Rysslandsenheten
Logistik- och Rysslandsenheten handlägger ärenden som gäller
politik för logistik och utvecklingen av den logistiska verksamhetsmiljön,
godstrafik,
samarbete inom transport- och logistikbranschen med Ryssland och närområdena,
reglering av vägtrafiken och internationella avtalsfrågor,
Saima kanal och
frågor som gäller trafikledning och telematik.
33 a §Controller för trafik- och kommunikationsförvaltningen
Kanslichefen biträds av en controller för trafik- och kommunikationsförvaltningen som
övervakar kvaliteten på planerings-, uppföljnings- och rapporteringssystem som används vid ministeriet och ämbetsverken och i inrättningar på ministeriets ansvarsområde samt riskhanteringen,
utvärderar uppgifter om ekonomin på förvaltningsområdets verksamhetsenheter och hur resultatgivande och verkningsfull verksamheten är,
utvecklar rapporteringen, riskhanteringen och förutseendet på förvaltningsområdet så att de är pålitliga, högklassiga och tillräckliga,
producerar andra sakkunnigtjänster och redogörelser som kanslichefen begär i fråga om hur ekonomisk, resultatgivande och verkningsfull förvaltningsområdets verksamhet är, samt
har hand om andra uppdrag som kanslichefen bestämmer.
Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2008.
Helsingfors den 29 april 2008
Trafikminister Anu VehviläinenKanslichef Harri Pursiainen