Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1313/2007

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
1313/2007
Ursprunglig publikation
Häfte 195/2007 (Publicerad 28.12.2007)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från handels- och industriministeriet, föreskrivs med stöd av 8 § i statsunderstödslagen av den 27 juli 2001 (688/2001):

1 §Tillämpningsområde och stödmyndighet

I denna förordning föreskrivs om beviljande, utbetalning och användning av energistöd i enlighet med statsbudgeten.

Beslut om beviljande av stöd fattas arbets- och näringsministeriet eller arbetskrafts- och näringscentralen. Arbetskrafts- och näringscentralen kan bevilja stöd för investeringsprojekt, vars godtagbara kostnader är till högst 3 000 000 euro och för utredningsprojekt, vars godtagbara kostnader uppgår till högst 250 000 euro. Om kostnaderna överskrider ovan nämnda summor eller om projektet sammanhänger med ibruktagandet av ny energiteknik, beslutar arbets- och näringsministeriet om stödet. Arbets- och näringsministeriet kan av särskilda skäl förbehålla sig beslutanderätten i ett ärende som enligt detta moment hör till arbetskrafts- och näringscentralens behörighet.

2 §Projekt som kan få stöd

Energistöd kan beviljas för sådana klimat- och miljövänliga investerings- och utredningsprojekt som

1)

främjar produktionen eller användningen av förnybar energi,

2)

främjar energisparande eller effektivisering av energiproduktionen eller användningen av energi eller

3)

minskar miljöskadorna av energiproduktionen eller användningen av energi.

Energistöd kan beviljas också för sådana investerings- och utredningsprojekt som främjar en säker och mångsidig energiförsörjning.

Med investeringsprojekt avses investering i anläggningstillgångar samt förberedelser, uppföljning och information som sammanhänger med detta.

Med utredningsprojekt avses energisyner och energianalyser, andra utredningar som sammanhänger med investeringar samt utredningar för utvecklande av en ny metod eller tjänst. Stöd beviljas inte för utredningsprojekt som inbegriper sedvanliga förstudier inför etablering av affärsverksamhet eller utvidgning av verksamheten, genomförbarhetsstudier, utvecklings-, planerings- och marknadsanalyser och tester och andra motsvarande utredningar som företas av enskilda företag.

Stöd beviljas inte för sådana projekt som avses i artikel 6 i Kyotoprotokollet till Förenta Nationernas ramkonvention om klimatförändringar (FördrS 13/2005), nedan projekt för gemensamt genomförande , som genomförs i Finland. Om ett investeringsprojekt omfattas av lagen om utsläppshandel (683/2004), kan projektet få stöd endast till den del det innehåller ny teknik eller om det hör till systemet med energieffektivitetsavtal.

3 §Stödtagare

Energistöd kan beviljas företag, kommuner och andra sammanslutningar. Stöd beviljas inte bostadsaktiebolag, bostadsfastigheter, anläggningsprojekt som får statsandel eller gårdbruksenheter eller projekt i anslutning till dem.

Om flera än ett företag, en kommun eller en annan sammanslutning deltar i genomförandet av ett projekt, kan stöd beviljas och betalas ut till det företag, den kommun eller den sammanslutning av annat slag som för hela projektets del har förbundit sig att ansvara för användningen av stödet.

4 §Stödets maximibelopp

Av de godtagbara kostnaderna kan det stöd som beviljas på basis av prövning för varje enskilt projekt utgöra högst

1)

40 procent i energisyner, energianalyser och andra utredningsprojekt i samband med investeringar,

2)

40 procent i investeringsprojekt som främjar produktionen av vindkraft eller användning av solenergi,

3)

40 procent i investeringsprojekt som innehåller ny teknologi som är energisparande eller som främjar produktionen eller användningen av förnybar energi,

4)

30 procent i investeringsprojekt som innehåller konventionell teknik som är energisparande eller som främjar produktionen eller användningen av förnybar energi,

5)

30 procent i investeringsprojekt som minskar miljöskadorna av produktionen eller användningen av energi,

6)

25 procent i investeringprojekt som främjar en säker och mångsidig energiförsörjning.

I projekt enligt 1 mom. 1 punkten kan stöd med en förhöjning på tio procentenheter beviljas kommuner och små och medelstora företag som anges i kommissionens rekommendation 2003/361/EG om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag. Dessutom kan stöd beviljas med en höjning på ytterligare tio procentenheter för syner av förnybar energi som företas av kommuner.

Projekt enligt 1 mom. 2―6 punkten kan medfinansieras med medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden. På förfarandena för förvaltning av strukturfondsprogrammen tillämpas strukturfondslagen (1401/2006).

Ett sådant företag, en sådan kommun eller en sådan sammanslutning av annat slag som avses i 3 § 2 mom. och som är koordinator för ett projekt som beviljats stöd, kan få full ersättning för sina kostnader för koordineringen om att man för hela projektets del håller sig inom de gränser för stödets maximibelopp som nämns i stödbeslutet. De kostnader för koordination som ska ersättas får dock utgöra högst tio procent av de sammanlagda godtagbara kostnaderna för det projekt som får stöd. Den som är koordinator ska ingå ett sådant avtal som avses i 7 § 2 mom. i statsunderstödslagen (688/2001) med den part som genomför projektet.

På stöd enligt 1 mom. 6 punkten tillämpas kommissionens förordning (EG) nr 1998/2006 om tillämpningen av artiklarna 87 och 88 i fördraget på stöd av mindre betydelse.

I de projekt som beviljas energistöd ska stödtagarens självfinansieringsandel vara minst 25 procent av projektets totalfinansiering.

5 §Ansökan om stöd

Ansökan om stöd ges in till den arbetskrafts- och näringscentral på vars verksamhetsområde investerings- eller utredningsprojektet eller största delen av det genomförs, och i annat fall enligt sökandens hemort. Investeringsstöd ska sökas innan anläggningstillgångar skaffas eller det byggnads-, ändrings- eller förbättringsarbete som ska finansieras med stödet inleds. Som inledande av arbete anses att ett slutligt och bindande beslut om investering fattas. Utredningsstöd ska sökas innan utredningsprojektet inleds. Utredningsprojektet anses ha blivit inlett när en bindande beställning har gjorts. Ansökan ska göras på en blankett som fastställs av arbets- och näringsministeriet.

Av ansökan och dess bilagor ska framgå åtminstone följande uppgifter:

1)

sökandens officiella namn, adressuppgifter, eventuell e-postadress samt och företags- och organisationsnummer,

2)

syftet med projektet, dess realiseringsplan och tidtabell,

3)

en bedömning av projektets energiekonomiska verkningar samt av dess miljökonsekvenser, i synnerhet utsläpp av växthusgaser,

4)

en lönsamhetskalkyl för investeringsprojektet,

5)

i fråga om projekt som representerar ny teknologi, en utredning om teknologins nyhetsvärde samt en bedömning av möjligheterna att nyttiggöra projektet,

6)

en bedömning av effekterna på sysselsättningen,

7)

kostnadsberäkning, finansieringsplan och uppgifter om eventuella leasingavtal i fråga om projektet,

8)

utdrag ur handelsregistret,

9)

verksamhetsberättelsen, bokslutet och revisionsberättelsen för den senast avslutade räkenskapsperioden,

10)

en utredning om övriga offentliga stöd som har sökts och beviljats för projektet, inklusive de stöd som Europeiska unionen har beviljat samt

11)

en redogörelse för stödets betydelse för genomförandet av projektet.

6 §Godtagbara kostnader vid ett investeringsprojekt

Kostnader som godtas i ett investeringsprojekt är

1)

berednings- och planeringskostnader,

2)

kostnader för anskaffning och montering av byggnader, maskiner och anordningar samt för ändrings- och reparationsarbeten på dem,

3)

kostnader som direkt hänför sig till investeringen och som föranleds av anskaffning av markområden, dragande av elledningar och av den anslutningsavgift som innehavaren av distributionsnätet tar ut av elproduktionen; kostnaderna för anskaffning av markområden får uppgå till högst tio procent av de sammanlagda godtagbara kostnaderna för projektet,

4)

kostnader som byggandet av en stamledning som behövs för anslutning till fjärrvärmenätet för ett fjärvärmeverk som ska byggas,

5)

kostnader för byggnadstekniska arbeten och övervakning av byggnadsarbetena,

6)

kostnader för röjningsarbeten och jordbyggnadstekniska arbeten,

7)

kostnader för idrifttagning och utbildning av den driftspersonal som idrifttagningen förutsätter,

8)

kostnader som föranleds av informerande om projektet

9)

kostnader för uppföljning av investeringen, för högst ett år efter det att investeringen tagits i bruk.

7 §Preciseringar och begränsningar av de godtagbara kostnaderna för investeringsprojekt

Stödtagaren ska ha projektbokföring för projektet som en del av stödtagarens bokföring enligt bokföringslagen (1336/1997) med hjälp av ett eget kostnadsställe eller konto eller på annat sätt så att stödet kan övervakas utan svårighet. Stödtagaren skall förvara alla verifikat som hänför sig till genomförandet av det projekt som ska understödas.

Som lönekostnader godkänns den sammanlagda summan av lönerna under den effektiva arbetstiden i projektet och de indirekta arbetskraftskostnaderna utgående från stödtagarens arbetstidskontroll. Som belopp av de indirekta arbetskraftskostnaderna godkänns dock högst 50 procent av lönerna för den effektiva arbetstiden i projektet.

Kostnader för anläggande av ett fjärrvärmenät godkänns endast i sådana nätprojekt som innehåller ny teknologi.

I fråga om ett avbetalnings- eller leasingavtal kan som utgifter godkännas högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen. En handpenning som stödtagaren har betalt godkänns som utgift. Som utgifter godkänns inte förvaltnings-, finansierings-, försäkrings-, reparations- eller underhållskostnader eller andra motsvarande kostnader.

Godtagbara kostnader för investeringsprojektet är inte stödtagarens omkostnader, representationsutgifter, räntor under byggnadstiden, andra anslutningsavgifter än de som avses i 6 § 3 punkten och inte heller de mervärdeskatter som stödtagaren betalar.

8 §Godtagbara kostnader vid ett utredningsprojekt

Kostnader som godtas i ett utredningsprojekt är

1)

lönerna för de personer som har deltagit i projektet och de indirekta arbetskraftskostnader som hänför sig till dem,

2)

kostnader för anordningar, förnödenheter och programvaror,

3)

resekostnader,

4)

kostnader för informering om projektet,

5)

övriga direkta kostnader som projektet förorsakar samt

6)

omkostnader

9 §Preciseringar och begränsningar av de godtagbara kostnaderna för utredningsprojekt

Stödtagaren ska ha projektbokföring för projektet som en del av stödtagarens bokföring enligt bokföringslagen (1336/1997) med hjälp av ett eget kostnadsställe eller konto eller på annat sätt så att stödet kan övervakas utan svårighet. Stödtagaren skall förvara alla verifikat som hänför sig till genomförandet av det projekt som ska understödas.

Som lönekostnader godkänns den sammanlagda summan av lönerna under den effektiva arbetstiden i projektet och de indirekta arbetskraftskostnaderna utgående från stödtagarens arbetstidskontroll. Som belopp av de indirekta arbetskraftskostnaderna godkänns dock högst 50 procent av lönerna för den effektiva arbetstiden i projektet.

Av kostnaderna för anordningar och förnödenheter kan endast de kostnader godkännas som hänför sig till projektet enligt de faktiska nettoanskaffningspriserna. De kostnader som hänför sig till projektet ska kunna verifieras i fakturor och lagerbokföring. Om maskiner, anordningar eller programvaror som endast har använts för genomförande av projektet inte har något restvärde, godkänns de enligt de faktiska nettoanskaffningskostnaderna. I annat fall godkänns endast driftskostnader, hyror eller leasingavgifter som anses skäliga.

Resekostnader godkänns högst till ett belopp motsvarande skattefria ersättningar enligt gällande beslut av skattestyrelse har godkänt. Utrikesresor samt resor för deltagande i konferenser, seminarier och evenemang som främjar internationalisering ska specificeras i kostnadsberäkningen i ansökan.

Som andra direkta kostnader godkänns de tjänster av utomstående som projektet förutsätter, t.ex. konsult- och sakkunnigtjänster, dataförvaltningstjänster, maskinhyror, översättnings- och tolkningskostnader samt kostnader som hänför sig till offentliggörandet av resultaten.

Som belopp för omkostnader godkänns högst tio procent av det sammanlagda beloppet av löner och indirekta arbetskraftskostnader. Omkostnaderna ska basera sig på de faktiska projektkostnaderna och deras koppling till projektet ska kunna verifieras på tillförlitligt sätt.

Godtagbara kostnader vid ett utredningsprojekt är inte representationsutgifter, frivilliga personförsäkringar, bank- och finansieringskostnader, kostnader för anskaffning av kontorsmaskiner, bilar och andra motsvarande kapitalförnödenheter samt mervärdesskatter som stödtagaren betalat.

10 §Utbetalning av stöd

Stödet betalas ut på ansökan i efterskott i den takt som projektet framskrider och enligt uppkomna, betalda kostnader i en eller flera poster som nämns i beslutet om beviljande. Den sista betalningsposten är minst 20 procent av det beviljade stödet. I ett projekt som omfattar kostnader för leasing eller avbetalning eller motsvarande kostnader kan stödet betalas ut som ett engångsbelopp efter det att projektet slutförts.

Ansökan om utbetalning av stödet görs med en blankett. Ansökan om utbetalning av den sista stödposten (slutredovisning) ska lämnas till den som beviljat stödet inom tre månader från den dag då projektet har slutförts. Ansökan om utbetalning och slutredovisningen görs på en av arbets- och näringsministeriet fastställd blankett.

I fråga om ett investeringsprojekt ska i samband med varje ansökan om utbetalning läggas fram ett utlåtande av stödtagarens representant eller övervakare om att projektet befinner sig i det skede som i beslutet om beviljande av stöd har fastställts som förutsättning för utbetalningen. Stödtagaren ska också lägga fram en utredning om de kostnader som projektet dittills har gett upphov till. I ansökan om utbetalning av den första posten av stödet ska dessutom läggas fram en utredning om hela finansieringen av projektet samt en utredning om att den egendom som är föremål för stödet har försäkrats mot skada.

I utredningsprojekt är stödtagaren skyldig att i samband med slutredovisningen ge en slutrapport om projektets resultat och möjligheter att utnyttja dem.

Över slutredovisningen ska en auktoriserad revisor (CGR, GRM, OFR) ge ett utlåtande, om inte den som beviljar stöd bestämmer något annat i sitt stödbeslut. Om stödtagaren är en kommun, en samkommun eller en församling, ges utlåtandet av dess revisorer. I fråga om projekt där antalet betalningsverifikat understiger tio, kan den som beviljar stödet som ett alternativ till revisorsutlåtandet godkänna bestyrkta kopior av verifikat över sådana kostnader som föranletts av projektet och som ingår i företagets bokföring.

När de faktiska godtagbara kostnaderna underskrider det belopp som nämns i stödbeslutet, är storleken på det slutliga stödet det belopp av de faktiska godtagbara kostnaderna som stödprocenten anger. Efter att ha godkänt slutredovisningen betalar den som beviljar stödet ut den sista betalningsposten och bekräftar samtidigt det slutliga beloppet av energistödet.

Av särskilda skäl kan arbets- och näringsministeriet i enskilda fall avvika från villkoren i denna paragraf för utbetalning, granskning av redovisningarna och godkännande. Avvikelserna ska nämnas i beslutet om beviljande av stöd.

11 §Begränsning av möjligheten att använda egendom och anmälningsplikt

Om inte den som beviljar stödet av särskilda skäl bestämmer något annat, ska egendom som är föremål för investeringsstöd användas för det ändamål som anges i stödbeslutet under fem år från det att den sista stödposten betalats ut och under denna tid får inte egendomen överlåtas till någon annan eller i någon annans ägo eller besittning. I fråga om arbetsmaskiner som är avsedda för produktion av energivirke är motsvarande tid tre år. Ursprungsgarantier för el, värme eller energibesparing som producerats med hjälp av den egendom som är föremål för energistöd får inte överlåtas till någon annan eller i någon annans ägo eller besittning innan tre år har förflutit från det kommersiella ibruktagandet av ursprungsgarantin.

Stödtagaren ska till den som beviljat stödet anmäla sådan ändring i förhållandena som påverkar iakttagandet av begränsningen av möjligheten att använda egendom eller användningen av egendomen för det ändamål som anges i stödbeslutet omedelbart efter det att ändringen inträffat, dock senast inom två månader. Stödtagaren ska inom den frist som anges ovan underrätta den som beviljar stöd om att projektet börjat höra till tillämpningsområdet för lagen om utsläppshandel.

12 §Villkoren för stödet

Utöver vad som bestäms i statsbudgeten, statsunderstödslagen och i denna förordning är stödtagaren skyldig att iaktta andra villkor och begränsningar som gäller användningen och utbetalningen av stödet och vilka nämns i besluten om beviljande och utbetalning av stödet.

13 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2008 och gäller till den 31 december 2012.

På stöd som har beviljats före denna förordnings ikraftträdande tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.

Helsingfors den 20 december 2007

Handels- och industriminister Mauri PekkarinenÖverinspektör Nina Routti-Hietala

Till början av sidan