Statsrådets förordning om ändring av förordningen om säkerheten på vissa passagerarfartyg som används på inrikes resor
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 173/2005 (Publicerad 19.12.2005)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från kommunikationsministeriet,
ändras i förordningen av den 23 december 1999 om säkerheten på vissa passagerarfartyg som används på inrikes resor ( 1307/1999 ) 2 § 1, 19 och 20 punkten, av dem 1 och 19 punkten sådana de lyder i förordning 527/2004, samt
fogas till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i nämnda förordning 527/2004, nya 21―23 punkter och till förordningen nya 10 a och 10 b § som följer:
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
non-SOLAS -direktivet rådets direktiv 98/18/EG om säkerhetsbestämmelser och säkerhetsnormer för passagerarfartyg, sådant det lyder ändrat genom kommissionens direktiv 2002/25/EG, Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/84/EG och 2003/24/EG samt kommissionens direktiv 2003/75/EG,
direktivet om marin utrustning rådets direktiv om marin utrustning 96/98/EG, sådant det lyder i ändrad form och är genomfört i Finland,
signifikant våghöjd den genomsnittliga höjden för den tredjedel högsta våghöjder som har iakttagits under en bestämd period,
ro-ro-passagerarfartyg ett fartyg som medför fler än 12 passagerare och som har ro-ro-lastutrymmen eller utrymmen av särskild kategori enligt definitionen i regel II-2/A/2 i bilaga I till non-SOLAS -direktivet,
direktivet om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/25/EG om särskilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg, sådant det lyder i ändrad form och är genomfört i Finland,
personer med nedsatt rörlighet alla personer som har särskilda problem med att använda allmänna transportmedel, inbegripet äldre, personer med funktionshinder, personer med sensoriska funktionshinder, rullstolsburna, gravida kvinnor och personer i sällskap med små barn.
2 kap.Säkerhetskrav
10 a §Särskilda stabilitetskrav
Ro-ro-passagerarfartyg i klasserna A, B eller C som kölsträckts eller varit på motsvarande byggnadsstadium den 1 oktober 2004 eller senare skall uppfylla artiklarna 6, 8 och 9 i direktivet om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg.
10 b §Säkerhetskrav för personer med nedsatt rörlighet
Passagerarfartyg i klasserna A, B, C eller D och höghastighetspassagerarfartyg som används för allmänna transporter och som kölsträckts eller befunnit sig på motsvarande byggnadsstadium den 1 oktober 2004 eller senare skall vara sådana att personer med nedsatt rörlighet skall kunna ta sig ombord under säkra former med beaktande av riktlinjerna i bilaga III till non-SOLAS -direktivet.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2006.
Ro-ro-passagerarfartyg i klasserna A eller B som kölsträckts eller varit på motsvarande byggnadsstadium före den 1 oktober 2004 skall överensstämma med artiklarna 6, 8 och 9 i direktivet om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg senast den 1 oktober 2010. Ett sådant fartyg behöver dock inte uppfylla ovan avsedda krav, om det tas ur trafik den 1 oktober 2010 eller senare när det uppnår en ålder av 30 år, dock senast den 1 oktober 2015.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/24/EG (32003L0024); EGT nr L 123, 17.5.2003, s. 18
Helsingfors den 15 december 2005
Kommunikationsminister Susanna HuovinenRegeringsråd Aila Salminen