Jord- och skogsbruksministeriets förordning om förfarandet vid stödande av åtgärder för utveckling av landsbygden
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 129/2002
- Ursprunglig publikation
- Häfte 20/2002 (Publicerad 22.2.2002)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med jord- och skogsbruksministeriets beslut föreskrivs med stöd av lagen den 12 mars 1999 om finansiering av landsbygdsnäringar (329/1999):
1 kap.Allmänt
1 §Tillämpningsområde
Utöver vad som bestäms i lagen om förvaltningsförfarande (598/1982), lagen om finansiering av landsbygdsnäringar (329/ 1999), nedan finansieringslagen , statsrådets förordning om utveckling av landsbygden (609/2000), nedan statsrådets förordning , och i statsrådets förordning om vissa lån som beviljas för utveckling av landsbygden (808/2000) och utöver vad som annars genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet med stöd av finansieringslagen föreskrivs om stödförfarandet tillämpas denna förordning vid beviljande och betalning av stöd, statliga lån, räntestödslån och statsborgen för ändamål som avses i 10, 13, 16, 21, 22 och 32 § samt 65 § 1 mom. 7 punkten och 65 § 2 mom. finansieringslagen. Denna förordning tillämpas också när stödet, lånet och statsborgen ändras, överförs eller återkrävs och när andra beslut fattas om stöd som redan beviljats eller betalts.
2 §Begränsningar i fråga om tillämpningen
Om inte något annat bestäms nedan, tillämpas denna förordning på både den nationella medfinansieringen och gemenskapens medfinansiering, oberoende av om medfinansieringen beviljas av anslag i budgeten eller ur en bevillningsfullmakt eller av medel ur gårdsbrukets utvecklingsfond.
På riksomfattande forsknings- och utvecklingsprojekt enligt 53 § statsrådets förordning tillämpas 4 och 5 §, 6 § 1 och 4 mom., 7 och 8 §, 9 § 2―7 mom., 10 § 1 mom., 11 och 12 §, 24 § 1―5 och 8 punkten, 26, 28―30, 33 och 34 §, 37 § 2 mom., 38 §, 39 § 1 mom., 40 § 1 punkten, 41 § 1 mom. 1―9, 11, 12 och 14 punkten samt 2 och 4 mom., 42 § 1 mom., 44 och 46―48 §, 55 § 3 mom. 1―4 punkten, 57 och 58 §, 60 § 5 mom. samt 66 § i denna förordning.
På forskningsprojekt enligt 65 § statsrådets förordning tillämpas 4 och 5 §, 6 § 1 och 4 mom., 8 §, 9 § 2―7 mom., 10 § 1 mom., 11, 12, 25, 26, 28―30, 33, 34 och 38 §, 40 § 1 punkten, 41 § 1 mom. 1―9 , 11, 12 och 14 punkten samt 2―4 mom., 42 § 1 mom., 46―48 och 56―58 §, 60 § 5 mom. samt 66 § i denna förordning.
Denna förordning tillämpas på den nationella stödandel som finansieras via programmet för gemenskapsinitiativ INTERREG III.
3 §Definitioner
I denna förordning avses med
företagsverksamhet verksamheten i företag som avses i 3 § 1 mom. 1 punkten och 3 § 2 mom. samt 10 § 3 mom. finansieringslagen,
företagsvisa stöd stöd som beviljas sådana företag som avses i 1 punkten,
programmet INTERREG III det program för gemenskapsinitiativ som avses i artikel 21.2 i rådets förordning (EG) nr 1260/1999 om allmänna bestämmelser för strukturfonderna,
programmet LEADER+ det program för gemenskapsinitiativ som avses i artikel 21.3 i rådets förordning (EG) nr 1260/1999 om allmänna bestämmelser för strukturfonderna,
programmet POMO+ ett nationellt finansierat program i enlighet med 3 § 1 mom. 10 punkten finansieringslagen.
2 kap.Ansökan om stöd
4 §Ansökan
Stöd skall sökas på en blankett som jord- och skogsbruksministeriet har fastställts för ansökan om stödet i fråga. Om stödansökan har gjorts skriftligen på något annat sätt, förutsätter beviljandet av stöd att ansökan kompletteras genom att en tillbörlig blankett fylls i eller genom att de uppgifter och förbindelser som efterfrågas på blanketten lämnas skriftligen på något annat motsvarande sätt. Sökanden, en företrädare för denne eller någon som sökanden har bemyndigat skall underteckna ansökan.
5 §Föremålet för stödansökan
Ansökan skall gälla en investering, en åtgärd, ett utvecklings- eller forskningsprojekt eller ett sådant projekt inom företagsverksamheten som omfattar inledande och utveckling av företagsverksamhet samt en eller flera investeringar som anknyter till detta.
Om sökanden samtidigt ansöker om stöd för mer än ett projekt eller mer än en åtgärd, vilka grundar sig på samma handlingar, skall alla behövliga handlingar fogas till en ansökan, och i de andra ansökningarna skall det tillräckligt detaljerat anges till vilken ansökan handlingarna har fogats.
Stöd i anslutning till samma projekt skall dock sökas genom en särskild ansökan, om
det är fråga om ett sådant projekt eller en sådan åtgärd som anknyter till företagsverksamhet och där endast delfinansierat stöd kan beviljas för en del av kostnaderna medan nationellt stöd kan beviljas för en annan del,
sökandena är två eller fler och stödet enligt ansökan är avsett att betalas eller lånet är avsett att beviljas varje sökande för sig, eller
stödvillkoren beträffande användning av stödobjektet eller betalning av stödet avviker så väsentligt beträffande stödobjekten att det med avseende på stödvillkorens överskådlighet inte är ändamålsenligt att införliva dem i samma beslut för alla stödobjekts vidkommande.
I ett fall som avses i 3 mom. 2 punkten skall varje sökande för sig fylla i en ansökan. I ansökan skall nämnas vilka andra deltagare i åtgärden eller projektet som ansöker om stöd.
Om en enda ansökan har lämnats in i ett fall som avses i 3 mom. 3 punkten, kan den myndighet som har tagit emot ansökan behandla ansökan som två olika ansökningar med sökandens samtycke. Vid behov skall sökanden dock fylla i och underteckna en ny ansökningsblankett. Båda ansökningarna anses ha anhängiggjorts vid den tidpunkt då den första ansökan har blivit anhängig.
6 §Anhängiggörande av ansökan
En ansökan som har lämnats in till någon annan myndighet än den behöriga arbetskrafts- och näringscentralen anses ha blivit anhängig på det sätt som avses i denna förordning först när ansökan har anlänt till den behöriga arbetskrafts- och näringscentralen eller, om stödet beviljas av jord- och skogsbruksministeriet, till ministeriet. Med arbetskrafts- och näringscentral avses i denna förordning också en sådan centrals regionkontor.
Om gemenskapens medfinansiering i delfinansierat stöd via programmet INTERREG III beviljas av någon annan myndighet än förbundet på landskapsnivå, tillämpas dock på anhängiggörandet vad som bestäms särskilt om anhängiggörande i fråga om sådana ansökningar eller vad som de stater som deltar i programmet kommer överens om.
En ansökan om stöd som finansieras via ett godkänt handlingsprogram för en aktionsgrupp skall först lämnas in till aktionsgruppen. Den skall utan dröjsmål behandla ansökan och sända den till den behöriga arbetskrafts- och näringscentralen. Aktionsgruppen skall på ansökan anteckna datum för mottagandet. Ansökan blir dock anhängig först när den har anlänt till arbetskrafts- och näringscentralen.
Efter det att den behöriga myndigheten har tagit emot ansökan skall ankomstdatum omedelbart antecknas på den, och ansökan skall föras in i myndighetens diarium. Rättsverkningarna av ansökans anhängighet börjar på ankomstdagen.
7 §Påbörjande av genomförandet av åtgärder och projekt
Det arbete, den åtgärd eller det övriga genomförande av ett projekt som en ansökan gäller får inte påbörjas förrän ansökan har blivit anhängig på det sätt som avses i 6 §.
En ansökan anses ha blivit anhängig före ett påbörjande som avses i 1 mom., om den har anlänt till myndigheten
i fråga om byggande innan gräv- eller andra grundläggningsarbeten har inletts,
i fråga om utförande av annat arbete innan ett slutligt entreprenadavtal eller något annat slutligt avtal om utförande av arbetet har ingåtts och innan arbetet de facto har påbörjats,
i fråga om anskaffning av lösöre innan ett slutligt anskaffningsavtal har ingåtts och innan köpesumman eller en del av den, frånsett hand- eller reserveringspengen, har betalts,
i fråga om förvärv av fast egendom innan ett slutligt överlåtelseavtal har undertecknats och innan köpeskillingen eller en del av den, frånsett hand- eller reserveringspengen, har betalts,
i fråga om forsknings- och utvecklingsprojekt innan kostnader som genomförandet av forsknings- eller utvecklingsprojektet föranleder har uppkommit och, om genomförandet av ett utvecklingsprojekt förutsätter att ett avtal som innehåller rättsverkningar ingås, innan ett sådant avtal har undertecknats.
Som påbörjande betraktas dock inte uppgörandet av en plan för byggnadsarbete eller annat arbete som anknyter sig till en investering, ansökan om tillstånd som andra myndigheter eventuellt förutsätter och uppkomsten av kostnader som anknyter till dessa åtgärder eller till uppgörandet av ansökan.
8 §Kompletterande stöd, ändring av stödvillkoren och överföring av stödet efter påbörjande
Utan hinder av 7 § kan kompletterande stöd enligt 82 § 1 mom. statsrådets förordning, ändring av stödvillkoren eller överföring av stödet sökas efter det att ett projekt eller en åtgärd har påbörjats. Kompletterande stöd, ändring av stödvillkoren eller överföring av stödet skall dock sökas innan den åtgärd vidtas som ligger till grund för ansökan om kompletterande stöd, ändring eller överföring.
Till övriga delar iakttas i fråga om ansökningar enligt 1 mom. i tillämpliga delar vad som i detta kapitel föreskrivs om ansökan om stöd.
En ansökan om ändring av stödvillkoren och överföring av stödet skall dock lämnas in till den myndighet som har beviljat stödet innan stödet har betalts i sin helhet eller stödet i anslutning till ett understött lån har betalts eller åtgått. Till en ansökan om ändring av villkoren för stöd i anslutning till lån skall fogas samtycke av det kreditinstitut som har beviljat lånet till ändring av villkoren.
En ändring som gäller byte av en person som har godkänts som mottagare av ett bidrag eller ett lån i enlighet med ett stödbeslut söks hos arbetskrafts- eller näringscentralen eller, om stödet har beviljats av jord- och skogsbruksministeriet, hos ministeriet som en ändring av villkor i stödbeslutet.
9 §Stöd som skall sökas inom utsatt tid
Startstöd till unga jordbrukare och förhöjt investeringsstöd för unga jordbrukare skall sökas minst sex månader innan sökanden fyller 40 år. Om etableringen sker efter det att ansökan har lämnats in men innan beslut om ansökan meddelats, skall den slutliga åtkomsthandlingen och arrendeavtalet lämnas in till arbetskrafts- och näringscentralen senast inom tio månader efter det att etableringen har skett enligt 36 § statsrådets förordning. Förhöjt investeringsstöd skall dessutom sökas senast inom 4,5 år efter det att etableringen har skett.
Genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet kan en tidsfrist bestämmas också för ansökan om andra stöd. Tidsfristen kan gälla en eller flera stödformer eller ett eller flera stödobjekt.
Om en tidsfrist har fastställts för ansökan om stöd, skall ansökan lämnas in till arbetskrafts- och näringscentralen på det sätt som bestäms i 7 § och 8 § 4 mom. lagen om förvaltningsförfarande.
En ansökan som har inlämnats per post till en postboxadress anses ha anlänt inom utsatt tid, om den bevisligen har inlämnats till arbetskrafts- och näringscentralens postbox före tjänstetidens utgång på den utsatta dagen.
En ansökan som har inlämnats per telefax anses ha anlänt inom utsatt tid, om telefaxet bevisligen har anlänt till arbetskrafts- och näringscentralens telefaxnummer före tjänstetidens utgång och ansökan i original omedelbart sänds per post.
En ansökan som har lämnats in inom utsatt tid endast per e-post anses inte ha anlänt inom utsatt tid, om inte något annat bestäms genom lagen om elektronisk kommunikation i förvaltningsärenden (1318/1999).
Vad som i 2―6 mom. bestäms om arbetskrafts- och näringscentralen gäller också jord- och skogsbruksministeriet i fråga om de stöd som söks hos ministeriet.
10 §Tidpunkten för uppkomsten av godtagbara kostnader
Den godtagbara tidpunkten för inledande av verksamhet som skall stödas samt uppkomsten av godtagbara kostnader avgörs utifrån den tidpunkt då ansökan har blivit anhängig vid den behöriga arbetskrafts- och näringscentralen eller, om jord- och skogsbruksministeriet beviljar stödet, vid ministeriet. Som godtagbara kostnader för forsknings- och utvecklingsprojekt enligt 53 och 65 § statsrådets förordning anses dock endast sådana kostnader vilka har uppstått tidigast från början av det år som efterföljer året för ansökan och vilka inte kan finansieras från ett tidigare beviljat stöd.
Kostnader som uppkommit innan ansökan anhängiggjorts berättigar inte till stöd med undantag av hand- eller reserveringspeng, planeringskostnader för byggande och motsvarande arbete samt tillståndsavgifter enligt 7 §. De lagstadgade arbetsgivaravgifterna och andra motsvarande lagstadgade avgifter som har betalts före ansökan anhängiggjorts är stödberättigade endast under den tid som projektet genomförs.
Om en ansökan som gäller ett projekt vilket genomförs i flera än ett landskap och som skall finansieras inom ramen för det regionala landsbygdsprogrammet eller mål 1-programmet har lämnats in till någon av arbetskrafts- och näringscentralerna inom projektets verksamhetsområde, kan de kostnader för genomförande av projektet som har uppkommit efter det att ansökan har inlämnats anses vara godtagbara utan hinder av 1 mom., även om ansökan blir anhängig vid den behöriga myndigheten först efter det att den har överförts till den arbetskrafts- och näringscentral som avgör ansökan. Ansökan skall överföras med iakttagande av förfarandet i 8 § lagen om förvaltningsförfarande (598/1982).
Kostnader som finansieras via programmet INTERREG III blir dock stödberättigade först när både ansökan om den nationella stödandelen och ansökan om gemenskapens medfinansiering blivit anhängiga om inte annat bestäms om tidpunkten från vilken stödberättigandet vidtar eller avtalats om mellan de stater som deltar i programmet. Sökanden skall informeras om tidpunkten för när kost- naderna blir godtagbara.
11 §Uppgörande av ansökan
Stödansökan skall fyllas i omsorgsfullt. Sökanden svarar för att uppgifterna i ansökan är korrekta. Sökanden skall till ansökan foga eller på begäran lämna in de handlingar och utredningar som behövs för avgörande av ansökan och som myndigheten inte har tillgång till på tjänstens vägnar.
Stödet beviljas och betalas, det utbetalda stödet följs och övervakas samt stödets verkningar bedöms huvudsakligen utgående från vad som anges i ansökningshandlingarna.
En ansökan som är bristfällig eller felaktig vad uppgifterna eller bilagorna beträffar avslås, om inte sökanden inom en skälig tid som reserverats för honom avhjälper bristen eller rättar felet. Myndigheten får på eget initiativ undanröja ett uppenbart skriv- eller räknefel eller därmed jämförbart tydligt fel av tekniskt slag.
12 §Totalfinansiering av projekt eller åtgärder
I ansökan skall utöver de andra uppgifter som är nödvändiga för kontroll av förutsättningarna för beviljande utredas på vilket sätt det projekt eller den åtgärd som skall stödas finansieras i sin helhet. Om en del av finansieringen avses bli ordnad genom något annat lån än det statliga lån eller räntestödslån som söks, skall i ansökan redogöras för om kreditinstitutet är redo att bevilja lånet. Om stöd inte beviljas till det belopp som anges i ansökan, skall sökanden på begäran redogöra för hur den återstående finansieringen ordnas.
13 §Utredning över krav i fråga om djurens välfärd, hygien och miljövård
I en ansökan som gäller företagsverksamhet skall det redogöras för om företaget uppfyller kraven i författningar och bestämmelser som gäller djurens välfärd, hygien och miljövård.
14 §Uppföljningsuppgifter
Sökanden skall lämna de uppgifter som behövs för uppföljning och bedömning av de verkningar som avses i 94 § statsrådets förordning på det sätt som förutsätts både i ansökan och i beslutet om beviljande av stöd vid ansökan om utbetalning av den sista stödraten. Dessutom skall uppgifterna ges för uppföljning två år efter det att den sista stödraten har betalts, om stöd har beviljats minst 15 000 euro.
Uppföljningsuppgifter som gäller utvecklings- och forskningsprojekt skall lämnas varje halvår medan projektet pågår samt när utbetalning av den sista stödraten söks.
Ifall det är fråga om stöd för ett projekt eller en åtgärd som gäller sedvanligt jordbruk eller ett projekt som inte gäller sedvanligt jordbruk understiger 15 000 euro och som beviljas för ett projekt eller en åtgärd som gäller annat än sedvanligt jordbruk, jämförs vid bedömning av verkningar uppgifterna i ansökan med en utredning som har erhållits genom urval.
15 §Bilagor till ansökningar om företagsvisa stöd
Om inte något annat bestäms nedan skall till ansökningar om företagsvisa stöd enligt 17, 18, 20, 21 och 23 § fogas:
en driftsplan eller en annan verksamhetsbeskrivning samt en likviditets- och lönsamhetskalkyl för företaget,
en på en av jord- och skogsbruksministeriet fastställd blankett uppgjord förteckning över företagets skulder och de skulder som företagsegendomen utgör säkerhet för, eller motsvarande uppgifter i övrigt, samt vid behov ett gravationsbevis för de lägenheter som hör till gårdsbruksenheten,
en kopia av sökandens debetsedel och av skatteblankett 2 för den senast verkställda beskattningen,
en kopia av den skatteblankett på vilken sökanden har uppgett sin inkomst av näringsverksamhet för skattemyndigheterna under det år som föregått anhängiggörandet av ansökan,
kopior av arrende- eller hyresavtalen, om gårdsbruksenheten, en därtill hörande byggnad eller ett annat företag eller byggnad som skall stödas ligger i ett område eller lokaler vilkas besittning grundar sig på ett arrende- eller hyresavtal, samt utredningar över inteckningen eller registreringen av arrenderätten i de fall som avses i 19 § 1 mom. statsrådets förordning,
en tillförlitlig utredning över förändringen, om verksamheten eller inkomsterna har förändrats väsentligt eller kommer att förändras jämfört med inkomsterna enligt den verkställda beskattningen,
en resultaträkning och balansräkning för de tre år som föregått ansökan, om sökanden är en sammanslutning som avses i 12 § statsrådets förordning,
en kopia av betyget över avläggande av examen på minst andra stadiet inom naturbruk eller kopior av betyg över annan examen eller andra kursintyg, om yrkesskickligheten grundar sig på något annat än avläggande av en sådan examen på andra stadiet inom naturbruk som lämpar sig för den verksamhet som skall stödas, samt kopior av arbetsintygen, utom ifall arbetet har utförts på den egna gårdsbruksenheten eller föräldrarnas gårdsbruksenhet,
i fråga om juridiska personer sammanslutningens stadgar och ett handelsregisterutdrag som gäller sökanden, om sökanden är ett företag som har införts i handelsregistret,
i fråga om andra privata eller offentliga sammanslutningar än sådana som avses i 9 punkten en utredning över rätten att teckna sammanslutningens namn,
en kopia av protokollet från det möte där en sammanslutning har fattat beslut om projektet och om den stödansökan som gäller det.
Till en ansökan om bostadslån skall fogas de utredningar som avses i 1 mom., utom en lönsamhetskalkyl samt de handlingar som avses i 17 § 1 punkten.
16 §Tilläggsbilagor till ansökan som inlämnas av en sammanslutning
Till en ansökan som inlämnas av en sammanslutning som avses i 12 § statsrådets förordning om utveckling av landsbygden skall utöver vad som bestäms i 15 § i denna förordning fogas också de handlingar som avses i 15 § 1―8 punkten i fråga om de delägare eller medlemmar på basis av vilka sammanslutningens rätt att få stöd bedöms bli uppfylld.
17 §Tilläggsbilagor till ansökan om stöd för investering och byggande av bostad
Till en ansökan som gäller investering och byggande av bostad skall utöver de bilagor som avses i 15 § fogas:
i fråga om byggande i tre serier byggnadsritningar som har godkänts av den behörige tjänstemannen vid arbetskrafts- och näringscentralen samt ett av denne godkänt kostnadsförslag och en byggnadsplan inklusive kalkyler över kostnader per enhet, om kostnader per enhet har fastställts för ändamålet,
i fråga om utförande av annat arbete en plan och ett kostnadsförslag som utarbetats av en planerare som besitter tillräcklig yrkesskicklighet; beträffande täckdikningsarbete skall utarbetandet uppfylla kraven i verket Täckdikarens handbok,
i fråga om anskaffning av lösöre ett anbud som en varuleverantör har lämnat,
i fråga om anskaffning av en begagnad maskin eller anordning en utredning över att anskaffningen av den begagnade maskinen eller anordningen är nyttig eller nödvändig för investeringen samt över att den är förmånlig med avseende på den nytta som fås för kostnaderna jämfört med anskaffningen av motsvarande nya maskin eller anordning,
i fråga om får som anskaffas på auktion ett av auktionsförrättaren givet verifikat över försäljningen, vilket i huvudsak skall vara förenligt med den anskaffningsplan som före auktionen har inlämnats till arbetskrafts- och näringscentralen.
Med anbud avses i 1 mom. 3 punkten en sådan handling gällande ett lösöreföremål, dess pris och leveransvillkor som har lämnats av en varuleverantör eller en serviceproducent och på basis av vilken anskaffningens ändamålsenlighet för projektet kan bedömas. Om anskaffningen gäller flera mindre lösöreföremål och det inte är ändamålsenligt att skaffa dem samtidigt eller från samma leverantör, kan som anbud även lämnas en förteckning över lösöreföremålen, deras priser hos en eller flera varuleverantörer och eventuella leveransvillkor.
18 §Tilläggsbilagor vid ansökan om stöd för etablering och markförvärv samt bilagor till ansökan om lån för bostadsfastighet
Till en ansökan om startstöd till unga jordbrukare och markförvärv skall utöver de bilagor som avses i 15 § fogas:
i det fall att den unga jordbrukarens avsikt är att etablera sig på en gårdsbruksenhet som han blir ägare till eller en del av en sådan eller om det är fråga om annat förvärv av en gårdsbruksenhet eller en del av en sådan, beträffande förvärvet av gårdsbruksenheten eller delen därav
ett utkast till överlåtelsehandling,
ett föravtal till en överlåtelsehandling enligt 2 kap. 7 § jordabalken (540/1995), eller
en av auktionsförrättaren givet intyg över sökandens bud när gårdsbruksenheten eller en del av den har förvärvats på exekutiv auktion,
ett utkast till arrendeavtal, om den unga jordbrukarens avsikt är att etablera sig på en gårdsbruksenhet som arrenderas eller en del av en sådan,
kopior av åtkomsthandlingar eller lagfartsbevis och arrendeavtal som gäller de lägenheter eller lägenhetsdelar som sökanden eller en ung jordbrukare som hör till en sammanslutning som står som sökande innehar eller äger från tidigare,
vid behov en expertbedömning av det gängse värdet av byggnaderna på den förvärvade fastigheten och markens värde vid användning till det ändamål som sökanden har i sikte, om sökanden förvärvar gårdsbruksenheten eller en del av den av någon annan än föräldrarna eller den ena av dem,
säljarens anbud på den lösa egendom för vilken ett understött lån söks, om det inte ingår i överlåtelsehandlingen för lägenheten eller en del av den.
Med föravtal enligt 1 mom. 1 b-punkten avses inte ett köpebrev som innehåller upplösande eller uppskjutande villkor.
Vad som föreskrivs i 17 § 2 mom. tillämpas även på ett sådant anbud som avses i 1 mom. 5 punkten.
Till ansökan som om förvärv av en bostadslägenhet skall fogas någon av de handlingar som avses i 1 mom. 1 a―c-punkten samt de bilagor som avses i 15 § 1 mom. 3 och 6 punkten.
19 §Bilagor till ansökan om utveckling av företagsverksamhet
Till en ansökan om utveckling av företagsverksamhet skall fogas:
de bilagor som avses i 15 § 1 mom. 3, 9 och 11 punkten,
en plan över utvecklingsåtgärderna,
ett kostnadsförslag gällande kostnaderna för de åtgärder som ingår i utvecklingsplanen samt säljarens anbud enligt 17 § 2 mom., om anskaffning av maskiner och anordningar ingår i planen, samt
i fråga om maskiner och anordningar som anskaffas i begagnat skick de utredningar som avses i 17 § 1 mom. 4 punkten.
Om ansökan gäller anskaffning av företagsrådgivning för det ändamål som avses i 48 § 1 mom. 1 punkten statsrådets förordning, iakttas 1 mom. i tillämpliga delar i fråga om de handlingar som skall fogas till ansökan.
20 §Tilläggsbilagor till ansökan om inledande av företagsverksamhet
Till en ansökan om inledande av företagsverksamhet skall utöver de bilagor som avses i 15 § fogas:
en utredning över företagarens årliga arbetstid i företaget, om stödansökan gäller företagarens egen arbetsinsats,
en utredning över antalet andra arbetstagare i företaget innan den verksamhet som skall stödas inleds eller utvidgas och över hur antalet kommer att utvecklas under de tre år som följer efter inledandet eller utvidgningen av verksamheten, samt
en utredning över beloppet av tim-, dags- eller månadslöner för de andra arbetstagarna, specificerade inklusive bikostnader, och över den arbetstidsanvändning som avses i 2 punkten, specificerad enligt arbetstagare.
21 §Bilagor till ansökan om statsborgen och till ansökan om statligt lån utan säkerhet
I fråga om en bilagorna till ansökan om statsborgen tillämpas vad som i 15―20 § bestäms om bilagorna till stödansökan gällande det projekt eller den åtgärd för vilket eller för vilken statsborgen söks för lånet.
Till en ansökan om borgen skall dessutom fogas:
kreditinstitutets utlåtande om ansökan,
en utredning över de säkerheter som avses bli ställda som primär säkerhet för det lån för vilket borgen söks,
en utredning över den säkerhet som ställs för statsborgen, samt
gravationsbevis för de fastigheter som hör till sökandens gårdsbruksenhet eller företag av annat slag.
Om en stödansökan gäller ett statligt lån som helt eller delvis beviljas utan säkerhet, iakttas i fråga om bilagorna till stödansökan utöver vad som bestäms i 1 mom. i tillämpliga delar också vad som bestäms i 3 mom.
22 §Bilagor till ansökan om betalningslättnad
Med avvikelse från 15 § skall till en ansökan om betalningslättnad som gäller statligt lån och räntestödslån fogas:
en kopia av debetsedeln och av skatteblankett 2 eller, om sökanden beskattas i enlighet med lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet, av den skatteblankett på vilken inkomsten av näringsverksamhet har uppgetts för skattemyndigheterna,
en kopia av skördeskadeanmälan, om ansökan baserar sig på en skördeskada,
en kopia av ett läkarintyg, om ansökan baserar sig på sjukdom,
en tillförlitlig utredning över någon annan sådan omständighet på basis av vilken sökanden kan konstateras befinna sig i ekonomiska svårigheter,
ett utdrag ur registret över låneskötseln i fråga om de lån för vilka betalningslättnad söks så, att också tidigare uppskov med betalningen framgår av utdraget, samt
en kalkyl som följer en av jord- och skogsbruksministeriet fastställd formel över sökandens inkomster, utgifter för låneskötsel och övriga utgifter, med vars hjälp det är möjligt att sluta sig till om betalningssvårigheterna är tillfälliga.
23 §Bilagor till ansökan om överföring av stöd, lån och statsborgen
Till en ansökan om överföring av stöd, statligt lån, räntestödslån eller statsborgen skall utöver de bilagor som avses i 15 § fogas:
någon av de handlingar som avses i 18 § 1 a―c-punkten,
en kopia av skuldebrevet för det statliga lån eller räntestödslån som skall överföras,
vid behov en kopia av beslutet om beviljande av stöd, samt
en utredning över framskridandet för det projekt eller den åtgärd som stöds samt fördelningen av stödet och lånet mellan överlåtaren och sökanden.
Till en ansökan om överföring av stöd som beviljats för utveckling av företagsverksamhet skall dock fogas de bilagor som avses i 1 mom. 1 och 4 punkten.
24 §Bilagor till ansökan som gäller utvecklingsprojekt
Till en ansökan som gäller ett utvecklingsprojekt skall fogas:
ett registerutdrag ur handels-, förenings- eller stiftelseregistret, om sökanden omfattas av skyldigheten att anmäla sammanslutningen eller stiftelsen till registret, och i fråga om juridiska personer sammanslutningens stadgar,
i fråga om någon annan privat eller offentlig sammanslutning en utredning över rätten att teckna sammanslutningens namn,
en kopia av protokollet från det möte där sammanslutningen har fattat beslut om projektet och om den stödansökan som gäller det,
en projektplan som omfattar en finansieringsplan och en tidtabell för genomförandet,
projektplanen i sammandrag,
de bilagor som avses i 17 § 1―4 punkten till den del investeringar ingår i planen för utvecklingsprojektet,
en godkänd handlingsplan för aktionsgruppen, om ansökan gäller en aktionsgrupps förvaltningsutgifter eller aktiveringsprojekt,
ett intyg av skattemyndigheterna över att sökanden inte är mervärdesskattskyldig, om avsikten är att också mervärdesskattens andel skall inkluderas i de kostnader för vilka stöd kan beviljas och sökanden är någon annan än ett statligt ämbetsverk eller en statlig inrättning.
25 §Bilagor till ansökan som gäller forskningsprojekt
I fråga om bilagorna till en ansökan som gäller ett forskningsprojekt iakttas i tillämpliga delar vad som i 24 § 1–5 och 8 punkten bestäms om bilagorna till ansökningar som gäller utvecklingsprojekt.
26 §Anhängiggörande av övriga ärenden
Om det är fråga om någon annan omständighet gällande verkställigheten av finansieringslagen än i 8 eller 17―25 § avsedd ansökan om stöd eller utbetalning av det, kan den vars intresse eller rättigheter saken gäller anhängiggöra ärendet genom en fritt formulerad skriftlig ansökan. Till ansökan skall fogas de utredningar som behövs för ett tillförlitligt konstaterande av en omständighet som avses i ansökan och för avgörande av ansökan.
Ansökan lämnas in till den myndighet som beviljat det aktuella stödet.
27 §Likviditets- och lönsamhetskalkyl
En likviditets- och lönsamhetskalkyl enligt 15 § 1 punkten skall normalt uppgöras så, att den omspänner året före ansökningsåret, ansökningsåret samt åtminstone de fem år som följer på ansökningsåret. Kalkylen skall uppgöras så, att av den tydligt framgår hur inkomsterna, utgifterna, lånelyften och lånebetalningarna inverkar på företagsverksamhetens kassarest och företagarlönen eller på sammanslutningens resultat samt avkastningen på eget kapital.
Om kostnaderna för en planerad åtgärd är små i förhållande till företagsverksamhetens omsättning, behöver i kalkylen inte visas hur åtgärden inverkar på avkastningen på eget kapital. Kalkylen kan då också vara mera generell än vad som bestäms i 1 mom. och omspänna en kortare tid. I kalkylen skall emellertid alltid ingå ansökningsåret och det år som följer på ansökningsåret.
Den driftsplan eller någon annan beskrivning som avses i 15 § 1 mom. 1 punkten skall innefatta en redogörelse för den huvudsakliga produktionskapaciteten, produktionssättet, produktionens omfattning och försäljningskanalerna. Om avsikten är att ändra, utvidga eller inskränka produktionen skall med beskrivningen införlivas också en åtgärdstidtabell och åtgärdernas inverkan på produktionskapaciteten, inkomsterna och utgifterna samt på användningen av mänsklig arbetskraft.
När kalkylerna enligt 1 mom. och beskrivningarna enligt 3 mom. utarbetas skall särskild uppmärksamhet fästas vid att inkomstkällorna och de uppskattade inkomsterna är realistiska samt vid att inkomsterna täcker utgifterna. Om produktionen grundar sig på uppfödandet av köttboskap skall i en lönsamhetskalkyl tas hänsyn till möjligheterna att anskaffa kalvar och i en beskrivning skall framläggas en utredning om anskaffningsmöjligheterna.
28 §Övriga bilagor och utredningar
Arbetskrafts- och näringscentralen kan utan hinder av 15―27 § förutsätta att sökanden till ansökan fogar också andra utredningar som behövs för beviljandet av stöd.
Vad som i 1 mom. bestäms om arbetskrafts- och näringscentralen iakttas i tillämpliga delar i fråga om jord- och skogsbruksministeriet, om ansökan avgörs av ministeriet.
29 §Ändring av ansökan
Sökanden kan ändra en ansökan medan den är anhängig. Ansökan får emellertid inte ändras så att dess karaktär i väsentligt avseende blir en annan, och med den får inte införlivas sådana projekt eller åtgärder beträffande vilka ansökningstiden för stödet har gått till ända innan begäran om ändringen anlände till myndigheten i fråga.
Till ansökan får inte fogas sådana väsentliga redan betalda kostnader som inte har ingått i ansökan innan begäran om ändring av ansökan anlände till myndigheten i fråga.
30 §Bristfällig ansökan
Stöd får inte beviljas, om inte ansökan har fyllts i och de bilagor som krävs har fogats till den så, att uppfyllandet av stödvillkoren kan säkerställas.
Om det redan på basis av uppgifterna på ansökningsblanketten och de handlingar som har bifogats ansökan är uppenbart att förutsättningar för beviljande av stöd inte finns, behöver sökanden inte uppmanas att komplettera ansökan genom sådana handlingar vilkas inhämtande skulle medföra onödiga kostnader för sökanden.
3 kap.Registrering av projekt eller åtgärder
31 §Uppgifter som skall registreras
Arbetskrafts- och näringscentralen eller, om jord- och skogsbruksministeriet tar emot ansökan, vid behov ministeriet registrerar följande uppgifter om ansökan i datasystemet:
sökandens identifieringsuppgifter och kontaktinformation,
uppgifter om det projekt eller objekt som stödansökan gäller,
slaget och beloppet av det stöd som söks,
kostnadsförslaget och finansieringsplanen för projektet eller åtgärden,
det sätt på vilket ansökan eventuellt hänför sig till ett program,
uppgifter om behandlingen och avgörandet av ansökan samt om utbetalningen och övervakningen av det stöd som har beviljats på basis av ansökan, samt
vid behov uppgifter som är nödvändiga för behandlingen av ansökan och som motsvarar de uppgifter som nämns i 1―6 punkten.
Uppgifterna kan registreras i kodform i enlighet med en kodförteckning som jord- och skogsbruksministeriet vid behov fastställer.
På de uppgifter som har registrerats i det datasystem som avses i 1 mom. samt på utnyttjandet av uppgifter som i övrigt har registrerats i landsbygdsnäringsregistret tillämpas vid behandlingen av ansökan och betalningen av stöd vad som bestäms i lagen om landsbygdsnäringsregistret (1515/1994).
32 §Rätt att använda register
Uppgifter får registreras och registrerade uppgifter får ändras bara av personer som på behörigt sätt har bemyndigats att använda registret.
Oriktigt registrerade uppgifter skall rättas. I registret skall kvarstå en anteckning om den ursprungliga uppgiften, rättelsens innehåll, vem som utfört rättelsen och rättelsetidpunkten.
En registrerad uppgift får inte ändras i strid med en uppgift som ingår i en ansökningshandling eller en bilaga till en sådan, ett beslut eller en betalningshandling.
4 kap.Behandling av ansökan
33 §Behandling av ansökan som gäller finansiering via programmet INTERREG III
Vid behandling av ansökningar som gäller finansiering via programmet för gemenskapsinitiativ INTERREG III skall iakttas vad som i programdokumentet har beslutats om samordningen av behandlingen av ansökningar som gäller den nationella medfinansieringen och gemenskapens medfinansiering.
34 §Utlåtanden och ytterligare utredningar
Ansökningarna skall tas upp till behandling utan obefogat dröjsmål.
Arbetskrafts- och näringscentralen eller jord- och skogsbruksministeriet, om detta beviljar stödet, kan dessutom be andra myndigheter om utlåtanden angående sådana omständigheter som hänför sig till sökanden och den verksamhet som skall stödas och som är av betydelse när det avgörs om förutsättningar för beviljande eller betalning av stöd finns. Om det är fråga om en uppgift som är sekretessbelagd med stöd av lag och som den som avger utlåtandet inte utan samtycke av den som saken gäller får röja för den som har begärt utlåtandet, skall till begäran om utlåtande fogas samtycke av den som saken gäller till att uppgiften utlämnas.
35 §Besök i ett företag
Arbetskrafts- och näringscentralen eller jord- och skogsbruksministeriet, om detta beviljar stödet, kan förutsätta att ett företagsbesök eller en syn förrättas hos sökanden innan stödansökan avgörs. Överenskommelse om förrättande av företagsbesöket eller synen skall ingås i god tid med sökanden.
36 §Jord- och skogsbruksministeriets utlåtande
Om kostnaderna för ett utvecklingsprojekt som en ansökan gäller överstiger 1 500 000 euro eller om kostnaderna för något annat projekt eller någon annan åtgärd överstiger 840 000 euro, skall arbetskrafts- och näringscentralen be jord- och skogsbruksministeriet om ett utlåtande om godtagbarheten hos det projekt eller den åtgärd som ansökan gäller.
Det förfarande som föreskrivs i 1 mom. skall iakttas också om sökanden för samma ändamål har beviljats stöd under de två år som föregått anhängiggörandet av ansökan och kostnaderna för det projekt som avses i ansökan och för det understödda projektet sammanlagt överstiger det ovan nämnda maximibeloppet.
5 kap.Beviljande av stöd
37 §Granskning av byggnads- och utvecklingsplan
Vid investeringar som gäller byggande skall arbetskrafts- och näringscentralens byggmästare eller motsvarande expert på byggande innan ansökan avgörs granska alla tre serier av kostnadsförslaget, byggnadsplanen och byggnadsritningarna. Ansökan får inte avgöras före granskningen. En serie av byggnadsplanen, kostnadsförslaget och byggnadsritningarna återsänds till stödtagaren efter godkännandet. En annan serie av de godkända handlingarna sänds till den myndighet som svarar för kommunens byggnadstillsyn. Den tredje serien stannar hos arbetskrafts- och näringscentralen.
Innan en ansökan som gäller ett utvecklingsprojekt avgörs skall sökanden vid behov ges tillfälle att rätta utvecklingsplanen så, att sådana åtgärder som det inte är möjligt att stöda avlägsnas och tiden för genomförandet ändras med hänsyn till den tid som behandlingen av ansökan kräver. En kopia av den godkända utvecklingsplanen återsänds till sökanden tillsammans med stödbeslutet.
38 §Annat stöd beviljat för samma ändamål
Stöd beviljas inte, om sökanden för samma ändamål redan har beviljats stöd och detta har betalts. Om sökanden inte har vidtagit de åtgärder för vilka stödet har beviljats och utbetalningen av stödet inte har hunnit inledas, kan stöd på basis av en ny ansökan beviljas, ifall sökanden skriftligen innan den nya ansökan avgörs har underrättat den myndighet som har beviljat stödet om att han avsäger sig det stöd som redan har beviljats.
Vad som bestäms i 1 mom. gäller inte beviljande av kompletterande stöd.
39 §Ansökningar i företrädesordning
När stödansökan avgörs skall det ses till att de medel som har anvisats för ändamålet används till de projekt och åtgärder med vilkas hjälp målen för det eventuella programmet och för finansieringslagen effektivast kan uppnås.
Det gäller i synnerhet att beakta att kalkylerna utgör bara en del av de fakta på basis av vilka produktionens lönsamhet och företagets ekonomiska livskraftighet bedöms. I synnerhet skall det rådande marknadsläget inom sektorn i fråga samt företagets solvens beaktas.
När startstöd till unga jordbrukare beviljas skall stöd i anslutning till lån i första hand beviljas för förvärv av en lägenhet och, om stödets maximibelopp inte utgör något hinder, i andra hand för anskaffning av lösöre.
Den slutgiltiga överlåtelsehandlingen eller arrendekontraktet skall tillställas arbetskrafts- och näringscentralen för att granskas senast två månader innan giltighetstiden för beslutet gått ut om beslutet har fattats på grund av ett utkast eller ett föravtal till överlåtelsehandling. En förutsättning för att lån skall beviljas eller bidrag betalas är att villkoren i den slutgiltiga handlingen inte märkbart avviker från villkoren i den handling på basis av vilket stödet beviljats.
Om de disponibla medlen inte räcker till beviljande av stöd i fråga om alla ansökningar som uppfyller stödvillkoren, skall ansökningarna vid behov placeras i företrädesordning med avseende på de årliga medlen utgående från de mål som avses i 1 mom.
40 §Disponibla medel
Stöd kan beviljas
av nationella medel ur anslag i statsbudgeten eller ur gårdsbrukets utvecklingsfond,
delvis av sådana nationella medel som avses i 1 punkten och delvis av medel ur EG:s strukturfonder,
delvis av sådana nationella medel som avses i 1 punkten och delvis av medel från garantisektionen vid EUGFJ, eller
helt och hållet av medel som EG:s strukturfonder eller garantisektionen vid EUGFJ förfogar över.
41 §Uppgifter och villkor i beslutet
Beslutet skall innehålla åtminstone följande uppgifter:
stödtagarens namn och adress,
det område där det projekt eller den åtgärd som skall stödas genomförs,
det projekt eller den åtgärd som skall genomföras och syftet med stödet,
stödbeloppet i euro,
stödets procentuella andel av de godtagbara kostnaderna och, om den procentuella andelen är olika för olika stödobjekt, den procentuella stödandelen specificerad enligt objekt,
de godtagbara kostnaderna och en specifikation av dem, om det projekt eller den åtgärd som skall stödas inbegriper kostnader som är sådana att de procentuella andelarna av stöd som beviljas för dem avviker från varandra,
tiden för genomförande av det understödda projektet eller den understödda åtgärden,
villkoren för stödanvändningen,
tidpunkten och förutsättningarna för betalning av stöd,
förpliktelsen att hålla byggnadsinvesteringsobjekt försäkrade som sig bör, tills det stöd som har beviljats för ändamålet har betalts eller använts i sin helhet,
förpliktelserna i samband med stöduppföljningen,
villkoren för övervakning av stödet,
vid beviljande av nationell andel via programmet INTERREG III villkoret att gemenskapens stödandel i tillämpliga delar beviljas på samma villkor som den nationella andelen,
de övriga villkor som hänför sig till stödet.
I ett stödbeslut som gäller ett utvecklingsprojekt skall dessutom specificeras hur kostnaderna och stödet fördelas enligt kostnadsslag över de år då utvecklingsprojektet genomförs. Om de årliga totalkostnaderna eller kostnaderna enligt kostnadsslag ändras i betydande grad, skall stödtagaren på förhand ansöka om att den som har beviljat stödet till denna del ändrar den godkända projektplanen och stödbeslutet. Stödet betalas bara om den som beviljat stödet har godkänt ändringarna.
Vad som bestäms i 1 och 2 mom. iakttas i tillämpliga delar i fråga om beslut genom vilket stöd beviljas för forskning.
Beslutet skall motiveras, om det beviljade stödbeloppet eller beslutsvillkoren avviker från ansökan.
42 §Olika stödformer i samma beslut
Stödbeslutet kan innefatta antingen enbart beviljande av bidrag, beviljande av stöd i anslutning till statligt lån eller räntestödslån eller beviljande av bidrag och stöd i anslutning till lån.
Stöd som hänför sig till ett statligt lån och räntestöd för ett räntestödslån beviljas i första hand som ränteförmån så, att stödet normalt räcker för hela lånetiden när låneskötseln är regelbunden. Friår som gäller amorteringarna kan beviljas bara om det är möjligt utan att stödets maximibelopp överskrids, dock högst tre friår. Friåren beviljas som hela år. Stödet för räntestödslånet kan innefatta endast räntestöd.
Om en sådan i 72 § statsrådets förordning avsedd befrielse från skyldigheten att för lånet ställa en säkerhet som används allmänt i bankverksamhet hänför sig till ett statligt lån, skall stödbeloppet uppges i samma stödbeslut som det stöd som hänför sig till det statliga lånet.
Statsborgen och stöd i anslutning till den beviljas genom ett separat beslut. Om bidrag och räntestödslån söks för samma projekt eller åtgärd och ansökningarna är anhängiga samtidigt, skall arbetskrafts- och näringscentralen först sända ansökningarna jämte förslag till avgörande i fråga om annat stöd än statsborgen till jord- och skogsbruksministeriet för avgörande av statsborgen. Efter det avgörande som gäller statsborgen skall ansökan om eventuellt annat stöd återsändas till arbetskrafts- och näringscentralen för avgörande.
43 §Minibeloppet av lån
Om beloppet av statligt lån eller räntestödslån understiger 3 500 euro, får stödet inte beviljas i form av stöd i anslutning till lån. Minimibeloppet av lån är lånebestämt. Lån kan dock beviljas för ett samfällt projekt, även om lånebeloppet per sökande understiger det ovan nämnda beloppet. Lånet får då beviljas som ett enda lån.
44 §Tillstånd av annan myndighet
Om genomförandet av ett projekt eller vidtagandet av en åtgärd förutsätter tillstånd av någon annan myndighet, får stöd inte beviljas förrän tillstånd har beviljats. Av särskilda skäl kan stödet beviljas innan tillståndsmyndigheten har gett sitt beslut.
45 §Stödnivåtabell för stöd i form av lån
Jord- och skogsbruksministeriet utarbetar årligen en tabell av vilken det framgår hur stort det stöd är, uttryckt i stödnivåprocent, som uppkommer i form av ränteförmån och friår vid olika lånetider och lånebelopp. Tabellen är riktgivande.
6 kap.Betalning av stöd
46 §Ansökan om utbetalning av stöd
Frånsett startstödet till unga jordbrukare skall utbetalningen av stöd sökas på en blankett som jord- och skogsbruksministeriet har fastställt för ändamålet. Blanketten sänds till stödtagaren i samband med beslutet om beviljande av stöd.
Utbetalning av stöd söks hos den myndighet som har beviljat stödet.
47 §Bilagor till ansökan om utbetalning
Vad som i 28―34 § bestäms om stödansökningar iakttas i tillämpliga delar i fråga om ansökningar om utbetalning av stöd.
48 §Förlängd giltighetstid för beslut
Den giltighetstid för stödbeslut som avses i 82 § 4 mom. statsrådets förordning får förlängas högst två gånger med högst ett halvt år åt gången.
Den myndighet som har beviljat stödet skall underrätta stödtagaren om när stödbeslutets giltighetstid upphör.
49 §Ansökningstid för utbetalning av investeringsbidrag och tillstånd att lyfta lån
Utbetalning av första raten av ett bidrag som beviljats för en investering skall sökas inom ett år efter det att stödet har beviljats eller, om stödbeslutets giltighetstid har förlängts med stöd av 82 § 4 mom. statsrådets förordning, inom den tid som nämns i beslutet. Utbetalning av sista raten av ett bidrag skall sökas senast tre månader efter det att arbetet har slutförts eller lösöret anskaffats, dock senast tre månader efter utgången av tidsfristen för utförande av arbetet eller anskaffning av lösöret.
Om både bidrag och statligt lån eller räntestödslån har beviljats för samma projekt och utbetalning av bidraget samt tillstånd att lyfta lånet söks genom samma ansökan, skall ansökan lämnas in till arbetskrafts- och näringscentralen inom den tidsfrist som anges i 10 § 1 mom. statsrådets förordning om vissa lån som beviljas för utveckling av landsbygden.
Betalning av bidrag som beviljats för anskaffning av lösöre får sökas i högst två rater.
50 §Betalningsrater för lösörebidrag
Bidrag som beviljats för anskaffning av lösöre betalas i högst två rater i proportion till de företagna anskaffningarna.
Av bidraget får vid vart och ett tillfälle betalas högst det belopp av anskaffningspriset för det anskaffade lösöret som är förenligt med stödprocenten. Av en kopia av ett verifikat som fogas till ansökan om utbetalning skall framgå att det anskaffade lösöret motsvarar det anbud som har legat till grund för stödbeslutet.
Bidrag som beviljats för byggande eller utförande av något annat arbete betalas på grundval av en utredning över arbetets framskridande som en sådan procentuell andel av det sammanlagda bidragsbeloppet som motsvarar byggskedet eller arbetets framskridande på det sätt som bestäms i 88 och 90 § statsrådets förordning.
51 §Intyg över hur långt investeringen framskridit
En utredning enligt 50 § 3 mom. utarbetas, beroende på projekttypen, av kommunens byggnadsinspektör, arbetskrafts- och näringscentralen, projektplaneraren eller någon annan fackman som arbetskrafts- och näringscentralen i stödbeslutet har godkänt för utarbetande av en utredning över hur långt projektet har framskridit.
Vid byggprojekt kan en utredning emellertid utan särskilt godkännande göras av arbetskrafts- och näringscentralens byggmästare eller motsvarande byggexpert, kommunens byggnadsinspektör eller någon annan som kommunen har godkänt för utförande av byggnadstillsynen för byggnaden i fråga.
En slutinspektion kan emellertid inte företas av en entreprenör, en förnödenhetsleverantör eller någon som står i ekonomiskt beroendeförhållande till dem.
Vad som bestäms i 1―3 mom. och 50 § 2 och 3 mom. tillämpas vid avgörandet av en ansökan om tillstånd att lyfta ett statligt lån eller räntestödslån som har beviljats för en investering eller, om tillstånd att lyfta lånet inte krävs, när lånet lyfts.
52 §Bilagor till ansökan om utbetalning av investeringsbidrag och till ansökan om tillstånd att lyfta lån
Till en ansökan om utbetalning av investeringsbidrag eller en ansökan om tillstånd att lyfta ett statligt lån eller ett räntestödslån som beviljats för en investering skall fogas:
kopior av utgiftsverifikat, om ansökan gäller
anskaffning av lösöre,
delfinansierade bidrag eller lån som beviljats för byggande eller annat arbete eller stöd som beviljats via programmet POMO+ eller nationella stödandelar som beviljats via programmet INTERREG III,
sådant stöd för byggande eller utförande av arbete som har beviljats av nationella medel och vars utbetalning i beslutet inte har godkänts uteslutande på grundval av byggskedet eller arbetets framskridande,
en utredning över skillnaderna mellan beslutet om beviljande och ansökan om utbetalning, om det anskaffade lösöret eller det utförda arbetet avviker från vad som har förutsatts enligt beslutet,
en utredning över förändringarna, om sådana förändringar i sökandens förhållanden som inverkar på stödvillkoren och utbetalningen av stöd har inträffat efter det att stödbeslutet har getts,
i fråga om anskaffning av en begagnad maskin eller anordning säljarens meddelande om maskinens eller anordningens exakta ursprung och om att varken nationellt stöd eller stöd från gemenskapen har beviljats för maskinen eller anordningen under de sju föregående åren,
i fråga om anskaffning av en begagnad maskin eller anordning en utredning över maskinens eller anordningens tekniska eller teknologiska egenskaper med beaktande av investeringens syfte,
för byggande eller annat arbete ett intyg av en i 51 § avsedd person över att projektet framskrider och förverkligas enligt den godkända planen.
53 §Utbetalning av bidrag för företagsutveckling
Stöd som beviljats för företagsutveckling betalas i högst två rater.
Utbetalning av sista raten av stöd för företagsutveckling skall sökas inom tre månader efter det att den tidsfrist som bestäms i 59 § har gått ut, dock senast inom tre månader efter det att stödet har beviljats, om de åtgärder som avses i stödbeslutet har vidtagits innan beslutet har getts.
Till en ansökan om utbetalning skall fogas:
en utredning över att utvecklingsplanen har genomförts i överensstämmelse med de faktiska kostnaderna och i enlighet med beslutet,
kopia av utgiftsverifikat,
en utredning över skillnaderna mellan beslutet om beviljande och ansökan om utbetalning, om verksamheten avviker från vad som har förutsatts enligt beslutet,
en utredning över förändringarna, om sådana förändringar i stödtagarens förhållanden som inverkar på stödvillkoren och utbetalningen av stöd har inträffat efter det att stödbeslutet har getts,
de utredningar över anskaffningen av en begagnad maskin eller anordning som avses i 52 § 4 och 5 punkten.
54 §Utbetalning av startbidrag för företags- verksamhet
Stöd för inledande av företagsverksamhet betalas i rater som motsvarar de löner som betalas halvårsvis i högst två rater per kalenderår.
Utbetalning av var och en halvårsrat skall sökas senast inom tre månader från utgången av respektive halvårsperiod.
Till en ansökan om utbetalning skall fogas:
en utredning över att inledandet har geomförts i överensstämmelse med de faktiska kostnaderna och i enlighet med beslutet,
kopia av löneverifikat,
kopia av lönebokföring;
en utredning över skillnaderna mellan beslutet om beviljande och ansökan om utbetalning, om de arbeten som har utförts avviker från vad som har förutsatts enligt beslutet,
en utredning över förändringarna, om sådana förändringar i stödtagarens förhållanden som inverkar på stödvillkoren och utbetalningen av stöd har inträffat efter det att stödbeslutet har getts.
55 §Utbetalning av bidrag som beviljats för utvecklingsprojekt
Stöd som har beviljats för ett utvecklingsprojekt som delfinansieras ur den ekonomiska ramen för det regionala programmet för landsbygdsutveckling betalas i halvårsrater. Utbetalning av stöd på grundval av kostnader som har uppkommit under den förra hälften av ett kalenderår skall sökas senast den 30 september, och utbetalning av stöd på grundval av kostnader som har uppkommit under den senare hälften av ett kalenderår skall sökas senast den 31 mars under följande kalenderår. Under det första året för genomförande kan förskott dessutom betalas på det sätt som bestäms i 89 § 1 mom. statsrådets förordning.
Stöd som har beviljats för ett utvecklingsprojekt som delfinansieras ur den ekonomiska ramen för mål 1-programmet, det regionala programmet för landsbygdsutveckling, programmet LEADER+ och programmet INTERREG III samt för ett utvecklingsprojekt som finansieras via programmet POMO+ betalas i enlighet med 89 § 1 mom. statsrådets förordning. I ansökan om betalning får inkluderas också de kostnader som förorsakas för anskaffning av revisionsutlåtande.
Utbetalning av bidrag skall sökas separat som förskottsbetalning och separat på grundval av de slutliga kostnaderna. Den sista utbetalningen för projektet skall sökas inom tre månader efter det att den angivna tiden för genomförandet av projektet har löpt ut.
Till en ansökan om utbetalning skall fogas:
en utredning över genomförandet av utvecklingsprojektet i enlighet med beslutet och den godkända projektplanen, om det inte är fråga om utbetalning av det första förskottet,
kopior av utgifts- och betalningsverifikat som gäller godtagbara kostnader, kopior av inkomst- och betalningsverifikat som gäller genomförandet av finansiering och ett utdrag av huvudboken under den period för vars kostnader utbetalning söks,
en utredning över skillnaderna mellan beslutet om beviljande eller den godkända utvecklingsplanen och ansökan om utbetalning, om åtgärder och kostnader som ingår i utvecklingsprojektet avviker från vad som har förutsatts i beslutet eller den godkända utvecklingsplanen,
en utredning över förändringarna, om sådana förändringar i stödtagarens förhållanden som inverkar på stödvillkoren och utbetalningen av stöd har inträffat efter det att stödbeslutet har getts,
de utredningar beträffande anskaffningen av en begagnad maskin eller anordning som avses i 52 § 4 och 5 punkten,
över byggande som ingår i utvecklingsprojektet en utredning som avses i 52 § 5 punkten.
En ansökan om utbetalning som gäller ett utvecklingsprojekt i anknytning till genomförandet av det godkända handlingsprogrammet för en aktionsgrupp skall lämnas in till aktionsgruppen så att aktionsgruppen efter behandlingen av ansökan inom fastställd tid kan lämna in ansökan till arbetskrafts- och näringscentralen så som föreskrivs i 1 mom.
56 §Utbetalning av bidrag som beviljats för forskningsprojekt
Stöd som har beviljats för ett forskningsprojekt utbetalas i enlighet med 91 § statsrådets förordning.
Till en ansökan om utbetalning skall fogas:
en utredning över genomförandet av forskningsprojektet i enlighet med beslutet och den godkända projektplanen, om det inte är fråga om utbetalning av det första förskottet,
kopior av utgifts- och betalningsverifikat över de godtagbara kostnaderna, under den period för vars kostnader utbetalning söks,
en utredning över skillnaderna mellan beslutet om beviljande eller den godkända forskningsplanen och ansökan om utbetalning, om åtgärder och kostnader som ingår i forskningsprojektet avviker från vad som har förutsatts i beslutet eller den godkända forskningsplanen,
en utredning över förändringarna, om sådana förändringar i stödtagarens förhållanden som inverkar på stödvillkoren och utbetalningen av stöd har inträffat efter det att stödbeslutet har getts,
för en maskin eller anordning som avses i 65 § 5 mom. statsrådets förordning en utredning enligt 52 § 4 och 5 punkten, om det är fråga om en begagnad maskin eller anordning.
57 §Bokföringsrapport i stället för verifikat
Utan hinder av vad som i 53 § 3 mom. 2 punkten, 55 § 4 mom. 2 punkten och 56 § 2 punkten bestäms om verifikat som gäller utgifter och betalning för annat än byggande samt inkomster, kan en utgift verifieras genom en sådan bokföringsrapport över kostnaderna som grundar sig på bokföringsnoteringar beträffande den understödda åtgärden eller det understödda projektet på så sätt att kostnaderna specificeras noggrant enligt verifikat. Om anskaffning av flera olika varor eller tjänster ingår i samma verifikat, skall varje anskaffning specificeras jämte kostnader.
Bokföringsrapporten skall ha sammanställts av den som svarar för stödtagarens bokföring över verksamheten i fråga. Den som sammanställer bokföringsrapporten skall genom sin underskrift intyga dess riktighet. Till ansökan om utbetalning skall fogas revisorns utlåtande i enlighet med anvisningarna på den ansökningsblankett som fastställts av jord- och skogsbruksministeriet. Bokföraren skall i de bokföringsverifikat vilkas uppgifter har ingått i förteckningen anteckna stödbetalaren, det administrativa projektnumret och betalningsdatum samt bekräfta anteckningen. Anteckningen får göras genom stämpling.
Stödtagaren skall på begäran för behandling av en ansökan om utbetalning lämna in till arbetskrafts- och näringscentralen eller, om jord- och skogsbruksministeriet har beviljat stödet, till ministeriet verifikaten i original eller i form av kopior över sådana utgifter som ingår i den bokföringsrapport som avses i 2 mom.
Arbetskrafts- och näringscentralen skall utöver vad som bestäms i 2 mom. årligen granska ett representativt antal av stödtagarna. Hos stödtagaren skall de ursprungliga bokföringsverifikaten granskas, och utgifterna skall verifieras med hjälp av bokföringsverifikaten i original, och de granskade bokföringsverifikaten skall stämplas.
Vad som föreskrivs i 1―3 mom. tillämpas inte om det är fråga om undersökningar som avses i 65 § 2 mom. statsrådets förordning.
58 §Bokföring av verifikat
Om utbetalning av bidrag eller lyftande av lån söks utgående från kopior av verifikat, skall verifikaten i original införas i stödtagarens bokföring innan de fogas till ansökan om utbetalning av bidraget eller tillstånd att lyfta lånet.
59 §Betalning av förskott
Vid bedömning av om en sammanslutning kan betalas förskott enligt 89 § 2 mom. statsrådets förordning skall avseende fästas vid resultaten av sökandens tidigare verksamhet, möjligheterna till en framgångsrik verksamhet och den finansiella situationen. Behovet av förskott bestäms projektvis.
Ställande av säkerhet kan fastställas som villkor för betalning av förskott. Som säkerhet är det möjligt att använda depositioner, bankgarantier och personborgen samt inteckningssäkerheter. Säkerhet skall krävas, om det i sökandens tidigare verksamhet har förekommit sådana brister att genomförandet av utvecklingsprojektet i enlighet med stödbeslutet kan komma att äventyras.
Om ställande av säkerhet förutsätts för betalning av förskott, skall arbetskrafts- och näringscentralen ge den som överlåter säkerheten ett intyg över överlåtandet. Intyget skall ges till arbetskrafts- och näringscentralen i samband med att säkerheten återlämnas.
Arbetskrafts- och näringscentralen skall förvara säkerheten tryggt.
7 kap.Särskilda bestämmelser
60 §Tid för utförande av arbete och genom- förande av åtgärd
I 4―7 kap. statsrådets förordning avsedda arbeten, åtgärder eller projekt för vilka bidrag eller stöd i anslutning till lån enligt finansieringslagen har beviljats skall slutföras eller annars genomföras som följer:
byggande och annat arbete samt utvecklingsprojekt som avses i 7 kap. statsrådets förordning och som gäller företag inom två år efter det att stödet har beviljats,
anskaffning av lösöre inom ett år efter det att stödbeslutet har getts, dock innan utbetalningen av bidraget eller tillstånd att lyfta lånet skall sökas eller den första låneraten skall lyftas,
förvärv av mark innan tillstånd att lyfta lån skall sökas, eller om tillstånd inte förutsätts, innan lånet skall lyftas.
Om anskaffningen av lösöre inte kan ske förrän det byggnadsarbete som ingår i samma delfinansierade investeringsprojekt har slutförts, skall lösöret anskaffas senast inom den tid som utsatts för slutförande av byggnadsarbetet.
Företagsverksamhet för vilken har beviljats startstöd skall inledas inom den tid som nämns i stödbeslutet, dock senast inom två år från det att stödet beviljats.
Den myndighet som har beviljat stödet kan förlänga den tidsfrist som avses i 1―3 mom. på en ansökan som har gjorts innan tidsfristen gått ut. Det skall finnas ett godtagbart skäl till förlängningen. Förlängning beviljas inte med längre tid än ett år åt gången och sammanlagt med högst två år. Förlängning för anskaffning av lösöre kan endast beviljas om stödet är beviljat som delfinansierat bidrag, som finansiering enligt programmet POMO+ eller som nationell stödandel enligt programmet INTERREG III.
Den myndighet som har beviljat stödet kan av godtagbart skäl förlänga tidsfristen för genomförandet av ett utvecklingsprojekt som avses i 9 kap. statsrådets förordning på en ansökan som har gjorts innan tidsfristen gått ut. Tidsfristen kan förlängas till högst med ett år. På ett motsvarande sätt kan förlängas tidsfristen för genomförandet av ett forskningsprojekt som avses i 11 kap. statsrådets förordning, dock huvudsakligen till högst med ett år.
61 §Bedömning av verkningar
Om den stöduppföljning som företas för bedömning av stödets verkningar och om bedömningen av verkningarna bestäms särskilt genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
62 §Behandling av ansökningar
Arbetskrafts- och näringscentralen skall vid behandlingen av ansökningar om stöd och utbetalning
iaktta behörig omsorgsfullhet när registret används och följa anvisningarna för användning av registret,
på behörigt sätt fylla i de kontrollistor som jord- och skogsbruksministeriet har fastställt,
säkerställa en lämplig kedja för spårning av betalningarna,
vid behov genom inspektioner på platsen säkerställa att en utgift är ändamålsenlig och korrekt,
genom regelbunden korsgranskning av registret övervaka att stöden används korrekt.
Vid betalning av stöd som beviljats för delfinansierade byggprojekt skall inspektion enligt 1 mom. 4 punkten utföras, om projektets kostnader är minst 20 000 euro. Av delfinansierade investeringar vars kostnader underskrider 20 000 euro skall årligen inspekteras minst 20 procent. De investeringar som skall inspekteras skall väljas genom ett sampel så att de ger en representativ bild av olika stödtagare och stödda investeringar.
63 §Återkrav av stöd i form av ränteförmån och friår
I ett beslut där ett kreditinstitut åläggs att säga upp ett statligt lån skall det särskilt konstateras om stöd som har beviljats i form av ränteförmån och friår skall återkrävas hos gäldenären.
64 §Specifikation av finansiering i beslut om återkrav
Vid återkrav eller inställande av stöd skall i beslutet specificeras EU:s andel av det stödbelopp som återkrävs eller inställs.
65 §Återsändning av låneansökan
En låneansökan som eventuellt har hänfört sig till en stödansökan skall återsändas till kreditinstitutet när stödbeslutet delges.
66 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 22 februari 2002. Bestämmelserna i 9 § 1 mom. träder dock i kraft den 2 april 2002. Bestämmelserna i 2 § 5 mom., 21 § 3 mom., 22 och 42 § 3 mom. träder i kraft vid en tidpunkt som bestäms särskilt genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
Genom denna förordning upphävs jord- och skogsbruksministeriets förordning om förfarandet vid stödande av åtgärder för utveckling av landsbygden (948/2000).
Denna förordning tillämpas också på ansökningar enligt finansieringslagen som är anhängiga när förordningen träder i kraft.
De bestämmelser som gäller när denna förordning träder i kraft tillämpas också på ansökan som är anhängig när förordningen träder i kraft och som gäller i 9 § 1 mom. avsedd ansökan om stöd eller om betalning av stöd. Bestämmelserna i 52 § 1 punkten, 53 § 3 mom. 2 punkten, 54 § 3 mom. 2 punkten, 55 § 3 mom. 2 punkten och 56 § 2 punkten tillämpas dessutom på sådant stöd som beviljats innan denna förordning trätt i kraft och som inte betalts i sin helhet vid nämnda tidpunkt. Dessutom tillämpas bestämmelserna i 41 § 2 mom., 55 § 2 mom. och 57 § 2 mom. på stöd som har beviljats med stöd av statsrådets förordning till den del som de kostnader som skall stödas härstammar från år 2002 eller därefter. Härvid anses dock inte den årliga avvikelsen mellan kostnadslagen på högst 20 procent och på högst 4 200 euro av de godtagbara kostnaderna för året och avvikelsen mellan de årliga godtagbara totalkostnaderna på högst 20 procent av de godtagbara kostnaderna som betydande.
Helsingfors den 20 februari 2002
Jord- och skogsbruksminister Raimo TammilehtoÄldre regeringssekreterare Katriina Pessa