Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

110/2002

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om delegationen för socialarbetet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
110/2002
Ursprunglig publikation
Häfte 16/2002 (Publicerad 18.2.2002)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från social- och hälsovårdsministeriet, föreskrivs:

1 §Delegationen för socialarbetet och dess mål

I anslutning till social- och hälsovårdsministeriet finns en delegation för socialarbetet, vars mål är att stöda och främja utvecklandet av det sociala arbetet och det sociala området på bred bas.

2 §Delegationens uppgifter

Delegationen för socialarbetet skall

1)

följa upp och utvärdera utvecklingen inom socialarbetet och det sociala området samt göra utvecklingsförslag,

2)

stärka sådant samarbete mellan olika förvaltningsområden, organisationer och övriga medverkande som främjar den sociala säkerheten och välfärden,

3)

i samarbete med olika instanser göra upp en riksomfattande åtgärdsplan för stärkande av socialarbetets ställning och för sin del ombesörja att planen förverkligas, samt

4)

utföra andra uppgifter som bestäms av social- och hälsovårdsministeriet.

3 §Delegationens sammansättning

Delegationen för socialarbetet har en ordförande, en vice ordförande samt högst 18 andra medlemmar. Av de sistnämnda medlemmarna skall var och en ha en personlig ersättare. Statsrådet utser ordföranden, vice ordföranden och övriga medlemmar för fyra kalenderår i sänder.

Medlemmarna skall företräda instanser som är av central betydelse för utvecklandet av socialarbetet och det sociala området.

Delegationen kan kalla permanenta eller tillfälliga sakkunniga.

Om ordföranden, vice ordföranden eller en annan medlem eller ersättare avgår eller avlider under mandattiden utser social- och hälsovårdsministeriet en ny ordförande, vice ordförande eller medlem eller ersättare för den återstående mandattiden.

4 §Sektioner

Delegationen kan inom sig tillsätta sektioner. Ordföranden och vice ordföranden för en sektion utses av delegationen och inom denna. En sektion kan även ha medlemmar som inte hör till delegationen.

5 §Tillämpning av kommittébestämmelserna

Angående delegationen gäller i övrigt vad som bestäms om statliga kommittéer. Social- och hälsovårdsministeriet bestämmer dock om grunderna för arvoden till sakkunniga. I fråga om resekostnadsersättningar iakttas statens tjänste- och arbetskollektivavtal om resekostnadsersättningar.

6 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 20 februari 2002.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 14 februari 2002

Omsorgsminister Osmo SoininvaaraÖverinspektör Päivi Kemppi

Till början av sidan