Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

657/1998

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Handels- och industriministeriets beslut om allmänna villkor för offentligt understödda fartygskrediter

Typ av författning
Beslut
Meddelats
Uppdaterad författning
657/1998
Ursprunglig publikation
Häfte 82/1998 (Publicerad 1.9.1998)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

Handels- och industriministeriet har med stöd av 7 § lagen den 20 december 1996 om utjämning av räntan för offentligt understödda export- och fartygskrediter (1137/1996, ändr.1197 /1997) beslutat:

1 §

I fråga om utjämning av räntan för sådana offentligt understödda fartygskrediter som avses i lagen om utjämning av räntan för offentligt understödda export- och fartygskrediter iakttas vad i nämnda lag har föreskrivits och i detta beslut bestämts.

Med offentligt understödd fartygskredit, senare fartygskredit, avses sådan kredit som på de exportkreditvillkor som fastslagits av OECD har beviljats av ett i nämnda lag avsett kreditinstitut eller finansiellt institut för finansiering av byggande av ett fartyg eller ett fartygsskov eller ett väsentligt ändringsarbete på ett fartyg som har beställts hos ett finskt företag som idkar skeppssbyggnad.

Med ränteutjämningskredit avses sådan fartygskredit om villken Fide Ab och kreditinstitutet eller det finansiella institutet har ingått ett ränteutjämningsavtal om utjämning av räntan.

2 §

På fartygskrediter skall tillämpas de villkor som har godkänts av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) för offentligt understödd finansiering av fartygsleveranser.

Ett fartyg som finansieras med hjälp av fartygskredit skall kunna manövreras och vara rörligt av egen kraft och dess bruttodräktighet skall vara minst 100 registerton. Ett fartyg som är föremål för ändringsarbete skall ha en bruttodräktighet på minst 1000 registerton. Ett fartyg som klassificeras som bogserbåt skall ha en maskineffekt på minst 365 kilowatt. Fartyget får användas till transport av varor eller passagerare eller till något specialuppdrag.

Villkor för fartygskredit i enlighet med OECD:s exportkreditvillkor:

1)

Kreditbeloppet uppgår till högst 80 % av köpesumman. Kreditens kontantandel, minst 20 % av köpesumman, skall betalas före överlåtelsen.

2)

Återbetalning av krediten sker i jämnstora rater halvårsvis. Den första avbetalningen görs i regel 6 månader efter överlåtelsen. I samband med avbetalningarna erläggs också den ränta som uppbärs från kredittagaren.

3)

Kredittiden är högst 8,5 år (i fråga om gastankerfartyg 10 år) beräknad från överlåtelsen.

4)

Räntan på krediten är minst 8 %.

Som kreditvaluta används US dollar, från den 1 januari 1999 euro eller annan valuta som godkänts av handels- och industriministeriet.

Räntestöd eller -gottgörelse betalas från den tidpunkt vid vilken den första raten av ränteutjämningskredit har tagits ut efter att fartyget har överlåtits till beställaren.

3 §

Fide Ab skall inhämta handels- och industriministeriets godkännande för ingående av avtal om utjämning av räntan på fartygskredit innan kreditinstitutet eller det finansiella institutet eller ett finskt företag som idkar export-, skeppsbyggnads- eller rederiverksamhet eller en köpare av finska exportprodukter lämnas ett bindande ränteutjämningsanbud.

Handels- och industriministeriet kan fatta beslut om godkännande på förhand medan anbudstävlan om projektet pågår, då det är troligt att den sökandes anbud kommer att leda till ett avtal.

4 §

Om utjämning av räntan på fartygskredit ansöks skriftligen hos Fide Ab. Efter att ha fattat ett positivt beslut om ränteutjämning skall Fide Ab tillställa handels- och industriministeriet ansökningshandlingarna och sitt eget beslut.

Ministeriet lämnar sitt beslut om godkännande av ansökan till Fide Ab och underrättar även Statskontoret om beslutet. Av handels- och industriministeriets beslut om godkännande skall framgå namnet på mottagaren av fartygskredit, det ändamål för vilket krediten skall användas, det maximala kreditbeloppet, den valuta i vilken krediten beviljas, den maximala kredittiden och minimiräntan på krediten samt en uppgift om att handels- och industriministeriet har godkänt ansökan om ränteutjämning att omfattas av det ränteutjämningssystem som avses i lagen om utjämning av räntan på offentligt understödda export- och fartygskrediter.

Om handels- och industriministeriet inte anser sig kunna godkänna den fartygskredit som avses i en ansökan om ränteutjämning att omfattas av systemet för utjämning av räntan på offentligt understödda fartygskrediter, skall ministeriet underrätta Fide Ab om detta.

5 §

Fide Ab skall informera handels- och industriministeriet och Statskontoret om ingående av ett ränteutjämningsavtal, om avtalsvillkoren och avtalsparterna samt om uttag av ränteutjämningskredit.

6 §

Fide Ab skall med beaktande av vad som i 5 § lagen om utjämning av räntan för offentligt understödda export- och fartygskrediter bestäms utöva tillsyn över att de medel som beviljats i ränteutjämningskredit används och ränteutjämningskrediten hålls inom gränsen för det ändamål som bestämts i beslutet om godkännande av ränteutjämningsavtal.

Det ankommer på Fide Ab att se till att motparten i ränteutjämningsavtalet är medveten om och har förbundit sig vid de villkor som rör förflyttning av fartyget, ränteutjämningsavtalet, ränteutjämningskrediten och övriga villkor som nämns i 7 och 8 §.

7 §

Fide Ab skall underrätta handels- och industriministeriet och Statskontoret även om de fall där sådana rättigheter och skyldigheter som är förenade med ett ränteutjämningsavtal rörande fartygskredit överförs från ett kreditinstitut eller ett finansiellt institut som är part i ränteutjämningsavtalet på ett annat kreditinstitut eller finansiellt institut.

För andra väsentliga ändringar i ett ränteutjämningsavtal krävs ett godkännande av handels- och industriministeriet, om inte något annat bestäms i 10 §.

Ett godkännande av handels- och industriministeriet måste inhämtas, om ränteutjämningskrediten eller ett fartyg, ett fartygsskrov eller ett ändringsarbete på ett fartyg för vilket ränteutjämningskredit har beviljats övertas av en ny kredittagare eller ägare. Kreditinstitutet eller det finansiella institutet skall omedelbart meddela eventuella ändringar till Fide Ab som är skyldig att inhämta handels- och industriministeriets godkännande.

Betalningen av räntestöd på basis av ett ränteutjämningsavtal upphör om handelsoch industrimininsteriet inte godkänner de överföringar eller ändringar som avses i 2 och 3 mom.

8 §

Om mottagaren av ränteutjämningskredit har använt kreditmedel för annat ändamål än vad som har godkänts i ränteutjämningsavtalet, eller om kredittagaren i sin ansökan om fartygskredit eller en part i ett ränteutjämningsavtal vid ansökan om ränteutjämning eller vid lämnande av ränteutjämningsanbud på en väsentlig punkt lämnat oriktiga uppgifter eller hemlighållit sådana omständigheter som på ett väsentligt sätt inverkat på godkännandet av ränteutjämningsavtalet, skall, efter att det ovan beskrivna förhållandet har konstaterats, inget räntestöd betalas på basis av ränteutjämningsavtalet.

Det kreditinstitut eller finansiella institut som är part i ett ränteutjämningsavtal skall i ett dylikt fall återbetala det räntestöd som staten betalat på basis av ett ränteutjämningsavtal från den dag då ränteutjämningskrediten har tagits ut samt dessutom en årlig 13 procents straffränta på räntestödsbeloppet från den dag då stödet har utbetalats.

9 §

I de fall som avses i 7 och 8 § skall handels- och industriministeriet genom sitt beslut fastställa det datum från vilket utbetalningen av räntestöd upphör och bestämmaom att det räntestöd som avses i 8 § återkrävs av det kreditinstitut eller finansiella institut som är part i ränteutjämningsavtalet samt bestämma om uppbärande av straffränta. Det åligger Fide Ab att driva in det nämnda räntestödet och den nämnda straffräntan av det kreditinstitut eller finansiella institut som är part i ränteutjämningstavtalet och redovisa dem utan dröjsmål till Statskontoret.

10 §

Om förtida upphävande av ett ränteutjämningsavtal bestäms i det samarbetsavtal som ingås mellan Fide Ab och kreditinstitutet eller det finansiella institutet. Om ett förtida upphävande av ett ränteutjämningsavtal eller godkännande av betalningar i samband därmed kräver att staten betalar räntestödets nuvärde eller en del därav åt kreditinstitutet eller det finansiella institutet, eller att staten, om än delvis, skall avstå från att indriva räntegottgörelsens nuvärde, eller då det inte är fråga om ett fall av upphävande som betraktas som kredittagarens normala affärsverksamhet, skall Fide Ab på förhand inhämta handels- och industriministeriets godkännade för upphävandet.

Kostnaderna för upphävande av ett ränteutjämningsavtal beräknas enligt ISDA:s (International Swaps and Derivatives Association) principer och de består av skillnaden mellan de marknadsbaserade nuvärdena för ränteutjämningsavtalens kommande kassaflöden utökad med kostnaderna enligt normal bankpraxis. Statskontoret skall fastställa marknadspriset på upphävande av ett ränteutjämningsavtal. Om Statskontoret och Fide Ab är av skiljaktiga meningar när det gäller kostnaderna för upphävande av ett ränteutjämningsavtal, avgörs saken av handelsoch industriministeriet.

Fide Ab skall redovisa den räntegottgörelse som det uppbär på grund av att ett ränteutjämningsavtal har upphävts till Statskontoret i de fall där räntegottgörelsen skall komma staten tillgodo. Om staten däremot på grund av att ett ränteutjämningsavtal har upphävts undantagsvis vore tvungen att betala räntestöd, betalar staten räntestödets nuvärde eller en del därav åt kreditinstitutet och Fide Ab skall stå för eventuella andra kostnader för upphävande av ränteutjämningsavtalet.

11 §

Detta beslut träder i kraft den 1 september 1998. Beslutet skall tillämpas i de fall där avtalet om byggande av ett fartyg eller ett fartygsskrov eller ett ändringsarbete på ett fartyg har trätt i kraft den 1 januari 1998 eller senare och ett ränteutjämningsavtal har ingåtts under åren 1998―1999.

Helsingfors den 26 augusti 1998

Handels- och industriminister Antti KalliomäkiIndustrirådet Eeva-Liisa Virkkunen

Till början av sidan