Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

381/1998

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om sådan upphandling som överstiger tröskelvärdena av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
381/1998
Ursprunglig publikation
Häfte 53/1998 (Publicerad 4.6.1998)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av handels- och industriministern stadgas med stöd av 3 § lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/1992), sådant detta lagrum lyder i lag 1247/1997:

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Tillämpningsområde

Utöver vad som bestäms i lagen om offentlig upphandling (1505/1992) tillämpas denna förordning på

1)

upphandlingskontrakt som sluts av en sådan upphandlingsenhet som avses i lagens 2 § 1 mom., 1, 2, 4 och 5 punkten, när kontraktet anknyter till verksamhet som avses i lagens 2 § 1 mom. 3 punkten och som definieras i 4 § denna förordning,

2)

upphandlingskontrakt som sluts av en basserviceenhet som bedriver sådan verksamhet som avses i lagens 2 § 1 mom. 3 punkten och som definieras i 4 § denna förordning, när myndigheterna utövar bestämmande inflytande över enheten,

3)

upphandlingskontrakt som sluts av en basserviceenhet som bedriver sådan verksamhet som avses i lagens 2 § 1 mom. 3 punkten och som definieras i 4 § i denna förordning, när enheten agerar med stöd av särskild rätt eller ensamrätt som myndigheten har gett.

Sådana enheter som avses i 1 mom. 2 punkten och som myndigheterna utövar bestämmande inflytande över är sammanslutningar i vilka myndigheterna utgående från innehav, finansieringsandel eller de bestämmelser som gäller företaget, direkt eller indirekt kan använda bestämmande inflytande. Myndigheterna kan anses ha bestämmande inflytande över en enhet särskilt när de direkt eller indirekt äger över hälften av sammanslutningens aktie- eller andelskapital, kontrollerar en så stor andel av sammanslutningens aktie- eller andelskapital att det ger en majoritet av rösterna eller när myndigheterna har rätt att utnämna över hälften av medlemmarna i sammanslutningens förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan.

Med särskild rätt eller ensamrätt som nämns i 1 mom. 3 punkten avses sådan rätt att bedriva basserviceverksamhet som definieras i 4 § denna förordning som en myndighet har beviljat med stöd av en lag, förordning eller ett administrativt beslut, om rätten förbehålls en eller flera enheter. Det är fråga om särskild rätt eller ensamrätt speciellt i sådana fall när en enhet kan ta till förfaranden för tvångsinlösning eller ibruktagning i samband med att nät anläggs eller byggnader uppförs eller utnyttja en allmän vägs område för att placera ledningar och andra anordningar. Det anses även vara fråga om särskild rätt eller ensamrätt när en enhet distribuerar dricksvatten, el, gas eller värme till ett nät som upprätthålls av en sådan enhet som har ovan avsedd särskild rätt eller ensamrätt att bedriva basserviceverksamhet.

Vid upphandling av enbart tjänster som förtecknats i bilaga B eller vid upphandling av sådana tjänster tillsammans med tjänster som förtecknats i bilaga A på så sätt att värdet av tjänsterna enligt bilaga B överstiger värdet av tjänsterna enligt bilaga A, tillämpas denna förordning endast när det gäller bestämmelserna om annons i efterhand och om tekniska specifikationer.

2 §Tröskelvärden

Denna förordning tillämpas på sådana varu- och tjänsteupphandlingskontrakt som avses i 1 § 1 mom. 1, 2 eller 3 punkten och vilkas förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst ett belopp som motsvarar 400 000 särskilda dragningsrättigheter (SDR) uttryckt i ecu ( tröskelvärde ) när en i denna förordning avsedd periodisk eller upphandlingsannons publiceras samt på sådana upphandlingskontrakt för byggnadsarbeten vilkas förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst ett belopp som motsvarar 5 000 000 särskilda dragningsrättigheter (SDR) uttryckt i ecu ( tröskelvärde) när en i denna förordning avsedd periodisk eller upphandlingsannons publiceras.

I fråga om sådana basserviceenheter som bedriver televerksamhet tillämpas denna förordning dock endast på sådana varu- och tjänsteupphandlingskontrakt, vilkas totala förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst 600 000 ecu samt på sådana byggnadsentreprenadskontrakt, vilkas totala förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst 5 000 000 ecu. I fråga om basserviceenheter som bedriver transport eller distribution av gas eller värme, basserviceenheter som bedriver återvinning av fasta bränslen samt basserviceenheter som erbjuder transporttjänster per järnväg tillämpas denna förordning på sådana varu- och tjänsteupphandlingskontrakt vilkas totala förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst 400 000 ecu samt på byggnadsentreprenadskontrakt vilkas totala förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst 5 000 000 ecu.

Handels- och industriministeriet meddelar årligen de i 1 mom. nämnda tröskelvärdena i markbelopp.

3 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

varuupphandlingskontrakt ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och en varuleverantör, vilket omfattar köp eller hyra, leasing eller upphandling på avbetalning av en vara med eller utan köpoption; kontraktet kan vidare omfatta montering eller installation; om med samma kontrakt upphandlas både varor och tjänster anses kontraktet vara ett varuupphandlingskontrakt om värdet av varuleveranserna överstiger värdet av de tjänster som ingår i kontraktet,

2)

kontrakt om byggnadsentreprenad ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och en byggnadsentreprenör, i vilket entreprenören förbinder sig att utföra eller både projektera och utföra eller på något annat sätt genomföra ett hus- eller jordbyggnadsarbete som nämns i bilaga C; kontraktet kan innehålla de varuleveranser och tjänster som behövs för att arbetet skall kunna genomföras,

3)

tjänsteupphandlingskontrakt med de begränsningar som ingår i 2 mom. ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och den som tillhandahåller en tjänst, vilket gäller köp av tjänster,

4)

ramavtal ett skriftligt avtal som en upphandlingsenhet ingår med en eller flera varu- eller tjänsteleverantörer eller byggnadsentreprenörer i syfte att fastställa de villkor, i synnerhet priser och eventuellt också kvantiteter som skall tillämpas för en upphandling som skall göras under en viss period,

5)

öppet förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket alla de leverantörer som så önskar kan lämna in anbud,

6)

selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheten begär anbud av vissa kandidater som valts ut bland dem som anmält sig till anbudsgivningen,

7)

förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheten tillfrågar vissa leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem,

8)

formgivningstävling ett förfarande, vid vilket upphandlingsenheterna kan skaffa ett sådant underlag eller en sådan modell för regionplanering eller stadsplanering samt för arkitektur, markanvändning eller databehandling som väljs av en jury på basis av en tävling; vid tävlingen kan priser delas ut,

9)

allmänt telenät en helhet som bildas av överföringsledningar samt andra teleutrustningar och konstruktioner, i vilken signaler kan förmedlas mellan nätanslutningspunkter med hjälp av elektromagnetiska vågor,

10)

nätanslutningspunkt vilken som helst sådan fysisk anslutning och dess tekniska anslutningsspecifikation som utgör en del av ett allmänt telenät och är en förutsättning för anslutning till nätet och effektiv kommunikation,

11)

allmänna teletjänster teletjänster som det särskilt har getts en eller flera teleenheter i uppgift att bjuda ut,

12)

teletjänster tjänster vilkas produktion helt eller delvis består av förmedling och styrning av signaler i ett allmänt telenät med hjälp av en teleprocess med undantag av radio- och televisionssändningar,

13)

anknutet företag ett företag vars årliga bokslut sammanställs med upphandlingsenheternas bokslut i enlighet med 6 kap. bokföringslagen (1336/1997), samt i fråga om enheter som inte hör till bokföringslagens tillämpningsområde, ett företag på vilket upphandlingsenheten direkt eller indirekt kan utöva sådant bestämmande inflytande som avses i 1 § 1 mom. 2 punkten eller ett företag som kan utöva bestämmande inflytande på upphandlingsenheten eller som i egenskap av upphandlingsenhet hör under ett annat företags bestämmande inflytande med stöd av innehav, finansieringsandel eller de bestämmelser som gäller företaget,

14)

europeiska specifikationer , nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer.

Med tjänsteupphandlingskontrakt som nämns i 1 mom. 3 punkten avses inte

1)

kontrakt om förvärv eller hyrning av fast egendom, byggnader eller rättigheter i anslutning till sådana oberoende av finansieringsformen eller betalningssättet; denna förordning tillämpas dock på kontrakt om finansiella tjänster, oberoende av vilken form det har, när det sluts i samband med ett dylikt förvärvs- eller hyreskontrakt,

2)

kontrakt om telefon-, telex-, mobiltelefon-, personsöknings- eller satellittjänster,

3)

kontrakt om skiljeförfarande eller förlikningstjänster,

4)

kontrakt som gäller finansiella tjänster i anknytning till emittering, anskaffning, försäljning eller överföring av värdepapper eller andra finansiella instrument,

5)

anställningsavtal, eller

6)

kontrakt om annan forskning eller produktutveckling än sådan som uteslutande är till nytta för upphandlingsenheten i dess affärsverksamhet och vars kostnader upphandlingsenheten står för.

4 §Basservicefunktioner

Denna förordning tillämpas med de begränsningar som ingår i 2―4 mom. på basservicefunktioner, vilka är

1)

anläggande, tillhandahållande och upprätthållande av sådana fasta nät med vilka syftet är att erbjuda allmänna tjänster med anknytning till produktion, överföring eller distribution av hushållsvatten, el, gas eller värme samt att leverera hushållsvatten, el, gas eller värme till dylika nät,

2)

letande efter och upptagning av bränntorv,

3)

underhåll av flygplatser, yttre eller inre hamnar eller tillhandahållande av andra terminaltjänster för personer som idkar trafik i luften, på haven eller på inre vattenvägar,

4)

tillhandahållande av allmänna transporttjänster med järnväg, spårväg, trådbussar, bussar eller metro,

5)

anläggande, tillhandahållande och underhåll av allmänna telenät samt tillhandahållande av allmänna teletjänster med de begränsningar som ingår i 4 mom.

Förordningen tillämpas inte på en sådan basserviceenhet som avses i 1 § 1 mom. 2 eller 3 punkten, om enheten producerar hushållsvatten eller el därför att förbrukningen av hushållsvatten eller el är nödvändig för utövandet av någon annan verksamhet än den basserviceverksamhet som avses i denna paragraf och leverans till det allmänna nätet endast beror på att enheten vill balansera variationerna i sin egen förbrukning och det inte överskrider 30 procent av enhetens totala produktion av hushållsvatten eller energi. Som grund för beräkningen av totalproduktionen används medelvärdet av produktionen under de tre senaste åren inklusive innevarande år. Förordningen tillämpas inte heller på en basserviceenhet som avses i 1 § 1 mom. 2 eller 3 punkten, om enhetens gaseller värmeproduktion är en oundviklig följd av en annan verksamhet än sådan basserviceverksamhet som avses i denna paragraf och leverans till det allmänna nätet endast sker för att produktionen i fråga skall kunna utnyttjas ekonomiskt och den inte motsvarar mera än 20 procent av enhetens omsättning. Som grund för beräkningen av omsättningen används medelvärdet av omsättningen under de tre senaste åren inklusive innevarande år.

Förordningen tillämpas på en enhet som tillhandahåller transporttjänster i enlighet med villkor som har fastställts av en myndighet. Villkoren kan gälla bland annat trafikerade rutter, befintlig kapacitet och antalet turer. Förordningen tillämpas dock inte på busstrafik, om vem som helst har rätt att erbjuda samma tjänster på motsvarande villkor antingen rent generellt eller i ett visst geografiskt område.

Förordningen tillämpas inte på upphandlingar som en enhet som erbjuder teletjänster gör enbart för att tillhandahålla teletjänster, om andra enheter har rätt att erbjuda samma tjänster i samma geografiska område och på motsvarande villkor. Dylika tjänster skall anmälas till handels- och industriministeriet.

5 §Undantag från tillämpningsområdet

Denna förordning tillämpas inte

1)

på upphandling som en enhet gör för att bedriva annan basserviceverksamhet än den som avses i 4 §,

2)

på upphandling som anknyter till utövandet av sådan basserviceverksamhet som avses i 4 § i tredje land, om det nät eller geografiska område som ligger inom Europeiska gemenskapens område inte används. Förordningen tillämpas likväl på upphandlingar, som har samband med leverans av hushållsvatten och som de enheter gör som bedriver sådan verksamhet som nämns i 4 § 1 mom. 1 punkten, när upphandlingen har samband med vattenbyggnadsprojekt, konstbevattning eller dränering om hushållsvattnets andel är större än 20 procent av den totala vattenmängd som projektet producerar, och på upphandling som har samband med rening av avfallsvatten,

3)

om en enhet upphandlar produkter för återförsäljning eller uthyrning och den inte har särskild rätt eller ensamrätt till denna verksamhet och vem som helst har rätt att sälja eller hyra ut samma produkter på motsvarande villkor,

4)

på upphandling av råvatten för produktion, transport eller distribution av hushållsvatten,

5)

på upphandling av energi eller bränsle som behövs för energiproduktion till en enhet som producerar, transporterar eller distribuerar el, gas eller värme eller till en enhet som tar upp bränntorv,

6)

på tjänsteupphandling som upphandlingsenheten gör hos ett anknutet företag, eller som ett samföretag som består av flera upphandlingsenheter och som bedriver basserviceverksamhet gör hos en upphandlingsenhet som är med i samföretaget eller hos ett företag som är anknutet till en sådan upphandlingsenhet, om minst 80 procent av den omsättning som detta företag har uppnått på tjänstesektorn inom Europeiska gemenskapens område under de tre senaste åren består av tillhandahållandet av dessa tjänster till ovan avsedda anknutna företag eller upphandlingsenheter som är med i ett samföretag, om den upphandlande enheten har flera anknutna företag som erbjuder samma eller motsvarande tjänster, skall den totala omsättning som bildas av de tjänster som dessa företag erbjuder inom Europeiska gemenskapens område beaktas.

Handels- och industriministeriet skall på begäran underrättas om de kontrakt som har ingåtts om upphandling som skall göras i tredje land och om produkter som skall upphandlas för återförsäljning eller uthyrning samt om namnen på de anknutna företag som avses i 1 mom. 6 punkten, upphandlade tjänster från dem, deras värde och en sådan redogörelse som myndigheterna anser tillräcklig för påvisande av att anknytningen uppfyller de krav som nämns i nämnda punkt.

6 §Beräkning av förhandsvärdet av ett kontrakt

Grund för beräkningen av förhandsvärdet av ett varu- eller tjänsteupphandlingskontrakt är kontraktets totala värde eller den totala ersättning som skall betalas till leverantören. Förhandsvärdet i byggnadsentreprenader är kostnadskalkylen för byggnadsarbetet exklusive mervärdesskatt. I byggnadsentreprenadens värde inräknas också värdet av de varu- och tjänsteleveranser som upphandlingsenheten levererar till entreprenören för att entreprenaden skall kunna genomföras.

När förhandsvärdet för följande tjänsteupphandlingskontrakt beräknas skall i tillämpliga delar beaktas

1)

försäkringspremier som skall betalas för försäkringstjänster,

2)

avgifter, provisioner, räntor och andra ersättningar som skall betalas för banktjänster och andra finansiella tjänster,

3)

avgifter eller provisioner som skall betalas i fråga om kontrakt som inbegriper projektering.

Då förhandsvärdet av kontraktet bestäms skall options- och förlängningsklausuler som ingår i kontraktet också beaktas. Som grund för fastställandet av kontraktets värde skall användas kontraktets största möjliga totalvärde inklusive options- och förlängningsklausuler.

7 §Beräkning av förhandsvärdet av vissa kontrakt

När det gäller kontrakt om hyra, leasing eller upphandling på avbetalning skall grunden för beräkning av förhandsvärdet vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden för ett tidsbundet kontrakt som gäller högst 12 månader. För kontrakt på längre tid än så beräknas värdet på basis av totalkostnaderna för kontraktet, inklusive förhandsrestvärdet för det. Som grund för beräkningen av värdet av ett kontrakt som gäller tills vidare eller för obestämd tid skall användas den uppskattade totalsumman av betalningsposterna för kontraktets första fyra år.

Om något helhetspris inte framgår av tjänsteupphandlingskontraktet, skall grunden för beräkning av kontraktets förhandsvärde vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden när det är fråga om tidsbundna kontrakt som gäller högst 48 månader och, i fråga om kontrakt som gäller längre än så eller tills vidare, kontraktets månatliga värde multiplicerat med talet 48.

Det totala förhandsvärdet av ett kontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som gäller regelbundet återkommande varuleveranser eller tjänster beräknas på basis av det totala värdet av likadana kontrakt som slutits under den föregående räkenskapsperioden eller den föregående 12 månaders perioden inklusive uppskattade ändringar som påverkar mängd eller värde under de följande 12 månaderna, eller det totala förhandsvärdet av de kontrakt som sluts under de 12 månader som följer efter att det första kontraktet uppfylldes eller under hela kontraktsperioden, om den är längre än så.

Som totalt förhandsvärde för ett ramavtal räknas största möjliga värde av de upphandlingar som skall göras under kontraktsperioden. Enskilda upphandlingar som görs på basis av ett ramavtal som ingåtts i enlighet med bestämmelserna om förfarandet i denna förordning behöver inte meddelas särskilt.

8 §Uppdelning av kontrakt

Om varu- eller tjänsteupphandlingskontraktet är uppdelat i flera delar och ett separat avtal ingås om var och en av dessa, skall värdet av varje del beaktas då det totala värdet beräknas. Denna förordning tillämpas på alla delar, om delarnas sammanräknade värde uppgår till minst tröskelvärdet.

Om ett byggnadsarbete med tanke på anbudsbegäran har delats upp i flera entreprenader, skall kostnadskalkylen för varje delentreprenad beaktas när förhandsvärdet beräknas. Om delentreprenadernas sammanlagda värde är minst lika högt som tröskelvärdet, tillämpas denna förordning på varje delentreprenad.

En upphandlingsenhet kan dock avvika från bestämmelserna i 1 och 2 mom. i fråga om delentreprenader vilkas kostnadskalkyl exklusive mervärdesskatt underskrider 1 000 000 ecu, om det sammanlagda värdet av dessa delentreprenader utgör högst 20 procent av byggnadsarbetets sammanlagda värde.

9 §Förbud att kringgå bestämmelserna

En upphandling får inte delas upp eller beräknas med exceptionella metoder eller en varu- eller tjänsteupphandling kombineras med en byggnadsentreprenad i syfte att undgå tillämpning av bestämmelserna i denna förordning. Ett ramavtal får inte användas för att begränsa konkurrensen.

2 kap.Upphandling

10 §Val av upphandlingsförfarande

En upphandlingsenhet som har för avsikt att upphandla varor eller sådana tjänster som förtecknats i bilaga A, att arrangera en formgivningstävling eller att utföra ett byggnadsprojekt skall tillämpa öppet eller selektivt eller förhandlat förfarande. Om anbudstävlan skall en annons ( upphandlingsannons ) publiceras. Det är också möjligt att annonsera om anbudstävlan med en periodisk annons eller med en annons om att ett leverantörsregister kommer att användas.

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras skall de leverantörer som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som anmält sig. Då leverantörsregistret används skall deltagarna väljas ut bland dem som införts i registret, om det har annonserats om anbudstävlan genom en annons om leverantörsregistret.

Då kandidater väljs för selektivt eller förhandlat förfarande skall objektiva och icke-diskriminerande grunder och regler iakttas. Som grund kan användas bestämmelserna om val av anbudsgivare i förordningen om sådan upphandling av varor, tjänster och byggnadsentreprenader som överstiger tröskelvärdet (380/1998). Kriterierna skall finnas tillgängliga för leverantörerna. Antalet anbudsgivare kan begränsas till en nivå som är motiverad med beaktande av ifrågavarande upphandlingsförfarandes särdrag och tillbudsstående resurser. Antalet anbudsgivare skall dock med hänsyn till upphandlingens omfattning och art vara tillräckligt för att åstadkomma konkurrens.

Om tillräckligt många anbud inte har kommit in vid öppet förfarande eller tillräckligt många inte har anmält sig till selektivt eller förhandlat förfarande, kan anbudsbegäran eller uppmaning att lämna anbudsansökan sändas också till sådana leverantörer som upphandlingsenheten väljer. Bestämmelserna om annonsering och bestämmelserna om förfarandet i 24―25 § skall dock iakttas.

11 §Upphandlingsförfarande

Vid användning av öppet eller selektivt förfarande eller förhandlat förfarande skall en upphandlingsannons publiceras. Någon upphandlingsannons behöver dock inte publiceras, om vid ett tidigare förfarande inga som helst anbud har kommit in, anbuden inte har motsvarat villkoren i anbudsbegäran eller de på något annat sätt har varit olämpliga för det tänkta ändamålet, och om de kontraktsvillkor som angetts i en annons som publicerats i fråga om ett tidigare förfarande inte ändras i någon väsentlig grad.

12 §Direkt upphandlingsförfarande

Upphandlingsenheten kan välja öppet eller selektivt förfarande eller förhandlat förfarande utan att publicera någon upphandlingsannons om

1)

kontraktet endast sluts för forskning, experiment, produktutveckling eller i vetenskapligt syfte och inte för att säkerställa ekonomisk lönsamhet eller täcka forskningsoch utvecklingskostnader och ett dylikt upphandlingskontrakt inte senare begränsar konkurrensförutsättningen av motsvarande kontrakt,

2)

endast en viss leverantör kan leverera varan eller utföra tjänsten eller genomföra entreprenaden av tekniska eller konstnärliga skäl eller av skäl som anknyter till skyddandet av ensamrätt,

3)

det är absolut nödvändigt att ingå kontraktet och det är omöjligt att iaktta tidsfristerna för öppet förfarande eller selektivt förfarande på grund av synnerlig brådska som inte beror på upphandlingsenheten och som är en följd av orsaker som var omöjliga att förutse på förhand,

4)

det varuupphandlingskontrakt som skall slutas med den ursprungliga leverantören är en tilläggsbeställning vars syfte är att delvis ersätta en tidigare leverans eller utrustning eller att utvidga leveranser eller befintliga utrustningar, och byte av leverantör skulle leda till upphandling av material med annorlunda tekniska egenskaper vilket skulle medföra oförenlighet eller oproportionerligt stora tekniska svårigheter vid användning och underhåll av produkterna,

5)

byggnadsentreprenadskontraktet eller upphandlingen av en tjänst hos den ursprungliga leverantören är en tilläggsentreprenad eller tilläggstjänst som inte ingick i det ursprungliga kontraktet och som av skäl som inte kunde förutses har visat sig nödvändig för att entreprenaden skall kunna genomföras eller tjänsten utföras i enlighet med vad som från början har fastställts, och tilläggsentreprenaden eller tilläggstjänsten av tekniska eller ekonomiska skäl inte kan avskiljas från huvudkontraktet utan stora olägenheter för upphandlingsenheten eller tilläggsentreprenaden eller tilläggstjänsten, också om den kan avskiljas från genomförandet av det ursprungliga kontraktet, är absolut nödvändig för att slutföra kontraktet,

6)

det är fråga om ett nytt byggnads-entreprenadskontrakt som skall ingås med den ursprungliga entreprenören men det är dock en upprepning av en tidigare entreprenad, och det ursprungliga kontraktet har slutits efter en annons om anbudstävlan. I annonsen om den tidigare upphandlingen skall anges att förhandlat förfarande eventuellt används senare och värdet av nya byggnadsarbeten skall beaktas vid beräkningen av totalvärdet av det tidigare kontraktet,

7)

en vara upphandlas till ett offentligt noterat marknadspris,

8)

upphandlingskontraktet ingås utgående från ett ramavtal som har uppgjorts enligt denna förordning,

9)

varuupphandlingen görs exceptionellt förmånligt genom att ett särskilt förmånligt anbud som gäller endast en kort tid utnyttjas och detta anbud är betydligt lägre än de normala marknadspriserna,

10)

varuupphandlingen görs exceptionellt förmånligt i samband med att leverantören lägger ned sin affärsrörelse, eller om

11)

en tjänsteupphandling görs utgående från en formgivningstävling, som har arrangerats i enlighet med denna förordning, och upphandlingen enligt de regler som skall följas skall göras med den som vinner tävlingen, eller om vinnarna är flera, med någon av dem. I det senare fallet skall alla vinnare kallas att delta i förhandlingarna.

13 §Periodisk annons som en annons om anbudstävlan

Om det i förväg meddelas om upphandling och anbudstävlan genom en periodisk annons som samtidigt är en upphandlingsannons, skall i denna specificeras den varueller tjänsteupphandling eller de byggnadsentreprenader som är under planering samt nämnas huruvida selektivt eller förhandlat förfarande skall användas. Vidare skall det nämnas att ingen ny annons om anbudstävlan kommer att publiceras. Anmälningarna till anbudstävlan skall begäras skriftligen.

Valet av anbudsgivare eller förhandlingsdeltagare får inte ske innan alla kandidater, efter det att detaljerade uppgifter om upphandlingen har avsänts, har ombetts bekräfta ett eventuellt deltagande i anbudstävlan eller förhandlingarna. Bekräftelse skall begäras inom ett år efter det att den periodiska annonsen har publicerats.

3 kap.Annonsering om upphandling

14 §Innehållet i annonseringsskyldigheten

Upphandlingsenheten skall upprätta och för publicering sända en periodisk annons, en upphandlingsannons, en annons i efterhand, en annons om att leverantörsregistret kommer att inrättas och användas eller en annons om formgivningstävling i enlighet med bestämmelserna i detta kapitel.

Annonserna skall i finsk- eller svenskspråkig form tillställas den enhet som handelsoch industriministeriet har anvisat för detta för att publiceras i Finland samt för vidarebefordran till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Avsändningsdagen skall nämnas i annonsen. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa annonsernas avsändningsdag. Annonserna får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om innehållet i annonserna samt om utformningen och avsändningen av dem för publicering.

15 §Periodisk annons

Upphandlingsenheten skall minst en gång om året publicera en periodisk annons av vilken, för varje produktgrupp och i fråga om upphandling av tjänster för varje huvudkategori av tjänster enligt bilaga A, framgår de varu- och tjänsteupphandlingar till ett värde av minst 750 000 ecu som enligt planerna skall genomföras under det följande året. Upphandlingsenheten skall också med en periodisk annons, som publiceras så snabbt som möjligt sedan beslut om att inleda planering av en byggnadsentreprenad har fattats, informera om de väsentliga uppgifter som gäller planerade byggnadsentreprenader som åtminstone når upp till tröskelvärdet.

När det är fråga om betydande projekt kan de periodiska annonserna kompletteras utan att uppgifterna i den tidigare annonsen upprepas, om det i annonserna klart meddelas att de är tilläggsannonser.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om indelningen i produktgrupper.

16 §Annons i efterhand

Upphandlingsenheten skall inom två månader efter det att kontraktet slutits eller formgivningstävlingen avslutats sända in en annons i efterhand om kontraktet eller om det vinnande anbudet eller tävlingsbidraget. Den del av annonsen som skall publiceras får inte innehålla uppgifter vars publicerande strider mot allmänt intresse eller kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, motiverade affärsintressen eller en sund konkurrens.

I en annons som gäller tjänster som räknas upp i bilaga B skall anges om annonsen får publiceras.

4 kap.Leverantörsregister och formgivnings- tävling

17 §Registreringsvillkor

Upphandlingsenheten kan föra register över leverantörer. Alla de varuleverantörer, tjänsteleverantörer och byggnadsentreprenörer som uppfyller de allmänna registreringsvillkor som upphandlingsenheten har ställt skall godkännas i registret.

Leverantörsregistret skall användas utgående från opartiska regler och bedömningsgrunder som upphandlingsenheten har utarbetat. I leverantörsregistret kan olika klassificeringar användas. Villkoren för klassificering eller godkännande får inte vara diskriminerande. I villkoren skall hänvisas till europeiska standarder om det är möjligt att använda dem. Upphandlingsenheterna kan också utnyttja leverantörsregister som förs av andra upphandlingsenheter eller sammanslutningar och om så sker skall dessa register nämnas i annonsen om upphandling. Reglerna, bedömningskriterierna och registreringsvillkoren för registret kan vid behov uppdateras.

För varu- eller tjänsteleverantörerna och byggnadsentreprenörerna skall uppställas enhetliga registreringsvillkor i fråga om administration, teknik och finansiering. Opartiska tester som någon har låtit göra innan ansökan om registrering lämnades in och annat motsvarande material skall godkännas som bevis.

På begäran skall uppgifter lämnas om leverantörsregistret och om registreringsvillkoren.

18 §Registreringsförfarandet

En ansökan om att bli införd i leverantörsregistret skall behandlas inom sex månader från det ansökan lämnades in. Behandlingstiden kan förlängas om det finns grundad anledning och i så fall skall upphandlingsenheten inom två månader från det ansökan lämnades in underrätta sökanden om den förlängda tiden samt motiveringen till den och datum när beslutet kommer att fattas.

Upphandlingsenheten skall inom skälig tid meddela sökanden om beslutet på ansökan. Sökande som får avslag på sin ansökan skall meddelas orsakerna till detta. Avslag skall grunda sig på de registreringsuppgifter som nämns i 17 §.

Ur leverantörsregistret kan en sådan leverantör avföras som inte längre uppfyller de uppställda villkoren. Detta skall dock föregås av ett skriftligt meddelande till leverantören där grunderna för avförandet nämns.

19 §Meddelande om upprättande av leverantörsregister

Den annons om upprättandet och användningen av ett leverantörsregister som skall uppgöras och publiceras på det sätt som bestäms i 14 § skall innehålla upplysningar om ändamålet med leverantörsregistret och om var tillämpliga regler finns att få. Om avsikten är att leverantörsregistret skall användas i mera än tre år, skall det årligen annonseras om användning av registret.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om de annonser som gäller registret.

20 §Formgivningstävling

Som formgivningstävling enligt denna förordning anses en formgivningstävling

1)

som leder till en tjänsteupphandling till ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet, eller

2)

i vilken priser delas ut eller arvoden betalas till deltagarna till ett sammanlagt värde som motsvarar minst tröskelvärdet.

Möjligheten att delta i en formgivningstävling får inte begränsas geografiskt eller med hänvisning till att deltagarna skall vara antingen fysiska eller juridiska personer.

Om antalet deltagare i en formgivningstävling begränsas, skall upphandlingsenheten fastställa klara och icke-diskriminerande kriterier för valet av deltagare. Antalet kandidater som inbjuds att delta skall under alla omständigheter vara så stort att verklig konkurrens säkerställs.

21 §Formgivningstävlingars jury

Juryn vid formgivningstävlingar skall uteslutande bestå av fysiska personer utan anknytning till tävlingsdeltagarna. Om det krävs särskilda yrkesmässiga kvalifikationer av tävlingsdeltagarna, skall minst en tredjedel av jurymedlemmarna ha samma eller likvärdiga kvalifikationer.

Juryn skall vara oberoende i sina beslut och yttranden. Besluten och yttrandena skall grunda sig på tävlingsbidrag som inlämnats anonymt och endast på de kriterier som angivits i upphandlingsannonserna.

5 kap.Tidsfrister och inbegäran av anbud

22 §Tidsfrister vid öppet förfarande

Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar från det annonsen har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat en periodisk annons som har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer senast 52 dagar och tidigast 12 månader innan annonsen om upphandlingen publiceras, kan anbudstiden förkortas. Den förkortade anbudstiden skall då vara tillräckligt lång för att anbud skall kunna utarbetas som svar på anbudsbegäran. Den förkortade anbudstiden skall dock vara minst 22 dagar. För att anbudstiden skall kunna förkortas förutsätts dessutom att i den periodiska annonsen har getts alla de uppgifter som krävs av en upphandlingsannons som gäller öppet förfarande och som man kände till när den periodiska annonsen utarbetades.

23 §Tidsfrister vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras

Vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras skall för de leverantörer som så önskar reserveras minst 22 dagar för inlämnande av anbudsansökan. Tidsfristen räknas från den tidpunkt då annonsen har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer eller från den tidpunkt då en begäran om bekräftelse enligt 13 § 2 mom. har sänts till kandidaterna.

Upphandlingsenheten kan komma överens om anbudstiden med de utvalda kandidaterna. Alla kandidater skall ges samma tid att lämna anbud. Om någon överenskommelse inte kan träffas om anbudstiden, skall upphandlingsenheten ställa en anbudstid, som skall vara minst 10 dagar. Om inlämnandet av anbud förutsätter att omfattande handlingar undersöks, besök på platsen görs eller andra dokument som hänför sig till avtalshandlingarna genomgås på platsen, skall dessa omständigheter beaktas när anbudstiden ställs.

24 §Inbegäran av anbud

Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan vid selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras skall anbud begäras samtidigt och skriftligen. Till anbudsbegäran skall fogas förfrågningsunderlaget jämte kompletterande handlingar. Anbudsbegäran skall innehålla åtminstone följande uppgifter:

1)

adressen till det ställe där kompletterande handlingar som hänför sig till anbudsbegäran kan begäras, sista dagen för framställande av en sådan begäran samt eventuella avgifter för handlingarna samt betalningssättet,

2)

datum och adress för lämnande av anbud samt det språk på vilket anbudet skall avfattas eller alternativa språk,

3)

hänvisning till en publicerad upphandlingsannons,

4)

omnämnande om vilka handlingar som eventuellt skall bifogas,

5)

kriterierna för valet av anbud, om dessa inte har angetts i upphandlingsannonsen,

6)

övriga specialvillkor som sammanhänger med slutandet av ett kontrakt.

För anbudsbegäran skall så snabba kommunikations medier som möjligt användas. Upphandlingsenheten skall sända förfrågningsunderlaget och de handlingar som kompletterar det till leverantörerna i regel inom sex dagar från den dag då begäran mottogs. Om tilläggsinformation i anslutning till förfrågningsunderlaget har begärts i tid, skall upphandlingsenheten sända den senast sex dagar innan anbudstiden går ut.

Om anbudsgivningen kräver att omfattande handlingar undersöks, att ett besök görs på platsen eller att andra handlingar som hänför sig till förfrågningsunderlaget gås igenom på platsen, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.

Förfrågningsunderlaget jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något annat av Europeiska gemenskapernas officiella språk.

25 §Anbudsansökan och givande av anbud

Anbudsansökan skall göras så snabbt som möjligt antingen skriftligen, per telefon eller med elektroniska medel. Om anbudsansökan görs per telefon, skall bekräftelse avsändas per brev som har avsänts innan de tidsfrister som har ställts för anbudsansökan går ut.

Ett anbud skall ges skriftligen eller, om upphandlingsenheten beslutar detta, med elektroniska medel. Om anbudet ges med elektroniska medel, skall upphandlingsenheten säkerställa att uppgifterna förblir konfidentiella under hela den tid upphandlingsförfarandet pågår. Anbuden får inte öppnas innan anbudstiden har gått ut.

6 kap.Tekniska krav och val av anbud

26 §Tekniska specifikationer

De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i förfrågningsunderlaget eller i de övriga handlingarna. Om det finns europeiska specifikationer skall de tekniska specifikationerna anges genom hänvisningar till dessa. Bindande nationella tekniska föreskrifter kan dock iakttas, om de stämmer överens med Europeiska gemenskapernas lagstiftning.

Upphandlingsenheten skall definiera de tilläggsspecifikationer som behövs för att komplettera de europeiska specifikationerna eller andra standarder. Härvid skall de specifikationer som gäller prestationskrav ges företräde framom de specifikationer som gäller planering och beskrivning av egenskaper. Från detta kan avvikelse dock göras, om upphandlingsenheten av opartiska skäl anser att de specifikationer som gäller prestationskraven är oändamålsenliga med tanke på syftet med kontraktet.

Tekniska specifikationer får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, och så att de på denna grund gynnar eller gallrar bort vissa anbudsgivare, ifall det inte är motiverat att utarbeta tekniska specifikationer på det sätt som beskrivits ovan av orsaker som beror på föremålet för upphandlingen. Varumärken, patent, typbeteckningar, specifikt ursprung för eller specifik produktion av varan får nämnas i tekniska specifikationer endast om föremålet för upphandlingen inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av uttrycket "eller likvärdig".

27 §Avvikelse från europeiska specifikationer

En upphandlingsenhet får avvika från bestämmelserna i 26 §, om

1)

det tekniskt inte är möjligt att tillräckligt noggrant konstatera att en produkt stämmer överens med de europeiska specifikationerna,

2)

tillämpningen av bestämmelserna skulle förhindra tillämpningen av rådets direktiv om inledningsskedet av det ömsesidiga erkännandet av typgodkännande för teleterminalutrustning (86/361/EEG), eller rådets beslut om standardisering inom området informationsteknologi och telekommunikation (87/95/EEG),

3)

användningen av de europeiska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa varor som är oförenliga med de anordningar som redan är i bruk, eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter; det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att enligt ett skriftligt handlingsprogram gå över till europeiska specifikationer inom en viss tid,

4)

den europeiska specifikationen i fråga inte lämpar sig för det önskade ändamålet eller den tekniska utveckling som skett sedan specifikationen togs i bruk inte beaktas i den. De upphandlingsenheter som tillämpar denna avvikelse skall meddela vederbörande standardiseringsorganisation eller annat behörigt organ skälen till att den europeiska specifikationen inte anses ändamålsenlig samt begära att specifikationen granskas, eller om

5)

det som skall upphandlas är en produkt av sådan nyskapande karaktär att det inte är ändamålsenligt att använda europeiska specifikationer.

I upphandlingsannonsen eller i den periodiska annons som skall användas som annons för anbudstävlan skall i mån av möjlighet meddelas med stöd av vilken av de i 1 mom. avsedda grunderna upphandlingsenheten har avvikit från bestämmelserna i 26 §.

28 §Informerande om specifikationer

Upphandlingsenheten skall på begäran ge leverantörerna eller byggnadsentreprenörerna de tekniska specifikationer som enheten regelbundet hänvisar till i sina varu- eller tjänsteupphandlingskontrakt eller byggnadsentreprenadskontrakt eller som enheten har för avsikt att hänvisa till när den sluter sådana kontrakt om vilka en periodisk annons publiceras. Om specifikationerna grundar sig på handlingar som är allmänt tillgängliga, räcker det med en hänvisning till dessa handlingar.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer när denna förordning tillämpas.

29 §Kriterierna för val av anbud

Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för upphandlingen eller det anbud som har det lägsta priset. Kriterierna för en totalekonomisk bedömning kan vara till exempel pris, leveranstid, driftskostnader, kvalitet, livslängdskostnader, estetiska eller funktionella egenskaper, tekniska företräden, underhållsservice, tekniskt stöd och de miljökostnader som föremålet för upphandlingen ger upphov till.

Då kriteriet för valet är att anbudet skall vara det totalekonomiskt förmånligaste, skall i upphandlingsannonsen eller i förfrågningsunderlaget nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då anbudet antas. Bedömningsgrunderna skall härvid, om möjligt, anges i viktighetsordning.

30 §Anbud från tredje land

Ett anbud som getts i fråga om ett kontrakt som gäller varuupphandling kan förkastas, om andelen av de produkter som härstammar från tredje land och som har definierats i rådets förordning (EEG) nr 2913/92 om inrättandet av en tullkodex för gemenskapen är större än 50 % av totalvärdet av de produkter som ingår i anbudet. Som sådana produkter anses också programvaror som används i telenätutrustningar.

När två eller flera anbud är likvärdiga enligt bedömningsgrunderna i 29 § skall det anbud ges företräde som inte kan förkastas enligt 1 mom. Priserna på anbuden skall anses ha samma värde, om skillnaden mellan dem utgör högst tre procent. Ett anbud får dock inte ges företräde, om godkännandet av det medför en skyldighet för upphandlingsenheten att skaffa produkter som till sina tekniska egenskaper är olika dem som redan är i bruk, vilket skulle medföra oförenlighet eller tekniska svårigheter i samband med användningen eller underhållet av produkterna eller orimliga kostnader.

Vad som bestäms i 1 och 2 mom. tillämpas inte på anbud som innehåller produkter som härstammar från sådana tredje länder med vilka Europeiska gemenskapen har ingått ett multilateralt eller ett bilateralt avtal för att säkerställa att gemenskapens företag garanteras likvärdigt och faktiskt tillträde till marknaderna i dessa tredje länder.

31 §Framförande av alternativ

Då en upphandlingsenhet som bedömningsgrund använder totalekonomisk fördelaktighet kan den godkänna alternativ som en anbudsgivare framfört, om de uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för framförande av alternativ skall nämnas i förfrågningsunderlaget. Förbud mot framförande av alternativ skall nämnas i förfrågningsunderlaget.

Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med europeiska specifikationer eller sådana nationella tekniska specifikationer som har erkänts överensstämma med de väsentliga kraven i rådets direktiv 89/106/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om byggprodukter.

32 §Exceptionellt lågt anbudspris

Om anbudspriset, med hänsyn till den vara eller tjänst som skall upphandlas eller det byggnadsprojekt som skall realiseras, förefaller exceptionellt lågt och upphandlingsenheten av den orsaken överväger att avslå anbudet, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslutet om upphandling fattas och begära en skriftlig utredning av leverantören om grunderna för anbudet. Upphandlingsenheten kan ställa en rimlig tidsfrist för givandet av en tilläggsutredning. Anbudsgivaren skall underrättas om vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.

Ett anbud kan godkännas om det grundar sig på exceptionellt förmånliga arbets-, byggnads- eller produktionsmetoder eller tekniska lösningar, andra exceptionellt förmånliga förhållanden för anbudsgivaren eller originaliteten hos den produkt eller det arbete som anbudsgivaren föreslår.

Ett exceptionellt lågt anbud som beror på statligt stöd kan endast avslås, om anbudsgivaren på begäran inte kan påvisa att stödet i fråga har anmälts till Europeiska gemenskapernas kommission i enlighet med fördraget om upprättande av Europeiska gemenskapen eller har godkänts av kommissionen. Upphandlingsenheten skall meddela kommissionen att anbudet har avslagits.

33 §Underleveranser och underentreprenader samt anbudsgivning i grupp

I anbudet skall de leveranser som eventuellt utförs som underleveranser eller underentreprenader specificeras, om dylik specifikation har förutsatts i förfrågningsunderlaget. Ett dylikt meddelande minskar dock inte huvudavtalspartens ansvar.

Leverantörerna kan lämna anbud eller förhandla i grupp. För anbudsgivningen eller förhandlandet får ingen särskild juridisk form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten, om det är nödvändigt att gruppen har en viss juridisk form för att avtalet skall kunna fullgöras på behörigt sätt. En juridisk person skall på begäran i sitt anbud eller sin anbudsansökan uppge namnet på de personer som svarar för utförandet av tjänsterna och deras yrkeskompetens.

7 kap.Särskilda bestämmelser

34 §Arbetarskydd och arbetsvillkor

En upphandlingsenhet bör i förfrågningsunderlaget nämna de myndigheter hos vilka anbudsgivaren kan få information om de förpliktelser i fråga om arbetarskydd och arbetsvillkor i Finland som skall iakttas på arbetsplatsen. Upphandlingsenheten skall kräva att de anbudsgivare eller andra som deltar i upphandlingsförfarandet meddelar att de i sina anbud har beaktat dessa förpliktelser som följer av den finska lagstiftningen. De bestämmelser som gäller granskning av exceptionellt förmånliga anbud skall dock iakttas.

35 §Rättsskyddsmedel

På ett upphandlingsförfarande som avses i denna förordning tillämpas 8―12 § lagen om offentlig upphandling.

36 §Bevisningsförfarande

Upphandlingsenheten kan med jämna mellanrum låta undersöka sitt upphandlingsförfarande och sin upphandlingspraxis som hör till tillämpningsområdet för denna förordning för att få bevis på att dessa förfaranden och denna praxis stämmer överens med Europeiska gemenskapens rätt vad gäller offentlig upphandling.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om bevisningsförfarandet.

37 §Förvaring av uppgifter och skyldighet att informera

Upphandlingsenheten skall under fyra år från den tidpunkt då kontraktet ingicks i fråga om respektive upphandling förvara följande uppgifter, utgående från vilka enheten kan motivera sina beslut och vilka den på begäran skall tillställa handels- och industriministeriet eller kommissionen:

1)

kriterierna för val av leverantörer och grunderna för godkännande av anbud,

2)

avvikelse från tillämpningen av europeiska specifikationer i de fall som avses i 27 §,

3)

grunderna för bruket av direkt upphandlingsförfarande,

4)

annan avvikelse från de förfaranden som gäller tekniska krav, upphandlingsförfaranden och annonsering samt valet av anbudsgivare och anbud, om avvikelsen kan motiveras enligt denna förordning.

Upphandlingsenheten skall utan dröjsmål meddela vederbörande leverantörer eller byggnadsentreprenörer ett beslut som gäller slutande av ett upphandlingskontrakt. På begäran skall meddelandet ges skriftligen.

Upphandlingsenheten skall, sedan den har mottagit en skriftlig begäran, utan dröjsmål meddela kandidaten och anbudsgivaren grunderna för att dennes anbudsansökan eller anbud har avslagits, samt om det är fråga om en anbudsgivare som har gett ett godtagbart anbud, det vinnande anbudets egenskaper och relativa fördelar samt namnet på den anbudsgivare som har valts till avtalspart.

Upphandlingsenheten behöver dock inte ge de uppgifter som avses i 3 mom. och som gäller slutande av ett kontrakt, om publicerandet av dem försvårar verkställandet av lagar eller annars strider mot allmänt intresse eller skadar företagens affärsintressen eller begränsar den sunda konkurrensen mellan leverantörerna.

38 §Statistikuppgifter

Upphandlingsenheterna skall varje år före utgången av maj för statistikföring meddela handels- och industriministeriet eller en annan myndighet som ministeriet har bestämt de uppgifter om sina upphandlingar som avses i 2 mom.

Uppgifterna om upphandlingar enligt denna förordning skall grupperas enligt upphandlingsförfarande, produkt, tjänstekategori och valda leverantörers nationalitet. Samma utredning skall lämnas om genomförda byggnadsentreprenader. Dessutom skall upphandlingsenheten meddela antalet och värdet av de upphandlingar som underskrider tröskelvärdena specificerade enligt basservicefunktionerna i 4 §.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om lämnande av statistikuppgifter.

39 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1998.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 28 juni 1994 om upphandling som överstiger tröskelvärdet av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna (567/1994) jämte ändringar.

Rådets direktiv 93/38/EEG, EGT Nr L 199, 9.8.1993, s. 84, Europaparlamentets och rådets direktiv 98/4/EG, EGT Nr L 101, 1.4.1998, s. 1.

Helsingfors den 29 maj 1998

Republikens President MARTTI AHTISAARIHandels- och industriminister Antti Kalliomäki

Bilagor A-C

Till början av sidan