Förordning om sådan upphandling av varor, tjänster och byggnadsentreprenader som överstiger tröskelvärdet
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 380/1998
- Ursprunglig publikation
- Häfte 53/1998 (Publicerad 4.6.1998)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av handels- och industriministern stadgas med stöd av 3 § lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/1992), sådant detta lagrum lyder i lag 1247/1997:
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde och tröskelvärden
Utöver vad som bestäms i lagen om offentlig upphandling (1505/1992) tillämpas denna förordning på sådan varu- eller tjänsteupphandling vars förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst ett belopp som motsvarar 200 000 särskilda dragningsrättigheter (SDR) uttryckt i ecu ( tröskelvärde ) när en i denna förordning avsedd förhands- eller upphandlingsannons publiceras samt på sådana upphandlingskontrakt för byggnadsarbeten vilkas förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst ett belopp som motsvarar 5 000 000 särskilda dragningsrättigheter uttryckt i ecu (tröskelvärde) när en i denna förordning avsedd förhands- eller upphandlingsannons publiceras och vilka utförs eller ingås av upphandlingsenheter som avses i 2 § 1 mom. 1, 2 och 4 punkten lagen om offentlig upphandling.
Med avvikelse från vad som bestäms i 1 mom. tillämpas vid upphandling av varor och tjänster som görs av de statliga centralförvaltningsmyndigheter som nämns i bilaga D ett tröskelvärde som är ett belopp som motsvarar 130 000 särskilda dragningsrättigheter uttryckt i ecu.
Denna förordning tillämpas dessutom på formgivningstävlingar som arrangeras av de upphandlingsenheter som avses i 2 § 1 mom. 1, 2 och 4 punkten lagen om offentlig upphandling, om de arrangeras som en del av ett sådant förfarande som leder till att ett kontrakt om upphandling av tjänster ingås och vars förhandsvärde exklusive mervärdesskatt är minst så högt som tröskelvärdena i denna paragraf eller där det sammanräknade värdet av de priser som ges deltagarna och de arvoden som betalas ut är minst lika högt som de i denna paragraf nämnda tröskelvärdena.
Handels- och industriministeriet meddelar årligen de ovan nämnda tröskelvärdena i markbelopp.
2 §Lämplighet för vissa byggnadsentreprenader
Utöver vad som bestäms i 1 § tillämpas bestämmelserna i denna förordning på ett sådant kontrakt om byggnadsentreprenader som till sitt förhandsvärde är minst lika högt som tröskelvärdet och som sluts av upphandlingsenheter som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten lagen om offentlig upphandling, när sådana enheter som nämns i 2 § 1 mom. 1, 2 eller 4 punkten i nämnda lag för en upphandling beviljar ett stöd som till beloppet utgör över hälften av värdet på upphandlingen. De upphandlingsenheter som beviljar stöd skall se till att stödtagaren följer bestämmelserna i förordningen.
Sådana kontrakt som avses i 1 mom. är endast de kontrakt som hör till klass 50, grupp 502 av NACE-nomenklaturen i bilaga C samt de kontrakt som gäller uppförande av sjukhus, anläggningar för sport, rekreation och fritid samt skol-, högskole- och förvaltningsbyggnader samt upphandling av tjänster med anknytning till dessa.
3 §Lämplighet för vissa upphandlingar av tjänster
Bestämmelserna om tjänsteupphandling tillämpas på kontraktet, om avsikten är att både varor och tjänster skall upphandlas genom ett kontrakt och tjänsternas värde överstiger varornas.
Vid upphandling av enbart tjänster som förtecknats i bilaga B eller vid upphandling av sådana tjänster tillsammans med tjänster som förtecknats i bilaga A på så sätt att värdet av tjänsterna enligt bilaga B överstiger värdet av tjänsterna enligt bilaga A, tillämpas denna förordning endast när det gäller bestämmelserna om annons i efterhand och om tekniska specifikationer.
Denna förordning gäller dock inte upphandling av tjänster hos en annan upphandlingsenhet på basis av ensamrätt som denna enhet beviljats genom en lag, förordning eller administrativ bestämmelse som stämmer överens med Europeiska gemenskapens lagstiftning.
Om en upphandlingsenhet som avses i 2 § 1 mom. lagen om offentlig upphandling beviljar en annan enhet än en sådan som tjänstgör som upphandlingsenhet särskilda rättigheter eller ensamrätt att bedriva offentlig serviceverksamhet, skall det samtidigt bestämmas att denna enhet i sin varuupphandling skall tillämpa icke-diskriminerande villkor och valkriterier.
4 §Undantag från tillämpningsområdet
Denna förordning gäller varken sådan upphandling på vilken tillämpas förordningen om upphandling som överstiger tröskelvärdet av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna (381/1998) eller sådan upphandling på vilken tillämpas förordningen om upphandlingar på vilka lagen om offentlig upphandling inte tillämpas (342/1994).
Försvarsministeriet beslutar för försvarsförvaltningens vidkommande och inrikesministeriet för gränsbevakningsväsendets vidkommande i enlighet med artikel 223 i fördraget om Europeiska gemenskapen vad som skall anses som sådan upphandling som avses i 1 § 2 mom. 2 punkten lagen om offentlig upphandling.
5 §Definitioner
I denna förordning avses med
varuupphandlingskontrakt ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och en varuleverantör, vilket omfattar köp, hyra, leasing, upphandling på avbetalning med eller utan köpoption av en vara; kontraktet kan vidare omfatta montering eller installation,
ramavtal ett skriftligt avtal som en upphandlingsenhet ingår med en eller flera varueller tjänsteleverantörer eller byggnadsentreprenörer i syfte att fastställa priser, kvantiteter eller andra villkor för en upphandling som skall göras under en viss period,
tjänsteupphandlingskontrakt med de begränsningar som ingår i 2 mom. ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och den som tillhandahåller en tjänst, vilket gäller köp av tjänster,
kontrakt om offentliga byggnadsentreprenader ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde mellan en upphandlingsenhet och en entreprenör, i vilket entreprenören förbinder sig att utföra eller både projektera och utföra eller på något annat sätt genomföra ett överenskommet byggnadsarbete, som kan gälla ett arbete eller ett helt byggnadsprojekt i en bransch som nämns i bilaga C; med byggnadsentreprenad avses ett husbyggnads- och anläggningsarbete eller rivningsarbete som utgör en ekonomisk eller teknisk helhet samt med koncessionsavtal om offentliga byggnadsentreprenader ett kontrakt av samma typ som det som anges ovan, förutom att ersättningen för utförda arbeten består antingen enbart av rätten att nyttja anläggningen eller av en kombination av denna rätt och entreprenadspriset,
öppet förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket alla de leverantörer som så önskar kan lämna in anbud,
selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheten begär anbud av vissa kandidater som valts ut bland dem som anmält sig till anbudsgivningen,
förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheten tillfrågar vissa utvalda leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem,
formgivningstävling ett förfarande, vid vilket upphandlingsenheterna kan skaffa ett sådant underlag eller en sådan modell för regionplanering eller stadsplanering samt för arkitektur, markanvändning eller databehandling som väljs av en jury på basis av en tävling; vid tävlingen kan priser delas ut,
anknutet företag ett företag i vilket den som får ett koncessionsavtal om offentliga byggnadsentreprenader antingen direkt eller indirekt har bestämmande inflytande eller ett företag som har bestämmande inflytande i den som har fått ett koncessionsavtal eller ett företag som tillsammans med den som har fått ett koncessionsavtal lyder under ett annat företags bestämmande inflytande utgående från innehav, finansieringsandel eller stadgar som gäller företaget; ett företag anses ha bestämmande inflytande i ett annat företag när det direkt eller indirekt äger majoriteten av detta företags aktiekapital, råder över majoriteten av den rösträtt som grundar sig på företagets aktier eller kan utnämna mera än hälften av medlemmarna i företagets förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan;
europeiska specifikationer, nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer.
Med tjänsteupphandlingskontrakt som nämns i 1 mom. 3 punkten avses inte
kontrakt om förvärv eller hyrning av fast egendom, byggnader eller rättigheter i anslutning till sådana oberoende av finansieringsformen eller betalningssättet; denna förordning tillämpas dock på ett kontrakt om finansiella tjänster, oberoende av vilken form det har, när det sluts i samband med ett dylikt förvärvs- eller hyreskontrakt,
kontrakt om anskaffning, utvecklande, produktion eller samproduktion av programmaterial eller kontrakt om sändningstid vilka ingås av idkare av televisions- eller radioverksamhet,
kontrakt om telefon-, telex-, mobiltelefon-, personsöknings- eller satellittjänster,
kontrakt om skiljeförfarande eller förlikningstjänster,
kontrakt som gäller finansiella tjänster i anknytning till emittering, anskaffning, försäljning eller överföring av värdepapper eller andra finansiella instrument eller Finlands Banks tjänster,
anställningsavtal, eller
kontrakt om annan forskning och produktutveckling än sådan som uteslutande är till nytta för upphandlingsenheten i dess affärsverksamhet och vars kostnader upphandlingsenheten står för.
6 §Beräkning av förhandsvärdet av ett kontrakt
Grund för beräkningen av förhandsvärdet av ett varu- eller tjänsteupphandlingskontrakt är kontraktets totala värde eller den totala ersättning som skall betalas till leverantören. Förhandsvärdet i byggnadsentreprenader är kostnadskalkylen för byggnadsarbetet exklusive mervärdesskatt. I byggnadsentreprenadens värde inräknas också värdet av de varuleveranser som upphandlingsenheten gör till entreprenören för att entreprenaden skall kunna genomföras.
När förhandsvärdet för följande tjänsteupphandlingskontrakt beräknas skall i tillämpliga delar beaktas
försäkringspremier som skall betalas för försäkringstjänster,
avgifter, provisioner, räntor och andra ersättningar som skall betalas för banktjänster och andra finansiella tjänster,
avgifter eller provisioner som skall betalas i fråga om kontrakt som inbegriper projektering.
Då förhandsvärdet av kontraktet bestäms skall options- och förlängningsklausuler som eventuellt ingår i kontraktet också beaktas. Som grund för fastställandet av kontraktets värde skall användas kontraktets största möjliga totalvärde inklusive options- och förlängningsklausuler.
7 §Beräkning av förhandsvärdet av vissa kontrakt
När det gäller varuupphandlingskontrakt om hyra, leasing eller upphandling på avbetalning skall grunden för beräkning av förhandsvärdet vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden för ett tidsbundet kontrakt som gäller högst 12 månader. För kontrakt på längre tid än så beräknas värdet på basis av totalkostnaderna för kontraktet, inklusive förhandsrestvärdet för det. Grund för beräkningen av värdet av ett kontrakt som gäller tills vidare eller för obestämd tid är kontraktets månatliga värde multiplicerat med talet 48.
Om något helhetspris inte framgår av tjänsteupphandlingskontraktet, skall grunden för beräkning av kontraktets förhandsvärde vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden när det är fråga om tidsbundna kontrakt som gäller högst 48 månader och, i fråga om kontrakt som gäller längre än så eller tills vidare, kontraktets månatliga värde multiplicerat med talet 48.
Förhandsvärdet av ett kontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som gäller regelbundet återkommande varuleveranser eller tjänster beräknas på basis av det totala värdet av likadana kontrakt som slutits under den föregående räkenskapsperioden eller den föregående 12 månaders perioden inklusive uppskattade ändringar som påverkar mängd eller värde under de följande 12 månaderna, eller det totala förhandsvärdet av de kontrakt som sluts under de 12 månader som följer efter att det första kontraktet uppfylldes eller under hela kontraktsperioden, om den är längre än så.
8 §Uppdelning av kontrakt
Om varu- eller tjänsteupphandlingskontraktet är uppdelat i flera delar och ett separat avtal ingås om var och en av dessa, skall värdet av varje del beaktas då det totala värdet beräknas.
Denna förordning tillämpas i fråga om tjänsteupphandlingskontrakt på alla delar, om deras sammanräknade värde minst uppgår till tröskelvärdet. Denna förordning tillämpas dock inte på sådana delar vars värde exklusive mervärdesskatt är lägre än 80 000 ecu, om det sammanlagda värdet av dessa utgör högst 20 procent av alla delars sammanlagda värde.
Om ett byggnadsarbete med tanke på anbudsbegäran har delats upp i flera entreprenader, skall kostnadskalkylen för varje entreprenad beaktas när det prognostiserade värdet beräknas. Om delentreprenadernas sammanlagda värde är minst lika högt som tröskelvärdet, tillämpas denna förordning på varje delentreprenad.
En upphandlingsenhet kan dock avvika från bestämmelserna i 1―3 mom. i fråga om delentreprenader vilkas kostnadskalkyl exklusive mervärdesskatt underskrider 100 000 ecu, om det sammanlagda värdet av dessa delentreprenader utgör högst 20 procent av byggnadsarbetets sammanlagda värde.
9 §Förbud att kringgå bestämmelserna
En upphandling får inte delas upp eller beräknas med exceptionella metoder eller en tjänsteupphandling kombineras med en byggnadsentreprenad i syfte att undgå tillämpning av bestämmelserna i denna förordning.
2 kap.Upphandling
10 §Val av upphandlingsförfarande
Vid upphandling skall öppet eller selektivt förfarande tillämpas. Förhandlat förfarande kan användas endast under de förutsättningar som nämns i 12―14 §.
Upphandlingsenheten kan vid användning av selektivt förfarande på förhand bestämma hur många kandidater anbudsbegäran skall sändas till. Antalet skall anges i upphandlingsannonsen. Inbjudan att lämna anbud skall med hänsyn till upphandlingens omfattning och art ges tillräckligt många så att faktisk konkurrens säkerställs. Minst fem kandidater skall kallas till anbudstävlan.
11 §Anbudsbegäran eller uppmaning att lämna anbudsansökan
Om tillräckligt många anbud inte har kommit in vid öppet förfarande eller tillräckligt många inte har anmält sig till selektivt eller förhandlat förfarande, kan anbudsbegäran eller uppmaning att lämna anbudsansökan vid selektivt eller förhandlat förfarande sändas också till sådana leverantörer som upphandlingsenheten väljer. Vad som bestäms om annonsering i 22 § skall dock iakttas.
12 §Förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras
Upphandlingsenheten kan välja förhandlat förfarande om vilket en sådan upphandlingsannons som avses i 22 § publiceras, om vid öppet eller selektivt förfarande har erhållits sådana anbud som till innehållet inte uppfyller villkoren för anbudsförfarandet eller om anbuden utgående från bestämmelserna i 5―7 kap. inte kan godkännas. En förutsättning är dock att kontraktsvillkoren i en tidigare annons inte ändras i väsentlig grad.
Beträffande övergång till förhandlat förfarande behöver någon annons inte heller publiceras, om i det förhandlade förfarandet tas med alla de anbudsgivare som uppfyller kraven enligt 6 kap. och som i det föregående öppna eller selektiva förfarandet har gett ett anbud i enlighet med de formella villkoren i anbudsförfarandet.
13 §Förhandlat förfarande vid vissa upphandlingar
Förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas i fråga om tjänsteupphandling också om tjänstens art eller därmed förknippade risker undantagsvis inte medger helhetsprissättning på förhand eller om tjänsternas art, t.ex. försäkrings-, bankeller investeringstjänster eller andra immateriella tjänster ( kunskapstjänster ), medför att specifikationerna i kontraktet inte kan formuleras så exakt att det bästa anbudet kan väljas genom öppet eller selektivt förfarande.
Förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas i byggnadsentreprenader, om ett byggnadsarbete utförs enbart med tanke på forskning, experiment eller utveckling och inte för ekonomisk vinning eller för ersättande av utgifter för forskning och utveckling, samt i undantagsfall om det på grund av byggnadsarbetets art eller osäkerhetsfaktorer som sammanhänger med det inte är möjligt att åstadkomma en helhetsprissättning på förhand.
Upphandlingsenheten skall vid förhandlat förfarande enligt 1 eller 2 mom. eller 12 § 1 mom. förhandla med minst tre kandidater, om det finns ett tillräckligt antal lämpliga kandidater.
14 §Direkt förhandlat förfarande
Upphandlingsenheten kan välja förhandlat förfarande utan att publicera någon upphandlingsannons som avses i 22 §, om
vid öppet eller selektivt förfarande inga anbud eller enbart sådana som inte motsvarar anbudsbegäran har kommit in, förutsatt att de ursprungliga kontraktsvillkoren inte förändras väsentligt,
upphandlingen av tekniska eller konstnärliga skäl eller av skäl som anknyter till skyddande av ensamrätt bara kan tillhandahållas av en viss leverantör,
det är absolut nödvändigt att ingå kontraktet och det är omöjligt att iaktta tidsfristerna för de förfaranden som nämns i 25―28 § på grund av synnerlig brådska som inte beror på upphandlingsenheten och som är en följd av orsaker som var omöjliga att förutse på förhand,
den vara som skall upphandlas tillverkas enbart för att tjäna forskning, experiment, produktutveckling eller vetenskapligt ändamål och om det inte är fråga om massproduktion för säkerställande av att det är ekonomiskt lönsamt att tillverka produkten eller för täckande av forsknings- och utvecklingskostnader,
upphandlingen av en vara hos den ursprungliga leverantören är en tilläggsbeställning vars syfte är att delvis ersätta en tidigare leverans eller utrustning eller att utvidga leveranser eller befintliga utrustningar, och byte av leverantör skulle leda till upphandling av material med annorlunda tekniska egenskaper, vilket skulle medföra oförenlighet eller oproportionerligt stora tekniska svårigheter vid användning och underhåll av produkterna; giltighetstiden för dylika kontrakt och för sådana som skall förnyas får vara högst tre år,
byggnadsentreprenadskontraktet eller upphandlingen av en tjänst hos den ursprungliga leverantören är en tilläggsentreprenad eller tilläggstjänst som inte ingick i det ursprungliga kontraktet och som av skäl som inte kunde förutses har visat sig nödvändig för att entreprenaden skall kunna genomföras eller tjänsten utföras på sådant sätt som den från början har fastställts, och tilläggsentreprenaden eller tilläggstjänsten av tekniska eller ekonomiska skäl inte kan avskiljas från huvudkontraktet utan stora olägenheter för upphandlingsenheten eller om tilläggsentreprenaden eller tilläggstjänsten, också om den kan avskiljas från genomförandet av det ursprungliga kontraktet, är ovillkorligt nödvändig för att slutföra detta; det totala värdet av tilläggsentreprenader eller tilläggstjänster får dock vara högst 50 procent av den ursprungliga upphandlingens värde,
det är fråga om ett nytt byggnadsentreprenadskontrakt eller en ny tjänsteupphandling som dock är en upprepning av en tidigare entreprenad eller motsvarar tidigare tjänsteupphandling genom öppet eller selektivt förfarande; i upphandlingsannonsen om den första upphandlingen skall anges att förhandlat förfarande eventuellt används senare och det uppskattade värdet av tilläggstjänster eller nya byggnadsarbeten skall beaktas vid beräkning av totalvärdet av det tidigare kontraktet; detta förfarande får endast användas under tre år efter att det ursprungliga kontraktet ingicks, eller om
kontraktet ingås utgående från en formgivningstävling och det, enligt de regler som skall följas, skall ingås med den som vinner tävlingen, eller om vinnarna är flera, med någon av dem; i det senare fallet skall alla vinnare kallas att delta i förhandlingarna.
15 §Koncessionsavtal och därmed samman- hängande underentreprenader
En koncession som når upp till minst tröskelvärdet skall genomföras enligt öppet, selektivt eller förhandlat förfarande. Upphandlingsenheten kan ålägga koncessionshavaren att lägga ut minst 30 procent av koncessionens sammanlagda värde på underentreprenörer och samtidigt ge kandidaterna en möjlighet att höja den ovan nämnda procentandelen eller begära av kandidaterna att de skall fastställa det sammanlagda värdet på det byggnadsarbete som de ämnar lägga ut på underentreprenader. Minimiprocenten skall nämnas i koncessionsavtalet. I anbudet skall på begäran specificeras vilka byggnadsarbeten som skall utföras i form av underentreprenader.
Om den som tilldelas koncession är en upphandlingsenhet, skall den följa bestämmelserna i denna förordning beträffande de arbeten som utförs i form av underentreprenader, om de överskrider tröskelvärdet. En koncessionshavare som inte är en upphandlingsenhet skall utarbeta en annons som avses i 22 § om underentreprenader som anknyter till koncessionen och som överskrider tröskelvärdet, ifall inte förhållandena i fråga uppfyller förutsättningarna för direkt förhandlat förfarande som avses i 14 §. Skyldighet att publicera en förhandsannons och en annons i efterhand har bara en upphandlingsenhet.
Företag som bildat konsortium eller till dem anknutna företag betraktas inte som underentreprenörer. En kandidat skall foga en förteckning över sina anknutna företag till sin anbudsansökan om koncession. Denna förteckning skall justeras när förhållandena mellan företagen förändras.
16 §Projektering och uppförande av bostadsområden
Om föremålet för ett entreprenadkontrakt är projektering och uppförande av ett sådant bostadsområde i fråga om vilket byggnadsentreprenadens omfattning, variation och beräknade byggnadstid från första början måste planeras utgående från ett nära sammarbete inom en grupp, kan ett särskilt anbudsförfarande iakttas som syftar till att den byggnadsentreprenör som lämpar sig bäst blir invald i gruppen. I en dylik grupp ingår företrädare för de upphandlingsenheter som beslutar om kontraktet, sakkunniga och den entreprenör som ansvarar för byggnadsarbetet.
I anbudsbegäran skall ingå en så noggrann redogörelse som möjligt för det byggnadsarbete som skall utföras, så att kandidaterna kan få rätt uppfattning om projektet. I anbudsbegäran skall också nämnas de krav som kandidaterna skall uppfylla enligt 6 kap.
När upphandlingsenheten använder det förfarande som avses i denna paragraf skall den iaktta vad som i denna förordning betäms om annonsering vid selektivt förfarande samt om valet av kandidater och anbudsgivare.
17 §Formgivningstävling
Som formgivningstävling enligt denna förordning anses en formgivningstävling
som leder till en tjänsteupphandling som motsvarar minst tröskelvärdet, eller
i vilken priser delas ut eller arvoden betalas till deltagarna till ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet.
Möjligheten att delta i en formgivningstävling får inte begränsas geografiskt eller med hänvisning till att deltagarna skall vara antingen fysiska eller juridiska personer.
Om antalet deltagare i en formgivningstävling begränsas, skall upphandlingsenheten fastställa klara och icke-diskriminerande kriterier för valet av deltagare. Antalet kandidater som inbjuds att delta skall under alla omständigheter vara så stort att verklig konkurrens säkerställs.
18 §Formgivningstävlingars jury
Juryn vid formgivningstävlingar skall uteslutande bestå av fysiska personer utan anknytning till tävlingsdeltagarna. Om det krävs särskilda yrkesmässiga kvalifikationer av tävlingsdeltagarna, skall minst en tredjedel av jurymedlemmarna ha samma eller likvärdiga kvalifikationer.
Juryn skall vara oberoende i sina beslut eller yttranden. Besluten och yttrandena skall grunda sig på tävlingsbidrag som inlämnats anonymt och endast på de kriterier som angivits i upphandlingsannonsen.
19 §Skriftliga utredningar
Upphandlingsenheten skall lämna en skriftlig rapport om verkställd upphandling och val av förfarande. I utredningen skall anges upphandlingsenhetens namn och adress, upphandlingens art och värde, namnet på de valda kandidaterna eller anbudsgivarna samt kriterierna för urvalet, namnet på kandidater och anbudsgivare som avvisats samt grunderna för detta, namnet på den anbudsgivare som valts som kontraktspart och kriterierna för valet av dennes anbud, andelen av eventuella underleverantörer och underentreprenader samt vid förhandlat förfarande dessutom kriterierna för val av förfarande. Rapporten skall på begäran tillställas handels- och industriministeriet eller kommissionen.
Upphandlingsenheten skall inom 15 dagar från det att en skriftlig begäran inkommit meddela en kandidat eller anbudsgivare orsakerna till att hans anbudsansökan eller anbud avslagits samt, om det är frågan om en anbudsgivare som har gett ett godtagbart anbud, det vinnande anbudets egenskaper och relativa fördelar samt namnet på den anbudsgivare som har valts som kontraktspart.
Upphandlingsenheten behöver dock inte lämna de i 2 mom. avsedda uppgifterna om ett kontrakt, om offentliggörandet av dem skulle försvåra verkställandet av lagar, annars strida mot allmänt intresse, skada företagens kommersiella intressen eller begränsa den ärliga konkurrensen mellan leverantörerna.
Likaså skall upphandlingsenheten på begäran upplysa en kandidat eller anbudsgivare om skälen till att den beslutat att inte avsluta en annonserad upphandling eller börja om upphandlingsförfarandet. Enheten skall också informera Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer om beslutet. Utredningen skall på begäran ges kandidaterna och anbudsgivarna i skriftlig form.
3 kap.Annonsering om upphandling
20 §Innehållet i annonseringsskyldigheten
Upphandlingsenheten skall upprätta och publicera en förhandsannons, en upphandlingsannons och en annons i efterhand i enlighet med bestämmelserna i detta kapitel.
Annonserna skall för publicering i finskeller svenskspråkig version tillställas den enhet som handels- och industriministeriet har utsett för detta. Den enhet som handels- och industriministeriet har utsett sänder annonserna till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer med anteckning om avsändningsdagen. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa nämnda avsändningsdag. Annonserna får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.
Handels- och industriministeriet ger vid behov anvisningar om innehållet i annonserna samt om utformningen och avsändningen av dem.
21 §Förhandsannons
Upphandlingsenheten skall inom en månad från det budgetåret inleddes publicera en förhandsannons av vilken framgår, i fråga om varuupphandlingar för varje produktgrupp och i fråga om tjänsteupphandlingar för varje huvudtitel av de tjänster som nämns i bilaga A, de upphandlingar vilkas värde uppgår till minst 750 000 ecu och vilka enligt planerna skall genomföras under de följande 12 månaderna. Upphandlingsenheten skall också inom en månad med en förhandsannons, som publiceras sedan beslut om att inleda planering av en byggnadsentreprenad har fattats, informera om de väsentliga uppgifterna om sådana byggnadsentreprenader som når upp till tröskelvärdet.
Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om indelningen i produktgrupper.
22 §Upphandlingsannons
En upphandlingsenhet som har för avsikt att upphandla varor eller genomföra ett byggnadsprojekt, en byggnadsentreprenad eller en koncession eller upphandla tjänster som räknas upp i bilaga A genom öppet, selektivt eller förhandlat förfarande, eller som har för avsikt att ordna en formgivningstävling skall informera om anbudstävlan genom en upphandlingsannons, om inte något annat följer av förhandlat förfarande.
En koncessionshavare som inte är en upphandlingsenhet skall publicera en upphandlingsannons om en sådan underentreprenad som överskrider tröskelvärdet.
23 §Annons i efterhand
En upphandlingsenhet eller koncessionshavare skall inom 48 dagar efter det att ett upphandlingskontrakt eller ett kontrakt om projekt eller entreprenad har slutits sända in en annons i efterhand om kontraktet eller det tävlingsbidrag som vunnit. Annonsen får inte innehålla uppgifter vars publicering strider mot allmänt intresse eller som kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, befogade affärsintressen eller sund konkurrens.
I en annons som gäller tjänster som räknas upp i bilaga B skall anges om annonsen får publiceras.
4 kap.Tidsfrister och inbegäran av anbud
24 §Beräkning av tidsfrister
Tidsfristerna i detta kapitel räknas från den dag då en upphandlingsannons som avses i 22 § har sänts till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer, om inte något annat bestäms nedan.
25 §Tidsfrister vid öppet förfarande
Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat en förhandsannons som har sänts till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer senast 52 dagar och tidigast 12 månader innan annonsen om upphandlingen publiceras kan anbudstiden förkortas. Den förkortade anbudstiden skall då vara tillräckligt lång för att anbud skall kunna utarbetas som svar på anbudsbegäran. Den förkortade anbudstiden skall dock vara minst 22 dagar. För att anbudstiden skall kunna förkortas förutsätts dessutom att i förhandsannonsen har getts alla de uppgifter som krävs av en upphandlingsannons som gäller öppet förfarande och som man kände till när förhandsannonsen utarbetades.
26 §Tidsfrister vid selektivt förfarande och för- handlat förfarande om vilket en annons publiceras
Vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande enligt 12 och 13 § skall för hugade leverantörer reserveras minst 37 dagar för inlämnande av anbudsansökan.
Vid selektivt upphandlingsförfarande skall anbudstiden vara minst 40 dagar från det att en skriftlig anbudsbegäran avsänts. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat en förhandsannons som har sänts till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer senast 52 dagar och tidigast 12 månader innan annonsen om upphandlingen publiceras, kan anbudstiden förkortas. Anbudstiden skall dock vara minst 26 dagar. För att anbudstiden skall kunna förkortas förutsätts dessutom att i förhandsannonsen har getts alla de uppgifter som krävs av en upphandlingsannons som gäller selektivt förfarande och som man kände till vid den tidpunkt när förhandsannonsen utarbetades.
27 §Påskyndat förfarande
Om det på grund av oväntad brådska som inte beror på upphandlingsenheten är omöjligt att iaktta tidsfristerna i selektivt förfarande eller i förhandlat förfarande som avses i 12 och 13 §, kan tidsfristen på 37 dagar förkortas till 15 dagar och tidsfristen på 40 eller 26 dagar förkortas till 10 dagar.
28 §Tidsfristerna vid koncessionsavtal
I fråga om koncessionsavtal skall tiden för inlämnande av anbudsansökan vara minst 52 dagar. Om koncessionshavaren inte är en upphandlingsenhet, skall tiden då kandidaterna kan lämna in anbudsansökningar vara minst 37 dagar för underentreprenader som anknyter till huvudentreprenaden. Tiden för mottagande av anbud skall vara minst 40 dagar från det anbudsbegäran avsändes.
29 §Inbegäran av anbud
Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan vid selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande enligt 12 och 13 § skall anbud begäras samtidigt och skriftligen. Till anbudsbegäran skall fogas förfrågningsunderlaget jämte kompletterande handlingar. Anbudsbegäran skall innehålla åtminstone följande uppgifter:
adressen till det ställe där handlingar som hänför sig till anbudsbegäran kan begäras, sista dagen för framställande av en sådan begäran, avgiften för handlingarna samt betalningssättet,
datum och adress för lämnande av anbud samt det språk på vilket anbudet skall avfattas eller alternativa språk,
hänvisning till en publicerad upphandlingsannons,
omnämnande av vilka handlingar som eventuellt skall bifogas antingen som stöd för de ekonomiska och tekniska kvalifikationer enligt 40―42 § som kandidaten har anfört och för de uppgifter om tekniskt kunnande som kan verifieras eller som komplement till de förutsatta uppgifterna,
kriterierna för valet av anbud, om dessa inte har angivits i upphandlingsannonsen.
Anbudsbegäran jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något annat av Europeiska unionens officiella språk.
30 §Handlingar och tilläggsuppgifter
Vid öppet förfarande skall upphandlingsenheten sända leverantören de dokument som gäller upphandlingen inom sex dagar från den dag då begäran mottogs.
Upphandlingsenheten skall vid öppet, selektivt och i 12 och 13 § avsett förhandlat förfarande sända de tilläggsuppgifter som begärts i tillräckligt god tid, senast sex dagar och vid sådant påskyndat förfarande som avses i 27 § senast fyra dagar innan anbudstiden går ut.
Om förfrågningsunderlaget eller handlingar som kompletterar detta är för omfattande för att sändas inom tidsfristen eller om anbudsgivningen kräver ett besök på platsen eller en genomgång på platsen av andra dokument som hänför sig till förfrågningsunderlaget, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.
31 §Anbudsansökan och givande av anbud
Anbudsansökan skall göras så snabbt som möjligt, antigen skriftligen, per telefon eller med elektroniska medel. Om anbudsansökan görs per telefon, skall bekräftelse sändas per brev som har avsänts innan de tidsfrister som anges i detta kapitel går ut.
Ett anbud skall ges skriftligen eller, om upphandlingsenheten beslutar detta, med elektroniska medel. Om anbudet ges med elektroniska medel, skall upphandlingsenheten säkerställa att uppgifterna förblir konfidentiella under hela den tid upphandlingsförfarandet pågår. Anbuden får inte öppnas innan anbudstiden har gått ut.
5 kap.Tekniska krav
32 §Tekniska specifikationer
De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i förfrågningsunderlaget eller i de övriga handlingarna. Om det finns europeiska specifikationer skall de tekniska specifikationerna anges genom hänvisningar till dem. Bindande nationella föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot Europeiska gemenskapernas lagstiftning.
Tekniska specifikationer som sammanhänger med kontraktet får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller produkter av ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, varvid vissa anbudsgivare gynnas eller utesluts, såvida detta inte är motiverat av orsaker som beror på föremålet för upphandlingen. Varumärken, patent, typbeteckningar, specifikt ursprung för eller specifik produktion av varan får nämnas i tekniska specifikationer endast om föremålet för upphandlingen inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av uttrycket "eller likvärdig".
33 §Avvikelse från europeiska specifikationer
En upphandlingsenhet får avvika från bestämmelserna i 32 §, om
de europeiska specifikationerna inte innehåller några som helst bestämmelser om de krav som produkterna skall uppfylla,
det inte finns tekniska medel för att tillräckligt noggrant fastställa om en produkt överensstämmer med de europeiska specifikationerna,
tillämpningen av bestämmelsen skulle förhindra tillämpningen av rådets direktiv om inledningsskedet av det ömsesidiga erkännandet av typgodkännande för teleterminalutrustning (86/361/EEG), eller rådets beslut om standardisering inom området informationsteknologi och telekommunikation (87/95/EEG) eller gemenskapens övriga bestämmelser som gäller vissa tjänster eller produktområden,
användningen av de europeiska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa produkter eller material som är oförenliga med de anordningar som redan är i bruk, eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter; det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att enligt ett skriftligt handlingsprogram gå över till europeiska specifikationer inom en viss tid, eller
det som skall upphandlas är en produkt eller ett projekt av sådan nyskapande karaktär att europeiska specifikationer inte är ändamålsenliga.
I upphandlingsannonsen eller i förfrågningsunderlaget skall anges skälen till att upphandlingsenheten har avvikit från bestämmelserna i 32 §. Skälen skall också nämnas i upphandlingsenhetens interna handlingar och på begäran meddelas handels- och industriministeriet eller kommissionen.
34 §Alternativa tekniska specifikationer
Om europeiska specifikationer saknas, skall de tekniska specifikationerna anges genom
hänvisningar till nationella tekniska specifikationer som har erkänts stämma överens med de väsentliga kraven i gemenskapens direktiv om teknisk harmonisering och i synnerhet rådets direktiv om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om byggprodukter (89/106/EEG),
hänvisningar till nationella tekniska specifikationer som gäller planering, formgivning, beräkningsmetod, sättet på vilket arbetet utförs och användningen av material, eller
hänvisningar till andra dokument, varvid hänvisningarna skall göras i den ordning att först hänvisas till nationella standarder som överensstämmer med internationella standarder som godkänts i Finland, därefter till andra nationella standarder i Finland eller nationella tekniska godkännanden samt sedan till övriga standarder.
Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer vid tillämpningen av denna förordning.
6 kap.Val av anbudsgivare
35 §Uteslutande av leverantör från upphand- lingsförfarande
Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande skall de som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som sänt in anbudsansökan och som uppfyller kraven enligt detta kapitel.
En leverantör kan uteslutas från upphandlingsförfarande om
leverantören har gjort konkurs eller avbrutit sin affärsverksamhet eller om ackord, skuldarrangemang eller skuldsaneringsprogram har fastställts för honom,
en ansökan om konkurs, ackord, skuldreglering eller skuldsanering för leverantören eller en ansökan om att bolaget skall upplösas är anhängig,
beslut har fattats om att leverantören skall försättas i likvidation,
leverantören genom ett lagakraftvunnet beslut har dömts för en lagstridig handling i anslutning till sin yrkesutövning,
leverantören i sin yrkesutövning har gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse, och upphandlingsenheten vid behov kan bevisa detta,
leverantören har försummat att betala skatter eller lagstadgade socialavgifter i Finland eller i det land där leverantören har sin huvudsakliga verksamhet ( etableringsland ), eller
leverantören har lämnat upphandlingsenheten oriktiga uppgifter då den begärt uppgifter som avses i detta kapitel.
36 §Bevis om leverantörens ställning
Om en utländsk leverantör lägger fram ett utdrag ur straffregistret i etableringslandet, skall det godkännas som ett tillräckligt bevis på att i 35 § 2 mom. 1―4 punkten anförda grunder inte gäller för leverantören. Ett intyg utfärdat av en behörig myndighet i etableringslandet skall också godkännas som ett tillräckligt bevis på att de i 35 § 2 mom. 6 punkten anförda grunderna inte gäller för leverantören.
Om ovan nämnda handlingar eller intyg inte utfärdas i leverantörens etableringsland, kan i stället för dessa som bevis godkännas en försäkran under edlig förpliktelse som en representant för leverantören avger inför en behörig myndighet i etableringslandet.
37 §Registeruppgifter
Upphandlingsenheten kan begära att kandidaten eller leverantören visar att han är upptagen i ett yrkes- eller handelsregister i överensstämmelse med lagstiftningen i etableringslandet eller att han har behörigt verksamhetstillstånd eller är medlem i en organisation i etableringslandet som berättigar honom att tillhandahålla vissa tjänster eller utföra visst arbete.
Leverantörer som är upptagna i medlemsstaternas officiella leverantörsregister kan med registreringshandlingen visa de förutsättningar som nämns i 1 mom., avsaknaden av de grunder som avses i 35 § 2 mom. 1―5 och 7 punkten, samt ge de uppgifter som avses i 38 § 1 mom. 2 och 3 punkten och 39 § 1, 2 och 4 punkten. Ett särskilt intyg kan krävas för att visa förutsättningen som nämns i 35 § 2 mom. 6 punkten.
Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om godtagbara upprätthållare av leverantörsregister.
38 §Uppgifter om finansiell och ekonomisk situation
Upphandlingsenheten kan som bevis på leverantörens finansiella och ekonomiska situation begära bland annat följande handlingar av honom:
utlåtande av en bank eller ett annat kreditinstitut om kreditvärdigheten eller i fråga om en tjänsteleverantör utredning om ansvarsförsäkring,
resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse, övriga bokslutshandlingar samt eventuellt koncernbokslut, om dessa skall publiceras i leverantörens etableringsland, samt
utlåtande om företagets totalomsättning samt om omsättningen under de tre senaste räkenskapsperioderna för upphandlingstypen i fråga.
I upphandlingsannonsen eller anbudsbegäran skall nämnas vilka av de i 1 mom. nämnda handlingarna som skall lämnas till upphandlingsenheten och vilka andra handlingar leverantören skall lägga fram. Om det finns grundad anledning skall upphandlingsenheten som bevis på leverantörens finansiella och ekonomiska situation godkänna även någon annan handling än en sådan som nämns i upphandlingsannonsen eller anbudsbegäran. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen.
39 §Uppgifter om teknisk kapacitet
Av leverantören kan som bevis på teknisk kapacitet eller erfarenhet krävas en eller flera av följande handlingar:
intyg över den utbildning och yrkeskompetens som innehas av leverantören och företagsledningen samt i synnerhet de personer som ansvarar för utförandet av tjänsten eller entreprenaden i fråga,
en förteckning över de viktigaste leveranserna under de senaste tre åren av vilken framgår det totala värdet, datum och mottagare; en förteckning som gäller varor eller tjänster som levererats till ett offentligt samfund skall vara kontrasignerad på behörigt sätt; om varan eller tjänsten har levererats till en privat beställare skall förteckningen vara bestyrkt av beställaren; om detta inte är möjligt, skall också leverantörens egen försäkran godkännas; i fråga om byggnadsarbeten kan anföras en förteckning över de byggnadsarbeten som utförts under de senaste fem åren jämte intyg över att de viktigaste arbetena har utförts på ett tillfredsställande sätt; av intyget skall framgå värdet på entreprenaderna samt tid och plats för deras utförande och i intygen skall särskilt nämnas huruvida arbetet utförts enligt de regler som gäller inom branschen och huruvida arbetet slutförts på behörigt sätt; vid behov skall den behöriga myndigheten sända dessa intyg direkt till upphandlingsenheten,
en utredning om leverantörens egna och utomstående tekniska sakkunniga eller tekniska organ, i synnerhet de som ansvarar för kvalitetskontrollen, samt i fråga om byggnadsarbeten och tjänster en utredning om de arbetsredskap och den produktionsutrustning eller den tekniska apparatur som leverantören har till sitt förfogande,
en redogörelse för tjänsteleverantörens eller entreprenörens genomsnittliga årliga arbetskraft och antalet personer i ledningen under de tre senaste åren,
i fråga om varor som upphandlas prover, beskrivningar eller fotografier; på begäran av upphandlingsenheten skall deras riktighet bevisas; intyg av officiella kvalitetstillsynsorgan eller inrättningar vilkas behörighet har certifierats, vilka genom en hänvisning till vissa specifikationer eller standarder visar att de fastställda varorna har konstaterats stämma överens med kraven i specifikationerna eller standarderna i fråga,
en redogörelse för leverantörens metoder för kvalitetssäkring och system för forskning och produktutveckling samt i fråga om en varuleverantör också för teknisk utrustning,
intyg över inspektion som förrättats av en behörig myndighet i fråga om leverantörens tekniska kapacitet och vid behov även undersökningsbetingelser samt kvalitetskontroll, om det är fråga om komplicerade varor, tjänster eller byggnadsarbeten eller dessa upphandlas för ett särskilt ändamål,
en redogörelse för tjänsteleverantörens eventuella planer på att anlita underleverantörer.
40 §Handlingar som krävs
Upphandlingsenheten skall i upphandlingsannonsen eller i anbudsbegäran nämna vilka av de i 39 § nämnda handlingarna som krävs. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen. Upphandlingsenheten skall också ta hänsyn till leverantörens lagliga rätt att skydda sina tekniska hemligheter eller affärshemligheter.
Om upphandlingsenheten kräver att en tjänsteleverantör skall använda ett system för kvalitetssäkring enligt standarderna, skall den hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på standarder i EN 29000-serien vilka certifierats av organ som uppfyller standarder i EN 45000-serien. Enheten skall också godkänna likvärdiga intyg över kvalitetssystemet vilka utfärdats i andra medlemsstater i Europeiska unionen. Den skall dessutom godta andra bevis på att leverantörens kvalitetssäkringssystem stämmer överens med ovan nämnda standarder, om leverantören inte har möjlighet att få intygen i fråga utfärdade eller att erhålla dem inom gällande tidsfrist.
Upphandlingsenheten kan med de begränsningar som anges i detta kapitel begära att leverantören kompletterar de handlingar som han lämnat in.
7 kap.Antagande av anbud
41 §Valkriterier
Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för upphandlingen eller det anbud som har det lägsta priset. Grunderna för en totalekonomisk bedömning kan vara till exempel pris, leveranstid, dagen då upphandlingen fullbordas, driftskostnader, kvalitet, livslängdskostnader, estetiska eller funktionella egenskaper, tekniska företräden, underhållsservice, leveranssäkerhet, tekniskt stöd och de miljökostnader som föremålet för upphandlingen ger upphov till.
Då grunden för valet är att anbudet skall vara det totalekonomiskt förmånligaste, skall i upphandlingsannonsen eller i förfrågningsunderlaget nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då anbudet antas. Bedömningsgrunderna skall härvid, om möjligt, anges i viktighetsordning.
42 §Framförande av alternativ
Då en upphandlingsenhet väljer ett anbud på grund av att det totalekonomiskt är det mest fördelaktiga kan den godkänna alternativ som en anbudsgivare framfört och som uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för uppställande av alternativ skall nämnas i förfrågningsunderlaget. Förbud mot framförande av alternativ skall nämnas i upphandlingsannonsen.
Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med europeiska specifikationer eller nationella tekniska specifikationer som avses i 34 § 1 mom. 1 och 2 punkten.
Om alternativ godkänns, får ett alternativ inte avslås i en tjänsteupphandling endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett varuupphandlingskontrakt i stället för tjänsteupphandling eller i en varuupphandling endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett tjänsteupphandlingskontrakt i stället för en varuupphandling.
43 §Exceptionellt lågt anbudspris
Om anbudspriset med hänsyn till arten av upphandlingen förefaller exceptionellt lågt och upphandlingsenheten av den orsaken överväger att avslå anbudet, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslutet om upphandling fattas och begära en skriftlig utredning av anbudsgivaren om grunderna för anbudet. Anbudsgivaren skall vid behov underrättas om vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.
Upphandlingsenheten kan godkänna utredningar som grundar sig på bland annat exceptionellt förmånliga produktions- eller byggnadsmetoder eller metoder för utförande av tjänsten, tekniska lösningar, andra exceptionellt förmånliga förhållanden för anbudsgivaren eller originaliteten hos den lösning som anbudsgivaren föreslår.
Har som kriterium för antagande av anbud endast angetts det lägsta priset, skall upphandlingsenheten meddela kommissionen att den avslagit ett anbud som enligt dess uppfattning har haft ett för lågt pris. Samtidigt skall en motivering för beslutet läggas fram.
44 §Underleveranser och underentreprenader samt anbudsgivning i grupp
I anbudet skall de leveranser som eventuellt utförs som underleveranser eller underentreprenader på begäran av upphandlingsenheten specificeras. Ett dylikt meddelande minskar inte leverantörens eller huvudentreprenörens ansvar.
Leverantörerna kan lämna anbud i grupp. För anbudsgivningen får ingen särskild juridisk form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten i det fall att en viss juridisk form för gruppen behövs för att avtalet skall kunna fullgöras på behörigt sätt.
8 kap.Särskilda bestämmelser
45 §Arbetarskydd och arbetsvillkor
En upphandlingsenhet kan i förfrågningsunderlaget nämna de myndigheter hos vilka anbudsgivaren kan få information om de förpliktelser i fråga om arbetarskydd och arbetsvillkor i Finland som skall iakttas på monterings- eller arbetsplatsen eller den plats där tjänsten utförs. Upphandlingsenheten skall kräva att de anbudsgivare som deltar i anbudstävlan i sina anbud beaktar dessa förpliktelser som följer av den finska lagstiftningen. De bestämmelser som gäller granskning av exceptionellt låga anbud skall dock iakttas.
46 §Rättsskyddsmedel
I fråga om rättsskyddsmedlen tillämpas på ett upphandlingsförfarande som avses i denna förordning 8―12 § lagen om offentlig upphandling.
47 §Statistikuppgifter
Upphandlingsenheterna skall varje år före utgången av maj för statistikföringen meddela handels- och industriministeriet eller den myndighet som ministeriet har bestämt de uppgifter om sina upphandlingar som avses i 2 och 3 mom.
Upphandlingar skall grupperas enligt upphandlingsförfarande, produkt, tjänstekategori och valda leverantörers nationalitet. Samma utredning skall lämnas om genomförda byggnadsentreprenader. Vid förhandlat förfarande skall kontrakten dessutom grupperas enligt de grunder som anges i 12―14 §. Dessutom skall upphandlingsenheterna meddela antalet och totalvärdet av de kontrakt som har ingåtts utgående från undantag i avtalet om världshandelsorganisationens offentliga upphandling (GPA).
Utöver de uppgifter som avses i 2 mom. skall de statliga centralförvaltningsmyndigheter som nämns i bilaga D meddela totalvärdet av de upphandlingar som underskrider tröskelvärdet specificerat per upphandlingsenhet samt totalvärdet och antalet av de upphandlingar som överskrider tröskelvärdet specificerat per upphandlingsenhet.
Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om lämnande av statistikuppgifter.
48 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1998.
Genom denna förordning upphävs förordningen den 24 februari 1995 om sådan upphandling av varor, tjänster och byggnadsentreprenader som överstiger tröskelvärdet (243/1995).
Rådets direktiv 92/50/EEG, EGT Nr L 209, 24.7.1992, s. 1; 93/36/EEG, EGT Nr L 199, 9.8.1993 s. 1; 93/37/EEG, EGT Nr L 199, 9.8.1993, s. 54, Europaparlamentets och rådets direktiv 97/52/EG, EGT Nr L 328, 28.11.1997, s. 1.
Helsingfors den 29 maj 1998
Republikens President MARTTI AHTISAARIHandels- och industriminister Antti Kalliomäki