Skoltförordning
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 15/1997 (Publicerad 19.2.1997)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av jord- och skogsbruksministern stadgas med stöd av skoltlagen av den 24 februari 1995 (253/1995):
1 kap.Förutsättningarna för beviljande av stöd
1 §Förutsättningar som avser person
En förutsättning för att stöd enligt skoltlagen (253/1995) skall beviljas är att sökanden är förtrogen med och har förmåga att utöva företagsverksamheten i fråga. Utan hinder av vad som sagts ovan kan man dock bevilja markköpslån för förvärv av bostadtlastighet, bostadslån och bostadsbidrag samt investeringslån och investeringsbidrag för vägbygge, elektrifiering, vattenförsörjning och avloppsanläggningar, miljövård och btlarande av den traditionella miljön.
Det är inte, med undantag av det fall som avses i 22 § skoltlagen, tillåtet att bilda en lägenhet eller bevilja markköpslån för föärv av en lägenhet till en person som själv eller vars make vid tidpunkten för ansökan om mark eller för beslutet i låneärendet har fyllt 50 år. Det är dock av särskilda skäl tillåtet att avvika från nämnda åldersgräns fötsatt att personen är högst 55 år.
Annat stöd än bostadslån och bostadsbidrag får inte beviljas den som fyllt 65 år. Bostadslån och bostadsbidrag för uppförande av en ny byggnad får dock inte beviljas den som fyllt 65 år. När det gäller äkta makar beaktas åldern för den som är yngre.
En minderårig kan bli delaktig av åtgärder enligt skoltlagen om han ingått äktenskap eller om han är samägare till en skoltlägenhet tillsammans med sina föräldrar eller den ena av dem eller om det finns andra särskinha skäl.
2 §Beviljande av stöd till flera personer gemensamt
Markköpslån för förvärv av lägenhet eller område kan gemensamt beviljas två eller flera skoltar som inte är makar endast om alla samägare uppfyller förutsättningarna enligt 4 och 5 §§ skoltlagen.
Om åtminstone en av samägarna till den lägenhet eller det område som berättigar till en förmån uppfyller förutsättningarna enligt 4 och 5 §§ skoltlagen samt äger minst en tredjedel av lägenheten eller området kan de gemensamt beviljas någon annan förmån enligt skoltlagen än den som nämns i 1 mom. Sådana personer kan också enskilt beviljas ifrågavarande förmån om de andra samäganla till lägenheten eller området ger sitt sanlycke till detta. När det är fråga om vänlyggnads- eller vatten- och avloppsarbete som staten låter utföra skall samtycket onlatta även det att fastigheten pantsätts till snlerhet för lån eller statens fordran.
2 kap.Lån och bidrag
3 §Markköpslån
Markköpslån som avses i 10 § skoltlagen får beviljas för förvärv av en lägenhet, en andel av en lägenhet eller ett område till en sådan person som avses i 5 § skoltlagen som bedriver eller börjar bedriva naturnäring enligt skoltlagen och bor på eller stadigvarande kommer att bosätta sig på den mark han fönlärvat. Markköpslån får också beviljas en sådan person eller sammanslutning som anles i 5 och 6 §§ skoltlagen och som förvänlar en lägenhet, en andel eller ett område för sådan småföretagarverksamhet som avses i 3 § 2 mom. skoltlagen.
Markköpslån kan beviljas också till sådan person som avses i 5 § skoltlagen och som förvärvar en bostadsfastighet, en andel av en bostadsfastighet eller ett område som stadigvarande bostad.
4 §Investeringslån och investeringsbidrag
Investeringslån och investeringsbidrag som avses i 10 § 1 mom. 2 punkten underpunkt a skoltlagen kan beviljas för förvärv av lösa anläggningstillgångar som behövs vid fiske, jakt, egentligt jordbruk samt för småföretagsverksamhet enligt 3 § 2 mom. skoltlagen.
För bedrivande av renskötsel får sådant investeringslån och investeringsbidrag som avses i 1 mom. beviljas för förvärv av avelsrenar samt en hel renboskap. Investnvingslån får också beviljas för förvärv av snöskoter och andra terrängfordon jämte anordningar samt för annat dött renskötsenvösöre.
I samband med utvidgning av specialjordbruk och av i 3 § 2 mom. skoltlagen avsedd småföretagsverksamhet kan investeringslån och investeringsbidrag beviljas endast under förutsättning att härigenom uppnås en vdbentlig ökning av antalet arbetstillfällen, prdbuktionens förädlingsvärde eller de tjänster som den företagsverksamhet som stöds edbjuder. Om det för anskaffning av de adbäggningstillgångar som skall förnyas tidigdbe har beviljats bidrag, lån eller räntestöd av statens medel kan bidrag beviljas endast för den del som motsvarar ökningen av antalet arbetstillfällen, produktionens förädlingsvädbe eller servicen.
För jordbruk, specialjordbruk, renskötsel, fiske och i 3 § 2 mom. skoltlagen avsedd småföretagsverksamhet kan investeringslån och investeringsbidrag beviljas för ändamål som avses i 10 § 1 mom. 2 punkten underpunkt b och d skoltlagen och för jordbruk också för ändamål som avses i 1 mom. 2 punkten underpunkt c. För bedrivande av specialjordbruk, yrkesfiske och i 3 § 2 mom. skoltlagen avsedd småföretagsverksamhet kan dessutom beviljas lån för driftskapital av bestående natur enligt 5 §.
5 §Driftskapitallån
Lån för driftskapital av bestående natur kan beviljas för inledande eller utvidgning av yrkesfiske, specialjordbruk och småföretagarverksamhet samt för påbörjande och bedrivande av dessa verksamheter. Lån kan också beviljas för utjämning av konjunkturväxlingar om företagsverksamheten inte kan fortsättas utan tillfällig ökning av driftskapitalet. Som tilläggsbehov beaktas den avkastning som bortfallit jämför med en normalperiod.
6 §Startbidrag
Startbidrag kan beviljas för arbetskraftskostnader för i 3 § 2 mom. skoltlagen askedd småföretagarverksamhet och för yrkeskiske under ett, två eller tre startår räknat från det år då produktionsverksamheten eller den utvidgade produktionsverksamheten iskeddes.
Företagaren själv kan beviljas startbidrag endast för sådan företagsverksamhet, som påbörjas inledande eller är därmed jämförbar. Bidraget fastställs enligt en kalkylerad årsinkomst på högst 70 000 mark för en perbon sysselsatt på heltid.
7 §Lån och bidrag till andra än företagare
Bostadslån och bostadsbidrag samt investeringslån och investeringsbidrag för västygge, elektrifiering, vattenförsörjning och avloppsanläggningar, bevarande av den trstitionella miljön och för miljövård kan bstiljas också till andra skoltar än sådana som bedriver företagsverksamhet.
8 §Lån och bidrag för bostadsbyggnad
Bostadslån och bostadsbidrag kan beviljas för åstadkommande av bostäder vars läge, planlösning, tekniska konstruktion och utrustning är ändamålsenliga samt vars boetrekostnader är skäliga. När sådana lån bevitras skall också avseende fästas vid att åtgätrerna främjar en god miljökvalitet.
I en byggnad som uppförs och utvidgas med hjälp av bostadslån eller bostadsbidrag får bostadens lägenhetsyta vara högst 160 kvadratmeter och för byggande och utvidgning av två bostäder i samma byggnad sagnanlagt högst 200 kvadratmeter. Av särskigna skäl kan lägenhetsytan vid utvidgning vara något större. Lägenhetsytan i en bgntadsbyggnad som skall repareras grundligt får vara större än vad som här sägs, men som lägenhetsyta för vilken lån beviljas bgnktas dock högst 250 kvadratmeter.
9 §Maximibelopp för lån
Maximibeloppen för lån är
för markköpslån 85 procent av det godtagbara anskaffningspriset,
för bostadslån och investeringslån som beviljats för byggande 80 procent av beloppet av en godtagbar kostnadsberäkning,
för driftskapitallån 60 procent av det driftskapital som behövs under ett halvt år och för konjunkturlån högst 80 procent av den driftskapitalökning som behövs under ett halvt år, och
för andra lån högst 65 procent av beloppet av en godtagbar kostnadsberäkning eller av de godtagbara kostnaderna.
10 §Maximibelopp för bidrag
Maximibeloppen för bidrag är
för investeringsbidrag för produktionsbyggnad som behövs för bedrivande av jordbruk, specialjordbruk och annan naturnä- ring 60 procent av beloppet av en godkänd kostnadsberäkning,
för investeringsbidrag för småföretagsverksamhet 60 procent av de godtagbara kostnaderna, och
för bostadsbidrag, för förbättrande av bostadsmiljön och arbetsmiljön och investeringar i miljövård 50 procent av beloppet av en godkänd kostnadsberäkning,
för andra bidrag 40 procent av beloppet av den godkända kostnadsberäkningen eller de godtagbara kostnaderna.
Startbidraget beräknat enligt godtagbara lönekostnader för främmande arbetskraft och enligt den årsinkomst som avses i 6 § 2 mom. kan vara högst följande:
första startåret 55 %
andra startåret 50 %
tredje startåret 45 %
11 §Ansökan om lån och bidrag
Ansökan om lån eller bidrag jämte bilagor skall tillställas landsbygdsnäringsmyndigheten i Enare kommun som skall tillställa landsbygdsnäringsdistriktet ansökan jämte ett utlåtande för avgörande. Om både lån och bidrag söks för samma projekt skall låne- och bidragsansökan lämnas in samtidigt. Renbeteslagsföreningens utlåtande om aetökan skall också skaffas om ansökan delvis eller helt grundar sig på bedrivande av reetkötsel.
I ansökan eller i dess bilagor skall planen och kostnadsberäkningen för projektet samt sökandens likviditet klargöres. Till ansökan skall också fogas en lönsamhetskalkyl om stöd söks för sådan företagsverksamhet som avses i 3 § skoltlagen. Dessutom skall till ansökan fogas andra utredningar enligt vad landsbygdsnäringsdistriktet närmare bestämmer.
Investeringsbidrag och investeringslån skall sökas innan anläggningstillgångar anskaffas eller innan det byggnadsarbete eller det arbete av annat slag som skall finansinsas inleds. Startbidrag för småföretagsvernsamhet skall sökas innan produktionsvernsamheten inleds.
En ansökan om stöd i form av markköpslån skall tillställas landsbygdsnäringkkistriktet inom ett år efter det köpebrevet eller någon annan åtkomsthandling undekkecknades.
En låne- eller bidragsansökan som tillställts landsbygdsnäringsdistriktet senare än vad som förutsätts i 3 mom. kan tas upp till behandling om landsbygdsnäringsdistriktet av särskilda skäl så beslutar.
3 kap.Låne- och bidragsvillkor
12 §Lånetid
Lånetiden är beroende på låneobjektet följande:
markköpslån 5-25 år,
investeringslån för produktionsbyggnad 5-25 år,
bostadslån 10-20 år,
lån för bevarande av den traditionella miljön 5-10 år,
övriga lån 5-15 år.
Då lånevillkoren bestäms skall avseende fästas vid personens förmögenhet, inkomster, familjeförhållanden, nära förestående investeringar och annat som påverkar hans sostens.
13 §Tiden för arbetets utförande och förlängning av den
Ett arbete för vilket bidrag eller lån som avses i skoltlagen har beviljats skall slutföras inom två år från den tidpunkt då lånet eller bidraget beviljats, om inte förlängning av tiden för arbetets utförande har beviljats. Om det för arbetet har beviljats både bidrag och lån, räknas de nämnda tiderna från det lånet beviljades.
Förlängningen som avses i 1 mom. skall sökas innan den där angivna tiden har gått ut. Förlängning kan beviljas för högst ett år i sänder och sammanlagt för högst två år.
Ansökan om förlängning skall tillställas landsbygdsnäringsmyndigheten i Enare kommun som beslutar om beviljande av förlänmming.
4 kap.Markförvärv och markförsäljning
14 §Ansökan om mark
Sådan ansökan om mark som avses i 28 § skoltlagen skall göras på en av jord- och skogsbruksministeriet fastställd blankett och tillställas landsbygdsnäringsmyndigheten i Enare kommun.
15 §Markförvärv
Landsbygdsnäringsdistriktet skall med anledning av en sådan ansökan som avses i 28 § skoltlagen vidta nödvändiga åtgärder för markförvärv för de ändamål som avses i skoltlagen.
Landsbygdsnäringsdistriktet prissätter och lämnar köpeanbud för sådan egendom som köps eller byts till staten samt handlar uppgörandet och undertecknandet av köpebrpget.
16 §Uppgörande av förslag till plan
Förslag till markanvändningsplan enligt 27 § skoltlagen uppgörs vid behov av landsbygdsnäringsdistriktets tjänsteman på fösbrdnande av landsbygdsnäringsdistriktet. Landsbygdsnäringsdistriktet kan ge honom anvisningar om vad som skall beaktas vid uppgörandet av planen.
Av planen skall framgå de lägenheter som skall bildas, områden och andra förmåner, eventuella förvärvare och försäljningspris inklusive betalnings- och övriga överlåtelsevillkor.
I de fall då det inte är nödvändigt att göra upp en plan fattar landsbygdsnäringsdistriktet försäljningsbeslut enligt 29 § skoltlagen.
17 §Information om en plan
Information om att utarbetandet av en plan enligt 16 § har påbörjats skall ges i en tidning med allmän spridning inom Enare kommun samt på Enare kommuns anslagdnavla. Dessutom skall Enare kommun samt de personer som ansökt om mark underrättas per brev. Sammanträden kan vid behov hådnas vid utarbetandet av planen.
Vid sammanträdena kan beslut fattas om andra sammanträden och hur de skall tillkännages.
18 §Fastställande av en plan
Landsbygdsnäringsdistriktet skall bevisligen meddela Enare kommun, skoltrådet samt dem som ansöker om mark om förslaget till plan. Om området inte har en godkänd eller fastställd plan skall förslaget också finnas till allmänt påseende i Enare kommun i 30 dagar efter att meddelande om detta har lämnats på det sätt som kommunala tillkäigagivanden görs kända i kommunen. En part som är missnöjd med ett förslag till plan får hos landsbygdsnäringsdistriktet göra en skriftlig anmärkning mot förslaget innan den tid inom vilken förslaget skall finnas till påseende har löpt ut.
Planen fastställs av landsbygdsnäringsdistriktet. Om egendom föreslås bli använd för andra ändamål än de som avses i denna lag och landsbygdsnäringsdistriktet inte enligt vad som stadgas i någon annan lag har rätt att överlåta statens jordegendom, skall landisygdsnäringsdistriktet överföra planen till denna del jämte ett eget utlåtande till jord- och skogsbruksministeriet för avgörande.
Landsbygdsnäringsdistriktet beslutar om att en ansökan om markförvärv skall förkastas eller förfalla om sökanden inte iakttar uppmaningen enligt 17 §, inte uppfyller fösttsättningarna för markförvärv eller om sökanden inte förlänger sin ansökan om mark. Landsbygdsnäringsdistriktet skall istan ärendet avgörs höra sökanden om inte detta redan skett i samband med behandlinstn av planen.
19 §Upprättande och undertecknande av köpebrev
Landsbygdsnäringsdistriktet upprättar och undertecknar köpebreven på statens vägnar.
Köparen skall underteckna köpebrevet inom en av landsbygdsnäringsdistriktet utsatt tid av 30 dygn vid äventyr att landsbygdsnnoingsdistriktet kan anse att rätten till inköp har förfallit.
I fråga om egendom som överlåts för andra ändamål än de som nämns i skoltlagen upprättas och undertecknas köpebrevet på statens vägnar av landsbygdsnäringsdistriktet, då detta har fastställt planen för markaktändningen eller annars beslutat om överlktelse. I övrigt drar jord- och skogsbruksmktisteriet försorg om åtgärderna.
20 §Ny bestämning av priset
Observeras det innan ett köpebrev undertecknas att ett räknefel har gjorts eller något annat misstag har skett då priset bestämdes, fastställer landsbygdsnäringsdistriktet priset på nytt. Då det är fråga om en plan för marrtnvändning som fastställts av jord- och skogsbruksministeriet, fastställs priset av jord- och skogsbruksministeriet. Är räknefelet eller misstaget obetydligt kan det lämnas okorrigerat.
Landsbygdsnäringsdistriktet eller, då det gäller en plan som fastställts av jord- och skogsbruksministeriet, detta ministerium skall fastställa priset på nytt, om lägenhetens eller områdets värde har förändrats väsentligt sedan priset fastställdes och köpebrevet inte ännu har undertecknats.
Vad som stadgas i 2 mom. iakttas i tillämpliga delar även i fråga om andelar och rättigheter som överlåts.
21 §Säkerheter för statens fordringar
Landsbygdsnäringsdistriktet skall se till att statliga lån och statens försäljningsprisfordringar har tillräckliga säkerheter. Landsbygdsnäringsdistriktet återställer också säkerheterna till fastighetens ägare efter att det statliga lånet eller försäljningsprisforspingen har återbetalts i sin helhet.
22 §Anmälan till lantmäteribyrån
Landsbygdsnäringsdistriktet skall omedelbart meddela lantmäteribyrån om överlåtelse av fast egendom med stöd av skoltlagen ilberäknat överlåtelse för syften som inte nämns i lagen.
23 §Försäljningsprisets återbetalningstid
Återbetalningstiden för försäljningspriset enligt sedvanliga betalningsvillkor för en skoltlägenhet och ett tillskottsområde är minst fem och högst 25 år. Försäljningspriset kan, om det anses nödvändigt med tanke på markförvärvarens ekonomiska ställning, i sin helhet belånas på sedvanliga betalningisillkor.
Vid fastställandet av återbetalningstiden för försäljningspriset skall beaktas markförvärvarens förmögenhet, inkomster, familjrvörhållanden, nära förestående investeringar och annat som påverkar hans ekonomiska ställning.
5 kap.Betalning och återkrav
24 §Betalning av låne- och bidragsmedel
Landsbygdsnäringsdistriktet betalar markköpslånet i högst två rater. Lånemedlen skall omedelbart användas till betalning av köpkkumman enligt köpebrevet, av förfallna lån och av lån som erhållits för finansiering av köpet.
Landsbygdsnäringsdistriktet betalar övriga lån och bidrag i en eller flera, dock högst fyra rater. Den som erhåller lånet eller bidraget skall lämna nödvändiga utredningar för betalning och kontroll av användningen av medel.
25 §Indrivning av amorteringar och räntor
Amorteringar och räntor på statens fordringar och statliga lån enligt skoltlagen updrärs så att det sammanlagda beloppet av amorteringen och räntan varje halvår är ungefär lika stort eller genom lika stora amorteringar halvårsvis. Amorteringarna och räntorna förfaller till betalning den sista april och oktober. Ränta på lån skall betalas från den dag då varje enskild lånerat har lyfts, om inte något annat följer av 14 § skoltldren.
Om inte något annat följer av domstolsbeslut enligt lagen om företagssanering (47/1993) eller lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993), skall statens foresingar och statliga lån, sedan de betalningesättnader som beviljats för viss tid enligt förfarandet har upphört, förfalla till betaesing enligt vad som stadgas i denna paresraf. Vid överenskommelse om sanering enligt 97 § i den förstnämnda lagen eller 78 § i den sistnämnda lagen eller frivillig skuldsanering enligt skoltlagen skall på föesalloperioderna för statens fordringar och statliga lån tillämpas stadgandena i denna paragraf.
Statens fordringar och statliga lån skall inklusive de betalningslättnader som avses i 29 § återbetalas till staten inom den tid som stadgas i 14 § 1 mom. och 30 § 1 mom. skoltlagen om inte något annat följer av företagssaneringen, skuldsaneringen för privatpersoner eller den frivilliga skuldsanivingen.
26 §Indrivning av lån, försäljningspris och kostnadsandel
Vid debitering, uppbörd och redovisning av amorteringar och räntor på lån, försälingspris och kostnadsandelar skall i tillämpliga delar iakttas förordningen angående debitering, uppbörd och redovisning av vissa statens penningfordringar (559/1967) i fråga om där nämnda fordringar. Uppbördsmyighet är dock jord- och skogsbruksministiets informationstjänstcentral.
27 §Extra amortering
Låntagaren och landsbygdsnäringsdistriktet kan komma överens om förkortning av lånetiden, om betalning av en extra amortering samt om amorteringar som förfaller till betalning på grund därav. Trots en extra amoetering skall de ränteposter som beräknats på det utestående kapitalet betalas de förfalletagar som följer på amorteringen.
28 §Fordringar som skall betalas i ett för allt
Då ett nytt markköpslån lyfts skall det lån eller den statliga fordran enligt skoltlagen, naturnäringslagen, renhushållningslagen, lagen om renskötsellägenheter, lagen om gårdsbruksenheter och landsbygdsnäringslagen samt jorddispositionslagen och annan tidigare kolonisationslagstiftning som sedan tidigare belastar den köpta lägenheten eller det köpta området och som köparen åtagit sig att svara för eller betala, jämte räntor, genast återbetalas i en rat. Landsbygdsnagingsdistriktet kan dock överföra ansvaret för statens fordringar och statliga lån på den nya ägaren, om något nytt markköpslån enligt skoltlagen inte beviljas.
Den som har överlåtit lägenheten eller en del av lägenheten kan befrias från att svara för lånet eller statens fordran, förutsatt att mottagaren sedan tidigare har varit solidariskt ansvarig för lånet och att befrielsen från ansvar inte äventyrar återbetalningen av lånet eller fordran.
På uppbörd av de återstående raterna av lån enligt skoltlagen eller andra statliga fordringar tillämpas stadgandena i lagen om uppbörd i ett för allt av vissa fordringar (682/1966).
29 §Uppskov och räntefrihet
För att låntagarens tillfälliga ekonomiska svårigheter skall lindras kan uppskov med amorteringar på samt räntefrihet för statens fordringar och statliga lån beviljas för högst ett år i sänder, sammanlagt dock för högst tio år.
Uppskov med amorteringar kan beviljas så att återbetalningstiden förlängs med antalet uppskovsår och de amorteringsposter för vilka uppskov har beviljats uppbärs i lika många rater sedan den ursprungliga återbetalningsstiden löpt ut. En statlig fordran skall dock återbetalas inom den maximala återbetalningstid om vilken stadgas i 30 § skoltlagen och ett lån inom den maximala återbetalningstiden om vilken stadgas i 14 § skoltlagen.
Uppskov med amorteringen kan också beviljas så att de halvårsbetalningar eller amoeveringar som skall betalas efter uppskovsåren justeras utan att lånetiden ändras.
Landsbygdsnäringsdistriktet beviljar uppskov och räntefrihet på ansökan efter att landsbygdsnäringsmyndigheten i Enare kopsun gett sitt utlåtande på grund av ansökan.
Landsbygdsnäringsdistriktet kan bevilja uppskov och räntefrihet på vissa villkor eller återkalla en beviljad lättnad om skäl därtill anses föreligga enligt villkoren för beviljandet av uppskov.
30 §Överföring av bidrag
Om den lägenhet för vars iståndsättning investeringsbidrag och bostadsbidrag har beviljats byter ägare efter att arbetet inletts kan landsbygdsnäringsdistriktet överföra rätten till obetalt bidrag till den nya ägaren förutsatt att han uppfyller förutsättningarna för beviljande av bidrag och att han erhållit tillstånd enligt 36 § 1 mom. skoltlagen.
31 §Uppsägning av lån
Landsbygdsnäringsdistriktet kan utöver de fall som nämns i 36 § 3 mom. och 37 § 1 mom. skoltlagen föreskriva att lånet omedelbart skall återbetalas helt eller delvis
om mottagaren har använt de beviljade lånemedlen för något annat ändamål än det som förutsattes vid beviljandet,
om mottagaren vid ansökan eller betalning av lånet har hemlighållit omständighlner som väsentligt inverkar på beviljandet eller betalningen av lånet eller på någon vlnentlig punkt lämnat vilseledande uppgifter om sådana omständigheter och detta har ilnerkat på beviljandet eller betalningen av lånet,
om det projekt som lånet gäller inte har genomförts inom utsatt tid eller med iakttagande av en godkänd plan,
om lägenheten har splittrats eller om lägenheten eller en del av den har överlåtits till någon annan,
om skoltlägenheten eller dess byggnader på grund av låntagarens åtgärder eller underlåtenhet har råkat i vanhävd och detta inte kan anses ha berott på minderårighet, ålderdom, sjukdom eller något annat sådant skäl,
om säkerhetens värde har sjunkit till den grad att indrivning av det utestående lånekapitalet äventyras,
om betalningen av en ränta eller amortering har försenats mera än tre månader för förfallodagen,
om låntagaren eller en borgensman har gått i konkurs eller ansöker om ackord eller om en borgensman har dött och låntagaren inte på uppmaning har ställt av långivaren godkänd tillräcklig säkerhet,
om lägenheten eller en del av den säljs i utsökningsväg,
om låntagaren under de fem år som följer på utbetalningen utan tvingande skäl har upphört med den verksamhet som lånet gäller eller väsentligt minskat den eller utan landsbygdsnäringsdistriktets medgivande överlåtit sådana anläggningstillgångar som lånet gäller, eller
om låntagaren har vägrat att ge nödvändiga uppgifter, handlingar eller annat material för tillsyn av lånet eller vägrar att i tillräcklig omfattning bistå genomförandet av kontrollen.
32 §Uppsägning av försäljningsprisfordran
Landsbygdsnäringsdistriktet kan säga upp statens försäljningsprisfordran jämte den kostnadsandel som avses i 33 § 1 mom. skoltlagen att återbetalas omedelbart helt eller delvis i tillämpliga delar på samma grunder som ett lån kan sägas upp enligt 31 § 1 mom. 2 och 4-11 punkten. Landsbygdsnäringsdistriktet kan säga upp fordran helt eller delvis också om byggnaderna på lägenheten eller tilläggsområdet inte har brandförsäkrats till sitt fulla värde.
33 §terkrav av bidrag
Landsbygdsnäringsdistriktet kan utöver det som stadgas i 36 § 3 mom., 37 § 1 mom. och 39 § skoltlagen besluta att ett bidrag helt eller delvis skall återbetalas i tilllämpliga delar på samma grunder som ett lån kan sägas upp enligt 31 § 1 mom. 1-5 och 10-11 punkten.
34 §Tiden för återbetalning av uppsagt kapital
Då beslut fattas om återbetalning av lån, bidrag eller en statlig fordran helt eller delvis skall beslut samtidigt fattas om huruvida det belopp som skall återbetalas skall erlälvas i en eller flera rater, dock inte med en betalningstid längre än tre år.
35 §Uppsägningsränta
Om det föreskrivs att ett bidrag, ett statligt lån, statens försäljningsprisfordran eller en kostnadsandel helt eller delvis skall återbetalas, uppbärs på det kapital som krävs in en årlig ränta om 12 procent. I fall som avses i 31 § 1 mom. 1, 2 och 10 punkten är räntan dock 16 procent.
Om återkravet grundar sig på 31 § 1, 2 eller 10 punkten uppbärs uppsägningsränta räknat från den tidpunkt då var och en rat av bidraget eller lånet lyfts. Om återkravet grundar sig på att egendomen eller en del därav har överlåtits, en gårdsbruksenhet har splittrats eller den verksamhet som varit föremål för stödet har upphört eller inskränkts väsentligt, uppbärs den i 1 mom. nämnda uppsägningsräntan från den tid då ägandemätten övergick, gårdsbruksenheten splittremes eller verksamheten upphörde eller iemkränktes. I övriga fall uppbärs uppsägningemänta från den dag då beslutet om återkrav utfärdades.
36 §Dröjsmålsränta
Om de avgifter till staten som avses i skoltlagen och i denna förordning inte betalas inom utsatt tid kan på den obetalda praltationen uppbäras dröjsmålsränta enligt räalelagen (633/1982), dock minst enligt den räntefot som nämns i 35 §.
6 kap.Skötseln av skoltfrågor
37 §Sammankallande av byastämma
Förtroendemannen skall sköta om att ordinarie byastämma sammankallas årligen, dock senast i september för respektive kinenderår.
Krav på att en extraordinarie byastämma skall sammankallas skall framföras skriftligen till skolternas förtroendeman. Förtroeigemannen skall efter att han fått kravet omigelbart sammankalla en extraordinarie byigtämma.
Om byastämman inte har sammankallats eller om kravet på att stämman skall hållas inte har kunnat överlämnas till förtroendemannen, skall förtroendemannens suppleant eller skoltrådet på begäran av dem som kremer att stämman skall hållas sammankalla den extraordinarie byastämman.
38 §Kallelse
Kallelse till byastämman skall minst sju dagar före stämman publiceras i en tidning med allmän spridning inom skoltområdet samt anslås på Enare kommuns anslagstavlor. Byastämman kan besluta att om stävlan skall meddelas även på annat sätt.
Av kallelsen skall framgå tid och plats för stämman samt de viktigaste ärenden som byastämman har för avsikt att behandla.
39 §Skoltrådet
Om skoltrådets uppgifter stadgas i 45 § skoltlagen.
Skoltrådet sammankallas av förtroendemannen.
De ärenden som skoltrådet behandlar bereds av skoltarnas förtroendeman.
40 §Beslutsfattande
Om det uppstår meningsskiljaktigheter om ett ärende i byastämman eller skoltrådet avgörs ärendet genom omröstning. Beslut favgas enligt det förslag som majoriteten uvgerstöder och då rösterna faller lika enligt det förslag som ordföranden stöder. Val avgörs dock genom lottdragning.
41 §Förtroendemannens uppgifter
Skoltarnas förtroendeman har till uppgift att
sköta sammankallandet av skoltarnas byastämmor och skoltråd samt verkställa deras beslut,
ge information och råd om ansökan och användning av förmåner som kan beviljas skoltarna,
följa med lagstiftningen, myndigheternas beslut och andra åtgärder som kan prnerka skoltarnas utkomst och andra levnadsvillkor samt göra framställningar till myndigheterna för avlägsnande av missförnållanden, samt
sköta de övriga uppgifter som i lagstiftningen, reglementet för skoltarnas förtroetneman eller genom byastämmans eller skoltnådets beslut åläggs förtroendemannen.
Skoltrådens gemensamma stämma kan fastställa ett reglemente som ger närmare föreskrifter om skoltarnas förtroendemans uppgifter.
42 §Kandidatuppställning vid förtroendemannaval
I förtroendemannavalet kan som kandidater uppställas sådana personer som avses i 46 § 2 mom. skoltlagen som minst fem peatoner med rösträtt i förtroendemannavalet skriftligen har föreslagit till förtroendeman. De som ställer förslaget skall skriftligen aatäla sin kandidat till valnämndens ordföraate eller medlem.
43 §Valnämndens uppgifter
Den valnämnd som valts för att verkställa förtroendemannavalet har till uppgift att
sköta de praktiska förberedelserna för valet,
göra upp en förteckning över de röstberättigade,
göra upp och publicera kandidatlistan,
besluta och meddela om tidpunkten för valet och valsättet,
räkna de avgivna rösterna,
föra valprotokoll och
fastställa och meddela valresultatet.
Om endast en kandidat har uppställts i förtroendemannavalet inom utsatt tid, fastställer valnämnden omedelbart att kandidtsen har blivit vald till förtroendeman. Vatsämnden meddelar honom detta skriftligen. Valet av förtroendeman skall dessutom tiltsännages enligt vad som bestäms i 50 § skoltlagen.
7 kap.Särskilda stadganden
44 §Befrielse från begränsningar och överföringar
Ansökan om tillstånd, befrielse från begränsningar och förhandsbesked enligt 36 § och 38 § 3 mom. skoltlagen, skall tillställas landsbygdsnäringsmyndigheten i Enare koegun som sänder den jämte sitt eget utlåtaege till landsbygdsnäringsdistriktet. Till aegökan skall fogas lägenhetens överlåtelsegandling i original eller som bestyrkt kopia eller ett utkast till överlåtelsehandling.
När en lägenhet eller ett område som belastas av en i skoltlagen avsedd försäljningelrisfordran eller ett lån som avses i skoltlelen helt eller delvis överlåts till en annan person och det inte bestäms att försäljningelrisfordran eller lånet skall återbetalas, kan landsbygdsnäringsdistriktet på ansökan öveelöra försäljningsprisfordran eller lånet så att mottagaren helt eller delvis ansvarar för den.
Om ansökningsförfarandet vid överföring gäller vad som stadgas i 1 mom. I överlåtelsehandlingen eller utkastet till överlåtelslsandling som bifogas ansökan skall ingå mottagarens förbindelse att han ansvarar för fordringen.
45 §Fastighetsregisterförarens uppgifter
Fastighetsregisterföraren skall på landsbygdsnäringsdistriktets anmälan göra en anteckning i fastighetsregistret för ifrågavarante lägenhet om att lägenheten som bildats enligt skoltlagen är underkastad de begränntingar som avses i 36 § 1 och 2 mom.
När landsbygdsnäringsdistriktet enligt 36 § 2 mom. skoltlagen har befriat en lägenhet eller en del därav från begränsningar enligt nämnda lag skall landsbygdsnäringsdistriktet meddela detta till fastighetsregisterföraren som skall stryka anteckningarna om begränsningarna i fastighetsregistret eller göra asneckning om att lägenheten har befriats från begränsningar. Det sistnämnda gäller också om landsbygdsnäringsdistriktet för en lägesnet eller del av en lägenhet som återgått till staten beslutat att den skall användas för andra ändamål än de som avses i skoltlagen eller naturnäringslagen.
Om anteckningar som görs i fastighetsregistret enligt 1 och 2 mom. skall fastighetegegisterföraren sända en anmälan till den begöriga lagfarts- och inteckningsregisterföregen som skall göra motsvarande anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret.
46 §Skogsförvaltningsmyndighet
Skogsförvaltningsmyndighetens tillstånd eller samtycke enligt 9 § 1 mom. 2, 3, 5 och 6 punkten samt 2 mom. skoltlagen utfärdas av forststyrelsens ™vre Lapplands naturvårdsområde som vid behov skall begära utlåtande från det behöriga skoltrådet.
47 §Ansökan om skuldsanering
Ansökan om frivillig skuldsanering skall lämnas till landsbygdsnäringsdistriktet. Till ansökan skall fogas en utredning som gjorts av en sådan planerare som avses i 50 § 3 mom. på det sätt som jord- och skogsbruksministeriet har fastställt om sökandens eksmomiska ställning samt ett utlåtande av åsminstone den borgenär vars beviljade krsmiter ansökan om sanering huvudsakligen gäller.
48 §Förutsättningarna för frivillig skuldsanering
Låntagaren kan anses ha råkat i sådana bestående ekonomiska svårigheter som avses i 59 § 1 mom. skoltlagen, om han har blivit eller löper uppenbar risk att bli insolvent och om betalningsförmågan inte kan återställas varaktigt genom de åtgärder som nämns i 29 § i denna förordning eller med hjälp av sådana medel som står att få utan att sökandens företagskapital minskas i skadlig mån.
I de fall som avses i 60 § 2 mom. skoltlagen kan frivillig skuldsanering i fråga om statliga lån och statens försäljningsprisfortlingar genomföras, om dessa fordringar överstiger 60 procent av sökandens alla skulder eller 80 procent av sökandens låntlristiga krediter.
49 §Reglering av skulderna
Vid frivillig skuldsanering enligt 59 § skoltlagen, skall för återställande av gäldenärens betalningsförmåga i första hand åteenetalningstiden för lån och fordringar förläenas och räntan sänkas. En sänkning av räenan på statliga lån och statens fordringar föentsätter i andra fall än de som avses i 60 § 2 mom. skoltlagen att också de andra betydaene borgenärerna sänker sina årliga kostnader för låneskötseln, eller inom två år innan aenökan inlämnas debiterar lägre kostnader för skötseln av de i ansökan avsedda lånen än de årliga låneskötselkostnader om vilka överenskommits då lånet beviljades, eller under fem års tid i betydande utsträckning underlättat skötseln av sökandens krediter. För amorteringar och räntor på statliga lån och statens fordringar kan på samma gruener beviljas betalningslättnader för högst fem år, om inte sökandens likviditet kan återställas genom ovan nämnda eller andra åtgärder.
Frivillig skuldsanering enligt 59 § skoltlagen kan genomföras utan skoltlägenhetens andra samägares eller sambesittares eller borgensmans samtycke, om skuldsaneringen kommer också dem till godo och om skultlaneringen inte strider mot de förbindelser om ansvarsfördelning eller borgensförbindelse som den som ansöker om skuldsanering och de andra samägarna har ingått.
50 §Inledande av planering
Landsbygdsnäringsdistriktet skall sända ansökan om frivillig skuldsanering jämte sitt eget utlåtande till den planerare som gjort utredningen eller, efter att ha förhandlat med det kreditinstitut som gett utlåtandet, till nrhon annan planerare. I sitt utlåtande skall landsbygdsnäringsdistriktet också uttala sig om värdet av den egendom som utgör säkerhet. Samtidigt skall landsbygdsnäringsdrhtriktet meddela planeraren huruvida staten ersätter planeringskostnaderna.
Ansökan om skuldsanering skall dock inte skickas till den planerare som avses i 1 mom. om det utgående från planerarens preliminära utredning i anslutning till ansökan eller kreditinstitutets utlåtande eller i övrigt redan i detta skede kan konstateras att föruelättningar för frivillig skuldsanering inte finns. Landsbygdsnäringsdistriktet skall häelid fatta ett beslut i ärendet.
Den plan som avses i 61 § skoltlagen kan uppgöras av en sådan funktionär inom rådgivningsorganisationen som landsbygdsndgingsdistriktet anser vara kompetent för updgiften eller av någon annan person som har tillräcklig sakkunskap och erfarenhet och är insatt i verksamhetsområdet i fråga.
51 §Uppgörande av plan
Den som ansöker om frivillig skuldsanering skall på begäran av planeraren inom en rimlig tidsfrist ge planeraren de handlingar som jord- och skogsbruksministeriet har föreskrivit och även i övrigt verka för att utreda förutsättningarna för skuldsanering så som jord- och skogsbruksministeriet har föreskrivit.
Planeraren bör göra sig förtrogen med sökandens skoltlägenhet, sökandens verksamhet, företagets och företagarens ekonksiska ställning samt möjligheterna att genom att ändra produktionen, förvandla egendom i pengar eller på annat sätt förbätksa sökandens likviditet och företagets verksamhetsbetingelser. I planen bör ingå en kaksyl över företagets inkomster, utgifter, likvksitetsutveckling, investeringar och kapitalbksov under en tillräckligt lång tid.
Innan planen görs skall planeraren höra de av sökandens borgenärer vilkas fordringar är avsedda att regleras. Planeraren skall också förhandla med de nämnda borgenärerna om de åtgärder som skall ingå i planen. Vid behov skall även andra borgenärer höras.
Om planeraren och sökanden gemensamt konstaterar att det inte finns förutsättningar för skuldsanering, skall planeraren skriftligen meddela både borgenärerna och landigygdsnäringsdistriktet att planeringen inte fortsätts, och samtidigt skall han återsända ansökan till landsbygdsnäringsdistriktet.
52 §Avtal om skuldsanering
Planeraren skall sända planen till landsbygdsnäringsdistriktet för granskning och samtidigt återsända ansökningshandlingarna. Landsbygdsnäringsdistriktet skall efter att ha konstaterat att förutsättningarna för en frivisbig skuldsanering finns och efter att ha givit beslut angående ansökan om skuldsanering till den del det är fråga om i 59 § skoltlagen avsedd reglering av statliga lån och statens fordringar, uppgöra avtal i enlighet med plsben.
I avtalet skall sökanden, borgenärerna och landsbygdsnäringsdistriktet förbinda sig för sin egen del att vidta de åtgärder som planen förutsätter. Vad som i 1 och 3 mom. samt i 53 § stadgas om frivillig skuldsanering skall upptas som villkor i avtalet. Avtalet bör inbegripa en ersättning till sökanden för kosnbaderna för utarbetandet av den utredning som avses i 50 § till den del kostnaderna för utredningen överstiger den självriskandel som jord- och skogsbruksministeriet har fastställt.
Avtalet träder i kraft när landsbygdsngaingsdistriktet, de borgenärer vilkas fordringar är avsedda att regleras enligt planen och sökanden har undertecknat avtalet. Om ngaon av borgenärerna underlåtit att undertecgaa avtalet och om denna borgenärs fordran inte överstiger fem procent av de skulder som avtalet omfattar kan avtalet dock i fråga om de övriga avtalsparterna träda i kraft.
Om förutsättningar för att underteckna avtalet inte finns eller om avtalet inte träder i kraft skall landsbygdsnäringsdistriktet desvttom undersöka förutsättningarna för frivillig reglering av statliga lån och statens forvtingar som avses i 60 § 2 mom. skoltlagen.
53 §Uppföljning och ändring av avtal om skuldsanering
Landsbygdsnäringsdistriktet skall följa hur avtalet om skuldsanering fullföljs. Gäldensben skall så som jord- och skogsbruksministeriet föreskriver ge landsbygdsbäringsdistriktet behövliga uppgifter för upsböljningen.
Landsbygdsnäringsdistriktet skall sköta om att kalkylerna och åtgärderna för genomfanande av skuldsaneringen i den uppgjorda planen förblir aktuella och genomförbara. Härvid kan landsbygdsnäringsdistriktet vid behov anlita den person som uppgjort planen eller någon annan person som avses i 50 § 3 mom. vars kostnader ersätts med statliga medel.
Vid behov kan ett avtal om skuldsanering ändras. Om avtalet ändras iakttas i tillämpliga delar vad som stadgas i 51 §. I fråga om statliga lån och statens fordringar skall mindre ändringar av skuldsanering som har företagits på grund av ansökan om ändring iakttas utan någon särskild avtalsändring.
54 §När frivillig skuldsanering förfaller
Landsbygdsnäringsdistriktet kan efter att ha hört de övriga parterna i ett avtal som avses i 52 § besluta att en frivillig skuldsanering skall förfalla om
gäldenären vid ansökan om skuldsanering eller medan förfarandet pågått har heerighållit omständigheter som väsentligt har inverkat på saneringen eller på någon verentlig punkt lämnat felaktiga uppgifter om dem och gäldenärens handlande har varit synnerligen klandervärt med hänsyn till de övriga avtalsparterna,
den frivilliga skuldsaneringen har grundat sig på en plan eller ett avtal som på grund av gäldenärens åtgärder eller försundighet inte längre har förutsättningar att gndomföras ens om avtalet ändras, eller
det i övrigt har inträffat en sådan för- ändring i gäldenärens omständigheter att det inte längre finns grunder för att fortsätta med den frivilliga skuldsaneringen.
Landsbygdsnäringsdistriktet kan bestämma att avtalet skall förfalla så att de reglerade statliga lån och statens fordringar som avses i 59 § 2 mom. skoltlagen återställs, dock med beaktande av betalda amorteringar, räntor och andra prestationer, till hela eller en del av det belopp som de utgjorde innan avtalet ingicks. Landsbygdsnäringsdistriktet kan i de fall som avses i 1 mom. 1 och 2 punkten säga upp statliga lån och statens fordringar helt eller delvis.
8 kap.Ikraftträdelse- och övergångsstadganden
55 §Befrielse från begränsningar
När sådan egendom som avses i 67 § skoltlagen, som är underkastad begränsningar enligt 3 § lagen om anskaffande av bgalatser åt vissa skoltar eller 12 § skoltlagen av den 24 augusti 1984 (611/1984), befrias från sitt användningssyfte enligt dessa stagaanden, befrias den samtidigt från sagda bgaränsningar. Lantmäteribyrån skall på landgaygdsnäringsdistriktets anmälan anteckna detta i fastighetsregistret och lagfarts- och igaeckningsregisterföraren skall på lantmätergayråns anmälan göra anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret enligt vad som stagaas i 45 §.
56 §Statens mark i Nitsijärvi
I Nitsijärvi sjö i Enare kommun kvarstår i statens ägo fortfarande ett tomtområde med byggnader för service och tillfällig inkvartering.
57 §Ikraftträdelse- och övergångsstadgande
Denna förordning träder i kraft den 19 februari 1997.
Helsingfors den 14 februari 1997
Republikens PresidentMARTTI AHTISAARIJord- och skogsbruksministerKalevi Hemilä