Social- och hälsovårdsministeriets beslut om reklam, annan säljfrämjande verksamhet och produktinformation som gäller starka alkoholdrycker
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 841/1995
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Social- och hälsovårdsministeriet har med stöd av 33 § 4 och 7 mom. samt 40 § 2 mom. 6 punkten alkohollagen av den 8 december 1994 (1143/94) beslutat:
1 §Tillämpningsområde
Reklam och annan säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker får bedrivas enligt vad som föreskrivs i detta beslut.
2 §Fackpublikationer
Såsom fackpublikationer vilka riktar sig till hotell- och restaurangbranschen samt till detaljhandeln och såsom andra trycksaker vilka riktar sig till dem som deltar i försäljningen av alkoholdrycker och i vilka reklam och annan säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker får förekomma, anses av social- och hälsovårdens produkttillsynscentral (produkttillsynscentral) i varje enskilt fall godkända
riksomfattande periodiska trycksaker eller andra minst två gånger årligen utkommande publikationer som ges ut av en förening eller annan sammanslutning för fackfolk eller personer som deltar i försäljningen av alkoholdrycker mom hotell- och restaurangbranschen eller detaljhandeln,
periodiska eller andra trycksaker som riktar sig till personer som deltar i försäljningen av alkoholdrycker och ges ut av någon annan sammanslutning eller privatperson än en sådan som avses i 1 punkten.
Produkttillsynscentralen kan godkänna en fackpublikation endast i det fall att den huvudsakligen sprids till sådana i 1 mom. nämnda yrkesgrupper som deltar i försäljningen av starka alkoholdrycker och syftet med publikationen är att upprätthålla och främja dessa gruppers yrkesskicklighet samt tillgodose deras behov av facklig information. Andra än periodiska trycksaker skall emellertid uteslutande spridas till yrkesgrupper som nämns ovan i detta moment.
3 §Godkännande av fackpublikationer
Hos produkttillsynscentralen skall skriftligen ansökas om godkännade av en fackpublikation. Till ansökan skall fogas uppgifter om
trycksakens upplaga,
en av huvudredaktören eller någon annan för utgivningen ansvarig person bestyrkt utredning om medlemsregistret, kundregistret, prenumerantregistret eller någon annan sådan datafil varav sammansättningen av trycksakens läsarkår framgår, samt
annan utredning som produkttillsynscentralen anser vara behövlig.
4 §Reklam och annan säljfrämjande verksamhet i fackpublikationer
I en fackpublikation får såsom reklam och annars i säljfrämjande syfte anges
namnet på tillverkaren och importören av en stark alkoholdryck och namnet på den som är representant för den,
namnet på en stark alkoholdryck,
vilken typ av dryck det är fråga om, t.ex. whisky, rom eller vodka, produktens specifika egenskaper, t.ex. torr, ljus, mörk eller blended, samt dess alkoholhalt och användningsändamål,
produktens tillverknings- och tillsatsämnen,
produktens ursprungsland, -område och -ort, samt
produktens pris samt eventuella nummer i en prislista.
När det är fråga om en ny alkoholdryck, ett nytt namn, en ny etikett eller en ny flaskstorlek, får också detta anges i fackpublikationen.
Bildmaterialet skall vara sakligt och måttfullt.
Sådan information som avses ovan i denna paragraf får inte placeras på fackpublikationens yttre pärmar.
5 §Reklam och annan säljfrämjande verksamhet på serverings-, detaljhandels- och tillverkningsställen
På ställen där det bedrivs detaljhandel med, servering eller tillverkning av alkoholdrycker får reklam göras för sådana endast om tillstånd har beviljats för försäljning eller tillverkning på det ifrågavarande stället. Reklamen skall vara saklig och måttfull.
På ett serverings-, detaljhandels- och tillverkningsställe får reklam och annan säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker förekomma
i trycksaker som inte är avsedda att ges till kunder eller besökare när dessa lämnar stället, såsom affischer, borddukar och andra motsvarande dukar eller underlag, menyer och vinlistor, prislistor och andra förteckningar samt på personalens arbetskläder och -dräkter,
på föremål och inventarier som har samband med ställets normala verksamhet,
då produkter och förpackningar ställs fram, samt
när presentation av produkter ordnas.
I samband med alkoholdryckspresentationer eller överhuvudtaget för allmänheten, får inte ordnas provsmakning av alkoholdrycker eller pristävlingar med anknytning till alkoholdrycker och inte heller får alkoholdrycker serveras gratis eller lottas ut.
På ett detaljhandelsställe för starka alkoholdrycker kan för allmänheten hållas tillgänglig en prislista som endast enhetligt, för samtliga på detaljhandelsstället utbjudna alkoholdrycker eller samtliga starka alkoholdrycker får ange namn, produktnummer, tillverkarens namn, förpackningsstorlek, varudeklarationsmässiga uppgifter om specifika egenskaper och priser samt tillverkningsland eller namnet på något annat område som är typiskt för dryckens ursprung. På ett detaljhandelsställe för starka alkoholdrycker kan också tillhandahållas andra av alkoholbolag utgivna trycksaker med saklig information om alkoholdrycker, hur de används rätt och måttfullt samt varudeklarationsmässig information om deras egenskaper, dock inte starka alkoholdryckers emblem, alkoholdrycksmärken eller alkoholdryckstillverkares namn eller emblem.
Reklam och affischer för starka alkoholdrycker får inte placeras utanför serverings-, detaljhandels- och tillverkningsställen. I övrigt får reklam och affischering inte placeras så att den år uppseendeväckande synlig utanför serverings-, detaljhandels- och tillverkningsstället.
6 §Produktinformation
Såsom, sådan produktinformation som avses i 33 § 7 mom. alkohollagen kan fackfolk inom branschen och personer som deltar i försäljningen av alkoholdrycker, utöver de upplysningar som nämns i momentet, upplysas om en drycks tillverkningsland eller ett område som är typiskt för dryckens ursprung, om dryckens användningsändamål, dess förpackning och förpackningstexter.
Vid tillställningar som ordnas enbart för personer som deltar i försäljningen av alkoholdrycker kan produktinformation också ges genom ordnande av provsmakning.
Produktinformationen skall vara så sammansatt att de som deltar i försäljningen av produkten och fackfolk inom branschen får tillräckliga och korrekta upplysningar om produkten och dess egenskaper. Som produktinformation skall i denna bemärkelse inte anses sådana föremål och andra produkter än alkoholdrycker, vilka har försetts med starka alkoholdryckers eller dessas tillverkares namn eller emblem.
7 §Användning av produktnamn
Om en viss stark alkoholdrycks märkesnamn är identiskt med tillverkarens, representantens, importörens eller säljarens officiella firma eller dennas vedertagna förkortning, eller om alkoholdryckens märkesnamn som sådant eller till väsentlig del ingår i finnan eller dess vedertagna förkortning, får märkesnamnet och dess förkortning användas synligt för allmänheten endast på,, en industri-, försäljningslager- och motsvarande byggnad samt så placerat att det inte väcker uppseende.
Sådana på andra platser, synligt för allmänheten placerade produktnamn som avses ovan i 1 mom. skall avlägsnas senast 1.10.1995.
8 §Presentation av starka alkoholdrycker i massmedier och böcker
I redaktionella massmedietexter samt i fakta-, läro-, kok-, vin- och andra sådana böcker får starka alkoholdrycker presenteras under förutsättning att det inte är fråga om presentation av en tillverkares, representants, importörs eller säljares produkter i förbjudet säljfrämjande syfte.
9 §
Detta beslut träder i kraft den 7 juni 1995.
Helsingfors den 31 maj 1995
Minister Terttu HuttuRegeringsråd Raimo Salonen