Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

243/1995

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om sådan upphandling av varor, tjänster och byggnadsentreprenader som överstiger tröskelvärdet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
243/1995

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till handels- och industriministeriets verksamhetsområde stadgas med stöd av lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/92):

1 kap Allmänna stadganden

Tillämpningsområde

1 §

Utöver vad som stadgas i lagen om offentlig upphandling (1505/92) tillämpas denna förordning på sådan varu- och tjänsteupphandling vars värde exklusive mervärdesskatt ( tröskelvärde ) är minst 200 000 ecu samt på sådana upphandlingskontrakt för byggnads- och anläggningsarbeten vars värde exklusive mervärdesskatt är minst 5 000 000 ecu när den förhands- eller upphandlingsannons som avses i 10 § denna förordning publiceras och som görs av upphandlingsenheter som avses i 2 § 1, 2 och 4 punkten lagen om offentlig upphandling.

Handels- och industriministeriet meddelar årligen vad ecun skall anses motsvara i finska mark. Meddelandet publiceras i officiella tidningen och Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

2 §

Är avsikten att både tjänster och varor skall upphandlas genom ett kontrakt, tillämpas stadgandena om upphandling av tjänster på kontraktet, om tjänsternas värde överstiger varornas. Detta gäller dock inte upphandling av tjänster hos en annan upphandlingsenhet på basis av ensamrätt som denna enhet beviljats genom lag eller annan författning.

3 §

Vid upphandling av enbart tjänster som förtecknas i bilaga B eller vid upphandling av sådana tjänster tillsammans med tjänster som förtecknats i bilaga A på så sätt att värdet av tjänsterna enligt bilaga B överstiger värdet av tjänsterna enligt bilaga A, tillämpas denna förordning endast när det gäller stadgandena om annons i efterhand och om tekniska specifikationer.

På sådana kontrakt rörande offentliga byggnadsentreprenader som sluts av upphandlingsenheter som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten lagen om offentlig upphandling tillämpas stadgandena i denna förordning dock endast när sådana enheter som nämns i 2 § 1 mom. 1, 2 eller 4 punkten i nämnda lag finansierar över hälften av värdet på upphandlingen. Sådana kontrakt är endast de kontrakt som hör till klass 50, grupp 502 av NACE-nomenklaturen i bilaga C samt de kontrakt som rör uppförande av sjukhus, anläggningar för sport, rekreation och fritid samt skol-, högskole- och förvaltningsbyggnader samt upphandling av tjänster med anknytning till detta.

Om en upphandlingsenhet som avses i 2 § 2 mom. lagen om offentlig upphandling beviljar en annan enhet än en sådan som tjänstgör som upphandlingsenhet särskilda rättigheter eller ensamrätt att bedriva offentlig serviceverksamhet, skall det samtidigt bestämmas att denna enhet i sin varuupphandling skall tillämpa icke-diskriminerande villkor och valkriterier.

När det gäller upphandlingsenheter ( GATT-enhet ) som avses i överenskommelsen om statlig upphandling (FördrS 84/80) är tröskelvärdet det avtalsenliga värde som för tillfället gäller.

4 §

Denna förordning gäller varken sådan upphandling på vilken tillämpas förordningen om sådan upphandling som överstiger tröskelvärdet och företas av enheter verksamma inom vatten-, energitransport- och telekommunikationssektorerna (567/94) eller upphandlingar på vilka tillämpas förordningen om sådan upphandling på vilka lagen om offentlig upphandling inte tillämpas (342/94).

Försvarsministeriet beslutar för försvarsförvaltningens vidkommande och inrikesministeriet för gränsbevakningsväsendets vidkommande vad som skall anses som sådan upphandling som avses i 1 § 2 mom. 2 punkten lagen om offentlig upphandling.

Definitioner

5 §

Vad som stadgas i 4 § i lagen om offentlig upphandling gäller även denna förordning. Dessutom avses i denna förordning med

1)

varuupphandlingskontrakt ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde, som omfattar köp, hyra, leasing, köp eller upphandling genom delbetalning med eller utan köpoption som gäller produkter; kontraktet kan vidare omfatta montering och installation,

2)

ramavtal ett avtal som ingås mellan en eller flera varu- eller tjänsteleverantörer i syfte att fastställa priser, kvantiteter eller andra villkor för upphandling som skall göras under en viss period,

3)

tjänsteupphandlingskontrakt ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde, som gäller anskaffning av tjänster, dock inte

a)

kontrakt om förvärv eller hyrning av fast egendom, byggnader eller rättigheter i anslutning till sådana oberoende av finansieringsformen eller betalningssättet; denna förordning tillämpas dock på kontrakt om varje form av finansiella tjänster som sluts i samband med förvärvs-, eller hyreskontraktet,

b)

kontrakt om anskaffning, utvecklande, produktion eller samproduktion av programmaterial som ingås av idkare av televisions- och radioverksamhet eller kontrakt om sändningstid,

c)

kontrakt om telefon-, telex-, mobiltelefon-, personsöknings- eller satellittjänster,

d)

kontrakt om skiljeförfarande eller förlikningstjänster,

e)

kontrakt om finansiella tjänster i anslutning till utfärdande, förvärv, försäljning eller överföring av värdepapper eller andra finansiella instrument samt om Finlands Banks tjänster,

f)

anställningsavtal, eller

g)

kontrakt om annan forskning och produktutveckling än sådan som uteslutande är till nytta för upphandlingsenheten i dess affärsverksamhet och vars kostnader upphandlingsenheten står för;

4)

kontrakt om offentliga byggnadsentreprenader och anläggningsarbeten ett skriftligt avtal med ekonomiskt värde i vilka en entreprenör förbinder sig att utföra eller både projektera och utföra eller på något annat sätt genomföra ett överenskommet byggnadsarbete, som kan beröra ett arbete eller ett helt byggnadsprojekt i en bransch som nämns i bilaga C eller ett helt byggnadsprojekt; med byggnadsentreprenad avses ett husbyggnads- och anläggningsarbete eller rivningsarbete som utgör en ekonomisk eller teknisk helhet samt med koncessionsavtal om offentliga byggnadsentreprenader ett kontrakt av samma typ som det som anges ovan, förutom att ersättningen för utförda arbeten består antingen enbart av rätten till nyttjande av anläggningen eller av en kombination av denna rätt och entreprenadspriset, ( koncession )

5)

öppet förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket alla de leverantörer som avses i 4 § 4 punkten lagen om offentlig upphandling och som så önskar kan lämna in anbud,

6)

selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheter begär anbud av vissa kandidater som valts ut bland dem som anmält sig till anbudsgivningen,

7)

förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande vid vilket upphandlingsenheterna tillfrågar vissa utvalda leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem, samt

8)

formgivningstävling ett förfarande, vid vilket upphandlingsenheterna kan skaffa ett underlag eller en sådan modell för regionplanering eller stadsplanering samt för arkitektur, markanvändning eller databehandling som väljs av en jury på basis av en tävling; vid tävlingen kan priser delas ut.

9)

anknutet företag ett sådant koncernföretag eller intresseföretag som avses i 22 a § 1 mom. respektive 22 c § 5 mom. bokföringslagen (655/73, ändr. 1572/92).

Beräkning av tröskelvärdet

6 §

Grunden för beräkning av ett varu- eller tjänsteupphandlingskontrakts värde är den totala ersättning som betalas till leverantören. Tröskelvärdet i byggnadsentreprenader är kontraktets kostnadskalkyl exklusive medvärdeskatt. I byggnadsentreprenadens tröskelvärde inräknas också värdet på de varuleveranser som upphandlingsenheten levererar till entreprenören för att entreprenaden skall kunna genomföras.

När det uppskattade kontraktsvärdet beräknas skall i tillämpliga delar beaktas

1)

försäkringspremier som skall betalas för försäkringstjänster,

2)

avgifter, provisioner, räntor och andra ersättningar som skall betalas för banktjänster och andra finansiella tjänster, samt

3)

avgifter eller provisioner som skall betalas i fråga om kontrakt som inbegriper projektering.

Då tröskelvärdet bestäms skall options- och förlängningsklausuler beaktas.

7 §

När det gäller varuupphandlingskontrakt om hyra, leasing eller upphandling genom delbetalning skall grunden för beräkning av tröskelvärdet vara det uppskattade totalvärdet av ett tidsbundet kontrakt som gäller högst 12 månader. För kontrakt på längre tid än 12 månader beräknas värdet på basis av totalkostnaderna för kontraktet, inklusive det uppskattade restvärdet för kontraktet. Värdet av ett kontrakt som gäller tills vidare eller för obestämd tid är kontraktets månatliga kostnad multiplicerad med 48.

Om något helhetspris inte framgår av tjänsteupphandlingskontraktet, skall grunden för beräkning av kontraktets uppskattade värde vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden när det gäller tidsbundna kontrakt som gäller högst 48 månader och, i fråga om kontrakt som gäller längre än så eller tills vidare, den månatliga kostnaden för kontraktet multiplicerad med 48.

Värdet av ett kontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som gäller regelbundet återkommande varuleveranser eller tjänster beräknas på basis av totala värdet av likadana kontrakt som slutits under den föregående räkenskapsperioden eller den föregående 12 månaders perioden inklusive uppskattade ändringar under följande 12 månader, eller det uppskattade totalvärdet av de kontrakt som sluts under de 12 månader som följer efter att det första kontraktet uppfylldes eller under hela kontraktsperioden, om den är längre än så.

8 §

Om varu- eller tjänsteupphandlingskontraktet är uppdelat i flera mindre delar och ett separat avtal ingås om var och en av dessa, skall värdet av varje del beaktas då det totala värdet beräknas.

Denna förordning tillämpas i fråga om tjänsteupphandlingskontrakt på alla delar, om deras sammanräknade värde minst uppgår till tröskelvärdet, dock inte på sådana delar vars värde exklusive mervärdesskatt är mindre än 80 000 ecu, förutsatt att det sammanlagda värdet av dessa utgör högst 20 procent av alla delars sammanlagda värde.

Om ett bygnadsarbete med tanke på anbudsbegäran har delats upp i flera delentreprenader, skall kostnadskalkylen för varje delentreprenad beaktas när tröskelvärdet beräknas. Om delentreprenadernas sammanlagda värde är minst lika stort som tröskelvärdet, tillämpas denna förordning på varje delentreprenad.

En upphandlingsenhet kan dock avvika från det ovan stadgade i fråga om delentreprenader vilkas kostnadskalkyl, exklusive mervärdesskatt underskrider 1 000 000 ecu, förutsatt att det sammanlagda värdet av dessa delentreprenader är högst 20 procent av byggnadsarbetets sammanlagda värde.

9 §

En upphandling får inte delas upp eller beräknas med exeptionella metoder eller en tjänsteupphandling kombineras med en byggnadsentreprenad i syfte att undgå tillämpning av stadgandena om tröskelvärde.

2 kap. Upphandling

Val av upphandlingsförfarande

10 §

Vid upphandling skall tillämpas öppet eller selektivt förfarande. Förhandlat förfarande kan användas endast under de förutsättningar som nämns i 12-14 §§.

Upphandlingsenheten kan i samband med selektivt förfarande på förhand bestämma hur många kandidater anbudsbegäran skall sändas till. Antalet skall anges i upphandlingsannonsen. Inbjudan att lämna anbud skall med hänsyn till upphandlingens omfattning och art ges tillräckligt många så att faktisk konkurrens säkerställs. Minst fem kandidater skall kallas till anbudstävlan.

11 §

Om tillräckligt många anbud inte har kommit in vid öppet förfarande eller tillräckligt många inte har anmält sig till selektivt eller förhandlat förfarande, kan anbudsinbegäran eller uppmaning att lämna anbudsansökan sändas också till leverantörer som upphandlingsenheten väljer. Vad som stadgas om annonsering och i 23 § om förfarandet skall dock iakttas.

Förhandlat förfarande om vilket en annons publiceras

12 §

Upphandlingsenheten kan välja förhandlat förfarande om med öppet eller selektivt förfarande har erhållits anbud, vilka formellt uppfyller villkoren i anbudsförfarandet men som till innehållet inte motsvarar dem eller om anbuden i övrigt inte har varit godtagbara. Om kontraktsvillkoren i en tidigare annons inte ändras i väsentlig grad, behöver man inte publicera en ny annons om övergången till förhandlat förfarande.

Om övergång till förhandlat förfarande behöver inte heller publiceras en sådan upphandlingsannons som avses i 23 § ifall i det förhandlade förfarandet tas med alla de anbudsgivare som uppfyller kraven enligt 6 kap. och som i det föregående öppna eller selektiva förfarandet har gett ett anbud i enlighet med villkoren i anbudsförfarandet och vars anbud annars har varit godtagbart.

13 §

Förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas i fråga om tjänsteupphandling också ifall tjänstens art eller därmed förknippade risker undantagsvis inte medger helhetsprissättning eller tjänsten är av intellektuell karaktär eller det är fråga om försäkrings-, bank- eller investeringstjänster, varvid specifikationerna i kontraktet inte kan formuleras så noggrant att det bästa anbudet kan väljas genom öppet eller selektivt förfarande. Motsvarande förfarande får användas om ett byggnadsarbete utförs enbart med tanke på forskning, experiment eller utveckling och inte för ekonomisk vinning eller för ersättande av utgifter för forskning och utveckling, samt i undantagsfall om det på grund av arbetets art inte är möjligt att fastställa exakt pris på förhand.

Upphandlingsenheten skall vid förhandlat förfarande enligt 12 § 1 mom. och denna paragrafs 1 mom. förhandla med minst tre kandidater, om det finns ett tillräckligt antal lämpliga kandidater.

Direkt förhandlat förfarande

14 §

Upphandlingsenheten kan likväl välja förhandlat förfarande utan att publicera någon upphandlingsannons som avses i 23 §, om

1)

vid öppet eller selektivt förfarande inga anbud har inkommit eller enbart anbud som inte motsvarar anbudsinfordran har inkommit, förutsatt att de ursprungliga kontraktsvillkoren inte förändras väsentligt,

2)

upphandlingen av tekniska eller konstnärliga skäl eller av skäl som anknyter till skyddande av ensamrätt bara kan tillhandahållas av en viss leverantör,

3)

varan tillverkas för att tjäna forskning, experiment, produktutveckling eller vetenskapligt ändamål och om tillverkningen inte sker industriellt eller för att täcka forsknings- eller utvecklingskostnader,

4)

det är omöjligt att iaktta tidsfristerna för det förfarande som nämns i 25-29 §§ på grund av synnerlig brådska som inte beror på upphandlingsenheten,

5)

upphandlingen hos den ursprungliga leverantören är en tilläggsbeställning eller en tilläggsentreprenad vars syfte är att delvis ersätta eller utvidga en tidigare leverans eller utrustning eller som av oförutsedda skäl har blivit nödvändig för att projektet skall kunna genomföras; en förutsättning är då att upphandlingen av tekniska eller ekonomiska skäl inte kan avskiljas från den ursprungliga upphandlingen utan stora olägenheter för upphandlingsenheten eller att byte av leverantör skulle leda till upphandling av material med annorlunda tekniska egenskaper eller medföra oförenlighet eller oproportionerligt stora tekniska svårigheter vid användning och underhåll av produkterna; det totala värdet av en upphandling som gäller tilläggsentreprenader eller tilläggstjänster får dock vara högst 50 procent av den ursprungliga upphandlingens värde; upphandlingen måste ske inom tre år från den första upphandlingen, eller om

6)

det är fråga om en ny upphandling av tjänster eller ett nytt byggnadsarbete som dock motsvarar tidigare upphandling eller är en upprepning av en tidigare entreprenad och upphandlingen sker hos samma leverantör, förutsatt att den tidigare upphandlingen har gjorts enligt öppet eller selektivt förfarande. I upphandlingsannonsen om den första upphandlingen skall anges att förhandlat förfarande eventuellt används senare; upphandlingsenheten skall beakta det beräknade värdet av tilläggstjänster eller nya byggnadsarbeten vid beräkning av det totalvärde av upphandlingen som avses i 6-8 §§; detta förfarande får endast användas under tre år efter att den ursprungliga upphandlingen gjordes.

Koncession och därtill anknutna underentreprenader

15 §

Koncession som når upp till minst tröskelvärdet skall genomföras enligt öppet, selektivt eller förhandlat förfarande. Om den som tilldelas koncession är en upphandlingsenhet, skall upphandlingsannonsen publiceras också beträffande de arbeten som utförs i form av underentreprenader, om de överskrider tröskelvärdet.

Upphandlingsenheten kan ålägga koncessionshavaren att lägga ut minst 30 procent av koncessionens sammanlagda värde på underentreprenörer eller kan begära av kandidaterna att de skall fastställa det sammanlagda värdet på det byggnadsarbete som de ämnar lägga ut på underentreprenader. Minimiprocenten skall nämnas i koncessionsavtalet. I anbudet skall på begäran individualiseras de arbeten som utförs i form av underentreprenader.

Inga andra koncessionshavare än upphandlingsenheter är skyldiga att lämna förhandsannons och annons i efterhand.

16 §

Företag som bildat konsortium eller deras närstående företag betraktas inte som underentreprenörer.

Andra koncessionshavare än upphandlingsenheter skall i alla andra fall lämna i 23 § avsett annons om underentreprenader som anknyter till koncession och som överskrider tröskelvärdet, förutom i fråga om direkt förhandlat förfarande.

Projektering och uppförande av bostadsområden

17 §

Om föremålet för ett entreprenadkontrakt är projektering och uppförande av ett sådant bostadsområde i fråga om vilket byggnadsentreprenadens omfattning, variation och beräknade byggnadstid måste planeras utgående från ett nära samarbete inom en grupp, kan ett särskilt förfarande iakttas som syftar till att den byggnadsentreprenör som lämpar sig bäst blir invald i gruppen. I gruppen ingår företrädare för de upphandlingsenheter som beslutar om kontraktet, sakkunniga och den entreprenör som ansvarar för arbetet.

I anbudsbegäran skall ingå en så noggrann redogörelse som möjligt för det byggnadsarbete som skall utföras, så att kandidaterna kan få rätt uppfattning om projektet. I begäran skall också nämnas de krav som kandidaterna skall uppfylla enligt 6 kap.

När upphandlingsenheten använder det förfarande som avses i denna paragraf skall den iaktta vad som i denna förordning stadgas om annonsering vid selektivt förfarande samt om valet av kandidater och anbudsgivare.

Formgivningstävling

18 §

Som formgivningstävling enligt denna förordning anses en formgivningstävling

1)

som leder till tjänsteupphandling vars värde motsvarar minst tröskelvärdet, eller

2)

i vilken priser delas ut eller arvoden betalas till deltagarna till ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet.

Möjligheten att delta i en formgivningstävling får inte begränsas geografiskt eller med hänvisning till att deltagarna skall vara antingen fysiska eller juridiska personer.

Om antalet deltagare i en formgivningstävling begränsas, skall upphandlingsenheten fastställa klara och icke-diskriminerande kriterier för valet av deltagare. Antalet kandidater som inbjuds att delta skall under alla omständigheter vara så stort att verklig konkurrens säkerställs.

19 §

Juryn skall uteslutande bestå av fysiska personer utan anknytning till tävlingsdeltagarna. Om det krävs särskilda yrkesmässiga kvalifikationer av tävlingsdeltagarna, skall minst en tredjedel av jurymedlemmarna ha samma eller likvärdiga kvalifikationer.

Juryn skall vara oberoende i sina beslut eller yttranden. Besluten och yttrandena skall grunda sig på tävlingsbidrag som inlämnats anonymt och endast på de kriterier som angivits i upphandlingsmeddelandet.

Skriftliga utredningar

20 §

Upphandlingsenheten skall lämna en skriftlig rapport om verkställd upphandling och val av förfarande. I utredningen skall anges upphandlingsenhetens namn och adress, upphandlingens art och värde, namnet på de valda kandidaterna eller anbudsgivarna samt kriterierna för urvalet, namnet på kandidater och anbudsgivare som avvisats samt grunderna för detta, namnet på den anbudsgivare som valts som kontraktspart och kriterierna för valet av dennes anbud samt andelen av eventuella underleveranser och underentreprenader. I fråga om förhandlat förfarande skall dessutom kriterierna för val av förfarande uppges. Rapporten skall på begäran tillställas handels- och industriministeriet eller kommissionen.

Upphandlingsenheten skall inom 15 dagar från det att en begäran inkommit meddela en kandidat eller anbudsgivare orsakerna till att hans anbudsansökan eller anbud avslagits samt namnet på den vinnande anbudsgivaren.

Likaså skall upphandlingsenheten på begäran upplysa en kandidat eller anbudsgivare om skälen till att den beslutat att inte avsluta en annonserad upphandling eller börja om upphandlingsförfarandet. Enheten skall också informera Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer om beslutet. Utredningen skall på begäran ges till kandidaterna och anbudsgivarna.

3 kap. Annonsering av upphandling

Innehållet i annonseringsskyldigheten

21 §

Upphandlingsenheten skall upprätta och publicera en förhandsannons, en upphandlingsannons och en annons i efterhand i enlighet med stadgandena i detta kapitel.

Annonserna skall tillställas den officiella tidningen i Finland på svenska eller finska för publicering i tidningens avdelning för offentlig upphandling. Tidningen sänder annonserna till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer med anteckning om avsändningsdagen. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa nämnda avsändningsdag. Annonserna får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Handels- och industriministeriet ger vid behov närmare anvisningar om innehållet i annonserna samt om utformningen och avsändningen av dem.

Förhandsannons

22 §

Upphandlingsenheten skall minst en gång per år publicera en förhandsannons av vilken framgår för varje produktgrupp de upphandlingar av varor och sådana tjänster som nämns i bilaga A vilkas värde uppgår till minst 750 000 ecu och som enligt planerna skall genomföras under det följande året samt av vilket framgår de väsentliga uppgifterna om sådana byggnadsprojekt som överskrider tröskelvärdet. Annonsen skall avsändas så snart som möjligt efter att beslut om genomförande av projektet har fattats.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om indelningen i produktgrupper.

Upphandlingsannons

23 §

En upphandlingsenhet som har för avsikt att upphandla varor eller genomföra ett projekt, en byggnadsentreprenad eller en koncession eller upphandla tjänster som räknas upp i bilaga A genom öppet, selektivt eller förhandlat förfarande, eller som har för avsikt att ordna en formgivningstävling skall informera om anbudstävlan genom en upphandlingsannons, om inte något annat följer av förhandlat förfarande.

En koncessionshavare som inte är en upphandlingsenhet skall publicera en upphandlingsannons om en sådan underentreprenad som överskrider tröskelvärdet.

Annons i efterhand

24 §

En upphandlingsenhet skall inom 48 dagar efter det att upphandlingskontrakt eller ett kontrakt om projekt eller entreprenad har slutits eller en formgivningstävling avslutats sända in en annons i efterhand om kontraktet eller det tävlingsbidrag som vunnit. Annonsen får inte innehålla uppgifter vars publicering strider mot allmänt intresse eller som kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, befogade affärsintressen eller sund konkurrens.

I en annons som gäller tjänster som räknas upp i bilaga B skall anges om annonsen får publiceras.

4 kap. Tidsfrister

Beräkning av tidsfrister

25 §

Tidsfrister i detta kapitel räknas från den dag då en upphandlingsannons som avses i 23 § har sänts till Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer.

26 §

Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat en förhandsannons, skall anbudstiden i fråga om byggnadsentreprenad eller tjänsteupphandling vara minst 36 dagar.

27 §

Vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande enligt 12 och 13 §§ skall för hugade leverantörer reserveras minst 37 dagar för inlämnande av anbudsansökan.

Vid selektivt upphandlingsförfarande skall den anbudstid som reserveras för kandidaterna vara minst 40 dagar från det att en skriftlig anbudsbegäran avsänts. Om upphandlingsenheten tidigare har publicerat en förhandsannons, skall anbudstiden vara minst 26 dagar.

28 §

Om det på grund av oväntad brådska som inte beror på upphandlingsenheten är omöjligt att iaktta tidsfristerna i selektivt förfarande och förhandlat förfarande, kan tidsfristen på 37 dagar förkortas till 15 dagar och tidsfristen på 40 och 26 dagar förkortas till 10 dagar.

29 §

I fråga om koncessionsavtal skall tiden för inlämnande av ansökningar vara minst 52 dagar. Om koncessionshavaren inte är en upphandlingsenhet, skall tiden för inlämnande av kandidaternas anbudsansökningar vara minst 37 dagar för underentreprenader som anknyter till huvudentreprenaden. Tiden för mottagande av anbud skall vara minst 40 dagar från det anbudsbegäran avsändes.

Andra stadganden

30 §

Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan vid selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande enligt 12 och 13 §§ skall anbud begäras samtidigt och skriftligen. Till anbudsbegäran skall fogas förfrågningsunderlaget jämte kompletterande handlingar. Anbudsbegäran skall innehålla åtminstone följande uppgifter:

1)

adress från vilken handlingen som hänför sig till anbudsbegäran kan begäras, sista dagen för framställande av en sådan begäran, avgiften för handlingarna samt betalningssättet,

2)

datum och adress för lämnande av anbud samt det språk på vilket anbudet skall avfattas eller alternativa språk,

3)

hänvisning till en publicerad upphandlingsannons,

4)

redogörelse för vilka handlingar kandidaten skall lämna in som bevis på sina ekonomiska och tekniska kvalifikationer enligt 41-42 §§,

5)

kriterierna för valet av anbud, om dessa inte har angivits i upphandlingsannonsen.

31 §

Anbudsansökan skall göras skriftligen eller med elektroniska medel. Vid påskyndat förfarande skall anbudsansökan och anbudsbegäran dock göras på snabbast möjliga sätt. Om handlingarna sänds med elektroniska medel, skall bekräftelse sändas per brev innan den tidsfrist som avses i detta kapitel går ut.

Upphandlingsenheten skall vid öppet förfarande sända upphandlingsdokumenten till leverantören inom sex dagar från det begäran tagits emot.

Tilläggsuppgifter som begärts i tillräckligt god tid skall vid öppet, selektivt och förhandlat förfarande lämnas senast sex dagar och vid sådant påskyndat förfarande som avses i 28 § senast fyra dagar innan anbudstiden går ut.

32 §

Om förfrågningsunderlaget eller handlingar som kompletterar dessa är omfattande eller om anbudsgivningen kräver ett besök på platsen eller en genomgång på platsen av andra dokument som hänför sig till förfrågningsunderlaget, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.

Anbudsbegäran jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något annat av Europeiska gemenskapernas officiella språk.

5 kap. Tekniska krav

Tekniska specifikationer

33 §

De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i förfrågningsunderlaget eller de övriga handlingarna. Specifikationerna skall anges genom hänvisningar till europeiska specifikationer, när sådana finns. Med europeiska specifikationer avses antingen nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer. Bindande nationella föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot Europeiska gemenskapernas lagstiftning.

Tekniska specifikationer får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller produkter av ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, varvid vissa anbudsgivare gynnas eller utesluts, såvida detta inte är motiverat av orsaker som beror på föremålet för upphandlingen. Varumärken, patent, typbeteckningar eller specifika ursprung för varan får nämnas i tekniska specifikationer endast om föremålet för upphandlingen inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av uttrycket ''eller likvärdig''.

34 §

En upphandlingsenhet får avvika från stadgandena i 33 § om

1)

standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna inte innehåller några som helst bestämmelser om de krav som produkterna skall uppfylla,

2)

det inte finns tekniska medel för att tillräckligt noggrant fastställa om en produkt överensstämmer med standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna,

3)

tillämpningen av stadgandet skulle förhindra tillämpningen av rådets direktiv om inledningsskedet av det ömsesidiga erkännandet av typgodkännande för teleterminalutrustning (86/361/EEG), eller rådets beslut om standardisering inom området för informationsteknologi och telekommunikationer (87/95/EEG),

4)

användningen av standarderna, de europeiska tekniska godkännandena eller de gemensamma tekniska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa produkter som är oförenliga med sådana som redan är i bruk, eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter; det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att enligt ett skriftligt handlingsprogram gå över till europeiska specifikationer inom en viss tid, eller

5)

det som skall upphandlas är en produkt eller ett projekt av sådan nyskapande karaktär, att europeiska specifikationer inte är ändamålsenliga.

35 §

I upphandlingsannonsen eller i förfrågningsunderlaget skall anges skälen till att upphandlingsenheten har avvikit från stadgandena i 33 § 1 mom. Skälen skall på begäran meddelas handels- och industriministeriet eller kommissionen.

Avvikelse från europeiska specifikationer

36 §

Om europeiska standarder, europeiska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer saknas, kan de tekniska specifikationerna anges genom

1)

hänvisningar till nationella tekniska specifikationer i vilka iakttas principerna om likvärdighet och ömsesidigt godkännande av nationella tekniska specifikationer i enlighet med rådets direktiv om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om byggprodukter (89/106/EEG),

2)

hänvisningar till nationella tekniska specifikationer som gäller planering, formgivning, beräkningsmetod, sättet på vilket arbetet utförs och användningen av material, eller

3)

hänvisningar till andra dokument, varvid hänvisningarna skall göras i följande företrädesordning:

a)

nationella standarder som överensstämmer med internationella standarder som godkänts i Finland,

b)

andra nationella standarder i Finland samt

c)

övriga standarder.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer vid tillämpningen av denna förordning.

6 kap. Val av anbudsgivare

Uteslutande av leverantör från upphandlingsförfarande

37 §

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande skall de som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som sänt in anbudsansökan och som uppfyller kraven enligt detta kapitel.

En leverantör kan uteslutas från upphandlingsförfarande

1)

leverantören är i konkurs, ackordsrätten har fastställt ett ackord för honom eller en domstol har beslutat om skuldarrangemang eller fastslagit ett skuldsaneringsprogram för honom,

2)

en ansökan om konkurs, ackord, skuldreglering eller skuldsanering som gäller leverantören är anhängig,

3)

beslut har fattats om att leverantören skall försättas i likvidation,

4)

leverantören genom ett lagakraftvunnet beslut har dömts för en lagstridig handling i anslutning till sin yrkesutövning,

5)

leverantören i sin yrkesutövning har gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse, förutsatt att upphandlingsenheten vid behov kan bevisa detta,

6)

leverantören har försummat att betala skatter eller lagstadgade socialavgifter i Finland eller i det land där leverantören har sin huvudsaklig verksamhet ( etableringsland ), eller

7)

leverantören har lämnat upphandlingsenheten oriktiga uppgifter då den begärt uppgifter som avses i detta kapitel.

38 §

Om en utländsk leverantör lägger fram ett utdrag ur straffregistret i etableringslandet, skall godkännas som ett tillräckligt bevis på att i 37 § anförda grunder inte gäller för leverantören. Ett intyg utfärdat av en behörig myndighet i etableringslandet skall också godkännas som ett tillräckligt bevis. Om ovan nämnda handlingar eller intyg inte utfärdas i leverantörens etableringsland, kan i stället för dessa som bevis godkännas en försäkran under edlig förpliktelse som en representant för leverantören avger inför en behörig myndighet i etableringslandet.

Registeruppgifter

39 §

Upphandlingsenheten kan begära att leverantören visar att han är upptagen i ett yrkes- eller handelsregister i överensstämmelse med lagstiftningen i etableringslandet och att han har behörigt verksamhetstillstånd eller är medlem i en organisation i etableringslandet som berättigar honom att tillhandahålla vissa tjänster eller utföra visst arbete.

För juridiska personers vidkommande kan krävas namnen på de personer som ansvarar för tillhandahållandet av tjänsterna eller utförandet av arbetet.

Leverantörer av varor som är upptagna i medlemsstaternas officiella leverantörsregister kan visa de ekonomiska och tekniska förutsättningar som nämns i detta kapitel med registreringshandlingen. Ett särskilt intyg kan dock krävas beträffande skatter och lagstadgade socialavgifter.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om godtagbara förare av leverantörsregister.

Uppgifter om ekonomisk situation

40 §

Upphandlingsenheten kan som bevis på leverantörens kreditvärdighet och ekonomiska situation i övrigt begära bland annat följande handlingar av honom:

1)

utlåtande av en bank eller ett annat kreditinstitut om kreditvärdigheten eller i fråga om tjänstleverantör utredning om ansvarsförsäkring,

2)

resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse, övriga bokslutshandlingar samt eventuellt koncernbokslut, om dessa skall publiceras i leverantörens etableringsland, samt

3)

utlåtande om företagets totalomsättning samt om omsättningen under de tre senaste räkenskapsperioderna för upphandlingstypen i fråga.

I upphandlingsannonsen eller anbudsbegäran skall nämnas vilka av de i 1 mom. nämnda handlingarna som skall lämnas till upphandlingsenheten och vilka andra handlingar leverantören skall lägga fram. Om det finns grundad anledning skall upphandlingsenheten som bevis på leverantörens kreditvärdighet och ekonomiska situation godkänna även någon annan handling än en sådan som nämns i annonsen eller anbudsbegäran. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen.

Teknisk kapacitet

41 §

Av leverantören kan som bevis på teknisk kapacitet eller erfarenhet krävas en eller flera av följande handlingar:

1)

intyg över den utbildning och yrkeskompetens som innehas av leverantören och företagsledningen samt de personer som ansvarar för tillhandahållandet av en tjänst eller fullgörandet av en entreprenad,

2)

en förteckning över de viktigaste leveranserna under de senaste tre åren av vilken framgår det totala värdet, datum och mottagare; en förteckning som gäller varor eller tjänster som levererats till ett offentligt samfund skall vara kontrasignerad på behörigt sätt; om varan eller tjänsten har levererats till en privat beställare skall förteckningen vara bestyrkt av beställaren; om detta inte är möjligt, skall också leverantörens egen försäkran godkännas; i fråga om byggnadsarbeten kan läggas fram en förteckning över de byggnadsarbeten som utförts under de senaste fem åren jämte intyg över att de viktigaste arbeten har utförts på ett tillfredställande sätt; av intygen skall framgå värdet på entreprenaderna samt tid och plats för deras utförande och i intygen skall särskilt nämnas huruvida arbetet utfördes enligt de regler som gäller inom branschen och huruvida arbetet slutfördes på behörigt sätt; vid behov skall den behöriga myndigheten sända dessa intyg direkt till upphandlingsenheten,

3)

en utredning om leverantörens egna och utomstående tekniska experter eller tekniska organ, i synnerhet de som ansvarar för kvalitetskontrollen, samt i fråga om byggnadsarbeten en utredning om de arbetsredskap och den produktionutrustning eller den tekniska apparatur som kandidaten eller anbudsgivaren har till sitt förfogande,

4)

en redogörelse för varuleverantörens eller entreprenörens genomsnittliga årliga arbetskraft och antalet personer i ledningen under de tre senaste åren,

5)

i fråga om varor som upphandlas prover, beskrivningar eller fotografier; på begäran skall upphandlingsenheten bevisa deras riktighet,

6)

en redogörelse för leverantörens metoder för kvalitetssäkring och system för forskning och produktutveckling,

7)

intyg över inspektion som förrättats av en behörig myndighet i fråga om leverantörens tekniska kapacitet och vid behov även undersökningsbetingelser samt kvalitetskontroll, om det är fråga om komplicerade varor, tjänster eller byggnadsarbeten eller dessa upphandlas för ett särskilt ändamål,

8)

en redogörelse för tjänsteleverantörens eventuella planer på att anlita underleverantörer.

42 §

Upphandlingsenheten skall i upphandlingsannonsen eller i anbudsbegäran nämna vilka av de i 42 § nämnda handlingarna som krävs. De uppgifter som krävs av leverantören skall ställas i proportion till föremålet för upphandlingen. Upphandlingsenheten skall också ta hänsyn till leverantörens legitima rätt att skydda sina tekniska hemligheter eller affärshemligheter.

Om upphandlingsenheten kräver att leverantören skall använda ett system för kvalitetssäkring enligt standarderna, skall den hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på standarder i EN 29 000-serien vilka certifierats av organ som uppfyller standarder i EN 45 000-serien. Enheten skall också godkänna likvärdiga intyg över kvalitetssystemet vilka utfärdats i andra medlemsstater. Den skall dessutom godta andra bevis på att leverantörens kvalitetssäkringssystem stämmer överens med ovan nämnda standarder, om leverantören inte har möjlighet att få intygen i fråga utfärdade eller att erhålla dem inom gällande tidsfrist.

Upphandlingsenheten kan med de begränsningar som anges i detta kapitel begära att leverantören kompletterar de handlingar som han lämnat in.

7 kap. Antagande av anbud

Kriterier

43 §

Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för upphandlingen eller det anbud som har det lägsta priset. Grunderna för en totalekonomisk bedömning kan vara till exempel pris, leveranstid, dagen då upphandlingen fullbordas, driftskostnader, kvalitet, livslängdskostnader, estetiska och funktionella egenskaper, tekniska företräden, underhållsservice, leveranssäkerhet, tekniskt stöd och miljöfrågor.

Då grunden för valet är att anbudet skall vara det totalekonomiskt förmånligaste, skall i upphandlingsannonsen eller i förfrågningsunderlaget nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då anbudet antas. Bedömningsgrunderna skall härvid, om möjligt, anges i angelägenhetsordning.

Framförande av alternativ

44 §

Då en upphandlingsenhet väljer ett anbud på grund av att det totalekonomiskt är det mest fördelaktiga kan den godkänna alternativ som en anbudsgivare framfört och som uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för uppställande av dem skall nämnas i förfrågningsunderlaget. Förbud mot framförande av alternativ skall nämnas i upphandlingsannonsen.

Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder eller i enlighet med europeiska tekniska godkännanden, gemensamma tekniska specifikationer eller nationella tekniska specifikationer.

Om alternativ godkänns, får ett alternativ inte avslås endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett varuupphandlingskontrakt i stället för tjänsteupphandling.

Exceptionellt lågt anbudspris

45 §

Om anbudspriset med hänsyn till arten av upphandlingen förefaller exceptionellt lågt och upphandlingsenheten av den orsaken överväger att avslå anbudet, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslutet om upphandling fattas och begära en skriftlig utredning av leverantören om grunderna för anbudet. Leverantören skall vid behov underrättas om vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.

Som utredning kan godkännas bland annat exceptionellt förmånliga produktionsmetoder eller metoder för utförande av tjänsten, tekniska lösningar, andra exceptionellt förmånliga förhållanden för anbudsgivaren eller originaliteten hos den lösning som anbudsgivaren föreslår.

Har som kriterium för antagande av anbud endast angetts det lägsta priset, skall upphandlingsenheten meddela kommissionen att den avslagit ett anbud som enligt dess uppfattning har haft ett för lågt pris. Samtidigt skall en motivering för beslutet läggas fram.

Underleveranser och underentreprenader samt anbudsgivning i grupp

46 §

I anbudet skall de leveranser som eventuellt utförs som underleveranser eller underentreprenader på begäran av upphandlingsenheten specificeras. Ett dylikt meddelande minskar inte leverantörens eller huvudentreprenörens ansvar.

Leverantörerna kan lämna anbud i grupp. För anbudsgivningen får ingen särskild juridisk form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten i det fall att en viss juridisk form behövs för att avtalet skall kunna fullgöras på behörigt sätt.

8 kap. Särskilda stadganden

Arbetarskydd och arbetsvillkor

47 §

En upphandlingsenhet kan i förfrågningsunderlaget nämna de myndigheter hos vilka anbudsgivaren kan få information om de förpliktelser i fråga om arbetarskydd och arbetsvillkor i Finland som skall iakttas på monterings- eller arbetsplatsen eller den plats där tjänsten utförs. Upphandlingsenheten skall kräva att de anbudsgivare som deltar i anbudstävlan i sina anbud beaktar dessa förpliktelser som följer av den finska lagstiftningen. De stadganden som gäller granskning av exceptionellt låga anbud skall dock iakttas.

Rättsskyddsmedel

48 §

I fråga om rättsskyddsmedlen tillämpas på upphandlingsförfarande som avses i denna förordning 8 § 1 mom. och 9-12 §§ lagen om offentlig upphandling, om inte något annat föranledes av internationella fördrag som förpliktar Finland.

Statistikuppgifter

49 §

GATT-enheterna skall årligen och andra upphandlingsenheterna vartannat år före utgången av maj meddela handels- och industriministeriet eller den myndighet som ministeriet har bestämt antalet och värdet av upphandlingar enligt denna förordning. Meddelandet skall första gången ges år 1995.

Upphandlingar som överstiger tröskelvärdena skall grupperas enligt upphandlingsförfarande, produkt, tjänstekategori och utvalda leverantörers nationalitet. Samma utredning skall lämnas om genomförda byggnadsentreprenader. Vid förhandlat förfarande skall kontrakten dessutom grupperas enligt de grunder som nämns i 12-14 §§ i denna förordning.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om lämnande av statistikuppgifter.

Ikraftträdande

50 §

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1995.

Genom denna förordning upphävs

1)

förordningen den 22 december 1993 om sådan upphandling av varor som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (1350/93) jämte ändringar,

2)

förordningen den 30 december 1993 om byggnadsentreprenader som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (1571/93) samt

3)

förordningen den 28 juni 1994 om sådan upphandling av tjänster som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (566/94).

1) rådets direktiv 93/36/EG; EGT nr L 199, 9.8.1993, s. 1

2) rådets direktiv 92/50/EG; EGT nr L 209, 24.7.1992, s. 1

3) rådets direktiv 93/37/EG; EGT nr L 199, 9.8.1993, s. 54

Helsingfors den 24 februari 1995

Republikens PresidentMARTTI AHTISAARI Minister Iiro Viinanen

BILAGA A

Primära tjänster

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

1.

Underhålls- och reparationstjänster

6112, 6122, 633, 886

2.

Landtransport(1), även transporter med pansarbil och kurirtransporter, med undantag av postbefordran

712 (utom 71235), 7512, 87304

3.

Flygtransport av passagerare och gods, med undantag av postbefordran

73 (utom 7321)

4.

Postbefordran på land(1) och i luften

71235, 7321

5.

Telekommunikationstjänster(2)

752

6.

Finansiella tjänster a) Försäkringstjänster b) Bank- och investeringstjänster(3)

81:sta 812, 814

7.

Datamaskins- och databehandlingstjänster

84

8.

Forsknings- och utvecklingstjänster(4)

85

9.

Redovisnings- och bokföringstjänster

862

10.

Marknads- och opinionsundersökning

864

11.

Konsulttjänster för företagsledning(5) och besläktade tjänster

865, 866

12.

Arkitekttjänster; ingenjörstjänster och tjänster för planering av byggprojekt, samhällsplanering och landskapsarkitektur, besläktade vetenskapliga och tekniska konsulttjänster, teknisk provning och analys

867

13.

Reklamtjänster

871

14.

Fastighetsstädning och fastighetsförvaltning

874, 82201-82206

15.

Förlags- och tryckeritjänster mot arvode eller på kontrakt

88442

16.

Avlopps- och renhållningstjänster, sanering och liknande tjänster

94

(1) Med undantag av järnvägstransporttjänster som omfattas av kategori 18. (2) Med undantag av rösttelefoni, telex, mobiltelefoni, personsökning och satellitkommunikation. (3) Med undantag av finansiella tjänster i samband med utfärdande, försäljning, förvärv eller överförande av värdepapper eller andra finansiella instrument samt centralbankstjänster. (4) Med undantag av forsknings- och utvecklingstjänster som inte uteslutande är till nytta för den upphandlade enheten i dess egen verksamhet under förutsättning att dessa tjänster helt ersätts av den upphandlande enheten. (5) Med undantag av skiljemanna- och förlikningstjänster.

BILAGA B

Sekundära tjänster

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

17.

Hotell- och restaurangtjänster

64

18.

Järnvägstransport

711

19.

Sjötransport

72

20.

Assistans och biträde vid transporttjänster

74

21.

Juridiska tjänster

861

22.

Rekrytering och urval av personal

872

23.

Spanings- och säkerhetstjänster, med undantag av transporter med pansarbil

873 (utom 87304)

24.

Undervisning och yrkesutbildning

92

25.

Hälsovård och socialtjänst

93

26.

Fritids- och idrottsverksamhet samt kulturverksamhet

96

27.

Övriga tjänster

BILAGA C

FÖRTECKNING ÖVER YRKESOMRÅDEN enligt de allmänna industriella klassificeringarna av ekonomiska aktiviter inom de europeiska gemenskaperna

Klass

Grupp

Undergrupp och objekt

Beskrivning

50

BYGGNADSOCH KONSTRUKTIONSARBETEN

500

Allmänt byggnads- och konstruktionsarbete (utan specialisering) och rivningsarbete

500.1

Allmänt byggnads- och konstruktionsarbete (utan specialisering)

500.2

Rivningsarbete

501

Konstruktion av bostadslägenheter, kontorsbyggnader, sjukhus och andra byggnader avsedda för bostadsändamål eller ej

501.1

Byggnadsarbete i allmänhet

501.2

Takkonstruktion

501.3

Konstruktion av skorstenar, eldstäder, ugnar

501.4

Vatten- och dammtätning

501.5

Reparation och underhåll av fasader (ommålning, rengöring etc.)

501.6

Uppförande och nedmontering av plattformar

501.7

Andra specialiserade verksamheter i samband med byggnadsarbete (inklusive timmerarbeten)

502

Konstruktionsarbete: vägar, broar, järnvägar etc

502.1

Konstruktionsarbete i allmänhet

502.2

Schaktning

502.3

Konstruktion av broar, tunnlar, schakt och borrning

502.4

Konstruktion av vattenanläggningar (vattendrag; kanaler, hamnar, flöden, lås och dammar)

502.5

Vägbyggen (inklusive speciella konstruktioner för flygplatser och start/landningsbanor)

502.6

Speciella konstruktioner i samband med vatten (t.ex. konstbevattning, markdränering, vattentillförsel, behållare, avlopp etc.)

502.7

Speciell verksamhet inom andra konstruktionsområden

503

Installation (montering och anordningar)

503.1

Installationsarbete i allmänhet

503.2

Anordningar och ledningar för gas och installation av sanitär utrustning

503.3

Installation av värme- och ventilationsanordningar (centralvärme, luftkylning, ventilation)

503.4

Ljud- och värmeisolering, vibrationsskydd

503.5

Elektriska installationer

503.6

Installation av antenner, åskledare, telefoner etc.

504

Byggnadsarbetenas slutfas

504.1

Slutförandearbeten i allmänhet

504.2

Fasadbeläggning

504.3

Snickerier främst vid montering och/eller sammansättning på platsen (inkl. parkettläggning)

504.4

Målning, fönsterarbeten, tapetsering

504.5

Kakling och annan golv- och väggbeläggning

504.6

Andra slutförandearbeten (installation av öppna spisar etc.)

Till början av sidan