Förordning om universitetsexamina på teater- och dansområdet
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av undervisningsministern stadgas:
1 kap. Allmänna stadganden
1 § Utbildningsansvar
Universitetsexamina på teaterområdet kan avläggas vid teaterhögskolan och vid Tammerfors universitet, vilka nedan kallas högskolor.
Universitetsexamina på dansområdet kan avläggas vid teaterhögskolan.
2 § Examina
Examina på teaterområdet är
kandidatexamen i teaterkonst, som är lägre högskoleexamen,
magisterexamen i teaterkonst, som är högre högskoleexamen,
licentiatexamen i teaterkonst, som är en påbyggnadsexamen, samt
doktorsexamen i teaterkonst, som är en påbyggnadsexamen.
Examina på dansområdet är
kandidatexamen i danskonst, som är lägre högskoleexamen,
magisterexamen i danskonst, som är högre högskoleexamen,
licentiatexamen i danskonst, som är en påbyggnadsexamen, samt
doktorsexamen i danskonst, som är en påbyggnadsexamen.
3 § Studiernas uppbyggnad
Till de studier som leder till examina kan höra
grundstudier, ämnesstudier och fördjupade studier,
studier i språk och kommunikation,
studier inom påbyggnadsutbildning på teater- eller dansområdet, ett lärdoms- och färdighetsprov, en licentiatavhandling och en doktorsavhandling, samt
praktik.
4 § Kandidat- och magisterexaminas uppbyggnad
De studier som leder till examina ordnas i form av utbildningsprogram. Ett utbildningsprogram inriktas på något uppgiftsområde som förutsätter konstnärlig begåvning och sakkunskap, och på utvecklandet av detta område.
5 § Utbildningsprogrammen vid teaterhögskolan
Utbildningen på teaterområdet ordnas i form av fyraåriga utbildningsprogram som leder till magisterexamen med studentexamen som grund. Utbildningsprogrammen är
utbildningsprogrammet för skådespelarkonst,
utbildningsprogrammet för regi,
utbildningsprogrammet för dramaturgi, samt
utbildningsprogrammet för ljus- och ljuddesign.
En studerande kan avlägga kandidatexamen i teaterkonst sedan han slutfört den del av studierna i utbildningsprogrammet som avses i 2 kap.
Ett treårigt utbildningsprogram för dans leder till kandidatexamen i danskonst med studentexamen som grund.
Utbildningsprogram som leder till magisterexamen i danskonst med kandidatexamen som grund är ett ettårigt utbildningsprogram för dansare samt ett tvåårigt utbildningsprogram för koreografi och ett tvåårigt utbildningsprogram för danslärare.
Teaterhögskolan beslutar om sina övriga tvååriga utbildningsprogram på teater- och dansområdet, som leder till magisterexamen med kandidatexamen som grund.
6 § Utbildningsprogram vid Tammerfors universitet
Vid Tammerfors universitet finns ett fyraårigt utbildningsprogram för teaterkonst, som leder till magisterexamen med studentexamen som grund.
En studerande kan avlägga kandidatexamen sedan han slutfört den del av studierna i utbildningsprogrammet som avses i 2 kap.
7 § Språkkunskaper
En studerande skall i de studier som ingår i kandidat- eller magisterexamen eller på annat sätt visa sig ha förvärvat
sådana kunskaper i ett främmande språk som är nödvändiga med tanke på det egna området, samt
sådana kunskaper i finska och svenska som enligt lagen angående den språkkunskap, som skall av statstjänsteman fordras (149/22) krävs för en tjänst inom ett tvåspråkigt ämbetsdistrikt för vilken högskoleexamen är ett krav, och som är nödvändiga med tanke på det egna området.
Vad som stadgas i 1 mom. gäller inte en studerande som fått sin skolbildning på något annat språk än finska eller svenska, inte heller en studerande som fått sin skolbildning utomlands. Högskolan beslutar om de språkkunskaper som skall krävas av en sådan studerande.
Högskolan kan av särskilda skäl helt eller delvis befria en studerande från de språkkunskapskrav om vilka stadgas i 1 mom.
En studerandes språkkunskaper skall anges i examensbetyget.
2 kap. Kandidatexamen
8 § Omfattningen av kandidatexamen
Utbildningen ordnas så att en heltidsstuderande kan avlägga kandidatexamen på tre läsår.
9 § Målet för kandidatexamen
Grunden för den utbildning som leder till kandidatexamen är den nivå som gymnasiestudierna och studentexamen eller motsvarande utbildning ger samt den konstnärliga begåvning som studeranden uppvisar.
Målet för utbildningen är att studeranden tillägnar sig
de konstnärliga, kunskapsmässiga och teoretiska baskunskaper som yrkeskunskap på teater- eller dansområdet förutsätter,
förmåga att självständigt sköta uppgifter som kräver sakkunskap på området, samt
tillräckliga kommunikativa färdigheter.
Målet för kandidatexamen i danskonst är dessutom att ge förmåga att bedriva studier som leder till magisterexamen i danskonst.
10 § Avläggande av kandidatexamen
För kandidatexamen i teaterkonst skall studeranden slutföra de grundstudier som hör till utbildningsprogrammet och den av högskolan fastställda delen av de övriga studier som hör till utbildningsprogrammet. För kandidatexamen i danskont skall studeranden slutföra de grundstudier och ämnesstudier som hör till utbildningsprogrammet.
För kandidatexamen skall studeranden dessutom avlägga ett lärdomsprov och visa att han uppnått de mål som uppställts för examen, studierna och lärdomsprovet samt förvärvat de språkkunskaper som avses i 7 §. Studeranden skall också inom området för utbildningsprogrammet avlägga ett skriftligt mognadsprov som utvisar kunskaper i finska eller svenska.
Högskolan bestämmer om mognadsprov för sådana studerande av vilka inte krävs de språkkunskaper som avses i 7 § 1 mom.
3 kap. Magisterexamen
11 § Omfattningen av magisterexamen
Utbildningen ordnas så att en heltidsstuderande med studentexamen som grund inom utbildningsprogrammen för skådespelarkonst, teaterkonst, regi, dramaturgi samt ljus- och ljuddesign kan avlägga magisterexamen på fyra år. Inom utbildningsprogrammet för dansare kan en heltidsstuderande med kandidatexamen som grund avlägga magisterexamen på ett år och inom de övriga utbildningsprogrammen på två år.
12 § Målet för magisterexamen
Grunden för den utbildning som leder till magisterexamen är inom utbildningsprogrammen för skådespelarkonst, teaterkonst, regi, dramaturgi samt ljus- och ljuddesign den nivå som gymnasiestudierna och studentexamen eller motsvarande utbildning ger samt den konstnärliga begåvning som studeranden uppvisar.
Inom de övriga utbildningsprogrammen är grunden för utbildningen den nivå som kandidatexamen eller motsvarande studier ger samt den konstnärliga begåvning som studeranden uppvisar.
Målet för utbildningen är att studeranden tillägnar sig
färdigheter för självständigt konstnärligt arbete och för påbyggnadsutbildning på konstens område,
förmåga till konstnärligt eller vetenskapligt arbete på teater- eller dansområdet samt till pedagogiskt arbete inom utbildningsprogrammen i fråga,
förmåga att självständigt sköta krävande uppgifter som förutsätter sakkunskap på teater- eller dansområdet, samt
tillräckliga kommunikativa färdigheter.
Vid utbildningen förenas studier med utveckling av och forskning kring teater- eller dansområdet.
13 § Avläggande av magisterexamen
För magisterexamen skall studeranden slutföra de studier som hör till utbildningsprogrammet, avlägga ett krävande lärdomsprov och visa att han uppnått de mål som uppställts för examen, studierna och lärdomsprovet samt förvärvat de språkkunskaper som avses i 7 §. Studeranden skall också avlägga ett skriftligt mognadsprov som utvisar kunskaper i finska eller svenska. Av en studerande som avlagt mognadsprov för kandidatexamen krävs inget nytt mognadsprov för en magisterexamen som avläggs på samma språk.
Högskolan bestämmer om mognadsprov för sådana studerande av vilka inte krävs de språkkunskaper som avses i 7 § 1 mom.
4 kap. Påbyggnadsexamina
14 § Målet för påbyggnadsutbildningen
Grunden för påbyggnadsutbildningen är högre högskoleexamen. Påbyggnadsutbildning kan av särskilda skäl inledas med lägre högskoleexamen som grund.
Målet för påbyggnadsutbildningen är att studeranden är grundligt förtrogen med det egna området och att han uppnår förmåga till sådana prestationer på hög nivå som utvisar konstnärlig mognad samt till självständigt skapande arbete på det område som han representerar och till utvecklande av detta område.
15 § Doktorsexamen
En studerande som antagits till påbyggnadsutbildning på teater- eller dansområdet för att avlägga doktorsexamen skall slutföra de studier som hör till påbyggnadsutbildningen samt avlägga lärdoms- och färdighetsprov, som är offentliga, eller avfatta en doktorsavhandling.
16 § Licentiatexamen
En studerande som antagits till påbyggnadsutbildning kan avlägga licentiatexamen sedan han har slutfört den av högskolan fastställda delen av de studier som hör till påbyggnadsutbildningen. Examen omfattar ett lärdoms- och färdighetsprov, som är offentligt, eller en licentiatavhandling.
5 kap. Särskilda stadganden
17 § Lärarutbildning
Utöver vad som stadgas i 3 kap. ges en studerande inom utbildningsprogrammet för danslärare förmåga till självständig verksamhet som lärare och fostrare.
I utbildningsprogrammet för danslärare ingår studier i undervisningsämnet danskonst. Med studier i ett undervisningsämne avses de studier som främjar den behärskning av ämnet som fordras för undervisningsarbetet.
Pedagogiska studier för lärare ingår i utbildningsprogrammet för danslärare. Om dessa studier stadgas dessutom särskilt.
Teaterhögskolan kan som pedagogiska studier för lärare även ordna pedagogiska studier för konstnärer. Syftet med dessa studier är att ge pedagogiska färdigheter för uppgifter på konstområdet vid olika läroanstalter.
18 § Tillgodoräknande av studier
En studerande kan vid avläggande av examen enligt vad högskolan beslutar räkna sig till godo studier som han slutfört vid en annan inhemsk eller utländsk högskola eller vid en annan läroanstalt samt ersätta de studier som hör till examen med andra studier på samma nivå.
19 § Betyg
Högskolan ger studeranden ett examensbetyg över avlagd examen.
Högskolan ger även under studiernas gång på begäran ett intyg till studeranden över slutförda studier.
Högskolan ger på begäran till den som har avlagt examen eller slutfört studier vid högskolan en sådan bilaga till examensbetyget eller intyget som är avsedd särskilt för internationellt bruk och i vilken ges tillräckliga uppgifter om högskolan, de studier och studieprestationer som avses i examensbetyget eller intyget samt nivån på dem och deras ställning i utbildningssystemet.
20 § Utvecklande av utbildningen
Högskolan har till uppgift att fortlöpande utveckla examina, de studier som ingår i examina samt undervisningen. Särskild uppmärksamhet skall ägnas utbildningens nivå, undervisningens och studiernas kvalitet, examinas och studiernas internationella motsvarighet samt uppnående av goda resultat i utbildningen.
21 § Närmare bestämmelser
Högskolan utfärdar närmare bestämmelser om målet för och innehållet i examina och studierna samt om undervisningen och studieprestationerna.
6 kap. Ikraftträdelse- och övergångsstadganden
22 § Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 1995.
Genom denna förordning upphävs förordningen den 30 december 1980 om högskoleexamina på teater- och dansområdet (1080/80) jämte ändringar.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.
23 § Högskolornas utbildningsprogram
Efter att denna förordning trätt i kraft finns vid teaterhögskolan och Tammerfors universitet alltjämt till den 31 december 1997 de utbildningsprogram som leder till kandidatexa-men enligt förordningen om högskoleexamina på teater- och dansområdet.
24 § Studerandenas ställning
De som när denna förordning träder i kraft studerar för högskoleexamen på teater- eller dansområdet har rätt att övergå till att studera enligt denna förordning eller fortsätta sina studier enligt förordningen om högskoleexamina på teater- och dansområdet. En studerande övergår dock till att studera enligt denna förordning, om han inte har avlagt teater- eller danskonstkandidatexamen enligt den upphävda förordningen före utgången av 1997 eller teater- eller danskonstlicentiatexamen eller teater- eller danskonstdoktorsexamen enligt den upphävda förordningen före utgången av 2000. Högskolan bestämmer om övergångsarrangemangen.
En studerande kan räkna sig till godo studieprestationer som har ingått i studier enligt förordningen om högskoleexamina på teater- och dansområdet för en examen enligt denna förordning.
På studerande som fortsätter sina studier enligt 1 mom. för teater- eller danskonstkandidatexamen, teater- eller danskonstlicentiatexamen eller teater- eller danskonstdoktorsexamen enligt den upphävda förordningen tillämpas i tillämpliga delar stadgandena i förordningen om högskoleexamina på teater- och dansområdet.
Helsingfors den 17 februari 1995
Republikens PresidentMARTTI AHTISAARI Undervisningsminister Olli-Pekka Heinonen