Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

567/1994

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om sådan upphandling av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
567/1994

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till handels- och industriministeriets verksamhetsområde stadgas med stöd av lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling (1505/92):

1 kap. Allmänna stadganden

1 § Tillämpningsområde

Utöver vad som stadgas i lagen om offentlig upphandling (1505/92), tillämpas denna förordning på

1)

upphandlingskontrakt som sluts av upphandlingsenheter som avses i 2 § 1 mom, 1, 2, 4 och 5 punkten lagen om offentlig upphandling, när kontraktet anknyter till verksamhet som avses i lagens 2 § 1 mom. 3 punkten, och

2)

upphandlingskontrakt som sluts av en basserviceenhet som bedriver sådan verksamhet som avses i 2 § 1 mom. 3 punkten lagen om offentlig upphandling, när myndigheterna bestämmer över enheten.

Dylika enheter är sammanslutningar som myndigheterna direkt eller indirekt bestämmer över genom att dessa äger över hälften av sammanslutningens aktie- eller andelskapital, eller innehar en så stor andel av sammanslutningens aktie- eller andelskapital att det ger en majoritet av rösterna, eller myndigheterna i övrigt har rätt att utse över hälften av sammanslutningens beslutande eller övervakande organ, samt

3)

upphandlingskontrakt som sluts av en basserviceenhet som bedriver sådan verksamhet som avses i 2 § 1 mom. 3 punkten lagen om offentlig upphandling, när enheten arbetar med särskilda rättigheter eller ensamrätt som beviljats av myndighet.

Med särskild rättighet eller ensamrätt avses sådan rätt som en myndighet beviljat med stöd av en lag, förordning eller ett administrativt beslut, såvida rätten förbehålls en eller flera enheter.

Det är fråga om särskilda rättigheter eller ensamrätt speciellt i sådana fall när en enhet kan ta till förfaranden för tvångsinlösen eller bruksrätt i samband med anläggande av nät eller områden eller då enheten kan utnyttja en offentlig vägs område för placering av ledningar och andra anordningar.

Denna förordning tillämpas på upphandling som enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna gör i anslutning till funktioner som stadgas närmare i 3 §.

Denna förordning tillämpas inte på upphandling av tjänster hos en annan upphandlingsenhet på basis av ensamrätt som denna beviljats genom lag, förordning eller administrativ bestämmelse och kontraktet anknyter inte till verksamhet som avses i 2 § 1 mom. 3 punkten lagen om offentlig upphandling.

Denna förordning tillämpas på byggnadsentreprenadkontrakt som sluts av upphandlingsenheter och vars mervärdesskattefria värde (tröskelvärde) är minst 5 000 000 ECU samt på varu- och tjänsteupphandlingskontrakt vars mervärdesskattefria värde är minst 400 000 ECU. Det mervärdesskattefria värdet av varu- och tjänsteupphandling som görs av enheter verksamma inom telekommunikationssektorn är likväl minst 600 000 ECU vid den tidpunkt när meddelandet om upphandling publiceras.

När det gäller upphandlingsenheter (GATT-enheter) som avses i det avtal om offentlig upphandling (FördrS 84/80) som slutits inom ramen för konventionen angående tulltariffer och handel är tröskelvärdet det avtalsenliga värde som för tillfället gäller.

Handels- och industriministeriet meddelar innan denna förordning träder i kraft och därefter varje år vad ECUn skall anses vara värd. Meddelandet publiceras i officiella tidningen och i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Denna förordning gäller inte upphandling på vilken tillämpas förordningen om sådan upphandling av varor som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, förordningen om sådan upphandling av tjänster som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller förordningen om sådana byggnadsentreprenader som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

2 § Definitioner

I denna förordning avses med

1)

varuupphandlingskontrakt skrivna avtal med ekonomiskt värde, som omfattar köp, hyra, leasing eller upphandling genom delbetalning med eller utan köpoption av varor; kontraktet kan vidare omfatta monterings- eller installationsarbeten; ett kontrakt betraktas som ett varuupphandlingskontrakt om värdet av varuleveranserna överstiger värdet av monterings- och installationstjänster,

2)

ramavtal ett avtal som ingås mellan en eller flera varu- eller tjänsteleverantörer eller byggnadsentreprenörer och vars syfte är att fastställa priser, kvantiteter eller andra villkor för upphandling som skall göras under en viss period,

3)

tjänsteupphandlingskontrakt skrivna avtal med ekonomiskt värde, som gäller anskaffning av tjänster, med undantag av

a)

kontrakt om förvärv eller hyrning av fast egendom eller rättigheter till sådan oberoende av finansieringsformen eller betalningssättet; denna förordning tillämpas dock på kontrakt om varje form av finansiella tjänster som sluts i samband med förvärvs- eller hyreskontraktet,

b)

kontrakt om anskaffning, utvecklande, produktion eller samproduktion av program som ingås av idkare av televisions- och radioverksamhet eller kontrakt om sändningstid,

c)

kontrakt om telefon-, telex-, mobiltelefon-, personsöknings- eller satellittjänster,

d)

kontrakt om skiljemannaförfarande eller förlikningstjänster,

e)

kontrakt om finansiella tjänster i anslutning till utfärdande, förvärv, försäljning eller överföring av värdepapper eller andra finansiella instrument samt om Finlands Banks tjänster,

f)

anställningsavtal, eller

g)

kontrakt om annan forskning och produktutveckling än sådan som uteslutande är till nytta för upphandlingsenheten i dess affärsverksamhet och vars kostnader upphandlingsenheten står för,

4)

formgivningstävling ett förfarande, varvid upphandlingsenheterna kan förvärva ett underlag eller en modell för regionplanering, stadsplanering, arkitektur, jordbyggnad eller databehandling, som väljs av en jury på basis av en tävling. Vid tävlingen kan priser delas ut,

5)

byggnadsentreprenadkontrakt skrivna avtal med ekonomiskt värde i vilka en entreprenör förbinder sig att bygga eller att såväl bygga som projektera eller på annat sätt utföra ett hus-, jord- eller vattenbyggnadsarbete; kontraktet kan omfatta de varuleveranser och tjänster som behövs för utförandet av arbetet,

6)

öppet förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid alla varu- eller tjänsteleverantörer eller entreprenörer som så önskar kan lämna in anbud,

7)

selektivt förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid upphandlingsenheterna begär anbud av vissa kandidater som valts ut bland dem som anmält sig till anbudsgivningen,

8)

förhandlat förfarande ett upphandlingsförfarande, varvid upphandlingsenheterna tillfrågar vissa utvalda varu- eller tjänsteleverantörer eller entreprenörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem,

9)

offentligt telekommunikationsnät en helhet som utgörs av trådförbindelser samt andra teleanläggningar och strukturer där signaler kan överföras mellan nätterminaler med hjälp av elektromagnetiska vågor och med nätterminal hela systemet av fysiska förbindelser och tekniska anslutningsspecifikationer, som ingår i det offentliga telekommunikationsnätet och som är nödvändigt för tillgång till det offentliga nätet och effektiv kommunikation genom detta,

10)

offentliga telekommunikationstjänster telekommunikationstjänster som ett eller flera telekommunikationsbolag enligt koncession får erbjuda och med telekommunikationstjänster tjänster som helt eller delvis består i överförande och sändande av signaler via det offentliga kommunikationsnätet med hjälp av telekommunikationsteknik, med undantag av radio- och TV-sändningar, och

11)

anknutet företag ett sådant koncernföretag eller intresseföretag som avses i 22 a § 1 mom. respektive 22 c § 5 mom. bokföringslagen (655/73, ändr. 1572/92).

3 § Basservicefunktioner

Denna förordning tillämpas på följande basservicefunktioner:

A. Inom produktionen av hushållsvatten, energi eller värme tjänster som hänför sig till leverans av hushållsvatten och energi, i sådana fall när enheten har anlagt eller underhåller fasta nät som tillhandahåller allmänheten offentliga tjänster i samband med produktion, transport eller distribution av hushållsvatten, elektricitet, gas eller värme; eller leverans av hushållsvatten, elektricitet, gas eller värme till dylika nät.

Förordningen tillämpas inte på en sammanslutning som myndigheterna bestämmer över eller på en privaträttslig sammanslutning som levererar hushållsvatten eller elektricitet till fasta nät, om produktionen av hushållsvatten eller elektricitet är nödvändig för att nätet skall kunna användas till ett annat ändamål än det som nämns i 1 mom. i syfte att utjämna variationerna i enhetens egen konsumtion. Den mängd som blir över och levereras till det offentliga nätet får inte överstiga 30 procent av enhetens totala produktion av hushållsvatten eller elektricitet. Den totala produktionen beräknas på de tre närmast föregående årens genomsnitt, innevarande år medräknat.

Förordningen tillämpas inte heller om enheten levererar gas eller värme till fasta nät, ifall produktionen av gas eller värme är nödvändig för att nätet skall kunna användas i ekonomiskt avseende effektivt till ett annat ändamål än det som nämns i 1 mom. Den kvantitet som levereras till det offentliga nätet får uppgå till högst 20 procent av enhetens omsättning. Omsättningen beräknas på de tre närmast föregående årens genomsnitt, innevarande år medräknat.

B. Vid utvinning av fasta bränslen utnyttjande av ett geografiskt område i syfte att ta upp bränntorv.

C. I fråga om terminalfaciliteter underhåll av flygplatser, yttre eller inre hamnar eller tillhandahållande av områden för personer som idkar trafik i luften, på haven eller på inre vattenvägar.

D. I fråga om transporttjänster tillhandahållande av transporttjänster med järnväg, spårväg, trådbussar, bussar eller metro.

Förordningen tillämpas på sammanslutningar som tillhandahåller transporttjänster i enlighet med villkor fastställda av en behörig myndighet. Till villkoren räknas bland annat den trafikerade rutten, befintlig kapacitet eller antalet turer.

Förordningen tillämpas inte på busstransport om vem som helst har rätt att erbjuda samma tjänster på motsvarande villkor antingen rent generellt eller i ett visst geografiskt område.

E. I telekommunikationstjänster anläggande eller underhåll av offentliga telekommunikationsnät eller tillhandahållande av offentliga telekommunikationstjänster.

Förordningen tillämpas inte på upphandling som en enhet som erbjuder telekommunikationstjänster gör enbart för att tillhandahålla sådana tjänster, i de fall att andra enheter har rätt att erbjuda samma tjänster i samma geografiska område och på motsvarande villkor. Dylika tjänster skall anmälas till handels- och industriministeriet.

4 § Undantag från tillämpningsområdet

Denna förordning tillämpas inte

1)

på upphandling som enheten gör för att bedriva annan basserviceverksamhet än den som nämns i 3 §,

2)

på entreprenader eller varu- och tjänsteupphandling utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, som hänför sig till basserviceverksamheten, såvida det nät eller område som ligger inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet inte används. Förordningen tillämpas likväl på upphandling som har samband med vattenbyggnadsprojekt, konstbevattning eller dränering, förutsatt att dricksvattnets andel är större än 20 procent av den vattenmängd som projektet producerar, och på upphandling som har samband med rening av avfallsvatten,

3)

om enheten upphandlar produkter för återförsäljning eller uthyrning och den inte har särskilda rättigheter eller ensamrätt till denna verksamhet och vem som helst har rätt att sälja eller hyra samma produkter på motsvarande villkor,

4)

på upphandling av råvatten för produktion, transport eller distribution av dricksvatten,

5)

på upphandling av energi eller bränsle som behövs för energiproduktion till en enhet som producerar, transporterar eller distribuerar elektricitet, gas eller värme eller till en enhet som tar upp bränntorv, eller

6)

på tjänsteupphandling som upphandlingsenheterna gör hos ett anknutet företag, ett samföretag som består av flera upphandlingsenheter gör hos en upphandlingsenhet eller hos ett företag anknutet till en upphandlingsenhet. Förordningen tillämpas dock om den upphandlingsenhet som tillhandahåller basservicetjänsterna säljer över 20 % av sina tjänster till andra än ett sådant anknutet företag som avses ovan. Andelen beräknas på genomsnittet av de tre senaste årens omsättning. Om den upphandlande enheten har flera anknutna företag som erbjuder samma tjänster, beräknas andelen på basis av de anknutna företagens sammanlagda omsättning.

Handels- och industriministeriet skall på begäran underrättas om upphandling som görs utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och om produkter som upphandlas för återförsäljning eller uthyrning samt om namnen på de anknutna företag som avses i 6 mom., upphandlade tjänster, deras värde och en redogörelse för förbindelsen till de anknutna företagen.

Vid upphandling av enbart tjänster som förtecknats i bilaga B eller vid upphandling av sådana tillsammans med tjänster som förtecknats i bilaga A på så sätt att värdet av tjänsterna enligt bilaga B överstiger värdet av tjänsterna enligt bilaga A, tillämpas denna förordning endast när det gäller stadgandena om meddelande i efterhand och om tekniska specifikationer.

5 § Beräkning av tröskelvärdet

Grunden för beräkning av ett varu- eller tjänsteupphandlingskontrakts värde är den totala ersättning som betalas till varu- eller tjänsteleverantören.

När det gäller kontrakt om hyra, leasning eller upphandling genom delbetalning skall tröskelvärdet beräknas på det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden av ett tidsbundet kontrakt som gäller högst 12 månader. För kontrakt på längre tid än 12 månader beräknas värdet på basis av totalkostnaderna för kontraktet, inklusive det uppskattade restvärdet för kontraktet. Värdet för ett kontrakt som gäller tills vidare eller för obestämd tid framåt beräknas på den uppskattade totalsumman av raterna under de första fyra åren. Då tröskelvärdet för ett varuupphandlingskontrakt fastställs skall villkoren för option och förlängning beaktas.

När det uppskattade kontraktsvärdet beräknas skall i tillämpliga delar beaktas:

1)

försäkringspremier som skall betalas för försäkringstjänster,

2)

avgifter, provision, räntor och andra ersättningar som skall betalas för banktjänster och andra finansiella tjänster,

3)

avgifter eller provision som skall betalas i fråga om kontrakt som inbegriper projektering.

Om varu- eller tjänsteupphandlingskontraktet delas in i flera mindre delar och ett separat avtal ingås om var och en av dessa, skall värdet av varje del beaktas då det totala värdet beräknas. Denna förordning tillämpas på alla delar om deras sammanräknade värde är minst lika med tröskelvärdet.

Om något helhetspris inte framgår av varukontraktet, skall grunden för beräkning av kontraktets uppskattade värde vara det uppskattade totalvärdet för hela giltighetstiden när det gäller tidsbundna kontrakt som gäller högst 48 månader och, i fråga om kontrakt som gäller längre än så eller tills vidare, den månatliga kostnaden för kontraktet multiplicerad med 48.

Värdet för ett varu- eller tjänstekontrakt som skall förnyas vid bestämda tidpunkter eller som återkommer regelbundet beräknas på basis av det totala värdet av likadana kontrakt som slutits under den föregående räkenskapsperioden eller de 12 föregående månaderna, inklusive antagna ändringar, eller det uppskattade totalvärdet av de kontrakt som sluts under de 12 månader som följer efter att det första kontraktet tecknades eller under hela kontraktsperioden om den är längre än så.

Såsom ramavtalets värde räknas det största möjliga värdet av den upphandling som görs under avtalsperioden. Om enskild upphandling som görs på basis av ett ramavtal som ingåtts i enlighet med stadgandena om förfarande i denna förordning behöver inte meddelas särskilt.

I fråga om byggnadsentreprenader är tröskelvärdet lika med det uppskattade totala priset för arbetet. En byggnadsentreprenad är ett husbyggnadsarbete eller något annat byggnadsarbete som bildar en ekonomisk eller teknisk helhet.

Om byggnadsarbetet med hänsyn till anbudsinfordringarna har delats upp på delentreprenader, beaktas kostnadskalkylen för varje enskild delentreprenad vid beräkningen av tröskelvärdet. Om det sammanlagda värdet av delentreprenaderna är minst lika stort som tröskelvärdet, tillämpas förordningen på var och en av delentreprenaderna. Denna förordning tillämpas dock inte i fråga om sådana delar vars mervärdesskattefria kostnadskalkyl är under 1 000 000 ECU under förutsättning att det sammanlagda värdet av dessa delentreprenader är högst 20 procent av byggnadsarbetets totala värde.

I fråga om byggnadsentreprenader räknas till tröskelvärdet även värdet av de varu- och tjänsteleveranser som behövs för utförande av entreprenaden och som byggherren tillställer entreprenören.

Ramavtal får inte missbrukas i syfte att begränsa konkurrens. En varu- eller tjänsteupphandling eller en byggnadsentreprenad får inte delas upp eller beräknas med exceptionella metoder och en varu- eller tjänsteupphandling får inte kombineras till byggnadsentreprenadkontrakt i syfte att kringgå stadgandena om tröskelvärde.

2 kap. Upphandling

6 § Val av upphandlingsförfarande

En upphandlingsenhet som har för avsikt att upphandla varor eller sådana tjänster som förtecknats i bilaga A, att arrangera en formgivningstävling eller att utföra ett byggnadsprojekt skall tillämpa öppet, selektivt eller förhandlat förfarande. Om anbudstävlan skall publiceras ett meddelande (upphandlingsmeddelande). Det är också möjligt att annonsera om anbudstävlan med ett periodiskt meddelande eller med ett meddelande om kvalifikationssystemet (register över leverantörer).

Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande om vilket publiceras ett meddelande skall de leverantörer och entreprenörer som deltar i anbudstävlan eller förhandling väljas bland dem som anmält sig. Då registret över leverantörer används skall deltagarna väljas ut bland dem som antecknats i registret, om det har annonserats om anbudstävlan genom ett meddelande om registret över leverantörer.

Då kandidater väljs för selektivt förfarande eller förhandlat förfarande skall icke-diskriminerande grunder iakttas. Som grund kan användas stadgandena om val av anbudsgivare i förordningen om sådan upphandling av varor som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller förordningen om sådan upphandling av tjänster som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. På begäran skall uppgifter lämnas om grunderna. Antalet anbudsgivare kan begränsas för att kostnaderna för upphandlingsförfarandet skall kunna hållas i rimlig proportion till värdet av upphandlingen. Antalet anbudsgivare skall likväl vara tillräckligt med hänsyn till upphandlingens omfattning och art.

Om inte tillräckligt många anbud vid öppet förfarande eller anmälningar till selektivt eller förhandlat förfarande har kommit in, kan anbudsinfordran eller uppmaning att lämna anbudsansökan sändas också till leverantörer eller entreprenörer som upphandlingsenheten väljer. Vad som stadgas om annonsering och i 19 § om förfarandet skall dock iakttas.

7 § Upphandlingsförfarande

Vid användning av öppet, selektivt eller förhandlat förfarande skall ett upphandlingsmeddelande publiceras. Något upphandlingsmeddelande behöver inte publiceras, om vid ett tidigare förfarande inga som helst anbud har kommit in, anbuden inte har motsvarat villkoren i anbudsinfordran eller de på något annat sätt varit olämpliga för det tänkta ändamålet, och de kontraktsvillkor som angetts i ett tidigare meddelande inte ändras i någon väsentlig grad.

8 § Direkt upphandlingsförfarande

Upphandlingsenheten kan välja öppet, selektivt eller förhandlat förfarande utan att publicera något upphandlingsmeddelande, om

1)

varan tillverkas eller arbetet utförs för att tjäna forskning, experiment, produktutveckling eller ett vetenskapligt ändamål och tillverkningen inte sker industriellt eller för att täcka forsknings- eller utvecklingskostnader, och om ett sådant kontrakt inte senare begränsar tävlan om motsvarande kontrakt,

2)

det av tekniska eller konstnärliga orsaker eller av orsaker som har samband med skyddandet av ensamrätt endast är en viss leverantör som kan leverera varan eller utföra entreprenaden,

3)

upphandlingen är nödvändig och det inte går att iaktta de tidsfrister som föreläggs det öppna eller selektiva förfarandet på grund av extrem brådska som inte upphandlingsenheten är orsak till,

4)

det varuupphandlingskontrakt som skall slutas med den ursprungliga leverantören är en tilläggsbeställning vars syfte är att delvis ersätta eller utvidga en tidigare leverans eller utrustning och byte av leverantör skulle leda till upphandling av material med annorlunda tekniska egenskaper eller byte av leverantör skulle medföra oförenlighet eller oproportionerligt stora tekniska svårigheter vid användning och underhåll av produkterna,

5)

det byggnadsentreprenadkontrakt som skall slutas med den ursprungliga entreprenören är en tilläggsentreprenad som anknyter till en tidigare entreprenad. En tilläggsentreprenad kan beställas under förutsättning att behovet av arbetet inte tidigare kunde förutses och att tilläggsentreprenaden inte rimligen kan skiljas från huvudavtalet utan att det medför olägenheter för upphandlingsenheten. Om det är möjligt att skilja arbetet från huvudavtalet kan det likväl ges till den ursprungliga entreprenören, såvida arbetet är en nödvändig förutsättning för att huvudentreprenaden skall bli utförd,

6)

ytterligare tjänster beställs av den ursprungliga leverantören då de genom oförutsedda omständigheter blivit nödvändiga för utförandet av den tjänst som ursprungligen beställdes och tjänsterna av tekniska eller ekonomiska skäl inte kan avskiljas från den ursprungliga upphandlingen utan olägenheter för upphandlingsenheten eller är absolut nödvändiga för att det ursprungliga uppdraget skall kunna slutföras,

7)

det byggnadsentreprenadkontrakt som skall slutas med den ursprungliga entreprenören är ett nytt kontrakt som motsvarar ett tidigare entreprenadkontrakt och det ur-sprungliga kontraktet har slutits genom meddelande om anbudstävlan. I meddelandet har härvid nämnts att detta förfarande eventuellt används. Upphandlingsenheten skall vid beräkning av kontraktets totalvärde beakta värdet av dylika tilläggsentreprenader,

8)

varan köps till ett offentligt noterat marknadspris,

9)

varukontraktet anknyter till ett ramavtal som har ingåtts i enlighet med denna förordning,

10)

upphandlingen kan ske på exceptionellt fördelaktiga villkor genom ett anbud som gäller en kort tid,

11)

varor kan upphandlas exceptionellt förmånligt i samband med att leverantören upphör med sin affärsverksamhet, eller

12)

tjänsteupphandling enligt reglerna för en arrangerad formgivningstävling måste tilldelas tävlingens vinnare eller, om vinnarna är flera, en av dem; i det senare fallet skall samtliga vinnare inbjudas att delta i förhandlingarna.

9 § Periodiskt meddelande såsom ett meddelande om anbudstävlan

Om det i förväg meddelas om upphandling och anbudstävlan genom ett periodiskt meddelande som samtidigt är ett upphandlingsmeddelande, skall i detta specificeras den varu- eller tjänsteupphandling och de byggnadsentreprenader som är under planering samt nämnas huruvida selektivt eller förhandlat förfarande skall användas. Vidare skall det nämnas att inget nytt meddelande om anbudstävlan publiceras. Anmälningarna till anbudstävlan skall begäras skriftligen.

Valet av anbudsgivare eller förhandlingsdeltagare får inte ske innan alla kandidater, efter det att detaljerade uppgifter om upphandlingen har avsänts, har ombetts bekräfta ett eventuellt deltagande i anbudstävlan eller förhandlingarna. Bekräftelse skall begäras inom ett år efter det att det periodiska meddelandet publicerats.

3 kap. Annonsering om upphandling

10 § Innehållet i annonseringsskyldigheten

Upphandlingsenheten skall upprätta och publicera ett periodiskt meddelande, ett upphandlingsmeddelande, ett meddelande i efterhand, ett meddelande om kvalifikationssystemet och ett meddelande om formgivningstävlan i enlighet med stadgandena i detta kapitel.

Meddelandena skall tillställas officiella tidningen på svenska eller finska och på något av de officiella språken inom EG för publicering på finska eller svenska i tidningens avdelning för offentlig upphandling. Officiella tidningen sänder meddelandena till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Avsändningsdagen skall nämnas i meddelandet. Upphandlingsenheten skall på begäran påvisa vilken dag meddelandena har avsänts. Meddelandena får inte publiceras någon annanstans före avsändningsdagen och de får inte innehålla sådana uppgifter som inte har publicerats i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.

Handels- och industriministeriet meddelar närmare anvisningar om vad meddelandena skall innehålla samt hur de skall utformas och avsändas.

11 § Periodiskt meddelande

Upphandlingsenheterna skall minst en gång om året publicera ett periodiskt meddelande av vilket, för varje produktgrupp och varje tjänstekategori enligt bilaga A, framgår de varu- och tjänsteupphandlingar av ett värde av minst 750 000 ECU som enligt planerna skall genomföras under det följande året samt väsentliga uppgifter om planerade byggnadsprojekt som överstiger tröskelvärdet. Ett sådant meddelande skall avges första gången senast i januari 1995.

Periodiska meddelanden kan kompletteras utan att uppgifterna i ett tidigare meddelande behöver upprepas, om det finns klara hänvisningar till ett tidigare meddelande.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om indelningen i produktgrupper.

12 § Meddelande i efterhand

Upphandlingsenheten skall inom två månader efter det att kontraktet slutits eller formgivningstävlingen avslutats sända in ett meddelande i efterhand om det slutna kontraktet eller om det anbud eller tävlingsbidrag som vunnit. Den del av meddelandet som skall publiceras får inte innehålla uppgifter vars publicerande strider mot allmänt intresse eller som kunde äventyra säkerheten hos konfidentiella affärsuppgifter, motiverade affärsintressen eller en sund konkurrens.

I ett meddelande som gäller tjänster som räknas upp i bilaga B skall anges om meddelandet får publiceras.

4 kap. Register över leverantörer

13 § Registreringsvillkor

Upphandlingsenheten kan föra ett register över leverantörer. Till registret skall godkännas alla de varuleverantörer, tjänsteleverantörer och byggnadsentreprenörer som uppfyller de allmänna registreringsvillkor som upphandlingsenheten ställt.

I registret över leverantörer kan användas olika klassificeringar. Villkoren för klassificering eller godkännande får inte vara diskriminerande. I villkoren skall hänvisas till europeiska specifikationer om det är möjligt att använda dem. Upphandlingsenheterna kan utnyttja också register över leverantörer som förs av andra upphandlingsenheter eller sammanslutningar och om så sker skall dessa register nämnas i meddelandet om upphandling. Registreringsvillkoren kan vid behov ändras.

För varu- eller tjänsteleverantörerna och byggnadsentreprenörerna skall uppställas överensstämmande registreringsvillkor i fråga om administration, teknik och finansiering. Opartiska tester som någon har låtit göra innan ansökan om registrering inlämnades och annat motsvarande material skall godkännas som bevis.

På begäran skall uppgifter lämnas om registret över leverantörer och om registreringsvillkoren.

14 § Registreringsförfarande

En ansökan om att bli antecknad i registret över leverantörer skall behandlas inom sex månader. Behandlingstiden kan förlängas om det finns grundad anledning och i så fall skall sökanden underrättas om den förlängda tiden och datum för beslutet inom två månader från det att ansökan inlämnats. Avslag av en ansökan skall motiveras.

Ur registret över leverantörer kan avföras sådana leverantörer eller entreprenörer som inte längre uppfyller de uppställda villkoren. Detta skall dock föregås av ett skriftligt meddelande till leverantörerna eller entreprenörerna där grunderna till strykningen nämns.

15 § Meddelande om upprättande av register över leverantörer

Om upprättandet och användningen av register över leverantörer skall annonseras i officiella tidningen och Europeiska gemenskapernas officiella tidning. Meddelandet skall innehålla upplysningar om ändamålet med registret över leverantörer och om var tillämpliga regler finns att få. Om avsikten är att registret över leverantörer skall användas i mer än tre år, skall det årligen annonseras om registret.

Handels- och industriministeriet meddelar närmare anvisningar om de meddelanden som gäller registret.

16 § Formgivningstävling

Som formgivningstävling enligt denna förordning anses en formgivningstävling

1)

som leder till en tjänsteupphandling av ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet, eller

2)

i vilken priser delas ut eller arvoden betalas till deltagarna till ett värde som motsvarar minst tröskelvärdet.

Möjligheten att delta i en formgivningstävling får inte begränsas geografiskt eller med hänvisning till att deltagarna skall vara antingen fysiska eller juridiska personer.

Om antalet deltagare i en formgivningstävling begränsas, skall upphandlingsenheten fastställa klara och icke-diskriminerande kriterier för valet av deltagare. Antalet kandidater som inbjuds att delta skall under alla omständigheter vara så stort att verklig konkurrens säkerställs.

Juryn skall uteslutande bestå av fysiska personer utan anknytning till tävlingsdeltagarna. Om det krävs särskilda yrkesmässiga kvalifikationer av tävlingsdeltagarna, skall minst en tredjedel av jurymedlemmarna ha samma eller likvärdiga kvalifikationer.

Juryn skall vara självständig i sina beslut eller yttranden. I besluten och yttrandena får inga namn anges och de skall uteslutande ha till grund de kriterier som angavs i upphandlingsmeddelandet.

5 kap. Tidsfrister

17 § Tidsfristen i ett öppet förfarande

Vid öppet förfarande skall anbudstiden vara minst 52 dagar. Denna tid räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 6 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer. Ifall ett periodiskt meddelande har publicerats om upphandlingen skall anbudstiden vara minst 36 dagar.

18 § Tidsfristerna i ett selektivt förfarande och i ett förhandlat förfarande

Vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande skall för hugade leverantörer reserveras minst 22 dagar för inlämnande av anbudsansökan. I specialfall kan byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer publicera upphandlingsmeddelandet som brådskande, varvid tiden att inkomma med anbudsansökan är minst 15 dagar. En förutsättning för att meddelandet skall publiceras som brådskande är att det har sänts med elektronisk post, telex eller telefax. Tiden räknas från den dag då upphandlingsmeddelandet enligt 6 § har sänts till byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer.

Upphandlingsenheten kan komma överens om anbudstiden med de utvalda kandidaterna. Alla anbudsgivare skall ha lika lång tid att inkomma med anbud. Om ingen sådan överenskommelse träffas skall upphandlingsenheten föreskriva en anbudstid som är rimlig med hänsyn till omfattningen av infordringshandlingarna. Anbudstiden skall dock vara minst 10 dagar räknat från den dag anbudsinfordran har avsänts.

19 § Vissa bestämmelser om förfarandet

Av de kandidater som godkänts till anbudstävlan vid selektivt förfarande och vid förhandlat förfarande skall anbud infordras samtidigt och skriftligen. Till anbudsinfordran skall fogas infordningshandlingarna jämte kompletterande handlingar.

I anbudsinfordran skall nämnas var tilläggsuppgifter om upphandlingen kan fås, när uppgifterna senast skall begäras och eventuella avgifter för uppgifterna samt betalningssätt, när anbuden senast skall inlämnas och adressen dit de skall sändas. Vidare skall det anges på vilket språk anbuden skall avfattas. I anbudsinfordran skall det hänvisas till det meddelande som eventuellt publicerats, nämnas vilka bilagor som behövs och kriterierna för antagande av anbud, om dessa inte har nämnts i upphandlingsmeddelandet. I handlingarna skall också nämnas de specialvillkor som gäller vid ingående av varu- eller tjänsteupphandlingskontrakt eller entreprenadkontrakt.

Anbudsansökan och anbudsinfordran skall sändas på elektronisk väg på snabbast möjliga sätt. Om handlingarna sänds som telegram eller per telex eller telefax eller om uppgifterna lämnas per telefon, skall bekräftelse sändas per brev innan tidsfristen för inlämnande av anbudsansökan eller för anbudsgivning går ut.

Upphandlingsenheten skall sända leverantörerna och entreprenörerna infordringshandlingarna jämte kompletterande handlingar inom sex dagar efter mottagen begäran. Tilläggsuppgifter som begärts i tillräckligt god tid skall tillställas senast sex dagar innan anbudstiden går ut.

Om infordringshandlingarna eller de handlingar som kompletterar dessa är omfattande, om anbudsgivningen kräver ett besök på platsen eller en genomgång på platsen av dokument som hänför sig till infordringshandlingarna, skall anbudstiden förlängas i motsvarande mån.

Infordringshandlingarna jämte bilagor kan upprättas på finska eller svenska eller på något av de språk som är officiella inom Europeiska gemenskaperna.

6 kap. Tekniska krav och val av anbud

20 § Europeiska specifikationer

De tekniska specifikationer som hänför sig till kontraktet skall nämnas i infordringshandlingarna eller de övriga handlingarna. Specifikationerna skall anges genom hänvisningar till europeiska specifikationer, såvida sådana föreligger. Med europeiska specifikationer avses antingen nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder, europeiska tekniska godkännanden eller gemensamma tekniska specifikationer. Även andra föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Om infordringshandlingarna innehåller tekniska specifikationer, skall de specifikationer som gäller prestationskrav ges företräde framför specifikationer som gäller planering eller en beskrivning av egenskaper. Det är möjligt att avvika från företrädesordningen om upphandlingsenheten påvisar att sådana specifikationer är otillräckliga på grund av syftet med kontraktet. Även andra föreskrifter kan iakttas, förutsatt att de inte strider mot avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Tekniska specifikationer får inte skrivas så att de anger produkter av en viss tillverkare eller produkter av ett visst ursprung eller produkter som framställts med någon särskild metod, såvida detta inte är motiverat av orsaker som beror på kontraktsföremålet. Varumärken, patent, typbeteckningar eller specifika ursprung eller produktion får nämnas i tekniska specifikationer endast om föremålet för kontraktet inte kan beskrivas på annat sätt med tillräcklig precision och begriplighet för alla berörda och om specifikationen följs av uttrycket ''eller likvärdig''.

En upphandlingsenhet får avvika från stadgandena i 1 mom. om

1)

det inte är tekniskt möjligt att tillräckligt noggrant konstatera att produkten överensstämmer med europeiska specifikationer,

2)

tillämpningen av stadgandet skulle göra det omöjligt att följa de lagar, förordningar och beslut som givits angående godkännande av teleterminalutrustning, eller rådets beslut 87/95/EEG av den 22 december 1986 om standardisering inom området för informationsteknologi och telekommunikationer, sådant det lyder harmoniserat i bilaga II till avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,

3)

användningen av de europeiska specifikationerna skulle tvinga upphandlingsenheten att anskaffa varor som är oförenliga med sådana som redan är i bruk och skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska svårigheter. Det är tillåtet att åberopa detta skäl temporärt om upphandlingsenheten har som mål att enligt ett skriftligt handlingsprogram gå över till europeiska specifikationer inom viss tid,

4)

motsvarande europeiska specifikation inte lämpar sig för ändamålet eller om den inte beaktar den tekniska utveckling som skett efter det att specifikationen tagits i bruk. De upphandlingsenheter som tillämpar detta undantag skall meddela respektive standardiseringsorganisation eller något annat behörigt organ skälen till att den europeiska tekniska specifikationen inte anses ändamålsenlig samt begära en ändring av specifikationen, eller

5)

det som skall upphandlas är en produkt av innovativ karaktär, och bruket av europeiska specifikationer därför inte skulle vara lämpligt.

I upphandlingsmeddelandet eller det periodiska meddelande som tjänar som meddelande om anbudstävlan skall, i mån av möjlighet, anges skälen till att upphandlingsenheten har avvikit från stadgandena i 1 mom.

Upphandlingsenheten skall på begäran ge varu- eller tjänsteleverantörerna eller byggnadsentreprenörerna sådana tekniska specifikationer som enheten regelbundet hänvisar till i sina varu- eller tjänsteupphandlingskontrakt eller byggnadsentreprenadkontrakt eller som den har för avsikt att tillämpa i de kontrakt som sluts på basis av förhandsmeddelandena. Om dessa specifikationer grundar sig på allmänt tillgängliga handlingar, räcker det med en hänvisning till handlingarna.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om vad som avses med tekniska specifikationer vid tillämpningen av denna förordning.

21 § Kriterierna för val av anbud

Upphandlingsenheten skall anta antingen det anbud som totalekonomiskt är förmånligast enligt bedömningsgrunderna för varan, tjänsten eller entreprenaden eller det anbud som har det lägsta priset. Grunderna för en totalekonomisk bedömning kan vara till exempel pris, leveranstid, driftskostnader, livslängdskostnader, kvalitet, miljökonsekvenser, estetiska och funktionella egenskaper, tekniska företräden, underhållsservice och tekniskt stöd.

Då kriteriet för valet är att anbudet skall vara det totalekonomiskt förmånligaste, skall i meddelandet om upphandling eller i infordringshandlingarna nämnas alla de bedömningsgrunder som tillämpas då ett anbud antas. Bedömningsgrunderna skall härvid anges, om möjligt, i angelägenhetsordning.

22 § Framförande av alternativ

Då en upphandlingsenhet antar ett anbud på grund av att det totalekonomiskt är det mest fördelaktiga kan den anta alternativ som en anbudsgivare har framfört och som uppfyller de minimikrav som upphandlingsenheten uppställt på förhand. Minimikraven och villkoren för framförande av alternativ skall nämnas i infordringshandlingarna. Förbud mot framförande av alternativ skall nämnas i meddelandet om upphandling.

Ett alternativ får inte avslås endast av den orsaken att det har utarbetats i överensstämmelse med nationella standarder som överensstämmer med europeiska standarder eller i enlighet med europeiska tekniska godkännanden, gemensamma tekniska specifikationer eller nationella tekniska specifikationer.

Om alternativ godkänns, får ett alternativ inte avslås endast på den grunden att ett godkännande skulle leda till ett varuupphandlingskontrakt i stället för tjänsteupphandling.

23 § Exceptionellt lågt anbudspris

Om anbudspriset med hänsyn till den vara eller tjänst som skall upphandlas eller det projekt som skall genomföras förefaller exceptionellt lågt och upphandlingsenheten av den orsaken överväger att avslå anbudet, skall upphandlingsenheten undersöka anbudet i detalj innan beslutet om upphandlingen fattas och begära en skriftlig utredning av leverantören om grunderna för anbudet. Anbudsgivaren skall vid behov meddelas vilken punkt i anbudet som inte kan accepteras.

Ett anbud kan antas om det grundar sig på exceptionellt förmånliga arbets-, byggnads- eller produktionsmetoder eller tekniska lösningar, på andra exceptionellt förmånliga förhållanden för anbudsgivaren, originaliteten hos den produkt eller det arbete som anbudsgivaren föreslår eller andra liknande orsaker.

Ett anbud som är exceptionellt lågt på grund av statligt stöd kan avslås endast om anbudsgivaren inte på begäran kan påvisa att stödet harmonierar med bestämmelserna i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Om ett anbud avslås skall handels- och industriministeriet underrättas om detta.

Ifall som kriterium för antagande av anbud endast har angetts det lägsta priset, skall upphandlingsenheten meddela handels- och industriministeriet att den avslagit ett anbud som enligt dess uppfattning har haft ett för lågt pris. Samtidigt skall en motivering för beslutet framläggas.

24 § Underleveranser och anbudsgivning i grupp

I anbudet skall underleveranserna och underentreprenaderna på begäran specificeras. Meddelandet begränsar inte huvudpartens ansvar.

Leverantörerna och entreprenörerna kan lämna anbud eller förhandla i grupp eller som sammanslutning. För anbudsgivningen skall ingen legal form krävas av gruppen. Ett sådant krav kan likväl ställas på avtalsparten i det fall att en viss legal form behövs för att fullgöra avtalet på behörigt sätt. Juridiska personer skall på begäran meddela namnen på de personer som skall ansvara för utförandet av tjänsterna samt deras yrkesmässiga kvalifikationer.

7 kap. Särskilda standganden

25 § Arbetarskydd och arbetsvillkor

Upphandlingsenheten kan i infordringshandlingarna uppge de myndigheter hos vilka anbudsgivaren kan få information om de förpliktelser i fråga om arbetarskydd och arbetsvillkor i Finland som skall följas på arbetsplatsen. Upphandlingsenheten skall kräva att de anbudsgivare som deltar i anbudstävlan beaktar dessa fakta i sina anbud. Likväl skall de stadganden som gäller granskning av exceptionellt förmånliga anbud följas.

26 § Statistikuppgifter

Upphandlingsenheten skall för varje upphandling i fyra år efter ingånget kontrakt bevara följande uppgifter:

1)

kriterierna för val av entreprenörer eller leverantörer och grunderna för godkännande av anbud,

2)

avsteg från tillämpningen av europeiska specifikationer i de fall som nämns i 20 §,

3)

skälen för bruket av direkt upphandlingsförfarande, och

4)

övrig avvikelse från förfaranden som gäller tekniska krav, upphandlingsförfaranden och annonsering samt val av anbudsgivare och anbud, när avvikelsen skall motiveras enligt denna förordning.

Upphandlingsenheten skall årligen före utgången av maj meddela handels- och industriministeriet eller den myndighet som ministeriet har bestämt antalet och värdet av upphandlingar som underskridit tröskelvärdet, indelade enligt 3 §. Meddelandet skall ges första gången år 1996.

Handels- och industriministeriet meddelar vid behov närmare anvisningar om hur statistikuppgifter skall lämnas.

27 § Rättsskyddsmedel

Vad gäller rättsskyddsmedlen tillämpas på upphandlingsförfarande som avses i denna förordning 8-12 §§ lagen om offentlig upphandling, om den som lämnar in ansökan enligt 9 § kommer från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

28 § Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1994.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 22 december 1993 om sådan upphandling av enheter verksamma inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna som avses i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (1351/93).

Direktiv 393L0038

Nådendal den 28 juni 1994

Republikens President Martti Ahtisaari Minister Anneli Jäätteenmäki

Primära tjänster

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

1

Underhålls- och reparationstjänster

6112, 6122, 633, 886

2

Landtransport (1) , även transporter med pansarbil och kurirtransporter, med undantag av postbefordran

712 (utom 71235), 7512, 87304

3

Flygtransport av passagerare och gods, med undantag av postbefordran

73 (utom 7321)

4

Postbefordran på land (1) och i luften

71235, 7321

5

Telekommunikationstjänster (2)

752

6

Finansiella tjänster a) Försäkringstjänster b) Bank- och investeringstjänster (3)

ex 81

812, 814

7

Datamaskins- och datahandlingstjänster

84

8

Forsknings- och utvecklingstjänster (4)

85

9

Redovisnings-, revisions- och bokföringstjänster

862

10

Marknads- och opinionsundersökning

864

11

Konsulttjänster för företagsledning (5) och besläktade tjänster

865, 866

12

Arkitekttjänster, ingenjörstjänster och tjänster för planering av byggprojekt, samhällsplanering och landskapsarkitektur, besläktade vetenskapliga och tekniska konsulttjänster, teknisk provning och analys

867

13

Reklamtjänster

871

14

Fastighetsstädning och fastighetsförvaltning

874, 82201-82206

15

Förlags- och tryckeritjänster mot arvode eller på kontrakt

88442

16

Avlopps- och renhållningstjänster, sanering och liknande tjänster

94

(1) Med undantag av järnvägstransporttjänster som omfattas av kategori 18.

(2) Med undantag av rösttelefoni, telex, mobiltelefoni, personsökning och satellitkommunikation.

(3) Med undantag av finansiella tjänster i samband med utfärdande, försäljning, förvärv eller överförande av värdepapper eller andra finansiella instrument samt centralbankstjänster.

(4) Med undantag av forsknings- och utvecklingstjänster som inte uteslutande är till nytta för den upphandlade enheten i dess egen verksamhet under förutsättning att dessa tjänster helt ersätts av den upphandlande enheten.

(5) Med undantag av skiljemanna- och förlikningstjänster.

Sekundära tjänster

Kategori

Beskrivning

CPC-referensnummer

17

Hotell- och restaurangtjänster

64

18

Järnvägstransport

711

19

Sjötransport

72

20

Assistans och biträde vid transporttjänster

74

21

Juridiska tjänster

861

22

Rekrytering och urval av personal

872

23

Spanings- och säkerhetstjänster, med undantag av transporter med pansarbil

873 (utom 87304)

24

Undervisning och yrkesbildning

92

25

Hälsovård och socialtjänst

93

26

Fritids- och idrottsverksamhet samt kulturverksamhet

96

27

Övriga tjänster

Till början av sidan