Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

300/1994

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Handels- och industriministeriets beslut om säkerhetskraven för eldrivna hissar samt för vissa andra lyft- och förflyttningsanordningar

Typ av författning
Beslut
Meddelats

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

Handels- och industriministeriet har med stöd av 6, 34 och 39 §§ ellagen av den 16 mars 1979 (319/79), av dessa lagrum 6 § sådan den lyder i lag av den 10 december 1990 (1067/90) och 39 § i lag av den 29 januari 1993 (142/93) beslutat följande:

1 kap. Allmänt

1 §

För undvikande av fara för liv, hälsa och egendom samt av störning som kan förorsakas av användningen av hissar samt andra lyft- och förflyttningsanordningar, som hör till tillämpningsområdet för detta beslut, skall iakttas vad som stadgas i beslutet.

2 §

Med en hiss avses i detta beslut en fast installerad, eldriven lyftanordning med vilken en last lyfts eller sänks mekaniskt eller hydrauliskt i en hisskorg som har fasta stannplan och som åtminstone delvis rör sig utmed ledskenor, vilka löper lodrätt eller i en vinkel mot vertikalplanet understigande 15°, eller med hjälp av andra fasta styrdon.

Med hiss avses i detta beslut inte tillfälligt uppförda byggnadshissar om vilka bestäms i statsrådets beslut om byggnadshissar som användes vid persontransporter och om besiktning av dem (982/80).

Tillämpningsområde

3 §

Detta beslut tillämpas på hissar som är avsedda för befordran av personer och gods samt på följande andra lyft- och förflyttningsanordningar som avviker från hissar i fråga om sin rörelsebana eller korg eller i vilka korgen har ersatts med en annan komponent som skall lyftas eller förflyttas:

1)

lyftanordningar som är avsedda för befordran av handikappade,

2)

personpaternosterhissar,

3)

rulltrappor och rullramper,

4)

stapelhissar,

5)

varuplattformshissar,

6)

snedhissar,

7)

lyftdörrar där dörrytan inte vrids till en rulle runt axeln,

8)

lyftluckor med gångjärn i kanterna vilka fungerar som lyftdörrar,

9)

uppåtgående båttrafikportar.

4 §

Detta beslut tillämpas dock inte på sådana hissar eller andra lyft- och förflyttningsanordningar

1)

som har planerats särskilt för militära ändamål,

2)

som har planerats särskilt för vetenskapliga ändamål,

3)

som har planerats särskilt för scener,

4)

som har planerats särskilt för nöjesparker,

5)

som används i fartyg,

6)

som används på oljeprospekterings- och oljeborrplattformar på öppet hav,

7)

som används vid gruvdrift,

8)

som används för hantering av radioaktiva ämnen,

9)

som lastas och töms automatiskt och där tillträde till korgen har förhindrats i tillräcklig mån,

10)

som används som konstruktionsdel i en maskin,

11)

vilkas lyfthöjd är högst 2 meter eller märklast högst 10 kilogram och i vilka endast befordran av gods är tillåten.

Allmänna krav

5 §

En hiss som är avsedd för befordran av enbart personer eller både personer och gods får tas i bruk endast om den till konstruktion och utrustning stämmer överens med kraven i antingen 2 eller 3 kapitlet.

De hisskomponenter som nämns nedan i 4 kapitlet skall uppfylla kraven i samma kapitel.

En hiss som enbart är avsedd för befordran av gods samt en annan lyft- eller förflyttningsanordning som avses i 3 § 3-9 punkterna får släppas ut på marknaden eller tas i bruk endast om den stämmer överens med kraven i 5 kapitlet.

En lyftanordning som avses i 3 § 1-2 punkterna ovan får tas i bruk endast om den till konstruktion och utrustning stämmer överens med kraven i 2 kapitlet.

6 §

Till de delar som det i detta beslut inte stadgas om elinstallering och elektrisk utrustning för hissar eller andra lyft- och förflyttningsanordningar tillämpas handels- och industriministeriets beslut om elsäkerhetsföreskrifter (205/74).

Hissar och andra lyft- och förflyttningsanordningar skall också stå i överensstämmelse med handels- och industriministeriets beslut om elektromagnetisk kompatibilitet hos elektrisk utrustning och elanläggningar (1696/93) samt handels- och industriministeriets beslut om elektrisk utrustning avsedd för användning i explosionsfarliga omgivningar (1698/93).

7 §

Före ibruktagandet av elektrisk utrustning och andra komponenter som är viktiga med tanke på säkerheten och som används i hissar och andra lyft- och förflyttningsanordningar, vilka avses i detta beslut, skall man försäkra sig om att de är förenliga med bestämmelserna och hållbara.

På besiktningen före ibruktagningen av hissar och andra lyft- och förflyttningsanordningar enligt detta beslut samt på besiktningen och servicen av dem under driftstiden tillämpas handels- och industriministeriets beslut om besiktning och service av eldrivna hissar och med dem jämförbara transportörer (201/85).

På hissar som är avsedda för befordran av handikappade och vilkas lyfthöjd är högst två meter samt på trapphushissar som är avsedda för befordran av handikappade tillämpas dock inte det beslut som nämns i 2 mom. till de delar som gäller besiktning och service under driftstiden.

2 kap. Nationella krav

Tillämpbarhet

8 §

Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas:

1)

på hissar som enbart är avsedda för befordran av personer,

2)

på hissar som är avsedda för befordran av personer och gods samt

3)

på lyftanordningar som nämns i 3 § 1 och 2 punkterna.

Bestämmelserna i detta kapitel gäller dock endast i tillämpliga delar hissar som är avsedda enbart för befordran av handikappade samt de lyftanordningar som nämns i 3 punkten ovan.

Schaktet

9 §

Hissens korg och motvikt samt till dessa hörande utrustning skall monteras i ett hisschakt som är omgärdat av väggar eller också skall deras rörelsebana skyddas på något annat sätt som Elinspektionscentralen har godkänt.

Hisschaktet skall hålla den belastning hissen medför och tillträde till schaktets botten skall ordnas på ett säkert sätt.

10 §

I hisschaktet får endast utrustning som hör till en hiss placeras och i hisschaktet får inte utrustning som inte hör till denna hiss placeras.

Hisschaktets innerväggar skall vara jämna. Om korgen i en hiss där personbefordran är tillåten inte är försedd med en dörr eller grind, skall de inre väggytor i schaktet som vetter mot gång- och lastningsöppningarna i korgen, inklusive schaktdörrarnas inre ytor, vara jämna, hårda och glatta över hela det område korgen vertikalt rör sig på. För övriga hissar gäller inte detta krav, om förskjutning av lasten så att den skulle råka i kläm mellan korgtröskel och schaktvägg har förhindrats på annat sätt.

11 §

Schaktet skall dimensioneras så att korgen och motvikten säkert kan stanna även då korgen passerar ändstannplanet.

12 §

Ventilationen i hisschaktet skall vara tillräcklig för de personer som använder hissen även i samband med driftstörningar.

13 §

Belysningen i hisschaktet skall vara tillräcklig.

Maskinrummet och övriga maskineriutrymmen

14 §

Hissens maskineri, linskivor samt övriga delar av maskineriet jämte utrustning skall inrymmas i ett för dem reserverat, låsbart utrymme så att de enkelt och på ett säkert sätt kan användas, underhållas, repareras och besiktigas.

15 §

De byggnadsdelar som uppbär hissens maskineri, linskivor, ledskenor, manövercentral och motsvarande delar skall dimensioneras så att de är tillräckligt kraftiga och så att de inte ger upphov till brandfara eller annan fara.

16 §

I maskinrummet samt övrigt maskineriutrymme skall anordnas tillräcklig ventilation och uppvärmning för drift och underhåll av hissen.

17 §

Belysningen skall vara tillräcklig i maskinrummet, linskiverummet och andra motsvarande utrymmen samt i tillträdesvägarna till dessa.

Schaktdörrarna

18 §

Gång- och lastningsöppningarna i schaktet skall förses med solida dörrar som är lämpliga för användningen av hissen.

19 §

Stängningskraften och rörelseenergin hos dörrar som sluter sig skall vara så liten och automatdörrar förses med sådan skyddsutrustning att dörrens rörelse inte orsakar fara.

20 §

I schaktdörren eller dess närhet skall finnas nödvändig indikering över korgens läge och rörelse.

21 §

Schaktdörren skall vara försedd med en anordning som förhindrar startande av hissen samt annan än i 2 mom. avsedd rörelse, då dörren är öppen samt med lås som förhindrar att dörren öppnas, då korgen inte befinner sig intill dörren.

Korgen får röra sig med låg hastighet, då schaktdörren är öppen, i närheten av ifrågavarande stannplan.

Korgen och motvikten

22 §

Hissen skall vara försedd med en kraftig korg som även med tanke på underhållet är säker. Dess tak, golv och väggar skall vara slutna med undantag av i 2 mom. nämnda öppningar.

Korgen får vara försedd med gång- och lastningsöppningar samt öppningar som behövs för underhåll och ventilation. Öppningarna skall skyddas så att de inte orsakar fara. Om hissens märkhastighet överstiger 1 m/s, skall gång- och lastningsöppningarna i en hiss där personbefordran är tillåten vara försedda med dörr och i övriga hissar med dörr eller grind.

23 §

Förhållandet mellan golvytan i och märklasten för hisskorgen i en hiss där personbefordran är tillåten skall med undantag av i 2 mom. angivna avvikelser vara sådant att det i normal drift är osannolikt att hissen blir överbelastad på grundval av korgens dimensionering. I korgen skall dock finnas tillräckligt utrymme per person.

Om det på grundval av hissens konstruktion eller driftförhållandena är osannolikt att den blir överbelastad, får korgens golvyta vara större än dimensioneringen enligt 1 mom. skulle förutsätta, om det i tillräcklig mån har förhindrats att hissen till följd av överbelastning kan försättas i okontrollerad rörelse. I en hiss där personbefordran är tillåten skall märklasten härvid dock vara minst 200 kg för varje kvadratmeter av korgens golvyta, samt hissens märkhastighet högst 1 m/s.

24 §

I korgen skall även vid driftstörningar finnas tillräcklig ventilation och belysning för de personer som använder hissen.

25 §

Den motvikt som används för utbalansering av korgen eller lasten skall fästas tillförlitligt vid sina bärorgan och att motvikten hålls ihop skall säkerställas.

Alarmering och räddning ur hissen

26 §

I en hiss där personbefordran är tillåten skall finnas en anordning med vilken ett effektivt alarm kan ges.

27 §

En hiss där personbefordran är tillåten skall till sin konstruktion och utrustning vara sådan att passagerarna på ett säkert sätt kan räddas ur hisskorgen om den på grund av driftstörning har stannat mellan våningarna.

Bärorganen, balanslinorna, fångapparaten och hastighetsbegränsaren

28 §

De linor och kedjor som bär upp korgen och motvikten skall till konstruktion, material och installationssätt vara lämpade för användning i samband med hissen och tillräckligt kraftiga med tanke på belastningen. I en drivskivehiss där personbefordran är tillåten skall finnas minst tre och i övriga hissar minst två separat fästa bärorgan.

29 §

En tillräcklig friktion skall finnas mellan drivskivan och bärlinorna i drivskivehissen för undvikande av att linorna slirar på ett okontrollerat sätt.

För utbalansering av linornas vikt skall balanslinor, som är tillförlitligt fästa och försedda med spännvikter, användas om hissens märkhastighet överstiger 2,5 m/s. Om balanslinor eller -kedjor används i långsammare hissar, skall de fästas och vid behov styras på ett tillförlitligt sätt.

30 §

En korg som en person kan stiga in i och vars bärorgan består av linor eller kedjor skall förses med en tillförlitlig fångapparat som fungerar mekaniskt. Fångapparaten skall dimensioneras så att den förmår stanna upp hisskorgen med märklast i det fall att bärorganen brister. Motvikten får vara försedd med fångapparat, om särskilt skäl för detta föreligger. Passagerarna får inte åsamkas fara som en följd av att fångapparaten fungerar.

Fångapparaten skall utlösas med hastighetsbegränsare eller på något annat lika tillförlitligt sätt innan hissens hastighet i farlig utsträckning överstiger märkhastigheten.

31 §

Då korgen direkt uppbärs av en hydraulisk cylinder, skruv, gängstång eller motsvarande maskindel, skall det sörjas för att korgen inte fritt kan störta ned, om maskineriet eller hydraulsystemet går sönder.

En hydraulisk hiss skall vara försedd med skyddsutrustning som vid oljeläckage förhindrar att korgen, som direkt eller indirekt uppbärs av en hydraulisk cylinder, sjunker ned utanför stannområdet för våningsplanet då schaktdörren är öppen.

Ledskenor, buffertar och övervakning av hissens rörelse

32 §

Både korgen och motvikten skall var för sig styras med minst två ledskenor av stål. Ledskenorna och deras infästningsdon skall motstå påfrestningen av de krafter som användningen av hissen och fångandet av den medför.

33 §

Rörelsebanan för hisskorgen och motvikten skall nedtill begränsas med buffertar. Rörelsebanan för en annan hiss än drivskivehissen skall även upptill begränsas med en buffert eller på något annat tillförlitligt sätt. I en hiss där personbefordran är tillåten och i övriga hissar med en märkhastighet som överstiger 1 m/s skall bufferten vara fjädrande.

34 §

Maskineriet skall stanna, om korgen passerar ändstannplanet.

Maskineriet skall inte kunna drivas, om korgen eller motvikten inte försätts i rörelse eller fastnar under driften.

Avstånden mellan korgen, motvikten och schaktväggarna

35 §

Avståndet mellan korgen och motvikten och mellan dem och schaktväggarna skall vara så stort att kollisionsfara inte föreligger. Springorna mellan schaktväggen och kanterna hos gång- och lastningsöppningarna i korgen får inte orsaka fara.

Maskineriet

36 §

Varje hiss skall ha minst ett tillräckligt kraftigt maskineri som på avsett vis förmår försätta korgen i rörelse, upprätthålla rörelsen med en säker hastighet som är beroende av maskineriets uppbyggnad samt stanna korgen.

37 §

Ett sådant maskineri där rörelsen från drivmotorn överförs till bärorganen på mekanisk väg, skall vara försett med en elektromekanisk broms. Stannandet av maskineriet skall säkerställas även på elektrisk väg.

38 §

Den hydrauliska hissens kolv får lyfta korgen, antingen direkt eller med hjälp av bärorgan enligt 28 §. Vid dimensioneringen av cylindern och kolven skall förutom av hissen som sådan förorsakade belastningar dessutom beaktas faran för knäckning samt oljetrycket.

Cylindern skall kopplas till maskineriet med rör eller slangar, vilka besitter tillräcklig säkerhet i relation till oljetrycket under driften.

Maskineriet för en hydraulisk hiss skall stannas tillförlitligt och det skall för detta ändamål vara försett med manöver- och skyddsutrustning.

39 §

Hissmaskineriet med tillhörande utrustning får inte orsaka fara och det skall skyddas mot skada som kan åsamkas av utomstående faktorer.

Manövreringen av hissen och skydd mot elektriska fel

40 §

Hissen skall vara försedd med manöverorgan för säker drift och säkert underhåll. Manövreringen skall fungera elektriskt.

Manövreringen av hissen skall vara sådan att ett allmänt förekommande elektriskt fel inte i sig kan orsaka en farlig felaktig funktion hos hissen.

Märkningar, anvisningar och scheman

41 §

Hissen skall vara försedd med märkningar, anvisningar och varningar som behövs för en säker drift och ett säkert underhåll av den.

I hissmaskinrummet skall för säkerställande av driftsäkerheten finnas nödvändiga kretsscheman och anvisningar.

Undantag från bestämmelserna

42 §

Elinspektionscentralen har rätt att enligt prövning medge avvikelser från föreskrifterna i detta kapitel under sådana förutsättningar som centralen anser nödvändiga, om avsedd säkerhet kan uppnås på annat sätt.

3 kap. Krav enligt avtalet om det europeiska ekonomiska samarbetsområdet

Tillämpbarhet

43 §

Föreskrifterna i detta kapitel tillämpas på sådana hissar för befordran enbart av personer eller av både personer och gods, vilka stämmer överens med definitionen i 2 § och vilkas korg är upphängd i vajrar eller kedjor eller vilkas korg lyfts av en eller flera hydraulcylindrar.

Föreskrifterna i detta kapitel tillämpas dock inte på

1)

kuggstångshissar,

2)

skruvdrivna hissar,

3)

personpaternosterhissar,

4)

hissar som enbart är avsedda för befordran av handikappade.

Säkerhetskrav

44 §

En hiss skall fylla säkerhetskraven i de av Europeiska standardiseringskommittn (European Committee for Standardization, CEN) utfärdade standarderna som räknas upp i bilaga 1, tillämpade enligt bilagan.

4 kap. Krav gällande vissa hisskomponenter

Säkerhetskrav

45 §

Följande hisskomponenter skall uppfylla säkerhetskraven i de av Europeiska standardiseringskommittn utfärdade standarderna som räknas upp i bilaga 1, tillämpade enligt bilagan i fråga:

1)

schaktdörrlås,

2)

hastighetsbegränsare (hisskorg och motvikt),

3)

säkerhetsanordningar (hisskorg och motvikt),

4)

buffertar (energiakumulerande buffertar med återgångsdämpning samt energiupptagande buffertar).

46 §

Som bevis för att en hisskomponent fyller kraven i detta kapitel skall den ha ett typkontrollmärke enligt bilaga 2, som komponenttillverkaren eller dennes representant, som är verksam inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, har fäst och där fästandet baserar sig på ett EEG-typkontrollintyg enligt bilaga 3, som ett övervakat kontrollorgan har utfärdat efter utförd EEG-typkontroll. Dessutom skall hissbyggaren eller hissinnehavaren vid behov för Elinspektionscentralen kunna visa upp ett intyg om överensstämmelse enligt förebild i bilaga 4.

47 §

Med EEG-typkontroll avses i detta beslut typkontroll enligt IV kapitlet i direktivet om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om allmänna bestämmelser för anordningar för lyft och mekaniserad hantering (84/528/EEG) som ingår i bilaga II till EES-avtalet.

48 §

Med övervakat kontrollorgan avses i detta beslut Elinspektionscentralen samt andra organ som, av de stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, har utsetts att utföra typkontroller av hisskomponenter enligt det direktiv som nämns i 47 §.

Elinspektionscentralen håller förteckning över de övervakade kontrollorganen.

5 kap. Krav som gäller hissar som enbart är avsedda för godsbefordran samt andra lyft- och förflyttningsanordningar

Säkerhetskrav

49 §

En hiss som enbart är avsedd för godsbefordran samt en annan lyft- eller förflyttningsanordning som avses i 3 § 3-6 punkterna skall fylla de väsentliga hälso- och säkerhetskraven som gäller konstruktion och planering av maskiner och om vilka stadgas i statsrådets beslut innefattande säkerhetsföreskrifter för maskiner (1410/93).

En lyftanordning som avses i 3 § 7-9 punkterna skall fylla de väsentliga hälso- och säkerhetskraven enligt direktivet om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om byggprodukter (89/106/EEG), vilket ingår i bilaga II till EES-avtalet.

50 §

De väsentliga hälso- och säkerhetskraven kan anses uppfyllda när bestämmelserna i 2 kapitlet och Elinspektionscentralens anvisningar om tillämpningen av dem har följts i tillämpliga delar vid konstruerandet, byggandet och installeringen av anläggningen.

I 49 § avsedda hissars samt andra lyft- eller förflyttningsanordningars överensstämmelse skall påvisas på det sätt som bestäms i det statsrådsbeslut som nämns i 49 § 1 mom. eller i motsvarande grad i det direktiv som nämns i 49 § 2 mom.

6 kap. Särskilda föreskrifter

51 §

Elinspektionscentralen ger kompletterande anvisningar om tillämpningen av detta beslut.

52 §

Detta beslut träder i kraft den 30 april 1994.

Hissar samt andra lyft- och förflyttningsanordningar som har godkänts innan detta beslut träder i kraft och som hör till tillämpningsområdet för detta beslut eller hissar samt andra lyft- och förflyttningsanordningar som har installerats på basis av de bestämmelser som var i kraft tidigare får fortsättningsvis användas på det sätt som godkänts tidigare. En förutsättning är att de inte orsakar uppenbar fara för liv, hälsa eller egendom och inte heller i orimlig grad stör sin omgivning.

Genom detta beslut upphävs handels- och industriministeriets beslut om eldrivna hissar (1099/88) samt handels- och industriministeriets beslut angående eldrivna hissar och med dem jämförbara transportörer (386/74) till den del detta inte redan har upphävts.

53 §

Utan hinder av vad som bestäms i detta beslut kan en hiss, en annan lyft- eller förflyttningsanordning som avses ovan i 5 § 3 mom. släppas ut på marknaden eller tas i bruk t.o.m. den 31 december 1994 i enlighet med de stadganden och bestämmelser som var i kraft i Finland den 31 december 1993.

Bilaga II till EES-avtalet: rådets direktiv (84/528/EEG), Bilaga II till EES-avtalet: rådets direktiv (84/529/EEG), Bilaga II till EES-avtalet: kommissiones direktiv(86/312/EEG), Bilaga II till EES-avtalet: rådets direktiv (90/486/EEG)

Helsingfors den 22 april 1994

Handels- och industriminister Seppo KääriäinenÖverinspektör Päivi Janka

STANDARDER SOM EUROPEISKA STANDARDISERINGSKOMMITTÉN HAR UTFÄRDAT OCH TILL VILKA DET HÄNVISAS I 44 OCH 45 §§

1. De hissar som nämns i 44 § och de hisskomponenter som nämns i 45 § skall uppfylla följande standarder som europeiska standardiseringskommittn har utfärdat:

- EN 81-1 (upplaga: december 1985). Säkerhetsbestämmelser som gäller byggande och installering av hissar och småhissar. Del 1: Eldrivna hissar.

- EN 81-2 (upplaga: november 1987). Säkerhetsbestämmelser som gäller byggande och installering av hissar och småhissar. Del 2: Hydrauldrivna hissar.

2. De standarder som nämns i punkt 1 tillämpas med följande ändringar:

2.1. Punkt 13.1.1.4 ersätts enligt följande:

''Den elektriska utrustningen för hissar

a) skall uppfylla kraven enligt CENELECs harmoniserade dokument eller

b) skall, om det inte finns några harmoniserade dokument för elektrisk utrustning enligt a) ovan, uppfylla kraven enligt de nationella bestämmelserna i det land där hissen installeras.''

2.2. Punkt 13.1.2 ersätts enligt följande:

''I maskin- och brytskiverum skall finnas skydd mot direkt beröring i form av skyddshöljen med minst kapslingsklass IP 2 X.''

2.3. I punkt F.O.1.6 skall följande läggas till:

''...enligt direktiv 84/528/EEG.''

2.4. De punkter där nationella avvikelser tillåts har märkts ut i standarderna med en beteckning (N). I Finland förfar man i dessa punkter enligt Finlands Standardiseringsförbunds ikraftträdelseanmälningar SFS-EN 81-1 och SFS-EN 81-2

TYPKONTROLLMÄRKE SOM DET HÄNVISAS TILL I 46 § I DETTA BESLUT

Det EEG-typkontrollmärke som avses i 46 § detta beslut är en stiliserad bokstav i en sexkant, i vars övre kant finns en teckenkombination som bildas av numret 529, ett tankestreck, med versal(er) de bokstäver som anger den stat där intyget utfärdats och de två sista siffrorna i det årtal då intyget utfärdades, och i vars nedre kant finns EEG-typkontrollintygets nummer.

Bokstäverna och siffrorna i märket skall vara minst 5 mm höga.

Märket skall vara synligt, läsligt och varaktigt anbringat på varje komponent.

Exempel på det ovan beskrivna märket:

Intyg utfärdat av Förbundsrepubliken Tyskland eller av ett övervakat kontrollorgan som landet har utsett.

Intygets nummer.

Bilaga 3

MALL FÖR EEG-TYPKONTROLLINTYG TILL VILKET HÄNVISAS I 46 §

Övervakat kontrollorgan

EEG-typkontroll

EEG-typkontroll nr

1. Kategori, typ och varunamn eller -märke

2. Tillverkarens namn och adress

3. Intygsinnehavarens namn och adress

4. Framlagt för EEG-typkontroll den

5. Intyg har utfärdats på grundval av följande krav

6. Provningslaboratorium

7. Datum och nummer på laboratorieprotokollet

8. Datum för EEG-typkontroll

9. Till detta intyg bifogas följande dokument med ovanstående nummer på EEG-typkontrollen 10. Övriga upplysningar

(Ort) (Datum)

(Namnteckning)

Bilaga 3

Bilaga 3

Bilaga 4

Bilaga 4

Till början av sidan