Trafikministeriets beslut om sjöfartsverkets avgiftsbelagda prestationer
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 1512/1992
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Trafikministeriet har med stöd av 8 § lagen den 21 februari 1992 om grunderna för avgifter till staten (150/92) beslutat:
1 § Tillämpningsområde
I detta beslut bestäms om sjöfartsverkets avgiftsbelagda prestationer och om grunderna för dem samt om de fasta avgifter som sjöfartsverket uppbär för sina offentligrättsliga prestationer.
2 § Offentligrättsliga prestationer för fasta avgifter
Avgiftsbelagda offentligrättsliga prestationer som avses i 6 § 2 mom. lagen om grunderna för avgifter till staten och för vilka sjöfartsverket uppbär fasta avgifter enligt avgiftstabellen i bifogade bilaga är följande prestationer:
lotsning (bilaga 1).
3 § Avgiftsbelagda företagsekonomiska prestationer
Prestationer som avses i 7 § lagen om grunderna för avgifter till staten och som sjöfartsverket prissätter på företagsekonomiska grunder är följande prestationer:
transport, bogsering, assistansuppdrag eller annan arbetsprestation som på uppdrag utförs av ett fartyg, ett trafikmedel eller en moderfartygsexpedition som tillhör sjöfartsverket,
sjöfartsverkets publikationer,
ljuskopior, elektroniska upptagningar samt andra avskrifter eller utdrag ur handlingar som sjöfartsverket förfogar över, samt
andra prestationer som sjöfartsverket utför på uppdrag.
4 § Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1993 och gäller till slutet av år 1993.
Åtgärder som verkställigheten av beslutet förutsätter får vidtas innan beslutet träder i kraft.
Helsingfors den 23 december 1992
Trafikminister Ole NorrbackÄldre regeringssekreterare Aila Salminen
LOTSNINGSAVGIFTER
Lotsningsavgifterna uppbärs i mark enligt följande taxa:
LOTSNINGSTAXA
Det tal som visar det lotsade fartygets nettodräktighet | Den lotsade sträckan i sjömil (sjm) | |||||||
(mer än - högst) | 1-6 | 7-12 | 13-20 | 21-30 | 31-40 | 41-50 | 51-70 | 71-100 |
0- 200 | 700 | 1050 | 1500 | 2050 | 2700 | 3300 | 4200 | 5700 |
200- 1 000 | 850 | 1300 | 1800 | 2450 | 3150 | 3850 | 4850 | 6500 |
1 000- 3 000 | 1050 | 1550 | 2150 | 2900 | 3700 | 4500 | 5650 | 7400 |
3 000- 6 000 | 1250 | 1850 | 2550 | 3500 | 4400 | 5300 | 6700 | 8550 |
6 000-10 000 | 1500 | 2200 | 3000 | 4050 | 5100 | 6100 | 7600 | 9700 |
10 000-20 000 | 1800 | 2650 | 3550 | 4800 | 6000 | 7200 | 8900 | 11250 |
20 000-30 000 | 2100 | 3100 | 4200 | 5700 | 7050 | 8400 | 10400 | 13000 |
För ett fartyg vars nettodräktighet överstiger 30 000 registerton beräknas lotsningsavgiften sålunda, att till den lotsningsavgift som uppbärs för fartyg med en dräktighet av 30 000 ton för varje påbörjat 10 000-tal över 30 000 ton läggs ett belopp som motsvarar skillnaden mellan lotsningsavgiften för ett fartyg med en dräktighet av 20 000 ton och för ett fartyg med en dräktighet av 30 000 ton på distansen i fråga.
Den i lotsningsförordningen stadgade väntepenningen är 565 mark för de sex första timmarna. För envar av de följande timmarna är väntepenningen 320 mark.
Utför två lotsar antingen i enlighet med bestämmelserna eller på anhållan lotsning, uppbärs lotsningsavgiften förhöjd med 50 procent.
Då ett fartyg, en anordning eller en flotte går i Saima kanal eller inom Saimens vattenområde uppbärs 50 procent av ovan nämnda lotsningsavgifter.