Förordning om skatteförvaltningen
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 223/1991
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till finansministeriets verksamhetsområde stadgas med stöd av 8 § lagen den 1 februari 1991 om skatteförvaltningen (188/91) samt 10 § 1 mom. statstjänstemannalagen av den 24 oktober 1986 (755/86):
Enheter inom skatteförvaltningen
1 §
Till skatteförvaltningen hör utöver skattestyrelsen, länsskatteverken och skattebyråerna även enheten för databehandlingstjänster inom skatteförvaltningen, om vilken kan användas förkortningen SFD.
Skattestyrelsen
2 §
Skattestyrelsen, som är en sakkunnigmyndighet under finansministeriet, leder fastställandet, debiteringen, uppbörden, indrivningen och kontrollen av skatter och avgifter som avses i beskattningslagen, av sjukförsäkringspremie, arbetsgivares socialskyddsavgift, skatt på arv och gåva, källskatt på ränteinkomst, omsättningsskatt, stämpelskatt, kreditskatt och skatt på vissa försäkringspremier samt andra skatter och avgifter om vilka så stadgas. Dessutom utför skattestyrelsen de uppgifter som enligt lagen om skatteförvaltningen samt övriga stadganden och föreskrifter ankommer på styrelsen eller som finansministeriet uppdrar åt den.
3 §
Vid skattestyrelsen finns en direktion som tillsätts av statsrådet för högst fyra år i sänder.
Direktionen består av högst sex medlemmar, av vilka en är skattestyrelsens generaldirektör och en är en av skatteförvaltningens personal inom sig för högst fyra år i sänder vald representant. Statsrådet utser direktionens övriga medlemmar samt en ordförande för direktionen. Direktionen väljer inom sig en vice ordförande. När generaldirektören är förhindrad är hans ställföreträdare direktionsmedlem.
Finansministeriet fastställer direktionsmedlemmarnas arvoden.
4 §
Direktionen beslutar
om skatteförvaltningens verksamhetsprinciper och om budgetförslag samt verksamhets- och ekonomiplanen,
om meddelandet av skattestyrelsens föreskrifter och anvisningar i den mån direktionen har upptagit dem till behandling,
om andra principiella eller vittsyftande ärenden som angår skatteförvaltningen och som direktionen åtar sig.
5 §
Vid skattestyrelsen finns en beskattningslinje och en skatteuppbördslinje. Till skattestyrelsen hör dessutom en skatteinspektionsenhet samt andra enheter enligt vad som närmare bestäms i arbetsordningen.
Om beskattningslinjens, skatteuppbördslinjens och skatteinspektionsenhetens samt de övriga enheternas uppgifter och ansvarsområden bestäms i arbetsordningen.
Enheten för databehandlingstjänster inom skatteförvaltningen
6 §
SFD-enheten skall producera de databehandlingstjänster som behövs inom skatteförvaltningen.
Om SFD-enhetens uppgifter och organisation bestäms närmare i arbetsordningen.
Skattestyrelsen bestämmer förläggningsorten för SFD-enheten.
Länsskatteverken
7 §
Länsskatteverket skall inom sitt tjänsteområde
leda och övervaka fastställandet och debiteringen av de direkta skatter som avses i 2 § och, enligt vad som stadgas särskilt, av övriga skatter och avgifter,
fastställa och debitera skatter som avses i lagen angående omsättningsskatt, lagen om skatt på vissa försäkringspremier och lagen om bil- och motorcykelskatt samt övervaka betalningen av dem,
leda och verkställa sådana inspektioner hos skattskyldiga och arbetsgivare samt förskotts- och övriga innehållningsskyldiga som gäller beskattning, förskottsuppbörd och arbetsgivares socialskyddsavgift,
uppbära och indriva direkta skatter och avgifter, omsättningsskatt samt, enligt vad som stadgas särskilt, andra skatter och avgifter,
verkställa skatteberedningen i fråga om ärenden som handläggs av länsskattenämnden och sköta länsskattenämndens kontorsgöromål,
följa beskattningen i länsskattenämnden, skattenämnderna, skattebyråerna och arvsskattenämnderna samt behandlingen av ärendena i prövningsnämnderna och, då det finns skäl därtill, söka ändring eller vidta andra åtgärder för rättande av observerade felaktigheter,
i fråga om direkta skatter, omsättningsskatt och skatt på försäkringspremier, stämpelskatt samt förskottsinnehållning och socialskyddsavgift anmäla ärenden om skattebrott till allmän åklagare för väckande av åtal samt genom ombud som verket utser föra statens talan i ärende som gäller sådant åtal eller skadestånd som föranleds av nämnda brott, om inte skattestyrelsen i fråga om ett visst ärende har meddelat att den förbehåller sig rätten att föra statens talan,
leda och handlägga de allmänna administrativa ärendena samt de ärenden som gäller länsskatteverkets jämte underlydande skattebyråers personaladministrativa uppgifter och ekonomiförvaltningsuppgifter,
leda och övervaka göromål som ansluter sig till data- och beskattningstekniken samt utföra uppgifter som hör till området för den automatiska databehandlingen,
sköta prövningsombudets, beskattningsombudets och det i lagen angående omsättningsskatt nämnda statsombudets kontorsgöromål,
fullgöra de övriga åligganden som enligt lagar samt särskilda stadganden och föreskrifter ankommer på ett länsskatteverk eller vilka skattestyrelsen ålägger detta.
8 §
Länsskatteverket utövar de befogenheter som i beskattningslagen och i annan lagstiftning har givits skatteinspektörerna.
På länsskatteverket ankommer utöver vad som stadgas annorstädes att hos skattestyrelsen göra framställningar i sådana till verkets område hörande ärenden som skall handläggas av finansministeriet eller skattestyrelsen.
9 §
Länsskatteverkens förläggningsorter bestäms av skattestyrelsen.
För Åbo och Björneborgs län samt Ålands län finns ett gemensamt länsskatteverk vars namn är Åbo länsskatteverk.
10 §
Vid ett länsskatteverk finns en beskattningsavdelning, en inspektionsavdelning och en skatteuppbördsavdelning samt en databehandlingsenhet.
Om uppdelningen av länsskatteverket i andra avdelningar och i byråer samt om deras uppgifter bestäms i länsskatteverkets arbetsordning.
Skattebyråerna
11 §
Skattebyrån skall inom skattedistriktet handlägga ärenden som hör till fastställandet och debiteringen av direkta skatter, enligt vad som stadgas i beskattningslagen eller i övrigt. Dessutom skall skattebyrån utföra de övriga uppgifter som den åläggs separat genom stadganden och föreskrifter samt även handlägga de ärenden som enligt gällande stadganden skall avgöras av skattedirektören.
12 §
En skattebyrå, vid vilken finns tjänster som biträdande skattedirektör, avdelningschef eller byråchef, kan bestå av avdelningar och byråer. Om uppdelningen på avdelningar och byråer samt om avdelningarnas och byråernas uppgifter bestäms i skattebyråns arbetsordning.
Personalen vid skattestyrelsen och SFD-enheten samt dess uppgifter
13 §
Generaldirektören leder skattestyrelsen.
Chefer för beskattnings- och skatteuppbördslinjen är överdirektörerna. Vid skattestyrelsen finns direktörstjänster och biträdande direktörstjänster, om vilkas placering vid enheterna generaldirektören bestämmer.
En direktör leder SFD-enheten.
Vid skattestyrelsen och SFD-enheten finns dessutom personal i tjänste- och i arbetsavtalsförhållande.
14 §
Generaldirektören ansvarar för att de verksamhetsprinciper som har fastställts av direktionen följs inom skatteförvaltningen.
Överdirektörerna, direktörerna och de biträdande direktörerna ansvarar för ledningen av sina enheter samt bistår generaldirektören i ledandet och utvecklandet av skatteförvaltningen.
Länsskatteverkens och skattebyråernas personal samt dess uppgifter
15 §
Länsskattedirektören leder länsskatteverket.
Vid varje avdelning inom ett länsskatteverk finns en avdelningschef, vid varje byrå en byråchef och vid databehandlingsenheten en ADB-chef. Vid länsskatteverket finns dessutom personal i tjänste- och arbetsavtalsförhållande.
16 §
En avdelningschef skall
leda, övervaka och utveckla verksamheten inom avdelningen samt skötseln av ärenden som hör till dess verksamhetsområde,
fördela uppgifterna mellan byråerna eller tjänstemännen inom avdelningen samt handlägga de viktigaste av de ärenden som hör till avdelningen,
sörja för att de ärenden som hör till avdelningen handläggs snabbt och omsorgsfullt.
Chefen för inspektionsavdelningen skall även vid behov granska de skattskyldigas bokföring.
17 §
Om byråcheferna och ADB-chefen gäller i tillämpliga delar vad som i 16 § stadgas om en avdelningschef.
18 §
Skattedirektören leder skattebyrån. Vid en skattebyrå finns dessutom personal i tjänste- och arbetsavtalsförhållande.
Behandlingen av ärenden i skattestyrelsen
19 §
De ärenden som ankommer på skattestyrelsen avgörs, på föredragning, av direktionen eller generaldirektören eller, enligt vad som bestäms i arbetsordningen, av någon annan tjänsteman.
20 §
Direktionen är beslutför då ordföranden och minst tre andra medlemmar är närvarande.
Som direktionens beslut gäller den mening som majoriteten har omfattat eller vid lika röstetal den mening som ordföranden har biträtt. Direktionen beslutar annars om hur ärendena skall behandlas i direktionen.
21 §
Generaldirektören avgör sådana på skattestyrelsen ankommande ärenden som inte avgörs av direktionen eller vilkas avgörande inte genom arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman.
Generaldirektören kan i enskilda fall förbehålla sig rätten att avgöra ett ärende som annars borde avgöras av någon som lyder under honom. Motsvarande rätt har även andra tjänstemän som i arbetsordningen har givits rätt att avgöra ärenden.
Generaldirektören fastställer skattestyrelsens arbetsordning.
22 §
Vid förhinder för generaldirektören träder en av finansministeriet förordnad tjänsteman i hans ställe.
Ställföreträdare för överdirektörerna, direktörerna och de biträdande direktörerna förordnas av generaldirektören.
Behandlingen av ärenden inom SFD-enheten
23 §
De ärenden som hör till SFD-enheten avgörs av direktören eller någon annan tjänsteman enligt vad som bestäms i arbetsordningen.
I arbetsordningen bestäms vilka ärenden som skall avgöras på föredragning.
Direktören för SFD-enheten kan förbehålla sig rätten att avgöra ett ärende som annars borde avgöras av någon som lyder under honom.
Direktören för SFD-enheten fastställer arbetsordningen för enheten.
24 §
Vid förhinder för direktören för SFD-enheten träder en av skattestyrelsen förordnad tjänsteman vid enheten i hans ställe.
Behandlingen av ärenden vid länsskatteverken
25 §
De ärenden som ankommer på ett länsskatteverk avgörs på föredragning av en behörig tjänsteman av länsskattedirektören, en avdelningschef, en byråchef eller ADB-chefen enligt vad som bestäms i arbetsordningen. Av nämnda tjänstemän kan två eller flera gemensamt avgöra ärenden som avses i 2 mom. 1-3 punkten enligt vad som bestäms i arbetsordningen.
Länsskattedirektören, en avdelningschef, en byråchef och ADB-chefen kan avgöra ärenden utan föredragning, om det inte bestäms i arbetsordningen att de skall handläggas gemensamt på det sätt som avses i 1 mom. Om avgörande av ett ärende utan föredragning bestäms i arbetsordningen. Det får dock inte bestämmas att ett ärende kan avgöras utan föredragning, om ärendet gäller
besättande av en tjänst eller uppsägning av en tjänsteman, eller anställning eller uppsägning av en person i arbetsavtalsförhållande,
verksamhets- och ekonomiplanen samt budgeten,
anskaffningar,
ställning som skattskyldig i omsättningsbeskattningen samt förhandsbesked om omsättningsskatt, förskott på återbetalning, rättelse, besvärsutlåtande och efterskatt,
uppgifter som har samband med specialindrivning, väckande av åtal för skattebrott och förande av statens talan,
anstånd med betalningen av skatt eller avgift,
redovisning till skattetagarna,
debiteringar och återbäring av skatt eller avgift.
26 §
Länsskattedirektören avgör de ärenden om vilka inte bestäms något annat i arbetsordningen.
Länsskattedirektören kan i enskilda fall förbehålla sig rätten av avgöra även ett sådant ärende som annars borde avgöras av en avdelningschef, en byråchef eller ADB-chefen. Motsvarande rätt har en avdelningschef inom sitt verksamhetsområde.
27 §
Vid förhinder för länsskattedirektören träder i hans ställe en av skattestyrelsen förordnad tjänsteman vid länsskatteverket.
Ställföreträdare för en avdelningschef, en byråchef och ADB-chefen förordnas av länsskattedirektören.
28 §
Närmare bestämmelser om behandlingen av ärenden vid ett länsskatteverk samt om verkets övriga verksamhet meddelas i arbetsordningen, som fastställs av länsskattedirektören.
Trots en fastställd eller annars vedertagen arbetsfördelning är varje tjänsteman vid länsskatteverket skyldig att utföra de uppgifter som länsskattedirektören ger honom.
Behandlingen av ärenden vid skattebyråerna
29 §
De ärenden som hör till en skattebyrå avgörs av skattedirektören eller, om inte annorlunda stadgas särskilt, av någon annan tjänsteman som tilldelats sådan beslutanderätt i arbetsordningen.
I skattebyråns arbetsordning kan bestämmas att ärenden som avses i 33 § 2 mom., 89 § 2 mom., 95 § och 112 § 4 mom. beskattningslagen samt i 15 § 2 mom., 16 §, 45 § 2 mom., 46 § och 55 § lagen om förskottsuppbörd samt i 3-5 § förordningen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst och förmögenhet skall avgöras av biträdande skattedirektören eller en avdelnings- eller byråchef.
30 §
Skattedirektören kan i enskilda fall förbehålla sig rätten att avgöra ett ärende som annars borde avgöras av biträdande skattedirektören, en avdelningschef eller en byråchef. Motsvarande rätt har biträdande skattedirektören och en avdelningschef inom sitt verksamhetsområde.
31 §
Vid förhinder för skattedirektören träder i hans ställe en av länsskatteverket förordnad tjänsteman vid skattebyrån.
Ställföreträdare för övriga tjänstemän vid skattebyrån förordnas vid behov av skattedirektören.
32 §
Närmare bestämmelser om behandlingen av ärenden vid en skattebyrå samt om byråns övriga verksamhet meddelas vid behov i arbetsordningen, som fastställs av skattedirektören.
Trots en fastställd eller annars vedertagen arbetsfördelning är varje tjänsteman vid en skattebyrå skyldig att utföra de uppgifter som skattedirektören ger honom.
Behörighetsvillkor
33 §
Av generaldirektören, överdirektörerna, direktörerna, de biträdande direktörerna och länsskattedirektörerna förutsätts ledarförmåga.
Dessutom krävs
av generaldirektören lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med verkets verksamhetsområde samt av överdirektörerna, direktörerna och de biträdande direktörerna god förtrogenhet med uppgiftsområdet samt lämplig högre högskoleexamen eller ekonomexamen,
av länsskattedirektörerna god förtrogenhet med uppgiftsområdet samt lämplig högre högskoleexamen eller ekonomexamen,
av skattedirektörerna lämplig högskoleexamen och förtrogenhet med uppgiftsområdet.
Besättande av tjänsterna och anställande av annan personal
34 §
Generaldirektörstjänsten och överdirektörstjänsterna vid skattestyrelsen besätts utan att tjänsterna ledigförklaras.
Direktörstjänsterna samt andra tjänster inom skatteförvaltningen vilka har placerats vid skattestyrelsen och tjänsterna som länsskattedirektör ledigförklaras av skattestyrelsen.
Andra tjänster inom skatteförvaltningen vilka har placerats vid SFD-enheten ledigförklaras av enheten.
Andra tjänster inom skatteförvaltningen vilka har placerats vid ett länsskatteverk samt tjänsterna som skattedirektör ledigförklaras av länsskatteverket och tjänster vid en skattebyrå av skattebyrån.
35 §
Republikens president utnämner generaldirektören på framställning av statsrådet.
Statsrådet utnämner överdirektörerna, direktörerna och länsskattedirektörerna.
Andra tjänstemän vid skattestyrelsen utnämns av skattestyrelsen.
SFD-enheten utnämner andra tjänstemän vid enheten.
Länsskatteverket utnämner övriga tjänstemän vid länsskatteverket samt, efter att ha hört kommunstyrelsen i de kommuner som hör till ett skattedistrikt, skattedirektören. Övriga tjänstemän vid en skattebyrå utnämns av skattebyrån.
Tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande anställs vid skattestyrelsen av skattestyrelsen, vid ett länsskatteverk av verket, vid en skattebyrå av byrån och vid SFD-enheten av enheten.
Beviljande av tjänstledighet och anställande av tjänstförrättande tjänstemän
36 §
Generaldirektören beviljas tjänstledighet av finansministeriet. Tjänstledighet som varar längre än ett år och till vilken tjänstemannen inte har rätt enligt lag eller tjänstekollektivavtal beviljas dock generaldirektören av statsrådet.
Överdirektörerna, direktörerna och länsskattedirektörerna beviljas tjänstledighet av skattestyrelsen. Tjänstledighet som varar längre än ett år och till vilken tjänstemannen inte har rätt enligt lag eller tjänstekollektivavtal beviljas dock överdirektörerna, direktörerna och länsskattedirektörerna av finansministeriet.
Andra tjänstemän vid skattestyrelsen än de som nämns i 1 och 2 mom. samt direktören för SFD-enheten beviljas tjänstledighet av skattestyrelsen, skattedirektörerna samt sådana tjänstemän inom skatteförvaltningen som är placerade vid länsskatteverken av verket, tjänstemän vid skattebyråerna av byrån och tjänstemän vid SFD-enheten av enheten, enligt av vad som bestäms i arbetsordningen.
37 §
Om anställning av någon att sköta en vakant tjänst interimistiskt och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledighet som varar högst ett år beslutar den myndighet eller den tjänsteman som beviljar tjänstledigheten.
Om anställning av någon att sköta en tjänst interimistiskt längre än ett år och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledighet som varar längre än ett år beslutar den utnämnande myndigheten.
Statsrådet anställer dock den som skall sköta generaldirektörens tjänst interimistiskt eller vara hans vikarie då det är fråga om längre tid än ett år. Finansministeriet anställer den som skall sköta en tjänst som överdirektör, direktör eller länsskattedirektör interimistiskt eller en vikarie för honom då det är fråga om längre tid än ett år.
Särskilda stadganden
38 §
Skattestyrelsen bestämmer hur de inom skatteförvaltningen inrättade tjänsterna skall placeras vid skatteförvaltningens olika ämbetsverk, hur de vid länsskatteverken inrättade tjänsterna skall placeras vid olika länsskatteverk och hur de vid skattebyråerna inrättade tjänsterna skall placeras vid olika skattebyråer.
39 §
Om inte något annat stadgas särskilt, söks ändring i skattestyrelsens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen, i ett länsskatteverks och SFD-enhetens beslut hos skattestyrelsen och i en skattebyrås beslut hos länsskatteverket.
Ändring får inte sökas genom besvär i beslut av skattestyrelsen som gäller skattelättnad, inte heller i beslut av skattestyrelsen eller ett länsskatteverk som gäller anstånd med betalning av skatt eller annan prestation.
40 §
En tjänsteman inom skatteförvaltningen är skyldig att hemlighålla och att inte utnyttja vad han i sin tjänst har fått veta om någons ekonomiska ställning eller affärsförbindelser eller en omständighet som enlig lag eller någon särskild bestämmelse uttryckligen eller på grund av sakens natur uppenbarligen skall hemlighållas.
41 §
Generaldirektören och överdirektören åtalas för tjänstefel i Helsingfors hovrätt och en länsskattedirektör i den hovrätt till vars domkrets den ort hör där länsskatteverket finns.
Övriga tjänstemän inom skatteförvaltningen åtalas för tjänstefel vid behörig underrätt.
Ikraftträdande och övergångsstadgande
42 §
Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1991.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.
43 §
Utan hinder av vad denna förordning stadgar om behörighetsvillkor är den som då förordningen träder i kraft innehar en byråchefstjänst vid skattestyrelsen behörig för en tjänst som direktör eller biträdande direktör vid skattestyrelsen eller SFD-enheten.
44 §
SFD-enheten utgör till utgången av 1991 en enhet inom skattestyrelsen, och om enheten gäller härvid i tillämpliga delar vad som stadgas om skattestyrelsen.
Helsingfors den 8 februari 1991
Republikens President MAUNO KOIVISTOMinister Ulla Puolanne