Trafikministeriets beslut om ändring av trafikministeriets beslut om verkställighet av fordonsförordningen
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Trafikministeriet har
ändrat 14 § 4 och 5 mom. i sitt beslut av den 8 februari 1983 om verkställighet av fordonsförordningen ( 150/83 ) som följer:
14 §
4. En bil försedd med förbränningsmotor skall ha sådana ljuddämpare, att insugnings- eller avloppsljudet inte i störande grad överröstar annat ljud som bilen i normal drift förorsakar. Styrkan på fordonets ljud får inte överstiga följande värden:
a) hos personbil | 77 dB(A) |
b) hos paketbil eller buss, vars största tillåtna totalvikt är | |
- högst 2 000 kg | 78 dB(A) |
- över 2 000 kg men högst 3 500 kg | 79 dB(A) |
c) hos buss, vars största tillåtna totalvikt överstiger 3 500 kg och vars motoreffekt är | |
- mindre än 150 kW | 80 dB(A) |
- 150 kW eller större | 83 dB(A) |
d) hos lastbil, vars största tillåtna totalvikt överstiger 3 500 kg och vars motoreffekt är | |
- högst 75 kW | 81 dB(A) |
- större än 75 kW men mindre än 150 kW | 83 dB(A) |
- 150 kW eller större | 84 dB(A) |
Hos en bil försedd med direktinsprutad dieselmotor får ljudets styrka överstiga värdena under punkterna a och b med 1 dB(A). Hos terrängfordon, vars totalvikt överstiger 2 000 kg, får motorljudets styrka överstiga värdena under punkterna a-d med 1 dB(A) om motoreffekten är mindre än 150 kW, och 2 dB(A) om motoreffekten är 150 kW eller större.
5. En bil anses uppfylla de krav som avses i 4 mom. om den är av en typ som uppfyller kraven i E-reglementet nr 51/01 eller e-direktivet nr 70/157/EEC, sådant det lyder efter senaste ändring genom direktivet nr 84/424/EEC.
Detta beslut träder i kraft den 1 oktober 1991. Beslutet gäller bilar som för första gången tas i bruk i Finland den dag då beslutet träder i kraft eller därefter.
Helsingfors den 24 januari 1991
Trafikminister Ilkka KanervaByråchef, överingenjör Reino Lampinen