Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

142/1991

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om social- och hälsostyrelsen

Typ av författning
Förordning
Meddelats

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av social- och hälsovårdsministern stadgas med stöd av 3 och 8 §§ lagen om social- och hälsostyrelsen (63/91) samt 10 § 1 mom. statstjänstemannalagen av den 24 oktober 1986 (755/86):

Social- och hälsostyrelsens organisation

1 §

Vid social- och hälsostyrelsen finns en livsmiljöavdelning, en administrativ avdelning, en personalplaneringsavdelning, en läkemedelsavdelning, en serviceavdelning och en informationsavdelning.

På livsmiljöavdelningen ankommer ärenden som gäller främjande av hälso- och socialtrygghet, utvecklande av de sociala förhållandena och livsmiljön, den allmänna hälsovården och det allmänna hälsoskyddet, bekämpningen av smittsamma sjukdomar samt kemikalieövervakningen.

På administrativa avdelningen ankommer ärenden som gäller den allmänna förvaltningen och ekonomiförvaltningen samt de lagstiftningsärenden och övriga rättsliga ärenden som inte ankommer på någon annan avdelning.

På personalplaneringsavdelningen ankommer ärenden som gäller personalen inom socialvården och hälsovården, utvecklande av arbetet samt arbetskraftsplanering.

På läkemedelsavdelningen ankommer ärenden som gäller läkemedelsförsörjningen.

På serviceavdelningen ankommer ärenden som gäller uppföljning, utvärdering och utvecklande av social- och hälsovården, stödande av utkomsten samt flyktingvården.

På informationsavdelningen ankommer ärenden som gäller planering, informationstjänst och statistikföring samt koordinering och genomförande av forsknings-, försöks- och utvecklingsverksamheten inom ämbetsverket samt av datateknik, till den del uppgifterna inte ankommer på någon annan avdelning.

Avdelningarna kan indelas i verksamhetsenheter, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen.

2 §

Under social- och hälsostyrelsen lyder läkemedelslaboratoriet, de statliga sinnessjukhusen och de statliga socialvårdsenheterna, enligt vad som särskilt stadgas om dem.

Personalen och dess uppgifter

3 §

Chef för social- och hälsostyrelsen är en generaldirektör. Administrativa avdelningen, serviceavdelningen och informationsavdelningen leds av överdirektörer. De övriga avdelningarna leds av avdelningschefer.

Social- och hälsostyrelsen har dessutom sådan annan personal i tjänste- och arbetsavtalsförhållande som verksamheten förutsätter.

4 §

Generaldirektören leder social- och hälsostyrelsen samt svarar för att dess uppgifter sköts på ett effektivt, ekonomiskt och resultatgivande sätt. Han skall dessutom sörja för beredningen, föredragningen och verkställigheten av ärenden som skall föredras för direktionen.

Överdirektörerna och avdelningscheferna bistår generaldirektören vid ledningen av social- och hälsostyrelsen samt ansvarar för utvecklandet av respektive enheter och deras resultat.

Direktionen

5 §

Direktionen har till uppgift att styra och övervaka social- och hälsostyrelsens verksamhet och skall i det syftet

1)

ställa upp de allmänna målen för social- och hälsostyrelsens verksamhet samt besluta om dess verksamhetslinjer,

2)

besluta om social- och hälsostyrelsens budgetförslag samt om dess verksamhets- och ekonomiplan,

3)

fastställa social- och hälsostyrelsens forsknings- och utvecklingsprogram på lång sikt,

4)

genom styrning och övervakning se till att de mål som ställts upp för social- och hälsostyrelsen nås,

5)

ta initiativ till utvecklande av lagstiftningen om socialvården och hälsovården,

6)

meddela social- och hälsostyrelsens allmänna föreskrifter till den del denna inte överfört uppgiften på generaldirektören,

7)

göra framställningar om tjänsteregleringar,

8)

göra framställningar om de särskilda sammanträdenas medlemmar och suppleanter samt om läkemedelsnämnden och dess prissektion samt

9)

behandla övriga ärenden som är av vikt för social- och hälsostyrelsen.

Social- och hälsovårdsministeriet kan tilldela direktionen ytterligare uppgifter.

6 §

Direktionen har högst åtta medlemmar, av vilka en är social- och hälsostyrelsens generaldirektör och en är personalrepresentant som personalen har valt inom sig för högst fyra år i sänder. Statsrådet utnämner de övriga direktionsmedlemmarna för högst fyra år i sänder och utser en ordförande för direktionen. Direktionen väljer inom sig en vice ordförande.

Den medlem som företräder personalen har samma rättigheter och skyldigheter som direktionens övriga medlemmar.

7 §

Direktionen är beslutför när mötesordföranden och tre andra medlemmar är närvarande.

Uppstår i direktionen meningsskiljaktighet om hur ett ärende skall avgöras, fattas beslutet genom omröstning. Direktionens beslut skall fattas enligt det förslag som majoriteten understöder eller, vid lika röstetal, enligt det förslag som ordföranden har understött. Vid val avgörs ett ärende genom lottning.

Direktionen meddelar närmare föreskrifter om hur direktionen skall sammankallas och om behandlingen av ärendena.

Behandlingen av ärenden

8 §

De ärenden som ankommer på social- och hälsostyrelsen avgörs av direktionen, ett särskilt sammanträde, generaldirektören eller av någon annan tjänsteman som är behörig enligt arbetsordningen.

Ärendena avgörs på föredragning, om inte annat bestäms i arbetsordningen.

9 §

Generaldirektören avgör de ärenden som inte stadgas ankomma på direktionen eller ett särskilt sammanträde eller som inte enligt arbetsordningen eller andra föreskrifter ankommer på någon annan tjänsteman.

Generaldirektören kan i enskilda fall förbehålla sig rätten att avgöra även ärenden som annars ankommer på någon annan tjänsteman. En överdirektör som avdelningschef och en avdelningschef har samma rätt i fråga om ärenden som ankommer på någon tjänsteman vid avdelningen.

Särskilda sammanträden

10 §

Vid särskilt sammanträde avgörs ärenden som gäller avbrytande av havandeskap, sterilisering, kastrering, rättspsykiatri, utövning av hälsovårdsyrken, läkemedelsförsörjning samt miljöhälsovård, enligt vad som stadgas nedan.

Ett särskilt sammanträde är beslutfört när alla dess medlemmar är närvarande.

11 §

Social- och hälsovårdsministeriet kallar på framställning av social- och hälsostyrelsen för fyra år i sänder medlemmar och suppleanter samt sådana sakkunniga som nämns i 13 § till de särskilda sammanträdena. Varje medlem skall ha en eller flera personliga suppleanter.

12 §

Föredragningen vid social- och hälsostyrelsens särskilda sammanträden sköts av tjänstemän som generaldirektören förordnat.

Sekreterare vid de särskilda sammanträdena är tjänstemän som generaldirektören har förordnat därtill.

13 §

Särskilda sammanträdet för abort- och steriliseringsärenden behandlar och avgör ansökningar om avbrytande av havandeskap och sterilisering.

Det särskilda sammanträde som nämns i 1 mom. skall ha en ordförande som är tjänsteman vid social- och hälsostyrelsen samt tre övriga medlemmar. Av medlemmarna skall en företräda juridisk, en medicinsk och en social sakkunskap. Det särskilda sammanträdet skall vid behov höra sakkunniga i psykiatri, obstetrik och ärftlighetslära.

14 §

Särskilda sammanträdet för kastreringsärenden behandlar och avgör ansökningar om kastrering.

Det särskilda sammanträde som nämns i 1 mom. skall ha en ordförande som är tjänsteman vid social- och hälsostyrelsen samt fyra övriga medlemmar. Av medlemmarna skall en företräda rättsmedicinsk, en juridisk, en psykiatrisk och en endokrinologisk sakkunskap.

15 §

Särskilda sammanträdet för rättspsykiatriska ärenden behandlar och avgör ärenden som gäller åtalades sinnestillstånd, psykiatrisk sjukvård och intagning på specialomsorgsanstalter av åtalade och personer som på grund av sitt sinnestillstånd inte dömts till straff, fortsatt vård oberoende av patientens vilja samt sökande av ändring i sådana beslut.

Det särskilda sammanträdet för rättspsykiatriska ärenden skall ha en ordförande som är tjänsteman vid social- och hälsostyrelsen samt två övriga medlemmar. Av medlemmarna skall en företräda juridisk och en psykiatrisk sakkunskap. Vid behandlingen av ärenden som gäller intagning på en specialomsorgsanstalt skall dessutom delta en medlem som företräder sakkunskapen inom vården av utvecklingsstörda.

16 §

Särskilda sammanträdet för yrkesutövningsärenden behandlar och avgör ärenden som gäller begränsning och förverkande av rätt att utöva hälsovårdsyrken, i den mån det stadgas ankomma på social- och hälsostyrelsen att utöva tillsyn över denna rätt, ärenden som gäller återfående av denna rätt samt disciplinära ärenden.

Det särskilda sammanträde som nämns i 1 mom. skall ha en ordförande som är tjänsteman vid social- och hälsostyrelsen samt fyra övriga medlemmar. Av medlemmarna skall en företräda medicinsk och en juridisk sakkunskap och en den bransch inom vilken yrkesutövaren är verksam.

17 §

Särskilda sammanträdet för läkemedelsärenden behandlar och avgör ärenden som gäller

1)

sådana försäljningstillstånd för läkemedelspreparat som avses i 21 § 1 mom läkemedelslagen (395/87),

2)

förbud mot import, tillverkning, distribution eller försäljning av läkemedel samt mot annan överlåtelse av läkemedel till konsumtion,

3)

föreläggande av vite som avses i 93 § läkemedelslagen och yrkande att det döms ut,

4)

apotekstillstånd som avses i 40 § läkemedelslagen,

5)

inrättande och indragning av apotek och filialapotek,

6)

inrättande av sjukhusapotek samt

7)

fastställande av farmakopén och läkemedelsförteckningen.

Dessutom behandlar särskilda sammanträdet för läkemedelsärenden sådana med läkemedelsförsörjningen sammanhängande ärenden som är av principiell och vittbärande betydelse och som generaldirektören bestämmer att sammanträdet skall behandla.

Särskilda sammanträdet för läkemedelsärenden skall ha en ordförande och tre övriga medlemmar som är tjänstemän vid social- och hälsostyrelsen. En av medlemmarna skall vara chefen för läkemedelsavdelningen och en skall företräda sakkunskapen inom läkemedelsförsörjningen, en juridisk sakkunskap och en medicinsk sakkunskap.

18 §

Särskilda sammanträdet för miljöhälsovård behandlar och avgör ärenden som gäller

1)

i kemikalielagen (744/89) stadgade anmälningar om kemikalier samt förbud, begränsningar och villkor i samband med överlåtelse av kemikalier,

2)

godkännande av testningslaboratorier för kemikalier,

3)

godkännande av undersökningslaboratorier för vattenledningsvatten,

4)

sådana brådskande åtgärder för förebyggande eller undanröjande av hälsofara, som avses i 81 § hälsovårdslagen (469/65),

5)

sådana brådskande åtgärder för hindrande av smittsamma sjukdomars spridning som avses i lagen om smittsamma sjukdomar (583/86),

6)

förbud mot eller begränsning av tillverkning, import, försäljning och användning av sjukvårdsartiklar samt

7)

återkallande av granskningsintyg för tobaksprodukter, förbud mot försäljning och annan överlåtelse av samt reklam och andra marknadsföringsåtgärder till förmån för tobaksprodukter och tobaksimitationer samt rökdon, föreläggande av vite och yrkande att det skall dömas ut.

Vid det särskilda sammanträde som nämns i 1 mom. behandlas dessutom sådana föreskrifter och anvisningar rörande miljöhälsovården vilka faller inom social- och hälsostyrelsens behörighet samt ärenden som har en principiell och vittbärande betydelse och som generaldirektören bestämmer att sammanträdet skall behandla.

Det särskilda sammanträde som nämns ovan i 1 mom. skall ha en ordförande som är tjänsteman vid social- och hälsostyrelsen samt tre övriga medlemmar. Av medlemmarna skall en företräda juridisk, en medicinsk och en kemisk sakkunskap.

Behörighetsvillkor för tjänster, besättande av tjänster och tjänstledighet

19 §

Allmänt behörighetsvillkor för tjänster vid social- och hälsostyrelsen är för tjänsten lämplig utbildning och sådan skicklighet och förmåga som krävs för att tjänsten skall kunna skötas med framgång.

Av generaldirektören, överdirektörerna och avdelningscheferna krävs sådan i praktiken visad ledarförmåga som uppgifterna förutsätter.

Dessutom krävs

1)

av generaldirektören för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med social- och hälsovård,

2)

av den överdirektör som är chef för administrativa avdelningen juris kandidatexamen och god förtrogenhet med förvaltningsärenden;

3)

av övriga överdirektörer för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med uppgiftsområdet,

4)

av chefen för läkemedelsavdelningen att han är legitimerad provisor och förtrogen med administrativa uppgifter samt

5)

av övriga avdelningschefer samt av biträdande avdelningscheferna och utvecklingscheferna för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med uppgiftsområdet.

20 §

Republikens president utnämner generaldirektören på framställning av statsrådet, utan att tjänsten förklaras ledig.

Överdirektörerna, avdelningscheferna och biträdande avdelningscheferna utnämns av statsrådet. Utvecklingscheferna och överläkarna utnämns av direktionen.

Generaldirektören utnämner eller anställer övrig personal, om inte i arbetsordningen bestäms något annat.

21 §

Generaldirektören beviljas tjänstledighet av social- och hälsovårdsministeriet. Annan över ett års tjänstledighet än sådan som en tjänsteman har rätt till enligt lag eller tjänstekollektivavtal beviljas emellertid av statsrådet.

Överdirektörerna, avdelningscheferna och biträdande avdelningscheferna beviljas tjänstledighet av generaldirektören. Annan över ett års tjänstledighet än sådan som dessa tjänstemän har rätt till enligt lag eller tjänstekollektivavtal beviljas emellertid av social- och hälsovårdsministeriet.

Om tjänstledighet för andra tjänstemän än de som nämns i 1 och 2 mom. föreskrivs i arbetsordningen.

22 §

Om anställning av någon att sköta en vakant tjänst interimistiskt och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledighet beslutar den som enligt 21 § beviljar tjänstledighet.

23 §

Vid förhinder för generaldirektören fungerar en av direktionen förordnad överdirektör som hans ställföreträdare.

Vid förhinder för en överdirektör eller en avdelningschef tjänstgör en av generaldirektören förordnad tjänsteman som hans ställföreträdare.

Läkemedelsnämnden

24 §

I samband med social- och hälsostyrelsen finns en läkemedelsnämnd.

Läkemedelsnämndens uppgift är att till social- och hälsostyrelsen ge utlåtanden i ärenden som gäller industriellt tillverkade eller importerade läkemedelspreparat.

Prissektionen som arbetar i samband med läkemedelsnämnden skall ge läkemedelsnämnden utlåtanden om huruvida priserna på läkemedelspreparat är skäliga samt också i övrigt bistå läkemedelsnämnden i ärenden som gäller priserna på läkemedelspreparat.

25 §

Läkemedelsnämnden och dess prissektion tillsätts av social- och hälsovårdsministeriet på framställning av social- och hälsostyrelsen för högst fyra år i sänder. Nämnden kan utöver en ordförande och en viceordförande ha högst sju övriga medlemmar, vilka skall ha personliga suppleanter.

Läkemedelsnämndens ordförande och vice ordförande skall vara tjänstemän vid social- och hälsostyrelsen. En av dem skall vara chefen för läkemedelsavdelningen. En av medlemmarna skall vara chefen för läkemedelslaboratoriet. Av de övriga medlemmarna skall en vara sakkunnig i inre medicin, en i farmakologi, en i farmaci och en i teratologi. En medlem skall i egenskap av läkare vid en hälsovårdscentral vara sakkunnig i allmän medicin.

Prissektionen består av fem medlemmar som var och en skall ha en personlig suppleant. Av sektionens medlemmar skall två företräda social- och hälsostyrelsen, två folkpensionsanstalten och en den ekonomiska sakkunskapen inom läkemedelsförsörjningen. Av social- och hälsostyrelsens företrädare skall den ena vara som ordförande och den andre vice ordförande. Den ena av social- och hälsostyrelsens företrädare skall vara medlem i läkemedelsnämnden.

Läkemedelsnämndens ordförande, vice ordförande eller övriga medlemmar får inte vara medlemmar eller anställda i ett ledande organ eller förvaltningsorgan för en läkemedelsfabrik, läkemedelspartiaffär eller i 84 § läkemedelslagen åsyftad tillverkare av läkemedel, inte heller sköta motsvarande uppgifter i affärsrörelser som företräder utländsk läkemedelsindustri eller vara ombud för utländska tillverkare i Finland. Vad som ovan stadgas om läkemedelsnämndens medlemmar gäller på motsvarande sätt suppleanterna.

Permanenta sakkunniga

26 §

Till permanenta sakkunniga kan social- och hälsostyrelsen för högst fyra år i sänder kalla erkänt skickliga och erfarna personer, som företräder sådan vetenskaplig eller annan sakkunskap som är av betydelse för social- och hälsostyrelsen. Den som samtyckt till att vara permanent sakkunnig är skyldig att ge social- och hälsostyrelsen samt länsstyrelserna sakkunnigutlåtanden inom det område som han företräder.

Särskilda stadganden

27 §

Medlemmarna i social- och hälsostyrelsens direktion och i de särskilda sammanträdena samt permanenta sakkunniga får arvode för utförda uppdrag samt resekostnadsersättning enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet fastställer.

28 §

Generaldirektören, överdirektörerna och avdelningscheferna åtalas för tjänstefel i Helsingfors hovrätt.

29 §

Närmare föreskrifter om social- och hälsostyrelsens organisation, interna arbetsfördelning, handläggningen av ärenden och organiseringen av verksamheten i övrigt meddelas i arbetsordningen. I arbetsordningen kan också bestämmas om avdelningarnas externa funktioner. Arbetsordningen fastställs av generaldirektören.

Ikraftträdelse- och övergångsstadganden

30 §

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1991. Generaldirektören kan dock utnämnas från och med den 1 februari 1991. De särskilda sammanträdenas medlemmar och suppleanter samt sakkunniga som nämns i 13 § kan första gången på framställning av medicinalstyrelsen kallas för den verksamhetsperiod som börjar den 1 mars 1991.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 31 december 1987 om medicinalstyrelsen (1291/87) jämte ändringar.

Åtgärder som verkställigheten av denna förordning förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Första gången utses personalrepresentanten i direktionen av socialstyrelsens och medicinalstyrelsens personal inom sig.

När tjänsterna besätts för första gången utnämner och överflyttar direktionen på föredragning av generaldirektören från och med den tidpunkt då förordningen träder i kraft social- och hälsostyrelsens tjänstemän, med undantag av överdirektörerna, avdelningscheferna och biträdande avdelningscheferna. Dessutom anställer direktionen på föredragning av generaldirektören i samband med inrättandet av verket för första gången personalen i arbetsavtalsförhållande och interimistiska tjänsteinnehavare, beviljar tjänstledighet och anställer vikarier.

De tjänster som inrättas vid social- och hälsostyrelsen den 1 mars 1991 får första gången besättas utan att de förklaras lediga.

Helsingfors den 25 januari 1991

Republikens President MAUNO KOIVISTOSocial- och hälsovårdsminister Mauri Miettinen

Till början av sidan