Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

879/1990

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om finansministeriet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
879/1990

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av finansministern stadgas med stöd av lagen den 30 mars 1922 om ministeriernas i statsrådet antal och allmänna verksamhetsområde (78/22) samt lagen av samma dag om ärendenas handläggning i statsrådet och dess ministerier (79/22):

Ministeriets organisation

1 §

Vid finansministeriet finns en allmän avdelning, en budgetavdelning, en skatteavdelning, en ekonomisk avdelning, en personalavdelning, som samtidigt är statens arbetsmarknadsverk, samt en avdelning för utvecklande av förvaltningen.

Vid ministeriet finns dessutom en förvaltningsbyrå, som står utanför avdelningarna.

2 §

I arbetsordningen bestäms om indelningen av ministeriets avdelningar i byråer och andra bestående verksamhetsenheter. I arbetsordningen kan även bestämmas om de byråer som står utanför avdelningarna och om övriga verksamhetsenheter.

Om avdelningarnas övriga organisation bestämmer cheferna för avdelningarna.

Ministeriet underställda ämbetsverk och inrättningar

3 §

Underställda ministeriet är

1)

bankinspektionen,

2)

myntverket i Finland,

3)

tullstyrelsen,

4)

byggnadsstyrelsen,

5)

statskontoret,

6)

statens revisionsverk,

7)

skattestyrelsen,

8)

Statens ekonomiska forskningscentral,

9)

Statens måltidscentral,

10)

statistikcentralen,

11)

Statens tryckericentral,

12)

Statens datorcentral samt

13)

Statens utvecklingscentral.

Handläggningen av ärenden

4 §

Allmänna avdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

banker, hypoteksföreningar, kreditaktiebolag, andelslag som bedriver sparkasseverksamhet, fondbolag och pantlåneinrättningar,

2)

fondbörsverksamhet, optionsföretagsverksamhet och värdepappersförmedlingsföretag,

3)

bankinspektionen,

4)

Finlands Bank,

5)

jubileumsfonden för Finlands självständighet,

6)

givande av tillstånd för emittering av obligationslån samt beviljande av därmed sammanhängande skattelättnad,

7)

statens upplåning och skötseln av statsskulden,

8)

valutalagstiftningen och myntväsendet,

9)

Internationella Valutafonden, Internationella Återuppbyggnadsbanken och därtill anslutna organisationer. Nordiska Investeringsbanken och Nordiska utvecklingsfonden för Västnorden samt bevakning av verksamheten vid regionala internationella utvecklingsbanker och utvecklingsfonder,

10)

internationella organisationers och samarbetsorgans verksamhet i finansierings- och kapitalmarknadsfrågor,

11)

statsborgen,

12)

tullbeskattning, utjämningsskatt, säkerhetsupplagsavgift, exportdeposition och exportavgifter samt andra specialskatter eller avgifter som uppbärs i samband med import och export,

13)

acciser och prisskillnadsersättningar,

14)

marknadsstörningar och dumpning,

15)

tullförvaltningen,

16)

det internationella tullsamarbetet,

17)

myntverket i Finland,

18)

finansförvaltningsärenden som hänför sig till landskapet Åland,

19)

arv till staten,

20)

begränsning av användningen av indexvillkor,

21)

lagstiftning, som inte skall handläggas av någon annan avdelning vid ministeriet,

22)

företrädande av ministeriet i rättssaker och i samfund, om ärendet inte skall handläggas av någon annan avdelning vid ministeriet samt

23)

samordnande av handläggningen av internationella ärenden vid ministeriet.

5 §

Budgetavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

finanspolitikens mål, huvudlinjer och medel,

2)

statens verksamhets- och ekonomiplaner samt uppgörandet av dem,

3)

budgetpropositionen,

4)

statens specialbudget, med undantag av tjänsteförteckningen,

5)

utredningar och utvecklingsarbete i samband med den statliga verksamhets- och ekonomiplaneringen samt med statsbudgeten och utredning av anslagens regionala allokering,

6)

tillämpning av statsförslaget och över vakning av hur den iakttas,

7)

planering och övervakning av statens betalningsberedskap och av användningen av an slag samt placering av kassamedel och upptagande av kortfristig inhemsk kredit som behövs för tryggande av betalningsberedskapen

8)

statens betalningsrörelse,

9)

statens administrativa bokföring och affärsbokföring, annan räkenskapsföring och bokslutet samt planerings- och redovisningssystem vid statens ämbetsverk, inrättningar och affärsföretag,

10)

statsskulden, om saken inte hör till någon annan avdelning vid ministeriet,

11)

de allmänna grunderna för avgifter som uppbärs till staten,

12)

budgetförslaget för finansministeriet förvaltningsområde samt dess verksamhets och ekonomiplaner och förslag till finansministeriets andel av planen för statsekonomin dock inte till den del som gäller ministeriets interna verksamhet,

13)

statens konjunkturfond och övriga statsfonder, om de inte hör till de ärenden som skall handläggas av någon annan avdelning vid ministeriet,

14)

revision av statens räkenskapsföring och ekonomi,

15)

regeringens berättelse över åtgärder som föranletts av riksdagens anmärkningar angående förvaltningen av statens medel och räkenskapsföringen,

16)

statens byggnads- och fastighetsförvaltning,

17)

byggnadsstyrelsen,

18)

statskontoret samt

19)

statens revisionsverk.

6 §

Skatteavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

skattepolitiska frågor i anslutning till planeringen av ekonomi- och finanspolitiken och alternativa åtgärder i samband därmed,

2)

skattelagstiftning med undantag av den lagstiftning som gäller tullbeskattning och acciser,

3)

beredning av internationella avtal om beskattning och andra internationella skatteärenden,

4)

skatteförvaltningen, om inte ärenden som gäller den enligt särskilda stadganden skall handläggas av andra myndigheter,

5)

andra till skatter eller avgifter av skattenatur anslutna frågor än de som avses ovan, om de inte enligt särskilda stadganden skall handläggas av andra myndigheter samt

6)

undersökningar och statistiska utredningar i anslutning till de uppgifter som nämns i 1-5 punkten.

7 §

Ekonomiska avdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

bevakning, undersökning och prognostisering av konjunkturutvecklingen och den ekonomiska utvecklingen på medellång sikt i hemlandet och utlandet,

2)

den offentliga hushållningens utveckling och planeringen därav,

3)

planering av den ekonomiska politiken och utvärdering av ekonomisk-politiska åtgärder

4)

samordnande av den ekonomiska utvecklingen och den ekonomisk-politiska linjen samt de samhällspolitiska planerna,

5)

den offentliga ekonomins verkningar på finansieringsmarknaden, särskilt med tanke på samordnande av finans- och penningpolitiken,

6)

avgivande av utlåtanden om sådana ärenden under beredning som är av avsevärd samhällsekonomisk betydelse,

7)

internationella organisationers och samarbetsorgans verksamhet i samhällsekonomiska och ekonomisk-politiska frågor,

8)

kommunernas allmänna dyrortsklassificering,

9)

regeringens berättelse angående statsverkets förvaltning och tillstånd,

10)

publicering av ekonomiska översikter och prognoser samt annan ekonomisk informationsverksamhet,

11)

övriga för samhällsekonomins jämvikt, utveckling och planering centrala frågor samt

12)

Statens ekonomiska forskningscentral.

8 §

Personalavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

deltagande i den inkomst- och arbetsmarknadspolitiska verksamheten såsom företrädare för staten i dess egenskap av arbetsgivare,

2)

utvecklande, förverkligande och samordnande av statens arbetsgivar- och personalpolitik,

3)

den rättsliga ställningen för personalen i statens tjänst och lagstiftningen om detta,

4)

dimensionering av personalen inom förvaltningen,

5)

utvecklande av personalen i statens tjänst,

6)

lagstiftningen om statens tjänstekollektivavtal och lagstiftningen om privata statsunderstödda institutioners funktionärskollektivavtal,

7)

statens tjänstekollektivavtals- och kollektivavtalsverksamhet och arbetsfreden samt funktionärskollektivavtalsverksamheten vid de privata statsunderstödda institutionerna och arbetsfredsfrågor som har samband därmed,

8)

allmän organisering, utvecklande och samordnande av avlöningen för och belönandet av personalen i statens tjänst samt personalens övriga anställningsvillkor,

9)

grunderna för statsbidrag i samband med avlöningar och övriga anställningsvillkor för personalen vid kommunala och privata samfund och inrättningar som får statsbidrag,

10)

den allmänna organiseringen av naturförmåner och sociala förmåner för personalen i statens tjänst,

11)

den allmänna organiseringen av pensioner, familjepensioner och extra pensioner som på basis av anställningsförhållande betalas av statens medel,

12)

den allmänna organiseringen av avgångsbidrag och periodisk ersättning till tjänstemän,

13)

grunderna för arvoden för kommittearbete,

14)

det personaladministrativa informationssystemet, statistikföring och statistiksamarbete samt undersökningar och utredningar som hänför sig till behandlingen av de uppgifter som nämns i 1-13 punkten samt

15)

Statens måltidscentral.

9 §

Avdelningen för utvecklande av förvaltningen handlägger ärenden som gäller

1)

verksamhetslinjerna för utvecklandet av förvaltningen,

2)

förmågan att ge service och uppnå resultat inom förvaltningen,

3)

organisering av förvaltningen samt utvecklande av styrningen, utbildningen och funktionerna inom förvaltningen,

4)

informationsförvaltning och datateknik,

5)

allmänt utvecklande av statens affärsverk samt

6)

statistikcentralen, Statens tryckericentral, Statens datorcentral och Statens utvecklingscentral.

10 §

Förvaltningsbyrån handlägger ärenden som gäller

1)

ministeriets personaladministration och övriga interna förvaltning, till den del detta inte enligt denna förordning ankommer på andra enheter vid ministeriet,

2)

finansministeriets budgetförslag och dess verksamhets- och ekonomiplaner samt förslag till finansministeriets andel av planen för statsekonomin till den del det är fråga om ministeriets interna verksamhet,

3)

ministeriets externa och interna information samt informationsservice,

4)

den allmänna organiseringen av ministeriets informationsförvaltning och samordnande av datasystem,

5)

uppgifter som ankommer på ministeriet i dess egenskap av räkenskapsverk samt

6)

registrering, expediering och arkivering av ministeriets handlingar.

Ministeriets tjänstemän

11 §

Vid ministeriet finns en statssekreterare, en understatssekreterare, avdelningschefer, en ämbetsverksfullmäktig, ett budgetråd såsom biträdande avdelningschef, ett finansråd såsom biträdande avdelningschef, regeringsråd såsom biträdande avdelningschefer, en lagstiftningsdirektör såsom biträdande avdelningschef, biträdande avdelningschefer, budgetråd såsom byråchefer, finansråd såsom byråchefer, regeringsråd såsom byråchefer, budgetråd, finansråd, regeringsråd, lagstiftningsråd, ett finansieringsråd, en utbildningschef och konsultativa tjänstemän samt andra ordinarie tjänstemän.

Vid ministeriet kan även anställas tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande.

12 §

Kanslichef vid ministeriet är statssekreteraren, som biträds av understatssekreteraren.

Chefer för avdelningarna är avdelningscheferna. Avdelningen för utvecklande av förvaltningen har dock en ämbetsverksfullmäktig som avdelningschef.

Biträdande avdelningschefer är vid allmänna avdelningen ett regeringsråd såsom biträdande avdelningschef, vid budgetavdelningen ett budgetråd såsom biträdande avdelningschef och ett regeringsråd såsom biträdande avdelningschef, vid skatteavdelningen en lagstiftningsdirektör såsom biträdande avdelningschef, vid ekonomiska avdelningen ett finansråd såsom biträdande avdelningschef samt vid personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen en biträdande avdelningschef vid vardera.

Chef för förvaltningsbyrån är ett regeringsråd såsom byråchef.

Chef för en i arbetsordningen nämnd byrå eller någon annan bestående enhet är ett budgetråd såsom byråchef, ett finansråd såsom byråchef, ett regeringsråd såsom byråchef eller någon annan av republikens president eller av statsrådet utnämnd tjänsteman, som ministern förordnar till uppgiften.

Avdelningschefen utser chefen för en enhet som han har tillsatt.

13 §

Cheferna för allmänna avdelningen, skatteavdelningen och ekonomiska avdelningen har titeln överdirektör, chefen för budgetavdelningen titeln budgetchef och chefen för personalavdelningen titeln arbetsmarknadsdirektör.

Biträdande avdelningscheferna vid personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen har titeln finansråd.

14 §

Om placeringen av ministeriets gemensamma tjänster samt tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande vid avdelningarna och vid förvaltningsbyrån bestämmer understatssekreteraren. Om placeringen av tjänster som till tjänsteställningen är lägre än en föredragandetjänst och av motsvarande tillfällig personal samt personal i arbetsavtalsförhållande bestämmer dock chefen för förvaltningsbyrån.

Tjänstemännens uppgifter

15 §

Statssekreteraren skall i egenskap av ministerns närmaste medhjälpare

1)

leda, samordna och övervaka handläggningen av ärenden som hör till ministeriets och särskilt till allmänna avdelningens, budgetavdelningens, skatteavdelningens och ekonomiska avdelninges verksamhetsområden samt göra de framställningar om ministeriets verksamhet som han anser vara nödvändiga,

2)

följa utvecklingen inom ministeriets förvaltningsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftningsreformer och andra reformer,

3)

handlägga de viktigaste av de ärenden som angår statsbudgeten och dess tillämpning samt den ekonomiska planeringen och ärenden som ministern på grund av deras art har ålagt honom,

4)

delta i beredningen och genomförandet av åtgärder som är viktiga eller vittbärande med tanke på samhällsekonomin och statsekonomin,

5)

handlägga budgetförslaget för finansministeriets förvaltningsområde, verksamhets- och ekonomiplanen samt förslaget till finansministeriets andel av planen för statsekonomin samt

6)

delta i det samarbete mellan kanslicheferna som avses i 34 § reglementet för statsrådet.

Statssekreteraren kan i enskilda fall förbehålla sig handläggningen av ett ärende vars handläggning enligt denna förordning annars ankommer på understatssekreteraren, på en avdelning inom ministeriet eller på förvaltningsbyrån.

16 §

Understatssekreteraren skall i egenskap av ministerns och statssekreterarens medhjälpare

1)

leda, samordna och övervaka beredningen och genomförandet av ärenden som ankommer på personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen samt göra de framställningar om avdelningarnas verksamhet som han anser vara nödvändiga,

2)

följa utvecklingen inom verksamhetsområdet för personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen samt ta behövliga initiativ till lagstiftningsreformer och andra reformer,

3)

leda och övervaka ministeriets personaladministration och övriga interna administration samt beredningen och genomförandet av ärenden som ankommer på förvaltningsbyrån,

4)

delta i beredningen och genomförandet av de viktigaste av de ärenden som ankommer på personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen,

5)

handlägga ministeriets budgetförslag, verksamhets- och ekonomiplan samt arbetsordning,

6)

föredra ministeriets utnämningsärenden samt de utnämningsärenden som hänför sig till ämbetsverk och inrättningarna under personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen,

7)

vara i 52 § 2 mom. reglementet för statsrådet avsedd föredragande i de utnämningsärenden som nämns i 6 punkten samt i ärenden som ankommer på personalavdelningen och avdelningen för utvecklande av förvaltningen samt

8)

handlägga de övriga ärenden som ministern eller statssekreteraren på grund av deras art har ålagt honom.

Understatssekreteraren kan i enskilda fall förbehålla sig handläggningen av ett ärende vars handläggning annars ankommer på personalavdelningen, avdelningen för utvecklande av förvaltningen eller förvaltningsbyrån.

17 §

En avdelningschef och chefen för förvaltningsbyrån skall

1)

leda enhetens verksamhet och se till att de ärenden som hör till enheten handläggs omsorgsfullt och effektivt,

2)

följa utvecklingen inom enhetens verksamhetsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftningsreformer och andra reformer,

3)

handlägga de av enhetens ärenden som enligt arbetsordningen för ministeriet ankommer på honom eller som han förbehåller sig att själv handlägga samt

4)

se till att enhetens tjänstemän och övriga funktionärer får behövlig kompletterande utbildning och handledning för sina uppgifter.

18 §

En biträdande avdelningschef skall

1)

såsom avdelningschefens biträde leda avdelningens verksamhet och se till att de ärenden vilkas övervakning avdelningschefen har ålagt honom handhas omsorgsfullt och effektivt samt

2)

handlägga de på avdelningen ankommande ärenden som avdelningschefen har ålagt honom.

19 §

Angående uppgifterna för chefen för en i arbetsordningen nämnd byrå eller någon annan bestående verksamhetsenhet gäller i tillämpliga delar vad som i 17 § stadgas om uppgifterna för en avdelningschef och chefen för förvaltningsbyrån.

20 §

Om det är oklart vem som skall handlägga ett ärende, avgörs frågan av chefen för enheten samt avdelningarna och förvaltningsbyrån emellan av statssekreteraren, om inte ministern bestämmer om detta eller något annat följer av 16 §.

Oberoende av den fastställda arbetsordningen är varje tjänsteman skyldig att vid behov utföra de uppdrag som ministern, statssekreteraren eller chefen för ifrågavarande enhet ålägger honom. Det samma gäller även uppdrag som understatssekreteraren har ålagt tjänstemän vid personalavdelningen, avdelningen för utvecklande av förvaltningen och förvaltningsbyrån.

21 §

Vid förhinder för statssekreteraren träder understatssekreteraren i hans ställe eller, vid förhinder även för honom, en eller flera avdelningschefer enligt vad ministern bestämmer.

Vid förhinder för understatssekreteraren träder statssekreteraren i hans ställe eller, vid förhinder även för honom, en eller flera avdelningschefer enligt vad ministern bestämmer.

Vid förhinder för en avdelningschef träder biträdande avdelningschefen i hans ställe eller, i enlighet med vad ministern bestämmer, en eller flera biträdande avdelningscheferna, och vid förfall även för dessa en eller flera tjänstemän vid avdelningen. Ställföreträdaren för chefen för förvaltningsbyrån utses av understatssekreteraren.

I andra än de fall som avses i 1, 2 och 3 mom. beslutar chefen för enheten om skötseln av uppgifterna vid förhinder för en tjänsteman.

Avgörande av ärenden

22 §

Statssekreteraren, understatssekreteraren, avdelningscheferna, biträdande avdelningscheferna, chefen för förvaltningsbyrån samt de tjänstemän som nämns i 12 § 5 mom. avgör de ärenden som nämns i 23-30 §§ och i vilka beslut skall fattas av ministeriet, om inte ärendet enligt 32 § reglementet för statsrådet skal avgöras av ministern eller om inte ministern statssekreteraren eller avdelningschefen har förbehållit sig beslutanderätten.

Om användningen av anslag som har ställts till en avdelnings eller någon annan enhets förfogande eller som anvisats för deras verk samhetsområde stadgas särskilt i 31 § samt om besättande av ministeriets tjänster och om andra frågor som gäller anställningsförhållanden i 33-41 §§.

23 §

Statssekreteraren avgör ärenden som gäller

1)

avgivande av utlåtande vid sådan finansbehandling i finansministeriet som avses i 47 § 1 mom. reglementet för statsrådet,

2)

avgivande av utlåtande i andra ärenden, om ärendet hänför sig till flera än en avdelnings verksamhetsområde och om det inte enligt 24 § skall avgöras av understatssekreteraren, samt

3)

i 36 § förordningen om statsbudgeten (424/88) nämnd deponering eller annan placering av medel som influtit på statens checkräkning eller på statens allmänna postgirokonto samt placering av valutatillgångar som har erhållits genom utländskt lån.

24 §

Understatssekreteraren avgör ärenden som gäller

1)

avgivande av utlåtande i ärenden som hänför sig till flera än en avdelnings verksamhetsområde, men dock huvudsakligen till verksamhetsområdet för personalavdelningen eller avdelningen för utvecklande av förvaltningen, samt

2)

ministeriets inre ordning.

25 §

Avdelningscheferna och chefen för förvaltningsbyrån eller, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen, biträdande avdelningschefen, chefen för en byrå eller någon annan bestående verksamhetsenhet avgör ärenden som gäller avgivande av utlåtande i frågor som hänför sig till enhetens verksamhetsområde.

Avdelningscheferna avgör dessutom de ärenden, med undantag av utnämningsärenden, som skall avgöras av ministeriet och som gäller den interna förvaltningen vid ett ämbetsverk eller en inrättning som lyder under avdelningen eller annan allmän förvaltning.

26 §

Avdelningschefen eller, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen, biträdande avdelningschefen, chefen för en byrå eller någon annan bestående verksamhetsenhet vid allmänna avdelningen avgör ärenden som gäller

1)

bemyndigande att företräda ministeriet inför domstol eller någon annan myndighet, om inte nedan stadgas annorlunda,

2)

fastställande av bolagsordning och stadgar för banker, kreditaktiebolag, hypoteksföreningar, sparkassor, fondbolag, värdepappersförmedlingsföretag och pantlåneinrättningar samt indrivning av kostnaderna för bankinspektionens verksamhet,

3)

åtgärder vilka enligt 63 § tullagen omfattas av finansministeriets bestämmanderätt,

4)

ändring av beloppen av de importavgifter, acciser och prisskillnadsersättningar som grundar sig på skillnaden mellan hemmamarknadspriset och världsmarknadspriset,

5)

till avdelningens verksamhetsområde hörande ansökningar om skattelättnader och betalningsanstånd, då det belopp som ansökan om avlyftande, återbetalning eller anstånd gäller uppgår till högst 250 000 mark, samt

6)

tillstånd till valutahandel.

27 §

Avdelningschefen eller, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen, biträdande avdelningschefen, chefen för en byrå eller någon annan bestående verksamhets enhet vid budgetavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

beviljande av tillstånd för räkenskapsverken att av anslag för innevarande år betala utgifter som hänför sig till tidigare år,

2)

fastställande av räkenskapsverkens redovisningsreglementen,

3)

beviljande av tillstånd som avses i 30 § 1 och 2 mom., 32 § 1 mom., 35 §, i fråga om systemet för betalningsrörelse i 42 § 2 mom., 49 § 2 mom. och 58 § 2 mom. förordningen om statsbudgeten samt

4)

kvarhållande i räkenskaperna av utgiftsresten för finansministeriets förvaltningsområde.

28 §

Avdelningschefen eller, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen, biträdande avdelningschefen, chefen för en byrå eller någon annan bestående verksamhetsenhet vid skatteavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

till avdelningens verksamhetsområde hörande ansökningar om skattelättnader, då det belopp som ansökan om avlyftande eller återbetalning uppgår till högst 250 000 mark,

2)

ansökningar, om vilka i 6 § 2 mom. lagen om förlustutjämning vid inkomstbeskattningen stadgas att de skall avgöras av finansministeriet, då i ärendet inte behöver inhämtas utlåtande av statsrådets finansutskott,

3)

ansökningar vilka enligt 11 § lagen om investeringsreserveringar skall avgöras av finansministeriet samt

4)

till finansministeriets verksamhetsområde hörande inbördes avtalsförfarande, vilket avses i statsfördrag som har ingåtts med en främmande stat för undvikande av dubbelbeskattning, dock inte ärenden som gäller avlyftande eller återbetalning av belopp över 250 000 mark.

29 §

Avdelningschefen eller, i enlighet med vad som bestäms i arbetsordningen, biträdande avdelningschefen, chefen för en byrå eller någon annan bestående enhet vid personalavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

rätt för personalen i anställning hos staten att för pension räkna sig till godo anställningstid i sådan anställning som omfattas av det statliga pensionssystemet i ett annat nordiskt land,

2)

ärenden som avses i 5 § 3 mom. lagen om statens tjänstekollektivavtal samt i nämnda paragrafs 4 mom. avsett fastställande av de allmänna grunderna för resultatbaserad lön för tjänstemän vid affärsverk,

3)

fastställande av grunderna för arvoden till tillfälliga statstjänstemän,

4)

ärenden som enligt 3 och 8 §§ samt 9 § 1 mom. förordningen om statens tjänstekollektivavtal (1203/87) skall avgöras av statens förhandlingsmyndighet,

5)

tillämpning av gällande tjänstekollektivavtal och andra därmed jämförliga bestämmelser,

6)

fastställande av löne- och arbetsvillkor i enskilda arbetsavtal samt avgivande av utlåtanden därom,

7)

förande av sådana underhandlingar om tjänstekollektivavtal som avses i 11 § 2 mom. lagen om arbetsdomstolen,

8)

anhängiggörande av talan, avgivande av svaromål eller företrädande av finansministeriet i ärenden i vilka ministeriet är part vid arbetsdomstolen,

9)

förordnande enligt 13 § 6 mom. lagen om arbetsdomstolen av förvaltningsområdets förhandlingsmyndighet till part vid arbetsdomstolen,

10)

sådant tillstånd att stå utanför det enhetliga systemet för löneuträkning som avses i 42 § 2 mom. förordningen om statsbudgeten,

11)

betalning av pension eller familjepension till någon som vistas utomlands,

12)

begravningshjälp och gratifikationer, som skall beviljas av finansministeriet samt avgivande av utlåtanden om dem,

13)

medgivande av undantag från bestämmelserna i reglementet för statens arbetstagares hälsovård (486/79), statsrådets beslut angående statens arbetsplatsvård (607/81) samt i statsrådets beslut om anskaffning av flyttbara baracker att användas vid statens byggnadsarbetsplatser (47/64),

14)

fastställande av de avsides belägna orter där vid bestämmandet av hyrorna för statens personalbostäder tillämpas en av statsrådet fastställd lägre hyresnivå,

15)

avgivande av utlåtanden om semestrar och arbetstider samt ersättningar som skall betalas på grund av arbetstiden,

16)

avgivande av utlåtanden om behörighetsvillkor för tjänster, tjänstebenämningar och tjänsteregleringar samt om placering i löneklasser och om tilläggsarvoden,

17)

statsbidragsgrunderna i samband med avlöningen till och anställningsvillkoren för personal vid inrättningar, som får statsunderstöd, till den del detta hör till finansministeriets verksamhetsområde, och avgivande av utlåtande i dessa frågor, om de hör till de ärenden som skall avgöras av ett annat ministerium samt

18)

godkännande av undervisningsprogram i utbildning som avses i tjänstekollektivavtalet om fackföreningsutbildning för statens tjänstemän.

30 §

Chefen för förvaltningsbyrån avgör ärenden som hänför sig till ministeriets inre förvaltning och som gäller

1)

ålderstillägg,

2)

utfärdande av intyg om att en tjänsteman har sagt upp sig och om ett tjänsteförhållandes upphörande,

3)

betalning av för sent företedda reseräkningar,

4)

tillstånd att använda egen bil vid tjänsteresor,

5)

avskrivningar av inventarier och därmed jämförbar egendom samt

6)

kontoavskrivningar.

31 §

Ärenden som gäller de anslag som står till förfogande för ministeriets interna verksamhet och fördelningen av dem på avdelningarna, förvaltningsbyrån och övriga enheter avgörs av understatssekreteraren.

Ärenden som gäller användningen av anslag som har ställts till avdelningarnas, förvaltningsbyråns och övriga enheters förfogande eller som anvisats för deras verksamhetsområde avgörs av chefen för enheten i fråga.

Om betalningen av utgifter och om materialfunktionerna bestäms närmare i finansministeriets redovisningsreglemente och i de föreskrifter som har meddelats med stöd därav.

Behörighetsvillkor för tjänster

32 §

Behörighetsvillkor är

1)

för statssekreteraren och för understatssekreteraren för tjänsten lämplig högre högskoleexamen, god förtrogenhet med den offentliga ekonomin och andra ekonomiska frågor samt med statsförvaltningen,

2)

för chefen vid allmänna avdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen, god kännedom om näringslivet samt förtrogenhet med administrativa uppgifter,

3)

för chefen vid budgetavdelningen och budgetrådet såsom biträdande avdelningschef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen, god förtrogenhet med den offentliga ekonomin och andra ekonomiska frågor samt för regeringsråd såsom biträdande avdelningschef juris kandidatexamen samt god förtrogenhet med administrativa uppgifter och med den offentliga ekonomin,

4)

för chefen vid skatteavdelningen juris kandidatexamen, god förtrogenhet med skattelagstiftningen och beskattningen samt kännedom om näringslivet,

5)

för chefen och finansrådet såsom biträdande avdelningschef vid ekonomiska avdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt grundliga insikter i nationalekonomi och i fråga om näringslivet,

6)

för chefen och biträdande avdelningschefen vid personalavdelningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med den offentliga förvaltningen och med arbetsmarknadsfrågor,

7)

för chefen och biträdande avdelningschefen vid avdelningen för utvecklande av förvaltningen för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med förvaltningen,

8)

för regeringsrådet såsom biträdande avdelningschef vid allmänna avdelningen juris kandidatexamen och god förtrogenhet med administrativa uppgifter,

9)

för lagstiftningsdirektören såsom biträdande avdelningschef vid skatteavdelningen juris kandidatexamen, god förtrogenhet med skattelagstiftningen och beskattningen samt med lagberedningsarbete,

10)

för budgetråden såsom byråchef och finansråden såsom byråchef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen,

11)

för regeringsråden såsom byråchef juris kandidatexamen och god förtrogenhet med administrativa uppgifter,

12)

för regeringsråden och regeringssekreterarna juris kandidatexamen och god förtrogenhet med administrativa uppgifter,

13)

för utbildningschefen, budgetråden, finansråden, lagstiftningsråden finansieringsrådet, de konsultativa tjänstemännen, budgetsekreterarna, finanssekreterarna, överinspektörerna, informationschefen, informatikern och föredragandena för tjänsten lämplig högre högskoleexamen, för lagstiftningsråden dessutom sådan förmåga att forska och planera som krävs vid lagberedning, samt

14)

för övriga tjänstemän sådan skicklighet och förmåga som en framgångsrik skötsel av tjänsten förutsätter.

Av lagstiftningsråden skall minst två tredjedelar ha avlagt juris kandidatexamen.

Besättande av tjänster och övriga stadganden om tjänsteförhållandet

33 §

Statssekreteraren, understatssekreteraren, avdelningscheferna, ämbetsverksfullmäktigen, budgetrådet såsom biträdande avdelningschef, finansrådet såsom biträdande avdelningschef, regeringsråden såsom biträdande avdelningschefer, lagstiftningsdirektören såsom biträdande avdelningschef, biträdande avdelningscheferna, budgetråden såsom byråchefer, finansråden såsom byråchefer, regeringsråden såsom byråchefer samt regeringsråden och regeringssekreterarna utnämns av republikens president på framställning av statsrådet.

34 §

Utbildningschefen, budgetråden, finansråden, lagstiftningsråden, finansieringsrådet och de konsultativa tjänstemännen utnämns av statsrådet.

35 §

Av de övriga tjänstemännen utnämns föredragandena och de tjänstemän som har en högre tjänsteställning än föredragandena av ministern.

De övriga ordinarie tjänstemännen utnämns av chefen för förvaltningsbyrån.

36 §

Tjänsterna som biträdande avdelningschef och högre tjänster besätts utan att de ledigförklaras.

Ansökningstiden för tjänster som skall ledigförklaras bestäms av understatssekreteraren, ansökningstiden för tjänster som till sin tjänsteställning är lägre än tjänsterna som föredragande dock av chefen för förvaltningsbyrån.

Vaktmästartjänster får besättas utan att de ledigförklaras.

37 §

Tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande, som till sin ställning motsvarar en föredragande eller har en högre ställning än föredragandena anställs av understatssekreteraren.

Övrig tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande anställs av chefen för förvaltningsbyrån.

38 §

Tjänstledighet som en tjänsteman har rätt till enligt lag eller förordning eller enligt tjänstekollektivavtal i enlighet med lagen om statens tjänstekollektivavtal samt motsvarande befrielse för personal i arbetsavtalsförhållande beviljas av chefen för förvaltningsbyrån.

39 §

Annan tjänstledighet än den som nämns i 38 § eller motsvarande befrielse beviljas

1)

för högst ett år av ministern och för en tid som överskrider ett år av statsrådet, om tjänstemannen har utnämnts av republikens president,

2)

av ministern, om tjänstemannen har utnämnts av statsrådet,

3)

av understatssekreteraren, om tjänstemannen har utnämnts av ministern,

4)

av chefen för förvaltningsbyrån, om han har utnämnt tjänstemannen samt

5)

tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande av den som har anställt personalen.

40 §

Om anställning av en tjänst förrättande att interimistiskt sköta en vakant tjänst och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledigheten bestämmer den som enligt 39 § beviljar tjänstledighet.

41 §

I ärenden som gäller bisyssla fattas besluten av understatssekreteraren. I fråga om tjänstemän som har en lägre tjänsteställning än föredragande samt motsvarande personal i arbetsavtalsförhållande fattas besluten dock av chefen för förvaltningsbyrån.

Särskilda stadganden

42 §

Om inte något annat stadgas i denna förordning, gäller i fråga om ministeriet vad som stadgas i reglementet för statsrådet.

43 §

I ministeriets arbetsordning bestäms om de allmänna tillvägagångssätten vid ministeriet och vid behov närmare om ministeriets organisation samt om uppgifterna för byråerna och övriga bestående verksamhetsenheter. Arbetsordningen fastställs av ministern.

44 §

I samarbetet mellan ministeriet och dess personal iakttas vad som stadgas i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (651/88) och vad som bestäms i de avtal som ingåtts med stöd därav.

45 §

Tillstånd som avses i 6 § lagen om allmänna handlingars offentlighet beviljas av avdelningscheferna eller chefen för förvaltningsbyrån, om handlingen huvudsakligen hänför sig till en enda enhets verksamhetsområde. I övriga fall beviljas tillstånd av understatssekreteraren.

Beträffande ministeriets arbetsgruppspromemorior beviljas dock tillstånd som nämns i 1 mom. av den som har tillsatt arbetsgruppen.

Ikraftträdande

46 §

Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 1990.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 23 december 1987 om finansministeriet (1141/87) jämte ändringar.

Helsingfors den 21 september 1990

Republikens President MAUNO KOIVISTOFinansminister Matti Louekoski

Till början av sidan