Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1295/1990

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Landsbygdsnäringslag

Typ av författning
Lag
Meddelats

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut stadgas:

1 kap.Allmänna stadganden

1 §Mål

Syftet med denna lag är att förbättra gårdsbrukets struktur och verksamhetsbetingelser samt att främja näringsverksamheten på landsbygden och göra den mångsidigare.

I samband med åtgärder enligt denna lag skall särskild uppmärksamhet fästas vid

1)

en ökning av produktiviteten, främjande av ett rationellt utnyttjande av produktionsfaktorerna och samverkan mellan gårdsbrukslägenheterna, projektens lönsamhet och ändamålsenlighet i produktionspolitiskt hänseende samt en ökning av företagens storlek och utveckling av lägenheterna som ekonomiska helheter,

2)

en förbättring av kapitalstrukturen och minskning av finansieringskostnaderna,

3)

en balanserad regional utveckling av gårdsbruket och de övriga landsbygdsnäringarna,

4)

en förbättring av jordbrukarbefolkningens åldersstruktur och främjande av generationsväxlingar,

5)

utvecklande av bostadsförhållandena och förbättrande av boende- och arbetsmiljön samt

6)

miljöaspekter.

2 §Medel

För att lagens syften skall nås får bidrag, lån, räntestöd och statsgaranti beviljas. Dessutom kan mark och vattenområden anskaffas och överlåtas samt även andra åtgärder vidtas så som denna lag stadgar.

3 §Lagens tillämpningsområde

Stöd enligt denna lag kan beviljas för gårdsbruk och för nedan angiven småföretagarverksamhet på landsbygden. För att det befintlig. bostadsbeståndet på landsbygden skall kunna utnyttjas får stöd även beviljas för förvärv av bostadsfastigheter.

4 §Definitioner

I denna lag avses med

1)

gårdsbruksenhet ett gårdsbrukskomplex, som består av en eller flera lägenheter eller lägenhetsdelar som tillhör en och samma ägare eller flera ägare gemensamt eller olika ägare i samband med ägarväxling stegvis,

2)

gårdsbruk egentligt jordbruk, specialjordbruk och skogsbruk,

3)

specialjordbruk trädgårds- och plantskoleodling, pälsdjursuppfödning, hästhushållning, fiskodling och biodling eller annan därmed jämförbar verksamhet,

4)

småföretagarverksamhet på landsbygden företagsverksamhet som inte avses i 2 punkten och som baserar sig på naturens fortlöpande produktionsförmåga samt annan företagsverksamhet som bedrivs i samband med primärproduktionen och som, primärproduktionen inbegripen, utöver företagaren jämte familjemedlemmar sysselsätter andra personer motsvarande högst tre årsarbetsplatser,

5)

bostadsfastighet en lägenhet eller ett område som jämte byggnaderna i första hand lämpar sig för varaktigt boende,

6)

kommunal lantbruksmyndighet , om inte något annat följer av lagen om försök med frikommuner (718/88), en lantbruksnämnd eller något motsvarande organ eller någon motsvarande tjänsteinnehavare som avses i 1 § eller 3 § 3 mom. lagen om lantbruksnämnder (1276/88),

7)

kreditinrättning andelsbanker, sparbanker och affärsbanker samt sammanslutningar som hör till nämnda bankers koncerner, liksom även hypoteksbanker, kreditaktiebolag och Finlands Hypoteksförening, samt med

8)

central penninginrättning Andelsbankernas Centralbank Ab, Sparbankernas CentralAktie-Bank, andra affärbankers huvudkontor och Finlands Hypoteksförening.

Med ägare som avses i 1 mom. 1 punkten jämställs den som med stöd av ett långvarigt arrendeavtal innehar en lägenhet eller lägenhetsdel. Om den kortaste giltighetstiden för arrendeavtalet stadgas närmare genom förordning.

5 §Företagsform

Stöd enligt denna lag kan beviljas

1)

en fysisk person,

2)

flera fysiska personer gemensamt,

3)

ett öppet bolag, kommanditbolag, andelslag eller aktiebolag som består av fysiska personer och vars huvudsakliga syfte är att bedriva näringsverksamhet enligt denna lag, samt

4)

en samfälld skogs delägarlag.

För att ett öppet bolag, kommanditbolag eller andelslag skall kunna beviljas stöd förutsätts att bolagsmännen i det öppna bolaget, de ansvariga bolagsmännen i kommanditbolaget eller medlemmarna i andelslaget genom att själva delta i arbetet bedriver den näringsverksamhet som skall understödas. I fråga om ett aktiebolag förutsätts det att över hälften av aktiebolagets röstetal innehas av personer som genom att själva delta i arbetet bedriver den näringsverksamhet som skall understödas och att dessa personer enligt bolagsordningen har rätt att inom en viss tid inlösa en aktie efter att denna genom annat fång än arv, testamente eller avvittring har överförts på någon som inte är delägare i bolaget.

Vid tillämpningen av denna lag betraktas makar och de som avses i 7 § 3 mom. lagen om skatt på inkomst och förmögenhet (1240/88) och som lever i äktenskapsliknande förhållanden som en enda person.

6 §Boende

En förutsättning för att stöd skall beviljas är att företagaren bor på den plats där företaget finns eller i dess närhet, dock med beaktande av att avståndet till bostaden skall vara ändamålsenligt med tanke på skötseln av lägenheten eller företaget. Detsamma gäller bolagsmännen i ett öppet bolag, de ansvariga bolagsmännen i ett kommanditbolag och medlemmarna i ett andelslag samt i fråga om ett aktiebolag de personer som avses i 5 § 2 mom. Tillfällig bortavaro från boningsorten hindrar inte att stöd beviljas.

Om det krav som gäller boende då lägenheten ägs av flera än en fysisk person stadgas genom förordning. Dessutom stadgas genom förordning närmare om tillåtet avstånd till bostaden och om när bortavaron från den plats där företaget finns skall betraktas som tillfällig.

7 §Ekonomiska förutsättningar

Stöd får beviljas ett företag som skall anses ha förutsättningar att bedriva fortgående lönsam verksamhet och som med beaktande av principerna i 1 § kan anses vara sådant att det är ändamålsenligt att stöda det. Någon uppskattning av företagets lönsamhet förutsätts dock inte, om det är fråga om bostadsfinansiering eller en investering som är nödvändig med tanke på arbetarskyddet eller miljövården.

8 §Personliga förutsättningar

Endast den som helt eller delvis får sin utkomst av en i denna lag nämnd näringsverksamhet kan bli delaktig av åtgärder enligt lagen, om det inte är fråga om bidrag enligt 24 § eller lån enligt 25 §. Erhållande av stöd förutsätter även att mottagaren, med beaktande av ekonomisk ställning, omständigheter och personliga egenskaper, är sådan att det kan anses ändamålsenligt att stöda honom och att han är insatt i bedrivandet av den näringsverksamhet som skall stödas. Då stöd beviljas skall beaktas om företagaren har tillräcklig yrkesskicklighet som bygger på utbildning och erfarenhet.

Annat stöd än bostadslån enligt 23 § och bidrag enligt 24 § får inte beviljas den som fyllt 65 år. Bostadslån för uppförande av en ny byggnad får inte heller beviljas den som fyllt 65 år. När det gäller personer som avses i 5 § 3 mom. beaktas den yngres ålder. En minderårig kan bli delaktig av åtgärderna enligt denna lag endast om han ingått äktenskap eller om han är samägare till företaget tillsammans med sina föräldrar eller den ena av dem eller om det finns andra särskilda skäl.

Stödtagarens inkomster av annat yrke än i denna lag nämnd näringsverksamhet får inte överstiga ett genom förordning fastställt belopp.

Då sammanslutningar som avses i 5 § 1 mom. 3 punkten beviljas stöd skall de personer som själva deltar i företagets verksamhet uppfylla kraven i 1 och 2 mom.

9 §Annat statligt finansieringsstöd

Om understöd, lån, räntestöd eller annat därmed jämförbart stöd har beviljats av statens eller Utvecklingsområdesfonden Ab:s medel för ett och samma projekt, kan stöd enligt denna lag beviljas för projektet högst till ett sådant belopp att det tillsammans med annat beviljat stöd inte överstiger maximibeloppet enligt denna lag.

10 §Zonindelning och specialområdesförmåner

För fastställandet av stöd enligt denna lag indelas landet i fyra zoner så som närmare stadgas genom förordning.

På sådana områden som med stöd av lagen om regionalpolitik (1168/88) har bestämts vara specialområden på landsbygden kan höjt stöd beviljas enligt vad som närmare stadgas genom förordning.

2 kap.Begränsningar av tillämpningsområdet

11 §Tillämpning på planområden

Denna lag tillämpas inte på ett område

1)

för vilket stadsplan gäller eller vilket för uppgörande av stadsplan är belagt med byggnadsförbud,

2)

som i byggnadsplan har anvisats för annat ändamål än jord- och skogsbruk, eller

3)

som i strandplan eller fastställd generalplan har anvisats för annat ändamål än företagsverksamhet som skall stödas.

I de fall som jordbruksstyrelsen bestämmer kan förmåner enligt denna lag även ges på områden som avses i 1 mom., om det inte medför betydande ölägenheter för genomförandet av planen. Utlåtande av kommunstyrel sen skall då begäras.

12 §Splittring

En förutsättning för stöd för andra projekt än sådana som behövs med tanke på arbetarskyddet eller miljövården är att det gårdsbrukskomplex som företaget utgör inte genom sökandens eller hans föräldrars försorg har splittrats på ett ofördelaktigt sätt under de tio år som förflutit innan stödet skulle beviljas.

Ett gårdsbrukskomplex anses inte ha splittrats på ett ofördelaktigt sätt, om

1)

åtgärden har berott på att området överlåtits för andra ändamål än jord- och skogsbruk,

2)

åtgärden avsevärt har förbättrat de övriga lägenheternas skiftesläggning på området och inte väsentligt försvagar sökandens lägenhetskomplex,

3)

det är fråga om ett område som är oväsentligt eller onödigt med tanke på den företagsverksamhet som kommer att bedrivas på gårdsbruksenheten i framtiden,

4)

åtgärden kan anses ha orsakats av tvingande ekonomiska svårigheter, eller

5)

överlåtelsen av en lägenhet eller en lägenhetsdel som hör till gårdsbruksenheten är motiverad för att ägande- eller besittningsrätten skall kunna överföras på övertagaren av gårdsbruket genom mer än en överlåtelse ( ägarväxling stegvis ).

En gårdsbruksenhet anses inte ha splittrats på ett ofördelaktigt sätt, om ett därtill hörande arrenderat område frångår sökanden.

Jordbruksstyrelsen kan meddela förhandsbesked och närmare föreskrifter om när ett gårdsbrukskomplex skall anses splittrat. Landsbygdsdistriktet kan meddela förhandsbesked i de fall som jordbruksstyrelsen bestämmer.

13 §Företagets storlek

Stöd enligt denna lag kan beviljas

1)

för en gårdsbruksenhet som huvudsakligen kan skötas av odlaren jämte familjemedlemmar; denna begränsning gäller likväl inte en gårdsbruksenhet på vilken bedrivs specialjordbruk vad beträffar detta, och

2)

för småföretagarverksamhet på landsbygden enligt 4 § 1 mom. 4 punkten.

När den största omfattningen av en företagsverksamhet som skall stödas enligt denna lag uppskattas, skall utöver arbetskraftens storlek även omsättningen beaktas.

Företaget skall vara minst så stort att det enligt 7 § kan anses ha förutsättningar att bedriva lönsam verksamhet. Stöd enligt denna lag kan beviljas för en gårdsbruksenhet på vilken enbart bedrivs skogsbruk endast om den uthålliga avverkningsmängden på denna är minst 150 kubikmeter om året. Stöd enligt denna lag kan likväl beviljas för en gårdsbruksenhet på vilken det bedrivs enbart skogsbruk, om den är belägen i Lapplands län eller någon annanstans på ett sådant område inom den första zonen som närmare anges genom förordning och om den uthålliga avverkningsmängden på enheten överstiger 100 kubikmeter om året.

Genom förordning utfärdas närmare stadganden om de storlekskrav som skall ställas på företag som stöds.

3 kap.Gårdsbrukets finansiering

14 §Startbidrag

Startbidrag för inledande av gårdsbruk kan beviljas en odlare som har fått sin första gårdsbruksenhet i sin ägo eller besittning innan han fyllt 35 år eller som i samband med ägarväxling stegvis har blivit ägare till minst en tredjedel av en gårdsbruksenhet innan han fyllt 35 år. I fråga om makar beaktas den yngre makens ålder. Startbidrag kan även beviljas en i 5 § 1 mom. 3 punkten nämnd sammanslutning, om dess samtliga medlemmar uppfyller de villkor för beviljande av stödet som nämns ovan.

Startbidrag beviljas av anslag som anvisas i statsbudgeten på de grunder som närmare fastställs genom förordning.

15 §Investeringsbidrag för gårdsbruksenheter

På de grunder som närmare fastställs genom förordning och av anslag som anvisas i statsbudgeten kan investeringsbidrag beviljas för produktiva investeringar och sådana investeringar i miljövård och arbetarskydd som produktionsverksamheten förutsätter, till högst 60 procent av de godtagbara kostnaderna. Bidrag kan även beviljas för planeringskostnader.

För specialjordbruk kan även beviljas bidrag som avses i 19-21 §§.

16 §Markköpslån

Markköpslån för förvärv av en gårdsbruksenhet, en andel därav eller ett tillskottsområde kan, på de grunder som närmare fastställs genom förordning, beviljas till högst 75 procent av anskaffningspriset. I samband med förvärv av en gårdsbruksenhet eller andel därav kan lån även beviljas för förvärv av lösöre. Markköpslån kan även beviljas för betalning av sådan utjämning eller utgivande av sådan utfyllnad av laglott som beror på en gårdsbruksenhet.

Vid ansökan om lån för ägarväxling stegvis på en gårdsbruksenhet eller för något annat ändamål under pågående ägarväxling stegvis skall till låneansökan fogas en förbindelse av överlåtaren om att han inte kommer att överlåta den del av gårdsbruksenheten som stannar i hans ägo till någon annan än övertagaren av gårdsbruket. Bryter överlåtaren mot den förbindelse som avses i detta moment, kan gårdsbruksenheten, utan hinder av 12 § 2 mom. 5 punkten, anses splittrad på ett ofördelaktigt sätt. Om övriga förutsättningar för långivning och bidrag i samband med ägarväxling stegvis stadgas genom förordning.

En förbindelse enligt 2 mom. behövs dock inte, om överlåtaren har ingått ett i 25 kap. 1 b § 3 mom. ärvdabalken nämnt avtal om att den del av gårdsbruksenheten som han äger skall överlåtas till en lämplig övertagare av gårdsbruket.

17 §Vissa förutsättningar för mark köpslån. Markköpslån i fråga om samfälld skog.

Markköpslån för förvärv av ett tillskottsområde till gårdsbruksenheten får beviljas endast om förvärvet kan anses vara ändamålsenligt med tanke på markanvändningen och det lägenhetskomplex som uppstår. Lån för förvärv av ett tillskottsområde kan även beviljas en blivande övertagare av gårdsbruket. Om det längsta avståndet till det tillskottsområde som lånet gäller stadgas genom förordning.

Markköpslån får inte beviljas för finansiering av ett förvärv, om överlåtelsepriset för den egendom som skall anskaffas, när egendomen används för gårdsbruksändamål, uppenbart överstiger gängse pris på orten eller om förvärvet är oändamålsenligt med tanke på lönsamheten. Jordbruksstyrelsen skall vid behov meddela närmare föreskrifter om fastställandet av det pris som avses i detta moment i landets olika delar.

Markköpslån får även beviljas delägarlaget för en samfälld skog för förvärv av en andel i den samfällda skogen eller av mark som lämpar sig för skogsbruk.

18 §Lån för gårdsbruksenheternas investeringar

För finansiering av investeringar som är nödvändiga för gårdsbruksenheterna får beviljas lån till högst 80 procent av de godtagbara kostnaderna. I de kostnader för uppförande, grundlig reparation och utbyggnad av gårdsbruksenheters produktionshus för vilka investeringslån beviljas får även inberäknas kostnader för förbättrande av boendemiljön så som närmare stadgas genom förordning.

Beviljas både bidrag och lån för samma ändamål, får deras sammanlagda belopp uppgå till högst 80 procent av de godtagbara kostnaderna. Om lånens procentuella belopp och deras regionala fördelning stadgas närmare genom förordning.

4 kap.Finansiering av småföretagarverksamhet på landsbygden

19 §Investeringsbidrag för småföretagarverksamhet

Av anslag som anvisas i statsbudgeten och så som närmare stadgas genom förordning kan investeringsbidrag beviljas till högst 55 procent av de godtagbara kostnaderna för förvärv av anläggningstillgångar som småföretagarverksamhet på landsbygden kräver och för utförande av ändrings- och förbättringsarbeten på sådan egendom, för förvärv av omsättningstillgångar som är nödvändiga för inledande av verksamheten, för effektivering av miljöskyddet samt för anskaffningar i syfte att gör djurbeståndet mångsidigare.

För förvärv av en fastighet beviljas inte bidrag.

20 §Startbidrag

Bidrag för inledande av småföretagarverk samhet på landsbygden kan, så som närmare stadgas genom förordning, beviljas av anslag som anvisas i statsbudgeten till högst 55 procent av det godtagbara sammanlagda beloppet av löner på vilka görs förskottsinnehållning och indirekta arbetskraftskostnader som orsakas av att företaget inleder eller utvidgar sin verksamhet. Såsom indirekta arbetskraftskostnader betraktas 25 procent av nämnda löner. Till den del det gäller företagaren själv beviljas i startbidrag dock ett av lönekostnaderna oberoende belopp så som närmare stadgas genom förordning.

Startbidrag beviljas under högst tre startår omfattande tolv kalendermånader, räknat från det produktionsverksamheten eller den utvidgade produktionsverksamheten inleddes.

21 §Utvecklingsbidrag för småföretagarverksamhet

Bidrag för utvecklande av småföretagarverksamhet på landsbygden kan, så som närmare stadgas genom förordning, beviljas av anslag som anvisas i statsbudgeten till högst 75 procent av de godtagbara kostnaderna för finansiering av projekt som syftar till att utveckla produkter, produktionsmetoder, marknadsföring, den utbildning som behövs inom företagen och företagsledningen samt för finansiering av miljöskydd.

22 §Lån för småföretagarverksamhet

För förvärv av anläggnings- och omsättningstillgångar som småföretagarverksamhet på landsbygden kräver kan beviljas lån till högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna. Lån kan även beviljas för driftskapital av bestående natur. Av särskilda skäl kan lån också beviljas för förvärv av en fastighet så som jordbruksstyrelsen närmare bestämmer.

Det sammanlagda beloppet av lån och investeringsbidrag får uppgå till högst 80 procent av de totala kostnaderna för projektet.

5 kap.Bostadsfinansiering

23 §Bostadslån

Så som närmare stadgas genom förordning kan bostadslån beviljas för byggande, utbyggnad och grundlig reparation av ett bostadshus samt för förbättring av boendemiljön eller för annat iståndsättande av en kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värdefull byggnad till högst 80 procent av de godtagbara kostnaderna.

24 §Bostadshusbidrag

Utöver bostadslån kan bidrag för grundlig reparation och utbyggnad av ett bostadshus samt för förbättring av boendemiljön beviljas en person i svag ekonomisk ställning som har fyllt 65 år, om den bostad som bidraget gäller används av låntagaren för varaktigt boende.

Bidraget får vara högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna. Bidragets och lånets sammanlagda belopp får uppgå till högst 85 procent av de godtagbara kostnaderna.

Bidragstagaren behöver inte själv odla lägenheten.

25 §Lån för bostadsfastighet

För förvärv av en bostadsfastighet kan markköpslån beviljas till högst 50 procent av priset för egendomen så som närmare stadgas genom förordning.

6 kap.Statlig långivning och räntestödslån

26 §Statliga lån

Av medel ur gårdsbrukets utvecklingsfond som jordbruksstyrelsen anvisar kan kreditinrättningarna bevilja lån ( statligt lån ).

Räntan på lån som har beviljats av gårdsbrukets utvecklingsfonds medel är inom den första zonen fyra procent, inom den andra zonen fem procent, inom den tredje zonen sex procent och inom den fjärde zonen sju procent. Låneräntan kan justeras tidigast vid ingången av det sjätte låneåret med högst två procentenheter så att justeringen motsvarar de förändringar som skett i den allmänna räntenivån efter det lånet beviljades. Statsrådet beslutar om räntejusteringen. Kreditinrättningen skall till staten betala det statliga lånet och räntan på det efter hand som låntagarna betalar av på sina skulder till kreditinrättningen.

Andelsbankernas Centralbank Ab förmedlar de statliga lånen till andelsbankerna samt amorteringar och räntor på dem till staten. Sparbankernas Central-Aktie-Bank förmedlar lånen till sparbankerna samt amorteringarna och räntorna till staten. Skuldebreven mellan staten och den lokala kreditinrättningen undertecknas med stöd av behörig fullmakt för andelsbankernas räkning av Andelsbankernas Centralbank Ab och för sparbankernas räkning av Sparbankernas Central-Aktie-Bank.

27 §Statens ansvar

Ansvaret för den del av ett nytt statligt lån som överstiger det belopp som kreditinrättningen kan bevilja mot ställd säkerhet får genom jordbruksstyrelsens beslut övertas av staten. Härvid skall i tillämpliga delar iakttas 33 § 2 och 3 mom.

Då låntagaren amorterar sitt lån anses vid avräkningen mellan staten och kreditinrättningen den del av lånet först betald för vilken staten svarar. Om den egendom som utgör säkerhet för lånet säljs i utsökningsväg eller förvandlas i pengar genom konkursförfarande, anses likväl den del av lånet som kreditinrättningen svarar för först bli amorterad med det belopp som av auktionspriset skall användas för betalning av lånet. Har en låntagare av samma kreditinrättning beviljats flera statliga lån enligt denna lag, behandlas lånen vid avräkningen mellan staten och kreditinrättningen som om de hade beviljats såsom ett enda lån.

28 §Räntestödslån

Kreditinrättningarna kan bevilja lån för vilka staten betalar räntestöd till kreditinrättningarna ( räntestödslån ). Räntestödslån kan beviljas även i utländsk valuta, om lånet är förenligt med Finlands Banks valutabestämmelser och direktiv. Den ränta som kreditinrättningen bär upp för ett räntestödslån får vara högst lika stor som den ränta som kreditinrättningen vid respektive tid tillämpar på lån som beviljas för liknande ändamål. Den totala räntan kan omfatta också de extra kostnader som beviljandet och skötseln av räntestödslån medför.

Jordbruksstyrelsen har rätt att inte godkänna ett lån som räntestödslån, om den totala räntan på lånet avviker från den ränta som avses i 1 mom. Kreditinrättningen är skyldig att lämna de upplysningar som Jordbruksstyrelsen begär om fastställandet av räntan.

Det räntestöd som staten betalar är 50 procent av den ränta som kreditinrättningen bär upp. Ränstestöd betalas dock inte för sådana merkostnader för kredit i utländsk valuta som beror på förändringar i valutakurserna. Räntestödet betalas av de medel som i statsbudgeten har reserverats för ändamålet.

För ändring av räntevillkor eller andra kreditvillkor för räntesödslån är kreditinrättningen skyldig att inhämta godkännande av jordbruksstyrelsen eller på det sätt som denna bestämmer.

Räntestödet kan helt eller delvis återkrävas hos låntagaren på de grunder som närmare fastställs genom förordning.

29 §Allmänna stadganden om långivningen

Lånetiden för ett lån är högst 30 år.

Statslån som beviljats för byggande, grundlig reparation och utvidgning av ett produktions- eller bostadshus samt för markköp är räntefria de två första låneåren. Ränta uppbärs ej heller för den tid för vilken har beviljats uppskov med räntebetalningen.

Genom förordning stadgas närmare om lånetiderna, uppbörden av avkortningar och räntor, när betalningarna skall börja, beviljande av uppskov eller räntefrihet för statliga lån och betalning av en fordran vars kapitalbelopp är litet i ett för allt eller annars inom en kortare tid än normalt samt om andra lånevillkor.

Jordbruksstyrelsen kan meddela noggrannare föreskrifter om beviljande av uppskov än vad som stadgas i lag och förordning.

30 §Ersättning för kreditinrättningens kostnader

För de kostnader som långivning enligt 26 § medför betalas till kreditinrättningen en ersättning vars storlek och betalningsvillkor fastställs genom förordning.

På de grunder som närmare fastställs genom förordning får jordbruksstyrelsen helt eller delvis till staten återkräva den ersättning som avses i 1 mom.

31 §Lånebeslutet

Innan en kreditinrättning beslutar om beviljande av lån skall utlåtande om låneansökan begäras från landsbygdsdistriktet eller kommunens lantbruksmyndighet samt vid behov från vatten- och miljödistriktet så som jordbruksstyrelsen närmare bestämmer.

I de fall som jordbruksstyrelsen bestämmer skall låneansökan granskas så som jordbruksstyrelsen bestämmer innan ärendet avgörs. Granskningen utförs vid den centrala penninginrättningen. Jordbruksstyrelsen meddelar närmare föreskrifter om hur beviljandet av ett lån skall godkännas på basis av ett utlåtande av landsbygdsdistriktet eller den kommunala lantbruksmyndigheten i de fall då nämnda granskning inte utförs. Jordbruksstyrelsen kan bestämma att ett ärende som gäller förutsättningarna för beviljande av lån skall överföras till jordbruksstyrelsen för avgörande.

Kreditinrättningen skall till landsbygdsdistriktet och den kommunala lantbruksmyndigheten sända meddelande om att lån har beviljats.

Ett lån kan överföras från en kreditinrättning till en annan, om Jordbruksstyrelsen godkänner överföringen och i fråga om statliga lån dessutom de nödvändiga skuldebrevsarrangemangen mellan staten och kreditinrättningarna. Utan låntagarens samtycke kan en överföring godkännas endast om det finns synnerligen vägande skäl till detta på grund av omläggning av kreditinrättningens verksamhet.

32 §Styrningen av medlen

Jordbruksstyrelsen sköter styrningen av de av gårdsbrukets utvecklingsfonds medel som står till förfogande för långivning samt av räntestödslån och understöd genom att meddela föreskrifter som behövs med hänsyn till en rättvis och enhetlig behandling av lån och understöd och som är noggrannare än vad som stadgas genom förordning och bestäms i dispositionsplanen för gårdsbrukets utvecklingsfond. Föreskrifter meddelas om styrningen av medlen med hänsyn till belopp och fördelning enligt region, bransch och målgrupp så att de syften som namns i 1 § blir beaktade.

Jordbruksstyrelsen beslutar även på de grunder som den fastställer om användningen av gårdsbrukets utvecklingsfonds medel för utförande av undersökningar och utredningar som gäller utvecklande av gårdsbruket och annan småföretagarverksamhet på landsbygden enligt vad som närmare stadgas genom förordning.

Jordbruksstyrelsen meddelar föreskrifter, som är noggrannare än denna lag och en med stöd av den utfärdad förordning, om byggande som skall stödas enligt denna lag och fastställer till behövliga delar de enhetskostnader som skall godkännas i samband därmed.

7 kap.Statsborgen

33 §Beviljande av statsborgen

Jordbruksstyrelsen får på statens vägnar ställa proprieborgen som säkerhet för kapital och ränta på inhemska lån med normal ränta och räntestödslån, som i denna lag angivna företag har upptagit för investeringar i anläggningstillgångar och för driftskapital, samt för andra betalningar enligt kreditvillkoren.

Då statsborgen beviljas skall beaktas företagsverksamhetens ekonomiska förutsättningar, företagets utvecklingsmöjligheter samt företagsledningens förmåga att framgångsrikt sköta företaget.

Den förlust som borgensverksamheten eventuellt åsamkar staten betalas av gårdsbrukets utvecklingsfonds medel.

34 §Motsäkerheter

Som säkerhet för statsborgen skall ställas en av jordbruksstyrelsen godkänd motsäkerhet, som inte behöver vara betryggande.

Borgen kan ställas utan krav på motsäkerhet, om avsaknaden av säkerheter, reserveringen av sådana för finansiering av företagets verksamhet eller andra därmed jämförbara orsaker förutsätter det.

35 §Borgensbelopp och borgenskostnader

Borgenskrediter får samtidigt vara obetalda till ett belopp av högst 200 miljoner mark, räntor och andra betalningar som eventuellt skall erläggas utöver kapitalet inte medräknade.

Då statsborgen bevisas uppbars hos låntagaren genom förmedling av kreditinrättningen till staten en engångsavgift på 0,75 procent av borgensbeloppet. För statsborgen uppbars dessutom på motsvarande sätt halvårsvis hos låntagaren i efterhand en halvårsavgift på högst 0,75 procent av borgenskreditens återstående belopp vid respektive tid. Avgifterna bokförs som inkomst till gårdsbrukets utvecklingsfond.

8 kap.Förvärv och överlåtelse av mark

36 §Markförvärv

Jordbruksstyrelsen eller, inom de gränser som jordbruksstyrelsen fastställer, landsbygdsdistriktet får köpa lägenheter, lägenhetsdelar, rättigheter och andelar för ändamål som avses i denna lag. Köpeskillingen får inte överstiga gängse pris. Jordbruksstyrelsen får även ta emot lägenheter som gåva eller arv för att användas för ändamål enligt denna lag.

Jordbruksstyrelsen och, inom de gränser som den fastställer, landsbygdsdistrikten har rätt att byta mark i deras besittning mot mark som ägs av någon annan eller som något annat statligt ämbetsverk besitter. Om de områden som byts till sitt värde inte motsvarar varandra, betalas skillnaden i pengar.

Om staten är sökande i ett lagfarts- eller inteckningsärende som hänför sig till en i denna lag angiven verksamhet, får handlingarna sändas i brev till domstolen, häradshövdingen eller domstolens kansli.

37 §Utmätnings förbud

Fast egendom som staten har köpt enligt denna lag får inte mätas ut med stöd av 4 kap. 26 § utsökningslagen för den föregående ägarens eller dennes fångesmans skuld, om fastigheten inte svarar för den på grund av panträtt eller annars.

38 §Disponering av mark

Av de förvärvade lägenheterna och områdena bildas tillskottsområden samt andra områden, andelar och rättigheter som är nödvändiga med tanke på verksamheten enligt denna lag. Dessutom kan gårdsbruksenheter bildas.

För gårdsbruksenheter kan även bildas samfällda skogar. En samfälld skog skall till sin storlek samt i fråga om skiftesläggningen och bedrivandet av skogsbruk bildas så att den blir ändamålsenlig. Då en samfälld skog bildas kan till den anslutas ägor inom en eller flera kommuner. För en samfälld skog kan stiftas servitut och uppställas förpliktelser med tanke på naturskydd och friluftsverksamhet. Servituten stiftas slutligt vid en i 43 § nämnd lantmäteriförrättning och införs därefter i jordregistret eller fastighetsregistret. Förpliktelserna skall nämnas i det reglemente som uppgörs för den verksamhet som delägarlaget för den samfällda skogen bedriver. Servituten och förpliktelserna skall även beaktas då skogshushållningsplanen för den samfällda skogen görs upp.

En andel i samfälld skog, som hör till en lägenhet som skall överlåtas enligt denna lag, får anslutas till lägenheten eller lägenheterna oberoende av till vilka lägenheter delägarlägenhetens enskilda ägor är anslutna. Lägenhetens mantal ändras inte med anledning av överlåtelsen av andelen.

39 §Överlåtelse av mark för andra ändamål än de som avses i denna lag

Egendom som har förvärvats för ändamål som avses i denna lag får användas för andra syften, om den så använd har ett betydligt större värde än då den används för de ändamål som avses i denna lag eller om det är klart att användningen för andra syften är ändamålsenligare.

Då egendomen används för andra syften än de som avses i denna lag skall iakttas lagen om rätt att överlåta och upplåta statens jordegendom och inkomstgivande rättigheter (687/78).

40 §Överlåtelsepriset

Som pris på den egendom som skall överlåtas fastställs det gängse pris på orten som egendomen skall anses ha då den används för det ändamål för vilket den överlåts.

41 §Uppgörande och fastställande av dispositionsplan

En dispositionsplan för förvärvad mark och annan egendom skall uppgöras av landsbygdsdistriktet.

Genom förordning stadgas närmare om anmälningsförfarandet och annat förfarande när en dispositionsplan utarbetas samt om dispositionsplanens innehåll. Enligt vad som stadgas närmare genom förordning kan mark och annan egendom utnyttjas även utan att en dispositionsplan utarbetas.

Dispositionsplanen fastställs av landsbygdsdistriktet. En dispositionsplan som gäller bildandet av samfälld skog skall likväl fastställas av jordbruksstyrelsen. Även när egendom föreslås bli använd för andra ändamål än som avses i denna lag och landsbygdsdistriktet inte enligt någon annan lag har rätt att överlåta statens jordegendom, skall dispositionsplanen till denna del fastställas av jordbruksstyrelsen.

42 §Delgivning och sökande av ändring i ärenden som gäller fastställande av dispositionsplan

Beslut om fastställande av en dispositionsplan får delges en part per post. Om inte något annat visas, anses delgivningen då ha skett den sjunde dagen efter att beslutet postades till den adress som parten har uppgivit. I övrigt tillämpas lagen om delgivning i förvaltningsärenden (232/66).

I beslut som landsbygdsdistriktet har fattat med stöd av 41 § 3 mom. får en part söka ändring hos jordbruksstyrelsen genom besvär,

om mot dispositionsplanen innan den blivit fastställd har gjorts en anmärkning eller om landsbygdsdistriktet när det fastställde dispositionsplanen har ändrat ett offentliggjort eller på annat sätt delgivet förslag. I andra fall får ett beslut som landsbygdsdistriktet eller jordbruksstyrelsen har fattat med stöd av 41 § 3 mom. inte överklagas genom besvär. Ett beslut av jordbruksstyrelsen med anledning av besvär över ett beslut av landsbygdsdistriktet får inte heller överklagas.

Med part i ärende som angår en dispositionsplan anses den som har ansökt om en gårdsbruksenhet, ett tillskottsområde eller annat område eller en rättighet eller andel som dispositionsplanen gäller. Part är även den kommun vars område planen gäller.

43 §Lantmäteriförrättningar

En inom landsbygdsdistriktet anställd lantmäteriingenjör eller, på förordnande av honom, en lantmäteritekniker kan verkställa en lantmäteriförrättning som hänför sig till verkställigheten av denna lag, så som stadgas i lagen om skifte (604/51). Sedan en samfälld skog har bildats skall landsbygdsdistriktet hos lantmäteribyrån anhålla om förordnande om lantmäteriförrättning för bildande av samfälld skog.

På framställning av förrättningsmän som avses i lagen om skifte kan jordbruksstyrelsen överföra egendom i sin besittning för att användas vid nyskifte så som förrättningsmännen föreslår i syfte att utvidga de lägenheters areal som har rätt till mark enligt denna lag och att förbättra skiftesläggningen inom skiftesområdet.

Innan det slutliga skiftesförslaget fastställs vid nyskifte skall landsbygdsdistriktets utlåtande om den planerade användningen av den i 2 mom. angivna egendomen begäras och landsbygdsdistriktet ges tillfälle att ingå avtal om överlåtelse av den egendom som är avsedd för förstoring av lägenheter. För annan egendom som avses i 2 mom. fastställs vid nyskiftet en likvidersättning som skall betalas till jordbruksstyrelsen.

Förrättningskostnaderna för de lantmäteriförrättningar som hänför sig till verkställigheten av denna lag betalas av statens medel. Då egendom används för nyskifte gäller för betalningen av förrättningskostnaderna vad som stadgas i fråga om nyskifte. Kostnaderna för jorddomstolens sammanträde betalas av statens medel, likväl med iakttagande av 329 § lagen om skifte.

44 §Försäljning

Genom förordning stadgas om hur köpebrev skall upprättas och undertecknas samt priset fastställas på nytt på grund av ett misstag eller att värdet på egendomen har förändrats väsentligt.

Då staten enligt denna lag överlåter lägenheter, områden, andelar i samfällda områden eller rättigheter till särskilda förmåner iakttas inte vad 1 kap. 2 § jordabalken stadgar om bestyrkande av överlåtelsehandling. I överlåtelsehandlingen skall nämnas att förvärvet av lägenheten eller området grundar sig på denna lag.

När lagfart söks på fång enligt denna lag där staten överlåter en lägenhet eller ett område behövs inte utredning om den förre ägarens äganderätt. Söks lagfart på fång av egendom som har anslutits till en tidigare lägenhet med höjning av dess mantal eller till ett outbrutet område för att beaktas vid fastställandet av dess mantal, gäller en officiellt styrkt avskrift av den beskrivning i vilken mantalsberäkningen ingår som ursprunglig åtkomsthandling.

45 §Försäljningsvillkoren

För betalning av försäljningspriset på en gårdsbruksenhet, ett tillskottsområde eller en andel i samfälld skog kan köparen beviljas statligt lån eller räntestödslån i tillämpliga delar på samma villkor som markköpslån enligt denna lag.

Den del av priset som inte har betalts med ett beviljat statligt lån eller markköpslån då köpebrevet undertecknas skall betalas inom ett år från dagen för köpslutet. På den obetalda delen av priset skall erläggas den ränta om vilken stadgas närmare genom förordning.

46 §Panträtt

För betalning av försäljningspriset jämte ränta utgör lägenheten eller området pant med förmånsrätt från köpslutsdagen. Priset jämte ränta får utan särskilt beslut tas ut ur lägenheten eller området, oberoende av hur länge det har varit obetalt, enligt lagen om indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg (367/61).

Vad 1 mom. stadgar om försäljningspriset gäller på motsvarande sätt om det pris, som har bestämts för en andel i samfällt område vilken har tilldelats lägenheten eller området, och om räntan på priset. För priset jämte ränta gäller likväl den förmånsrätt som stadgas för offentligrättsliga prestationer som avser fastighet, och det får bäras upp hos den som vid indrivningen är ägare till lägenheten eller området.

Genom förordning stadgas närmare om hur panträtt skall anmälas till inteckningsregistret.

9 kap.Organisationen

47 §Myndigheterna

Verkställigheten av denna lag sköts av jord bruksstyrelsen samt landsbygdsdistrikten och kommunernas lantbruksmyndigheter.

I uppgifter enligt denna lag får, i den ordning som närmare stadgas genom förordning, som hjälp anlitas länsstyrelserna, vatten- och miljödistrikten, arbetskraftsdistriktsbyråerna, distriktsbyråerna för företagstjänst, fiskeridistriktens distriktsbyråer, skogsnämnderna och andra kommunala myndigheter än lantbruksmyndigheterna samt Utvecklingsområdesfonden Ab och rådgivningsorganisationerna i branschen. Den som fullgör i denna lag angivna uppgifter handlar under tjänsteansvar.

För de kostnader som skötseln av uppgifterna enligt denna lag åsamkar kommunen betalas av statens medel endast ersättning enligt lagen om allmän statsandel och allmänna finansieringsunderstöd till kommunerna (1273/ 88). Jordbruksstyrelsen beslutar om avgifterna till skogsnämnderna och rådgivningsorganisationerna.

48 §Övervakningen

Jordbruksstyrelsen och landsbygdsdistrikten har rätt att låta av dem befullmäktigade personer utföra inspektioner som gäller användningen av understöd och lån. Understöds- och låntagarna är skyldiga att för dem visa alla behövliga räkenskapsböcker och andra handlingar samt att även i övrigt bistå vid inspektionen.

För att övervaka användningen av understöd och lån som beviljats för byggande, och för att konstatera att förutsättningar finns för utbetalning skall i beslutet om byggnadslov fastställda inspektioner samt inspektioner som annars anses nödvändiga verkställas på byggplatsen så som jordbruksstyrelsen närmare bestämmer.

Inspektionerna utförs på byggarens bekostnad av kommunens byggnadsinspektör eller någon som nämns i byggnadslovet. Om byggnadslov inte behövs, får inspektionen även utföras av någon annan kompetent person som landsbygdsdistriktet godkänner.

Byggnadsinspektören är även skyldig att i andra än i 2 mom. angivna fall inom kommunen biträda vid verkställigheten av denna lag genom att på bekostnad av den som söker förmånen utföra värdering och inspektion av byggnader samt andra uppgifter som hör till hans verksamhetsområde.

De kreditinrättningar som beviljar lån enligt denna lag skall se till att lånen lyfts enligt villkoren i lånebeslutet. Den kreditinrättning som beviljat ett lån är skyldig att till jordbruksstyrelsen på detaljerad begäran lämna uppgifter som behövs för att klarlägga om den som ansökt om lån har varit i behov av krediten. Den skall även till Jordbruksstyrelsen eller en av denna befullmäktigad person lämna de uppgifter och för granskning de handlingar som behövs för att fastställa om lånevillkoren samt denna lag och med stöd av den utfärdade stadganden och bestämmelser i övrigt har iakttagits.

10 kap.Särskilda stadganden

49 §Återkrav av understöd

På grunder som närmare fastställs genom förordning återkrävs understöd som har beviljats enligt denna lag helt eller delvis till staten, om

1)

understödet har beviljats på oriktiga grunder,

2)

understödstagaren har lämnat felaktiga uppgifter som väsentligt har inverkat på beviljandet eller utbetalningen av understödet eller annars har förfarit svikligt,

3)

understödstagaren har splittrat den gårdsbruksenhet som stödet gäller inom fem år från det understödet beviljades,

4)

understödstagaren utan tvingande skäl har upphört med eller minskat den verksamhet som stödet gäller inom fem år från beviljandet,

5)

understödstagaren har sålt egendom som stödet gäller inom fem år från beviljandet, eller om

6)

understödstagaren inte har iakttagit andra villkor som uppställts i understödsbeslutet.

Understöd som har beviljats för grundlig reparation eller tillbyggnad av bostadshus kan dessutom helt eller delvis krävas åter, om den bostad som stödet gäller inte har begagnats av understödstagaren själv eller hans rättsinnehavare under minst tio år från beviljandet.

Sedan 10 år har förflutit från det understödet beviljades får det inte bestämmas att det skall återkrävas.

50 §Uppsägning av prisfordringar och lån

På grunder som närmare fastställs genom förordning kan det bestämmas att ett statligt lån enligt denna lag och statens försäljningsprisfordran helt eller delvis skall återbetalas i en eller flera poster och att utbetalningen av räntestöd kan upphöra, om gäldenären i samband med ansökan om lån eller vid köp av mark av staten har lämnat vilseledande uppgifter i någon väsentlig punkt eller annars förfarit svikligt, splittrat sin gårdsbruksenhet eller överlåtit den helt eller delvis eller om lägenheten har blivit såld i utsökningsväg. På grunder som närmare fastställs genom förordning kan det bestämmas att en prisfordran eller ett statligt lån genast skall återbetalas även i det fall att gäldenären inte har iakttagit de övriga villkor som har uppställts i köpe- eller skuldebrevet.

Statens prisfordran enligt 1 mom. får drivas in med stöd av landsbygdsdistriktets beslut som vunnit laga kraft eller, om besvär över beslutet har anförts, med stöd av jordbruksstyrelsens beslut i utsökningsväg enligt lagen om indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg. Förfallna belopp av statens prisfordringar enligt denna lag får drivas in på nämnda sätt utan särskilt beslut.

51 §Uppsägnings- och dröjsmålsräntor

Om uppsägningsränta på bidrag, prisfordringar och lån som skall betalas samt om ränta på försenade betalningsposter stadgas genom förordning.

52 §Användningen av utvecklingsfondens medel

Gårdsbrukets utvecklingsfonds medel får, utöver vad som ovan stadgas om användningen av dem, användas för

1)

förvärv av mark och annan egendom,

2)

skötsel och iståndsättning av förvärvad egendom,

3)

förvaltningsutgifter som långivningen medför,

4)

bidrag som avses i 24 §,

5)

beskogning av åker i jordbruksstyrelsens besittning och behövliga skogsvårds- och skogsförbättringsarbeten på de skogsmarker som är i dess besittning, samt för

6)

forskning som hänför sig till gårdsbruket och småföretagarverksamheten på landsbygden samt utredningar som gäller dessa.

53 §Kommunal- och kyrkoskatt

Staten behöver inte betala kommunal- och kyrkoskatt på inkomsterna av en lägenhet eller ett område som har förvärvats enligt denna lag för det kalenderår då jordbruksstyrelsen fick egendomen i sin besittning.

54 §Närmare stadganden och föreskrifter

Närmare stadganden om verkställigheten av denna lag utfärdas genom förordning.

Jordbruksstyrelsen meddelar noggrannare föreskrifter än stadgandena i lag och förordning om utarbetandet av behövliga likviditets och lönsamhetskalkyler samt andra kalkyler. Jordbruksstyrelsen fastställer likaså köpe- och skuldebrevsformulären, ansöknings- och beslutsformulären och andra formulär som behövs för verkställigheten av denna lag samt meddelar föreskrifter och anvisningar som gäller förfaringssätten.

11 kap.Ikraftträdelse- och övergångsstadganden

55 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1991.

Genom denna lag upphävs lagen den 18 februari 1977 om gårdsbruksenheter (188/77) och lagen den 7 januari 1977 om räntestödslån för lagerutrymmen för lantbruksprodukter (19/77) jämte ändringar. Lagen om räntestödslån för lagerutrymmen för lantbruksprodukter skall dock fortfarande tillämpas på lån som har beviljats innan denna lag träder i kraft.

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.

56 §Överförd egendom och användningen av medlen

Egendom som har anskaffats eller överförts för ändamål som nämns i lagen om gårdsbruksenheter och om vars användning inte har bestämts innan denna lag träder i kraft anses ha förvärvats för syften som anges i denna lag.

Gårdsbrukets utvecklingsfonds medel får fortfarande användas för ändamål som hänför sig till verkställigheten av lagen om gårdsbruksenheter och tidigare jorddispositionslagstiftning, om de har kunnat användas för dessa ändamål enligt stadganden som gäller när denna lag träder i kraft.

57 §Tillämpning av lagen om gårdsbruksenheter och lagen om främjande av näringsverksamhet i liten skala på landsbygden

På ärenden som då denna lag träder i kraft är anhängiga med stöd av lagen om gårdsbruksenheter skall den lagen tillämpas.

I fråga om återbetalningstiden för och räntan på statens, en kommuns och en kreditinrättnings fordran som har uppkommit med stöd av lagen om gårdsbruksenheter samt i fråga om andra villkor och annan verkställighet av den lagen iakttas likaså de stadgandet och avtalsvillkor enligt dem som gäller när denna lag träder i kraft.

Understöds- och låneansökningar som nämns i lagen om främjande av näringsverk samhet i liten skala på landsbygden (1031/86 och som är anhängiga då denna lag träder kraft skall slutbehandlas med tillämpning av nämnda lag.

58 §Tidigare panträtter

En lägenhet eller ett område, som sålts med stöd av lagen om gårdsbruksenheter och som då denna lag träder i kraft utgör pant för statens köpeskillings- eller prisfordran och räntan på den, utgör alltjämt på tidigare villkor pant för fordran.

För en i lagen om gårdsbruksenheter angiven köpeskillings- och prisfordran jämte ränta som har uppkommit sedan denna lag trätt i kraft eller om vars panträtt inte dessförinnan har gjorts anmälan till domaren utgör lägenheten eller området pant enligt den lagstiftning som gäller när denna lag träder i kraft.

För betalningen av priserna på andelar i samfälld skog och andra andelar som avses i lagen om gårdsbruksenheter samt för betalningen av kostnadsandelar och räntor på dem utgör lägenheten eller området fortfarande pant så som 1 och 2 mom. stadgar.

Utgör en lägenhet eller ett område pant enligt 2 mom., skall landsbygdsdistriktet sända en anmälan om detta till domaren så att panträtten skall kunna införas i inteckningsregistret. Då fordran är till fullo betald, skall landsbygdsdistriktet anmäla detta till domaren för anteckning i registret om att lägenheten eller området har befriats från pantansvar.

59 §Vissa åtgärder och rättsförhållanden enligt tidigare lagstiftning

Om verkställigheten av jorddispositions- och jordanskaffningslagstiftningen, annan tidigare kolonisationslagstiftning, lagstiftningen om boställen och återuppbyggnad samt lagen om lantbrukets grundkredit (156/65) gäller fortfarande 92 och 95-97 §§ lagen om gårdsbruksenheter. Ansökningar som gäller betalningslättnader för lån som har beviljats med stöd av ovan nämnd lagstiftning och som sköts av kreditinrättningarna behandlas likväl enligt denna lag.

Lån som har beviljats med stöd av lagen om gårdsbruksenheter, jorddispositionslagen (353/ 58), lagen om jorddispositionslån (354/58) och annan tidigare kolonisationslagstiftning, naturnäringslagen (610/84), skoltlagen (611/84), lagen om anskaffande av boplatser åt vissa skoltar (273/55), jordregleringslagen berörande skoltar (593/69), lagen om renskötsellägenheter (590/69), renhushållningslagen (161/90), lagen om stabilisering av vissa lantbrukskrediter (79/79), lagarna om konsolidering av gårdsbrukskrediter (398/81 och 511/85) och lagen om främjande av näringsverksamhet i liten skala på landsbygden kan överföras från en kreditinrättning till en annan enligt vad som stadgas i 31 § 4 mom.

Genom förordning kan utfärdas sådana stadganden om förfaringssätt som avviker från lagen om gårdsbruksenheter och annan i 1 mom. nämnd lagstiftning.

60 §Hän visningsstadganden

Då i någon annan lag hänvisas till lagen om gårdsbruksenheter skall tillämpas motsvarande stadgande i denna lag, om inte något annat stadgas ovan.

Regeringens proposition 66/90

Jord- och skogsbruksutsk. bet. 15/90

Stora utsk. bet. 191/90

Helsingfors den 28 december 1990

Republikens President MAUNO KOIVISTOJord- och skogsbruksminister Toivo T. Pohjala

Till början av sidan