Lag om byggskatt i huvudstadsregionen
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 511/1989
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut stadgas:
Allmänna stadganden
1 §
För vissa husbyggen 1989 skall byggskatt betalas till staten i enlighet med denna lag.
2 §
Byggande är skattepliktigt i städerna Esbo, Grankulla, Helsingfors och Vanda.
Skyldig att betala byggskatt är den för vars räkning det skattepliktiga byggandet utförs. Är de skattskyldiga flera, svarar var och en för hela skatten.
Staten och dess inrättningar är befriade från byggskatt.
Skattepliktigt byggande
3 §
Byggskatt skall betalas för följande byggnader och lokaliteter, om byggandet har inletts den 1 juli eller senare men senast den 31 december 1989:
kontors- och expeditionsbyggnad vars våningsyta är 5 000 kvadratmeter eller större,
banklokal och förvaltningsbyggnad,
lager som inte är avsett för industriell produktionsverksamhet, handel eller lantbruksproduktion,
kurscentrum, byggnad för semestervistelse, kyrka och annan kyrklig byggnad, museum, opera, teater, biografteater, konsert- och konsthall, mötes- eller nöjeslokal, utställnings-, idrotts- eller gymnastiklokal samt simhall eller separat åskådarläktare,
servicestation, parkeringshus som inte betjänar handeln och garage som inte finns i samband med bostadsbyggnad eller betjänar handeln.
Byggskatt skall också betalas för följande byggnader och lokaliteter, om byggandet har inletts den 1 juli eller senare men senast den 30 september 1989: hotell, motell, restaurang och kontors- eller expeditionsbyggnad vars våningsyta är mindre än 5 000 kvadratmeter.
Som i 1 mom. nämnd byggnad för semestervistelse anses inte en byggnad som är avsedd att användas av ägaren eller hos honom anställda för semestervistelse eller någon annan motsvarande tillfällig vistelse, om bygget inte omfattar mer än en byggnad och en bastu vilkas sammanlagda våningsyta understiger 80 kvadratmeter.
4 §
Om den skattepliktiga lokalitetens yta utgör mindre än en fjärdedel av lägenhetsytan för byggnaden eller den lokalitet som uppförs eller renoveras, är byggandet inte skattepliktigt. Utgör en skattepliktig lokalitets yta en fjärdedel eller mera av ytan för hela byggnaden eller lokaliteten, anses endast den del av byggandet vara skattepliktigt som gäller i 3 § 1 och 2 mom. nämnda lokaliteter. Är en skattepliktig lokalitets lägenhetsyta 1 000 kvadratmeter eller större, anses byggandet, oberoende av ytornas kvoter, likväl vara skattepliktigt.
Byggande som avses i 3 § 1 och 2 mom. är inte skattepliktigt, om byggnadens eller lokalitetens totala våningsyta med undantag av en byggnad som avses i nämnda paragrafs 3 mom. är högst 200 kvadratmeter eller om det på grund av byggnadens eller lokalitetens art inte är möjligt att beräkna våningsytan och byggkostnaderna uppgår till högst 200 000 mark.
5 §
Byggande är inte skattepliktigt enligt denna lag, om den skatt som skall betalas för detta grundar sig på ett sådant statsrådsbeslut om uppbörd av investeringsskatt som har gällt innan lagen träder i kraft.
6 §
Om en byggnad som avses i 3 § fråntas en skattskyldig genom expropriation eller något annat därmed jämförbart förfarande eller frivilligt överlåts för ett ändamål för vilket mottagaren har rätt att inlösa den genom ett ovan nämnt förfarande eller om en byggnad eller en lokalitet förstörs, är uppförande av motsvarande byggnad eller lokalitet inte skattepliktigt byggande.
Skattebeloppet
7 §
Byggskatten är 40 procent av byggkostnaderna.
Definitioner
8 §
Med byggkostnader avses utgifter som enligt lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/68) dras av från skattepliktig inkomst genom årliga avskrivningar såsom utgifter för anskaffning av byggnad. Byggskatt jämte eventuella förhöjningar och tillägg anses inte som anskaffningsutgift.
Med byggande avses i denna lag byggnadsåtgärder som enligt byggnadslagen (370/58) fordrar byggnadslov för uppförande av nybyggnad.
Med den totala våningsytan avses våningarnas och källarvåningens sammanlagda yta jämte den våningsyta som bildas av vindsutrymmena.
Om inte särskilda omständigheter utvisar annat, anses byggande ha inletts när arbetet på grunden till en byggnad eller konstruktion, eventuella grävningsarbeten undantagna, har påbörjats.
Förhandsbesked
9 §
Skatteverket i Esbo, Helsingfors eller Vanda kan på ansökan meddela bindande förhandsbesked om byggande inom skattedistriktet enligt fastställda byggnadsritningar är skattepliktigt eller inte.
Skattedeklaration
10 §
Den som låter uppföra eller för egen räkning uppför byggnader eller lokaliteter skall i de fall då byggandet enligt denna lag är skattepliktigt lämna skattedeklaration till skatteverket i det skattedistrikt inom vilket byggnadsplatsen ligger. För deklarationen skall användas en blankett som har fastställts av skattestyrelsen.
Skattedeklarationen skall lämnas inom en månad från det byggandet inleddes.
Fastställande av skatt och påföljder av den skattskyldiges försummelse
11 §
Skatteverket skall utan dröjsmål fastställa och debitera byggskatt.
Har skattedeklaration inte alls lämnats eller inte lämnats inom stadgad tid, skall skatten höjas med högst 25 procent och på den beräknas en ränta som motsvarar ett årligt skattetillägg om 20 procent från ingången av kvartalet efter det då byggandet inleddes till en betalningsdag som sätts ut.
Skatten fastställs i fulla tiotal mark med utelämnande av överskjutande belopp.
Skatteutredning
12 §
Sedan ett bygge slutförts skall den skattskyldige på en blankett som fastställts av skattestyrelsen lämna skatteverket en utredning om byggkostnadernas slutliga belopp (skatteutredning).
Ett bygge skall anses slutfört när de byggnader eller lokaliteter som det omfattar i huvudsak är färdiga att tas i bruk för sitt ändamål.
Rättelse av beskattningen
13 §
Om de slutliga byggkostnaderna med minst 20 procent överstiger de byggkostnader som lagts till grund för fastställandet av skatten, skall skatteverket rätta beskattningen och påföra den skattskyldige en skatt som motsvarar kostnadsskillnaden och på denna skatt en ränta som motsvarar ett årligt skattetillägg om 20 procent från ingången av kvartalet efter det då byggandet inleddes till den betalningsdag som sätts ut.
Om de byggkostnader som lagts till grund för fastställandet av skatten överstiger de slutliga byggkostnaderna med minst 10 procent, skall beskattningen rättas och till den skattskyldige återbäras den skatt som motsvarar kostnadsskillnaden. På skatten skall betalas ränta från den dag då skatten betalades, på det sätt som med stöd av lagen om skatteuppbörd (611/78) stadgas om ränta på skatteåterbäring.
Fastställande av beloppet av byggkostnader genom uppskattning
14 §
Skatteverket skall uppskatta byggkostnadernas belopp, om den skattskyldige trots uppmaning försummar att lämna deklaration eller skatteutredning eller dessa är så bristfälliga att de inte ens efter rättelse kan läggas till grund för beskattningen.
Om de byggkostnader som uppges i skattedeklarationen med beaktande av byggnadens volym, byggnadssättet eller byggnadernas art skall anses uppenbart för lågt, får skatteverket sedan den skattskyldige getts tillfälle att bli hörd fastställa byggkostnaderna enligt uppskattning.
Bokföring
15 §
Den skattskyldige skall ordna sin bokföring eller annars föra bok så att tillförlitlig utredning om byggkostnaderna för skattepliktig byggnadsverksamhet kan fås.
Ändringssökande
16 §
Den skattskyldige och Nylands länsskatteverk har rätt att inom trettio dagar från delfåendet söka ändring i skatteverkets beslut enligt denna lag hos länsrätten i Nylands län. Länsrätten skall behandla besvären i brådskande ordning.
Då ändring söks i länsrättens beslut skall skattestyrelsen föra statens talan.
Betalningsskyldighet och påföljder av försummelse
17 §
I denna lag nämnd byggskatt, skatteförhöjning och ränta som motsvarar skattetillägg skall betalas i en rat till Nylands länsskatteverk. Har betalningen inte erlagts inom föreskriven tid, skall beträffande skatt och skatteförhöjning bestämmas sådana dröjsmålspåföljder som avses i lagen om dröjsmålsränta och restavgift på skatt (145/76). Vid uppbörd av byggskatt iakttas i övrigt i tillämpliga delar vad som i lagen om skatteuppbörd och i beskattningslagen (482/58) samt med stöd av dem stadgas om skatteuppbörd.
Upplysningsskyldighet
18 §
Var och en skall på uppmaning av skatteverket i Esbo, Helsingfors eller Vanda lämna sådana uppgifter som fordras för fastställandet av byggskatt och som framgår av handlingar i hans besittning eller som han annars har kännedom om.
19 §
De myndigheter som beviljar byggnadslov för byggande inom städerna Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda skall så snart lagen har trätt i kraft tillställa skatteverket uppgifter om sådana beslut om byggnadslov som har meddelats innan lagen trätt i kraft och som avser byggande som enligt myndighetens anteckningar inte har inletts före den 1 juli 1989. Då det gäller motsvarande beslut om byggnadslov som meddelats under lagens giltighetstid skall den myndighet som beviljar byggnadslov sända uppgifterna till skatteverket.
Byggnadstillsynsmyndigheternas uppgifter
20 §
Byggnadstillsynsmyndigheterna skall på begäran av skatteverket i Esbo, Helsingfors eller Vanda förrätta syn som behövs för tillämpningen av denna lag samt lämna utredningar och utlåtanden i saken.
Påförande av skatt i vissa fall
21 §
Har ett förhållande eller en åtgärd givits sådan innebörd eller form som inte motsvarar sakens egentliga natur eller syftemål, eller har någon annan åtgärd vidtagits i uppenbar avsikt att uppnå befrielse från byggskatt, skall vid beskattningen förfaras i enlighet med sakens egentliga natur eller syftemål.
22 §
Har den skattskyldige med anledning av att han underlåtit att lämna skattedeklaration eller skatteutredning eller på grund av att han lämnat bristfällig eller felaktig deklaration eller utredning helt eller delvis undgått skatt, skall honom påföras den skatt som inte blivit debiterad. Skatten kan då höjas till högst det dubbla, och på den skall beräknas den ränta som motsvarar tilläggsskatt och som anges i 13 § 1 mom. Den skattskyldige skall likväl inte påföras skatt senare än under 1992.
Särskilda stadganden
23 §
Vid beskattning enligt denna lag skall i tillämpliga delar iakttas även vad som i beskattningslagen och med stöd av den stadgas om deklarationsskyldighet, granskning av affärshandlingar och andra handlingar samt om handräckning och tystnadsplikt.
24 §
I denna lag nämnd byggskatt, skatteförhöjning och ränta som motsvarar skattetillägg är inte avdragsgilla vid stats- och kommunalbeskattningen.
25 §
Finansministeriet kan på ansökan av synnerligen vägande skäl helt eller delvis befria den skattskyldige från byggskatt på ett visst bygge.
Om det vore oskäligt att uppbära skatt, kan finansministeriet på ansökan helt eller delvis medge befrielse från betalning av skatten jämte förhöjning eller tillägg eller, om de redan har betalts, bestämma att de skall återbäras till den skattskyldige.
Har den skattskyldige avbrutit ett påbörjat bygge för minst den tid lagen är i kraft, skall skattestyrelsen på ansökan och på de villkor som den bestämmer sänka den verkställda beskattningen till högst ett belopp som motsvarar byggskatten på byggkostnaderna för det som byggts före avbrottet. Av särskilda skäl kan skattestyrelsen på ansökan medge anstånd med betalningen av skatten.
26 §
Skattestyrelsen skall utöva den allmänna ledningen i fråga om bestämmande och debitering av byggskatt.
Ikraftträdande och tillämpning
27 §
Denna lag träder i kraft den 15 juni 1989. Lagen tillämpas på byggande som avses i 3 § 1 mom. och som har inletts den 1 juli 1989 eller senare, dock senast den 31 december 1989, samt på byggande som avses i 3 § 2 mom. och som inletts den 1 juli 1989 eller senare, dock senast den 30 september 1989.
Ett beslut som finansministeriet har meddelat före den 1 juli 1989 med stöd av 25 § investeringsskattelagen gäller i beslutet nämnt byggande även i fråga om byggskatten, om det har inletts först när denna lag trätt i kraft och är skattepliktigt enligt denna lag.
Regeringens proposition 30/89
Statsutsk. bet. 17/89
Stora utsk. bet. 56/89
Helsingfors den 2 juni 1989
Republikens President Mauno KoivistoMinister Ulla Puolanne