Förordning om social- och hälsovårdsministeriet
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 480/1989
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av social- och hälsovårdsministern stadgas med stöd av lagen den 30 mars 1922 om ministeriernas i statsrådet antal och allmänna verksamhetsområde (78/22) samt lagen av samma dag om ärendenas handläggning i statsrådet och dess ministerier (79/22):
Ministeriets organisation
1 §
Vid social- och hälsovårdsministeriet finns en administrativ avdelning, en försäkringsavdelning, en socialvårdsavdelning, en hälsovårdsavdelning, en nykterhets- och alkoholavdelning samt en planeringsavdelning.
I anslutning till ministeriet finns jämställdhetsombudsmannens byrå.
Ämbetsverk och inrättningar som lyder under ministeriet
2 §
Underställda ministeriet är socialstyrelsen, medicinalstyrelsen, olycksfallsverket, folkhälsoinstitutet och strålsäkerhetscentralen.
Administrativa avdelningen
3 §
Vid administrativa avdelningen finns en administrativ byrå, en ekonomibyrå och en byrå för internationella ärenden.
4 §
Administrativa avdelningen handlägger ärenden som angår
lagstiftning och juridiska frågor, om inte annat stadgas om detta,
ministeriets interna förvaltning,
ministeriets tjänste- och arbetsavtalsförhållanden, matrikelföring, utbildning och samarbete mellan ministeriet och personalen samt andra personaladministrativa frågor, om inte annat stadgas om detta,
samordning av den allmänna administrationen, personaladministrationen och utbildningen vid ämbetsverk och inrättningar inom ministeriets förvaltningsområde,
länsstyrelsernas social- och hälsovårdsavdelningar till den del ärendet inte hör till inrikesministeriets verksamhetsområde,
ministeriets representation i rättssaker samt i inrättningar, organisationer och andra samfund,
samordning av informationen inom ministeriets förvaltningsområde,
registrering, expediering och arkivering av ministeriets handlingar,
ministeriets databehandling och informationsförvaltning samt koordinering av förvaltningsområdets databehandling och informationsförvaltning,
strålsäkerhetscentralen,
jämställdhetsnämnden, den examensnämnd varom stadgas i förordningen om strålningsskydd och den tjänstemannanämnd som finns i anslutning till social- och hälsovårdsministeriet,
förslag till budget samt specialbudget,
ekonomiplanering, redovisning och uppgifter som ankommer på ministeriet i dess egenskap av räkenskapsverk,
allmän tillsyn över effektiviteten och hushållningen inom ministeriets verksamhetsområde,
fördelning av intäkterna av penningautomater och tillsyn över användningen av beviljade understöd,
samordning av skötseln av de internationella ärenden som ankommer på ministeriet,
jämställdhetsfrågor och
andra frågor som hör till ministeriets verksamhetsområde om inte annat stadgas i denna förordning.
Försäkringsavdelningen
5 §
Vid försäkringsavdelningen finns en socialförsäkringsbyrå och en privatförsäkringsbyrå.
6 §
Försäkringsavdelningen handlägger ärenden som angår
socialförsäkrings- och annan försäkringslagstiftning,
folkpensions- och familjepensionsförsäkring,
sjuk- och moderskapsförsäkring,
arbetspensionsförsäkring,
olycksfalls- och trafikförsäkring,
patientförsäkring,
arbetslöshetsförsäkring,
livförsäkring och annan personförsäkring,
skadeförsäkring,
förtidspension för frontveteraner, frontmannapension och vårdbidrag för barn,
folkpensionsanstalten samt andra försäkrings- och pensionsanstalter,
pensionsnämnden, trafikskadenämnden, socialförsäkringsnämnderna, ersättningsnämnden för olycksfallsärenden, olycksfallsnämnden, prövningsnämnden, arbetslöshetsnämnden, examensnämnden för försäkringsmatematiker och statens krigsförsäkringsnämnd,
Pensionsskyddscentralen, Understödskasseföreningen, trafikförsäkringsföreningen, patientförsäkringsföreningen, centralkassan för arbetslöshetskassorna, arbetslöshetskassornas stödfond, avgångsbidragsfonden och försäkringsföreningsinspektionen,
övervakning och inspektion av de inrättningar, samfund och nämnder som avses i 11-13 punkten samt utnämningsärenden, om saken ankommer på ministeriet,
understödskasseregistret, registret över pensionsstiftelser, registret över arbetslöshetskassor och registret över koncessioner för försäkringsbolag,
försäkringsstatistik samt
internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.
Socialvårdsavdelningen
7 §
Socialvårdsavdelningen handlägger ärenden som angår
socialvårdslagstiftningen och lagstiftningen om skada, ådragen i militärtjänst,
socialstyrelsen och annan socialvårdsförvaltning,
olycksfallsverket,
nämnden för internationella adoptionsärenden i Finland,
tjänsteutnämningar vid ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,
utjämning av familjekostnader,
social service och utkomstskydd inom socialvården och annan socialvård till den del detta inte hör till de ärenden som handläggs av planeringsavdelningen,
ersättningar för skada, ådragen i militärtjänst,
avbytarservice för lantbruksföretagare, semesterpenningar för småföretagare och annan semesterverksamhet,
omsorg om flyktingar och asylsökande som anlänt till Finland från utlandet samt
internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.
Hälsovårdsavdelningen
8 §
Hälsovårdsavdelningen handlägger ärenden som angår
hälsovårdslagstiftningen,
medicinalstyrelsen, folkhälsoinstitutet, institutet för arbetshygien samt annan hälsovårdsförvaltning och andra verksamhetsenheter inom hälsovården,
läkemedelsnämnden, patientskadenämnden och rådet för bedömning av hälsorisken hos kemiska ämnen,
tjänsteutnämningar vid ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,
miljöhälsovården, folkhälsoarbetet och specialsjukvården samt företagshälsovården till den del detta inte hör till de ärenden som handläggs av planeringsavdelningen,
läkemedelsförsörjningen samt
internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.
Nykterhets- och alkoholavdelningen
9 §
Nykterhets- och alkoholavdelningen handlägger ärenden som angår
alkohollagstiftningen,
alkoholbolaget,
nykterhetsarbetet,
alkoholövervakningen,
denaturering och destillationsapparater samt
internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.
Planeringsavdelningen
10 §
Planeringsavdelningen skall
utreda målen för samt behoven av förändringar av social- och hälsovårdspolitiken och utföra planering som gäller detta,
utföra undersökningar och utredningar som behövs för planering, genomförande och uppföljning av social- och hälsovårdspolitiken samt utveckla data- och planeringssystemen inom förvaltningsområdet,
i samarbete med administrativa avdelningen, socialvårdsavdelningen, hälsovårdsavdelningen samt nykterhets- och alkoholavdelningen behandla de ärenden som enligt lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården (677/82) ankommer på social- och hälsovårdsministeriet, med undantag av behandlingen av anläggningsplaner, realiseringsplaner och statsandelar för anläggningskostnader,
övervaka att lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården tillämpas enhetligt och utöva tillsyn över verkställigheten i övrigt samt ge utbildning och annan handledning som gäller lagens tillämpning,
samordna planering och forskning vid ministeriet och vid ämbetsverk och inrättningar som lyder under detta samt
sköta det internationella samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.
Ministeriets tjänstemän
11 §
Vid ministeriet finns en kanslichef, en avdelningschef för administrativa avdelningen med titeln regeringsråd, en avdelningschef för försäkrings avdelningen med titeln överdirektör, avdelningschefer för socialvårdsavdelningen, hälsovårdsavdelningen, nykterhets- och alkoholavdelningen samt planeringsavdelningen, biträdande avdelningschefer, en jämställdhetsombudsman, regeringsråd såsom byråchefer, byråchefer, regeringsråd, lagstiftningsråd samt äldre och yngre regeringssekreterare.
Vid ministeriet kan dessutom finnas försäkringsöverinspektörer, specialforskare, överinspektörer, en överläkare, en övermatematiker, en utlänningskurator, en ekonomisekreterare, en utbildningschef, en informationschef, planerare, en informatiker, planeringssekreterare, föredragande, en matematiker, forskare, inspektörer, en informatör, socialattachéer, en kamrer, en arkivarie, en bibliotekarie, translatorer, notarier, en fastighets- och upphandlingsinspektör, biträdande inspektörer, ministersekreterare, avdelningssekreterare, kalkyleringssekreterare, en registrator, en vaktmästerichef, en huvudbokförare, byråsekreterare, expeditionsvakter, vaktmästare, byråtjänstemän, textbehandlare samt andra ordinarie tjänstemän.
Vid ministeriet kan också anställas tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande.
Behörighetsvillkor för tjänsterna
12 §
Utöver vad som i reglementet för statsrådet (995/43) stadgas om behörighetsvillkoren för kanslichefer, avdelningschefer, biträdande avdelningschefer, byråchefer, regeringsråd och regeringssekreterare fordras
av kanslichefen god förtrogenhet med social- och hälsovårdspolitiken,
av avdelningschefen vid administrativa avdelningen vad som i reglementet för statsrådet stadgas om behörighetsvillkoren för regeringsråd, samt god förtrogenhet med den offentliga förvaltningen,
av avdelningschefen vid försäkringsavdelningen tillräcklig matematisk utbildning och förtrogenhet med försäkringsmatematik,
av andra avdelningshefer god förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde,
av biträdande avdelningschefen vid hälsovårdsavdelningen högre högskoleexamen inom hälsovårdsområdet,
av andra biträdande avdelningschefer förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde,
av regeringsråd som byråchef vad som i reglementet för statsrådet stadgas om behörighetsvillkoren för regeringsråd,
av byråchefen vid administrativa avdelningens ekonomibyrå förtrogenhet med ekonomisk planering samt med statens betalningsrörelse och bokföring,
av byråchefen vid administrativa avdelningens byrå för internationella ärenden förtrogenhet med internationella uppgifter och sådan språkkunskap som tjänsten kräver,
av lagstiftningsråd juris kandidatexamen samt sådan förmåga att forska och planera som behövs i lagberedningsarbete,
av försäkringsöverinspektör lämplig högskoleexamen samt förtrogenhet med försäkringsverksamhet och dessutom antingen med försäkringsmatematik eller med redovisning och revision,
av specialforskare och forskare lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med forskning samt av en av specialforskarna lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med automatisk databehandling,
av överläkaren att han är legitimerad läkare eller tandläkare och förtrogen med administrativa uppgifter,
av överinspektörer och föredragande lämplig högre högskoleexamen samt av den överinspektör som sköter internationella ärenden helt tillfredsställande förmåga att muntligt och skriftligt använda engelska, tyska, franska eller ryska,
av övermatematikern och matematikern filosofie kandidatexamen, som avlagts enligt utbildningsprogrammet för matematik eller med högsta vitsord i matematik,
av utlänningskuratorn lämplig högre högskoleexamen samt förtrogenhet med administrativa uppgifter och helt tillfredställande förmåga att muntligt och skriftligt använda engelska,
av ekonomisekreteraren och planeringssekreterarna lämplig högre högskoleexamen eller ekonomexamen enligt de stadganden som gällde innan förordningen om examina i ekonomiska vetenskaper (402/77) trädde i kraft samt förtrogenhet med ekonomisk planering,
av utbildningschefen lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med personalutbildning,
av informationschefen lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med informationsverksamhet,
av planerare lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med planeringsuppgifter,
av informatikern lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med informationstjänst,
av informatören lämplig högskoleexamen eller inom yrkesutbildningen avlagd journalistexamen samt förtrogenhet med informationsverksamhet,
av inspektör lämplig högre högskoleexamen eller sådan ekonomexamen som avses i 17 punkten,
av kamreren lämplig högskoleexamen och förtrogenhet med statens betalningsrörelse och bokföring,
av arkivarien lämplig högskoleexamen eller arkivexamen eller därmed jämställbar examen på institutnivå inom yrkesutbildningen samt förtrogenhet med arkivväsendet,
av translator lämplig högskoleexamen eller diplomtranslatorsexamen,
av bibliotekarien lämplig högre högskoleexamen och facklig examen inom biblioteksväsendet eller motsvarande examen eller utbildning,
av notarie och registratorn lämplig högskoleexamen samt
av fastighets- och upphandlingsinspektör, biträdande inspektör, ministersekreterare och avdelningssekreterare studentexamen eller lämplig inom yrkesutbildningen avlagd examen på institutnivå.
Om behörighetsvillkoren för jämställdhetsombudsmannen och den övriga personalen vid jämställdhetsombudsmannens byrå samt för socialattachéerna stadgas särskilt.
Av övriga ordinarie och tillfälliga tjänstemän krävs för tjänsten lämplig utbildning.
Utnämning av tjänstemän och anställning av annan personal
13 §
Angående utnämning av kanslichefen, avdelningschefer, biträdande avdelningschefer, regeringsråd som byråchefer, byråchefer, regeringsråd, lagstiftningsråd och regeringssekreterare stadgas i reglementet för statsrådet.
Om utnämning eller anställning av jämställdhetsombudsmannen och den övriga personalen vid jämställdhetsombudsmannens byrå samt om anställning av socialattachéer stadgas särskilt.
Övrig personal utnämns eller anställs av ministeriet.
14 §
Tjänsterna som vaktmästare och byråtjänsteman och andra därmed jämförbara tjänster kan besättas utan att tjänsten ledigförklaras.
Tjänstemännens uppgifter
15 §
Kanslichefen skall såsom ministerns närmaste medhjälpare samordna funktionerna mellan ministeriets olika avdelningar och andra verksamhetsenheter samt delta i planering, verkställighet och övervakning av vittsyftande eller annars viktiga ärenden. Dessutom skall kanslichefen, om inte annat följer av denna förordning, utföra de allmänna uppgifter som nämns i reglementet för statsrådet. Kanslichefen handlägger även ärenden som ministern på grund av deras art har ålagt honom.
16 §
En avdelningschef skall, om inte annat följer av vad som stadgas nedan,
leda avdelningens verksamhet och se till att uppgifterna fullgörs effektivt,
följa förvaltningen och förhållandenas utveckling inom avdelningens verksamhetsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftnings- och andra reformer,
på föredragning avgöra de ärenden som åligger honom,
dra försorg om en ändamålsenlig och ekonomiskt tillfredsställande planering inom avdelningens verksamhetsområde,
se till att de tjänstemän som arbetar vid eller lyder under avdelningen får behövlig kompletterande utbildning eller annan träning för sina uppgifter,
se till att behövlig kontakt hålls med statliga och kommunala myndigheter och med enskilda organisationer samt
övervaka ministeriet underställda inrättningars och myndigheters verksamhet inom avdelningens område.
17 §
En biträdande avdelningschef skall
såsom avdelningschefens medhjälpare leda avdelningens verksamhet samt
handlägga sådana på avdelningen ankommande ärenden som enligt arbetsordningen åligger biträdande avdelningschefen eller som avdelningschefen har uppdragit åt honom.
18 §
Om byråchefernas uppgifter gäller i tillämpliga delar vad som ovan stadgas om avdelningschefernas uppgifter.
19 §
Ett lagstiftningsråd skall bereda lag- och andra författningsförslag och vid behov vägleda vid beredningen av författningar i ministeriet samt för sin del övervaka beredningsarbetet och behandla juridiska frågor.
20 §
Utlänningskuratorn skall informera och handleda utlänningar som vistas i landet och ta initiativ i syfte att trygga deras ställning samt främja samarbetet mellan utlänningar, myndigheter och organisationer.
21 §
Om uppgifterna för avdelningar och andra verksamhetsenheter samt tjänstemännen och om arbetsfördelningen mellan dem bestäms närmare i ministeriets arbetsordning. I arbetsordningen bestäms även vilka tjänstemän vid avdelningarna som är direkt underställda avdelningschefen utan att höra till någon byrå.
Arbetsordningen fastställs av ministeriet.
22 §
Om det är oklart på vem handläggningen av ett ärende ankommer, avgörs frågan av chefen för verksamhetsenheten samt i förhållandet mellan avdelningarna av kanslichefen, om inte ministern bestämmer därom.
Oberoende av fastställd arbetsfördelning är varje tjänsteman skyldig att vid behov utföra de uppgifter som ministern, kanslichefen eller chefen för hans verksamhetsenhet ålägger honom.
23 §
Vid förhinder för kanslichefen är den avdelningschef som ministern förordnar ställföreträdare.
Vid förhinder för en avdelningschef är biträdande avdelningschefen ställföreträdare eller, om vid avdelningen inte finns någon biträdande avdelningschef, en av ministern förordnad annan tjänsteman vid avdelningen.
I andra fall än de som avses i 1 och 2 mom. bestämmer avdelningschefen hur uppgifterna skall skötas när en tjänsteman har förhinder.
Avgörande av ärenden
24 §
Om inte annat följer av denna förordning avgör kanslichefen, utöver de ärenden som nämns i 35 § reglementet för statsrådet, ärenden som angår
anställning av tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande, beviljande av tjänstledighet samt tjänste- och arbetsavtalsförhållandes upphörande samt
förordnanden om tjänsteresor med anledning av internationellt samarbete.
25 §
Avdelningscheferna, de biträdande avdelningscheferna och byråcheferna samt övriga tjänstemän avgör de i 26-36 §§ nämnda ärenden som hör till deras verksamhetsområde och som skall avgöras i ministeriet, om inte annat föranleds av 32 § reglementet för statsrådet eller ministern, kanslichefen eller avdelningschefen har förbehållit sig avgörandet.
26 §
En avdelningschef avgör ärenden som angår
inhämtande av utlåtanden och avgivande av utlåtanden eller förklaring till andra myndigheter, om det inte är fråga om utlåtande eller förklaring som gäller förslag till lag eller förordning eller som skall avges till republikens presidents kansli, högsta domstolen, högsta förvaltningsdomstolen, justitiekanslern i statsrådet eller riksdagens justitieombudsman, och som inte gäller ett ärende av mindre betydelse,
avgivande av förklaring till beslut som han har fattat,
förordnande om inrikes tjänsteresor för avdelningens tjänstemän,
användning av medel som anslagits till avdelningens förfogande,
fastställande av arvoden för sekreterarna i kommittéer inom avdelningens verksamhetsområde till den del saken inte hör till de ärenden som skall fastställas av kommittén själv samt
givande av tillstånd som avses i 20 § 2 mom. lagen om allmänna handlingars offentlighet (83/51).
27 §
En biträdande avdelningschef avgör ärenden som angår avgivande av utlåtanden i ärenden som hör till avdelningens verksamhetsområde, om de inte är av principiell eller vittsyftande betydelse och om inte annat stadgas i denna förordning.
28 §
Chefen för administrativa avdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 26 §,
ärenden som gäller utnämning eller anställning av kalkyleringssekreterare, vaktmästerichef, huvudbokförare, byråsekreterare, expeditionsvakt, vaktmästare, byråtjänsteman, textbehandlare och annan med dem jämförbar personal i tjänsteförhållande samt tjänsteförhållandens upphörande, beviljande av tjänstledighet och anställning av någon att interimistiskt eller som vikarie sköta någon av de nämnda tjänsterna,
ärenden som gäller anställning, befrielse och uppsägning av sådan personal i arbetsavtalsförhållande vilken motsvarar de tjänstemän som nämns i punkt 1,
ärenden som gäller beviljande av sådan tjänstledighet som en tjänsteman har rätt till med stöd av lag eller tjänstekollektivavtal samt
ärenden som nämns i 35 § 1, 7, 8 och 9 punkten reglementet för statsrådet.
29 §
Chefen för administrativa avdelningens administrativa byrå avgör ärenden som angår
ålderstillägg, semesterersättningar samt övriga lönetillägg och tilläggsarvoden som grundar sig på tjänstekollektivavtal eller på stadganden om villkor i arbetsförhållande,
registrering, arkivering, maskinskrivning och tryckning, när avdelningarna eller byråerna inte har anvisats medel för tryckning samt
översättning av kommittébetänkanden och arbetsgruppers promemorior samt fastställande av trycknings- eller dupliceringsupplagan samt distributionen.
30 §
Chefen för administrativa avdelningens ekonomibyrå avgör ärenden som angår
de uppgifter som ankommer på ministeriet i dess egenskap av räkenskapsverk,
personaladministrativa uppgifter som ankommer på ministeriet enligt sjukförsäkringslagen (364/63) samt
i 35 § 6 punkten reglementet för statsrådet nämnd betalning av för sent företedda reseräkningar.
31 §
Chefen för försäkringsavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 26 §, ärenden som angår
grunderna för uträkningen av premier, återköpsvärden och fribrev i fråga om annan försäkring än trafikförsäkring och lagstadgad olycksfallsförsäkring,
uträkning av ansvarsskuld,
grunder som avses i 13 kap. 3 § lagen om försäkringsbolag (1062/79),
i lagen om understödskassor (471/42) stadgade uträkningsgrunder,
uträkning av pensionsstiftelsers pensionsansvar,
försäkringsteknisk undersökning av understödskassor och pensionsstiftelser,
arbetslöshetskassornas statsandel och arbetslöshetskassornas stadgar samt utlåtanden om avgångsbidragsfondens beslut,
meddelande av föreskrifter och anvisningar i samband med tillsyn över försäkringsanstalter och pensionsstiftelser,
försäkringsstatistik samt
fastställande av grunderna för den avgift som avses i 12 kap. 9 § lagen om försäkringsföreningar (1250/87).
32 §
Byråchefen vid försäkringsavdelningens socialförsäkringsbyrå avgör ärenden som angår
försäkringsvillkoren för arbetspensions- och olycksfallsförsäkring,
uträkningsgrunder som avses i 61 § sjukförsäkringslagen,
godkännande av att lagen om sjömanspensioner (72/56) tillämpas på arbetstagare vid utländska företag samt
tillämpningen av internationella avtal om social trygghet till den del det gäller socialförsäkring och frågan om vilket avtalsslutande lands lagstiftning som skall tillämpas.
33 §
Chefen för försäkringsavdelningens privatförsäkringsbyrå avgör ärenden som angår
försäkringsbolagens bolagsordningar, försäkringsföreningars, understödskassors och pensionsstiftelsers stadgar samt instruktionen för försäkringsföreningsinspektionen,
övervakning och inspektion av anstalter som nämns i 1 punkten samt bokslut, fusioner, upplösning, överlåtelse av försäkringsstocken och överföring av ansvar som gäller dem, ändring av försäkringsbolags bolagsform, ombildning av försäkringsföreningar till ömsesidiga försäkringsbolag samt försäkringsföreningars rätt att bedriva annan personförsäkringsrörelse än liv- eller pensionsförsäkring,
godkännande av sådan nedsättning av aktiekapital som avses i 4 kap. 3 § 2 mom. och 5 kap. 1 § 2 mom. lagen om försäkringsbolag samt godkännande av sådan nedsättning av garantikapitalet som avses i 4 kap. 10 § 2 mom. lagen om försäkringsföreningar,
beviljande av dispens från behörighetsvillkoren för medlemmar i ett försäkringsbolags förvaltningsråd och styrelse, verkställande direktören, revisorerna och likvidatorerna och för försäkringsföreningars revisorer samt fastställande av beslut om val av försäkringsföreningsinspektionens inspektionsdirektör och inspektörer,
försäkringsbolags och understödskassors täckning, säkerhet som krävs för penninglån som beviljas av en försäkringsförening samt försäkringsföreningarnas gemensamma ansvar,
försäkringsbolags, försäkringsföreningars och pensionsstiftelsers rätt att äga aktier och andelar i ett annat företag,
i 33 § lagen om pensionsstiftelser (469/55) nämnda åtgärder,
försäkringsvillkoren i patientförsäkringar,
offentligheten hos handlingar som gäller i 1 punkten nämnda inrättningar samt
åtgärder för övervakning av utländska försäkringsanstalter som är verksamma i Finland.
34 §
Chefen för hälsovårdsavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 26 §, ärenden som angår beviljande av tillstånd till industriell tillverkning av läkemedel och partihandel med dem samt ärenden som gäller befriande av en sådan lagringsskyldig som avses i lagen om obligatorisk upplagring av läkemedel (402/84) från upplagringsskyldigheten.
35 §
Chefen för nykterhets- och alkoholavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämnts i 26 §, ärenden som angår
meddelande av anvisningar för myndigheter inom avdelningens förvaltningsområde,
utbetalning av statsunderstöd, som med stöd av 10 § lagen om nykterhetsarbete (828/82) beviljats dem som utför nykterhetsarbete och bedriver verksamhet i syfte att förebygga olägenheter som förorsakas av rusmedel samt tillsyn över användningen av dessa statsunderstöd och godkännande av redovisningar för dem,
på ministeriet ankommande tillsyn över försäljning av och reklam för alkoholdrycker på finska fartyg och tåg i trafik mellan Finland och utlandet,
angivande av de fackpublikationer inom härbärgerings- och förplägnadsbranschen i vilka reklam för alkoholdrycker är tillåten,
godkännande av att en fabrik som tillverkar alkoholdryck och starksprit inleder driften samt av ansvarig föreståndare och ställföreträdare för denne samt
godkännande av en inspektör vid alkoholbolaget att verka under tjänsteansvar.
36 §
Utan hinder av vad som stadgas i 35 § reglementet för statsrådet och i denna förordning kan i redovisningsreglementet, som fastställs av finansministeriet, bestämmas om beställning av varor eller arbetsprestationer samt om reseförordnanden, godkännande av utgifter och utanordningar.
Särskilda stadganden
37 §
På samarbetet mellan ministeriet och dess personal skall tillämpas lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (651/88) och vad som bestäms i avtal som ingåtts med stöd av den.
38 §
Om inte annat stadgas i denna förordning eller någon annanstans, tillämpas reglementet för statsrådet.
Ikraftträdande
39 §
Denna förordning träder i kraft den 1 juni 1989.
Genom denna förordning upphävs förordningen den 6 februari 1987 om social- och hälsovårdsministeriet (108/87) jämte senare ändringar. Den arbetsordning som utfärdats med stöd av den upphävda förordningen är, till den del den inte strider mot denna förordning dock i kraft tills den nya arbetsordning som utfärdas med stöd av denna förordning träder i kraft.
Helsingfors den 26 maj 1989
Republikens President Mauno KoivistoSocial- och hälsovårdsminister Helena Pesola