Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

437/1989

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Förordning om arbetsministeriet

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
437/1989

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

På föredragning av arbetskraftsministern stadgas med stöd av lagen den 30 mars 1922 om ministeriernas i statsrådet antal och allmänna verksamhetsområde (78/22) samt lagen av samma dag om ärendenas handläggning i statsrådet och dess ministerier (79/22):

Ministeriets organisation

1 §

Vid arbetsministeriet finns en administrativ avdelning, en arbetsmiljöavdelning, en sysselsättningsavdelning samt en avdelning för arbetskraftsservice.

Vid ministeriet finns dessutom ett planeringssekretariat.

I anslutning till ministeriet finns riksförlikningsmännens byrå.

Ämbetsverk och inrättningar som lyder under ministeriet

2 §

Under ministeriet lyder arbetarskyddsstyrelsen, distrikts- och lokalförvaltningen av arbetskraftsärenden, arbetskraftsinstitutet, sjömansservicebyrån samt arbetsrådet.

Administrativa avdelningen

3 §

Vid administrativa avdelningen finns en administrativ byrå, en ekonomibyrå och en byrå för internationella ärenden. Vid administrativa avdelningen finns dessutom en ADB-enhet.

4 §

Administrativa avdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

den allmänna förvaltningen inom ministeriets förvaltningsområde, utvecklingen av förvaltningen samt ekonomin,

2)

lagstiftning och juridiska frågor, om inte annat stadgas, samt arbetsordningar,

3)

civiltjänstgöring, reglering av användningen av arbetskraft samt arbetsplikt,

4)

Internationella arbetsorganisationen och deltagande i annat internationellt samarbete, om inte annat stadgas eller om inte annat bestäms i arbetsordningen, samt koordinering av migrationsärenden,

5)

förlikningssystemet för arbetstvister, uppskjutande av arbetstvister samt tjänsteinnehavares och befattningshavares förhandlingsrätt till den del ärendena inte ankommer på riksförlikningsmännens byrå samt

6)

andra till ministeriets verksamhetsområde hörande frågor som enligt vad som stadgas nedan inte hör till andra avdelningar.

Arbetsmiljöavdelningen

5 §

Arbetsmiljöavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

arbetsförhållanden, arbetarskydd, arbetstid, system för medbestämmande i arbetslivet och andra arbetsmiljöfrågor samt lagstiftning som gäller kollektivavtal,

2)

inriktande av tillsynen över arbetarskyddet, dess resurser och innehåll,

3)

arbetarskyddsfonden,

4)

fullgörande av skyldigheten att ordna företagshälsovård och tillsyn över denna,

5)

lönegaranti,

6)

sjömansservice och sjömansstudieverksamhet samt

7)

internationellt samarbete, forskning, lagstiftning och juridiska frågor inom avdelningens verksamhetsområde.

Sysselsättningsavdelningen

6 §

Vid sysselsättningsavdelningen finns en sysselsättningsbyrå och en byrå för lokaliseringsstyrning.

7 §

Sysselsättningsavdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

sysselsättningen och bekämpningen av arbetslöshet,

2)

programmering och uppföljning av statens samt kommunernas och kommunalförbundens med arbets- och sysselsättningsanslag finansierade arbeten,

3)

sysselsättningsvillkor vid beviljande av understöd, lån och räntestöd av statsmedel,

4)

utkomstskydd för arbetslösa,

5)

lokaliseringsrådgivning för företag och olika verksamheter samt

6)

internationellt samarbete, lagstiftning och juridiska frågor inom avdelningens verksamhetsområde.

Avdelningen för arbetskraftsservice

8 §

Vid avdelningen för arbetskraftsservice finns en byrå för arbetsförmedlingsärenden, en yrkesvägledningsbyrå och en byrå för yrkeskursärenden. Vid avdelningen finns dessutom en enhet för internationell praktik.

9 §

Avdelningen för arbetskraftsservice handlägger ärenden som gäller

1)

arbetsförmedling och yrkesvägledning samt den yrkesutbildning som ankommer på ministeriet,

2)

främjande av arbetskraftens fackliga och regionala rörlighet samt utlandspraktik,

3)

arbetskraftsservice för handikappade arbetssökande,

4)

uthyrning av arbetskraft,

5)

koordinering av arbetskraftsservicen för den svenskspråkiga befolkningen,

6)

andra åtgärder för främjande av arbetsmarknadens funktionsduglighet och utvecklande av arbetskraftsresurserna, om inte annat stadgas eller om inte annat bestäms i arbetsordningen samt

7)

internationellt samarbete, lagstiftning och juridiska frågor inom avdelningens verksamhetsområde.

Planeringssekretariatet

10 §

Planeringssekretariatet skall

1)

på uppdrag av ministeriets ledning göra utredningar och undersökningar samt utarbeta planer,

2)

göra upp statistiker och prognoser som behövs för skötseln av arbetspolitiken,

3)

bereda forskningsprogram som gäller arbetspolitiken samt främja forsknings- och utvecklingsverksamhet som gäller arbetslivet.

Organ som biträder ministeriet

11 §

Arbetsministeriet biträds av ett råd för arbetsärenden samt andra organ i enlighet med vad som stadgas eller bestäms särskilt.

12 §

Rådet för arbetsärenden gör framställningar och avger utlåtanden till ministeriet i frågor som hör till arbetspolitiken och som är principiellt viktiga och har stor räckvidd.

Råden består av en ordförande, en vice ordförande och högst 14 andra medlemmar. Ordföranden, vice ordföranden och de övriga medlemmarna utnämns av statsrådet för tre år i sänder. I rådet skall på jämlika grunder finnas personer som har utsetts av de olika arbetsmarknadsparterna.

Rådet har rätt att tillsätta sektioner och anlita permanenta sakkunniga. Till en sektion kan som medlemmar även utses personer som inte hör till rådet. Rådet har en generalsekreterare. Dessutom finns ett sekretariat för rådet som består av de tjänstemän vid ministeriet som har förordnats av ministeriet.

Beträffande rådet gäller i övrigt vad som föreskrivits om kommittéer.

Behörighetsvillkor för ministeriets tjänstemän och deras uppgifter

13 §

Behörighetsvillkor för tjänster vid ministeriet är

1)

för tjänsten som kanslichef och för tjänsten som konsultativ tjänsteman, som är ställföreträdare för kanslichefen, för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med arbetspolitiska frågor,

2)

för tjänst som avdelningschef och biträdande avdelningschef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde,

3)

för tjänst som byggnadsråd för tjänsten lämplig diplomingenjörsexamen och god förtrogenhet med byggnadsverksamheten vid statens ämbetsverk,

4)

för tjänst som byråchef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde samt för tjänsten som byråchef vid byrån för internationella ärenden dessutom goda språkkunskaper,

5)

för tjänst som regeringsråd och regeringssekreterare vad som stadgas i reglementet för statsrådet (995/43),

6)

för tjänst som statistikdirektör för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med arbetslivsfrågor och forskning,

7)

för tjänst som forskningsdirektör för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med forskning,

8)

för tjänst som ADB-chef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt god förtrogenhet med automatisk databehandling,

9)

för tjänst som konsultativ tjänsteman för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med arbetslivsfrågor,

10)

för tjänst som specialforskare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med forskning,

11)

för tjänst som specialplanerare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med planering eller automatisk databehandling,

12)

för tjänst som utbildningschef för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med personalutbildning,

13)

för tjänst som ekonomisekreterare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen,

14)

för tjänst som informationssekreterare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med informationsverksamhet,

15)

för tjänst som sekreterare för internationella ärenden för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och sådana språkkunskaper som skötseln av tjänsten förutsätter,

16)

för tjänst som överinspektör, inspektör, planerare eller föredragande för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt för tjänst som överinspektör som sköter sjöfartsärenden krävs för tjänsten lämplig högre högskoleexamen eller sjökaptensexamen,

17)

för tjänst som forskare för tjänsten lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med forskning,

18)

för tjänst som överkamrer eller överrevisor för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt kännedom om bokföring och statens redovisningsväsen,

19)

för tjänst som ADB-planerare för tjänsten lämplig examen och förtrogenhet med automatisk databehandling,

20)

för tjänst som registrator lägre rättsexamen eller för tjänsten lämplig annan högskoleexamen.

Om behörighetsvillkoren för riksförlikningsmännen och den övriga personalen vid riksförlikningsmännens byrå samt för arbetskraftsattaché stadgas särskilt.

Angående behörighetsvillkoren för tillfälliga tjänstemän gäller vad som stadgas om motsvarande ordinarie tjänstemän.

Av övriga tjänstemän fordras sådan skicklighet och förmåga som krävs för att tjänsten skall kunna skötas med framgång.

14 §

Kanslichef, den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschef, biträdande avdelningschef, byggnadsråd, byråchef, statistikdirektör, konsultativ tjänsteman, regeringsråd och regeringssekreterare utnämns av republikens president på framställning av statsrådet. Tjänsterna som kanslichef, den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschef, biträdande avdelningschef och byggnadsråd besätts utan att de ledigförklarats.

Övriga tjänstemän utnämns och personal i arbetsavtalsförhållande anställs av ministeriet.

15 §

Kanslichefen skall såsom ministerns närmaste medhjälpare leda, samordna och övervaka verksamheten vid ministeriets avdelningar samt skall delta i planering, verkställande och övervakning av vittsyftande eller annars viktiga ärenden.

Kanslichefen skall utföra de allmänna uppgifter om vilka stadgas i reglementet för statsrådet samt handlägga de ärenden som ministern på grund av deras omfattande betydelse eller stora vikt har uppdragit åt honom.

16 §

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen skall verka som chef för planeringssekretariatet samt sörja för den interna förvaltningens funktionsduglighet, information, migrations- och utlänningsärenden, civiltjänsteärenden samt utvecklandet av dessa.

Den konsultativa tjänstemannen skall dessutom utföra de uppgifter som ministern eller kanslichefen uppdragit åt honom.

Ministern förordnar en av ministeriets konsultativa tjänstemän att vara ställföreträdare för kanslichefen.

17 §

Avdelningschefen och biträdande avdelningschefen leder avdelningens verksamhet och ser till att de uppgifter som ankommer på avdelningen sköts med framgång och ekonomiskt.

Angående de uppgifter som inom respektive enhet ankommer på konsultativ tjänsteman, byråchef, statistikdirektör, forskningsdirektör och ADB-chef gäller vad som ovan stadgas om avdelningschefernas uppgifter.

18 §

Om det är oklart vem som skall handlägga ett ärende, avgörs saken av den konsultativa tjänstemannen för planeringssekretariatets del, av avdelningschefen eller byråchefen, statistikdirektören, forskningsdirektören eller ADB-chefen för sin enhets del samt, då det gäller förhållandet mellan avdelningarna och planeringssekretariatet, av kanslichefen.

Oberoende av fastställd arbetsordning är en tjänsteman skyldig att vid behov sköta de uppgifter som ministern, kanslichefen, den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschefen eller byråchefen, statistikdirektören, forskningsdirektören eller ADB-chefen ålägger honom.

Om kanslichefen har förhinder sköts hans uppgifter av den konsultativa tjänsteman som nämns i 16 § och om nämnda konsultativa tjänsteman har förhinder sköts hans uppgifter av kanslichefen. Vid förhinder för avdelningschef sköts hans uppgifter av biträdande avdelningschefen eller, på förordnande av ministern, av en byråchef, eller en annan tjänsteman. Vid förhinder för byråchef, statistikdirektören, forskningsdirektören eller ADB-chefen sköts hans uppgifter av en tjänstman som förordnas av den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen eller avdelningschefen.

Avgörande av ärenden

19 §

Angående kanslichefens rätt att avgöra ärenden om vilka beslut skall fattas i ministeriet gäller vad som stadgas i reglementet för statsrådet, om inte annat följer av denna förordning. Kanslichefen avgör frågor som gäller av internationellt samarbete påkallade förordnanden om tjänsteresor för den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen och avdelningscheferna.

20 §

Beslut om utnämning av en biträdande inspektör samt av en tjänsteman i motsvarande eller lägre tjänsteställning fattas av den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen.

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen anställer tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande då de uppgifter som ankommer på den tillfälliga tjänstemannen eller på en person i arbetsavtalsförhållande motsvarar en sådan tjänst vars innehavare utnämns av den konsultativa tjänstemannen.

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen avgör ärenden som gäller personalutbildning.

21 §

Om inte annat följer av reglementet för statsrådet, gäller i fråga om beviljande av tjänstledighet för en tjänsteman och motsvarande befrielse för en person i arbetsavtalsförhållande samt i fråga om anställning av någon att sköta en tjänst interimistiskt eller som vikarie vad som stadgas i 2 och 3 mom.

Tjänstemän och personer i arbetsavtalsförhållande vid ministeriet beviljas annan än i 24 § 2 punkten nämnd tjänstledighet eller motsvarande befrielse för högst ett år av den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen och för längre tid än ett år av den som utnämner tjänstemannen eller anställer personen i arbetsavtalsförhållande.

Om anställning av någon att sköta en tjänst interimistiskt och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledighet beslutar den som utnämner tjänstemannen.

22 §

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschefen, biträdande avdelningschefen, byråchefen, statistikdirektören, forskningsdirektören och ADB-chefen avgör de i 23-29 §§ nämnda ärenden som hör till deras verksamhetsområde och som skall avgöras av ministeriet, om inte annat följer av 32 eller 36 § reglementet för statsrådet.

23 §

Avdelningscheferna avgör ärenden som gäller

1)

avgivande av utlåtande eller förklaring till andra myndigheter, dock inte utlåtanden eller förklaringar angående förslag till stiftande, ändring eller upphävande av lag eller förordning, inte heller utlåtanden eller förklaringar till republikens presidents kansli, högsta domstolen, högsta förvaltningsdomstolen, justitiekanslern i statsrådet eller riksdagens justitieombudsman, utom då det är fråga om ett utlåtande eller en förklaring angående ett ärende som har avgjorts av avdelningschefen,

2)

förordnanden om inrikestjänsteresor för avdelningens tjänstemän, om inte annat stadgas i arbetsordningen,

3)

användning av medel som anvisats avdelningen samt

4)

ändring av fastställd semesterordning.

Vad som ovan stadgas om en avdelningschefs avgöranderätt gäller även den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen för planeringssekretariatets del.

Byråchefen, statistikchefen, forskningschefen och ADB-chefen avgör dock för sin enhets del de ärenden som nämns i 1 mom. 1 punkten samt, då medel som avses i 1 mom. 3 punkten anvisats enheten, användningen av dem. Samma avgöranderätt som ovan nämnda tjänstemän har enligt detta moment, kan genom arbetsordning tilldelas någon annan tjänsteman vid arbetsmiljöavdelningen.

24 §

Chefen för administrativa avdelningen avgör utöver de ärenden som stadgas i 23 § ärenden som gäller

1)

användningen av medel som anvisats ministeriet för avlönande av tillfällig personal, för trycknings- och inbindningskostnader, för utgifter för hyra, för anskaffning av kontorsmaskiner och inventarier, för resekostnader samt för smärre omkostnader, om inte annat följer av denna förordning,

2)

ålderstillägg och tjänstledighet som beviljas på grund av sjukdom samt havandeskap eller barnsbörd, om inte avgörandet i arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman,

3)

registrering, arkivering och maskinskrivning samt tryckning och publikationer, om inte avgörandet i arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman samt

4)

civiltjänst.

25 §

Byråchefen vid ekonomibyrån avgör ärenden som ankommer på ministeriet såsom räkenskapsverk.

26 §

Byråchefen vid byrån för internationella ärenden avgör frågor som gäller andra än i 19 § avsedda förordnanden om tjänsteresor med anledning av internationellt samarbete.

27 §

Avdelningschefen vid arbetsmiljöavdelningen avgör utöver de ärenden som nämns i 23 § ärenden som gäller

1)

lönegaranti och ersättning av resekostnader för sjömän samt den statsandel som betalas för sjömansservicebyråns utgifter,

2)

tillsättande av arbetarskyddsnämnder.

28 §

Avdelningschefen vid avdelningen för arbetskraftsservice avgör, utöver de ärenden som nämns i 23 §,

1)

ärenden som gäller arbetsförmedling, yrkesvägledning och uthyrning av arbetskraft,

2)

ärenden som gäller facklig utbildning av arbetskraft, om de ankommer på ministeriet, med undantag av ärenden som gäller regional fördelning av anslag och utbildningsplatser.

29 §

Byråchefen vid byrån för arbetsförmedlingsärenden avgör ärenden som gäller enskilda praktikanter och praktikantgrupper, om inte ärendet genom arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman.

Särskilda stadganden

30 §

Om avdelningarnas, planeringssekretariatets, byråernas och övriga verksamhetsenheters uppgifter och arbetsfördelning samt vid behov om tjänstemännens uppgifter och arbetsfördelning bestäms närmare i ministeriets arbetsordning.

Ministeriet fastställer arbetsordningen.

31 §

Beträffande samarbetet mellan ministeriet och personalen iakttas vad som stadgas i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (651/88) och vad som bestäms i avtal som har ingåtts med stöd av den.

32 §

Om inte annat stadgas gäller angående ministeriet vad som sägs i reglementet för statsrådet.

Ikraftträdande

33 §

Denna förordning träder i kraft den 1 juni 1989.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 30 december 1977 om arbetskraftsministeriet (1121/77) jämte senare ändringar samt förordningen den 29 september 1978 om delegationen för företagsdemokrati (748/78) och förordningen

Helsingfors den 12 maj 1989

Republikens President Mauno KoivistoArbetskraftsminister Matti Puhakka

Till början av sidan