Bullerbekämpningsförordning
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Uppdaterad författning
- 169/1988
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av miljöministern stadgas med stöd av bullerbekämpningslagen av den 3 april 1987 (382/87):
1 kap.Myndigheterna och deras uppgifter
1 §Miljöministeriets uppgifter
Miljöministeriet har till uppgift att leda, övervaka och främja bullerbekämpningen samt att i detta syfte särskilt
dra försorg om det allmänna utvecklandet och planerandet av bullerbekämpningen,
dra försorg om beredningen och verkställigheten av de allmänna anvisningar och bestämmelser som med stöd av 9 § bullerbekämpningslagen (382/87) utfärdas av statsrådet,
styra och övervaka i 4 § 2 mom. och 5 § 2 mom. bullerbekämpningslagen nämnda myndigheters verksamhet,
följa och samordna bullerbekämpningen inom olika förvaltningsområden,
dra försorg om utvecklandet av bullerbekämpningens datasystem,
dra försorg om bullerbekämpningens allmänna upplysnings- och informationsverksamhet, samt
främja forskningen och utbildningen på bullerbekämpningens område.
2 §Länsstyrelsens uppgifter
Länsstyrelsen har till uppgift
att inom länet övervaka iakttagandet av bullerbekämpningslagen och med stöd av den utfärdade stadganden, bestämmelser och anvisningar,
att följa och främja beaktandet av bullerbekämpningen i planer och andra projekt som förverkligas inom länet,
att behandla tillstånd som avses i 18 och 19 §§ bullerbekämpningslagen och fatta beslut med anledning av dem,
att ge kommunen råd beträffande bullerbekämpningen, samt
att inom länet dra försorg om insamlandet av uppgifter som gäller bullerbekämpning.
3 §Miljövårdsnämndens uppgifter
Miljövårdsnämnden har till uppgift
att inom kommunen övervaka iakttagandet av bullerbekämpningslagen och med stöd av den utfärdade stadganden, bestämmelser och anvisningar,
att dra försorg om den bevakning av bullersituationen som de lokala förhållandena förutsätter,
att vid behov för kommunen bereda ett bullerbekämpningsprogram,
att behandla anmälningar som avses i 13 § bullerbekämpningslagen och utfärda behövliga föreskrifter med anledning av dem,
att dra försorg om införskaffande av uppgifter som behövs för kommunens bullerbekämpningsåligganden,
att främja samarbetet mellan kommunens organ på bullerbekämpningens område samt följa och främja förverkligandet av bullerbekämpningen inom kommunens olika förvaltningsområden och att göra framställningar samt ta initiativ i dessa frågor, samt
att främja samarbetet med andra kommuner i handhavandet av bullerbekämpningsuppgifter.
4 §Sakkunnigmyndigheter och -inrättningar
Sådana sakkunnigmyndigheter i fråga om bullerbekämpningen som avses i 7 § bullerbekämpningslagen är medicinalstyrelsen, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, luftfartsstyrelsen, järnvägsstyrelsen, sjöfartsstyrelsen, huvudstaben och gränsbevakningsväsendet samt bilregistercentralen. I samma paragraf avsedda sakkunniginrättningar i fråga om bullerbekämpningen är statens tekniska forskningscentral och folkhälsoinstitutet.
5 §Sakkunnigmyndighetens och -inrättningens uppgifter
Sakkunnigmyndigheten och sakkunniginrättningen har till uppgift
att på begäran av de myndigheter som nämns i 4 och 5 §§ bullerbekämpningslagen avge utlåtanden i ärenden som gäller verkställighet av bullerbekämpningslagen,
att på begäran av miljövårdsnämnderna bistå dessa vid företagandet av inspektioner som avses i 17 §,
att på begäran av de myndigheter som nämns i 4 och 5 §§ bullerbekämpningslagen göra utredningar och undersökningar som behövs för verkställigheten av bullerbekämpningslagen, samt
att ge de myndigheter som nämns i 4 och 5 §§ bullerbekämpningslagen annan sakkunnighjälp.
Sakkunnigmyndigheterna och sakkunniginrättningarna kan avge utlåtanden samt göra utredningar och undersökningar även på uppdrag av den som orsakar buller.
6 §Avgifter
För utförandet av sakkunniguppgifter som nämns i 5 § uppbärs avgifter i enlighet med vad som stadgas med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (980/73).
2 kap.Anmälningsskyldighet rörande tillfällig verksamhet som orsakar särskilt störande buller
7 §Innehållet i anmälan
Av anmälan skall framgå
namnet på eller firman för samt hemorten för den som utövar verksamheten eller anordnar begivenheten,
arten och omfattningen av det tillfälliga arbetet eller den tillfälliga åtgärden eller begivenheten samt platsen för utförandet av arbetet eller vidtagandet av åtgärden eller för begivenheten,
behövliga uppgifter om arbetsskeden, funktioner och anordningar som orsakar betydande bulleremissioner,
den kända eller beräknade spridningen av bulleremissionerna från det tillfälliga arbetet eller den tillfälliga åtgärden eller begivenheten samt en uppskattning av emissionernas inverkan på områdets bullernivå, samt
de planerade bullerbekämpningsåtgärderna och bevakningen av bullersituationen.
Av anmälan skall vidare framgå på vilket material samt på vilken bedömningsmetod uppgifterna grundar sig.
Miljövårdsnämnden kan av den som orsakar buller begära även andra för behandlingen av anmälningen behövliga uppgifter.
8 §Miljövårdsnämndens beslut
Av beslut, som miljövårdsnämnden fattar med stöd av 15 § bullerbekämpningslagen, skall framgå åtminstone
vem som orsakar bullret,
företagna inspektioner,
huruvida den som orsakar bullret har hörts innan beslutet fattats och om denne har uppgjort en plan för bullerbekämpning,
motivering till beslutet, såsom exempelvis med stöd av bullerbekämpningslagen utfärdade allmänna anvisningar och bestämmelser samt resultaten av undersökningar och utredningar,
för bullerbekämpningen behövliga föreskrifter och deras giltighetstid, samt
besvärsundervisning.
3 kap.Delegationen för bullerbekämpningen
9 §Syfte
För främjande av bullerbekämpningen och skötseln av därtill hörande uppgifter finns i anslutning till miljöministeriet som ett rådgivande organ en delegation för bullerbekämpningen.
10 §Uppgifter
Delegationen har till uppgift
att främja bullerbekämpningen samt skötseln och samordnandet av de uppgifter som gäller bekämpningen,
att till myndigheterna avge av dessa inbegärda utlåtanden rörande bullerbekämpningen och främja samarbetet mellan myndigheterna,
att göra framställningar och ta initiativ beträffande utvecklandet av lagstiftningen om bullerbekämpning samt förvaltningen, forskningen, utbildningen ävensom upplysnings- och informationsverksamheten på området, samt
att utföra andra beredningsuppgifter som av miljöministeriet uppdragits åt delegationen och som hör till dess verksamhetsområde.
11 §Sammansättning
Till delegationen hör en ordförande, en vice ordförande och högst 13 andra medlemmar, samtliga med en personlig suppleant, vilka av statsrådet förordnas för tre år i sänder.
I delegationen skall finnas representanter åtminstone för de i fråga om bullerbekämpningen centrala statliga myndigheterna och inrättningarna, kommunernas centralorganisationer, trafikväsendets, industrins och handelns centralorganisationer samt forskningen och medborgarorganisationerna på området.
12 §Arbetsordning
Miljöministeriet utfärdar på framställning av delegationen en arbetsordning för delegationen.
13 §Sektioner
Miljöministeriet kan, sedan ärendet behandlats i statsrådets finansutskott, ge delegationen tillstånd att till medlemmar i sektion av delegationen, dock ej till ordförande, kalla personer som inte hör till delegationen. Dessa sektionsmedlemmar har vid sektionens möten samma ställning som delegationens medlemmar.
Angående arvoden och ersättningar för resekostnader samt dagtraktamenten till sektionsmedlem gäller vad om arvoden och ersättningar till medlem av statlig kommitté är föreskrivet.
14 §Tillämpning av kommittébestämmelserna
Angående delegationen gäller i övrigt vad som är bestämt om statens kommittéer.
4 kap.Särskilda stadganden
15 §Remissinstanser
Miljöministeriet skall bereda de myndigheter, inrättningar och samfund, till vilkas verksamhetsområde eller uppgifter utfärdade anvisningar och bestämmelser väsentligen kan ansluta sig, såsom försvarsministeriet, inrikesministeriet, finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, handels- och industriministeriet, trafikministeriet, länsstyrelserna, kommunernas centralorganisationer, trafikväsendets, industrins och handelns centralorganisationer, medborgarorganisationer som verkar på bullerbekämpningens område, tillfälle att avge utlåtande om förslagen angående de allmänna anvisningar och bestämmelser som statsrådet utfärdar med stöd av 9 § bullerbekämpningslagen.
16 §Inspektioner
Över i 17 § bullerbekämpningslagen avsedd inspektion skall upprättas ett protokoll, varav framgår inspektionens tidpunkt och föremål och de personer som deltagit däri samt inspektionens förlopp och vid denna framkomna, i fråga om bullersituationen betydelsefulla omständigheter, i tillräcklig omfattning.
5 kap.Ikraftträdande
17 §Ikraftträdelsestadgande
Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1988 och genom den upphävs förordningen den 5 augusti 1983 om delegationen för bullerbekämpningen (685/83).
Åtgärder som verkställigheten av denna förordning förutsätter kan vidtas innan förordningen träder i kraft.
Helsingfors den 12 februari 1988
Republikens President Mauno KoivistoMiljöminister Kaj Bärlund