Statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd
Uppdaterad- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Jord- och skogsbruksministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2023/134/ajantasa/2024-05-23/swe
I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd (1334/2022) :
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 § Tillämpningsområde
Denna förordning innehåller bestämmelser om administrativa kontroller av stöd som avses i 4 § 1 mom. i lagen om Europeiska unionens direktstöd till jordbrukare (1332/2022) , nedan lagen om direktstöd till jordbrukare , och av stöd som avses i 5 § 1 mom., 6 och 8 § i lagen om vissa ersättningar för landsbygdsutveckling (1333/2022) samt bestämmelser om tillsyn på plats och om minskningar och påföljder i fråga om stöd eller ersättningar.
Denna förordning tillämpas dock inte på produktionskopplade inkomststöd som avses i 4 § 1 mom. 1–7 punkten i lagen om direktstöd till jordbrukare.
2 § Definitioner
I denna förordning avses med
den horisontella förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 om finansiering, förvaltning och övervakning av den gemensamma jordbrukspolitiken och om upphävande av förordning (EU) nr 1306/2013,
förordningen om strategiska planer Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 om fastställande av regler om stöd för de strategiska planer som medlemsstaterna ska upprätta inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken (strategiska GJP-planer) och som finansieras av Europeiska garantifonden för jordbruket (EGFJ) och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) samt om upphävande av förordningarna (EU) nr 1305/2013 och (EU) nr 1307/2013,
förordningen om kvalitetsbedömning kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1172 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 vad gäller det integrerade administrations- och kontrollsystemet inom den gemensamma jordbrukspolitiken samt tillämpningen och beräkningen av administrativa sanktioner för grundvillkor,
förordningen om ansökningssystem kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1173 om regler för tillämpningen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 vad gäller det integrerade administrations- och kontrollsystemet i den gemensamma jordbrukspolitiken,
den allmänna förordningenom arealer statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av vissa arealbaserade jordbruksstöd (77/2023) ,
stödvillkor ett villkor eller stödberättigandekriterium i anslutning till ett stöd, en åtgärd eller ett miljöavtal,
försummelse varje underlåtelse att iaktta ett stödberättigandekriterium, ett stödvillkor, en förbindelse eller någon annan förpliktelse som hänför sig till beviljande eller utbetalning av stöd eller underlåtelse att lämna uppgifter i anslutning till dessa,
miniminivå de krav som avses i artikel 31.5 a och b samt artikel 70.3 a och b i förordningen om strategiska planer och som ska iakttas,
åkerskiftesregistret ett sådant identifieringssystem för jordbruksskiften som avses i artikel 68 i den horisontella förordningen,
basskifte ett skifte som avses i artikel 2.2 i förordningen om kvalitetsbedömning och 20 § i den allmänna förordningen om arealer,
digitalisering en i åkerskiftesregistret införd kantlinje på basskiftet som ritats med hjälp av en datateknisk ritmetod på en digital flygbildskarta,
jordbruksskifte ett skifte som avses i artikel 65.4 d i den horisontella förordningen och 21 § i den allmänna förordningen om arealer,
jordbruksmark en areal som avses i artikel 4.3 i förordningen om strategiska planer och 4 § i den allmänna förordningen om arealer,
jordbruksverksamhet jordbruksverksamhet som avses i artikel 4.2 i förordningen om strategiska planer, 5 § i lagen om direktstöd till jordbrukare och 6 och 7 § i den allmänna förordningen om arealer.
2 kap.Administrativa kontroller
3 § Administrativa kontroller
På administrativa kontroller tillämpas vad som föreskrivs om kontroller i bilaga I till kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/127 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 med bestämmelser om utbetalande organ och andra organ, ekonomisk förvaltning, avslutande av räkenskaper, säkerheter och användning av euron. Vid administrativa kontroller påverkas beviljandet av stöd eller beloppet av det stöd som ska betalas utöver av vad som föreskrivs i 20 § 1 mom. i lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd (1334/2022) , nedan verkställighetslagen , av den beräkning som ska göras i informationssystemet och kontrolluppgifterna i informationssystemet.
4 § Kontroll av villkor som gäller aktiva jordbrukare
De villkor som gäller aktiva jordbrukare som avses i 3 § i lagen om direktstöd till jordbrukare kontrolleras administrativt. Stöd, där det är en förutsättning att ett krav som gäller aktiva jordbrukare uppfylls, betalas inte om villkoren inte uppfylls.
5 § (23.5.2024/266)Kontroll av besittning av basskifte
Besittningen av ett basskifte kan kontrolleras genom kontroller av ett urval, genom korskontroller eller på något annat sätt i situationer som behöver utredas. En stödsökande ska på begäran till den behöriga myndigheten elektroniskt lämna in handlingar som styrker besittningen av ett basskifte på basis av ägande, arrende, ett avtal om vederlagsfri besittning av skiften eller ett byte mellan två parter. Om det råder oklarhet om besittningen av ett basskifte, utvidgas kontrollen till att gälla alla basskiften på gårdsbruksenheten.
I fråga om ett skifte som förkastats finns det inte någon sådan möjlighet att ändra eller dra tillbaka ansökan som avses i artikel 7 i förordningen om ansökningssystem och 20 § i verkställighetslagen.
6 § Administrativ kontroll av ansökan om inkomststöd för unga jordbrukare
De förutsättningar för inkomststöd för unga jordbrukare som anges i 12 § i lagen om direktstöd till jordbrukare kontrolleras på basis av de bilagor till ansökan som stödsökanden lämnat in till den behöriga myndigheten. Om behövliga bilagor inte har lämnats in eller om förutsättningarna för stödet inte uppfylls, beviljas inget stöd.
Den bestämmanderätt som avses i 12 § 1 mom. 2 punkten i lagen om direktstöd till jordbrukare kontrolleras årligen på basis av ett urval av stödsökande. Stödsökanden ska visa att bestämmanderätten utövas. Om förutsättningarna för stödet inte uppfylls, beviljas inget stöd.
7 § Administrativ kontroll av ansökan om bidrag för stärkelsepotatis och specialväxter
För jordbruksskiften betalas inget bidrag för stärkelsepotatis eller bidrag för specialväxter för sockerbeta, om stödsökanden inte lämnar in odlingskontraktet till den behöriga myndigheten. Om den odlingsareal för stärkelsepotatis som stödsökanden uppgett i sin ansökan avviker från arealen i odlingskontraktet, anses den mindre arealen vara den ansökta arealen.
8 § Administrativ kontroll av ansökan som gäller arealer som uppgetts för odling av hampa
Stöd betalas inte för sådana arealer med hampa som uppgetts i stödansökan, om stödsökanden inte inom utsatt tid lämnar in de uppgifter som avses i artikel 8.3 i i förordningen om ansökningssystem till den behöriga myndigheten.
9 § Administrativ kontroll av ansökan om miljöersättning
Följande valbara åtgärder i anslutning till en gårdsspecifik åtgärd som omfattas av miljöersättningen kan på basis av ett urval kontrolleras vid en administrativ kontroll:
markövervakning,
organiska näringsämnen,
metoder för precisionsodling,
applikationer för uppföljning och identifiering av växtskadegörare och växtsjukdomar.
En stödsökande som ingår i urvalet ska för den administrativa kontrollen lämna in en utredning om att villkoren för åtgärden har iakttagits eller uppfyllts inom utsatt tid. Om utredningen inte är tillräcklig eller inte lämnas in inom utsatt tid, konstateras en försummelse i fråga om åtgärden. I fråga om en försummad åtgärd finns det inte någon sådan möjlighet att ändra eller dra tillbaka ansökan som avses i artikel 7 i förordningen om ansökningssystem och 20 § i verkställighetslagen.
10 § (23.5.2024/266)Administrativa kontroller och kontrollbesök i anslutning till miljöavtal
Vid ett administrativt kontrollbesök som avses i 20 § 7 mom. i verkställighetslagen kontrolleras det att förutsättningarna för beviljande av stöd uppfylls i fråga om en ansökan som gäller ett miljöavtal som avses i 5 § 1 mom. 1 och 2 punkten i lagen om vissa ersättningar för landsbygdsutveckling. Samtidigt fastställs gränserna och arealen för avtalsområdet samt tas det geotaggade fotografier.
Vid behandlingen av miljöavtal som avses i 5 § 1 mom. 1 och 2 punkten i lagen om vissa ersättningar för landsbygdsutveckling är det möjligt att på basis av det administrativa kontrollbesöket eller en administrativ kontroll som avses i 20 § 1 mom. i verkställighetslagen
begränsa åtgärder som ingår i ettåriga åtgärder,
begränsa, utöka eller fastställa till en lägre stödnivå den areal som kan godkännas för ett miljöavtal,
begränsa den areal som kan godkännas för en ettårig åtgärd,
avslå hela ansökan som gäller ett miljöavtal, eller
häva ett redan ingånget miljöavtal.
En sådan begränsning av den godtagbara arealen som avses i 2 mom. 2 punkten och som innebär att arealen blir mindre än den ansökta arealen orsakar inte en i 21 § avsedd arealskillnad i miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen. Vad som föreskrivs ovan gäller inte ansökningar som hänför sig till miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen, om det vid en administrativ kontroll eller tillsynen konstateras försummelser av stödvillkoren eller att skiftet inte är i stödsökandens besittning. Om en gårdsbruksenhet eller ett skifte har valts ut för tillsyn, tillämpas 21 § i fråga om miljöavtalet från och med det tredje avtalsåret.
Om det görs i 2 mom. avsedda ändringar i ett miljöavtal återkrävs från ingången av avtalsperioden fram till det år då det administrativa kontrollbesöket gjordes det stöd som utan grund betalats ut på basis av miljöavtalet, utan någon administrativ påföljd enligt 24 §.
11 § Uppdatering av basskifte i åkerskiftesregistret
Den maximala stödberättigande areal av ett basskifte som är digitaliserat i åkerskiftesregistret ska uppfylla villkoren i artikel 2 i förordningen om kvalitetsbedömning.
Den maximala stödberättigande arealen av ett basskifte uppdateras regelbundet i åkerskiftesregistret utifrån det nyaste flygfotografiet i enlighet med artikel 2 i förordningen om kvalitetsbedömning. Den maximala stödberättigande arealen av ett basskifte uppdateras i åkerskiftesregistret också när det vid arealövervakning, kvalitetsbedömning enligt artikel 3, 4 eller 5 i förordningen om kvalitetsbedömning, administrativa kontrollbesök, tillsyn på plats eller korskontroll konstateras att det har skett en förändring eller ett fel som påverkar den digitaliserade maximala stödberättigande arealen av skiftet. I ovannämnda situationer kan basskiftet också avföras ur åkerskiftesregistret. Arealen av ett basskifte kan uppdateras i åkerskiftesregistret också när stödsökanden föreslår en ändring som gäller basskiftet, förutsatt att den föreslagna ändringen motsvarar flygfotografiet eller annars är motiverad.
När ett basskifte skapas ska stödsökanden elektroniskt visa hur det nya basskiftet är avgränsat. Stödsökanden ska på begäran av den behöriga myndigheten lämna in ett geotaggat fotografi av det nya basskiftet. Om stödsökanden föreslår att ett nytt basskifte skapas på en areal som stödsökanden besitter på basis av arrende, ska stödsökanden genom utredningar som lämnas till den behöriga myndigheten påvisa besittningen av den arrenderade arealen. Om arealen ägs av stödsökanden, ska stödsökanden på begäran av den behöriga myndigheten skriftligen påvisa besittningen av arealen.
När arealen av ett basskifte uppdateras ska arealer som kan urskiljas på basis av flygfotografiet och som inte är jordbruksmark utelämnas från skiftesarealen. Utöver vad som enligt 4 § 2 mom. i den allmänna förordningen om arealer inte hör till jordbruksmarken, utelämnas byggnader och konstruktioner från arealen av ett basskifte.
Ett basskifte avförs ur åkerskiftesregistret, om basskiftet på basis av den arealövervakning som avses i artikel 10.7 i förordningen om ansökningssystem är felaktigt, om inte stödsökanden efter att ha fått en begäran om utredning vidtar sådana korrigerande åtgärder som avses i 21 § 2 mom. i verkställighetslagen eller lämnar in tillräcklig utredning om att stödvillkoren har följts.
3 kap.Arealövervakning
12 § Analys av material
Vid analys av sådana data från satelliter som avses i artikel 65.4 b i den horisontella förordningen och artikel 10 i förordningen om ansökningssystem används en klassificering som baserar sig på statistiska metoder. Med den statistiska metoden analyseras det att uppgifterna från satellitdata och uppgifterna i ansökan om stöd stämmer överens.
Geotaggade fotografier kan analyseras automatiskt med hjälp av artificiell intelligens eller genom en manuell granskning av fotografierna. När fotografier granskas manuellt avgör den behöriga myndigheten på basis av det geotaggade fotografiet resultatet i fråga om den areal som ska kontrolleras.
13 § Förfarande i anslutning till arealövervakning
Ett fotografi med geografisk information, som ska lämnas in som den utredning om att stödvillkoren har följts som avses i 21 § 2 mom. i verkställighetslagen, ska tas med hjälp av en applikation som myndigheten anvisar så att utredningen blir geotaggad på det sätt som avses i artiklarna 10 och 11 i förordningen om ansökningssystem. Till utredningen ska det fogas behövliga tilläggsuppgifter.
När de slutliga resultaten har blivit klara efter utgången av den i 21 § 2 mom. i verkställighetslagen avsedda tid som Livsmedelsverket sätter ut finns de skiftesspecifika resultaten av arealövervakningen i en nättjänst som utgör en del av livsmedelsförvaltningens informationsresurs.
14 § Beaktande av resultaten av arealövervakningen i arealbaserade stöd
Om arealövervakningen visar att det finns felaktiga skiften beaktas resultaten i alla arealbaserade stöd som helt eller delvis finansieras av Europeiska unionen, oberoende av om arealövervakning tillämpas på stödet eller åtgärden i fråga. Om ett fel i ett skifte gäller uppfyllande av villkoren för jordbruksmark eller jordbruksverksamhet, förkastas det felaktiga skiftet i alla arealbaserade stöd. Om resultatet av arealövervakningen visar på underlåtelse att iaktta ett annat stödvillkor, beaktas resultatet i de arealbaserade stöd eller åtgärder där iakttagandet av stödvillkoret i fråga inverkar på det stöd som ska beviljas eller betalas ut.
4 kap.Tillsyn på plats
15 § Antal gårdsbruksenheter som ska övervakas och urvalet av dem
För tillsyn på plats väljs för varje stödsystem ut minst 0,1 procent av de gårdsbruksenheter som har ansökt om stöd för åtgärder som inte i sin helhet är sådana där arealövervakning ska tillämpas. För tillsynen väljs först slumpmässigt 20–50 procent av gårdsbruksenheterna och därefter viktat 50–80 procent av gårdsbruksenheterna. Urvalet för tillsyn ska omfatta åtgärder där arealövervakning ska tillämpas delvis samt åtgärder där arealövervakning inte tillämpas, men minimiantalet kontroller eller förhållandet mellan det viktade och slumpmässiga urvalet behöver inte uppfyllas för varje åtgärd. (23.5.2024/266)
Av de arealer som anmälts för användning för produktion av hampa väljs minst 30 procent ut för tillsyn på plats. Urvalet ska göras slumpmässigt. Urvalet ska innehålla en representativ mängd av varje odlad sort av hampa. Urvalet kan kombineras med det urval för tillsynen som avses i 1 mom.
Vid ett viktat urval väljs gårdsbruksenheterna ut för tillsyn med hjälp av faktorer som är typiska för sådana gårdsbruksenheter hos vilka brister har observerats under tidigare år. Urvalsfaktorerna för det viktade urvalet väljs på basis av tillsynsresultaten tidigare år, resultaten av arealövervakningen, uppgifterna i livsmedelsförvaltningens informationsresurs eller andra motsvarande tillgängliga uppgifter.
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. kan gårdsbruksenheter eller basskiften även väljas ut för partiell tillsyn på plats. Urvalet kan göras helt och hållet slumpmässigt eller helt och hållet genom ett viktat urval.
En del av urvalet för tillsyn kan göras på basis av föregående års ansökningsuppgifter eller andra tillgängliga uppgifter innan ansökningstiden för ansökan om arealbaserade jordbruksstöd som finansieras direkt eller medfinansieras av Europeiska unionen löper ut. Detta urval kompletteras när alla stödansökningar för ansökningsåret i fråga är tillgängliga.
16 § Tillsyn på plats
Vid tillsyn på plats kontrolleras alla jordbruksskiften för vilka det stöd som ska kontrolleras har sökts. Samtliga jordbruksskiften på en gårdsbruksenhet kontrolleras dock när en förbindelse om ekologisk produktion gäller hela den ersättningsberättigande areal som den som ingått förbindelsen besitter. Vid tillsynen kontrolleras den växt som anmälts för jordbruksskiftet samt avgränsningen av basskiftet och jordbruksskiftet.
Vid tillsyn på plats kontrolleras det att de stödvillkor och krav på miniminivå som kan kontrolleras vid tidpunkten för tillsynen iakttas i fråga om det stöd som ska kontrolleras. Om ett stödvillkor eller ett krav på miniminivå inte kan kontrolleras vid tidpunkten för kontrollen, kan det vid behov verifieras vid ett nytt besök eller med hjälp av ett geotaggat fotografi som stödsökanden lämnar in. Stödsökanden ska efter tillsynen lämna in ett geotaggat fotografi på begäran av den behöriga myndigheten. Vid tillsynen på plats är det möjligt att i ändamålsenlig omfattning kontrollera handlingar som hänför sig till stödvillkoren och kraven på miniminivå. (23.5.2024/266)
Kontroll av de jordbruksskiften som anmälts till den åtgärd inom miljösystemet som gäller växttäcke vintertid kan utföras på plats under den tidsperiod då växttäcket vintertid ska bevaras.
Vid tillsyn på plats kan utöver flygfotografi- och kartmaterial som ingår i livsmedelsförvaltningens informationsresurs även annat kartmaterial samt flygfotografi- och satellitmaterial utnyttjas.
De iakttagelser som gjorts vid tillsynen på plats ska gälla alla de arealbaserade stöd i fråga om vilka iakttagelserna påverkar det stöd som beviljas, även om endast en del av de arealbaserade stöd som gårdsbruksenheten ansökt om kontrolleras vid tillsynen.
Om iakttagelserna vid tillsynen på plats avviker från resultatet av arealövervakningen, används vid beräkningen av stödet de iakttagelser som gjorts vid tillsynen på plats.
Efter underrättelsen om tillsyn på plats eller, om tillsynen på plats genomförs utan förhandsanmälan, efter det att tillsynen har inletts kan stödsökanden inte längre elektroniskt via nättjänsten eller med en applikation som myndigheten anvisar göra sådana ändringar eller tillbakadraganden av ansökan som avses i artikel 7 i förordningen om ansökningssystem. De ändringar och tillbakadraganden som avses i artikel 7 i förordningen om ansökningssystem ska då anmälas skriftligen till den behöriga myndigheten.
17 § Tillsyn över ekologisk husdjursproduktion
Vid tillsynen på plats över en gårdsbruksenhet som ingått en förbindelse om ekologisk husdjursproduktion kontrolleras utöver vad som föreskrivs i 16 § också att de krav på miniminivå för ekologisk husdjursproduktion som anges i 9 § 3 mom. i statsrådets förordning om ersättning för ekologisk produktion (80/2023) och som kan kontrolleras vid tidpunkten för tillsynen iakttas.
18 § Tillsyn över hampa
Vid tillsyn på plats kontrolleras det att villkoren i artiklarna 2 och 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/126 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 med ytterligare krav för vissa interventionstyper som anges av medlemsstaterna i deras strategiska GJP-planer för perioden 2023–2027 enligt den förordningen samt om andelen för norm 1 för god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (GAEC) är uppfyllda. Vid tillsynen fastställs odlingsarealen för produktionen av hampa och kontrolleras att jordbruksskiftet har odlats genomgående med en sådan sort av hampa som berättigar till stöd.
I samband med tillsynen tas det prover av växtbeståndet för verifiering av sorterna av hampa och bestämning av tetrahydrokannabinolhalten i enlighet med artikel 3 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/126 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 med ytterligare krav för vissa interventionstyper som anges av medlemsstaterna i deras strategiska GJP-planer för perioden 2023–2027 enligt den förordningen samt om andelen för norm 1 för god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (GAEC).
19 § Dokumentkontroll vintertid
Vid dokumentkontroll vintertid kontrolleras det på basis av de handlingar som hänför sig till stödvillkoren eller kraven på miniminivå att stödvillkoren och kraven på miniminivå har iakttagits i fråga om det stöd som ska kontrolleras. Dokumentkontrollen vintertid görs i fråga om gårdsbruksenheter som valts ut för tillsyn på plats på det sätt som avses i 15 § 1 mom., om inte stödvillkoren i anslutning till handlingarna eller kraven på miniminivå har kontrollerats redan tidigare vid tillsyn på plats för stödåret i fråga. För dokumentkontrollen vintertid kan det dessutom väljas ett urval andra gårdsbruksenheter.
Stödsökanden ska lämna in handlingarna för kontrollen inom utsatt tid på begäran av den behöriga myndigheten. Om stödsökanden inte lämnar uppgifterna inom utsatt tid, konstateras vid kontrollen försummelse i fråga om de stödvillkor och krav på miniminivå som ingår i kontrollen och som stödsökanden inte har lämnat uppgifter om.
20 § Tillsynsresultatet
Det resultat av tillsynen som ska visas för stödsökanden ska i synnerhet innehålla följande uppgifter:
de stöd som varit föremål för kontroll,
de personer som varit på plats,
den urvalsgrund som ledde till tillsynen på plats,
uppgift om huruvida stödmottagaren på förhand har underrättats om tillsynen på plats och, om så är fallet, tidpunkten för underrättelsen,
de kontrollerade stödvillkoren och minimikraven,
de kontrollerade jordbruksskiftena och eventuella resultat i anslutning till bestämningen av arealen,
iakttagelser som gjorts och försummelser som konstaterats vid tillsynen.
5 kap.Arealbestämning
21 § (23.5.2024/266)Areal som inte berättigar till stöd
Vid administrativa kontroller, arealövervakning eller tillsyn på plats kontrolleras den areal som berättigar till stöd. En arealskillnad mellan den ansökta och den godkända arealen orsakas av
arealer som inte uppfyller de villkor som gäller för jordbruksmark,
arealer på vilka de krav som gäller för jordbruksverksamhet inte har iakttagits,
arealer som stödsökanden inte besitter,
arealer som i stödansökan uppgetts vara större än de är,
arealer på vilka ett villkor i anslutning till ett stöd, en åtgärd eller ett miljöavtal eller ett krav på miniminivå eller ett villkor i anslutning till odling av hampa inte har iakttagits,
arealer som enligt resultaten av arealövervakningen är felaktiga,
arealer på vilka maximibegränsningen av arealen för stödet överskrids på basis av vad som konstaterats vid tillsynen eller korskontrollen,
arealer som på annat sätt än som avses i 1–7 punkten inte uppfyller villkoren för beviljande eller utbetalning av stöd, åtgärder eller miljöavtal.
Om det konstateras att det på ett jordbruksskifte finns en växt ur en annan växtartsgrupp än den som stödsökanden har uppgett i sin stödansökan, ska jordbruksskiftet förkastas i fråga om de växtartsgrupper i vilka den konstaterade växten inte berättigar till stöd.
För en i 26 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller torvåkrar med vall betalas inte miljöersättning för jordbruksskiftet, om markkarteringen inte har visat att jordarten på basskiftet är torvmark. För en i 24 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller främjande av cirkulär ekonomi betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som avses i 24 § 6 mom. i den förordningen inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in. För en i 31 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller fågelåkrar betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som krävs vid en administrativ kontroll inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning. För en i 27 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller hantering av avrinningsvatten betalas inte miljöersättning för skiftet, om
skiftet inte ligger på sur sulfatjord,
skiftet inte är av jordarten torv,
åtgärden inte har genomförts på en areal där en åtgärd som avses i 21 § i statsrådets förordning om miljöersättning (235/2015) har genomförts, eller
de handlingar som avses i 27 § 3 mom. i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in.
Om de i 6 § i den allmänna förordningen om arealer avsedda krav som gäller en bärgnings- och marknadsduglig skörd i anslutning till växtodling inte har iakttagits, minskas det stöd som betalas för jordbruksskiftet med 50 eller 100 procent beroende på hur allvarlig och omfattande försummelsen är.
Arealer på vilka det konstateras hampa som inte uppgetts i stödansökan förkastas.
22 § (23.5.2024/266)Arealbestämning av basskifte och jordbruksskifte
Den areal som berättigar till stöd kan bestämmas i alla faser av behandlingen av stödansökan.
Arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte bestäms när den areal som inte är jordbruksmark kan särskiljas på ett flygfotografi. Om den areal som inte är jordbruksmark inte kan särskiljas med hjälp av flygfotografiet, minskas arealen av basskiftet eller jordbruksskiftet med de områden som är 0,01 hektar eller större. Enstaka områden som är mindre än 0,01 hektar räknas inte samman. Fasta konstruktioner utelämnas dock från arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte, även om de är mindre än 0,01 hektar.
Förutom i de situationer som avses i 2 mom. bestäms arealen av ett jordbruksskifte om den areal som uppgetts i den geospatiala ansökan eller gränsen mellan jordbruksskiftena är felaktig. Ett anmält jordbruksskifte kan delas i två eller flera jordbruksskiften, om det vid tillsynen konstateras att de villkor som gäller för jordbruksmark eller jordbruksverksamhet eller något annat stödvillkor eller minimikrav som hänför sig till det sökta stödet inte uppfylls eller om växten inte motsvarar den anmälda växten på hela jordbruksskiftet.
Vid bestämmande av arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte tillämpas 20–25 § i den allmänna förordningen om arealer.
Mätningen av arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte görs med hjälp av ett kartprogram som utgår från ett digitalt kartmaterial eller med hjälp av GPS-utrustning. Med digitalt kartmaterial avses digitaliserade kartor i åkerskiftesregistret eller annat flygfotografi- eller satellitmaterial i livsmedelsförvaltningens informationsresurs.
Mätutrustningens måttavvikelser används inte när det på ett anmält jordbruksskifte konstateras en areal som inte är jordbruksmark eller på vilken det inte bedrivs jordbruksverksamhet under året i fråga. I övriga fall får måttavvikelser användas. Måttavvikelser används också när arealen av ett basskifte korrigeras i samband med en uppdatering av åkerskiftesregistret utan att det görs något kontrollbesök. Måttavvikelsen beräknas utifrån den uppmätta arealen. Måttavvikelsen får vara högst 1,0 meter multiplicerad med skiftets omkrets, dock högst en hektar.
6 kap.Beräkning av stöd samt minskningar och påföljder
23 §Grunder för beräkning av minskningar och påföljder
I arealbaserade stödsystem beräknas minskningar och påföljder enligt växtartsgrupp. Åtskillnad ska göras mellan följande växtartsgrupper:
arealer inom det grundläggande inkomststödet,
arealer inom omfördelningsinkomststödet,
arealer inom inkomststödet för unga jordbrukare,
arealer inom stödet för miljösystem, enligt åtgärd,
arealer inom kompensationsersättningen, enligt stödområde,
de arealer inom miljöersättningen, bidraget för stärkelsepotatis och specialväxter och ersättningen för ekologisk produktion på vilka en annan stödnivå tillämpas.
Om den ansökta arealen inom de arealbaserade stödsystemen är större än den godkända arealen för en växtartsgrupp, är grunden för beräkning av stödet den godkända arealen för växtartsgruppen i fråga. Om den godkända arealen för någon växtartsgrupp inom de arealbaserade stödsystemen är större än den ansökta arealen, används den ansökta arealen vid beräkningen av stödet.
Om den ansökta arealen är större än den maximala areal för vilken omfördelningsinkomststöd eller inkomststöd för unga jordbrukare högst kan beviljas, begränsas den ansökta arealen till den maximala arealen i fråga.
Om skillnaden mellan den totala ansökta arealen och den totala areal som godkänts är högst 0,10 hektar, används den ansökta arealen vid beräkningen av stödet. (23.5.2024/266)
Procentsatserna för minskningar vid försummelser av stödvillkor och miniminivå räknas samman enligt växtartsgrupp. Om den sammanlagda procentsatsen för minskning för en växtartsgrupp överstiger 50 procent, betalas inget stöd.
Om det för miljösystem som gäller naturvårdvallar, gröngödslingsvallar och mångfaldsväxter har ansökts om stöd för miljösystem för mer än 25 procent av stödsökandens i 13 § i statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av vissa arealbaserade jordbruksstöd avsedda areal som berättigar till direktstöd, betalas för 25 procent av arealen först stöd för miljösystemet som gäller mångfaldsväxter, därefter stöd för miljösystemet som gäller gröngödslingsvallar och slutligen stöd för miljösystemet som gäller naturvårdvallar.
24 § Minskningar och påföljder på basis av areal som inte berättigar till stöd
Om skillnaden mellan den ansökta och godkända arealen för en växtartsgrupp i förhållande till den areal som godkänts för växtartsgruppen är
högst 3 procent men högst 2 hektar, betalas stödet på basis av den godkända arealen,
mer än 3 procent eller mer än 2 hektar, men högst 50 procent, minskas stödet för den godkända arealen med 1,5 gånger den procentandel som motsvarar arealskillnaden,
mer än 50 procent, minskas stödet för den godkända arealen med 2 gånger den procentandel som motsvarar arealskillnaden.
I de situationer som avses i 1 mom. 3 punkten görs minskningen av stödet till fullt belopp, dock så att minskningen är högst 2 gånger den ansökta arealen. Om den påföljd som avses i 1 mom. 3 punkten inte kan dras av i sin helhet från stödet för ansökningsåret i fråga, dras resten av från de av Europeiska unionen helt eller delvis finansierade stöd som betalas under tre år.
Artikel 3 i rådets förordning (EG, Euratom) nr 2988/95 om skydd av Europeiska gemenskapernas finansiella intressen ska tillämpas oberoende av resultaten av den arealövervakning som utförts under tidigare år, om den behöriga myndigheten utifrån terrängobservationer konstaterar att arealen inte är jordbruksmark. (23.5.2024/266)
24 a § (23.5.2024/266)Anmärkning på grund av försummelse av stödvillkoren
Om det vid tillsynen konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av stödvillkoren, kan stödsökanden ges en anmärkning.
25 § Minskning av arealbaserade stöd på grund av att jordbruksmark inte anmälts
Om stödsökanden inte anmäler all jordbruksmark som är i stödsökandens besittning och skillnaden mellan den totala ansökta arealen och summan av den ansökta arealen och den totala arealen av oanmälda basskiften är mer än tre procent av den ansökta arealen, ska på de stöd som betalas till stödsökanden på basis av arealen tillämpas en minskning på högst tre procent beroende på hur allvarlig försummelsen är.
26 § Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för gårdsspecifika åtgärder som omfattas av miljöersättningen
Stödet för en gårdsspecifik åtgärd som omfattas av miljöersättningen minskas med 20 procent, om en klimat- och miljöplan inte återlämnas till den behöriga myndigheten eller om den återlämnade planen har väsentliga brister.
Om en försummelse konstateras vid markkartering eller i fråga om de skiftesspecifika anteckningarna eller om iakttagandet av ett stödvillkor inte kan verifieras på grund av bristfälliga handlingar, minskas ersättningen för den gårdsspecifika åtgärden som omfattas av miljöersättningen per stödvillkor enligt följande:
Försummelse av ett stödvillkor, procentandel av den areal som stödvillkoret gäller, % | Tillämplig procentsats för minskning, % |
5–19,99 | 10 |
20–39,99 | 20 |
40–59,99 | 30 |
60–79,99 | 40 |
≥80 | 50 |
Den behöriga myndigheten kan utifrån en bedömning av försummelsen sänka eller höja påföljdsprocentsatsen enligt 2 mom. till följande lägre eller högre procentsats för minskning. De procentsatser för minskning som ska tillämpas vid försummelser av markkarteringar och skiftesspecifika anteckningar bestäms separat och räknas samman. Om en försummelse som gäller markkartering eller skiftesspecifika anteckningar gäller mindre än 5 procent av den areal som stödvillkoret gäller, kan stödsökanden ges en anmärkning.
Om en försummelse konstateras i fråga om de valbara åtgärderna i anslutning till en gårdsspecifik åtgärd som omfattas av miljöersättningen, minskas ersättningen för den gårdsspecifika åtgärden med 20 procent. Minskningen tillämpas separat för varje valbar åtgärd i fråga om vilken en försummelse konstateras. Om en valbar åtgärd i anslutning till en gårdsspecifik åtgärd som omfattas av miljöersättningen har försummats i ringa grad, kan stödsökanden ges en anmärkning.
27 § (23.5.2024/266)Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för miljöavtal
Om de skiftesspecifika anteckningar som avses i 36 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) saknas helt och hållet, tillämpas en minskning på 25 procent på den ersättning som betalas på basis av ett miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet. Om det finns partiella försummelser i de skiftesspecifika anteckningarna, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 10 eller 20 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om försummelsen i de skiftesspecifika anteckningarna är ringa, kan en anmärkning ges.
Om de skötselåtgärder som krävs inte har vidtagits i enlighet med ett miljöavtal om skötsel av våtmarker eller om det inte har förts bok över skötseln, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 20, 40, 60, 80 eller 100 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning.
Om villkoret för en åtgärd i ett miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet inte uppfylls och försummelsen inte kan gälla skiftets areal, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 20 procent. Om försummelsen inte kan gälla skiftets areal och försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning.
28 § Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för stöd för miljösystem
Om en stödsökande som har förbundit sig till ett miljösystem som gäller naturvårdvallar, gröngödslingsvallar eller mångfaldsväxter inte har gjort odlingsanteckningar om utsädesblandningar eller om odlingsanteckningarna är bristfälliga, minskas det stöd som betalas för åtgärden med 5 eller 10 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om bristen i odlingsanteckningarna är liten, kan en anmärkning ges.
Om stödsökanden anmäler en areal med permanent gräsmark till det miljösystem som gäller växttäcke vintertid och om stödsökanden minskar arealen med permanent gräsmark på sin gårdsbruksenhet under den tid som stödsökanden förbinder sig till det miljösystem som gäller växttäcke vintertid och arealen med permanent gräsmark inte ingår i den ansökta arealen enligt den åtgärd som gäller växttäcke vintertid, minskas stödet för den åtgärd som gäller växttäcke vintertid med 20 procent. Om försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning. (23.5.2024/266)
29 § Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för ersättning för ekologisk produktion
Ersättningen för ekologisk produktion minskas med 5–100 procent, om det konstaterats avvikelser vid produktionskontrollen enligt kontrollsystemet för ekologisk produktion. Om försummelsen är ringa och den inte påverkar uppnåendet av målen för ersättningen, kan stödsökanden ges en anmärkning.
Om det arealkrav som gäller ekologiskt odlade avsalugrödor inte har iakttagits, minskas ersättningen för ekologisk produktion med en procentandel som är 1,5 gånger den procentandel avsalugrödor som saknas. Om den procentandel avsalugrödor som saknas är mindre än 5 procent, tillämpas en minskning på 5 procent. Ersättningen för ekologisk produktion minskas med 30 procent, om foder inte levereras som foder till boskap på gårdsbruksenheter som ingått en förbindelse om ekologisk husdjursproduktion i enlighet med ett skriftligt avtal.
Ersättningen för ekologisk produktion minskas med 30 procent, om utbildningen på en dag eller den rådgivning som avses i artikel 15 i förordningen om strategiska planer inte har genomförts inom utsatt tid.
30 § (23.5.2024/266)Minskningar och påföljder på grund av försummelse av miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal och ersättning för ekologisk produktion
När det gäller miljöförbindelser ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i
9 och 10 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (1384/2022) ,
7 §, 12 § 2 mom., 14 § 1–4 mom. och 17 § 1 mom. i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011) , och
64 § i naturvårdslagen (9/2023) .
När det gäller miljöavtal ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i
12 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden, och
64 § i naturvårdslagen.
Andra krav på miniminivån för miljöersättning än de som avses i 1 mom. är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på skiftesspecifik miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.
När det gäller ersättning för ekologisk produktion ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i 5 §, 7 § 1 och 5–8 mom., 8, 11, 12, 15 och 16 § i statsrådets förordning om begränsning av vissa utsläpp från jordbruk och trädgårdsodling (1250/2014) . Andra krav på miniminivån för ersättning för ekologisk produktion än de som avses ovan är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på skiftesspecifik miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.
Om ett gårdsspecifikt krav på miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion har försummats, tillämpas utifrån en bedömning av försummelsen en minskning på 10, 20, 30, 40 eller 50 procent för varje försummat krav på miniminivå. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på miniminivå för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion, kan stödsökanden ges en anmärkning.
Om ett krav på miniminivå för ekologisk husdjursproduktion inte har iakttagits, ska det göras en bedömning av hur allvarlig, omfattande och bestående försummelsen är och den högsta bedömningen av dessa bestämmer den minskning som ska tillämpas. Ersättningen för ekologisk husdjursproduktion minskas med 20, 30, 40 eller 50 procent på grund av en försummelse av miniminivån. Om minskningen av stödet utifrån bedömningen av försummelsen överstiger 50 procent, betalas ingen ersättning för ekologisk husdjursproduktion.
31 § Minskningar och påföljder på grund av försummelse av miniminivån för stöd för miljösystem
Om 10 § 7 mom. i statsrådets förordning om begränsning av vissa utsläpp från jordbruk och trädgårdsodling eller 6 § 8 mom. i Ålands landskapsregerings beslut om begränsning av utsläpp i vatten av nitrater från jordbruket (Ålands författningssamling 2016:41), som utgör ett krav på miniminivå för ett miljösystem som gäller naturvårdsvallar, gröngödslingsvallar eller mångfaldsväxter, inte har iakttagits, ska arealen av jordbruksskiftet förkastas och arealen räknas in i arealskillnaden.
Om stödsökanden inte har iakttagit det i 9 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden föreskrivna krav som avser miniminivå för ett miljösystem som gäller växttäcke vintertid, minskas stödet för en åtgärd som gäller växttäcke vintertid med 20 procent. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av kravet på miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning. (23.5.2024/266)
32 § Upprepade försummelser av stödvillkoren och kraven på miniminivå
En försummelse av ett stödvillkor eller ett krav på miniminivå enligt 26–31 § är upprepad, om försummelsen av samma stödvillkor eller krav på miniminivå upprepas under tre kalenderår. En försummelse av en valbar åtgärd i anslutning till en gårdsspecifik åtgärd som omfattas av miljöersättningen anses vara upprepad, om en försummelse i vilken som helst av de valbara åtgärderna har konstaterats under tre kalenderår.
Vid upprepade försummelser ska det utifrån en bedömning av försummelsen göras en dubbel minskning i stödet. Stödsökanden kan inte ges en anmärkning på grund av upprepade försummelser, utan i sådana fall ska minst den lägsta procentbaserade minskningen enligt 26–31 § tillämpas på stödet. Om den upprepade försummelsen avser en handling som saknas och som inte lämnas till den behöriga myndigheten, ska den tidigare tillämpade procentbaserade minskningen i stödet göras dubbelt.
7 kap.Särskilda bestämmelser
33 § Tillsyn över avtal om bevarande av jordbrukets genetiska resurser
Minst ett av miljöavtalen om upprätthållande av en ursprungssort ska årligen övervakas på plats. Avtal om upprätthållande av klonarkiv för ursprungsväxter eller avtal om bevarande av lantrasers genom ska övervakas på plats en gång under avtalsperioden.
34 § (23.5.2024/266)Minskningar och påföljder i fråga om miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort
Om de anteckningar om upprätthållandet av en ursprungssort som avses i 52 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) saknas helt och hållet, tillämpas en minskning på 25 procent på den ersättning som på basis av ett miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort betalas för den ursprungssort som ska upprätthållas. Om det finns partiella brister i de ovan avsedda anteckningarna, minskas den ersättning som på basis av miljöavtalet betalas för den ursprungssort som ska upprätthållas med 10 eller 20 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om bristen i anteckningarna är liten, kan en anmärkning ges.
Om det på en gårdsbruksenhet inte finns behövlig mängd utsäde av en ursprungssort och det inte föreligger särskilda skäl till detta, minskas utifrån en bedömning av försummelsen den ersättning som betalas på basis av ett miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort med 50–100 procent i fråga om den ursprungssort som försummelsen gäller. Om det vid tillsynen konstateras flera försummelser i fråga om upprätthållandet av en viss ursprungssort, räknas påföljdsprocentsatserna samman. Om gårdsbruksenheten inte alls har något utsäde av en ursprungssort som ska upprätthållas, betalas ingen ersättning för denna ursprungssort.
8 kap.Ikraftträdande
35 § Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 7 februari 2023.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 (32021R2115) EUT L 435, 6.12.2021, s. 1
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 (32021R2116) EUTL L 435, 6.12.2021, s. 187
Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1172 (32022R1172) EUT L 183, 8.7.2022, s. 12
Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1173 (32022R1173) EUT L 183, 8.7.2022, s. 23
Ikraftträdelsestadganden
23.5.2024/266:
Denna förordning träder i kraft den 27 maj 2024.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 (32021R2115) EUT L 435, 6.12.2021, s. 1, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 (32021R2116) EUTL L 435, 6.12.2021, s. 187, Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1172 (32022R1172) EUT L 183, 8.7.2022, s. 12, Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1173 (32022R1173) EUT L 183, 8.7.2022, s. 23