Social- och hälsovårdsministeriets förordning om trafik- och patientskadenämnden
Uppdaterad- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Social- och hälsovårdsministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2020/756/ajantasa/2020-11-05/swe
I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets beslut föreskrivs med stöd av 21 § 1 mom. i lagen om trafik- och patientskadenämnden den 22 augusti 2019 (959/2019) :
1 §Fastställande av antalet sektioner och förordnande av medlemmar i sektionerna
Nämndens allmänna möte fastställer antalet sektioner och förordnar ordförandena, vice ordförandena, de övriga medlemmarna och ersättarna i varje sektion.
2 §Sektionernas sammansättning och beslutförhet
Till en sektion hör en ordförande och minst tre andra medlemmar. Sektionen är beslutför när mötets ordförande och minst två medlemmar eller ersättare deltar i mötet.
3 §Avgörande av ärenden
Ärendena avgörs vid det allmänna mötet eller i plenum eller en sektion med enkel majoritet. Om rösterna faller lika, gäller som beslut den mening som ordföranden har understött.
4 §Anlitande av sakkunniga
Plenum kan till permanenta sakkunniga högst för nämndens mandattid åt gången utse personer som företräder expertis av betydelse för avgörandet av ärenden.
Nämnden har rätt att höra också andra sakkunniga än de som avses i 1 mom. och att inhämta utlåtanden.
5 §Förvaltningssektionen
För behandling av de förvaltningsärenden som nämns i nämndens arbetsordning finns vid nämnden en förvaltningssektion.
Till förvaltningssektionen hör nämndens ordförande och vice ordföranden med uppdraget som huvudsyssla och högst fyra andra medlemmar som förordnats av det allmänna mötet. Det allmänna mötet kan förordna ersättare till förvaltningssektionen.
Ordförande för förvaltningssektionen är nämndens ordförande och när han eller hon har förhinder en vice ordförande.
Förvaltningssektionen är beslutför när mötets ordförande och minst fyra andra medlemmar eller ersättare deltar i mötet.
6 §Rätt att teckna nämndens namn
Nämndens ordförande, vice ordförande och de personer som särskilt förordnats av nämndens allmänna möte har rätt att företräda nämnden och att teckna dess namn.
7 §Nämndens budget
Det allmänna mötet ska årligen före utgången av oktober lämna budgetförslaget för följande års verksamhet till Finansinspektionen, som efter att ha begärt utlåtanden från Trafikförsäkringscentralen, Patientförsäkringscentralen och Statskontoret ska fastställa nämndens budget före utgången av november.
Finansinspektionen fastställer de ändringar i budgeten som görs under budgetåret.
8 §Medlemmarnas arvoden
Medlemmarna och ersättarna i nämnden får arvoden i enlighet med de grunder som fastställts i budgeten. Förvaltningssektionen bestämmer grunderna för arvoden och löneförmåner till nämndens föredragande och andra tjänstemän inom ramen för den fastställda budgeten.
9 §Information
Nämnden ska ha en webbplats som uppdateras och där det finns tydlig, begriplig och lättillgänglig information om nämnden och det förfarande som nämnden iakttar. När det gäller trafikförsäkringsärenden ska webbplatsen innehålla åtminstone den information som avses i artiklarna 5.2 a, 7.1, 7.2 och 15.1 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG.
Nämnden ska i trafikförsäkringsärenden på begäran lämna den information som avses i 1 mom. skriftligen eller i någon annan varaktig form.
När förfarandet inleds ska nämnden i trafikförsäkringsärenden underrätta parterna om deras rätt att anlita jurist eller någon annan person som biträde eller företrädare samt en fysisk person som begär utlåtande om dennes rätt att återkalla sin ansökan.
10 §Skyldighet att lämna information om tvistlösning
Nämnden ska med två års mellanrum lämna den information som avses i artikel 19.3 i det direktiv som nämns i 9 § till justitieministeriet.
11 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2021.