Statsrådets förordning om delegationen för samservice
Uppdaterad- Ämnesord
- Offentlig förvaltning, Delegation
- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Finansministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2017/770/ajantasa/2017-11-23/swe
I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen (223/2007) , sådant momentet lyder i lag 247/2017:
1 §Delegationens sammansättning och mandattid
Delegationen för samservice har en ordförande, en vice ordförande och högst 20 andra medlemmar. Statsrådet utser ordföranden och vice ordföranden i samband med att statsrådet tillsätter delegationen. Delegationen tillsätts på föredragning från finansministeriet för högst tre år i taget.
Delegationen kan kalla permanenta sakkunniga.
Om ordföranden, vice ordföranden eller någon annan medlem avgår under mandattiden, utser finansministeriet en ny person i den avgåendes ställe för den återstående mandattiden.
2 §Delegationens uppgifter
Utöver vad som föreskrivs i 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen ska delegationen
stödja den allmänna planeringen, styrningen, organiseringen och utvecklingen av samserviceverksamheten,
främja digitaliseringen och användningen av webbtjänster i samserviceverksamheten,
lägga fram förslag till utveckling av serviceutbudet, kunderviceprocesserna och ordnandet av kundservicen inom samservicen,
följa utvecklingen av nätverket av samservicepunkter och lägga fram förslag till utveckling av nätverket så att det svarar mot kundernas behov och tryggar tillgången till tjänster,
stödja utvecklingen av kunnandet hos samservicepunkternas personal så att det svarar mot kundernas behov,
främja samarbetet med centrala aktörer, kunder och andra intressentgrupper med anknytning till samserviceverksamheten samt ordna samarbetsevenemang för intressentgrupperna, och
utföra sådana andra till delegationens verksamhetsområde hörande uppgifter som finansministeriet ålagt delegationen att utföra.
3 §Organisering av delegationens verksamhet
Delegationen kan inom sig tillsätta sektioner för att genomföra uppgifterna. Delegationen kan dessutom låta utföra sådana separata utredningar som stödjer målsättningarna för delegationens verksamhet.
4 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 december 2017.