Statsrådets förordning om de allmänna villkoren för investeringsstöd för fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet
Inte i kraft- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Kommunikationsministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- Giltighetstidens slutdatum
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2010/946/ajantasa/2013-03-14/swe
- Finlands författningssamlings ursprungliga författning
- SDK 946/2010
I enlighet med statsrådets beslut, fattat efter föredragning från kommunikationsministeriet, föreskrivs med stöd av 8 § i statsunderstödslagen (688/2001) :
1 §Syfte
I denna förordning föreskrivs om beviljande, utbetalning och användning av investeringsstöd för nya fartyg enligt statsbudgeten i syfte att förbättra miljöskyddet samt av investeringsstöd för montering som görs i efterhand på fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet. (14.3.2013/204)
I fråga om denna förordning, som fungerar som ett stödprogram, ska en anmälan om statligt stöd göras till Europeiska kommissionen. Ibruktagandet av stödprogrammet kräver förhandsgodkännande av kommissionen. Stöd som överstiger 7,5 miljoner euro ska anmälas särskilt till kommissionen. (14.3.2013/204)
I fråga om statsunderstöd gäller dessutom bestämmelserna i statsunderstödslagen (688/2001) .
2 § (14.3.2013/204)Definitioner
I denna förordning avses med
miljöinnovation miljöinnovationer enligt gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd (2008/C 82/01) som antagits av Europeiska kommissionen,
tidig anpassning till framtida gemenskapsnormer anpassning för att uppfylla vad som föreskrivs i ny unionslagstiftning som höjer nivån på miljöskyddet och som ännu inte trätt i kraft,
eftermontering montering som görs i fartyg i efterhand och som höjer nivån på miljöskyddet,
små och medelstora företag företag som uppfyller villkoren för små och medelstora företag i Europeiska kommissionens gällande rekommendation om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (2003/361/EG) jämte ändringar,
s tora företag andra än i 4 punkten avsedda företag,
riktlinjerna för miljöstöd gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd som antagits av Europeiska kommissionen.
3 § (14.3.2013/204)Allmänna förutsättningar för beviljande av stöd
Stöd kan beviljas för sådana investeringar i nya fartyg och sådan eftermontering som förbättrar miljöskyddet i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.
4 §Stödmottagare
Stöd kan beviljas företag som bedriver rederiverksamhet och som är registrerade i Finland.
5 § (14.3.2013/204)Projekt som kan stödjas
Stöd kan beviljas för projekt
för vilket inget bindande avtal om att beställa ett nytt fartyg eller om eftermontering har ingåtts, och
som gör det möjligt
för stödmottagaren att höja nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet genom att gå längre än vad som krävs i de tillämpliga gemenskapsnormerna,
för stödmottagaren att höja den nationella nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet även i avsaknad av gemenskapsnormer,
för stödmottagaren att i samband med investeringar i nya fartyg höja nivån på det miljöskydd som är resultatet av dess verksamhet genom att uppfylla gemenskapsnormer som ännu inte trätt i kraft, om gemenskapsnormerna har antagits, förutsatt att investeringen genomförs och slutförs minst ett år innan normen träder i kraft, eller
att uppgradera de befintliga transportmedlen så att de uppfyller miljönormer som ännu inte gällde när transportmedlen togs i bruk, förutsatt att investeringen genomförs och slutförs innan normen träder i kraft.
Av underpunkterna a–d i 1 mom. 2 punkten kan på ett och samma projekt tillämpas ett eller flera alternativ.
6 § (14.3.2013/204)Godtagbara kostnader
Till stödberättigande kostnader som förbättrar miljöskyddet hör de extra investeringskostnader som avses i riktlinjerna för miljöstöd och som
är nödvändiga för att nå upp till en högre miljöskyddsnivå än vad gemenskapsnormerna kräver,
i avsaknad av gemenskapsnormer är nödvändiga för att nå upp till en högre miljöskyddsnivå än vad den nationella lagstiftningen kräver,
är nödvändiga för att nå upp till den miljöskyddsnivå som unionslagstiftningen kräver jämfört med den miljöskyddsnivå som krävdes innan normerna trädde i kraft,
i ett eftermonteringsprojekt omfattar den utrustning som monteras samt planeringen och monteringen av utrustningen.
Vid beräkning av de stödberättigande kostnaderna för nya fartyg och eftermontering ska avkastningen och kostnaderna för den extra investeringen under de fem första åren av investeringens varaktighet beaktas i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.
7 §Särskilda förutsättningar för beviljande av stöd
Stöd kan beviljas för byggande av nya fartyg eller för eftermontering i fartyg, om
fartyget
avses bli registrerat i det finska fartygsregistret och infört i handelsfartygsförteckningen och kvarstår i dessa minst ett år efter det att det slutliga beslutet om stöd fattades, eller
är registrerat i det finska fartygsregistret och infört i handelsfartygsförteckningen och kvarstår i dessa minst ett år efter det att det slutliga beslutet om investeringsstöd för eftermontering fattades,
stödmottagaren uppskattas ha förutsättningar att bedriva fortgående lönsam verksamhet,
projektet kan antas bli genomfört inom tre år från det att ansökan lämnades in, och
projektet uppfyller vad som föreskrivs i 5 och 6 § och de villkor för beviljande av stöd som anges i riktlinjerna för miljöstöd.
Stöd kan inte beviljas, om Europeiska kommissionen i något annat stödärende har fattat ett beslut om återkrav av stöd som avses i artikel 107.1 i grundfördraget och sökanden med stöd av detta har meddelats ett beslut om återkrav enligt 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska gemenskapens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) , och sökanden inte har iakttagit beslutet inom fyra månader efter det att kommissionens beslut meddelades.
Stödbeslutet är villkorligt tills Europeiska kommission har godkänt stödprogrammet eller, om så krävs, en enskild ansökan.
8 § (14.3.2013/204)Stödets maximibelopp
Stödets maximibelopp bestäms i enlighet med riktlinjerna för miljöstöd.
Stöd som beviljas enligt denna förordning för annat än investeringar i tidig anpassning och investeringar i eftermontering kan för stora företag uppgå till högst 50 procent, för medelstora företag till högst 60 procent och för små företag till högst 70 procent av beloppet av fartygsprojektets stödberättigande kostnader. Maximibeloppet för stödet kan höjas om projektet uppfyller den definition på miljöinnovation som avses i 2 §.
Stöd som beviljas enligt denna förordning för investeringar i tidig anpassning kan uppgå till
högst 25 procent för små företag, högst 20 procent för medelstora företag och högst 15 procent för stora företag av beloppet av projektets stödberättigade kostnader, om investeringen genomförs och slutförs tidigare än tre år före den förpliktande tidpunkten för genomförande eller dagen för ikraftträdande av normen, eller
högst 20 procent för små företag, högst 15 procent för medelstora företag och högst 10 procent för stora företag, om investeringen genomförs och slutförs mellan ett och tre år före den förpliktande tidpunkten för genomförande eller dagen för ikraftträdande av normen.
Stöd som beviljas enligt denna förordning för eftermontering i miljöskyddssyfte kan uppgå till högst 50 procent av beloppet av projektets stödberättigade kostnader. Investeringen ska genomföras och slutföras innan normen träder i kraft.
Oberoende av vad som anges i 1–4 mom. kan stödet dock uppgå till högst 30 miljoner euro per fartyg.
9 § (14.3.2013/204)Ansökan om stöd
Stöd söks hos kommunikationsministeriet.
Ansökan ska lämnas in innan sökanden ingår ett bindande avtal om beställning av ett nytt fartyg eller om eftermontering.
10 §Utredningar som ska fogas till ansökan
Till ansökan ska fogas ett utlåtande som sökanden inhämtat av Statens tekniska forskningscentral eller något annat motsvarande opartiskt forskningsinstitut om att projektet gäller en sådan investering i ett fartyg som uppfyller villkoren för beviljande av stöd enligt 5 och 7 § och att de extra investeringskostnader som orsakas av projektet på grund av miljöskyddsaspekten överensstämmer med 6 §. (14.3.2013/204)
Till ansökan ska fogas sökandens egen bedömning och en opartisk sakkunnigs bedömning av avkastningen på och kostnaderna för den extra miljöinvesteringen under en period av fem år räknat från den tidpunkt då fartyget överlämnas till beställaren eller sätts i trafik eller den eftermontering av utrustning som ska göras är klar. (14.3.2013/204)
I det utlåtande som ska fogas till ansökan ska den som gett utlåtandet dessutom inkludera en redogörelse för och en försäkran om sin oavhängighet och opartiskhet i förhållande till sökanden.
11 §Behandling av ansökningarna
De ansökningar som inkommit under en och samma ansökningstid behandlas och avgörs på samma gång. (14.3.2013/204)
Om flera ansökningar har inkommit och de fullmakter som beviljats i statsbudgeten inte räcker till för att godkänna alla ansökningar, ska man när ansökningarna bedöms uppmärksamma de projekt som leder till den mest betydelsefulla förbättringen av miljöskyddsnivån.
12 §Beslutet och villkoren i det
Kommunikationsministeriet fattar beslutet om beviljande av stöd.
Kommunikationsministeriet begär utlåtande av Trafiksäkerhetsverket om huruvida ansökan berättigar till stöd.
I beslutet kan kommunikationsministeriet ställa närmare villkor och begränsningar för betalningen och användningen av stödet.
Beslutet är villkorligt tills Europeiska kommissionen har godkänt stödprogrammet eller, om så krävs, ett enskilt stödbeslut.
13 § (14.3.2013/204)Utbetalning av stöd
Stödet betalas till sökanden när fartyget har överlåtits till stödmottagaren och fartyget på dennas ansökan har införts i den handelsfartygsförteckning som avses i lagen om förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (1277/2007) eller när den eftermontering av utrustning som ska göras är klar.
Stödet betalas dock först på basis av de faktiska stödberättigande kostnaderna, som ska uppges och styrkas av sökanden. Den avkastning och de kostnader som avses i 6 § 2 mom. ska beaktas sådana de är enligt den uppdaterade beräkningen när det slutliga beslutet om stöd fattas.
Stödet betalas av det anslag som reserverats för ändamålet i statsbudgeten.
Utbetalningen av stödet förutsätter att Europeiska kommissionen har godkänt stödprogrammet. När det är fråga om stöd som överstiger 7,5 miljoner euro ska också en enskild stödansökan godkännas av kommissionen innan stödet kan betalas ut.
14 §Sökandens anmälan om ändringar samt indragning av utbetalningen
Stödmottagaren ska underrätta kommunikationsministeriet om ändringar i de omständigheter som ligger till grund för beviljande av stödet.
Betalningen av stödet kan genom beslut av kommunikationsministeriet dras in innan stödet betalas ut, om grunderna för beviljandet har ändrats efter det att beslutet om stödet fattades.
15 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 12 november 2010 och gäller till och med den 31 december 2014.
Ikraftträdelsestadganden
14.3.2013/204:
Denna förordning träder i kraft den 1 april 2013.