Försvarsministeriets förordning om militärfordon
Uppdaterad- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Försvarsministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- Anmärkning
- Innehåller bilagor 1 och 2
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2006/180/ajantasa/2018-02-19/swe
I enlighet med försvarsministeriets beslut
föreskrivs med stöd av 1 § 4 mom. i fordonslagen av den 11 december 2002 (1090/2002) och 108 § 6 mom. i vägtrafiklagen av den 3 april 1981 (267/1981) , sådant det sistnämnda lyder i lag 1091/2002:
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 § (2.10.2009/731)Tillämpningsområde
I denna förordning finns föreskrifter om de undantag som är nödvändiga med hänsyn till de särskilda användningsändamålen för eller den särskilda konstruktionen hos militärfordon som avses i 3 § 4 punkten i fordonslagen (1090/2002) . I förordningen föreskrivs dessutom om persontransport med last- och paketbil vid försvarsmakten.
2 § (2.10.2009/731)Definitioner
I denna förordning avses med
specialfordon ett motordrivet fordon som
konstruerats såsom vapen eller såsom särskilt militärredskap,
är banddrivet och avsett för transport av personer, vapensystem eller gods, eller
är ett fordon som motsvarar en bil i kategori NG och i fråga om chassikonstruktion är avsett att dra eller transportera tunga vapen eller vapensystem och som överskrider ett eller flera mått eller massor som allmänt tillåts på väg,
2 ) pansarfordon ett fordon för vars framförande alltid krävs en förare och en chef och som är
motordrivet och utrustat med särskild pansarkorg,
utrustat med vapen eller annan utrustning avsedd för militärt bruk eller
avsett för militärtransport,
3 ) militärsläpvagn en släpvagn konstruerad särskilt för terrängbruk och främst för att kopplas till en terrängbil samt ett i fråga om chassikonstruktion motsvarande specialutrustat släpfordon som inte är avsett enbart för transport av gods,
4 ) militär släpanordning ett militärt släpfordon som är konstruerat såsom vapen eller som en del av ett vapensystem,
terrängbil terrängbilar som avses i 6 § i kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning (1248/2002) ,
6 ) fordon avsett för terrängbruk utöver terrängfordon enligt 16 § i fordonslagen de i denna paragraf avsedda fordonen,
motorcyklar avsedda för terrängbruk sådana enduromotorcyklar som avses i 6 § 2 mom. i kommunikationsministeriets förordning om två- och trehjuliga fordons samt fyrhjulingars konstruktion och utrustning (1250/2002) samt tillverkarens särskilt för militärt bruk fabricerade motorcyklar.
Till den del som fordonslagen och övriga förordningar som utfärdats med stöd av den tillämpas på de fordon som avses i 1 mom. 1–4 punkten, jämställs pansarfordon och specialfordon med kategori N och militärsläpvagn samt militär släpanordning med kategori O.
3 §Försvarsmaktens utryckningsfordon
Ett fordon som används som försvarsmaktens räddningsbil förses med försvarsmaktens symboler och får målas i försvarsmaktens kamouflagefärger.
Försvarsmaktens ambulansbil skall uppfylla kraven på terrängbilar. Ett specialfordon som är utrustat för sjuktransporter samt pansarfordon får godkännas som utryckningsfordon. Sjuktransportbuss är en bil i kategori M2 eller M3 med sitt- och bårplatser för fler än åtta personer utöver föraren. Fordon som avses i detta moment förses med Röda Korsets symboler och får målas i försvarsmaktens kamouflagefärger.
Militärpolisfordon är ett utryckningsfordon som är utrustat för militärpolisen utgående från en bil i kategori M1G eller N1G eller utgående från ett pansarfordon eller annat fordon. Ett militärpolisfordon är försett med alarmanordningar och militärpolissymboler.
En militärpolisbil skall med avseende på den utvändiga utrustningen och färgen tydligt avvika från en polisbil.
2 kap.Konstruktion och utrustning
4 §Närmare krav på konstruktionen och undantag från dem
På militärfordons konstruktion, manöverorgan och utrustning tillämpas utöver bestämmelserna i 25 och 26 § i fordonslagen vad som föreskrivs i detta kapitel.
Närmare krav gällande konstruktionen anges i bilaga 1 och 2 till denna förordning. Bilagorna innefattar även de undantag som kan tillämpas vid försvarsmaktens typgodkännande och vid registrerings- eller ändringsbesiktning av ett enskilt fordon.
De punkter som nämns i bilagorna till kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning, men som inte nämns i bilagorna till denna förordning, gäller inte de militärfordon som nämns i bilagorna till denna förordning.
5 §Specialfordon
Ett specialfordon skall till sina konstruktiva egenskaper och till sitt skick vara tryggt och det skall ha
ändamålsenligt avgassystem och effektiva ljuddämpare,
ändamålsenlig och vid behov med särskilda anordningar dämpad fjädring, och
platser för registreringsskyltar.
6 §Pansarfordon
Ett pansarfordon skall, med beaktande av användningssyftet, till sin konstruktion och skick vara säkert och det skall dessutom ha
ändamålsenligt avgassystem och effektiva ljuddämpare,
ändamålsenlig fjädring,
pålitliga och ändamålsenliga kopplingsanordningar, om fordonet används till att dra släpfordon, och
pålitlig och funktionssäker signalförbindelse mellan föraren och den som är chef.
7 §Militärsläpvagnar
En militärsläpvagn skall till sin konstruktion motsvara definitionen på en medelaxelsläpvagn.
8 §Militär släpanordning
En militär släpanordning skall ha
sådan färdbroms som kopplingsbestämmelserna förutsätter,
luftfyllda däck, massiva gummihjul, medar försedda med anordningar som förhindrar glidning i sidled eller gummibeklädda larvband,
ändamålsenlig fjädring om anordningen inte har någon boggiaxelkonstruktion av vågtyp som möjliggör en tillräcklig rörelsereserv,
skylt för långsamt fordon, om den största tillåtna konstruktiva hastigheten för anordningen är högst 40 km/h,
varningstriangel,
ett permanent inmärkt tillverkningsnummer, och
en igenkänningsskylt som anger den militära släpanordningens benämning, uppgifter som inverkar på kopplingen och tillåten bogseringshastighet.
Då en militär släpanordning framförs på väg med hjälp av egen kraftkälla skall den ha
parkeringsbroms eller anordning som hindrar fordonet från att sättas i rullning,
halvljusstrålkastare, och
sidoreflektorer.
9 §Hjul och däck
Däck för militärfordon får även fyllas med något annat tillräckligt elastiskt ämne än luft eller förses med en särskild säkerhetsanordning, förutsatt att fordonets kör- eller bromsegenskaper inte till följd därav försämras eller att däcken värms upp på ett skadligt sätt.
Hjulet skall vara försett med en anteckning om att däcket är fyllt med något annat ämne än luft eller att det är försett med en säkerhetsanordning.
I militärfordon får på samma axel inte användas däck som avviker så mycket från varandra att detta medför olägenhet eller fara.
10 §Anordning för reglering av däcktrycket
I militärfordon får finnas en anordning för reglering av däcktrycket under körning. I detta fall skall det inne i förarhytten finnas en anordning som visar däcktrycket och information om vilka de högsta tillåtna körhastigheterna är vid reducerat däcktryck respektive när fordonet är lastat.
11 § (2.10.2009/731)Slirskydd
På terränglastbilar och fordon som avses i 2 § 1 mom. 1–4 punkten får användas däck som är dubbade över slitbanans hela bredd. På dylika däck får antalet dubbar med högst 50 procent överskrida vad som föreskrivs i kommunikationsministeriets förordning om dubbar på fordonsdäck (408/2003) .
I begagnade däck på fordon avsedda för terrängbruk får dubbspetsens utstick i fråga om fordon vilkas totala massa överstiger 3,5 ton vara högst 1,0 millimeter större och i däck på övriga fordon högst 0,5 millimeter större än vad som föreskrivs i förordningen om användning av fordon på väg (1257/1992) .
En motorcykel avsedd för terrängbruk får ha högst 300 dubbar i framdäcket och högst 350 i bakdäcket. Dubbspetsens utstick får vara högst 8 millimeter. Vid körning på en väg med permanentbeläggning får utsticket vara högst 3 millimeter frånsett vid körning över en väg eller en bro.
På dubbkraften hos nya dubbdäck på de fordon som avses i 1 och 3 mom. tillämpas inte den förordning som nämns i 1 mom.
12 §Hjälpstrålkastare på fordon och skydd på strålkastarna
Militärpolis-, ambulans- och räddningsfordon får ha en eller flera fritt riktbara sökarljus. För special- och pansarfordon får särskilt godkännas ett eller flera sökarljus.
För chauffören, och i pansarfordon för föraren eller den som är chef, skall finnas signalljus som visar arbetsbelysningens och sökarljusens funktion.
Militärfordons körljus, körriktningsvisare och bakre positionslyktor får förses med skydd som hindrar dem från att skadas. Den del av skyddet som är ogenomtränglig för ljus får likväl inte täcka mer än 20 procent av lyktans belysande yta.
13 § (2.10.2009/731)Fordons identifieringsskyltar och konturmarkeringar
En identifieringsskylt enligt nr 70 av de reglementen (E-reglementen) som avses i 30 § 3 mom. i fordonslagen ska förutom på fordon som anges i kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning dessutom finnas på
banddrivna fordon i kategori N med en total massa som överstiger 6 ton,
pansarfordon,
specialfordon med en total massa som överstiger 7,5 ton,
släpanordningar och militära släpanordningar med en total massa på högst 10 ton, vars längd, inklusive draganordningarna, överstiger 8 meter, och
släpanordningar och militära släpanordningar med en total massa som överstiger 10 ton.
Militärfordon behöver inte utrustas med reflekterande konturmarkeringar enligt direktiv 2007/35/EG eller E-reglemente nr 104 vilka avses i kommunikationsministeriets förordning om fordons konstruktion och utrustning (1248/2002) .
14 §Fordons speciallyktor
Militärfordon får ha följande speciallyktor:
strålkastare; en eller två lyktor med gult eller vitt sken framtill,
bromslyktor; en eller två lyktor med rött eller brungult sken vid bromsning baktill,
bakre positionslyktor; två lyktor med rött sken baktill,
främre konturlyktor; två lyktor med gult eller vitt sken framtill,
bakre konturlyktor; två lyktor med rött sken baktill,
kolonnljus; ett vitt kors baktill, upplyst med en lykta som är täckt på baksidan,
utrustning för mörkerseende som fungerar på våglängden för osynligt ljus.
Den som beviljar godkännande enligt 5 kap. meddelar anvisningar grundade på internationella militära standarder för den konstruktion, de egenskaper och den placering på fordonet som krävs av speciallyktor enligt 1 mom.
15 §Användning och koppling av hjälpstrålkastare och speciallyktor
En hjälpstrålkastare i ett militärfordon får inte med sin funktion vilseleda, störa eller orsaka fara för andra vägtrafikanter.
Speciallyktor får användas bara utanför vägen och där endast på ett särskilt avgränsat område. När speciallykta används får fordonets reflektorer och identifieringsskyltar täckas.
Speciallyktorna skall kopplas så att de fungerar skilt från de övriga lyktorna.
16 §Släpfordons lyktor och reflektorer
En militärsläpvagn försedd med bromsar skall ha konturlyktor i enlighet med bilaga 2 vilka visar vitt sken framåt och rött sken bakåt. Lyktorna skall installeras nedtill på fordonets bakre del och utanför fordonets ytterlinje.
På en släpsläde till en snöskoter med en total massa som överstiger 200 kg och som saknar karosseri eller kanter på lastutrymmet krävs inte bak- eller körriktningsljus och inte heller framreflektorer. På en dylik släde eller på dess last skall vid körning på väg fästas en bakåtriktad skylt för långsamt fordon enligt E-reglemente nr 69.
En konstruktionsdel som är smalare än konstruktionen i övrigt och som skjuter ut över 1,0 meter bakom den militära släpanordningen skall markeras med orangegula reflektorer som syns åt sidorna. Då den utskjutande delen är mer än 2,0 meter lång skall den dessutom markeras med orangegula lyktor som syns åt sidorna och med en röd reflektor som syns bakåt samt med bakljus.
17 §Special- och pansarfordons bromsar
Vid typgodkännandet av sådana med tryckluftsbromsar utrustade pansar- och specialfordon som går på hjul får följande undantag göras:
med färdbromsen skall uppnås en minimiretardation av 4,5 m/s 2 ,
på fordonen krävs inte låsningsfria bromsar.
Parkeringsbromssystemet skall kunna hålla det lastade fordonet på stället i en backe vars lutning är 30 procent.
18 §Bromsarna på militärsläpvagnar och militära släpanordningar
Vid typgodkännandet av militärsläpvagnar och militära släpanordningar utrustade med tryckluftsbromsar får följande undantag göras:
med färdbromsen skall uppnås en minimiretardation av 4,5 m/s 2 ,
på militära släpanordningar krävs inte låsningsfria bromsar och
på fordon försedda med låsningsfria bromsar får antilåsfunktionen regleras så att den slås på senare vid lägre körhastigheter.
Parkeringsbromssystemet skall kunna hålla det lastade fordonet på stället i en backe vars lutning är 30 procent.
19 § (2.10.2009/731)Kopplingsanordningar på släpfordon
Drag- och kopplingsanordningar som installerats i en terrängbil i kategori N2G och N3G på över 6 ton samt i ett special- eller pansarfordon ska stämma överens med en dragögla som motsvarar kategori L i punkt 2.6.11 i E-reglemente nr 55 eller den tyska industristandarden DIN VG 74 059. I en terrängbil som nämns tidigare i detta moment ska en kopplingspunkt som lämpar sig för en dylik dragögla även finnas framtill.
Kopplingsanordningarnas monteringsmått överensstämmer med standarden ISO 11406 och med bilaga 1.
En militärsläpvagn, en militär släpanordning eller ett släpfordon av annat slag som kan kopplas till en i 1 mom. nämnd terrängbil ska ha en ovan avsedd dragögla fast installerad i förhållande till vridningen.
I fordon som avses i 1 och 3 mom. får finnas en sådan elanslutning mellan dragfordonet och släpfordonet som stämmer överens med internationella militärstandarder.
19 a § (18.9.2015/1237)Vissa militärfordons avgasutsläpp
Avgasutsläppen för en bil som används i ett sådant uppdrag och i en sådan utbildning som avses i lagen om militär krishantering (211/2006) ska uppfylla minst kraven på EURO III-nivå enligt direktiv 1999/96/EG eller kraven på Euro 3-nivå enligt direktiv 98/69/EG, beroende på vilket direktiv som tillämpas på bilen.
I fråga om avgasutsläppen för andra militärfordon i sådana uppgifter som nämns i 1 mom. tillämpas 1 § 3 mom. 1 punkten i statsrådets förordning om begränsning av utsläppen av avgaser och partiklar från förbränningsmotorer (844/2004) .
Avgasutsläppen för en bil i klass M 1 G, N 1 G, N 2 G eller N 3 G ska uppfylla kraven på EURO III-nivå enligt direktiv 1999/96/EG eller kraven på Euro 3-nivå enligt direktiv 98/69/EG, beroende på vilket direktiv som tillämpas på bilen. (19.2.2018/143)
Begränsningarna av avgasutsläppen tillämpas inte på ett militärfordon som i ett enskilt fall begagnat förts in i landet, om dess första registrering i det första registreringslandet har skett innan direktiv 1999/96/EG eller direktiv 98/69/EG trädde i kraft och avvikelsen är befogad med tanke på militärfordonets operativa syfte. (19.2.2018/143)
20 § (2.10.2009/731)Allmänna föreskrifter om persontransport
I denna förordning avses med persontransport befordran av personer med ett fordon i kategori N så att passagerarna till antalet är fler än det personantal som har antecknats i registret. Såsom persontransport betraktas likväl inte transport i ett fordon av driftspersonalen för ett skjutklart vapen som är fastgjort i fordonets lastutrymme.
Däcken i ett fordon som utför persontransport ska ha de slirskydd som väderlek eller före förutsätter med undantag av det andra däcket i dubbeldäck.
21 § (2.10.2009/731)Passagerarutrymmen vid persontransport
Fordon i kategori N2 och N3 som utför persontransport ska för varje person som transporteras ha ett sådant säte som avses i 21 a § och i lastutrymmet ska finnas åtminstone 0,5 x 1 kvadratmeter golvutrymme per person som transporteras.
I ett fordon som används för persontransport ska finnas en kontakt- eller signalanordning mellan lastutrymmet och förarhytten, om dessa utrymmen är åtskilda. I ett slutet karosseriutrymme ska dessutom finnas ett tillräckligt effektivt och maskinellt fungerande luftväxlingsaggregat.
I ett slutet lastutrymme ska utrymmet ha åtminstone två separata dörrar som öppnas inifrån och som inte får vara på samma sida av fordonet, eller en sådan dörr och för var tionde person som transporteras en som nödutgång lämplig taklucka eller ett fönster som är lätt att öppna, lösgöra eller slå sönder. Nödutgångens öppning ska vara minst 0,5 x 0,7 meter. Ett slutet lastutrymmes karosserikonstruktion ska dessutom i tillämpliga delar uppfylla kraven på karosseristommens hållfasthet enligt bilaga IV till direktiv 2001/85/EG.
I en buss i katergori M2 och M3 som innehas eller används av försvarsmakten får det i registret antecknade passagerarantalet, föraren inberäknad, tillfälligt överskridas med högst 30 procent.
Bestämmelser om personantal och sittplatser i special- och pansarfordon samt om temporär persontransport på ett pansarfordon ingår i det godkännande som meddelas i enlighet med kap. 5.
21 a § (2.10.2009/731)Säten och deras skyddsanordningar
Ett säte ska vara fastgjort vid lastkorgen med åtminstone den hållfasthet som anges i 3 § i trafikministeriets beslut om lastkorgar till fordon, lastning av fordon och fastgörande av last (940/1982) .
Den fria höjden mätt från sätet i riktning mot ryggstödet på ett avstånd av 100 millimeter från detta, bör vara minst 1000 millimeter. Ett säte som har monterats i sidled ska ha sits- och ryggstödsdelarna utformade så att de hindrar att passageraren glider i sidled, och sätet ska förses med ett enhetligt huvudstöd som skyddar passageraren bakifrån och från sidorna.
Ett säte som används för persontransport ska förses med säkerhetsbälte. Ett säte som har monterats i sidled ska ha ett säkerhetsbälte som motsvarar det fyrpunktsbälte som avses i direktiv nr 77/541/EEG, på vars bälteslås dock inte tillämpas direktivets krav gällande sättet att öppna låset eller färgen på öppningsdelarna. En person som transporteras ska använda säkerhetsbälte under transporten.
En sittplats på ett öppet lastflak ska skyddas med en skyddsanordning för händelse av att fordonet stjälper.
21 b § (2.10.2009/731)Krav som gäller sittplatsens skyddsanordning
Den skyddsanordning som avses i 21 a § 4 mom. ska motsvara
kraven enligt en av de provmetoder som avses i punkt 4 i bilaga IV till direktiv 2001/85/EG eller
kraven enligt det slagprov som avses i punkt 1.3 och det tryckprov som avses i punkt 1.4 i provmetod II i bilaga III till direktiv nr 77/536/EEG eller
kraven enligt det belastningsprov som avses i punkt 1.3 och det tryckprov som avses i punkt 1.5 i bilaga III till direktiv nr 79/622/EEG.
Vid tryckprov fördelas kraften jämnt över hela skyddsanordningen. Om skyddsanordningens skyddande effekt beror på antalet säten på flaket, utförs granskningen på det fordon som till sin totala massa är tyngst och på vilket ett säte monteras, samt med det minsta antalet säten som ska monteras. Provlasten i tryckprovet motsvarar den största tillåtna faktiska totala massan hos ett fordon som utrustas på detta sätt och slagprovets fallhöjd 50 procent av den höjd som fastställs på basis av ovan avsedda massa.
Måtten för det fria utrymme som avses i direktiv nr 77/536/EEG för en sittplats som monterats i sidled bredvid mittlinjen i längdriktning på ett öppet lastflak ska i de prov som avses ovan i 1 och 2 mom. stämma överens med punkt 2 i del B i bilaga III till ifrågavarande direktiv i fråga om den deformation som ska tillåtas i sidled i förhållande till passageraren. Sett från passageraren begränsas utrymmet framför sätet av fordonets sluttande plan på längden, som går i samma riktning som sitsytorna mätt 950 millimeter ovanför referenspunkten och via en punkt som befinner sig 250 millimeter framför ryggstödsplanet och en punkt som befinner sig framför referenspunkten på ett avstånd av 600 millimeter.
22 § (2.10.2009/731)Låsning av växelkorg och container vid persontransport
I en bil som är utrustad med en växelkorganordning ska växelkorgens låsanordningar vara utrustade med en mekanisk säkerhetsspärr. Säkerhetsspärren ska vara kopplad då personer transporteras i växellastkorgen.
En container i vilken personer transporteras ska låsas med fästanordningar enligt SFS-ISO 3874 vid fordonet eller lastflaket.
22 a § (2.10.2009/731)Godkännande för persontransport
En bil som har utrustats på de sätt som avses i 20, 21, 21a, 21b och 22 § ska godkännas vid en registrerings- eller ändringsbesiktning innan den används för persontransport.
23 §Utrustning för militärcykel
Vid cykling i kolonn skall den första och den sista cykeln i kolonnen ha framlykta. Dessutom skall de cyklar som rör sig mellan dem ha framlykta så, att mellan två med lykta utrustade cyklar finns högst tre cyklar utan lykta.
24 § (2.10.2009/731)Fordons beväpning
Ett militärfordon får ha nödvändig fast beväpning, som inte till följd av sitt läge orsakar fara vid körning på väg. Beväpningen ska vid körning på väg vara fastgjord i transportläge eller också ska risken för att den kan svänga ut över fordonets sida vara mekaniskt förhindrad.
I sådana internationella uppdrag som avses i lagen om militär krishantering (211/2006) iakttas de föreskrifter som verkställaren av operationen har meddelat.
3 kap.Fordons massa och huvudmått samt fordonskombinationer
25 § (2.10.2009/731)Massa
Militärfordons största tillåtna massa är som följer:
ett pansarfordons och ett med band försett specialfordons totala massa får vara högst 65 ton; på allmän väg får den totala massan dock inte överstiga den största totala massa som vägverket på respektive väg eller bro tillåter för dessa fordon,
på andra än i punkt 1 avsedda militärfordons massa tillämpas bestämmelserna i förordningen om användning av fordon på väg med följande undantag:
den totala massan för tvåaxlade militärfordon får vara högst 24 ton, för treaxlade militärfordon 28 ton, för fyraxlade 35 ton och för femaxlade 42 ton, och
på ett specialfordon eller en militär släpanordning samt en fordonskombination, till vilken en militär släpanordning har kopplats, tillämpas inte bestämmelserna om fastställande av total massa i 21 § 2 mom. och 23 § 3 mom. i förordningen om användning av fordon på väg.
26 §Huvudmått
Största tillåtna längd för ett specialfordon och ett pansarfordon jämte därtill hörande anordningar och utrustning är 15 meter.
En släpanordning, frånsett dess kopplingsanordning, får försedd med mittaxel vara högst 12 meter lång och med två eller flera axlar högst 15 meter lång. Längden får överstiga ovan nämnda värden, om släpanordningen är försedd med ett styrande eller ett med mekanisk styrning försett axelsystem som förbättrar vändbarheten. En släpanordning får kopplas till ett militärfordon som nämns i 3 mom., trots att dess bredd överstiger dragfordonets bredd. Vad som i detta moment bestäms om släpanordningar gäller även militära släpanordningar.
Största tillåtna längd för en fordonskombination bestående av en lastbil eller en terränglastbil samt ett i fråga om chassikonstruktion motsvarande specialfordon eller ett pansarfordon på hjul samt en traktor och en släpanordning som kopplas till dessa är 30 meter. Högsta tillåtna höjd för dessa fordon är 4,4 meter och största tillåtna bredd 4,1 meter, om deras ursprungliga konstruktion eller användningssyfte nödvändigtvis förutsätter detta. På dylika fordon eller fordonskombinationer, med undantag för lastbil, tillämpas bestämmelserna om ett fordons vändningsförmåga i förordningen om användning av fordon på väg.
Den del av fordonet som är smalare än dess övriga konstruktion och utgörs av ett fast vapen på fordonet räknas med i fordonets längd.
27 §Koppling av släpfordon försedda med medelaxel
Till en terränglastbil eller ett specialfordon eller pansarfordon som i fråga om chassikonstruktion motsvarar denna får, om de fordon som skall kopplas har försetts med en kopplingsanordning enligt anmärkning 50.1 till punkt 50 i bilaga 1, kopplas ett släpfordon som i fråga om draganordning och axelkonstruktion motsvarar en medelaxelsläpvagn.
Släpfordonets kopplingsmassa får inom ramen för den belastning som godkänts för kopplingsanordningar
i fråga om fordon som saknar bromsar vara högst hälften av dragfordonets egenmassa,
i fråga om fordon försedda med färdbroms vara lika stora som dragfordonets egenmassa, dock högst 6 ton, eller
i fråga om fordon försedda med ett kontinuerligt fungerande bromssystem vara högst 1,5 gånger dragfordonets egenmassa.
Av kopplingsmassan får högst 15 procent belasta dragfordonet under förutsättning att belastningen på kopplingsanordningen inte överstiger godkända värden.
28 §Koppling av släpfordon som motsvarar släpvagn med dragstång
Till en terränglastbil eller ett specialfordon eller pansarfordon som i fråga om chassikonstruktion motsvarar en sådan får, om de fordon som skall kopplas har försetts med en kopplingsanordning enligt anmärkning 50.1 till punkt 50 i bilaga 1, kopplas ett släpfordon som motsvarar en egentlig släpvagn (släpvagn med dragstång).
Släpfordonets kopplingsmassa får inom ramen för den belastning som godkänts för kopplingsanordningar
i fråga om fordon som saknar bromsar vara högst hälften av dragfordonets egenmassa,
i fråga om en militär släpanordning där endast en axel är försedd med bromsar, vara högst hälften av dragfordonets egenmassa, eller då den med bromsar försedda axeln är den bakersta och dess axeltryck uppgår till minst 70 procent av axeltryckens summa, vara högst 1,5 gånger dragfordonets egenmassa, eller
i fråga om fordon försedda med bromsar på varje axel vara högst två gånger dragfordonets egenmassa.
29 §Koppling till traktor
Till andra traktorer än trafiktraktorer som används av försvarsmakten får inom ramen för kopplingsbestämmelserna även kopplas en militär släpanordning vars kopplingsmassa överstiger 10 ton.
Till andra släpvagnar än en släpvagn som kopplats till en traktor som använder ledramsstyrning får kopplas en militärsläpvagn, en släpanordning eller en militär släpanordning. Kopplingen förutsätter att kopplingsanordningarna mellan fordonen är ändamålsenliga och pålitliga och att det bakre släpfordonets kopplingsmassa är högst lika stor som det främre släpfordonets kopplingsmassa samt att deras sammanlagda massa inte överstiger den tillåtna kopplingsmassan för traktorn.
4 kap.Användning och belastning
30 §Användning på väg
Om en fordonskombination till följd av militärfordons avvikande konstruktion och dimensionering inte uppfyller de vändbarhetskrav som uppställts för fordonskombination i trafik, skall körrutten väljas så att svängning i korsning undviks där det kan medföra olägenhet, fara eller skada. Vid behov skall trafikdirigering ordnas längs rutten.
Ett i försvarsmaktens militärfordonsregister antecknat terrängfordon på hjul och en därtill kopplad släpvagn samt en motorsläde och en därtill kopplad släde får med iakttagande av särskild försiktighet användas på väg, om det är av behovet påkallat för utförandet av en militär uppgift. En dylik släpvagn eller släde får belastas endast så mycket som förhållandena och trafiksäkerheten medger. Då ett till ett terrängfordon på hjul kopplat släpfordon används på väg får det inte ha passagerare. Vid arbete som utförs på vägområde får den person som använder den utrustning som är fast installerad i släpfordonet dock befinna sig i släpfordonet.
Ett specialfordon får med iakttagande av särskild försiktighet användas på väg. Om fordonets bredd överstiger 2,8 meter, skall i fordonet finnas en person som bistår föraren vid färd på väg.
Ett fordon som avses i 8 § 2 mom. får användas på väg endast om en person som dirigerar trafiken har förordnats att enligt 2 § 1 mom. i vägtrafikförordningen (182/1982) varna och dirigera den övriga trafiken. På ett kasern- eller övningsområde som används av försvarsmakten krävs likväl inte någon trafikdirigerare.
Ett pansarfordon får med iakttagande av särskild försiktighet användas på väg, förutsatt att i fordonet förutom föraren finns en person som är chef för fordonet och som utan hinder kan se åt sidorna och bakåt över det område som föraren på grund av fordonets konstruktion inte kan se. Chefen underrättar med hjälp av en i 6 § avsedd signalförbindelse föraren om i detta område förekommande trafik och andra omständigheter som inverkar på framförandet av pansarfordonet. Ett pansarfordon får vid behov dirigeras utifrån med hjälp av handtecken. Chefen kan också ge lämpligt riktningstecken, om körriktningsvisare saknas på fordonet.
Den person som är chef för ett pansarfordon och den person som bistår föraren i ett specialfordon kan enligt 2 § 1 mom. i vägtrafikförordningen vara trafikdirigerare när de avlägsnat sig ur fordonet och står på vägen.
31 §Fordons last och s äkring av lasten
En växelkorg eller container som tillfälligt transporteras i en lastbil eller terränglastbil får, inom ramen för fordonets tillåtna längd på väg, skjuta ut över fordonets ytterlinje baktill högst fyra meter.
Material som transporteras i karosseriutrymmet eller på släpvagnen skall, med undantag av utrustningen för den personal som transporteras, vara fastgjord.
32 § (2.10.2009/731)Fordonsbestämda hastighetsbegränsningar
Högsta tillåtna hastighet på väg är 80 kilometer i timmen för ett specialfordon som i fråga om chassikonstruktion motsvarar en terrängbil på hjul och för ett pansarfordon på hjul.
För ett med band försett pansarfordon är den högsta tillåtna hastigheten
50 kilometer i timmen, om fordonets totalvikt överstiger 20 ton,
70 kilometer i timmen, om fordonets totalvikt är högst 20 ton eller om fordonet är försett med larvband av gummi eller gummibeklädda larvband.
För andra fordon än specialfordon och pansarfordon som nämns i 1 och 2 mom. är den högsta tillåtna hastigheten på väg 70 kilometer i timmen.
Med avvikelse från hastighetsbegränsningarna för motordrivna fordon och släpfordon i förordningen om användning av fordon på väg är den högsta tillåtna hastigheten på väg för militärfordon 80 kilometer i timmen:
för en lastbil och en terränglastbil, för ett specialfordon med motsvarande chassikonstruktion samt för ett pansarfordon på hjul, om till dem är kopplat ett släpfordon med fjädring som saknar bromsar och som i fråga om kopplingsmassa väger högst 1,5 ton, och
för ett militärt släpfordon, som är försett med en boggiaxelkonstruktion av vågtyp utan fjädring.
Vid transport av personer på de sätt som avses i 20 § 1 mom. är den högsta tillåtna hastigheten 60 kilometer i timmen. Den högsta tillåtna hastigheten är dock 80 kilometer i timmen
för en paketbil som är försedd med säten,
för en bil som är försedd med ett slutet lastutrymme i kategori N2 och N3 och med säten som avses i 21 och 21 a § i denna förordning,
för en bil som är försedd med ett öppet lastflak i kategori N2 och N3 och med säten och skyddsanordning som avses i 21, 21 a och 21 b § i denna förordning, i vilken sätena har monterats i sidled i förhållande till körriktningen omedelbart på båda sidor om lastutrymmets längsgående mittlinje med ryggstöden mot mittlinjen.
För terränglastbilar försedda med band samt för ett pansarfordon på hjul, som är bredare än 3,0 meter och framförs utan varningsbil på en väg utan beläggning eller på en sådan väg med beläggning som saknar mittlinje, är den högsta tillåtna hastigheten 40 kilometer i timmen.
Den högsta tillåtna hastigheten för fordon som är bredare än 3,5 meter är högst 60 kilometer i timmen.
Körhastigheten får vara högst 50 kilometer i timmen, om fordonet är försett med däck vilkas bärförmåga grundar sig på ett annat ämne än luft, såvida inte en högre körhastighet har godkänts särskilt för denna typ av däck.
33 §Märkning av överbreda fordon
Bestämmelserna i denna paragraf tillämpas på märkning av överbreda militärfordon när de används på allmän väg drivna med egen maskinkraft eller såsom släpfordon.
Andra militärfordon än pansarfordon och militära släpanordningar vars bredd överstiger 2,6 meter skall ha i 19 och 20 § i trafikministeriets beslut om specialtransporter och specialtransportfordon (1715/1992) angivna lyktor och reflektorer vilka anger fordonets eller fordonskombinationens bredd. Pansarfordon och militära släpanordningar får vara utrustade med sådana lyktor och reflektorer.
De i 2 mom. avsedda lyktorna och reflektorerna får på en lastbil eller terränglastbil vars bredd är högst 2,6 meter vara monterade och inställda på fordonet högst till fordonets största bredd även då det inte finns någon överbred last eller något överbrett släpfordon. Lyktorna skall förses med en strömställare med vilken de kan släckas. För föraren skall då finnas en kontrollampa som anger ljusens funktion.
Ett pansarfordon vars bredd överstiger 2,6 meter skall framtill och baktill ha konturlyktor på högst 200 millimeters avstånd från fordonets sidor, om inte strålkastarna eller baklyktorna befinner sig på detta avstånd från fordonets sidor. Därutöver skall fordonet framtill och baktill ha två reflektorer på högst 200 millimeters avstånd från fordonets sidor. Till övriga delar skall monteringen av konturlyktorna och reflektorerna överensstämma med E-reglemente nummer 48.
Militära släpanordningar vars bredd överstiger 2,6 meter skall baktill ha konturlyktor i enlighet med 16 § och reflektorer på högst 50 millimeters avstånd från fordonets sidor. Till övriga delar skall monteringen av konturlyktorna och reflektorerna överensstämma med E-reglemente nummer 48.
Ett i denna paragraf avsett motordrivet fordon och ett fordon kopplat till en överbred militär släpanordning skall ha minst en sådan lykta som avses i 21 b § i det beslut av trafikministeriet som nämns i 2 mom.
34 § (2.10.2009/731)Varningsbil för överbred transport
Ett pansarfordon vars bredd överstiger 3,0 meter och som framförs på väg bör åtföljas av en varningsbil. Varningsbilen ska ha en varningstavla på minst 1,0 x 0,5 meter med antingen texten “PANSARVAGN” eller “PANSARVAGNAR”.
På motorvägar eller vägar där dubbelriktad trafik är förbjuden genom trafikmärken ska varningsbilen vara placerad bakom fordonsavdelningen och på andra vägar framför fordonsavdelningen. På andra vägar ska även det sista fordonet i fordonsavdelningen vara försett med en varningstavla på vilken ska anges antalet fordon i avdelningen.
Varningsbil krävs dock inte
på ett kasern- eller övningsområde som är i försvarsmaktens användning eller
på väg där övrig trafik varnas med trafikmärke nummer 189 och en tilläggsskylt med texten “PANSARVAGNAR” eller “KRIGSÖVNING” eller
vid körning på motorväg eller motortrafikled, när det i ett pansarfordon på hjul används sådana lyktor och reflektorer som visar att det är fråga om överbred transport och som avses i 33 § 2 mom. både fram och bak på fordonet eller
vid körning på en annan väg än sådan som avses i 3 punkten när i ett pansarfordon på hjul utöver de lyktor och reflektorer som avses i 3 punkten en eller flera sådana lyktor som avses i 33 § 6 mom. är i bruk så att de syns framåt och bakåt.
Den varningsbil i kategori N som används vid försvarsmaktens specialtransporter får till sin totala massa uppgå till högst 7,5 ton.
34 a § (2.10.2009/731)Bogsering av fordon
Ett fordon får bogseras med användning av en fordonsmodellspecifik bogseringsstång, även om avståndet mellan fordonen härvid är kortare än tre meter.
5 kap.Typgodkännande av militärfordon
35 §Godkännande och beviljande av typgodkännande
Huvudstabens tekniska besiktningsavdelning beviljar godkännanden i fråga om specialfordon och pansarfordon, militärsläpvagnar samt militära släpanordningar som skall användas av försvarsmakten, om inte fordonet är typgodkänt enligt 5 kap.i fordonslagen.
I fråga om sådana fordon som skall användas av försvarsmakten och för vilka typgodkännande enligt fordonslagen inte förutsätts utförs typgodkännandet vid försvarsmakten så som anges i denna paragraf.
Huvudstabens tekniska besiktningsavdelning beviljar typgodkännande med iakttagande av de metoder för nationellt typgodkännande som avses i 30 § 3 mom. i fordonslagen.
Den förvaltningsenhet som gör anskaffningen av fordonet ansöker om typgodkännande. Sökanden är skyldig att förete de dokument och testresultat som fordras vid godkännande.
6 kap.Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
36 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 1 april 2006.
37 §Övergångsbestämmelser som gäller anpassning av bromsarna på vissa militärfordon samt villkor för koppling
Om ett av fordonen i en fordonskombination är ett militärfordon som har godkänts för användning i enlighet med de bestämmelser som gäller vid denna förordnings ikraftträdande uppställs följande krav på anpassningen av bromsarna och villkoren för koppling:
Terränglastbilar och specialfordon försedda med tryckluftsbromsar:
till ett fordon som i fråga om bromsarna är anpassat får kopplas ett släpfordon som saknar bromsar eller som är försett med bromsar som grundar sig på påskjutskraft eller ett släpfordon som uppfyller villkoren i trafikministeriets beslut om bromsanordningar för bilar med tryckluftsbromsar och till dem kopplade släpvagnar (631/1990) , nedan bromsanordningsbeslutet, förutsatt att inga andra hinder föreligger för kopplingen,
kopplingsmassan för ett släpfordon som saknar bromsar får vara högst 33 procent av dragfordonets totala massa och högst 50 procent av dragfordonets verkliga massa; båda villkoren skall uppfyllas, och
till ett fordon med en total massa på över 8 ton men mindre än 12 ton får kopplas ett släpfordon som saknar bromsar eller som är försett med bromsar som grundar sig på påskjutskraft eller ett i fråga om bromsarna oanpassat fordon som bogseras och som är försett med tryckluftsbromsar i enlighet med villkoren i underpunkt b).
Terränglastbilar och specialfordon försedda med tryckluftsstyrda vätskebromsar:
fordon med en total massa om högst 8 ton skall uppfylla kraven på bromsningsförhållande i bromsanordningsbeslutet uppfylls,
till fordonet får kopplas endast ett släpfordon som saknar bromsar eller som är försett med bromsar grundade på påskjutskraft förutsatt att andra hinder inte föreligger för kopplingen, samt
kopplingsmassan för ett släpfordon som saknar bromsar får vara högst 33 procent av dragfordonets totala massa och högst 50 procent av dragfordonets verkliga massa; båda villkoren skall uppfyllas,
Militärsläpvagnar försedda med tryckluftsbromsar eller tryckluftsstyrda vätskebromsar:
en släpvagn med en total massa som överstiger 3,5 ton skall uppfylla det krav på bromsningsförhållande som anges i bromsanordningsbeslutet, och
en släpvagn får kopplas till en bil som uppfyller kraven i bromsanordningsbeslutet förutsatt att andra hinder inte föreligger för kopplingen,
Släpanordningar och militära släpanordningar försedda med tryckluftsbromsar eller tryckluftsstyrda vätskebromsar:
bromsningsförhållandet för ett fordon med en total massa som överstiger 3,5 ton skall vara i en bromskorridor som motsvarar en belastad situation och som är anpassad för mätning med dynamometer. Bromskorridorens nedre gräns stämmer överens med den som anges i bromsanordningsbeslutet och den övre gränsen har värdet Z = 0,75 vid ett manövertryck på 0,6 megapascal, och
en släpvagn får kopplas till en bil som uppfyller kraven i bromsanordningsbeslutet förutsatt att andra hinder inte föreligger för kopplingen.
Bromsanpassningen på terränglastbilar med två axlar får i stället för genom kontroll med bromsdynamometer testas också genom ett praktiskt bromsprov i vilket retardationen mäts med en kalibrerad retardationsmätare som ger en utskrift av mätresultatet. I testet beaktas fordonets beteende och styrförmåga vid inbromsningen.
På pansarfordon som går på hjul tillämpas vad som ovan i denna paragraf sägs om terränglastbilar och specialfordon.
38 §Övriga övergångsbestämmelser
Militärfordon som har godkänts för trafik innan denna förordning träder i kraft får alltjämt användas i trafik, om fordonet motsvarar de bestämmelser som gäller vid ikraftträdandet.
Identifieringsskylt för långa eller tunga fordon enligt 13 § i denna förordning krävs i ett militärfordon som har godkänts för trafik innan denna förordning träder i kraft, då ett år har förflutit från denna förordnings ikraftträdande.
Terräng- och specialsläpvagnar och övriga fordon som klassas som militärsläpvagnar i enlighet med militärfordonsförordningen (560/1992) och som tagits i bruk före denna förordnings ikraftträdande skall utrustas med konturlyktor i enlighet med 16 § 1 mom. inom ett år efter det att förordningen trätt i kraft.
Bromsarna på en i 18 § avsedd militär släpanordning som godkänts för allmänt bruk före denna förordnings ikraftträdande får godkännas efter det att de ändrats i enlighet med 18 § 1 mom. Dessutom får en manuell bromskraftsregulator godkännas för montering i bromssystemet i ett sådant fordon i stället för en lastkännande bromskraftsregulator. Godkännandeförfarandet är det som beskrivs i 5 kap.
Bestämmelserna om persontransport i 21 a och 21 b § i förordningen träder i fråga om fordon som redan är i användning i kraft den 1 april 2010. (2.10.2009/731)
Denna förordning tillämpas på paketbilar som används för persontransport då ett år har förflutit från denna förordnings ikraftträdande.
Utrymmesreservering enligt 21 § i denna förordning krävs i ett militärfordon som har godkänts för trafik innan denna förordning träder i kraft då ett år har förflutit från denna förordnings ikraftträdande.
I fråga om en militärcykel som används för trafik krävs sidoreflektorer då ett år har förflutit från denna förordnings ikraftträdande.
De föreskrifter som gäller vid denna förordnings ikraftträdande tillämpas under ett år efter ikraftträdandet på märkning av de överbreda fordon som avses i 33 §, om dessa föreskrifter står i strid med föreskrifterna i 33 §. Det krävs likväl inte att de konturlyktor som anges i 33 § 4 mom. monteras på ett pansarfordon som redan godkänts för användning då denna förordning träder i kraft.
De slutna lastutrymmen som ska användas för persontransport och som ingår i anskaffningskontrakt som har anhängiggjorts eller gäller när denna förordning träder i kraft får tas i bruk med stöd av den förordning som är i kraft när denna förordning träder i kraft. (2.10.2009/731)
Bilaga 1 (2.10.2009/731)
KRAV PÅ SPECIAL- OCH PANSARFORDON
Överensstämmelse krävs med ett direktiv eller E-reglemente. Punkterna 21, 22, 24, 26, 28 och 29 kräver dock typgodkännande. Punkterna 1, 5, 9, 19 och 20 kräver testning utförd av en forskningsanstalt.
Punkterna 2, 6, 11-14, 16, 27, 30, 37-40, 42, 44, 45, 47, 48, 57, 59 och 60 har utelämnats, eftersom dessa punkter inte tillämpas på de i bilagan nämnda militärfordonen.
Punkt | Objekt | Direktiv nr | E-reglemente nr | Specialfordon | Pansarfordon,försett med hjul | Pansarfordon,banddrivet |
1 | Ljudnivåer | 70/157/EEG | 51 | T + A (1 | T + A | N/A |
3 | Tankar för flytande bränsle/ underkörningsskydd | 70/221/EEG | 34 | A (1 | N/A | N/A |
4 | Monteringsutrymmet för bakre registreringsskyltar | 70/222/EEG | X (1 | A | N/A | |
5 | Styrinrättningar | 70/311/EEG | 79 | A (1 | A | N/A |
7 | Ljudsignalanordningar | 70/388/EEG | 28 | A+K | A+K | A+K |
8 | Backspeglar | 71/127/EEG 2003/97/EG | 46 | A | N/A (1 | N/A (1 |
9 | Bromsutrustning (1 | 71/320/EEG | 13 | A | A | N/A |
10 | Dämpning av radiostörningar | 72/245/EEG | 10 | X | X | X |
15 | Hållfastheten hos sätena | 74/408/EEG | 17, 14 | D | N/A | N/A |
17 | Hastighetsmätarutrustning och backväxeln | 75/443/EEG | 39 | X (1 | A | A |
18 | Lagstadgade skyltar | 76/114/EEG | X | X | N/A | |
19 | Förankring av säkerhetsbälten | 76/115/EEG | 14 | D + A | N/A | N/A |
20 | Montering av belysning och ljussignalanordningar (1 | 76/756/EEG | 48 | A+N | A+Y | N/A |
21 | Reflektorer | 76/757/EEG | 3 | X | X | A |
22 | Kontur-, fram-, bak-, broms-, varsel- och sidolyktor | 76/758/EEG | 7, 87, 91 | X | X | A |
23 | Körriktningsvisare | 76/759/EEG | 6 | A | A | A |
24 | Bakre skyltlyktor | 76/760/EEG | 4 | X | A | N/A |
25 | Körljus (även glödlampor) | 76/761/EEG | 1,2,5,8, 20,31,37, 98,99, 112,113, 123 | A | A | A |
26 | Främre dimstrålkastare | 76/762/EEG | 19 | X | N/A | N/A |
28 | Dimbaklyktor | 77/538/EEG | 38 | X | A | N/A |
29 | Backningsstrålkastare | 77/539/EEG | 23 | X | X | N/A |
31 | Säkerhetsbälten | 77/541/EEG | 16 | D | A | N/A |
32 | Sikt framåt | 77/649/EEG | N/A | N/A (1 | N/A (1 | |
33 | Märkning av manöverorgan | 78/316/EEG | X | N/A | N/A | |
34 | Avfrostning/avimning | 78/317/EEG | O | O | O | |
35 | Vindrutespolare/vindrutetorkare | 78/318/EEG | O | O | O | |
36 | Värmesystem | 2001/56/EG | 122 | A | O | O |
41 | Utsläpp från dieselmotorer | 2005/55/EG | 49 | A | N/A | N/A |
43 | Stänkskyddsanordningar | 91/226/EEG | X | N/A | N/A | |
46 | Däck (1 | 92/23/EEG | 54 | A | A | N/A |
49 | Utskjutande delar framför förarhyttens bakre vägg | 92/114/EEG | 61 | A | N/A | N/A |
50 | Kopplingsanordningar (1 | 94/20/EG | 55 | X | X | X |
Fotnot
(Den första siffran anger “Punkt”, den andra fotnoten i sagda punkt.)
1.1) endast fordon med hjul
3.1) överensstämmelse med punkt 5 i BILAGA I till kommissionens direktiv 97/19/EG krävs
4.1) nationell registreringsskylt bör kunna monteras
5.1) endast fordon med hjul
8.1) från förarens (från förarens säte i körställning) och chefens (från chefens plats fritt placerad) platser existerar den sammanlagda heltäckande sikt som krävs
9.1) eller kraven enligt trafikministeriets beslut 631/1990; endast fordon på hjul
17.1) endast fordon med hjul
20.1) fram- och bakreflektorerna monteras på högst 1500 mm höjd, om fordonets konstruktion inte medger montering på högst 900 mm höjd
20.2) funktioner för varningsblinkning krävs inte
32.1) se 8.1
46.1) ISO 10571:1995 eller ETRTO 1998
50.1) kopplingsanordning avsedd för en dragögla i kategori L (L2, L3, L4) i punkt 2.6.11 i E-reglemente nr 55 eller enligt standard DIN VG 74 059; rörelsereserven för ovan nämnda dragögla i den kopplingsanordning eller kopplingspunkt som monterats i fordonet ska vara:
a) horisontalt 81 grader till höger och vänster, sammanlagt 162 grader, och
b) vertikalt 40 grader ovan och under horisontalplanet, sammanlagt 80 grader.
Bilaga 2 (2.10.2009/731)
KRAV PÅ MILITÄRSLÄPVAGN OCH MILITÄR SLÄPANORDNING
Överensstämmelse krävs med ett direktiv eller E-reglemente. Punkterna 21-24, 28 och 29 kräver däremot typgodkännande. Punkterna 5, 9 och 20 kräver testning utförd av en forskningsanstalt.
Punkterna 10, 36, 45, 55 och 56 har utelämnats, eftersom dessa punkter inte tillämpas på militärfordon som nämns i bilagan.
Punkt | Objekt | Direktiv nr | E-reglemente | Militär släpvagn | Militär släpanordning |
3 | Underkörningsskydd | 70/221/EEG | 34, 58 | X (1 | N/A |
4 | Monteringsutrymme för bakre registreringsskyltar | 70/222/EEG | A (1 | N/A | |
5 | Styrinrättningar | 70/311/EEG | 79 | X | N/A |
9 | Bromsutrustning (1 (2 | 71/320/EEG | 13 | A | A |
18 | Lagstadgade skyltar | 76/114/EEG | A | N/A | |
20 | Montering av belysning och ljussignalanordningar (1 (2 | 76/756/EEG | 48 | A + N | A (3 |
21 | Reflektorer | 76/757/EEG | 3 | X | X |
22 | Kontur-, fram-, bak-, broms-, varsel- och sidolyktor | 76/758/EEG | 7, 87, 91 | X | X |
23 | Körriktningsvisare | 76/759/EEG | 6 | X | X |
24 | Bakre skyltlyktor | 76/760/EEG | 4 | X | X |
28 | Dimbaklyktor | 77/538/EEG | 38 | X | X |
29 | Backningsljus (1 | 77/539/EEG | 23 | ||
42 | Sidoskydd | 89/297/EEG | X | N/A | |
43 | Stänkskyddsanordningar | 91/226/EEG | X | N/A | |
46 | Däck (1 | 92/23/EEG | 54 | A | A |
48 | Massa och mått | 97/27/EG | X | N/A | |
50 | Kopplingsanordningar (1 | 94/20/EG | 55 |
Fotnot
(Den första siffran anger ”Punkt”, den andra fotnoten i sagda punkt.)
3.1) krävs inte (II.5.5); koppling tillåten även till andra än NG-dragbilar
4.1) nationell registreringsskylt bör kunna monteras
9.1) eller kraven enligt trafikministeriets beslut 631/1990
9.2) för militärsläpvagn eller militär släpanordning som är avsedd att kopplas till ett banddrivet fordon krävs inte bromsar
20.1) fram- och bakreflektorerna monteras på högst 1500 mm höjd, om fordonets konstruktion inte medger montering på högst 900 mm höjd
20.2) dimbaklyktor krävs inte
20.3) främre positionslyktor krävs inte
29.1) om sådana har monterats
46.1) ISO 10571:1995 eller ETRTO 1998
50.1) dragöglan stämmer överens med kategori L (L2, L3, L4) i punkt 2.6.11 i E-reglemente 55 eller med standard DIN VG 74 059; monteringsmått ISO 11406
Ikraftträdelsestadganden
19.3.2008/159:
Denna förordning träder i kraft den 1 april 2008.
2.10.2009/731:
Denna förordning träder i kraft den 1 december 2009.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
18.9.2015/1237:
Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2015.
19.2.2018/143:
Denna förordning träder i kraft den 21 februari 2018.