Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
Uppdaterad- Författningsöversättningar
- Ämnesord
- Socialvård
- Typ av författning
- Lag
- Förvaltningsområde
- Social- och hälsovårdsministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2000/812/ajantasa/2023-04-14/swe
I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:
1 kap.Allmänna bestämmelser
1 §Lagens syfte
Syftet med denna lag är att främja klientmedverkan och förtroendefulla klientrelationer samt klientens rätt till god service och gott bemötande inom socialvården.
2 §Lagens tillämpningsområde och samband med annan lagstiftning
Denna lag tillämpas både på socialvård som ordnas av myndigheter och på socialvård som ordnas av privata, om inte något annat bestäms i denna eller någon annan lag.
Välfärdsområdets skyldighet att ordna socialvård och anvisa den resurser bestäms enligt vad som därom föreskrivs särskilt. (8.7.2022/603)
3 §Definitioner
I denna lag avses med
klient den som ansöker om eller anlitar socialvård,
socialvård socialservice som nämns i 14 § i socialvårdslagen (1301/2014) samt med nämnda tjänster sammanhängande åtgärder som är avsedda att främja och upprätthålla enskilda personers eller familjers sociala trygghet och funktionsförmåga.
3 punkten har upphävts genom L 14.4.2023/704 . (14.4.2023/704)
3 a § (21.8.2009/657)Den riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården
Närmare bestämmelser om den riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården, som finns i anslutning till social- och hälsovårdsministeriet, finns i 2 a § i lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) och i bestämmelser som utfärdats med stöd av den paragrafen.
2 kap.Klientens rättigheter och skyldigheter
4 §Rätt till socialvård av god kvalitet och gott bemötande
En klient har rätt till socialvård av god kvalitet och gott bemötande utan diskriminering från den som lämnar socialvård. Klienten skall bemötas så att hans eller hennes människovärde inte kränks och så att hans eller hennes övertygelse och integritet respekteras.
När socialvård lämnas skall klientens önskemål, åsikt, fördel och individuella behov samt modersmål och kulturella bakgrund beaktas.
Bestämmelser om klientens rätt att använda, bli hörd och få expeditioner på finska eller svenska samt om hans eller hennes rätt till tolkning vid användningen av dessa språk hos myndigheterna finns i 10, 18 och 20 § i språklagen (423/2003) . Bestämmelser om välfärdsområdets skyldighet att ordna socialvård på finska och svenska finns i 5 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) . (8.7.2022/603)
5 §Klientens rätt att få en utredning om åtgärdsalternativen
Socialvårdspersonalen skall för klienten utreda hans eller hennes rättigheter och skyldigheter samt olika alternativ och deras verkningar liksom också andra omständigheter som är av betydelse för klientens sak.
Utredningen skall ges så att klienten tillräckligt förstår dess innehåll och betydelse.
Om socialvårdspersonalen inte behärskar det språk som klienten använder eller om klienten på grund av en sinnesdefekt eller ett talfel eller av någon annan orsak inte kan göra sig förstådd, skall i mån av möjlighet tolkning ordnas och en tolk skaffas.
Är det fråga om ett ärende som kan väckas av en myndighet, skall tolkning och översättning ombesörjas på det sätt som bestäms i 26 § förvaltningslagen (434/2003) . (30.12.2003/1361)
6 §Beslut eller avtal om ordnande av socialvård
Ordnande av socialvård skall basera sig på ett myndighetsbeslut eller, när privat socialvård ordnas, på ett skriftligt avtal mellan den som lämnar socialvård och klienten.
7 §Service- och vårdplan
När socialvård lämnas skall en service-, vård-, rehabiliterings- eller någon annan motsvarande plan utarbetas, om det inte är fråga om tillfällig rådgivning och handledning eller om det inte i övrigt är uppenbart onödigt att utarbeta en plan.
Planen skall, om det inte finns något uppenbart hinder för det, göras upp i samförstånd med klienten samt, i de fall som avses i 9 och 10 §, med klienten och dennes lagliga företrädare eller med klienten och en anhörig till klienten eller någon annan klienten närstående. Angående planens innehåll och de delaktiga gäller dessutom vad som därom bestäms särskilt.
8 §Självbestämmanderätt och medbestämmande
När socialvård lämnas skall i första hand klientens önskemål och åsikt beaktas och klientens självbestämmanderätt även i övrigt respekteras.
Klienten skall ges möjlighet att delta i och påverka planeringen och genomförandet av de tjänster som tillhandahålls klienten. Detsamma gäller andra åtgärder som ansluter sig till den socialvård som ges klienten. Klientens sak skall behandlas och avgöras med hänsyn i första hand till klientens intresse.
Angående hörande av klienten innan beslut om honom eller henne fattas föreskrivs i förvaltningslagen. (30.12.2003/1361)
Angående åtgärder oberoende av klientens vilja samt tvång och begränsningar i anknytning till vården av eller omsorgen om klienten samt om beslutsförfarandet beträffande dem inom socialvården gäller vad som därom bestäms särskilt.
9 §Självbestämmanderätt i specialsituationer
Om en myndig klient på grund av sjukdom eller nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak inte kan delta i och påverka planeringen och genomförandet av de tjänster som tillhandahålls klienten eller de andra åtgärder som anknyter till den socialvård som ges klienten eller inte kan förstå föreslagna alternativa lösningar eller beslutens verkningar, skall klientens vilja utredas i samråd med klientens lagliga företrädare, en anhörig eller någon annan närstående.
Om en myndig klient i en sak som gäller klientens person eller förmögenhet är i uppenbart behov av intressebevakning, skall det organ som avses i 6 § 1 mom. socialvårdslagen göra en anmälan enligt 91 § lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) till förmyndarmyndigheten för att en intressebevakare skall förordnas för klienten.
SocialvårdsL 710/1982 6 § har upphävts genom L 588/2022 . Se L om intressebevakningsfullmakt 648/2007 .
10 §Minderåriga klienters ställning
En minderårig klients önskemål och åsikt skall utredas och beaktas på det sätt som klientens ålder och utvecklingsnivå förutsätter.
I alla åtgärder som vidtas inom offentlig eller privat socialvård och som gäller minderåriga skall i första hand den minderåriges intresse beaktas.
När det i ett enskilt socialvårdsärende som gäller den minderåriges person finns grundad anledning att anta att vårdnadshavaren inte opartiskt kan bevaka barnets intresse, ska välfärdsområdet göra en ansökan enligt 72 § i lagen om förmyndarverksamhet eller en anmälan enligt 91 § i den lagen om förordnande av en intressebevakare för den minderårige, om det är viktigt för tryggande av den minderåriges intresse. Den minderåriges önskemål och åsikt angående saken ska utredas på det sätt som avses i 1 mom. (8.7.2022/603)
11 § (14.4.2023/704)
11 § har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
12 §Klientens och företrädarens skyldighet att lämna uppgifter
Klienten och dennes lagliga företrädare ska till välfärdsområdet lämna de uppgifter som detta behöver vid ordnandet och lämnandet av socialvård. (8.7.2022/603)
Klienten skall upplysas om vilka andra uppgiftskällor som kan användas för att inhämta upplysningar om honom eller henne och vilka upplysningar om honom eller henne som kan inhämtas oberoende av samtycke. Klienten skall beredas tillfälle att ta del av uppgifter som inhämtats från andra källor liksom också tillfälle att lämna en behövlig utredning i saken.
13 § (8.7.2022/603) Bestämmelser om behandlingen av klientuppgifter (14.4.2023/704)
Bestämmelser om sekretess för klientuppgifter inom socialvården och behandling av klientuppgifter samt upprättande och bevarande av klienthandlingar finns i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) . (14.4.2023/704)
2 mom. har upphävts genom L 14.4.2023/704 . (14.4.2023/704)
3 kap. (14.4.2023/704)
3 kap. har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
4 kap. Välfärdsområdets rätt att få sekretessbelagda uppgifter och handräckning (8.7.2022/603)
20 § (14.4.2023/704)
20 § har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
21 § (14.4.2023/704)
21 § har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
22 § (8.7.2022/603)Välfärdsområdets rätt att få handräckning
Ett välfärdsområde har rätt att av andra myndigheter få den handräckning som det behöver för att sköta sina lagstadgade uppgifter.
Socialvårdsmyndigheten i ett välfärdsområde och i Helsingfors stad har i barnskyddsuppgifter och i brådskande uppgifter som avses i 12 § 1 mom. i socialvårdslagen rätt att avgiftsfritt få i polislagen (872/2011) avsedd handräckning av polisen. (9.12.2022/990)
Den som ger handräckning ska trots skyldigheten att iaktta sekretess röja för välfärdsområdet de uppgifter som skötseln av handräckningsuppdraget förutsätter.
5 kap.Anmärkning och socialombudsman
23 § (12.12.2014/1100)Anmärkning
En klient som är missnöjd med kvaliteten på den socialvård som han eller hon har fått vid en verksamhetsenhet inom socialvården eller med bemötandet i samband med vården har rätt att framställa anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om en klient på grund av sjukdom eller nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller någon annan närstående. Verksamhetsenheten ska lämna sina klienter tillräcklig information om deras rätt att framställa anmärkning och göra det så enkelt för dem som möjligt att framställa anmärkning. Anmärkningen ska i regel framställas skriftligen. Anmärkningen kan också framställas muntligen av särskilda skäl.
Verksamhetsenheten eller den ledande tjänsteinnehavaren ska diarieföra anmärkningen och behandla den på behörigt sätt och skriftligen besvara den inom skälig tid från det att den framställdes. Svaret ska motiveras.
I ett svar på en anmärkning får ändring inte sökas genom besvär. Framställandet av anmärkning inskränker inte klientens rätt att söka ändring på det sätt som föreskrivs särskilt. Framställandet av anmärkning inverkar inte heller på klientens rätt att anföra klagomål i sin sak hos de myndigheter som övervakar socialvården.
23 a § (12.12.2014/1100)Klagomål
I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan.
Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Överföringen ska göras omedelbart efter bedömningen. Den som anfört klagomålet ska underrättas om överföringen. Verksamhetsenheten ska underrätta den överförande tillsynsmyndigheten om svaret på det överförda ärendet.
Avvisningsbeslut meddelas inte i fråga om klagomål som överförs för att behandlas som anmärkningar.
24 § (14.4.2023/739)
24 § har upphävts genom L 14.4.2023/739 .
24 a § (14.4.2023/739)
24 a § har upphävts genom L 14.4.2023/739 .
6 kap.Särskilda bestämmelser
25 §Närmare bestämmelser
Närmare bestämmelser om verkställigheten av denna lag utfärdas vid behov genom förordning.
26 § (14.4.2023/704)
26 § har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
27 §Tillämpningsområdet för bestämmelserna om datasekretess och handräckning
Vad som i 52, 53, 55, 56 och 62–64 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården föreskrivs om välfärdsområdets rätt att få och lämna ut sekretessbelagda uppgifter samt vad som föreskrivs i 22 § i denna lag om handräckning gäller också de myndigheter som svarar för ledningen och övervakningen av socialvården när dessa sköter sina uppgifter i anknytning till enskilda personer och övervakningen. (14.4.2023/704)
2 mom. har upphävts genom L 14.4.2023/704 . (14.4.2023/704)
3 mom. har upphävts genom L 14.4.2023/704 . (14.4.2023/704)
När en uppgift som enligt denna lag är sekretessbelagd röjs i en domstol, skall den muntliga förhandlingen i behövliga delar ske utan att allmänheten är närvarande och rättegångsmaterialet skall hållas hemligt i enlighet med lagen om offentlighet vid rättegång i allmänna domstolar (370/2007) eller lagen om offentlighet vid rättegång i förvaltningsdomstolar (381/2007) . Vid förfarandet iakttas i tillämpliga delar vad som föreskrivs i nämnda lagar. (30.3.2007/386)
28 § (14.4.2023/704)
28 § har upphävts genom L 14.4.2023/704 .
29 §Straffansvar
1 mom. har upphävts genom L 14.4.2023/704 . (14.4.2023/704)
Den som bryter mot den skyldighet att lämna uppgifter som avses i 22 § 2 mom. ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för brott mot den skyldighet att lämna uppgifter som föreskrivs i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården dömas till böter eller till fängelse i högst ett år.
Åklagaren får inte väcka åtal för en gärning som avses i 2 mom., om inte ett välfärdsområde har anmält den till åtal. (8.7.2022/603)
7 kap.Ikraftträdelsebestämmelser
30 §Ikraftträdande
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2001.
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
ShUB 18/2000
RSv 100/2000
Ikraftträdelsestadganden
23.5.2001/412:
Denna lag träder i kraft den 1 juni 2001.
RP 5/2001 , ShUB 6/2001, RSv 35/2001
20.12.2002/1135:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003.
Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 142/2002 , ShUB 36/2002, RSv 176/2002
6.6.2003/428:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2004.
RP 92/2002 , GrUB 9/2002, RSv 269/2002
30.12.2003/1361:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2004.
RP 129/2003 , ShUB 27/2003, RSv 106/2003
30.3.2007/386:
Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2007.
RP 12/2006 , LaUB 25/2006, RSv 268/2006
21.8.2009/657:
Denna lag träder i kraft den 1 september 2009.
RP 67/2009 , ShUB 18/2009, RSv 83/2009
10.9.2010/796:
Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2010.
De ansökningar om utlämnande av uppgifter för vetenskaplig forskning som avses i 18 § 5 mom. och som är anhängiga vid social- och hälsovårdsministeriet vid denna lags ikraftträdande överförs till Institutet för hälsa och välfärd.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.
RP 65/2010 , ShUB 15/2010, RSv 113/2010
13.5.2011/491:
Denna lag träder i kraft den 17 maj 2011.
RP 286/2010 , LaUB 34/2010, RSv 311/2010
12.12.2014/1100:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2015.
RP 185/2014 , ShUB 15/2014, RSv 154/2014
30.12.2014/1313:
Denna lag träder i kraft den 1 april 2015.
RP 164/2014 , ShUB 27/2014, RSv 195/2014
20.3.2015/270:
Denna lag träder i kraft den 1 april 2015.
RP 333/2014 , FvUB 41/2014, RSv 268/2014
22.4.2016/290:
Denna lag träder i kraft den 1 maj 2016.
RP 14/2016 , ShUB 3/2016, RSv 26/2016
26.4.2019/555:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2020.
RP 159/2017 , ShUB 37/2018, RSv 303/2018
9.8.2019/935:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2020.
På tekniska anslutningar som används när lagen träder i kraft tillämpas de bestämmelser om teknisk anslutning som gällde vid ikraftträdandet i 48 månader efter lagens ikraftträdande.
RP 284/2018 , FvUB 38/2018, RSv 320/2018
27.8.2021/791:
Denna lag träder i kraft 1 november den 2021.
RP 212/2020 , ShUB 11/2021, RSv 71/2021
8.7.2022/603:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
RP 56/2021 , RP 18/2022 , ShUB 9/2022, RSv 66/2022
9.12.2022/990:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
RP 151/2022 , FvUB 24/2022, RSv 157/2022
14.4.2023/704:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.
RP 246/2022 , ShUB 48/2022, RSv 300/2022
14.4.2023/739:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.
Genom denna lag upphävs i lagen om patientens ställning och rättigheter 11 § och i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 24 och 24 a §, sådana de lyder, 24 § delvis ändrad i lag 603/2022 och 24 a § i lag 290/2016.
Bestämmelserna i 11 § och 14 § 2 mom. i denna lag tillämpas senast från och med den 1 januari 2025.
Den som vid ikraftträdandet av denna lag är verksam som patientombudsman är behörig att vara patientombud trots vad som föreskrivs i 6 §.
RP 300/2022 , ShUB 49/2022, RSv 301/2022