Statsrådets beslut om understöd som beviljas av Penningautomatföreningens avkastning
Uppdaterad- Typ av författning
- Beslut
- Förvaltningsområde
- Social- och hälsovårdsministeriet
- Meddelats
- Ikraftträdande
- Anmärkning
- Kumoutunut, Se F 1169/2001 24 §
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1998/929/ajantasa/1998-12-10/swe
Statsrådet har vid föredragning från social- och hälsovårdsministeriet med stöd av 36 § penningautomatförordningen av den 29 december 1967 (676/1967) beslutat:
1 §Tillämpningsområde
Utöver vad som bestäms om understöd i penningautomatförordningen (676/1967) skall bestämmelserna i detta beslut tillämpas på understöd som beviljas av Penningautomatföreningens avkastning.
2 §Slag av understöd
Understöden beviljas som
verksamhetsunderstöd för understödstagarens verksamhet i allmänhet (allmänna understöd) eller för något verksamhetsområde (riktade verksamhetsunderstöd) eller
specialunderstöd för försöks- och utvecklingsprojekt eller investeringar.
3 §Grunderna för beviljande av understöd
En allmän förutsättning för beviljande av understöd är att det syfte för vilket understödet skall användas kan anses behövligt och ändamålsenligt. När beviljandet av understöd prövas skall resultaten av sökandens verksamhet beaktas.
När behovet av understöd och dess storlek prövas skall sökandens egna medel, annat för ändamålet till buds stående offentligt understöd och övriga finansieringsmöjligheter, såsom likvida medel i de sammanslutningar och fonder som sökanden har bestämmande inflytande över samt intäkterna från den verksamhet som understöds, beaktas.
När beslut om investeringsstöd fattas skall avseende fästas vid den funktionella och tekniska planen samt vid understödstagarens förutsättningar att finansiera självfinansieringsandelen av investeringen och de driftskostnader som uppstår av investeringen.
Om understödets maximibelopp fastställs i lag eller med stöd av lag, får understödet tillsammans med andra offentliga understöd inte överstiga detta maximibelopp.
4 §Beslut om beviljande av understöd
På en ansökan om understöd skall meddelas ett skriftligt beslut. Av beslutet skall framgå för vilket syfte understödet har beviljats och understödets belopp samt de villkor som hänför sig till understödet.
Är understödet avsett endast för en del av kostnaderna för verksamheten eller projektet, skall av beslutet utöver understödets belopp i mark även framgå den maximala andelen med vilken understöd beviljas för kostnaderna.
5 §Utbetalning av understöd
Penningautomatföreningen betalar verksamhetsunderstöden i fyra lika stora rater så att tidigast i februari, maj, augusti och november varje år utbetalas en fjärdedel av det beviljade understödet, ifall det inte är motiverat att i enskilda fall avvika från detta på grund av väsentliga variationer i tidpunkten för kostnaderna eller verksamheten eller till följd av förändringar i verksamheten.
Penningautomatföreningen betalar specialunderstöden enligt tidpunkten för kostnaderna och arbetena i så stora rater som den anser att understöd behövs för de godtagbara kostnaderna enligt beslutet om understöd. Ett villkor för utbetalning av specialunderstöd som beviljats för byggande, totalrenovering eller anskaffning av lokaler eller bostäder är dessutom att Penningautomatföreningen har godkänt byggnads- eller anskaffningsplanen och en redogörelse för projektets totalfinansiering och finansieringen av driftskostnaderna. Dessförinnan kan understöd utbetalas för planeringskostnaderna.
6 §Iakttagande av användningssyftet
Understödet får användas endast för det syfte som nämns i beslutet om understöd. Har syftet inte specificerats närmare i beslutet om understöd, skall understödet användas för det syfte som nämns i ansökan.
7 §Godtagbara kostnader
Som godtagbara kostnader betraktas de nödvändiga och rimliga kostnader som föranleds av verksamhet eller projekt som anges i beslutet om understöd.
Från de godtagbara kostnaderna avdras övriga offentliga understöd som beviljats för samma ändamål. Om i beslutet om understöd finns angiven understödets andel av de godkända kostnaderna kan det understöd som beviljats av Penningautomatföreningens avkastning tillsammans med övriga offentliga understöd vara högst så stort som denna angivna understödsandel.
Avskrivningar, värdeminskningar, hyresvärden samt sådana reserveringar och andra kalkylmässiga poster som inte baserar sig på kostnader eller förluster som redan har uppstått är inte godtagbara kostnader. Låneamorteringar och andra än i 10 § avsedda finansieringskostnader är inte heller godtagbara kostnader, om inte något annat framgår av beslutet om understöd.
8 §Allmänt understöd
Allmänt understöd får användas till kostnader som föranleds av den understödda verksamheten och till utgifterna för anskaffning av sådana lösa anläggningstillgångar som hänför sig till den understödda verksamheten.
Allmänt understöd får inte användas till sådana utgifter för anskaffning av lösa anläggningstillgångar som föranleds av inrättande, utvidgning, omorganisering eller genomgripande förbättring av en verksamhetsenhet.
Som en godtagbar kostnad för försäljning av förnödenheter och publikationer eller annan därmed jämförbar förmedling beaktas endast underskott i verksamheten.
9 §Riktat verksamhetsunderstöd
Riktat verksamhetsunderstöd får användas endast till särskilda kostnader för den understödda verksamheten minskat med de särskilda intäkter som verksamheten inbringar.
När understöd som beviljats för kurs- eller semesterverksamhet eller annan motsvarande verksamhet används till kostnader för inkvartering och helpension eller till andra motsvarande underhållskostnader, godkänns såsom särskilda kostnader högst ett belopp som motsvarar verksamhetens normala dygnsdebitering. Av understödet får då användas högst 10 procent till kostnader för ordnande av verksamheten, såsom informations-, kansli-, administrations- och programkostnader.
10 §Specialunderstöd
Specialunderstödet får användas endast till särskilda kostnader som det projekt eller den investering som understöds medför minskat med de särskilda intäkter som projektet eller investeringen inbringar.
Godtagbara kostnader för understöd som beviljats för anläggningsutgifter är utgifter för anskaffning, byggande och totalrenovering gällande anläggningstillgångarna, ränteoch andra finansieringskostnader under byggtiden minskat med motsvarande ränteoch finansieringsintäkter samt sådana utgifter för anskaffning av lösa anläggningstillgångar som hänför sig till anläggandet.
11 §Val av kunder
Om understöd har beviljats för en verksamhet i fråga om vilken i beslutet om understöd förutsätts att kunderna skall väljas på basis av ansökningar, skall vid valet av kunder beaktas sociala faktorer och hälsofaktorer som visar behovet av service eller stöd, eller kundens och makens inkomstnivå samt tidigare deltagande i motsvarande understödd verksamhet.
Understödstagaren skall informera om ansökningsförfarandet och urvalskriterierna i så stor utsträckning som möjligt med beaktande av det understödsbelopp som står till förfogande.
Understödstagaren skall ordna upföljningen och statistikföringen i fråga om valet av kunder så att det utan svårigheter går att övervaka att villkoren för användning av understödet följs. Handlingarna gällande valet av kunder skall förvaras på samma sätt som verifikaten. De uppgifter som kunderna lämnat är konfidentiella.
12 §Användning av understöden till anskaffningar
En upphandlingsenhet som avses i lagen om offentlig upphandling (1505/1992) skall iakta nämnda lag och med stöd av den utfärdade bestämmelser.
13 §Bokföringsprincip
Som godtagbara kostnader för varje år beaktas de kostnader som enligt 3 kap. 3 § 1 mom. 5 punkten bokföringslagen (1336/1997) skall antecknas i bokslutet för ifrågavarande räkenskapsperiod.
14 §Tiden för användning av understöd
Allmänna understöd och riktade verksamhetsunderstöd får användas till kostnader som uppstår under det år understödet beviljas och det därpå följande kalenderåret. Specialunderstöd får användas till kostnader som uppstår senast det år understödet beviljas och det därpå följande kalenderåret.
Begäran om utbetalning av understödet skall tillställas Penningautomatföreningen senast vid utgången av det kalenderår som följer på det år då understödet beviljas.
15 §Försäkring
Understödstagaren är skyldig att se till att egendomen är tillräckligt och ändamålsenligt försäkrad.
16 §Bokföring och revision
Understödstagaren skall föra bok i minst den omfattning som bokföringslagen och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den förutsätter. Bokföringen skall ordnas så att det med hjälp av den är möjligt att tillförligt kontrollera hur understödet används.
Understödstagaren skall ordna revisionen på det sätt som revisionslagen (936/1994) förutsätter.
17 §Redovisning över användningen av understöd
Understödstagaren skall för varje år, före utgången av april följande år, tillställa Penningautomatföreningen en redovisning över användningen av understödet. Till redovisningen skall fogas bokslut, revisionsberättelse, utredningar angående resultatet samt andra behövliga utredningar.
Understödstagaren skall till utredningen foga ett koncernbokslut över understödstagaren och de sammanslutningar och fonder som han har bestämmande inflytande över eller en kalkyl med motsvarande uppgifter.
18 §Iakttagande av sysselsättningsvillkor
Vid byggnadsarbeten för vilka understöd har beviljats skall iakttas det som i beslut av statsrådet bestäms om sysselsättningsvillkor.
19 §Avbrytande av understödets utbetalning
Penningautomatföreningen kan avbryta utbetalningen av understödet, om det finns skäl att misstänka att understödet används eller har använts i strid med detta beslut eller med villkoren för beslutet om understöd. Utbetalningen av understödet kan avbrytas också om understödstagarens bokföring inte har ordnats i enlighet med bokföringslagen och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den och om det inte på ett tillförligt sätt är möjligt att med hjälp av bokföringen kontrollera hur understödet används.
20 §Skyldighet att återbetala understöd
Understödstagaren är skyldig att omedelbart återbetala ett redan betalt understöd
om understödet inte har använts till kostnader som är godtagbara enligt detta beslut eller beslutet om understöd,
om det betalda understödsbeloppet överstiger det maximibelopp eller den maximiandel som anges i 3 § 4 mom. eller beslutet om understöd,
om verksamheten eller projektet inte längre motsvarar beslutet om understöd,
om den verksamhetsenhet för vilken investeringsunderstöd har beviljats lägger ned sin verksamhet eller om väsentliga förändringar sker i dess verksamhet eller drift,
om ägande- eller besittningsrätten till den egendom som understöds överlåts eller överförs till någon annan eller
om den egendom som understöds blir föremål för ett konkursförfarande eller säljs genom utsökningsförfarande.
Beloppet av det investeringsunderstöd som skall återbetalas utgör en så stor del av egendomens värde som motsvarar understödets andel av anläggnings- eller anskaffningsutgifterna. Om investeringsunderstödet har beviljats för totalrenovering, bestäms beloppet av det investeringsunderstöd som skall återbetalas dessutom enligt den värdehöjande verkan som totalrenoveringen har på egendomen.
Av erhållen försäkringsersättning skall ett belopp som motsvarar understödets andel av utgifterna för anskaffningen av egendomen återbetalas, dock inte till den del försäkringsersättningen används för återanskaffning av motsvarande egendom.
Återbetalningsskyldigheten gäller inte sådana mindre överlåtelser av besittningsrätt eller organiseringar av verksamheten som inte inverkar menligt på fyllandet av det syfte för understödet som nämns i beslutet om understöd.
21 §Upplysningsplikt
Understödstagaren är skyldig att omedelbart underrätta social- och hälsovårdsministeriet och Penningautomatföreningen om en sådan omständighet som enligt 20 § i detta beslut eller enligt beslutet om beviljande av understöd kan föranleda skyldighet att återbetala understödet.
Upplysningsplikten gäller även sådana mindre överlåtelser av besittningsrätt och organiseringar av verksamheten som avses i 20 § 4 mom.
Penningautomatföreningen skall underrätta social- och hälsovårdsministeriet om de omständigheter som enligt 1 mom. kan leda till att understödet måste återbetalas.
22 §Återkrav
Social- och hälsovårdsministeriet kan återkräva understöd, om understödstagaren har
underlåtit att återbetala sådant understöd som enligt 20 § skall återbetalas,
underlåtit att iaktta de villkor eller andra förpliktelser som följer av detta beslut eller beslutet om beviljande av understöd,
lämnat oriktiga uppgifter som inverkar på möjligheterna att få understöd samt på dess belopp och villkoren för detta,
underlåtit att uppge sådana ändringar i omständigheterna som inverkar på möjligheterna att få understöd, understödets belopp och villkoren för understödet och som han enligt detta beslut eller beslutet om beviljande är skyldig att meddela.
Understödet kan återkrävas också om understödstagaren inte längre kan betraktas som en allmännyttig sammanslutning eller fond.
Understödstagaren kan åläggas att från den tidpunkt då understödet lyftes eller grunderna för återbetalning uppstod på det understödsbelopp som skall återbetalas betala en årlig ränta enligt den räntefot som avses i 3 § 2 mom. räntelagen (633/1982), höjd med tre procentenheter.
23 §Tiden för återkrav
Understöd som beviljats för byggnads-, anskaffnings-, anläggnings- eller totalrenoveringsutgifterna för lokaler eller bostäder kan återkrävas på grunder som har uppstått inom 30 år från utgången av det kalenderår då understödet har beviljats.
Ovan nämnda tid för återkrav är 10 år när det gäller understöd som har beviljats för något annat ändamål.
Beslut om återkrav av understöd skall fattas inom två år räknat från utgången av det kalenderår då social- och hälsovårdsministeriet eller Penningautomatföreningen fick kännedom om att grund för återkrav har uppstått.
24 §Kvittning
Understöd som skall återkrävas får kvittas mot ett annat understöd som beviljats understödstagaren av Penningautomatföreningens avkastning.
25 §Övriga villkor för understöd
Statsrådet kan uppställa även andra behövliga villkor för de understöd som beviljas.
Social- och hälsovårdsministeriet kan foga även andra behövliga villkor till beslut som fattats med stöd av 22 eller 26 § i detta beslut.
26 §Ändring av villkor för understöd och överföring av understöd
Social- och hälsovårdsministeriet kan på understödstagarens ansökan ändra understödets användningssyfte och villkor ifall det inte är fråga om väsentliga ändringar.
Social- och hälsovårdsministeriet kan på understödstagarens ansökan överföra ett beviljat understöd till andra allmännyttiga samfund eller fonder med rättskapacitet som uppfyller villkoren i detta beslut för att användas för samma syfte.
27 §Övervakning
Penningautomatföreningen övervakar användningen av understöden i enlighet med social- och hälsovårdsministeriets anvisningar. I detta syfte har Penningautomatföreningen rätt att granska understödstagarens hela medelsförvaltning och bokföring. Understödstagaren är skyldig att förete alla räkenskapsböcker och andra handlingar, dokument och utredningar som behövs för granskningen samt att i övrigt bistå vid granskningen bland annat genom att tillåta användningen av ADB-system.
28 §Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 16 december 1998.
Genom detta beslut upphävs statsrådets beslut av den 11 februari 1993 om understöd som beviljas av Penningautomatföreningens avkastning (177/1993) jämte ändringar.
På understöd som beviljats innan detta beslut träder i kraft tillämpas det upphävda beslutet och de villkor som fogats till besluten om understöd.