Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

907/1993

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Postlag

Inte i kraft
Typ av författning
Lag
Förvaltningsområde
Kommunikationsministeriet
Meddelats
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/1993/907/ajantasa/1995-04-21/swe

I enlighet med riksdagens beslut stadgas:

1 kap.Allmänna stadganden

1 § Lagens syfte och tillämpningsområde

Vid postförmedling skall denna lag iakttas. Lagens syfte är att säkerställa att post kan sändas och tas emot på rättvisa villkor i hela landet. Skötseln av postförmedlingen skall främjas i enlighet med avsändarnas, mottagarnas och postförmedlingens helhetsintresse. Det skall särskilt ses till att tillgången på postservice i glesbygden säkerställs och att kostnaderna där är rättvisa.

Denna lag gäller enligt vad som närmare stadgas genom förordning inte postförmedling vars omfattning inte har väsentlig betydelse för att de i 1 mom. stadgade målen skall nås. Denna lag gäller inte heller sådan postförmedling som en utövare av postförmedling behöver för sin egen verksamhet eller som ansluter sig till denna verksamhet.

Om posten i landskapet Åland stadgas särskilt.

2 § Definitioner

I denna lag avses med

1)

postförmedling avgiftsbelagd förmedling av postförsändelser från en avsändare eller ett postverk till en mottagare eller till ett annat postverk,

2)

postförsändelse ett föremål eller ett meddelande försett med mottagarens namn och adress som avsändaren lämnat till ett postverk för förmedling i regelbunden befordran som postförsändelse,

3)

postverk innehavare av en sådan koncession som avses i 3 §,

4)

avsändare en fysisk eller juridisk person som har lämnat en postförsändelse till ett postverk för att få den förmedlad mot gällande avgift samt med

5)

mottagare den på postförsändelsen antecknade mottagaren av postförsändelsen.

Postförsändelsens format, vikt och andra egenskaper bestäms genom förordning.

2 kap.Utövande av postförmedling

3 § Koncession och villkor för den

Postförmedling får efter koncession av statsrådet utövas av finska sammanslutningar, ämbetsverk, inrättningar och stiftelser samt av utländska sammanslutningar som har registrerat en filialrörelse i Finland. För att koncession skall kunna beviljas krävs att sökanden är solvent och uppenbart kan sköta regelbunden postförmedling. Koncession skall beviljas, om den inte strider mot syftet i 1 § 1 mom.

I koncessionen kan postverkets verksamhetsområde begränsas geografiskt, till vissa slag av postförsändelser och på andra ändamålsenliga sätt. Rättigheterna och villkoren i koncessionen kan ändras med koncessionshavarens samtycke och även annars, om det med hänsyn till lagens syfte enligt 1 § 1 mom. finns någon grundad anledning, såsom en väsentlig olägenhet för hela postförmedlingen som beror på förändrade omständigheter.

Koncession enligt 1 mom. för obegränsad postförmedling beviljas så att den gäller tills vidare. Koncession för begränsad postförmedling beviljas för en viss tid, dock högst tre år.

4 § Postverkens allmänna skyldigheter

Postverken är skyldiga att sköta sin postförmedling i enlighet med sina leveransvillkor. De avgifter som postverken uppbär skall vara rättvisa och stå i rimlig proportion till de genomsnittliga kostnaderna för verksamheten.

Postverken är skyldiga att mot gällande avgift av var och en som det önskar ta emot och till mottagaren förmedla postförsändelser i enlighet med koncessionen och leveransvillkoren. Postverken kan dock vägra ta emot eller förmedla postförsändelser enligt vad som närmare stadgas genom förordning.

Trafikministeriet beslutar om de allmänna grunderna för leveransvillkor samt meddelar föreskrifter om hur de skall publiceras. Postverken skall enligt trafikministeriets anvisningar i sin verksamhet förbereda sig på att sköta postförmedlingen också under undantagsförhållanden. Postverken skall dessutom iaktta det som annars stadgas om verken eller deras uppgifter.

Den som utövar obegränsad postförmedling skall enligt vad trafikministeriet närmare föreskriver se till att lagstadgade delgivningsförfaranden kan anlitas i hela landet.

5 § Säkerställande av brevhemlighet och språkliga rättigheter

Postverken skall trygga brevhemligheten i fråga om alla postförsändelser.

Postverken skall i sin verksamhet i tillämpliga delar iaktta språklagen (148/22) . Postverken skall även annars sörja för att den finsk-, svensk- och samiskspråkiga befolkningens behov tillgodoses på enahanda grunder i deras verksamhet.

6 § Tystnadsplikt, beslag och kvarhållande av postförsändelse

Den som är eller har varit anställd hos ett postverk får inte olovligen röja vad han i sitt arbete har fått veta om en kund eller dennes angelägenheter, om röjandet av upplysningarna skulle göra intrång i brevhemligheten eller skada ett affärs- eller kundförhållande.

Om beslag och kvarhållande av postförsändelser stadgas särskilt.

7 § Utdelning av post

Postverk som i sin postförmedling har hand om regelbunden lokal postutdelning skall till småhus dela ut posten till en anordning eller konstruktion som med beaktande av de lokala förhållandena finns på ett rimligt avstånd från platsen för adressatens adressplats. I höghus skall posten delas ut i byggnaden.

Postförsändelserna skall delas ut åtminstone varje arbetsdag, om inte något oöverstigligt hinder som beror av mottagaren, en bestämmelse i lag, ett avbrott i trafiken eller någon annan liknande omständighet som inte har kunnat beaktas vid postutdelningen förhindrar utdelning av post. Utdelningssättet kan dessutom bestämmas med beaktande av lokala omständigheter, mottagarens särskilda personliga behov eller andra ändamålsenliga grunder.

8 § Utdelningsplan och utdelningsavtal

Postverken skall utarbeta en plan enligt 7 § om hur utdelningen i detalj skall ordnas. Mottagaren får mot skälig betalning ingå avtal med postverket om arrangemang som avviker från stadgandena i 7 §.

Teleförvaltningscentralen meddelar vid behov mera detaljerade allmänna anvisningar om placeringen av anordningar och mindre konstruktioner för mottagning och utdelning av post.

Om inte mottagaren och postverket har enats om arrangemangen vid postmottagningen och frågan inte har avgjorts genom ett lagakraftvunnet beslut, har postverket rätt att förvara mottagarens post för avhämtning på det post-kontor som ligger närmast mottagaren.

9 § Obeställbarhet

En postförsändelse som uppenbart är personlig och som det inte har varit möjligt att tillställa mottagaren eller som denne inte har velat ta emot behandlas som obeställbar. En obeställbar försändelse behandlas enligt denna lag och postverkets leveransvillkor.

Postverket skall försöka reda ut vem som är den rätta mottagaren av en obeställbar försändelse. Om det inte går att få reda på mottagaren, skall den obeställbara postförsändelsen returneras till avsändaren. Om det inte går att få reda på avsändaren har postverket enligt 11 § rätt att öppna en sluten försändelse.

Om det inte heller av postförsändelsens innehåll går att få reda på vem som är mottagare eller avsändare, skall postverket förvara den obeställbara och icke returnerade postförsändelsen sex månader.

10 § Förstörande och försäljning av obeställbara försändelser

Om en postförsändelse som avses i 9 § inte avhämtas inom den tid som nämns i paragrafens 3 mom., skall försändelsen förstöras. Om försändelsen innehåller något annat än ett skriftligt meddelande, får detta innehåll säljas på lämpligt sätt.

Andra än uppenbart personliga postförsändelser som inte kan levereras till mottagaren eller som denne inte har velat ta emot, skall om det inte har avtalats med avsändaren om returnering, förstöras eller säljas på ändamålsenligt sätt.

11 § Rätt att öppna och granska postförsändelser

Ett postverk har inte rätt att öppna en sluten postförsändelse, utom när

1)

avsändaren eller mottagaren har gett sitt samtycke till detta,

2)

försändelsen är skadad och det är nödvändigt att öppna den för att skydda innehållet eller konstatera dess skick,

3)

försändelsen öppnas för undvikande av en fara eller skada som den eventuellt föranleder eller när

4)

det är fråga om en obeställbar försändelse som inte har kunnat returneras till avsändaren.

En sluten postförsändelse får, i närvaro av en annan person, öppnas av en person som Teleförvaltningscentralen särskilt har bemyndigat.

Innehållet i en öppnad postförsändelse får inte granskas mera än vad som är nödvändigt med beaktande av orsaken till att den öppnas. På en öppnad postförsändelse skall göras anteckningar som bestäms genom förordning och om öppnandet skall sättas upp ett protokoll som skall undertecknas av dem som har deltagit i öppnandet och tillställas Teleförvaltningscentralen.

12 § Postverkets ansvar

Postverkets ansvar för en postförsändelse upphör sedan det har levererat försändelsen till den anordning eller konstruktion som mottagaren satt upp för ändamålet, överlämnat den till mottagaren eller dennes företrädare eller sedan det fått kvittering för postförsändelsen. Postverken är i övrigt ansvariga för postförsändelserna enligt sina leveransvillkor.

Om en postförsändelse försvinner eller skadas medan den är i postverkets besittning, är postverket skyldigt att ersätta skadan minst till postförsändelsens bevisade penningvärde, dock högst till ett värde som fastställs särskilt genom förordning, om inte något annat följer av internationella avtal som är bindande för Finland.

Ett postverk skall också erbjuda möjlighet att sända rekommenderade eller assurerade postförsändelser.

13 § Placering av brev- och postlådor

En kommun är skyldig att tillåta placering av sådana anordningar och mindre konstruktioner (brev- och postlådor) som behövs för uppsamling och utdelning av postförsändelser på sådana allmänna områden som avses i 75 § lagen om skifte inom planläggningsområde, när de inte kan placeras på något annat för postverket eller mottagaren rimligt sätt och till rimliga kostnader. Brev- och postlådor eller användningen av dem får inte medföra onödig fara för trafiken eller väsentlig olägenhet för annan användning av ett allmänt område.

Ägaren till tomt, mark eller byggnad är skyldig att tillåta att brev- och postlådor fästs på en vägg, en port eller vid ett staket på de villkor som stadgas i 1 mom.

Brev- och postlådor får placeras vid sådana sido-, skydds- eller frisiktsområden som avses i lagen om allmänna vägar (243/54) , om placeringen eller användningen av lådorna inte medför onödig fara för trafiken eller väsentlig olägenhet för väghållningen.

14 § Byggnadsnämndens beslut om placering av brev- och postlådor samt ersättningsskyldighet

Om parterna inte kommer överens om hur brev- och postlådorna skall placeras bestämmer byggnadsnämnden detta med beaktande av hur platsen i fråga används i övrigt och vilka krav ändamålsenlig postförmedling ställer. I avgörandet skall byggnadsnämnden också beakta de allmänna anvisningar som Teleförvaltningscentralen har meddelat med stöd av 8 §.

Men och skada som brev- och postlådor orsakar skall ersättas enligt lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/77) . Avtal om ersättning binder också en senare ägare till fastigheten eller byggnaden.

3 kap.Styrning av och tillsyn över postförmedling

15 § Allmän styrning, utveckling och tillsyn

Den allmänna styrningen och utvecklingen av postförmedling ankommer på trafikministeriet.

Trafikministeriet skall se till att basservice är allmänt tillgänglig i hela landet. Vid behov kan trafikministeriet för postverken fastställa villkor om hur olönsam postförmedling inom glesbygden skall skötas, så som 3 § stadgar.

Teleförvaltningscentralen skall utöva tillsyn över att denna lag och de stadganden och bestämmelser som har utfärdats med stöd av den iakttas.

16 § Tillsynsavgifter

Trafikministeriet fastställer de avgifter som skall uppbäras av postverken för den tillsyn Teleförvaltningscentralen utövar och som avpassas enligt omsättningen av den verksamhet som avses i denna lag. Storleken på avgifterna skall om möjligt bestämmas så att de täcker kostnaderna för myndighetsverksamheten.

17 § Rätt till upplysningar

Trafikministeriet och Teleförvaltningscentralen har rätt att av postverken få sådana upplysningar som behövs för skötseln av de uppgifter som avses i denna lag, även sådana upplysningar om postverken och deras verksamhet som normalt skall hållas hemliga.

4 kap.Tvångsmedel, påföljder och ändringssökande

18 § Tvångsmedel

Om ett postverk bryter mot denna lag eller mot stadganden eller bestämmelser som utfärdats med stöd av den, kan trafikministeriet eller Teleförvaltningscentralen förplikta verket att rätta sitt fel eller sin försummelse.

Trafikministeriet eller Teleförvaltningscentralen får för att förstärka ett beslut som avses i 1 mom. förelägga vite eller hot om att verksamheten helt eller delvis avbryts eller att åtgärden vidtas på den försumliges bekostnad.

Kostnaderna för en åtgärd som vidtagits på den försumliges bekostnad betalas i förskott av statens medel och drivs in utan dom eller beslut hos den försumlige i den ordning som stadgas i lagen om indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg (367/61) .

19 § Återkallande av koncession

Om en koncessionshavare som avses i 3 § inte iakttar denna lag eller stadganden eller bestämmelser som utfärdats med stöd av den och inte trots uppmaning inom skälig tid rättar sitt förfarande, kan statsrådet helt eller delvis återkalla koncessionen.

20 § Olovlig postförmedling

Den som utövar postförmedling i strid med denna lag eller med stadganden eller bestämmelser som utfärdats med stöd av den skall, om inte strängare straff för gärningen stadgas på något annat ställe i lag, för utövande av olovlig postförmedling dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

21 § (21.4.1995/731)Brott mot tystnadsplikten

Till straff för brott mot tystnadsplikten enligt 6 § döms enligt 38 kap. 1 eller 2 § strafflagen, om inte strängare straff för gärningen stadgas på något annat ställe i lag.

22 § Avgörande av meningsskiljaktigheter och tvister som gäller leveransvillkor och distribution

Den som är missnöjd med ett postverks utdelningsplan enligt 8 §, ändring av leveransvillkoren eller postutdelning kan föra ärendet till Teleförvaltningscentralen för avgörande. Begäran om ett avgörande skall lämnas in till Teleförvaltningscentralen inom 60 dagar efter att kännedom om omständigheten i fråga erhållits. Den som önskar få ett avgörande av Teleförvaltningscentralen i en omständighet som gäller honom själv skall ges information om hur begäran om avgörande görs.

Tvister som gäller avtal med postverk om tilläggstjänster avgörs i den ordning som stadgas om handläggningen av tvistemål vid allmän underrätt.

23 § Ändringssökande

Besvär över byggnadsnämndens beslut som avses i 14 § 1 mom. får anföras så som stadgas i 138 § byggnadslagen.

Ändring i statsrådets, trafikministeriets och Teleförvaltningscentralens beslut får sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen enligt lagen om ändringssökande i förvaltningsärenden (154/50) . Statsrådet, trafikministeriet och Teleförvaltningscentralen kan i sitt beslut bestämma att beslutet skall följas innan det har vunnit laga kraft. Besvärsmyndigheten kan dock förbjuda verkställighet av beslutet tills besvären har avgjorts.

I ett beslut om föreläggande av vite som trafikministeriet eller Teleförvaltningscentralen har fattat med stöd av 18 § får ändring inte sökas särskilt genom besvär.

5 kap.Särskilda stadganden

24 § Handräckning

Trafikministeriet och Teleförvaltningscentralen har rätt att få handräckning av polisen, tullmyndigheterna och gränsbevakningsväsendet vid verkställigheten av denna lag och de stadganden och bestämmelser som utfärdas med stöd av den.

25 § Adressregister

Postverken har rätt att för postförmedlingens behov föra adressregister över avsändare och mottagare av post.

26 § Åtgärder med anledning av att postförmedling upphör

Om ett postverks koncession återkallas eller om postverket annars upphör med sin verksamhet, skall statsrådet besluta om de åtgärder som skall vidtas för upprätthållande av postförmedlingen.

Nås inte överenskommelse om att anläggningstillgångar som behövs för skötseln av postförmedlingen skall överföras till en annan utövare av postförmedling, kan statsrådet besluta om överföring mot ersättning. I fråga om grunderna för och bestämmandet av ersättningen skall iakttas vad som i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter stadgas om inlösningsersättning.

27 § Frimärksutgivning och användning av andra portomärken

Statsrådet kan på ansökan bevilja ett postverk rätt att ge ut frimärken.

Teleförvaltningscentralen kan vid behov meddela föreskrifter om användning av portomärken som motsvarar frimärken.

28 § Närmare stadganden

Närmare stadganden om verkställigheten av denna lag utfärdas genom förordning.

6 kap.Ikraftträdelse- och övergångsstadganden

29 § Stadgande om ersättning

Om koncession som avses i denna lag inte beviljas, har den som när denna lag träder i kraft har utövat postförmedling utan koncession, rätt att av staten få full ersättning för den skada som orsakas av att anläggningstillgångarna inte längre kan användas för postförmedling eller på något annat sätt som medför skälig nytta.

30 § Övergångsstadgande

Den som har utövat postförmedling när denna lag träder i kraft och har ansökt om koncession före den 1 januari 1994 får fortsätta sin verksamhet till dess ansökan har avgjorts.

Den som när denna lag träder i kraft har gett ut frimärken och före den 1 januari 1994 till statsrådet har lämnat in en ansökan om fortsatt rätt, får fortsätta att ge ut frimärken till dess ansökan har avgjorts.

31 § Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1994.

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.

RP 49/93

TrUB 6/93

Ikraftträdelsestadganden

21.4.1995/731:

Denna lag träder i kraft den 1 september 1995.

RP 94/93 , LaUB 22/94, StoUB 10/94

Till början av sidan