Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

436/1988

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 221/2025.

Trafikministeriets beslut om definition av begreppet personlinjetrafik och om vållande av olägenhet därför

Uppdaterad
Typ av författning
Beslut
Förvaltningsområde
Kommunikationsministeriet
Meddelats
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/1988/436/ajantasa//swe
Finlands författningssamlings ursprungliga författning
SDK 436/1988

Trafikministeriet har med stöd av 27 § och 19 a § förordningen den 16 oktober 1970 om yrkesmässig motorfordonstrafik (646/70), sistnämnda lagrum sådant det lyder i förordning av den 13 november 1987 (849/87), beslutat:

1 §Tillämpning av definitionen på begreppet personlinjetrafik

Med regelbunden trafik, som nämns i den definition på linjetrafik varom stadgas i 4 § förordningen om yrkesmässig motorfordonstrafik (646/70), avses då det gäller persontrafiken och likaså i detta beslut transporter som upprepas minst fyra gånger under 30 dagar.

Sådan personbefordran vid vilken passagerarna utom möjlighet att företa en resa erbjuds någon annan än en oväsentlig tjänst eller motsvarande och sådan personbefordran som har erbjudits endast vissa personer är inte personlinjetrafik.

2 §Vållande av olägenhet för personlinjetrafik

Vållande av olägenhet för personlinjetrafik är, om inte annat föreskrivits i 3 §, en sådan befordran av en eller flera personer med personbil eller buss i form av beställningstrafik som företas med användning av samma rutt som begagnas för personlinjetrafik eller på en rutt som då det gäller passagerarnas behov av trafik motsvarar denna samt tidsmässigt så nära tidtabellen för linjetrafiken att passagerarnas behov av trafik i tillräckligt stor utsträckning skulle tillfredsställas av linjetrafiken.

Ett sådant tillfredsställande av passagerarnas behov av transport med linjetrafik utgör inte en transport om en motsvarande färd i en riktning med beställningstrafik kunde företas

a)

vid regelbundna skolskjutsar, transporter för resor till och från arbetet eller övriga motsvarande regelbundna transporter, som på grund av transportbehovet är bundna vid en bestämd tid, minst 30 minuter snabbare än om de företas med linjetrafik, varvid vid tidsjämförelser också beaktas en eventuell väntetid, om den beror på tidtabellen för linjetrafiken och överskrider den tid som behövs för att vänta på beställningstrafiken, och

b)

vid andra transporter än de som avses i punkt a tidsmässigt mer än 35 % och åtminstone 30 minuter snabbare än om de företas med linjetrafik under samma dygn, då vid tidsjämförelserna också beaktas en lämplig anslutningsmöjlighet för linjetrafiken och järnvägarnas persontrafik.

Vid tidsjämförelser, som avses i 2 mom., fastställs körtiden i linjetrafik och på järnvägarna enligt tidtabellerna och i beställningstrafik enligt den verkliga körtiden, dock räknad högst enligt en medelhastighet av 75 km/h. En sådan resesträcka för en passagerare för vilken det inte finns lämpliga tjänster inom linjetrafiken och vilken han kunde tillryggalägga med beställningstrafik beräknas enligt en hastighet av 15 min/km.

3 §Undantag

Med undantag från vad som föreskrivs i 2 § anses inte beställningstrafik vålla olägenhet för linjetrafiken

a)

om transporten utförs med personbil och den inte är regelbunden,

b)

om vid regelbunden skoltransport, transporter för resor till och från arbetet eller andra liknande regelbundna transporter, som på grund av transportbehovet är bundna vid en bestämd tid, alla passagerare stiger på eller stiger av på en plats som är belägen mer än två kilometer från den plats varifrån en motsvarande resa annars kunde företas med linjetrafik och de också befordras på en sträcka av rutten för linjetrafiken,

c)

om vid en resa med personlinjetrafik antalet övergångar från ett fordon till ett annat är minst tre, vid skoltransporter dock minst två,

d)

om det inte är möjligt att befordra en passagerare med personlinjetrafik på grund av passagerarens fysiska eller psykiska hälsotillstånd och beställaren ger ett skriftligt intyg eller utlåtande härom,

e)

om det inte är ändamålsenligt att befordra skolelever med personlinjetrafik på grund av att skolvägen är otrygg och skolmyndigheten avger ett utlåtande i saken i enlighet härmed,

f)

om en kommun bär hela det ekonomiska ansvaret för upprätthållandet av en sådan personlinjetrafik som den beställningstrafik som någon myndighet i samma kommun beställt annars enligt detta beslut medför olägenhet för,

g)

om en transport tur och retur, som inte anordnats enbart för att en resa skall företas, även innefattar andra väsentliga tjänster för passagerarna, t.ex. inkvartering eller guidning vid rundturer,

h)

om en transport tur och retur gäller en och samma grupp personer, vilka utvalts enligt speciella grunder, som beställaren uppställt, såsom resor för föreningars medlemmar,

i)

om vid skolskjutsar användning av beställningstrafik är nödvändig enligt skolstadganden, -föreskrifter eller -anvisningar, dock inte enbart av ekonomiska orsaker, och den skolmyndighet som har gjort beställningen avger ett skriftligt utlåtande härom,

j)

om beställningskörningen görs med buss med iakttagande av de villkor i beställningstrafiktillståndet som begränsar vållandet av olägenheter för linjetrafiken eller med en annan personbil än en sådan som kör med ett allmänt personbeställningstrafiktillstånd, då en passagerares speciella behov av befordran förutsätter det.

Då befordringen av en skolelev kan ske med stöd av detta beslut utan att vålla olägenhet för linjetrafiken kan med samma personbil och på samma rutt för beställningstrafik också andra skolelever befordras från området utanför rutten för linjetrafiken eller tillbaka dit.

4 §Ikraftträdande

Detta beslut träder i kraft den 1 juni 1988.

Till början av sidan